majlis anugerah inovasi perdana menteri 2015

63
Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015 Majlis Anugerah Inovasi SEKTOR AWAM 2015

Upload: others

Post on 15-Oct-2021

9 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Majlis Anugerah InovasiPERDANA MENTERI

2015Majlis Anugerah InovasiS E K T O R A W A M

2015

Page 2: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Menyingkap Trend Inovasi Dalam

Penyampaian Perkhidmatan Awam

• Kronologi Trend Inovasi

• Design Thinking, Inovasi Sosial dan Makmal Inovasi

Memartabatkan Inovasi Dalam Konteks

Perkhidmatan Awam

• Struktur Pengiktirafan Inovasi

• Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM)

• Anugerah Inovasi Sektor Awam (AISA)

• Mekanisme dan Kriteria Penilaian

• Proses Pencalonan

Mengenali Finalis AIPM dan AISA 2015

Mengimbas Legasi Penerima AIPM dan AISA

Jawatankuasa Majlis AIPM dan AISA 2015

Penghargaan

07-13

15-21

23-3840-5860-60

61-61

Tinta InovasiPERKHIDMATAN AWAM

Page 3: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam2

“Kajian empirikal membuktikan bahawa wujudnya korelasi yang kuat antara inovasi dan produktiviti. Survival dan berjayanya sesebuah organisasi atau negara itu, sangat bergantung kepada penekanan terhadap dua perkara ini.

Dalam usaha meningkatkan tahap inovasi negara lagi, Kerajaan akan mengambil pendekatan yang pelbagai. Umpamanya, peralihan daripada pendekatan secara Government-centric kepada pendekatan keseluruhan masyarakat dan memberi peluang kepada penglibatan organisasi berasaskan komuniti”.

Yang Amat BerhormatDato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul RazakPerdana Menteri MalaysiaUcapan sempena Pembentangan Rancangan Malaysia Kesebelas pada 21 Mei 2015

Setinta KalamSEGENGGAM ILTIZAM

“Kita boleh mendefinisikan produktiviti sebagai pencapaian ataupun hasil kerja yang sama tetapi dengan kos yang lebih rendah. Definisi yang kedua ialah hasil kerja bertambah dengan kosnya sama. Definisi yang ketiga, hasil bertambah dan kos berkurangan. Inovasi pula bererti kita melakukan penambahbaikan dari segi proses dan produk untuk menjana hasil tambahan. Dalam konteks perkhidmatan awam, bukan semua jabatan mengutip hasil. Jadi, definisi itu mestilah diubahsuai dari segi kepuasan kepada rakyat ataupun kumpulan sasar dalam bidang tugas kita”.

YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul RazakPerdana Menteri MalaysiaUcapan sempena Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Keempat Belas (MAPPA XIV)pada 17 Jun 2015

Page 4: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 3

Selembar HarapanSEGUNUNG IMPIAN

“Agensi sektor awam seharusnya terus bergiat aktif dalam mencipta, melaksana atau membahaskan pelbagai idea mahupun produk yang baharu, bagi terus memartabatkan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat dengan lebih berkesan dan berimpak tinggi. Pendekatan inovasi sosial ini seharusnya diperluaskan dan difahami seiring dengan kehendak dan harapan rakyat terhadap penyampaian perkhidmatan awam”.

YBhg. Tan Sri Dr. Ali HamsaKetua Setiausaha NegaraUcapan sempena Majlis Anugerah Inovasi Sektor Awam (AISA) 2014pada 9 Oktober 2014

“Public Administration is entrusted with the responsibility of effective delivery of public services, and today, there is a great emphasis on citizen-centricity. A citizen-centric civil service differs from traditional notions of civil service in that it entails greater public participation, more responsive organisational structures; well-functioning and efficient systems that address needs; a highly competent workforce; and an environment of continuous and rapid learning and development”.

YBhg. Tan Sri Dr. Ali HamsaKetua Setiausaha NegaraUcapan sempena ASEAN Civil Service Innovation Conference (ACSIC) 2015pada 18 November 2015

Page 5: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam4

“Transformasi terhadap rantaian nilai ekonomi yang lebih tinggi memerlukan lebih banyak cetusan inovasi dan lonjakan produktiviti. Oleh itu, pelbagai inisiatif transformasi memerlukan komitmen sektor awam untuk mewujud dan memperoleh produk serta proses yang inovatif, di samping mencipta dan menggunakan kaedah pengurusan yang lebih efektif. Bagi memastikan inovasi yang telah dihasilkan kekal lestari, penerbitan dokumen inovasi perlu dilaksanakan untuk manfaat bersama”.

YBhg. Tan Sri Mohamad Zabidi ZainalKetua Pengarah Perkhidmatan AwamUcapan Sempena Majlis Perasmian Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Perkhidmatan Awam Peringkat Kebangsaan Ke-31pada 1 Disember 2014

Secangkir UcapanSELAUTAN KENANGAN

“Kebolehan berinovasi ternyata menjadi game changer yang berkesan untuk melonjakkan prestasi dan pencapaian sesebuah organisasi, selain memberi sumbangan signifikan untuk manfaat pengguna dan orang ramai”.

YBhg. Tan Sri Mohamad Zabidi ZainalKetua Pengarah Perkhidmatan AwamUcapan Sempena Majlis Persada Inovasi Perkhidmatan Awam Tahun 2015pada 25 November 2015

Page 6: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 5

“Kita perlu menjadi lebih berani untuk berubah dan mencuba pendekatan penyampaian perkhidmatan yang lebih inovatif dalam ICT bagi menepati kehendak senario baharu. Budaya inovasi adalah sebahagian daripada gerakan transformasi sektor awam di samping menyokong agenda peningkatan daya saing negara. Budaya inovasi hanya boleh mengambil tempat dalam perkhidmatan awam, apabila penerimaan terhadap idea baharu tidak diletakkan sebarang batas sempadan dan pengiktirafan selayaknya diberikan kepada idea baharu”.

YBhg. Dato’ Sri Zainal Rahim bin SemanKetua Pengarah MAMPUWawancara sempena Majlis Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM) 2015pada 10 Disember 2015

Sepatah UngkapanSERIBU PENGERTIAN

“Persaingan hebat dunia tanpa sempadan menjadikan kreativiti dan inovasi sebagai faktor kritikal dan platform utama dalam menentukan kelangsungan kecekapan sektor awam. Menyedari hakikat bahawa kreativiti dan inovasi adalah the rules of the game, maka pemerkasaan sektor awam dari aspek kreativiti dan inovasi adalah sine-qua-non dalam mencapai visi sesebuah jabatan”.

