panduan latihan mengajar ppg 2014

Upload: shanti-vickneswaran

Post on 12-Oct-2015

49 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • MEI 2014

    BUKU PAUAN

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    86400 PARIT RAJA BATU PAHAT JOHOR

    PANDUAN LATIHAN MENGAJAR

  • PANDUAN LATIHAN MENGAJAR FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL & VOKASIONAL

    Diterbitkan oleh

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    Edisi Ketiga, Mei 2014

  • PENULIS

    Ashari Sikor Azmanirah Ab Rahman

    Mohd Nor Ihkasan Razali Hassan

    Wan Mohd. Rashid Wan Ahmad Halizah Awang Sapon Ibrahim

    Ahmad Esa Ali Suradin

    Sarebah Warman Mohd Yusop Ab Hadi

    Hassan Asran Salleh Tahar

    Samsudin Husin Yusmarwati Yusof

    Azman Hasan

    Grafik

    Norazreen Mohd Kasbani Hazni Md Harith

  • Penerbit UTHM Universiti Tun Hussein Onn Malaysia 86400 Parit Raja Batu Pahat, Johor Tel: 07 4536143 Fax: 07 4536145 Email: [email protected] Penerbit UTHM Terbitan Pertama 2007 Edisi kedua 2012 Edisi ketiga 2014

    Hak cipta terpelihara. Setiap bahagian daripada terbitan ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan kepada bentuk lain, sama ada dengan cara elektronik, mekanik, gambar, rakaman dan sebagainya tanpa izin pemilik hak cipta terlebih dahulu.

    Perpustakaan Negara Malaysia Data Pengkatalogan-dalam-Penerbitan

    Jawatankuasa Latihan Mengajar FPTV UTHM Panduan Latihan Mengajar 1. Career-education-Malaysia 2. Universiti and colleges-Teaching practical-Malaysia

    3 Teaching professional -Teaching skills guides 4. Standard Guru Malaysia

  • PRAKATA BismilLahi Rahmaani Rahiimi Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani Assalamualaikum WBT,

    Buku Panduan Latihan Mengajar (LM), Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dibangunkan khusus untuk menyelaras piawaian program LM di institusi pendidikan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pengajian Tinggi. Sehubungan itu, buku Panduan LM ini wajar menjadi rujukan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini. Pihak Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), sekolah, politeknik dan kolej komuniti juga wajar menjadikan buku panduan ini sebagai sumber rujukan dalam melaksanakan bimbingan dan penyeliaan terhadap pelatih.

    Buku Panduan LM edisi kedua ini meliputi bahagian Pengurusan Program LM, Panduan Penyeliaan, Panduan Pelatih dan Borang-borang Penyeliaan. Penerbitan buku ini telah melalui beberapa proses penyemakan yang teliti dan penyusunan semula bahagian-bahagian daripada edisi pertama yang telah diterbitkan pada tahun 2007. Usaha dan tindakan juga telah diambil untuk mengemas kini isi kandungan buku ini agar sesuai dengan keadaan semasa. Penambahbaikan yang dilakukan ini penting, bukan sahaja memudahkan pelatih mengikutinya, malah menjadikan buku ini sebagai panduan yang komprehensif untuk rujukan para pelatih pada masa akan datang.

    Akhir kata, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menyediakan buku Panduan LM ini. Semoga buku panduan ini akan membantu meningkatkan pelaksanaan LM untuk menjana kecemerlangan profesionalisme bakal pendidik. Sekian, terima kasih. DR. AZMAN BIN HASAN Ketua Jabatan Latihan Mengajar & Industri Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Mei 2014

  • KATA ALUAN

    DEKAN FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera

    Terlebih dahulu saya ingin memanjatkan kesyukuran kehadrat Allah SWT kerana diberi kesempatan untuk menyampaikan sepatah dua kata di dalam buku Panduan Latihan Mengajar (LM) edisi kali ini. Saya mengucapkan syabas dan berbesar hati kepada Urusetia LM atas daya usaha yang konsisten untuk menghasilkan buku panduan ini. Saya percaya bahawa buku ini akan menjadi rujukan utama kepada pensyarah dan pelajar Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan boleh juga menjadi rujukan dalam kalangan ahli akademik dan para pelajar di universiti tempatan lain yang menawarkan kursus LM. Penghasilan buku panduan yang komprehensif ini, berguna kepada pelatih dan hasil usaha ini amat dihargai dan sewajarnya dijadikan rujukan umum para pendidik di Malaysia.

    Proses LM menjadi satu keperluan pembelajaran dan pendedahan awal bagi mereka yang menceburi bidang pendidikan. Oleh itu, penghasilan buku edisi kali ini juga bertujuan untuk memberikan gambaran yang lebih jitu dan lengkap serta memperbaiki kekurangan keluaran edisi pertama. Buku panduan ini juga memberikan gambaran lengkap mengenai perjalanan dan urusan LM yang sememangnya kompleks kerana melibatkan jumlah pelatih yang menjangkau angka ribuan untuk menjalani LM pada tempoh waktu yang serentak di sekolah-sekolah dan insitusi-institusi pengajian yang terlibat.

    Secara tuntasnya, buku ini memberikan maklumat yang lebih lengkap dan terkini berkaitan LM. Semua maklumat yang diperlukan oleh pensyarah, pembimbing dan pelajar program pendidikan ada terkandung di dalam buku panduan ini. Antaranya ialah kaedah penilaian dan pemberian markah oleh pensyarah penyelian dan pembimbing. Secara peribadi, menjadi harapan saya agar semua pelajar khasnya pelajar pendidikan dapat menggunakan buku panduan ini secara ekstensif sebelum menjalani LM yang diwajibkan untuk mendapatkan ijazah pendidikan.

    Akhir kata, saya mewakili pengurusan FPTV, mengucapkan syabas dan terima kasih kepada Ahli Jawatankuasa LM kerana berjaya menghasilkan buku panduan ini yang menjadi bahan rujukan dan panduan berguna kepada pelajar dan ahli akademik. Sekian. Wassalam. PROF.MADYA DR. RAZALI BIN HASSAN Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

    SENARAI JADUAL

  • Jadual 1 - Elemen Utama Penilaian LM

    Jadual 2 - Wajaran Pemberatan Elemen Penilaian LM

  • SENARAI SINGKATAN

    BPTV - Bahagian Pendidikan Teknik Vokasional

    FPTV - Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional

    IPT - Institusi Pengajian Tinggi

    IPTA - Institusi Pengajian Tinggi Awam

    JKLM - Jawatankuasa Latihan Mengajar

    JPN - Jabatan Pelajaran Negeri

    KPM - Kementerian Pelajaran Malaysia

    KPT - Kementerian Pengajian Tinggi

    LM - Latihan Mengajar

    MQF - Malaysian Qualification Framework

    NKRA - National Key Result Area

    PPD - Pejabat Pelajaran Daerah

    RM - Rancangan Malaysia

    SGM - Standard Guru Malaysia

    UTHM - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

  • SENARAI LAMPIRAN

    1. Falsafah Pendidikan Kebangsaan & Falsafah Pendidikan Guru LAMPIRAN A

    2. Tatasusila Profesion Keguruan Malaysia LAMPIRAN B

    3. Standard Guru Malaysia LAMPIRAN C

    4. Lagu Guru Malaysia LAMPIRAN D

    5. Sajak : Guru Oh Guru LAMPIRAN E

    6. Nilai-Nilai Murni LAMPIRAN F

  • DEFINISI ISTILAH

    Bimbingan : Merangkumi segala aktiviti membimbing yang dijalankan secara

    profesional dan berterusan untuk membantu pelatih menguasai pengetahuan, kemahiran, pemupukan sikap dan nilai-nilai perguruan bagi menjadi pendidik yang berkesan

    IPT : Institusi Pengajian Tinggi Awam (Di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia atau Kementerian Pengajian Tinggi) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta kepada pelatih yang menjalani LM.

    Kelas

    : Lokasi aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan

    Moderator : Moderator ialah penyelaras bagi setiap zon bagi menjalankan tugas pengurusan, penyeliaan dan penilaian LM. Moderator dilantik oleh Dekan FPTV

    Moderator Bebas : Moderator bebas dilantik oleh Dekan untuk menjalankan tugas pemantauan, penyelian klinikal, penyeliaan pengesahan, penilaian, pemerhatian dan pengurusan LM serta segala arahan dekan dari masa ke semasa.

    Pelatih : Pelajar institusi pengajian tinggi yang ditempatkan di sekolah/institusi pendidikan berkenaan untuk menjalani LM.

    Pemantauan : Kaedah untuk mengesan dan mengenal pasti keberkesanan, keselarasan dan kepatuhan kepada prosedur pelaksanaan LM.

    Pembimbing : Guru/pensyarah terlatih yang dicadang oleh pihak sekolah/institusi dan dilantik oleh IPT berkenaan sebagai pembimbing dan penilai kepada pelatih yang menjalani LM.

    Pemerhatian : Proses memerhati/mencerap pengajaran dan pembelajaran pelatih oleh Penyelia, Pembimbing/Pengurus Sekolah berdasarkan kriteria atau indikator yang ditetapkan dan sebaliknya

    Pengurus sekolah/institusi

    : Mencakupi Pengetua/Guru Besar/Pengarah, Penolong Kanan/ Timbalan Pengarah

    Penilaian : Proses penentuan tahap prestasi pelatih berdasarkan kriteria atau indikator yang ditetapkan

    Penyelia : Pensyarah yang dilantik oleh IPT untuk menyelia dan menilai prestasi pelatih semasa LM.

    Penyeliaan Klinikal : Satu kaedah penyeliaan bagi tujuan membimbing yang berasaskan kepada langkah-langkah khusus yang melibatkan prapemerhatian, pemerhatian dan pasca pemerhatian.

    Penyeliaan Pengesahan

    : Kaedah yang bersifat semak silang atau ulang uji untuk menentukan kesahan pencapaian pelatih yang dicalonkan cemerlang atau gagal.

    Portfolio : Koleksi pelbagai bahan berkaitan proses pengajaran dan pembelajaran, aktiviti kokurikulum dan catatan refleksi pelatih.

  • LATAR BELAKANG LATIHAN MENGAJAR

    Malaysia menekankan pembangunan modal insan kelas pertama dalam kalangan warganya untuk mencapai status negara maju menjelang 2020. Pendidikan berkualiti dapat menghasilkan modal insan berkualiti yang mempunyai ciri-ciri jati diri holistik, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi memenuhi keperluan status sebuah negara maju. Selain itu, pendidikan berkualiti juga dapat membangunkan modal insan yang kritis dan kreatif, mahir menyelesaikan masalah, inovatif, berdaya tahan, progresif, mampu bersaing serta fleksibel menangani sebarang perubahan dalam persekitaran global masa kini. Buku Panduan Latihan Mengajar (LM) ini sejajar dengan langkah untuk meningkatkan kompetensi penjawat awam, sebuah institusi perkhidmatan awam bertaraf dunia dalam kalangan bakal pendidik negara. Pendekatan baru yang mengutamakan modal insan berkualiti, inovatif dan kreatif melalui kewujudan makmal National Key Result Area (NKRA) supaya inisiatif yang dibuat berdaya saing. Agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) adalah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia mengikut acuan Malaysia. Sehubungan itu, pelajar seharusnya memiliki kualiti Standard Guru Malaysia (SGM) iaitu mempunyai tahap amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi bagi membolehkan mereka berfungsi sebagai guru profesional dengan berkesan. Justeru, Program LM yang dijalankan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) adalah berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang dijelmakan dalam Falsafah Pendidikan Guru sebagai komponen penting dalam kurikulum program pendidikan guru. Pelajar Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV), UTHM, wajib menjalani LM setelah memenuhi semua syarat yang ditetapkan oleh universiti. Program LM ini menawarkan peluang pengalaman mengajar di tempat kerja kepada pelajar. Melalui program ini, pelajar dapat mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam amalan sebenar, dan meningkatkan kompetensi kemahiran mengajar. Program LM ini melibatkan pihak KPM, KPT, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah, Politeknik, Kolej Komuniti, Institusi Latihan Awam dan sekolah-sekolah. Semua pihak diharap dapat bekerjasama dalam membangunkan profesionalisme pelajar berdasarkan kompetensi SGM.

  • FALSAFAH PENDIDIKAN UTHM

    Pendidikan di Universiti ini adalah usaha berterusan untuk menerajui program akademik yang berorientasikan pasaran dan berfokuskan pelajar menerusi pembelajaran melalui pengalaman

    untuk menghasilkan sumber manusia terlatih dan profesional sebagai pemangkin ke arah kemajuan negara yang mampan.

    VISI UTHM

    Berazam Meneraju Aplikasi Sains dan Teknologi Untuk Kemakmuran Sejagat.

    MISI UTHM

    Untuk melahir dan melatih ahli profesional dan teknologi yang bersahsiah mulia dan berdaya saing di arena global melalui program akademik holistik dan pembudayaan ilmu serta

    penyelidikan yang berteraskan konsep tauhid.

    MOTO UTHM

    DENGAN HIKMAH KITA MENEROKA WITH WISDOM WE EXPLORE

    POLISI KUALITI UTHM

    Matlamat Universiti Tun Hussein Onn Malaysia ialah untuk menyediakan program akademik berkualiti berteraskan sains dan teknologi bagi memenuhi atau melampaui kehendak pelanggan

    melalui kecemerlangan pengurusan organisasi dan pembaikan berterusan. Pihak pengurusan tertinggi dan staf di semua peringkat adalah komited untuk melaksana dan mengekalkan sistem

    pengurusan berkualiti yang efektif dengan memenuhi keperluan MS ISO 9001:2000. Objektif Kualiti

    Universiti diwujud, dilaksana, dipantau dan secara berkala dikaji semula untuk

    menentukan pencapaian, kesesuaian serta dikemaskini bagi merealisasikan

    visi dan misi universiti.

  • VISI FPTV

    Menjadi pusat rujukan bertaraf dunia dalam bidang Pendidikan Teknikal bertunjangkan tauhid ke arah mencapai wawasan Negara.

    MISI FPTV

    Melahirkan sumber manusia profesional bertaraf dunia dalam Pendidikan Teknikal untuk mempelopori, mengembang dan mengaplikasikan ilmu dan teknologi terkini melalui

    penyelidikan, pengajaran dan pembelajaran bersepadu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

    OBJEKTIF FPTV

    (i) Mengendalikan program-program pengajian yang khusus dalam bidang Pendidikan Teknik dan Vokasional di peringkat Sarjana Muda dan Pasca Ijazah.

    (ii) Menjalankan penyelidikan dan penyebaran ilmu pengetahuan dalam bidang Pendidikan Teknik dan Vokasional.

    (iii) Meningkatkan Profesionalisme staf dalam pengajaran dan pembelajaran untuk keperluan pembangunan sumber manusia negara.

    (iv) Mempelopori kaedah dan menghasilkan bahan bagi peningkatan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

    (v) Menawarkan kepakaran dalam bidang Pendidikan Teknik dan Vokasional melalui pusat kecemerlangan.

    (vi) Membantu institusi pendidikan dan latihan serta industri ke arah meningkatkan profesionalisme sumber manusia.

    (vii) Memberi khidmat masyarakat ke arah menggalakkan pendidikan sepanjang hayat dalam bidang Pendidikan Teknik dan Vokasional.

    (viii) Menerbitkan bahan ilmiah untuk meningkatkan profesionalisme Pendidikan.

  • KANDUNGAN

    PERKARA Muka Surat

    Prakata i

    Kata Aluan ii

    Senarai Jadual iii

    Senarai Singkatan iv

    Senarai Lampiran v

    Definisi Istilah vi

    Latar Belakang Latihan Mengajar vii

    Falsafah Pendidikan UTHM, Visi UTHM, Moto

    UTHM, Misi UTHM dan Polisi Kualiti UTHM

    viii

    Visi FPTV, Misi FPTV dan Objektif FPTV ix

    BAHAGIAN 1 PENGURUSAN PROGRAM LM 1

    1. Pengenalan 1

    2. Objektif 1

    3. Prosedur Pelaksanan 1

    3.1 Syarat 1

    3.2 Penempatan 1

    3.3 Tempoh 2

    3.4 Bilangan Waktu Mengajar 2

    3.5 Bimbingan 2

    3.6 Bilangan Penyeliaan 2

    4. Kriteria dan Kelayakan 2

    4.1 Pensyarah Penyelia 2

    4.2 Guru Pembimbing 2

    4.3 Penilai Kedua 2

    5. Peranan dan Tanggungjawab 3

    5.1 Pelajar 3

    5.2 Pensyarah Penyelia 3

    5.3 Universiti Tun Hussein Onn Malaysia 4

    5.4 Guru Pembimbing 4

    5.5 Pengurus Sekolah/Institusi 5

    5.6 Peranan dan Tanggungjawab Jawatankuasa Induk

    Amalan Profesional Keguruan Peringkat Negeri

    5

  • 6. Kehadiran Latihan Mengajar 6

    7. Penangguhan Latihan Mengajar 6

    8. Syarat Taksiran Prestasi Pelajar Dalam Latihan Mengajar 6

    BAHAGIAN 2 PANDUAN UNTUK TINDAKAN PELAJAR 8

    1. Taklimat Sekolah/Institusi 8

    2. Perbincangan Dengan Ketua Bidang/Guru Mata Pelajaran 8

    3. Jadual Waktu 8

    4. Rancangan Kerja 8

    5. Ringkasan Mengajar Harian 9

    6. Beban Mengajar 9

    7. Portfolio Latihan Mengajar 9

    8. Pengajaran Berpasangan 10

    9. Elaun Latihan Mengajar 10

    10. Disiplin Dan Tatatertib 10

    11. Cuti 10

    12. Tanggungjawab Sebelum Tamat Tempoh Latihan Mengajar 10

    BAHAGIAN 3 DOKUMEN & BORANG LM 11

    1. UTHM/FPTV/LM/01/07 - Borang Maklumat Pelatih 12

    2. UTHM/FPTV/LM/01/08 - Borang Akujanji Latihan Mengajar 13

    3. UTHM/FPTV/LM/01/09-1 - Borang Lapor Diri 14

    4. UTHM/FPTV/LM/01/10-1 - Kriteria Perlantikan Pembimbing 15

    5. UTHM/FPTV/LM/01/10-2 - Borang Maklumat Pembimbing 17

    6. UTHM/FPTV/LM/02/01-1 - Borang Penilaian Pengajaran Teori 19

    7. UTHM/FPTV/LM/02/01-2 - Borang Penilaian Amali/Lukisan kejuruteraan 20

    8. UTHM/FPTV/LM/02/01-3 - Borang Penilaian Kuiz/Ujian 21

    9. UTHM/FPTV/LM/02/01-4 - Matrik Skema Pemarkahan Latihan Mengajar 22

    10. UTHM/FPTV/LM/02/01-5 - Kriteria Penilaian Latihan Mengajar 24

    11. UTHM/FPTV/LM/02/02 - Borang Senarai Semak Penyeliaan 27

    12. UTHM/FPTV/LM/02/03 - Borang Senarai Semak Pembimbing 28

    13. UTHM/FPTV/LM/02/06-1 - Borang Laporan Log 29

    14. UTHM/FPTV/LM/02/06-2 - Borang Penilaian Jurnal/Refleksi 30

    15. UTHM/FPTV/LM/02/06-3 - Borang Laporan Log Contoh 31

    16. UTHM/FPTV/LM/02/06-4 - Borang Penilaian Jurnal/Refleksi Contoh 32

    17. UTHM/FPTV/LM/02/07 - Borang Amaran Kepada Pelajar 33

    18. UTHM/FPTV/LM/03/04 - Borang Laporan Institusi/Sekolah 34

    19. UTHM/FPTV/LM/03/05 - Borang Laporan Kokurikulum/Aktiviti Lain 35

    20. UTHM/FPTV/LM/03/06 - Borang Laporan Pengurusan Dan Sahsiah 37

    21. UTHM/FPTV/LM/03/07 - Borang Laporan Refleksi Akhir 38

  • LAMPIRAN

    1. Falsafah Pendidikan Kebangsaan & Falsafah Pendidikan Guru LAMPIRAN A

    2. Tatasusila Profesion Keguruan Malaysia LAMPIRAN B

    3. Standard Guru Malaysia LAMPIRAN C

    4. Lagu Guru Malaysia LAMPIRAN D

    5. Sajak : Guru Oh Guru LAMPIRAN E

    6. Nilai Nilai Murni LAMPIRAN F

  • BAHAGIAN 1 GARIS PANDUAN LATIHAN MENGAJAR

    1.0 PENGENALAN

    Latihan mengajar memberi peluang kepada pelajar mengaplikasi pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan secara reflektif dalam situasi sebenar di dalam kelas dan sekolah atau institusi pendidikan. Pelaksanaan program ini memberi tumpuan kepada proses pengajaran dan pembelajaran serta permuafakatan antara Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), sekolah, politeknik, kolej komuniti dan agensi-agensi lain yang berkaitan.

    2.0 OBJEKTIF

    Objektif Latihan Mengajar ini adalah seperti berikut :

    (i) Menyepadukan teori dengan amali pengajaran dan pembelajaran.

    (ii) Mengaplikasikan pelbagai strategi, kaedah, teknik dan kemahiran pengajaran dan pembelajaran.

    (iii) Merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.

    (iv) Mengenal pasti dan menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran.

    (v) Mengoptimumkan penggunaan sumber teknologi dalam pembestarian proses pengajaran dan pembelajaran.

    (vi) Mempamerkan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran.

    (vii) Menguasai kemahiran pemudahcaraan dan komunikasi.

    (viii) Menguasai pelbagai strategi, perancangan dan pelaksanaan aktiviti kokurikulum.

    (ix) Memupuk sikap positif, meningkatkan jati diri, menghayati dan mengamalkan nilai profesionalisme keguruan.

    (x) Memperkembang potensi diri sebagai pendidik dengan mengamalkan refleksi dan penilaian kendiri dalam semua aspek tugas.

    3.0 PROSEDUR PELAKSANAAN

    Pelaksanaan program Latihan Mengajar ini tertakluk kepada Peraturan Akademik UTHM.

    3.1 Penempatan

    3.1.1 Penempatan pelajar dibuat secara pemuafakatan antara UTHM, sekolah-sekolah dibawah Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri atau institusi pendidikan yang telah dikenalpasti oleh universiti.

    3.1.2 Pelajar ditempatkan di sekolah rendah atau sekolah menengah mengikut bidang pengkhususan (opsyen) pengajian di UTHM dan kesediaan sekolah.

    3.1.3 Pelajar juga boleh ditempatkan di mana-mana institusi pendidikan yang berkaitan mengikut kesesuaian berdasarkan budi bicara universiti.

  • 3.3 Tempoh

    3.3.1 Tempoh pelaksanaan latihan mengajar adalah selama 14 minggu.

    3.3.2 Lanjutan tempoh pelaksanaan latihan mengajar adalah tertakluk kepada keputusan Jawatankuasa Akademik Fakulti dan Peraturan Akademik UTHM.

    3.4 Bilangan Waktu Mengajar

    3.4.1 Bilangan waktu pengajaran hakiki adalah tertakluk kepada ketetapan pihak sekolah.

    3.4.2. Bilangan waktu mengajar semasa latihan bagi subjek pengkhususan yang diikuti dalam program pengajian di universiti adalah 2 waktu seminggu.

    3.4.2 Sebarang perubahan bilangan waktu mengajar adalah mengikut kepada keputusan Jawatankuasa Akademik Fakulti.

    3.5 Bimbingan

    3.5.1 Bimbingan oleh pensyarah penyelia dan guru pembimbing secara berterusan mesti diamalkan sepanjang latihan mengajar meliputi bimbingan pengetahuan kandungan pedagogi, inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran serta profesionalisme.