YBhg. Dato’ Sri Zainal Rahim bin SemanKetua Pengarah MAMPUMajlis Aspirasi Ketua Pengarah MAMPUpada 21 Januari 2015

Page 7: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

MENYINGKAP TREND INOVASI DALAM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN AWAM

Page 8: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 7

PengenalanMenelusuri trajektori Malaysia sebagai sebuah negara membangun dan dinamik di ambang negara maju, pemerkasaan inovasi diiktiraf sebagai kunci kejayaan dan pemacu negara ke arah status negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Kerajaan mempunyai dua peranan utama dalam memartabatkan agenda inovasi negara; pertamanya, sebagai fasilitator yang menggalakkan inovasi dalam pelbagai bidang pertumbuhan ekonomi, umpamanya melalui pemerkasaan sains dan teknologi. Keduanya, penjawat awam perlu bertindak sebagai inovator dalam pelaksanaan usaha-usaha transformasi penyampaian perkhidmatan awam bagi memenuhi harapan negara dan menjamin kesejahteraan hidup rakyat.

Kronologi Trend Inovasi Dalam Perkhidmatan AwamSorotan kajian mengenai inovasi dalam penyampaian perkhidmatan jelas menunjukkan bahawa sektor awam di serata dunia telah melalui perubahan demi perubahan bermula dengan pengenalan New Public Management (NPM) sekitar tahun 1980-an dan 90-an yang mengadaptasikan pendekatan sektor swasta dalam pengurusan organisasi dan pemantauan prestasi agensi sektor awam.

Pembaharuan dalam perkhidmatan awam diteruskan melalui konsep Kerajaan Elektronik dengan memanfaatkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi untuk mengautomasikan proses-proses kerja dalam sistem penyampaian perkhidmatan yang bersepadu dan mudah dicapai sepanjang masa. Perkembangan konsep Kerajaan saling berhubungan (connected government) turut mendasari tumpuan yang diberikan kepada usaha-usaha kolaborasi dan kerjasama.

Horizon baharu sektor awam yang menitikberatkan prinsip-prinsip ketelusan dan keterbukaan telah menzahirkan pelbagai jenis jaringan baharu antara Kerajaan dengan pelanggan melalui konsep seperti open innovation dan co-creation serta kerjasama awam-swasta atau public-private partnership yang bertujuan untuk menggembleng sumber dan kepakaran demi kesejahteraan bersama. Inovasi melalui kolaborasi turut diberi penekanan melalui aplikasi strategi perniagaan seperti Strategi Lautan Biru yang menggalakkan usaha-usaha untuk memecahkan tembok silo antara pelbagai entiti dalam sektor awam mahupun swasta.

Page 9: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam8

Rajah 1: Peredaran Trend Inovasi Dalam Bidang Pengurusan Sektor Awam Di Peringkat Global

Diadaptasikan daripada: Trends and Challenges in Public Sector Innovation in Europe, European Commission (2012)

Design ThinkingAntara pendekatan kontemporari dalam perkhidmatan awam yang diadaptasikan daripada pengalaman sektor swasta, pendekatan design thinking telah muncul dalam abad ke-21 sebagai bidang yang diiktiraf secara rasmi oleh Stanford University di Amerika Syarikat. Proses design thinking melibatkan beberapa langkah utama:

• Melahirkan rasa empati (Empathise) – Usaha untuk mendekati rakyat dan pelanggan bagi memahami keperluan dan kehendak sebenar secara lebih mendalam;

• Mendefinisikan skop inovasi (Define) – Penetapan skop inisiatif yang jelas berdasarkan kepada peluang-peluang inovasi yang dikenal pasti;

• Menjana idea (Ideate) – Percambahan pelbagai idea dan konsep berdasarkan kepada outcome yang ingin dicapai;

• Mereka prototaip (Prototype) – Pemilihan idea-idea untuk pelaksanaan prototaip dalam proses mengenalpasti penyelesaian yang terbaik; dan

• Menguji prototaip (Test) – Eksperimentasi secara pantas dan berulang serta pengumpulan data dan maklum balas untuk tujuan penambahbaikan sebelum pelaksanaan sebenar.

Page 10: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 9

Rajah 2: Pendekatan Design Thinking, d. School Stanford University

Sumber: Design Thinking for Public Service Excellence, UNDP Global Centre for Public Service Excellence (2014)

Melalui gabungan pendekatan yang berasaskan logik dan kreativiti, design thinking berupaya merapatkan jurang antara pelbagai disiplin untuk memberikan faedah-faedah berikut:

• Menerokai pelbagai perspektif dalam proses penyelesaian masalah yang lebih holistik;

• Menggalakkan usaha-usaha kolaborasi antara pelbagai jabatan dan agensi;• Menjana idea-idea penyelesaian yang lebih berkesan dan bersepadu;• Memantapkan proses eksperimentasi sebelum sesuatu inisiatif dilaksanakan;• Mengurangkan risiko yang dikaitkan dengan pelaksanaan kali pertama bagi

sesuatu inisiatif;• Menghasilkan penyelesaian yang lebih menyeluruh dan mampan; dan• Membentuk perkhidmatan awam yang lebih mengutamakan kesejahteraan

rakyat.

Inovasi SosialGerakan inovasi sosial merupakan satu perkembangan baharu yang masih tertakluk kepada pelbagai kaedah dan pendekatan yang diamalkan oleh makmal inovasi terkemuka di peringkat global seperti MindLab di Denmark dan NESTA, United Kingdom. Tafsiran umum inovasi sosial yang diterima pakai telah digariskan oleh European Commission dalam penerbitan Guide to Social Innovation (2013) seperti yang berikut:

“New solutions (products, services and models) that better address social needs and improve human well-being while creating new social relationships or collaborations,

social innovations are social in both their ends and means.”

Page 11: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam10

Projek The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe (TEPSIE) oleh European Commission turut menekankan tiga (3) ciri utama inovasi sosial yang wajar dipraktikkan dalam sektor awam seperti yang berikut:

• Pendekatan eksperimen yang berasaskan kepada bukti dan penemuan hasil pelaksanaan prototaip secara berulang untuk mendapatkan hasil yang terbaik;

• Jalinan rangkaian yang menggalakkan kerjasama dan kolaborasi merentasi pelbagai sektor termasuk kerajaan, awam dan swasta serta individu-individu dalam masyarakat; dan

• Pembangunan inisiatif baharu ‘bersama-sama’ dan ‘oleh’ pengguna dan bukannya ‘kepada’ atau ‘untuk’ pengguna bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang menepati keperluan sebenar rakyat.

Rajah 3: Ciri-ciri Inovasi Sosial

Sumber: The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe (TEPSIE), European Commission (2013)

Page 12: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 11

Berbeza dengan persepsi umum, inovasi sosial mencakupi spektrum yang luas dan tidak terhad kepada inovasi dalam bidang sosial semata-mata. Di samping itu, pelaksanaan inovasi sosial tidak hanya tertumpu kepada pencapaian impak sosial, tetapi juga memberi penekanan kepada proses penglibatan sosial dalam membangunkan sesuatu inisiatif.

Makmal InovasiMelalui penggunaan metodologi yang menggabungkan prinsip design thinking dan pelbagai teknik yang menggalakkan inovasi sosial, Makmal Inovasi telah muncul sebagai platform baharu dalam usaha pencarian penyelesaian dan pencapaian outcome yang lebih baik. Pelaksanaan Makmal Inovasi mensasarkan isu-isu rumit atau wicked problems yang melibatkan pelbagai pihak merentasi bidang dan sektor serta sukar untuk diselesaikan oleh satu-satu pihak.

Rajah 4: Pelaksanaan Makmal Inovasi Di Peringkat Global

Sumber: Labs: Designing The Future, MaRS Solutions Lab (2012)

Penerapan teknik-teknik kontemporari seperti design thinking, co-creation dan crowdsourcing dilihat sesuai dan selari dengan cara pemikiran yang mampu mencetuskan inovasi sosial melalui makmal inovasi .

Page 13: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam12

Berbeza dengan kaedah penyelesaian masalah yang konvensional, makmal inovasi menyediakan platform yang unik untuk memperluaskan penglibatan pihak-pihak berkepentingan merentasi pelbagai bidang dan sektor dalam proses inovasi dan eksperimentasi. Makmal inovasi juga mengambil sudut pandangan yang luas atau whole systems view dengan menerokai pelbagai perspektif dan menguji prototaip secara pantas dan berulang untuk memastikan pelaksanaan inisiatif inovasi yang lebih berkesan.

Rajah 5: Spektrum Penglibatan Awam Dalam Inovasi Sosial

Sumber: Engaging Citizens in Social Innovation, European Commission (2013)

Rajah 6: Perbandingan Pendekatan Perancangan dan Prototaip

Sumber: How Social Innovation Labs Can Advance Your Work, The Rockefeller Foundation (2014)

Page 14: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 13

Rajah 7: Hubung Kait Antara Pendekatan Design Thinking, Inovasi Sosial dan Makmal Inovasi

Diadaptasikan daripada:Social Innovation for Public Service Excellence,UNDP Global Centre for Public Service Excellence (2014)

RumusanEvolusi peranan sektor awam dan cabaran penyampaian perkhidmatan yang semakin kompleks menuntut kaedah baharu yang menjangkaui konvensi bagi memastikan keberhasilan yang benar-benar memenuhi objektif inovasi. Perkembangan trend baharu inovasi di peringkat global meliputi pendekatan design thinking, inovasi sosial dan makmal inovasi dilihat amat berkait rapat dalam merangka modus operandi baharu pelaksanaan inovasi dalam sektor awam agar selari dengan kehendak semasa dan keperluan pada masa akan datang.

Page 15: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

MEMARTABATKAN INOVASI DALAM KONTEKS PERKHIDMATAN AWAM

Page 16: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 15

Struktur Pengiktirafan Inovasi Dalam Sektor AwamProgram pengiktirafan dalam sektor awam telah dimulakan pada tahun 1990 dengan pengenalan program Anugerah Kualiti Perdana Menteri (AKPM) dan Anugerah Kualiti Perkhidmatan Awam (AKPA). Seiring dengan agenda Gerakan Budaya Kerja Cemerlang yang dilancarkan oleh Kerajaan pada tahun 1989, program ini bertujuan untuk memberikan pengiktirafan kepada agensi-agensi sektor awam yang mempamerkan prestasi cemerlang dalam pengurusan organisasi secara keseluruhan serta mempamerkan ciri-ciri keunggulan dalam bidang-bidang khusus.

Tahun 2010 telah menyaksikan satu peralihan daripada Gerakan Budaya Kerja Cemerlang (1989-2009) kepada Gerakan Transformasi Sektor Awam (2010-kini) yang bercirikan pembaharuan secara lonjakan mega dan bukan lagi bersifat incremental/berdikit-dikit. Struktur baharu pengiktirafan sektor awam yang diperkenalkan turut mencerminkan konsep ini melalui pemberian ganjaran wang tunai yang lumayan dan setimpal dengan taraf anugerah yang unggul dan berprestij.

Struktur pengiktirafan inovasi semenjak tahun 2010 sehingga kini terdiri daripada dua (2) peringkat iaitu Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM) di peringkat pertama pengiktirafan (first tier) dan Anugerah Inovasi Sektor Awam (AISA) bagi empat (4) bidang pengurusan utama sektor awam di peringkat kedua (second tier).

Page 17: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam16

Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM)Mulai tahun 2010, Kerajaan telah memperkenalkan Anugerah Inovasi Perdana Menteri atau AIPM bagi mengiktiraf penghasilan inovasi yang signifikan dan berimpak tinggi dalam sektor awam. Pengiktirafan terunggul sektor awam ini yang membawa hadiah wang tunai sebanyak RM1 juta, trofi dan sijil merupakan cerminan kepada komitmen Kerajaan untuk memperkenalkan pendekatan baharu yang bersifat radikal bagi menyokong Agenda Transformasi Negara.

Mekanisme Penilaian AIPMMekanisme penilaian calon-calon penerima AIPM melibatkan tiga (3) peringkat jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Saringan di peringkat MAMPU serta Jawatankuasa Pencalonan dan Jawatankuasa Pemilihan dengan keahlian merentasi sektor awam, swasta, akademia dan NGO. Jawatankuasa Pencalonan bertanggungjawab mengesyorkan calon-calon senarai pendek kepada Jawatankuasa Pemilihan yang dipengerusikan oleh YBhg. Ketua Setiausaha Negara.

Page 18: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 17

Jawatankuasa Pemilihan AIPM 2015

Jawatankuasa Pencalonan AIPM 2015

Page 19: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam18

Kriteria Penilaian AIPMPenilaian AIPM 2015 mengekalkan empat (4) kriteria utama AIPM iaitu Kreativiti, Keberkesanan, Relevan dan Signifikan dengan turut mengambilkira empat (4) prinsip utama Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) iaitu impak positif yang tinggi, kos yang minimum, pelaksanaan pantas dan perubahan yang mampan.