    3.5.2 Setiap bimbingan oleh pensyarah penyelia dan guru pembimbing perlu direkodkan.

    3.6 Penyeliaan

    3.6.1 Penyeliaan hendaklah berasaskan kepada prinsip dan kaedah penyeliaan klinikal.

    3.6.2 Penilaian hanya dibuat selepas bimbingan diberikan.

    3.6.3 Sesi penyeliaan bersama antara pensyarah penyelia dan guru pembimbing adalah digalakkan.

    3.6.4 Bilangan penyeliaan minimum sepanjang tempoh LM yang dicadangkan adalah seperti berikut:

    Pensyarah Penyelia : 2 kali

    Guru Pembimbing : 5 kali

    3.6.5 Pihak UTHM berhak menentukan bilangan penyeliaan yang wajar mengikut keputusan Jawatankuasa Akademik Fakulti.

    3.6.6 Penilaian bersama antara moderator dan guru pembimbing perlu bagi kes-kes khas (cemerlang atau gagal).

    4.0 KRITERIA DAN KELAYAKAN

    4.1 Pensyarah Penyelia

    4.1.1 Mempunyai kelayakan ikhtisas pendidikan atau/dan telah mengikuti kursus/latihan penyeliaan yang diperaku oleh UTHM.

    4.1.2 Mempunyai pengalaman mengajar sekurang-kurangnya tiga tahun atau/dan telah disahkan dalam jawatan.

    4.2 Guru Pembimbing

    4.2.1 Mempunyai sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda dan berkelayakan ikhtisas pendidikan atau/dan telah mengikuti kursus/latihan penyeliaan yang diperaku oleh UTHM.

    4.2.2 Mengajar bidang pengkhususan yang sepadan dengan pengkhusasan pelajar.

  • 4.2.3 Mempunyai pengalaman mengajar dalam bidang berkenaan sekurang-kurangnya 3 tahun atau/dan telah disahkan dalam jawatan.

    4.3 Moderator

    4.3.1 Terdiri daripada pensyarah yang dikenal pasti oleh JLMI dan dilantik oleh FPTV, UTHM.

    5.0 PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB

    5.1 Pelajar

    5.1.1 Menghadiri taklimat latihan mengajar.

    5.1.2 Memahami dan menghayati objektif latihan mengajar.

    5.1.3 Mengamalkan nilai-nilai yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, Tatasusila Profesion Keguruan dan Standard Guru Malaysia.

    5.1.4 Menghantar laporan kehadiran, jadual waktu, senarai tugas, takwim sekolah / Institusi dan maklumat maklumat lain kepada UTHM dalam minggu pertama latihan mengajar.

    5.1.5 Berbincang dengan Pensyarah Penyelia dan Guru Pembimbing untuk mencapai persefahaman tentang peranan dan tanggungjawab masing-masing semasa latihan mengajar.

    5.1.6 Membina hubungan profesional dan suasana mesra dengan pengurus, guru-guru dan staf sekolah atau institusi berkenaan.

    5.1.7 Mematuhi dan mengamalkan Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia, peraturan UTHM serta budaya dan peraturan sekolah/ Institusi.

    5.1.8 Hadir ke sekolah/ Institusi sepanjang tempoh latihan mengajar.

    5.1.9 Merekod waktu/ menandatangani borang/buku kehadiran setiap hari persekolahan dan aktiviti anjuran sekolah/ institusi.

    5.1.10 Mendapatkan sukatan pelajaran terkini yang disahkan oleh pihak sekolah/ institusi.

    5.1.11 Membuat rancangan tahunan/semester, mingguan dan harian dalam buku persediaan mengajar yang ditetapkan mengikut keperluan UTHM.

    5.1.12 Membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap mengikut format yang ditentukan oleh UTHM sebelum melaksanakan pengajaran.

    5.1.13 Menyediakan dua Rancangan Pengajaran Harian berinovasi untuk tujuan rakaman video pada minggu ke-6 dan ke-12.

    5.1.14 Menghantar Buku Rekod Persediaan Mengajar untuk semakan oleh pengurus sekolah/ Institusi pada setiap minggu.

    5.1.15 Melaksanakan pengajaran dengan mempelbagaikan strategi dan teknik pengajaran.

    5.1.16 Melaksanakan 2 kali pengajaran berinovasi yang dirakamkan berdasarkan RPH yang telah disediakan.

    5.1.17 Melengkapkan penulisan log harian dan jurnal mengikut keperluan UTHM.

    5.1.18 Mengemaskinikan portfolio latihan mengajar mengikut keperluan UTHM.

    5.1.19 Melibatkan diri dan membantu pengendalian sekurang-kurangnya satu komponen kokurikulum.

    5.1.20 Melaksanakan tugas dan tanggungjawab lain yang ditentukan oleh UTHM / Pengurus sekolah/ Institusi berkenaan.

  • 5.2 Pensyarah Penyelia

    5.2.1 Menerima pelantikan sebagai Pensyarah Penyelia.

    5.2.2 Menghadiri taklimat latihan mengajar dan latihan penyeliaan.

    5.2.3 Berbincang dengan pelajar tentang urusan latihan mengajar.

    5.2.4 Membuat lawatan ke sekolah/ institusi, berjumpa dan berbincang dengan pengurus sekolah/ institusi dan Guru Pembimbing untuk menjalin hubungan profesional.

    5.2.5 Merekod serta menyimpan dokumen bimbingan.

    5.2.6 Memantau kehadiran, prestasi dan disiplin pelajar sepanjang tempoh latihan mengajar.

    5.2.7 Memaklumkan dengan segera kes-kes khas yang memerlukan perhatian dan tindakan.

    5.2.8 Menyemak buku persediaan mengajar pelajar dan mencadangkan penambahbaikan yang perlu.

    5.2.9 Menyemak portfolio latihan mengajar pelajar.

    5.2.10 Memastikan pelajar melaksanakan penulisan jurnal yang bersifat reflektif dan kritis.

    5.2.11 Melaksanakan penyeliaan berasaskan prinsip-prinsip penyeliaan klinikal.

    5.2.12 Menyelia secara tersebar (daripada aspek masa, mata pelajaran dan kelas) sepanjang tempoh latihan mengajar atau mengikut jadual penyeliaan yang telah ditetapkan oleh UTHM.

    5.2.13 Membimbing pelajar ke arah perkembangan sahsiah yang baik.

    5.4.12 Membuat penilaian inovasi pelajar melalui rakaman video pengajaran yang telah dihasilkan.

    5.2.14 Menilai prestasi latihan mengajar pelajar.

    5.2.15 Mematuhi prosedur dan tanggungjawab yang ditentukan oleh pihak yang mengurus atau menyelaras latihan mengajar di UTHM.

    5.3 Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

    5.3.1 Menentukan dasar pelaksanaan latihan mengajar di peringkat UTHM.

    5.3.2 Mendapatkan kelulusan daripada pihak yang berkaitan bagi penempatan pelajar.

    5.3.3 Melaksanakan taklimat dan latihan untuk Pensyarah Penyelia dan Guru Pembimbing.

    5.3.4 Menyelaras dan memantau pelaksanaan latihan mengajar dengan kerjasama pihak sekolah/institusi berkenaan.

    5.3.5 Menentukan dasar penyeliaan pengesahan ke atas pelajar yang dicalonkan gagal atau cemerlang tertakluk kepada UTHM.

    5.3.6 Mengendalikan kes-kes khas seperti penangguhan, melengkapkan tempoh latihan mengajar, gagal, kes disiplin dan tatatertib dengan mengambil tindakan sewajarnya.

    5.3.7 Mengesahkan penyempurnaan dan keputusan latihan mengajar.

    5.4 Guru Pembimbing

    5.4.1 Menerima maklumat berkaitan pelaksanaan dan bimbingan latihan mengajar daripada pihak UTHM

    5.4.2 Memahami dan menjalankan peranan guru pembimbing.

    5.4.3 Memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada pelajar dalam mengaplikasikan inovasi dalam pengajaran meliputi aspek :

    (i) rancangan kerja tahunan/semester dan Rancangan Pengajaran Harian

    (ii) sumber pengajaran dan pembelajaran

    (iii) proses pengajaran dan pembelajaran

    (iv) penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran

  • (v) pengurusan bilik darjah/ makmal/ bengkel

    5.4.4 Membimbing pelajar ke arah perkembangan profesionalisme keguruan.

    5.4.5 Menyemak dan memberi ulasan bertulis serta menandatangani buku persediaan mengajar pelajar.

    5.4.7 Menyelia pengajaran pelajar berasaskan prinsip-prinsip penyeliaan klinikal.

    5.4.8 Menyimpan rekod dan dokumen bimbingan yang kemas kini.

    5.4.9 Memaklumkan kepada pengurus sekolah/ institusi dan Pensyarah Penyelia mengenai kemajuan pelajar dari semasa ke semasa.

    5.4.10 Memantau dan memaklumkan masalah kehadiran serta disiplin guru pelatih kepada pengurus sekolah/ institusi dan Pensyarah Penyelia dengan segera sepanjang tempoh latihan mengajar.

    5.4.11 Menyelia secara tersebar (daripada aspek masa, mata pelajaran dan kelas) sepanjang tempoh latihan mengajar.

    5.4.12 Membuat penilaian inovasi pelajar melalui rakaman video pengajaran yang telah dihasilkan.

    5.4.13 Menilai prestasi pelajar sepanjang latihan mengajar.

    5.5 Pengurus Sekolah/Institusi Pendidikan

    5.5.1 Menerima maklumat berkaitan pelaksanaan latihan mengajar daripada pihak UTHM.

    5.5.2 Mengesahkan penempatan pelajar.

    5.5.3 Mencalonkan guru pembimbing daripada kalangan guru terlatih yang berpengalaman dan bersesuaian serta memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh UTHM.

    5.5.4 Memberi taklimat kepada pelajar tentang latar belakang sekolah/ institusi, skop tugasan guru, pelaksanaan kurikulum dan kokurikulum serta maklumat-maklumat lain yang berkaitan.

    5.5.5 Memberi jadual waktu dan takwim sekolah/ institusi kepada pelajar.

    5.5.6 Mengawasi disiplin pelajar dan mengesahkan kehadiran mereka.

    5.5.7 Melaporkan secara bertulis kepada pihak UTHM tentang masalah disiplin,sahsiah, kehadiran, prestasi, tatatertib dan kebajikan pelajar.

    5.5.8 Menyemak dan mengesahkan rancangan pelajaran dan persediaan mengajar pelajar.

    5.5.9 Memastikan guru pembimbing memberi bimbingan berterusan kepada pelajar.

    5.5.10 Mengambil tahu hal-hal berkaitan kebajikan pelajar dan membuat tindakan susulan.

    5.5.11 Memastikan segala tindakan berkaitan bimbingan dan penyeliaan latihan mengajar dilaksanakan dengan sempurna.

    6.0 KEHADIRAN LATIHAN MENGAJAR

    6.1 Kehadiran pelajar dalam latihan mengajar adalah 100%.

    6.2 Tindakan bagi kehadiran yang kurang daripada 100% adalah merujuk kepada peraturan sedia ada.

    7.0 PENANGGUHAN LATIHAN MENGAJAR

    7.1 Penangguhan latihan mengajar tertakluk kepada dasar dan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Akademik Fakulti.

  • 8. 0 SYARAT TAKSIRAN PRESTASI PELAJAR DALAM LATIHAN MENGAJAR

    8.1 Taksiran adalah secara holistik berdasarkan elemen utama penilaian bagi menentukan prestasi pelajar.

    8.2 Komponen penilaian prestasi pelajar dalam Latihan Mengajar dibuat berasaskan kepada elemen-elemen seperti dalam Jadual

    Jadual 1 : Elemen Utama Penilaian Latihan Mengajar

    Bil.

    Elemen Utama Penilaian

    Rujukan

    1. (a) Pengetahuan tentang kandungan mata pelajaran dan kaedah penyampaian

    (b) Perancangan dan Pelaksanaan Pengajaran

    Buku Persediaan Mengajar, Portfolio Latihan Mengajar, Instrumen bimbingan dan

    penilaian serta respon pihak sekolah/institusi

    2. (a) Rakaman video inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran

    3. (a) Pengurusan Rutin (b) Sahsiah dan Personaliti Pelajar

    8.3 Pemberatan untuk elemen penilaian Latihan Mengajar adalah seperti dalam Jadual 2.

    Jadual 2: Wajaran Pemberatan Elemen Penilaian Latihan Mengajar

    Bil. Elemen Penilaian Penilai Markah Peratus

    (%)

    1.

    (a) Pengetahuan tentang kandungan mata pelajaran dan kaedah penyampaian

    (b) Perancangan dan Pelaksanaan Pengajaran

    Penyelia UTHM

    50

    40% Pembimbing

    Sekolah/Institusi

    50

    2. (a) Penilaian video inovasi pengajaran dan pembelajaran

    (b) Dokumen justifikasi inovasi pengajaran

    Penyelia UTHM

    100 40%

    3 (a) Portfolio/ jurnal/ refleksi Penyelia UTHM

    100 15%

    4. (a) Pengurusan Rutin

    (b) Sahsiah dan Personaliti Pelajar

    Penyelia UTHM

    50

    5% Pembimbing

    Sekolah/Institusi 50

    Jumlah 100%

  • 8.4 Perubahan terhadap instrumen atau kriteria elemen penilaian Latihan Mengajar adalah tertakluk kepada Jawatankuasa Akademik Fakulti.

    8.5 Penentuan keputusan Latihan Mengajar adalah tertakluk kepada Peraturan Akademik universiti dan Jawatankuasa Akademik Fakulti.

  • BAHAGIAN 2 PANDUAN UNTUK TINDAKAN PELAJAR

    1.0 TAKLIMAT SEKOLAH/INSTITUSI

    1.1 Pelajar hendaklah melapor diri kepada pengurus sekolah/institusi pada hari pertama program Latihan Mengajar.

    1.2 Pelajar perlulah memaklumkan kepada sekolah atau institusi berkaitan berkenaan dengan kehendak-kehendak dan peraturan-peraturan universiti.

    1.3 Pelajar juga perlu memperkenalkan diri mereka kepada pihak sekolah/institusi.

    2.0 SUKATAN PELAJARAN

    2.1 Pelajar hendaklah mendapatkan sukatan pelajaran bagi setiap mata pelajaran yang diajar.

    2.2 Pelajar hendaklah berbincang dan mendapatkan maklumat yang lengkap daripada ketua bidang/guru mata pelajaran tentang kandungan sukatan pelajaran yang akan diajar sepanjang tempoh Latihan Mengajar.

    2.3 Semua urusan di atas hendaklah diselesaikan sebelum hari pertama Latihan Mengajar.

    3.0 JADUAL WAKTU

    3.1 Pelajar hendaklah menyediakan tiga salinan jadual waktu.

    3.2 Jadual waktu tersebut perlu dihantar kepada Pensyarah Penyelia dan Guru Pembimbing.

    4.0 RANCANGAN KERJA

    4.1 Rancangan kerja bagi seluruh tempoh Latihan Mengajar hendaklah disediakan mengikut sukatan pelajaran yang diberikan oleh Ketua Bidang/Guru Pembimbing.

    4.2 Rancangan kerja hendaklah disediakan secara berasingan. Sebagai contoh, rancangan-rancangan kerja berikut :

    (i) Amali (Tingkatan 4)

    (ii) Teori (Tingkatan 4)

    (iii) Lukisan Teknik (Tingkatan 4)

    (iv) Amali (Tingkatan 5)

    (v) Teori (Tingkatan 5)

    (vi) Lukisan Teknik (Tingkatan 5)

    (vii) Amali (MPAV/SKM)

    (viii) Teori (MPAV/SKM)

    (ix) Lukisan Teknik (MPAV/SKM)

    5.0 RANCANGAN MENGAJAR HARIAN

    5.1 Rancangan Mengajar Harian (RMH) hendalah disediakan untuk setiap kelas/mata pelajaran yang akan diajar. RMH ini hendaklah ditulis dengan teliti dalam buku persediaan mengajar.

    5.2 RMH ini mestilah disediakan lebih awal dan ditunjukkan kepada guru pembimbing sebelum waktu mengajar untuk mendapatkan pandangan dan tandatangan.

    5.3 Buku persediaan mengajar hendaklah ditunjukkan kepada Guru Pembimbing, Pensyarah Penyelia, pengetua sekolah atau lain-lain pegawai pendidikan setiap kali mereka datang menyelia.

  • 6.0 BEBAN MENGAJAR

    6.1 Beban waktu mengajar adalah 2 waktu seminggu bagi mata pelajaran pengkhususan.

    6.2 Pelajar juga tertakluk kepada tugasan hakiki.

    7.0 PORTFOLIO LATIHAN MENGAJAR

    7.1 Pelajar dikehendaki menyediakan Portfolio Latihan Mengajar (LM) yang tersusun kemas lengkap dan sentiasa dikemaskini.

    7.2 Portfolio LM adalah koleksi bahan yang mengandungi pelbagai maklumat menunjukkan segala usaha untuk mendokumentasikan pengetahuan, pengalaman, kemahiran, perkembangan dan kejayaan pelajar ke arah perkembangan profesional keguruan.

    7.3 Pelajar perlu menggunakan daya kreativiti dalam menyediakan portfolio LM. Susunan kandungan yang dicadang antaranya adalah seperti berikut:

    (i) Muka Depan

    (ii) Isi Kandungan

    (iii) Biodata Pelajar & Gambar

    (iv) Sinopsis/Pengenalan

    (v) Penghargaan

    (vi) Dokumen berkaitan P&P - Sukatan MP, Jadual waktu, kuiz, ujian, kertas latihan, tutorial, nota edaran, Markah pelajar dan lain bahan bukti yang tersusun

    (vii) Laporan Log aktiviti setiap hari bekerja

    (viii) Laporan Jurnal disediakan minimum dua penulisan refleksi berfokus setiap minggu

    (ix) Laporan refleksi akhir LM

    (x) Buku rujukan

    (xi) Lampiran

    7.4 Pelajar hendaklah menyerahkan portfolio kepada Guru Pembimbing dan Pensyarah Penyelia setiap kali sesi bimbingan atau penyelian dijalankan.

    8.0 DISIPLIN DAN TATATERTIB

    8.1 Pelajar perlu mematuhi waktu persekolahan yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan sekolah.

    8.2 Pelajar hendaklah mematuhi semua peraturan pentadbiran sekolah.

    8.3 Pelajar juga dikehendaki mematuhi segala arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan dari segi pakaian dan rambut. Sikap dan tingkah laku juga hendaklah sesuai dengan kehendak-kehendak ikhtisas perguruan.

    9.0 CUTI

    9.1 Kehadiran pelajar dikehendaki 100% dalam tempoh Latihan Mengajar.

    9.2 Hanya cuti sakit yang disahkan oleh doktor kerajaan boleh diterima.

    9.3 Jika ada kecemasan, pelajar boleh memohon cuti daripada pengurus sekolah/institut. Tempoh cuti tidak melebihi tiga hari. Jikalau cuti yang lama diperlukan, kebenaran Ketua Jabatan Latihan Mengajar dan Latihan Industri hendaklah diperolehi.

    9.4 Jika cuti kurang daripada 20% daripada kehadiran, pelajar perlu menggantikan LM pada minggu seterusnya selepas tamat LM.

    9.5 Bagi kes cuti yang melebihi 20% daripada kehadiran, pelajar diminta untuk menarik diri.

  • 10.0 TANGGUNGJAWAB SEBELUM TAMAT TEMPOH LATIHAN MENGAJAR

    10.1 Sediakan senarai topik-topik yang telah di ajar dan yang belum diajar dalam dua salinan. Serahkan satu salinan kepada Guru Pembimbing.

    10.2 Serahkan segala markah ujian dan kerja projek kepada Guru Pembimbing.

    10.3 Pulangkan alat kelengkapan yang dipinjam.

  • BAHAGIAN 3 DOKUMEN & BORANG LM

    Senarai borang dan dokumen berkaitan Latihan Mengajar

    22. UTHM/FPTV/LM/01/07 - Borang Maklumat Pelatih

    23. UTHM/FPTV/LM/01/08 - Borang Akujanji Latihan Mengajar

    24. UTHM/FPTV/LM/01/09-1 - Borang Lapor Diri

    25. UTHM/FPTV/LM/01/10-1 - Kriteria Perlantikan Pembimbing

    26. UTHM/FPTV/LM/01/10-2 - Borang Maklumat Pembimbing

    27. UTHM/FPTV/LM/02/01-1 - Borang Penilaian Pengajaran Teori

    28. UTHM/FPTV/LM/02/01-2 - Borang Penilaian Amali/Lukisan kejuruteraan _

    29. UTHM/FPTV/LM/02/01-3 - Borang Penilaian Kuiz/Ujian

    30. UTHM/FPTV/LM/02/01-4 - Matrik Skema Pemarkahan Latihan Mengajar

    31. UTHM/FPTV/LM/02/01-5 - Kriteria Penilaian Latihan Mengajar

    32. UTHM/FPTV/LM/02/02 - Borang Senarai Semak Penyeliaan

    33. UTHM/FPTV/LM/02/03 - Borang Senarai Semak Pembimbing

    34. UTHM/FPTV/LM/02/06-1 - Borang Laporan Log

    35. UTHM/FPTV/LM/02/06-2 - Borang Penilaian Jurnal/Refleksi

    36. UTHM/FPTV/LM/02/06-3 - Borang Laporan Log Contoh

    37. UTHM/FPTV/LM/02/06-4 - Borang Penilaian Jurnal/Refleksi Contoh

    38. UTHM/FPTV/LM/02/07 - Borang Amaran Kepada Pelajar

    39. UTHM/FPTV/LM/03/04 - Borang Laporan Institusi/Sekolah

    40. UTHM/FPTV/LM/03/05 - Borang Laporan Kokurikulum/Aktiviti Lain

    41. UTHM/FPTV/LM/03/06 - Borang Laporan Pengurusan Dan Sahsiah

    42. UTHM/FPTV/LM/03/07 - Borang Laporan Refleksi Akhir

  • UTHM/FPTV/LM/01/07-1

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA 86400 PARIT RAJA, BATU PAHAT, JOHOR DARUL TAZIM

    TEL : 07-456 4114 /4011 FAX : 07-453 6585 http://www.uthm.edu.my

    MAKLUMAT PELATIH PROGRAM LATIHAN MENGAJAR (Kembalikan 2 salinan kepada Penyelaras LM)

    Nama Pelatih: (Dengan Huruf Besar)

    No. Mykad: No. Matrik:

    No. Tel. Bimbit/Rumah: E-mail:

    Program Pengajian Sekarang:

    Kelulusan Akademik Tertinggi Sekarang:

    Alamat Tetap:

    Nama Waris:

    Alamat Waris:

    No. Tel. Bimbit/Rumah: E-mail:

    Nama & Alamat Tempat Latihan: (Sekolah/Institusi)

    No. Tel : (Sekolah/Institusi)

    No. Fax:

    Nama Pengarah/ Pengetua:

    Alamat Semasa Tempoh Latihan:

    Nama Pembimbing: No. Tel:

    Nama Penyelia 1 :

    No. Tel:

    Nama Penyelia 2 :

    No. Tel:

    Tarikh:______________________ T. Tangan Pelatih: ______________________

    GAMBAR PASSPORT

    TERKINI

  • UTHM/FPTV/LM /01/08

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL 86400 PARIT RAJA, BATU PAHAT, JOHOR DARUL TAZIM

    TEL : 07- 4564114 /4011 FAX : 07-4536585 http://www.uthm.edu.my

    AKUJANJI LATIHAN MENGAJAR (Kembalikan 2 salinan kepada Penyelaras Latihan Mengajar)

    Nama Pelatih: (Dengan Huruf Besar)

    Program Pengajian:

    No. Mykad: No. Matrik:

    No. Tel: E-mail:

    Tempat Latihan:

    (Nama Institusi/Sekolah)

    Saya, dengan ini berjanji akan melaksanakan tanggungjawab semasa menjalani Program Latihan Mengajar di tempat latihan (institusi/sekolah) seperti berikut:

    1. Melapor diri tepat pada masa dan tarikh yang ditentukan.

    2. Menghormati ketua, staf akademik, staf sokongan, rakan pelatih serta pelajar.

    3. Berusaha bersungguh-sungguh dalam membuat kerja dan aktiviti.

    4. Mengamalkan falsafah dan peraturan yang ditetapkan.

    5. Mewujudkan hubungan dua hala dan mesra dengan semua staf di tempat latihan.

    6. Mewujudkan hubungan dua hala dan mesra dengan pensyarah penyelia universiti.

    7. Bersedia melibatkan diri dengan aktiviti dan program yang dijalankan.

    8. Bersedia mengendalikan aktiviti kokurikulum sebagai pembantu kepada guru terlatih.

    9. Sentiasa bersedia untuk diselia pada bila-bila masa dalam jadual waktu.

    10. Sentiasa mengamalkan dan menjaga peribadi dan tingkahlaku yang sopan.

    11. Sentiasa berpakaian kemas, bersih dan sopan sesuai dengan profesion perguruan.

    12. Menyediakan persediaan mengajar dan portfolio latihan mengajar dengan teliti sehari lebih

    awal atau sebelum datang ke tempat latihan.