Anugerah Inovasi Sektor Awam (AISA)Anugerah Inovasi Sektor Awam atau AISA merupakan penganugerahan di peringkat kedua tertinggi (second tier) bagi mengiktiraf agensi sektor awam yang berjaya menampilkan pelbagai penyelesaian kreatif dalam empat (4) bidang khusus pengurusan sektor awam yang dikenal pasti sebagai kritikal dalam jentera transformasi Kerajaan iaitu Pengurusan Kewangan, Pengurusan Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Pengurusan Pihak Berkuasa Tempatan serta Pentadbiran Daerah dan Tanah.

AISA membawa ganjaran wang tunai sebanyak RM300,000.00, trofi dan sijil bagi setiap kategori anugerah yang dipertanggungjawabkan kepada agensi urus setia masing-masing:

(a) Anugerah Inovasi Pengurusan Kewangan (AIPK)• Mengiktiraf agensi Kerajaan yang menghasilkan inovasi dalam pengurusan

kewangan.• Meliputi penambahbaikan sistem yang sedia ada, penjimatan perbelanjaan

awam serta peningkatan hasil kerajaan melalui pengurusan kewangan yang cekap dan berkesan.

• Diurussetiakan oleh Kementerian Kewangan.

Page 20: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 19

(b) Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi (AIICT)• Mengiktiraf organisasi di atas inisiatif yang berjaya memanfaatkan ICT

secara menyeluruh dan secara inovatif dalam penyampaian perkhidmatan.• Diurussetiakan oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan

Malaysia (MAMPU).

(c) Anugerah Inovasi Pihak Berkuasa Tempatan (AIPBT)• Mengiktiraf Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang menunjukkan perkhidmatan

cemerlang dan usaha gigih serta berinovatif dalam meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan PBT.

• Diurussetiakan oleh Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

(d) Anugerah Inovasi Pentadbiran Daerah dan Tanah (AIPDT)• Mengiktiraf Pejabat Daerah dan Tanah, Pejabat Residen, Pejabat Tanah dan

Survei serta Pejabat Tanah dan Galian dengan sistem pengurusan yang cemerlang serta berjaya melaksanakan program-program inovatif dalam meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan.

• Diurussetiakan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri.

Mekanisme Penilaian AISAProses penilaian calon-calon AISA dikendalikan oleh agensi urus setia mengikut bidang masing-masing. Ketua Urus Setia bagi keempat-empat bidang tersebut bertanggungjawab mengesyorkan calon-calon senarai pendek kepada Mesyuarat Panel Merakyatkan Perkhidmatan Awam yang dipengerusikan oleh YBhg. Ketua Setiausaha Negara.

Page 21: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam20

Kriteria Penilaian AISAKriteria AISA mengikut bidang meliputi dua (2) jenis pendekatan iaitu penilaian innovation-centric dan agency-centric.

Penilaian Innovation-Centric

Penilaian Agency-Centric

Page 22: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 21

Pencalonan AIPM dan AISATempoh pencalonan bagi AIPM dan AISA dibuka setiap tahun mulai 1 Februari hingga 15 Mac. Semua agensi sektor awam dialu-alukan untuk mengemukakan permohonan mengikut format laporan yang ditetapkan kepada agensi urus setia berikut:

Urus setia AIPM:Seksyen Inovasi dan Pengiktirafan

Bahagian Perundingan Pengurusan 2Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)

Aras 4, Blok B2, Kompleks Jabatan Perdana MenteriPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

62502 PUTRAJAYA

Urus setia AIPK:Bahagian Strategi Korporat dan KomunikasiAras 6, Blok SelatanKompleks Kementerian KewanganNo.5 Persiaran Perdana, Presint 2Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62592 PUTRAJAYA

Urus setia AIICT:Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)Jabatan Perdana MenteriBangunan MKN-Embassy Techzone, Aras 2, Blok BNo. 3200, Jalan Teknokrat 263000 CYBERJAYASELANGOR

Urus setia AIPBT:Ketua SetiausahaKementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT)Bahagian Keurusetiaan Strategik dan Hubungan AntarabangsaAras 20, No 51, Persiaran Perdana, Presint 462100 PUTRAJAYA(u.p.: Urus Setia Anugerah Inovasi Pihak Berkuasa Tempatan)

Urus setia AIPDT:Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP) Unit Penyelarasan PelaksanaanJabatan Perdana MenteriAras G, Blok Barat, Bangunan Perdana PutraPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62502 PUTRAJAYA

Page 23: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

MENGENALI FINALIS AIPM DAN AISA 2015

Page 24: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 23

Mengenali FinalisAIPM dan AISA 2015

BIL INISIATIF INOVASI AGENSI

1 Program Jiwa Murni: Tanggungjawab Sosial Ke Arah Kualiti Hidup Luar Bandar

Angkatan Tentera Malaysia

2 Program Pemulihan Pemasyarakatan (PPP): Pendekatan Pemulihan Memberi Sinar Baharu Kehidupan

Angkatan Tentera Malaysia dan Jabatan Penjara Malaysia

3 Penglibatan Sosial Melengkapi Landskap Pendidikan Negara

Teach For Malaysia

4 Inovasi Pengurusan Kewangan Penyelidikan Universiti Teknologi Malaysia

5 Sistem Perakaunan Luar Negeri (SPLN) Jabatan Akauntan Negara Malaysia

6 Strategi Peningkatan Pungutan Hasil Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan

7 Sistem Pemantauan Projek II (SPP II) Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri

8 Exam Online Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

9 Perkongsian Maklumat Merentasi Agensi Kerajaan Melalui myiDENTITY

Jabatan Pendaftaran Negara

10 Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang, Lestari Hijau Dan Komuniti Inklusif

Majlis Perbandaran Pasir Gudang

11 Sistem Penyampaian Efektif Dalam Kluster Komuniti Dan Alam Sekitar

Majlis Perbandaran Seberang Perai

12 Integriti dan Inovasi Teras Kecemerlangan DBKU

Dewan Bandaraya Kuching Utara

13 Inovasi Pengurusan Pemantauan Yang Sistematik Dan Berkesan

Pejabat Daerah dan Tanah Melaka Tengah

14 Peningkatan Produktiviti Dan Kualiti Penyampaian Perkhidmatan

Pejabat Daerah dan Tanah Marang

15 Perkhidmatan Efisien Menjamin Kecemerlangan

Pejabat Daerah dan Tanah Besut

Page 25: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam24

RingkasanProgram Jiwa Murni telah membantu penduduk di kawasan luar bandar Sarawak, Pahang, Terengganu dan Perak melalui penyediaan kemudahan infrastruktur seperti jalan darat dan jambatan secara fast track menggunakan kaedah pembinaan yang kreatif dan kos efektif