    13. Menjalankan tugasan latihan mengajar dengan bersungguh-sungguh.

    14. Mematuhi arahan dan melaksanakan tugas yang diberi dari masa ke semasa.

    15. Sentiasa menjaga nama baik pelatih, institusi/sekolah dan universiti.

    16. Menyedari bahawa tindakan tatatertib akan dikenakan ke atas diri saya sekiranya saya melanggar peraturan latihan mengajar dan lain-lain peraturan yang ditetapkan oleh pihak

    institusi dan universiti.

    ........... ..........

    T.T. Pelatih T.T. & Cop Penyelaras LM Tarikh : ....... Tarikh ............

  • UTHM/FPTV/LM/01/09-1

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA 86400 PARIT RAJA, BATU PAHAT, JOHOR DARUL TAZIM

    TEL : 07- 4564114 /4011 FAX : 07-4536585 http://www.uthm.edu.my

    BORANG LAPOR DIRI

    Nama Institusi/Sekolah

    :

    Alamat

    :

    Bil. Nama Pelatih No. Matrik Bidang T. Tangan

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    Catatan : ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ Tanda Tangan Ketua Kumpulan Pengesahan Pengarah/Pengetua _________________________________ _________________________________ (Nama : ) Cop Rasmi: Tarikh : Tarikh :

    Ketua Kumpulan dikehendaki menghantar satu salinan borang Lapor Diri ini setelah disahkan oleh Pengarah/Pengetua , kepada Penyelaras Latihan Mengajar UTHM atau Ketua Penyelaras Zon atau Penyelia.

    Sebarang cuti / kes tidak hadir mesti disertakan dengan surat cuti atau surat kebenaran. Diisi dalam dua (2) salinan. Satu salinan disimpan oleh ketua kumpulan.

  • UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    86400 PARIT RAJA, BATU PAHAT, JOHOR DARUL TAKZIM TEL : 07- 4564114 /4011 FAX : 07-4536585

    http://www.uthm.edu.my

    UTHM/FPTV/LM/01/10-1

    PANDUAN

    PERLANTIKAN PEMBIMBING PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    CALON PEMBIMBING Pembimbing yang dicalonkan perlu memenuhi kriteria berikut:

    1. Mempunyai sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda dan berkelayakan ikhtisas pendidikan atau/dan telah mengikuti kursus/latihan penyeliaan yang diperaku oleh UTHM.

    2. Mengajar bidang pengkhususan yang sepadan dengan pengkhusasan pelajar

    3. Mempunyai pengalaman mengajar dalam bidang berkenaan sekurang-kurangnya 3 tahun atau/dan telah disahkan dalam jawatan.

    4. Bilangan penyeliaan pembimbing dilakukan sekurang-kurangnya lima kali sepanjang tempoh Latihan Mengajar.

    5. Calon pembimbing hendaklah mengisi borang permohonan Maklumat Pembimbing (UTHM/FPTV/LM/01/10-2).

    PELANTIKAN PEMBIMBING

    1. Pelantikan pembimbing diputuskan oleh Jabatan Latihan Mengajar dan Industri UTHM

    berdasarkan borang permohonan.

    2. Surat perlantikan rasmi pembimbing akan dikeluarkan oleh FPTV, UTHM.

    3. Pembimbing perlu melaksanakan bimbingan secara berterusan.

    4. Pembimbing hanya boleh membimbing maksimum dua orang pelatih.

    5. Pembimbing yang dilantik diminta melakukan penyeliaan satu kali seminggu atau sekurang-kurangnya lima kali sepanjang tempoh latihan dengan menggunakan borang penilaian yang disediakan.

    6. Bimbingan dibuat secara teratur dan berkesan berpandukan kepada Garis Panduan Latihan Mengajar PPG UTHM.

    Nota:

    [Kiraan hari membimbing adalah termasuk hari-hari cuti mingguan, cuti pertengahan semester, cuti khas sekolah, cuti peristiwa dan lain-lain cuti umum selagi ianya tetakluk di dalam tempoh latihan mengajar mulai daripada tarikh pelatih melapor diri ke sekolah hinggalah ke tarikh akhir program latihan mengajar tersebut.]

  • 5 100 A + 20 100 A + 30 100 A + 50 100 A + 75 100 A + 125 100 A + 150 100 A + 100 A +

    4 80 A 19 95 A + 29 97 A + 49 98 A + 74 99 A + 124 99 A + 149 99 A + 99 A +

    3 60 B - 18 90 A + 28 93 A + 48 96 A + 73 97 A + 123 98 A + 148 99 A + 98 A +

    2 40 D 17 85 A + 27 90 A + 47 94 A + 72 96 A + 122 98 A + 147 98 A + 97 A +

    1 20 E 16 80 A 26 87 A + 46 92 A + 71 95 A + 121 97 A + 146 97 A + 96 A +

    0 0 E 15 75 A - 25 83 A 45 90 A + 70 93 A + 120 96 A + 145 97 A + 95 A +

    14 70 B + 24 80 A 44 88 A + 69 92 A + 119 95 A + 144 96 A + 94 A +

    13 65 B 23 77 A - 43 86 A + 68 91 A + 118 94 A + 143 95 A + 93 A +

    12 60 B - 22 73 B + 42 84 A 67 89 A + 117 94 A + 142 95 A + 92 A +

    11 55 C + 21 70 B + 41 82 A 66 88 A + 116 93 A + 141 94 A + 91 A +

    10 50 C 20 67 B 40 80 A 65 87 A + 115 92 A + 140 93 A + 90 A +

    9 45 C - 19 63 B - 39 78 A - 64 85 A + 114 91 A + 139 93 A + 89 A +

    8 40 D 18 60 B - 38 76 A - 63 84 A 113 90 A + 138 92 A + 88 A +

    7 35 E 17 57 C + 37 74 B + 62 83 A 112 90 A + 137 91 A + 87 A +

    6 30 E 16 53 C 36 72 B + 61 81 A 111 89 A + 136 91 A + 86 A +

    5 25 E 15 50 C 35 70 B + 60 80 A 110 88 A + 135 90 A + 85 A +

    4 20 E 14 47 C - 34 68 B 59 79 A - 109 87 A + 134 89 A + 84 A

    3 15 E 13 43 D 33 66 B 58 77 A - 108 86 A + 133 89 A + 83 A

    2 10 E 12 40 D 32 64 B - 57 76 A - 107 86 A + 132 88 A + 82 A

    1 5 E 11 37 E 31 62 B - 56 75 A - 106 85 A + 131 87 A + 81 A

    0 0 E 10 33 E 30 60 B - 55 73 B + 105 84 A 130 87 A + 80 A

    9 30 E 29 58 C + 54 72 B + 104 83 A 129 86 A + 79 A -

    8 27 E 28 56 C + 53 71 B + 103 82 A 128 85 A + 78 A -

    7 23 E 27 54 C + 52 69 B 102 82 A 127 85 A + 77 A -

    6 20 E 26 52 C 51 68 B 101 81 A 126 84 A 76 A -

    5 17 E 25 50 C 50 67 B 100 80 A 125 83 A 75 A -

    4 13 E 24 48 C - 49 65 B 99 79 A - 124 83 A 74 B +

    3 10 E 23 46 C - 48 64 B - 98 78 A - 123 82 A 73 B +

    2 7 E 22 44 D 47 63 B - 97 78 A - 122 81 A 72 B +

    1 3 E 21 42 D 46 61 B - 96 77 A - 121 81 A 71 B +

    0 0 E 20 40 D 45 60 B - 95 76 A - 120 80 A 70 B +

    19 38 E 44 59 C + 94 75 A - 119 79 A - 69 B

    18 36 E 43 57 C + 93 74 B + 118 79 A - 68 B

    17 34 E 42 56 C + 92 74 B + 117 78 A - 67 B

    16 32 E 41 55 C + 91 73 B + 116 77 A - 66 B

    15 30 E 40 53 C 90 72 B + 115 77 A - 65 B

    14 28 E 39 52 C 89 71 B + 114 76 A - 64 B -

    13 26 E 38 51 C 88 70 B + 113 75 A - 63 B -

    12 24 E 37 49 C - 87 70 B + 112 75 A - 62 B -

    11 22 E 36 48 C - 86 69 B 111 74 B + 61 B -

    10 20 E 35 47 C - 85 68 B 110 73 B + 60 B -

    9 18 E 34 45 C - 84 67 B 109 73 B + 59 C +

    8 16 E 33 44 D 83 66 B 108 72 B + 58 C +

    7 14 E 32 43 D 82 66 B 107 71 B + 57 C +

    6 12 E 31 41 D 81 65 B 106 71 B + 56 C +

    5 10 E 30 40 D 80 64 B - 105 70 B + 55 C +

    4 8 E 29 39 E 79 63 B - 104 69 B 54 C

    3 6 E 28 37 E 78 62 B - 103 69 B 53 C

    2 4 E 27 36 E 77 62 B - 102 68 B 52 C

    1 2 E 26 35 E 76 61 B - 101 67 B 51 C

    0 0 E 25 33 E 75 60 B - 100 67 B 50 C

    150%125%30% 100%75%50%5% 20%

    SISTEM GRED AKADEMIK

    MATRIK SKEMA PEMARKAHAN LATIHAN MENGAJARFAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    GRED PROGRAM LM

    85 -100 A + LULUS 80 - 84 A LULUS 75 - 79 A - LULUS 70 - 74 B + LULUS 65 - 69 B LULUS 60 - 64 B - LULUS 55 - 59 C + GAGAL 50 - 54 C GAGAL 45 - 49 C - GAGAL 40 - 44 D GAGAL 00 - 39 E GAGAL