KREATIVITI• Penembusan kawasan dan pembangunan laluan

di kawasan luar bandar yang sukar untuk aktiviti pembangunan secara konvensional

• Pemilihan jenis jalan dan bahan dengan kos yang rendah - penggunaan bahan soil stabilizer, pembinaan jambatan besi modular dan penggunaan paip High-density Polyethylene (HDPE) untuk pembetungan

KEBERKESANAN• Berjaya menyediakan 269.6 km jalan dan 45 buah

jambatan dengan jumlah kos sebanyak RM 319.03 juta bagi 92,100 penduduk di 108 kampung

• Menjimatkan masa pembinaan daripada lima (5) tahun kepada purata dua (2) tahun sahaja

• Mengurangkan masa perjalanan secara purata daripada 7-8 jam kepada 4-5 jam sahaja

RELEVAN• Kerjasama antara agensi Kerajaan pusat, Kerajaan

negeri, pihak swasta dan penduduk setempat yang turut dilantik sebagai sub kontraktor

• Memudahkan penembusan pelbagai perkhidmatan utama seperti pembekalan tenaga elektrik dan pembukaan cawangan bank

SIGNIFIKAN• Jumlah penjimatan kos kepada Kerajaan sebanyak

70% berbanding jumlah kos pembinaan secara konvensional

• Penurunan harga barang-barang keperluan seperti minyak petrol, beras dan minyak masak menyumbang kepada penurunan kos sara hidup

PROGRAM JIWA MURNI:TANGGUNGJAWAB SOSIAL KE ARAH KUALITI HIDUPLUAR BANDARAngkatan Tentera Malaysia

Finalis AIPM 2015

Page 26: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 25

RingkasanProgram Pemulihan Pemasyarakatan (PPP) berjaya mengurangkan jumlah residivis iaitu kemasukan semula bekas banduan ke dalam penjara dengan menempatkan penjenayah kecil dalam tempoh tiga (3) tahun terakhir hukuman di Pusat-pusat PPP

KREATIVITI• Membentuk insan produktif melalui pemulihan efektif,

persekitaran kondusif dan pengintegrasian strategik• Mengoptimumkan penggunaan kawasan lapang di 6

kem tentera yang dijadikan sebagai pusat Program Pemulihan Pemasyarakatan (PPP)

• Penyediaan pelbagai program pembangunan kemahiran dalam bidang pertanian berteknologi tinggi, elektrikal dan mekanikal

KEBERKESANAN• Berjaya mengubah nasib bekas banduan – 88.48%

atau 3,665 daripada 4,142 peserta program mempunyai pekerjaan, bekerja dengan majikan atau bekerja sendiri

• Mengurangkan kemasukan semula bekas banduan ke dalam penjara (residivis) dengan peratusan residivis yang amat rendah iaitu 0.39%

• Menjana pendapatan hasil tani dan ikan sebanyak RM745,507 di pusat-pusat PPP

RELEVAN• Kerjasama strategik di antara MinDef dan KDN yang

berjaya memecah tembok silo antara kedua-dua entiti• Bertujuan mengatasi masalah kesesakan banduan

di 7 daripada 10 penjara utama yang mengalami kesesakan melebihi 126% kapasiti penghuni penjara

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos pembinaan penjara baharu sebanyak

RM232.2 juta (91%)• Penjimatan kos penyenggaraan sebanyak RM2.9 juta

setiap tahun bagi kerja-kerja pemotongan rumput dan pembersihan longkang

PROGRAM PEMULIHAN PEMASYARAKATAN (PPP):PENDEKATAN PEMULIHAN MEMBERI SINARBAHARU KEHIDUPANAngkatan Tentera Malaysia dan Jabatan Penjara Malaysia

Finalis AIPM 2015

Page 27: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam26

RingkasanTeach For Malaysia (TFM) merupakan sebuah organisasi tidak berkeuntungan yang ditubuhkan semenjak tahun 2010 untuk menggembleng tenaga belia dan graduan cemerlang negara dalam misinya untuk menangani isu dan cabaran pendidikan negara

KREATIVITI• Berasaskan konsep mengajar sambil berbakti yang

dipelopori oleh rangkaian global Teach For All dan digerakkan secara bebas oleh usahawan sosial

• Menempatkan Fellow TFM di sebanyak 75 sekolah berkeperluan tinggi di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Pahang dan Sarawak

• Mendapat penyertaan individu-individu terkemuka termasuk tokoh korporat dan artis tempatan untuk mengajar di sekolah-sekolah terpilih dalam program TFM Week

KEBERKESANAN• Daripada sebanyak 3,732 permohonan, berjaya

melahirkan seramai 225 Fellow TFM• Peningkatan 20-30% purata skor dalam matapelajaran

kritikal Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris• 30% Alumni TFM memilih untuk berkhidmat sebagai

guru tetap Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)

RELEVAN• Kerjasama strategik dengan Institut Aminuddin Baki

untuk memberi latihan intensif pedagogi pengajaran secara profesional selama 8 bulan

SIGNIFIKAN• Disokong oleh Kementerian Pendidikan Malaysia

melalui peruntukan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025

• Dari tahun 2011-2014, KPM membiayai 43% daripada kos program TFM iaitu sebanyak RM9.02 juta

• Untuk Fasa 2015-2020, TFM menyasarkan peningkatan sumbangan pihak swasta untuk pembiayaan kos program (67%, RM67 juta)

PENGLIBATAN SOSIAL MELENGKAPI LANDSKAP PENDIDIKAN NEGARATeach For Malaysia

Finalis AIPM 2015

Page 28: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 27

RingkasanInovasi Pengurusan Kewangan Penyelidikan dengan penggabungan Research and Development Information System (RADIS) yang berpangkalan di Research Management Centre (RMC) dan UTM Financial System (UTMFin) dalam pengurusan semua proposal dan projek penyelidikan di UTM yang mana selari dengan keperluan pengurusan kewangan penyelidikan bagi agensi kerajaan.

KREATIVITI• Peralihan dari persekitaran kerja manual ke virtual

dengan penggabungan RADIS dan UTMFin dan sejajar dengan status UTM sebagai Research University (RU).