  • 24 32 E 74 59 C + 99 66 B 49 C -

    23 31 E 73 58 C + 98 65 B 48 C -

    22 29 E 72 58 C + 97 65 B 47 C -

    21 28 E 71 57 C + 96 64 B - 46 C -

    20 27 E 70 56 C + 95 63 B - 45 C -

    19 25 E 69 55 C + 94 63 B - 44 D

    18 24 E 68 54 C 93 62 B - 43 D

    17 23 E 67 54 C 92 61 B - 42 D

    16 21 E 66 53 C 91 61 B - 41 D

    15 20 E 65 52 C 90 60 B - 40 D

    14 19 E 64 51 C 89 59 C + 39 E

    13 17 E 63 50 C 88 59 C + 38 E

    12 16 E 62 50 C 87 58 C + 37 E

    11 15 E 61 49 C - 86 57 C + 36 E

    10 13 E 60 48 C - 85 57 C + 35 E

    9 12 E 59 47 C - 84 56 C + 34 E

    8 11 E 58 46 C - 83 55 C + 33 E

    7 9 E 57 46 C - 82 55 C + 32 E

    6 8 E 56 45 C - 81 54 C 31 E

    5 7 E 55 44 D 80 53 C 30 E

    4 5 E 54 43 D 79 53 C 29 E

    3 4 E 53 42 D 78 52 C 28 E

    2 3 E 52 42 D 77 51 C 27 E

    1 1 E 51 41 D 76 51 C 26 E

    0 0 E 50 40 D 75 50 C 25 E

    49 39 E 74 49 C - 24 E

    48 38 E 73 49 C - 23 E

    47 38 E 72 48 C - 22 E

    46 37 E 71 47 C - 21 E

    45 36 E 70 47 C - 20 E

    44 35 E 69 46 C - 19 E

    43 34 E 68 45 C - 18 E

    42 34 E 67 45 C - 17 E

    41 33 E 66 44 D 16 E

    40 32 E 65 43 D 15 E

    39 31 E 64 43 D 14 E

    38 30 E 63 42 D 13 E

    37 30 E 62 41 D 12 E

    36 29 E 61 41 D 11 E

    DENGAN HIKMAH KITA MENEROKA 35 28 E 60 40 D 10 E

    WITH WISDOM WE EXPLORE 34 27 E 59 39 E 9 E

    33 26 E 58 39 E 8 E

    HAJI ASHARI BIN SIKOR 32 26 E 57 38 E 7 E

    Penyelaras Latihan Mengajar 31 25 E 56 37 E 6 E

    Fakulti Pendidikan Teknikal & Vokasional 30 24 E 55 37 E 5 E

    [email protected] 29 23 E 54 36 E 4 E

    28 22 E 53 35 E 3 E

    27 22 E 52 35 E 2 E

    26 21 E 51 34 E 1 E

    25 20 E 50 33 E 0 E

    PENILAIAN LM

    ADIL, AMANAH & BERTANGGUNGJAWAB AMALAN KITA

  • UTHM/FPTV/LM/02/01-5

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    KRITERIA PENILAIAN LATIHAN MENGAJAR

    PENGAJARAN TEORI/AMALI/LUKISAN KEJURUTERAAN BAHAGIAN A PERANCANGAN Perancangan ialah segala usaha pemikiran, penyusunan dan tindakan yang akan diambil oleh guru pelatih untuk mencapai objektif/ hasil pembelajaran secara optimum. 1. Objektif/Hasil Pembelajaran

    Menyatakan objektif pembelajaran dengan eksplisit. Seberapa boleh, memastikan bahawa objektif ini meliputi aspek-aspek kognitif, afektif dan psikomotor. Objektif menunjukkan hasil pembelajaran yang diharapkan daripada pelajar pada akhir pembelajaran mengikut kebolehan murid serta kehendak sukatan pelajaran.

    2. Pemilihan dan Susunan Isi Pelajaran Memilih isi pelajaran yang sesuai dengan objektif pembelajaran, sukatan pelajaran, kebolehan, keperluan, minat dan kecenderungan pelajar serta agihan masa pelajaran. Pemeringkatan isi pelajaran amat jelas mengikut urutan bagi mencapai hasil pembelajaran.

    3. Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Strategi dan aktiviti amat sesuai dan bertepatan

    dengan objektif pembelajaran yang hendak dicapai dan kebolehan pelajar serta mengambil kira semua aspek pengajaran dan pembelajaran termasuk unsur-unsur ICT.

    4. Alat Bahan Bantu Mengajar Memilih sumber yang sesuai dari segi objektif dan

    teknik. Menggunakan pelbagai jenis sumber, menentukan bila dan bagaimana akan digunakan dalam setiap peringkat pelajaran.

    5. Pemilihan Nilai Murni Memilih nilai yang sesuai diterapkan dan

    menentukan cara penerapan nilai dalam pelajaran. Antara 16 nilai murni yang dicadangkan adalah seperti berikut:

    (i) Baik hati (ii) Berdikari (iii) Berhemah tinggi (iv) Hormat menghormati (v) Kasih sayang (vi) Keadilan (vii) Kebebasan (viii) Keberanian (ix) Kebersihan fizikal dan mental (x) Kejujuran (xi) Kerajinan

    (xii) Kerjasama (xiii) Kesederhanaan (xiv) Kesyukuran (xv) Rasional (xvi) Semangat bermasyarakat

    6. Unsur Kemahiran Berfikir

    Pernyataan kemahiran berfikir amat jelas dan sesuai. Terdapat langkah-langkah pengajaran dan pembelajaran untuk pengusaaan kemahiran berfikir. Terdapat aktiviti yang melibatkan pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran untuk kemahiran berfikir. Rancangan penggunaan alat berfikir jelas. Terdapat perancangan penggunaan teknik penyoalan.

    BAHAGIAN B PELAKSANAAN Penyampaian adalah segala pendekatan yang dilaksanakan oleh guru pelatih ke arah pencapaian objektif/hasil pembelajaran. 1. Permulaan Pengajaran

    Guru pelatih memastikan pelajar bersedia untuk

    belajar tanpa membuang masa. Guru pelatih dapat menarik perhatian, mewujudkan motivasi, menstrukturkan pelajaran dan membuat perkaitan di antara pengetahuan sedia ada pelajar dengan pelajaran yang diajar. Set induksi yang amat sesuai dan dapat mengaitkan dengan tajuk yang akan diajar dan dapat menarik perhatian dan tumpuan pelajar, menyeronokkan dan dapat memotivasikan semua murid.

    2. Pengurusan/Persediaan Pengajaran

    Guru pelatih dapat menguruskan bilik darjah dan kerja pelajar dengan kemas dan teratur. Mewujudkan disiplin dan suasana bilik darjah yang menggalakkan dan sesuai untuk pengajaran-pembelajaran. Sangat peka dengan pengudaraan, pencahayaan, keselamatan dan susunatur perabot di dalam kelas/bengkel/ makmal.

    3. Penerangan Kerja Amali

    Guru pelatih hendaklah memberi penerangan terhadap kerja amali yang akan dilakukan dan perkaitannya dengan teori. Sentiasa memastikan apa yang diajar dalam kelas teori dipraktikkan. Guru pelatih perlu membimbing pelajar ke arah ini.

  • 1. Tunjukcara Ini berkaitan dengan kebolehan guru pelatih

    menjalankan tunjukcara. Pastikan sama ada tunjukcara perlu atau tidak. Jika perlu, perhatikan: (i) Kesesuaian masa ia dilakukan. (ii) Jenis tunjukcara (secara individu, kumpulan

    atau kelas). (iii) Adakah relevan dengan isi pembelajaran.

    Tunjukcara hendaklah dilakukan dengan syarat

    berikut: (i) Dilakukan di tempat lapang. (ii) Semua pelajar dapat lihat. (iii) Disiplin pelajar terkawal. (iv) Alat dan kelengkapan tersedia supaya

    tunjukcara dapat dibuat dengan lancar. (v) Ada penglibatan pelajar-pelajar dengan soal

    jawab, melakukan semula gerakan. Dijalankan dengan teratur mengikut susunan peraturan yang betul

    2. Penggunaan Peralatan/Bahan/ABBM

    Menggunakan sumber seperti yang telah dirancang dalam Bahagian A(4) dengan kemas, menarik, mahir, berkesan serta sesuai pada tempat dan masa. Guru pelatih hendaklah sentiasa memastikan bahawa semua alat dan kelengkapan: (i) Dalam keadaan baik (diselenggara). (ii) Digunakan dengan selamat dan betul. (iii) Diurus maksudnya ada kaedah mengurus

    Guru pelatih hendaklah memastikan perkara berikut: (i) Tiada berlaku pembaziran. Sebagai contoh

    menggunakan minyak tanah untuk mencuci tangan. Lebih menjimatkan jika kain dibasahi dengan minyak dan bukan menuang minyak seperti air.

    (ii) Penggunaan terkawal. Sebagai contoh jika kerja memerlukan kayu setebal 1 inci, janganlah menggunakan kayu 2 inci dan diketam sehingga menjadi 1 inci.

    3. Arahan Kerja/Aktiviti Amali

    Guru pelatih perlu memberi arahan kerja dan membahagikan pelajaran amali kepada beberapa bahagian pelajaran mengikut kebolehan pelajar dan masa. Guru pelatih juga perlu menggunakan strategi yang sesuai sekiranya kerja amali berlainan dijalankan dalam masa yang sama.

    4. Langkah Keselamatan

    Ini berkaitan daya usaha guru pelatih untuk mewujudkan kawasan tempat kerja dalam bengkel sebagai satu tempat yang selamat bagi pelajar-pelajar. (i) Guru pelatih hendaklah menerangkan langkah-

    langkah keselamatan dan sentiasa memastikan ianya diamalkan oleh pelajar-pelajar.

    (ii) Lantai kawasan kerja bersih, tidak bersepah dengan bahan, tidak basah/licin, mudah untuk pelajar bergerak.

    (iii) Alat tangan digunakan dengan betul dan selamat.

    (iv) Bahan dan alat disimpan dengan baik, tidak mendatangkan bahaya.

    (v) Guru pelatih menunjukkan teladan yang baik dari segi pakaian dan amalan

    5. Perkembangan Pengajaran Amali

    Cepat-lambat perkembangan pelajaran sesuai dengan peringkat kebolehan pelajar, kemajuan pelajar dalam pelajaran dan kesukaran isi pelajaran yang disampaikan.

    6. Penyeliaan dan Pembetulan

    Guru pelatih hendaklah menunjukkan kemahiran mengesan kesalahan pelajar semasa melakukan kerja. Guru pelatih mesti sentiasa mengawasi pelajar membuat kerja. Perhatikan bagaimana teguran kepada pelajar dibuat. Adakah perlu dilakukan semula tunjukcara secara individu/kumpulan/kelas.

    7. Komunikasi Interaksi guru murid secara aktif, menyeluruh dan menyeronokkan melalui pelbagai bentuk penglibatan. Menggunakan Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris sesuai dengan peringkat kefahaman pelajar. Suara yang jelas dan mempunyai intonasi yang sesuai. Sebutan adalah amat jelas, tepat, menarik dan dapat mengekalkan perhatian semua murid. Ada konteks mata. Ada interaksi pelbagai hala antara pelajar- guru, pelajar-pelajar.

    8. Kemahiran Variasi Rangsangan Keupayaan guru melakukan perubahan pergerakan

    anggota, langkah, nada suara, fokus deria murid, bentuk lisan murid, dan bentuk fizikal murid.

    9. Kemahiran Insaniah

    Terdapat pernyataan elemen kemahiran insaniah yang sesuai dengan objektif pembelajaran dan melibatkan pelajar. Tujuh elemen utama yang dimaksudkan adalah seperti berikut: (i) Kemahiran komunikasi (ii) Kemahiran menyelesaikan masalah (iii) Kemahiran kerja berpasukan (iv) Kemahiran kepimpinan (v) kemahiran keusahawanan (vi) Kemahiran pembelajaran berterusan (vii) Etika dan profesionalisme

    10. Penerapan Nilai Murni Guru pelatih dapat menerapkan nilai murni seperti yang telah dirancang dalam Bahagian A(5) secara berkesan, sesuai dengan masa dan tempat. Guru pelatih juga menggunakan peluang-peluang yang

  • ada untuk menerapkan nilai tersebut pada bila-bila masa yang sesuai sepanjang proses pengajaran.

    14. Pencapaian Objektif/Hasil Pembelajaran

    Objektif pembelajaran jelas tercapai sebagaimana yang telah dirancangkan dalam perancangan Bahagian A(1) dan dilaksanakan.

    15. Penutup Guru pelatih dapat menyimpulkan pelajaran sebagai pengukuhan. Guru pelatih dapat mencadangkan aktiviti kerja susulan. Berjaya membuat rumusan/kesimpulan. Berjaya mengurus murid dengan amat teratur. Memberi arahan untuk bersurai secara teratur dan pelaksanaannya sangat terkawal dan berdisiplin.

    BAHAGIAN C SAHSIAH 1. Penampilan Diri Guru pelatih mempunyai kepercayaan penuh

    terhadap diri sendiri dalam semua situasi semasa mengajar. Menunjukkan keyakinan diri dalam segala perlakuan. Mesra dan memiliki sifat kecindan serta dapat menimbulkan kesan yang menyenangkan. Bersopan santun, berbudi bahasa dan berwibawa sebagai seorang guru. Amat berjaya di dalam menyesuaikan diri dengan kedaaan dan situasi. Pakaian sangat menepati profesion perguruan.

    2. Keprihatinan Menunjukkan sifat kemanusiaan dalam hubungan

    dengan pelajar seperti bertimbangrasa, mengambil berat terhadap masalah pelajar, keselamatan dan kebajikan pelajar, kemesraan, sabar, peka, dan lain-lain.

    3. Pekerti

    Berkelakuan yang baik. Menunjukkan bahasa yang tertib dan mengamalkan sikap hormat menghormati serta dapat menyesuaikan tingkahlaku sebagai seorang guru. Amat sesuai sebagai model kepada murid.

    4. Sifat Professional

    Berusaha untuk menjalankan segala tugas dalam bilik darjah dengan baik. Mempunyai inisiatif untuk meningkatkan mutu pengajaran. Menunjukkan kesungguhan dalam menjalankan segala tugas dan tanggungjawab. Sanggup mengkaji sesuatu masalah untuk mencari penyelesaiannya. Sedia berkorban masa dan tenaga dalam melaksanakan tugas. Menyediakan persediaan mengajar yang amat teratur dan kemas. Bersedia menerima teguran yang membina daripada penyelia, pembimbing dan pihak pengurus sekolah/institusi.

    BAHAGIAN D - PORTFOLIO

    Koleksi pelbagai bahan berkaitan proses pengajaran dan pembelajaran, aktiviti kokurikulum dan catatan refleksi guru pelatih. 1. Lengkap dan Kemaskini

    Penyediaan portfolio lengkap, amat kemas, kreatif dan teratur serta amat menepati objektif penyediaan portfolio latihan mengajar.

    2. Catatan Log

    Penulisan log menunjukkan catatan aktiviti setiap hari bekerja sepanjang tempoh LM.

    3. Catatan Jurnal Penulisan jurnal menunjukkan amalan refleksi yang

    amat jelas dengan mengamalkan konsep penilaian kendiri, memperlihatkan ketajaman fikiran individu dalam menilai, menganalisis, menghayati kesedaran baru, memberi cadangan, tindakan lanjut.

    4. Kreativiti Mampu menghasilkan idea-idea yang asli, inovatif

    dan kreatif dalam usaha penyediaan portfolio latihan mengajar.

    BAHAGIAN D REFLEKSI

    Menunjukkan kematangan dalam membuat refleksi kritikal dan ulasan kendiri. Kebolehan membuat tindakan susulan. Memperlihatkan perkembangan dan peningkatan kualiti diri. Dapat mengenal pasti serta menilai kekuatan dan kelemahan diri dengan amat jelas. Dapat menghubungkaitkan sebab dan akibat terhadap tindakan yang diambil. Dapat mengaitkan sebab dan akibat untuk membuat inferens. Dapat meramal kesan sesuatu tindakan dan bertindak berlandaskan bukti, seterusnya merancang langkah susulan. Dapat menunjukkan kekuatan dan kekurangan pengajaran serta mengemukakan tindakan susulan.

    DENGAN HIKMAH, KITA MENEROKAWith Wisdom, We Explore

    HAJI ASHARI BIN SIKORPenyelaras Latihan Mengajar & Industri

    Fakulti Pendidikan Teknikal Dan [email protected]

  • UTHM/FPTV/LM/02/02

    NAMA PELATIH :

    NO. KP & MATRIK :

    NO. TEL & E-MAIL :

    NAMA INSTITUSI/ SEKOLAH :

    BIDANG/PENGKHUSUSAN :

    NAMA PEMBIMBING & NO.TEL

    :

    TAHAP BUKU PERSEDIAAN MENGAJAR DAN PORTFOLIO [Tandakan ( ) Pada Ruang Yang Disediakan Berdasarkan Tahap Skala Berikut:

    Skala : 1 = Lemah, 2 = Sederhana, 3 = Baik ]

    Bil Aspek disemak Tahap

    1. Maklumat Diri 1 2 3

    2. Takwim Institusi (Bagi Tempoh LM) 1 2 3

    3. Jadual Waktu Pelatih & Kelas 1 2 3

    4. Sumber Buku Teks Dan Buku Rujukan 1 2 3

    5. Sukatan Pelajaran 1 2 3

    6. Rancangan Kerja Bagi Tempoh LM 1 2 3

    7. Rancangan Kerja Mingguan 1 2 3

    8. Rancangan Mengajar Harian:

    (a) Maklumat Kelas Dan Tajuk 1 2 3

    (b) Objektif /Hasil Pembelajaran 1 2 3

    (c) ABBM 1 2 3

    (d) Pengetahuan Sedia Ada 1 2 3

    (e) Pengurusan Kelas/Makmal/Bengkel 1 2 3

    (f) Nilai Murni/Kemahiran Insaniah 1 2 3

    (g) Pengenalan/Set Induksi 1 2 3

    (h) Isi Pengajaran 1 2 3

    (i) Penutup 1 2 3

    (j) Tugasan/Kerja Rumah 1 2 3

    (k) Refleksi Pelatih 1 2 3

    (l) Catatan Penyelia 1 2 3

    9. Soalan Ujian/Kuiz/Tugasan 1 2 3

    10. Skema Markah Ujian/Kuiz/Tugasan 1 2 3

    11. Markah Pencapaian Pelajar 1 2 3

    12. Portfolio Latihan Mengajar 1 2 3

    13. Semakan Pembimbing 1 2 3

    14. Semakan Penyelia 1 2 3

    T. Tangan Pelatih : T. Tangan & Cop Penyelia/Pembimbing: Tarikh : Tarikh :

    SENARAI SEMAK PENYELIAAN PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    (Serah satu salinan kepada Penyelaras LM selepas tamat tugas)

  • SENARAI SEMAK PEMBIMBING PROGRAM LATIHAN MENGAJAR (Serah satu salinan kepada Penyelaras LM selepas tamat tugas)

    UTHM/FPTV/LM/02/03

    SENARAI SEMAK PELAKSANAAN PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    [Tandakan ( ) sekiranya tindakan telah dilakukan]

    NAMA PEMBIMBING: (Dengan Huruf Besar)

    No. Tel: E-mail:

    NAMA PELATIH: (Dengan Huruf Besar)

    1.

    2.

    Semakan Bil Perkara Sudah

    [ ] Belum

    [ x ]

    1. Menerima Dokuman LM dan Maklumat Pelatih

    2. Menerima Buku Panduan Penyeliaan Pembimbing

    3. Menyerahkan Borang Maklumat Pembimbing (UTHM/FPTV/LM/01/10)

    4. Menerima Lantikan Rasmi UTHM

    5. Membimbing Maksimum Dua Orang Pelatih

    6. Memastikan Beban Waktu Pelatih 8 ~ 12 waktu/minggu

    7. Memastikan subjek Pengkhususan 60% daripada beban waktu/minggu

    8. Melaksanakan Proses Bimbingan & Tunjuk Ajar Berterusan

    9. Menyelia Pengajaran Guru Pelatih Minimum satu kali/Minggu (UTHM/FPTV/LM/02/01)

    10. Mengesahkan Jadual Waktu dan Sukatan Pelajaran

    11. Mengesahkan Isi Pelajaran Rancangan Mengajar Harian

    12. Mengesahkan Catatan Log dan Jurnal Portfolio LM Pelatih

    13. Menilai Penglibatan Pelatih dalam Kokurikulum & Aktiviti Lain (UTHM/FPTV/LM/03/05)

    14. Menilai Sahsiah dan Pengurusan Rutin Pelatih Berterusan (UTHM/FPTV/LM/03/06)

    15. Menyemak Kehadiran Pelatih yang kurang 100%

    16. Menyediakan Laporan Institusi/Sekolah Program LM (UTHM/FPTV/LM/03/04)

    17. Membuat Tuntutan Elaun Khas Pembimbing Program LM (UTHM/FPTV/LM/01/10-3)

    T. Tangan & Cop Pembimbing: Tarikh :

  • FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    LAPORAN LOG PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    Tarikh/Hari

    Pagi

    Tengahari

    Petang

    Malam (Jika Ada)

    Tandatangan Pelatih Tandatangan Pembimbing/ Penyelia Nama : Nama/Cop : Tarikh :

    UTHM/FPTV/LM/02/6-01

  • FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    JURNAL/REFLEKSI PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    Tandatangan Pelatih Tandatangan Pembimbing/ Penyelia Nama : Nama/Cop : Tarikh :

    TARIKH : TAJUK : PERISTIWA :

    REFLEKSI : a. Bisikan hati b. Menganalisis/

    Menilai c. Kesedaran baru d. Cadangan/

    Tindakan

    UTHM/FPTV/LM/02/06-02

  • FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    LAPORAN LOG PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    Tandatangan Pelatih Tandatangan Pembimbing/ Penyelia Nama : Nama/Cop : Tarikh :

    Tarikh/Hari 9 Julai 2012(Isnin)

    Pagi

    7.30 9.00 10.15

    10.15 11.15

    Melapor diri di Sekolah Menengah Vokasional Batu Pahat. Menghadiri taklimat yang disampaikan oleh Penolong KananPentadbiran.Taklimat mengenai pembahagian subjek dan tugasan sepanjang tempoh Latihan Mengajar.

    Perbincangan diteruskan dengan ucapan ringkas dan amanat oleh Tuan Pengetua. Sesi pengenalan dengan ketua panitia dan guru-guru bengkel.

    Tengahari

    11.30 12.45

    1.00

    Mengemas tempat untuk pelatih di bengkel sepanjang tempoh LM. Melakukan kerja penyusunan fail di bengkel Perbincangan dengan pembimbing tentang rancangan pengajaran sepanjang tempoh LM. Rehat

    Petang

    2.00 4.15

    4.30

    Sesi suai kenal bersama pelajar. Punch card untuk pulang

    Malam (Jika Ada)

    8.00 10.00

    Menghadiri majlis ramah mesra bersama pelajar asrama

    UTHM/FPTV/LM/02/06-03

  • FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    JURNAL/REFLEKSI PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    Tandatangan Pelatih Tandatangan Pembimbing/ Penyelia Nama : Nama/Cop : Tarikh :

    TARIKH : TAJUK : PERISTIWA :

    11.7.2012 (Rabu)

    Pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah 4PKEE2. Pengajian Kejuruteraan Elektrik & Elektronik Murid menumpukan sepenuh perhatian semasa pelatih mengajar. Disiplin sangat terkawal. Pelatih telah menggunakan ABBM sebagai langkah untuk menarik perhatian murid.

    REFLEKSI : e. Bisikan hati f. Menganalisis/

    Menilai g. Kesedaran baru h. Cadangan/

    Tindakan

    Sepanjang tempoh pengajaran pelatih, semua murid menumpukan perhatian dan memberi respon yang baik. Di samping itu, pelatih juga menggunakan ABBM untuk pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar.. Pelatih berpendapat keadaan ini berlaku kerana ABBM yang digunakan oleh pelatih dapat dilihat dengan jelas oleh kesemua murid. Pelatih berpendapat teknik penggunaan ABBM sangat mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran serta ABBM tersebut dilihat amat menarik. Untuk kelas yang akan datang, pelatih memutuskan untuk menggunakan ABBM yang berbeza dengan pendekatan yang lebih menarik. Selain itu, pelatih menyedari bahawa perkara yang penting perlu diberi perhatian dalam ABBM ialah rekabentuk, tulisan dan warna yang menarik.