KEBERKESANAN• Kadar kepuasan pelanggan telah meningkat dari

93.33% (tahun 2012) ke 96.72% (tahun 2014)• Pengurangan aduan dari 107 (tahun 2013) kepada 69

(tahun 2014) iaitu sebanyak 55%• Dengan mengaplikasikan sistem RADIS, pihak RMC

tidak perlu menambah staf baru bagi menampung sebarang peningkatan permohonan di dalam pengurusan proposal dan kewangan di UTM.

RELEVAN• Sistem yang dibangunkan menerapkan ciri-ciri mesra

pengguna (user-friendly) dan dibangunkan secara web-based serta boleh diakses di mana-mana pada bila-bila masa sahaja

• Pelaksanaan Buku Vot dalam inovasi ini banyak membantu dari segi mengawal selia setiap akaun penyelidikan. Kawalan ini adalah untuk mengelakkan berlakunya masalah perbelanjaan melebihi peruntukan yang sering dialami oleh penyelidik

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos modal insan sebanyak RM3.24 juta

setiap tahun• Peningkatan bilangan projek penyelidikan dari 770

projek (tahun 2011) ke 2697 projek (tahun 2014)• Peningkatan geran penyelidikan sebanyak 200% iaitu

daripada RM60,777,926 (tahun 2011) ke RM180 juta (tahun 2014)

INOVASI PENGURUSAN KEWANGAN PENYELIDIKANUniversiti Teknologi Malaysia

Finalis AISA 2015

Page 29: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam28

SISTEM PERAKAUNAN LUAR NEGERI (SPLN)Jabatan Akauntan Negara Malaysia

Finalis AISA 2015

RingkasanSatu sistem pengurusan kewangan dan perakuan eletronik untuk kegunaan Pusat Tanggungjawab (PTJ) di luar negeri.Pelaksanaan SPLN memudahkan tugas, mempercepatkan proses, lebih cekap, mesra pengguna, mengurangkan pertindihan dan pengulangan tugas serta menjadikan tugas lebih mudah berbanding kaedah manual.

KREATIVITI• Sistem yang boleh digunapakai oleh agensi-agensi

dan pihak lain secara terus• Berjaya mengendalikan pembayaran yang melibatkan

95 jenis matawang• Konsep single entry point mengurangkan proses kerja

yang berganda

KEBERKESANAN• Menyumbang kepada peningkatan proses kerja atau

pusingan kerja• Menyelesaikan masalah proses kerja manual yang

berulang-ulang dan bertindih• Pembangunan SPLN menyumbang kepada

pengurangan wang apungan Malaysia di luar negeri sebanyak RM43 juta yang melibatkan 80 Pusat Tanggungjawab (PTJ) di luar negeri

RELEVAN• Pelaksanaan SPLN memudahkan tugas dan mesra

pengguna.• Pengurusan kewangan PTJ di luar negeri akan lebih

efisien dan berkesan• Berperanan mengetahui prestasi dan kedudukan

kewangan semasa dengan cepat dan tepat secara real time

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos pembangunan sebanyak RM8.65 juta

(82%)• Dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan dan sistem

kawalan dalaman yang dapat mengurangkan risiko pencerobohan dan penyalahgunaan kuasa

Page 30: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 29

STRATEGI PENINGKATAN KUTIPAN HASILPejabat Pengarah Tanah Dan Galian Wilayah PersekutuanKuala Lumpur (PPTG WPKL)

Finalis AISA 2015

RingkasanInisiatif meningkatkan pungutan hasil tanah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur oleh PPTG WPKL melalui Strategi Peningkatan Pengutan Hasil .

KREATIVITI• Penggabungan Jawatankuasa Khas (Taskforce)

Kutipan Hasil PPTG WPKL serta Sistem Pengurusan dan Pemantauan Tanah (SPPT) bagi melancarkan proses kutipan hasil

• Peningkatan produktiviti melalui pengurusan sinergetik antara sumber modal insan, teknologi elektronik dan pendekatan people centric melalui kaedah turun padang

KEBERKESANAN• Melonjakkan hasil PPTG WPKL dari RM409 juta

kepada RM737 juta (80%) disebabkan dasar premium pemberimilikan dan lanjutan

• Pelaksanakan penyampaian surat peringatan dan notis-notis maklumat kepada pemilik hartanah dengan lebih tepat setelah pengemaskinian maklumat dilaksanakan terlebih dahulu

RELEVAN• Melibatkan perkongsian sumber maklumat daripada

beberapa agensi kerajaan lain iaitu Jabatan Pendaftaran Negara, Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

SIGNIFIKAN• Penjimatan masa dalam memperoleh maklumat

mengenai pemilik premis daripada agensi iaitu dari 1 bulan ke 3 hingga 5 hari• Mengurangkan pergerakan fail permohonan

seterusnya mengurangkan masa proses penghantaran kertas kelulusan kepada Jawatankuasa Kerja Tanah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKKT WPKL)

(di bawah SPPT)

Page 31: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam30

RingkasanPelaksanaan SPP II yang merentasi kementerian dan agensi telah dibangunkan melalui inovasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dengan gabungan Geographical Information System (GIS), Business Intelligence (BI), Mobile Reporting dan Application Integration.

KREATIVITI• Pemantauan projek secara holistik merentasi

Kementerian dan Agensi

KEBERKESANAN• Pemantauan projek boleh diperluaskan daripada

pegawai pengawal kepada peringkat pegawai pelaksana

• Indeks Kepuasan Pelanggan atau Consumer Satisfaction Index (CSI) meningkat dari 71.2 % (2010) ke 80.0% (2013)

• Peningkatan prestasi perbelanjaan tahunan melalui penyelesaian masalah projek sakit atau terbengkalai

• Penyelesaian isu pelaksanaan bagi tahun 2015 adalah sebanyak 40.7%

RELEVAN• Penggunaan Geographical Information System (GIS),

Business Intelligence (BI), Mobile Reporting dan Application Integration

SIGNIFIKAN• Pengiktirafan tempat ketiga bagi Anugerah Inovasi

Jabatan Perdana Menteri tahun 2010• Mendapat Anugerah Futuregov bagi Kategori

Government Transformation of the Year 2012• Berjaya disenarai pendek dalam Anugerah United

Nations Public Services Awards 2012 (UNPSA) anjuran Jaringan Pentadbiran Awam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (SPP II Web Based)

SISTEM PEMANTAUAN PROJEK II (SPP II)Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri

Finalis AISA 2015

Page 32: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 31

RingkasanSistem yang dibangunkan untuk memudahkan calon menduduki peperiksaan tanpa perlu hadir ke pusat peperiksaan.

KREATIVITI• Calon boleh menduduki peperiksaan ini di mana-mana

sahaja di seluruh dunia di samping membolehkan keputusan peperiksaan diperolehi dengan cepat

• Sistem yang dibangunkan secara sistematik dengan mengambil kira aspek keselamatan dan bilangan penggunaan yang tinggi secara serentak

KEBERKESANAN• Peningkatan pencapaian perkhidmatan Kerajaan

melalui pengurusan peperiksaan yang sistematik dan telus

• SPA berjaya melaksanakan urusan peperiksaan yang lebih banyak, kerap dan memberikan peluang lebih ramai kepada calon untuk memasuki peperiksaan

RELEVAN• Berpotensi untuk berkembang ke arah satu sistem

peperiksaan bagi badan lantikan perkhidmatan lain seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP), Suruhanjaya Perkhidmatan Polis, Jabatan, Universiti Awam dan Badan Berkanun

• Memberi lebih banyak peluang kepada pencari kerja yang sehingga kini mencecah dua (2) juta permohonan yang memohon untuk berkhidmat di sektor awam

SIGNIFIKAN• Berjaya meningkatkan kepercayaan rakyat kepada

proses pemilihan calon untuk memasuki perkhidmatan awam

• Penjimatan kos sebanyak RM 896,440 atau 89% (RM 4,988,350 atau 85.3% bagi 16 sesi)• Penjimatan masa sebanyak 53 hari atau 75.7%• Pengurangan tenaga kerja sebanyak 97.5 %

EXAM ONLINESuruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)

Finalis AISA 2015

Page 33: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam32

RingkasanProjek myiDENTITY merupakan perkhidmatan yang disediakan oleh Kerajaan bagi memudahkan warganegara Malaysia dan juga pemastautin tetap berurusan dengan Kerajaan tanpa perlu memberi maklumat asas peribadi berulang kali.

Antara maklumat yang dikongsi melalui myiDENTITY ialah nama individu, nombor kad pengenalan, tarikh lahir, jantina, alamat tetap, alamat surat-menyurat, nombor telefon mudah alih dan alamat emel.

KREATIVITI• Perkhidmatan yang disediakan adalah bagi

memudahkan warganegara Malaysia dan pemastautin tetap berurusan dengan Kerajaan tanpa perlu memberi maklumat asas peribadi berulang kali

• Diperluaskan daripada 4 ke 10 agensi pada tahun 2014

KEBERKESANAN• Menjimatkan masa kepada agensi• Menjimatkan kos operasi sebanyak 94.9% bagi

penghantaran surat• Pengurangan kesilapan, penipuan dan pemalsuan

maklumat pelanggan sebanyak 99.3%

RELEVAN• Mempunyai kawalan keselamatan dalam menjamin

integriti data• Menjadi sumber rujukan utama untuk semakan dan

pengesahan maklumat

SIGNIFIKAN• Empat agensi perintis iaitu Jabatan Pendaftaran

Negara (JPN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Jabatan Imigresen

• Penjimatan masa kepada agensi dalam proses kemasukan maklumat, semakan dan pengesahan, carian serta siasatan dan perisikan

myiDENTITYJabatan Pendaftaran Negara

Finalis AISA 2015

Page 34: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 33

RingkasanA. FLLSPG telah mencetuskan penghasilan 3 inovasi lain oleh warga MPPG: 1. Community Service Inspired (CSI) 2. Cakar Trees (CAT’S) 3. IS Tree

B. Inovasi Lestari Hijau melalui penghasilan beberapa inisiatif seperti berikut: 1. Galvanized Service Trap 13 (GST13) 2. Taman Kitar Semula 3. Synergy Water Sampler (SWS)

C. Inovasi Komuniti Inklusif menghasilkan insiatif adalah seperti berikut: 1. Amalan 5S di Masjid dan Surau 2. Takasinergi 3. Combi D’Ride

D. Inovasi Sistem Penyampaian Efektif berfokuskan lima (5) inovasi utama iaitu: 1. PAGEMA 2. Sistem SPEK 3. Sistem Stor 4. Karisma X 5. Sistem E-Amanah

KREATIVITI• Transformasi daripada pertandingan layang-layang

tradisional kepada pertandingan layang-layang moden

• Penanaman pokok serap karbon seperti pokok kempas, merawan, kahya dan pulai secara berjajaran di sekitar Pasir Gudang

• Pengurusan wang amanah melalui Sistem E-Amanah bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan

KEBERKESANAN• Sumber rujukan penganjur festival layang-layang

daripada negara/negeri lain• Pengiktirafan World Book of Records pada tahun 2015

bagi FLLSPG yang pertama di Malaysia dan melibatkan penyertaan negara antarabangsa terbanyak iaitu sebanyak 50 negara

• Mengurangkan pencemaran melalui penyerapan karbon oleh pokok serap karbon

• Bayaran tuntutan deposit boleh dibuat dalam tempoh 7 hari daripada tuntutan terima berbanding 20 hari sebelumnya

RELEVAN• Penglibatan inklusif pelbagai pihak dalam penganjuran

FLLSPG (Agensi Kerajaan, Industri, IPT, Sekolah, NGO, komuniti dan agensi antarabangsa)

• Kerjasama dengan Jabatan Alam Sekitar bagi usaha pemeliharaan kualiti alam sekitar sebagai fokus utama MPPG

SIGNIFIKAN• Pengunjung tempatan dan antarabangsa yang hadir

ke FLLSPG tahun 2014 adalah seramai 300,000 orang.• Pendapatan hasil jualan gerai IKS meningkat sebanyak

RM3.35 juta dan pendapatan homestay serta hotel telah bertambah sebanyak RM4.5 juta semasa FLLSPG

FESTIVAL LAYANG-LAYANG SEDUNIA PASIR GUDANG (FLLSPG), LESTARI HIJAU DAN KOMUNITI INKLUSIFMajlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG)

Finalis AISA 2015

Page 35: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam34

RingkasanA. Tiga (3) inovasi utama di bawah Inovasi Sistem Penyampaian Efektif adalah: 1. Sistem Pemantauan Pintar (SPP) 2. Perkhidmatan Kaunter Multiskills 3. Professional Sniper Gadget (PSG)

B. Tiga (3) inovasi utama di bawah kluster Inovasi Komuniti dan Alam Sekitar adalah: 1. Self Managed Recycle Center (SMRC) 2. Tandas Bergerak MPSP 3. Tangki Leachate