    UTHM/FPTV/LM/02/06-04

  • UTHM/FPTV/LM/02/07

    UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    SURAT AMARAN/PERINGATAN (Tandakan ( ) yang berkenaan)

    Nama Pelatih: (Dengan Huruf Besar)

    Program Pengajian:

    No. Matrik:

    Tempat Latihan Mengajar (Nama Institusi/Sekolah):

    Adalah dimaklumkan bahawa saya TIDAK berpuas hati terhadap perilaku pelatih seperti berikut :

    ( ) tidak hadir bertugas ke institusi/sekolah pada tarikh yang ditentukan

    ( ) lewat hadir bertugas ke institusi/sekolah pada tarikh/masa yang ditentukan ( ) tidak menghormati ketua/staf akademik/sokongan/rakan pelatih serta pelajar di institusi/sekolah ( ) membuat kerja dan aktiviti institusi/sekolah sambil lewa ( ) melanggar peraturan institusi/sekolah ( ) berlagak sombong dengan pensyarah/guru dan staf di institusi/sekolah terlibat ( ) tidak mewujudkan hubungan dua hala dengan pensyarah/guru pembimbing dan pensyarah

    penyelia ( ) tidak melibatkan diri dengan aktiviti dan program yang dijalankan oleh institusi/sekolah ( ) tidak melaksanakan aktiviti kokurikulum sebagai pembantu kepada pensyarah/guru terlatih ( ) tidak bersedia untuk diselia ( ) peribadi dan tingkahlaku tidak sopan ( ) tidak berpakaian kemas, sopan dan bersih sesuai dengan profesion perguruan ( ) tidak menyediakan persediaan mengajar dan portfolio latihan mengajar dengan teliti sehari lebih

    awal atau sebelum datang ke institusi/sekolah ( ) tidak menjalankan program latihan mengajar yang ditugaskan dengan bersungguh-sungguh ( ) tidak mematuhi arahan dalam melaksanakan tugas yang diberi oleh pihak institusi/sekolah dan

    universiti ( ) tidak menjaga nama baik sebagai pelatih dan universiti ( ) ___________________________________________________________________________ ( ) ___________________________________________________________________________ 2. Oleh itu pelatih diminta membuat penjelasan bertulis kepada Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (up. Penyelaras Latihan Mengajar) dengan menyatakan sebab anda tidak sepatutnya diambil tindakan dalam tempoh satu minggu dari tarikh surat ini, supaya tindakan selanjutnya tidak diambil. Segala kesalahan yang dinyatakan akan direkod dan anda dinasihatkan supaya berusaha memperbaiki kelemahan ini. Harap maklum, sekian terima kasih. DENGAN HIKMAH, KITA MENEROKA With Wisdom, We Explore Saya yang menurut perintah, Tandatangan Pelatih T.Tangan : Nama : Nama/Cop : Tarikh : Tarikh : sk.

    1. Pengarah/Pengetua 2. Pensyarah Penasihat Akademik Pelatih

  • UTHM/FPTV/LM/03-04

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    LAPORAN INSTITUSI / SEKOLAH PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    (Disahkan oleh Pengarah/Pengetua)

    Nama Pelatih : _________________________________________________________

    No. Kad Pengenalan : ____________________________Kursus : ___________________

    Tempoh Latihan Mengajar : ______________________hingga ____________________

    A. SAHSIAH KEGURUAN

    Kekuatan :

    Kelemahan :

    Status Sahsiah : Tandakan ( ) pada skala yang dipilih

    Cemerlang ( ) Baik ( ) Sederhana ( ) Tidak Memuaskan ( )

    B. LAPORAN KEHADIRAN

    Bilangan Hari Sepatutnya Bertugas

    Bilangan Hari Hadir Bertugas

    Bilangan Hari Tidak Hadir Bersebab

    Bilangan Hari Tidak Hadir Tanpa sebab

    Peratus Kehadiran

    C. ULASAN PENGARAH / PENGETUA :

    Tandatangan Pengarah / Pengetua : Nama dan Cop Rasmi : Tarikh :

    Borang yang telah lengkap sila kembalikan kepada : Dekan, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, 86400 Batu Pahat, Johor. (u.p.: Penyelaras Latihan Mengajar)

    Tel: 07-4564114 / 4011 No. Fax : 07-4536585

  • UTHM/FPTV/LM/03-05

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    LAPORAN KOKURIKULUM/ AKTIVITI LAIN PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    (Disahkan oleh GPK Kokurikulum/Pembimbing)

    Nama Pelatih : _____________________________________________________________

    No. Kad Pengenalan : ________________________ Kursus : ________________________

    Tempoh Latihan Mengajar : __________________ hingga ________________________

    KOKURIKULUM DAN AKTIVITI LAIN (guna Lampiran tambahan jika perlu)

    BIL JENIS AKTIVITI TUGAS ULASAN

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    Contoh: Sukan Tahunan Sekolah

    AJK Teknikal

    Aktif dan berkemahiran mengendalikan aktiviti

    JUMLAH KESELURUHAN (100 markah)

    Contoh Kokurikulum dan aktiviti lain :

    1. Persatuan/ Kelab 2. Badan Beruniform 3. Sukan/Permainan 4. Koperasi 5. Asrama 6. Disiplin 7. Projek Keceriaan & lain-lain.

    ULASAN PEMBIMBING :

    Tandatangan GPK Kokurikulum/Pembimbing : Nama dan Cop Rasmi : Tarikh :

    Borang yang telah lengkap sila kembalikan kepada : Dekan, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, 86400 Batu Pahat, Johor. (u.p.: Penyelaras Latihan Mengajar)

    Tel: 07-4564114 / 4011 No. Fax : 07-4536585

  • UTHM/FPTV/LM/03-05 (1)

    RUBRIK PENGLIBATAN PELATIH DALAM AKTIVITI KOKURIKULUM/AKTIVITI LAIN

    Rubrik penglibatan pelajar ditentukan melalui petunjuk skala berikut:

    Skala 1

    (E = 1 - 39)

    Menerima tugas sebagai pembantu penasihat aktiviti kokurikulum/aktiviti lain. Kurang Penglibatan dalam aktiviti kokurikulum/aktiviti lain. Tidak memperlihatkan kemahiran mengelola.

    Skala 2 (D = 40 - 49)

    Terlibat sebagai pembantu penasihat aktiviti kokurikulum/aktiviti lain. Mengendalikan aktiviti kokurikulum/aktiviti lain. Tidak memperlihatkan minat untuk menguasai kemahiran baru.

    Skala 3 (C = 50 64)

    Menjadi pembantu penasihat kokurikulum/aktiviti lain dan terlibat sekurang-kurangnya dalam satu jenis aktiviti sekolah/institusi secara aktif. Memperlihatkan minat dan kerajinan menjalankan tugas. Mengendalikan aktiviti kokurikulum/aktiviti lain dengan sederhana. Ada kemahiran mengelola. Berminat untuk menguasai kemahiran baru

    Skala 4 (B = 65 - 79)

    Menjadi pembantu penasihat kokurikulum/aktiviti lain dan terlibat sekurang-kurangnya dalam dua jenis aktiviti sekolah/institusi secara aktif dan bertanggungjawab. Menunjukkan kemahiran mengelola dengan cekap. Menunjukkan minat yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti.

    Skala 5 (A = 80 - 100)

    Menjadi pembantu penasihat kokurikulum/aktiviti lain dan terlibat sekurang-kurangnya dalam tiga jenis aktiviti sekolah/institusi secara sangat aktif dan bertanggungjawab. Menunjukkan kemahiran mengelola dengan amat memuaskan. Menunjukkan minat yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti.

    BIL JENIS AKTIVITI TUGAS ULASAN

    1. Hari Anugerah AJK Hadiah Menunjukkan kemahiran mengelola

    dengan cekap

    2. Sukan Tahunan AJK Teknikal Aktif dan berkemahiran mengendalikan

    aktiviti

    3. Sambutan Hari Guru Sekolah Pengacara Majlis Berjaya menunjukkan bakat sebagai

    pengacara

    4. Perkhemahan Motivasi Pembantu Guru Pengiring

    Kurang aktif dan tidak memperlihatkan minat yang tinggi

    5. Pendaftaran Pelajar Baru Urusetia Menunjukkan kemahiran mengelola dengan

    sederhana

    6. Dan lain-lain

    JUMLAH KESELURUHAN (100 markah) 83%

  • UTHM/FPTV/LM/03-06

    FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA

    LAPORAN PENGURUSAN DAN SAHSIAH PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    (Disahkan oleh GPK Kurikulum/Pembimbing)

    Nama Pelatih : ____________________________________________________________

    No. Kad Pengenalan : ________________________Kursus : _______________________

    Tempoh Latihan Mengajar : __________________ hingga ________________________

    PENGURUSAN DAN SAHSIAH (guna Lampiran tambahan jika perlu)

    BIL ASPEK MARKAH CATATAN

    1.

    Pengurusan Rutin (50 markah) Contoh : a. Kerja rutin

    Rancangan dan persediaan mengajar Rekod markah pelajar Buku latihan pelajar Rekod kehadiran pelajar

    b. Masa Kehadiran ke sekolah Kehadiran ke kelas Aktiviti luar bilik darjah

    2. Sahsiah & Personaliti Guru (50 markah) Contoh : a. Pergaulan dengan komuniti b. Kerjasama c. Ketrampilan diri d. Keyakinan diri e. Pekerti f. Berfikiran terbuka g. Sikap professional h. Kemahiran Insaniah

    JUMLAH KESELURUHAN (100 markah)

    ULASAN PEMBIMBING :

    Tandatangan GPK Kurikulum/Pembimbing : Nama dan Cop Rasmi : Tarikh :

    Borang yang telah lengkap sila kembalikan kepada : Dekan, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, 86400 Batu Pahat, Johor. (u.p.: Penyelaras Latihan Mengajar)

    Tel: 07-4564114 / 4011 No. Fax : 07-4536585

  • UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL DAN VOKASIONAL

    LAPORAN REFLEKSI AKHIR PROGRAM LATIHAN MENGAJAR

    NAMA PELATIH: (Dengan Huruf Besar)

    No. KP: No. Matrik:

    No. Tel. Bimbit/Rumah:

    E-mail:

    TEMPAT LATIHAN: (Nama Institusi/Sekolah)

    No. Tel: No. Fax:

    Nama Pengarah/ Pengetua:

    Nama Pembimbing: No. Tel.

    Nama Penyelia 1: No. Tel.

    Nama Penyelia 2: No. Tel.

    REFLEKSI : (PMI Positive, Minus & Interesting)

    1. Bisikan hati 2. Menganalisis/

    Menilai 3. Kesedaran baru 4. Cadangan/

    Tindakan

    UTHM/FPTV/LM/03/07

  • REFLEKSI : (PMI Positive, Minus & Interesting)

    1. Bisikan hati 2. Menganalisis/

    Menilai 3. Kesedaran baru 4. Cadangan/ Tindakan

  • REFLEKSI : (PMI Positive, Minus & Interesting)

    5. Bisikan hati 6. Menganalisis/

    Menilai 7. Kesedaran baru 8. Cadangan/ Tindakan

  • REFLEKSI : (PMI Positive, Minus & Interesting)

    9. Bisikan hati 10. Menganalisis/

    Menilai 11. Kesedaran baru 12. Cadangan/ Tindakan

    Tandatangan Pelatih Tandatangan Pembimbing/ Penyelia Nama : Nama/Cop : Tarikh :

    Universiti Tun Hussein Onn Malaysia86400 Parit RajaBatu Pahat, JohorTel: 07 4536143Fax: 07 4536145Email: [email protected] Penerbit UTHMTerbitan Pertama 2007Edisi kedua 2012Edisi ketiga 2014Hak cipta terpelihara. Setiap bahagian daripada terbitan ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan kepada bentuk lain, sama ada dengan cara elektronik, mekanik, gambar, rakaman dan sebagainya tanpa izin pemilik hak cipta terlebih dahulu.Perpustakaan Negara MalaysiaData Pengkatalogan-dalam-PenerbitanJawatankuasa Latihan Mengajar FPTV UTHMPanduan Latihan Mengajar 1. Career-education-Malaysia 2. Universiti and colleges-Teaching practical-Malaysia3 Teaching professional -Teaching skills guides 4. Standard Guru MalaysiaDEFINISI ISTILAHLATAR BELAKANG LATIHAN MENGAJAR

    KANDUNGANBAHAGIAN 1

    BAHAGIAN 2PANDUAN UNTUK TINDAKAN PELAJARBAHAGIAN 3DOKUMEN & BORANG LM

    UTHM/FPTV/LM/01/10-1 PANDUAN PERLANTIKAN PEMBIMBINGPROGRAM LATIHAN MENGAJARCALON PEMBIMBINGPELANTIKAN PEMBIMBINGNota:LAPORAN LOGJURNAL/REFLEKSILAPORAN LOGJURNAL/REFLEKSI