KREATIVITI• Sistem Pemantauan Pintar (SPP) yang dibangunkan

telah menambah baik perkhidmatan MPSP dalam menyelesaikan aduan dan memantau pembangunan di tapak

• Perkhidmatan kaunter Multiskills pula merupakan perkhidmatan kaunter bergerak yang menggabungkan 82 perkhidmatan MPSP

• Professional Sniper Gadget (PSG) membantu mengatasi isu anjing berkeliaran serta mengurangkan risiko kecederaan kepada kakitangan dan haiwan

KEBERKESANAN• Meningkatkan kesedaran kitar semula• Meningkatkan kutipan hasil MPSP

RELEVAN• Perkhidmatan kaunter bergerak Multiskills berjaya

menjimatkan kos perjalanan dan masa pelanggan (dengan anggaran sebanyak RM32,920.00)

SIGNIFIKAN• Menambahbaik perkhidmatan MPSP dalam

menyelesaikan aduan dan memantau pembangunan di tapak

• Meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan• Antara pencapaian tertinggi yang berjaya diperolehi

adalah Anugerah Best City Award oleh Europe Business Assembly

SISTEM PENYAMPAIAN EFEKTIF DALAMKLUSTER KOMUNITI DAN ALAM SEKITARMajlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP)

Finalis AISA 2015

Page 36: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 35

RingkasanA. Inovasi Penyampaian Efektif melalui inisiatif- inisiatif seperti berikut: 1. i-Batton 2. Proses Penilaian Pegangan Kediaman Baru Bagi Tujuan Kadaran 3. Q-Transform Book Drop 4. Pusat Khidmat 24 jam 5. Back up Battery 6. Fleet Management System (FMS)

B. Inovasi Komuniti dan Alam Sekitar melalui penghasilan beberapa inisiatif seperti berikut: 1. E-Drain, Modular Floating Rubbish Trap (MRT) dan Anti Backflow Rubbish Trap (ART) 2. Smart Partnership - Emart Express Sdn. Bhd. 3. Recycle Bag 4. Scapper Three In One (STIO) 5. Penglibatan Komuniti Setempat dalam Pemotongan

KREATIVITI• Pembudayaan inovasi melalui Pelan Penambahbaikan

CBS (Clean, Beautiful, Safe) untuk tempoh 5 tahun bermula dari tahun 2013 – 2017

KEBERKESANAN• Program inovasi dilaksanakan secara berterusan dan

menjadi amalan budaya kerja di semua peringkat melalui penglibatan staf dalam projek Key Focus Activity (11), Kumpulan Inovatif dan Kreatif (23), cadangan inovasi (7,377), pelaporan penambahbaikan dan inovasi (1,210) serta penubuhan taskforce

• Penggunaan E-Drain mengurangkan masalah keretakan dan kerosakan rumah

RELEVAN• Pelbagai inisiatif ditambahbaik dan diteruskan melalui

gabungan penglibatan komuniti dan warga kota, dengan melibatkan reka bentuk persekitaran serta adaptasi teknologi

• Menjadi bahan rujukan serta tanda aras oleh pihak lain terutama di dalam pengurusan perkhidmatan

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos pembersihan pokok dengan

membuang tumbuhan menumpang sebanyak RM468,370.00 setahun

• Penjimatan kos sebanyak RM71,000.00 (26.7%) bagi E-Drain berbanding dengan kaedah perparitan konkrit

• Kos penyelenggaraan murah kerana pelaksanaan inisiatif inovasi dilaksanakan melalui penglibatan komuniti setempat

INTEGRITI DAN INOVASI TERAS KECEMERLANGAN DBKUDewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

Finalis AISA 2015

Page 37: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam36

RingkasanAntara inisiatif inovasi yang dihasilkan adalah:1.1MAPPING2. 1CARE3. 1PAY4.1COURSE5. 1FILE

KREATIVITI• 1MAPPING adalah sistem maklumat berpusat

mengenai jalan kampung di Melaka di mana agihan peruntukan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) disalurkan secara tepat dan terperinci

• 1CARE merupakan satu bentuk laporan pemantauan projek-projek pembasmian kemiskinan

• 1PAY satu sistem pengurusan peruntukan YB Ahli Dewan Undangan Negeri dan Pegawai Daerah

• 1COURSE merupakan satu sistem permohonan dan perekodan kursus secara atas talian

KEBERKESANAN• Membantu masyarakat yang kurang berkemampuan

untuk keluar dari kepompong kemiskinan• Rekod pergerakan fail yang lebih sistematik

meningkatkan imej dan mutu perkhidmatan agensi

RELEVAN• Sistem pemantauan yang lebih kemas dan teratur

menjadikan proses kerja lebih sistematik

SIGNIFIKAN• Penjimatan masa dan kos kerana sistem yang

dibangunkan secara dalaman.• Memudahkan pelanggan memperoleh maklumat di

hujung jari

INOVASI PENGURUSAN PEMANTAUAN YANG SISTEMATIK DAN BERKESANPejabat Daerah dan Tanah Melaka Tengah

Finalis AISA 2015

Page 38: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 37

RingkasanPDT Marang menonjolkan beberapa inovasi seperti berikut:1. Bank Data Digital2. Sistem Pemantauan Projek3. Sistem E-Law4. Google Earth5. Sistem Bank Data Tanah Rezab6. Sistem Fail Pembangunan Tanah7. Sistem Pergerakan Fail (SPF)8. Sistem Maklumat IP (SMIP)9. Sistem Mesyuarat10. Sudut Khas Untuk Pelanggan11. Bilik Registri

KREATIVITI• Bank Data Digital dibangunkan khusus menggunakan

perisian AutoCad dan MapInfo• Sistem Pemantauan Projek dibangunkan bagi

memantau perjalanan projek secara dalam talian melalui telefon bimbit dan desktop

KEBERKESANAN• Sistem Pemantauan Projek memudahkan semakan

status projek pembangunan dan membenarkan pengemaskinian maklumat dibuat secara serta merta semasa lawatan tapak diadakan

• Bank Data Digital mengelakkan berlaku pertindihan permohonan tanah

RELEVAN• Inovasi Bank Data Digital membolehkan perkongsian

data tanah antara Bahagian Teknikal PDT Marang bagi memudahkan semakan dan penyediaan laporan

• Sistem E-Law menyediakan pangkalan maklumat yang memudahkan pemantauan dan penyelarasan kes-kes tuntutan berkaitan isu pemilikan tanah

SIGNIFIKAN• Penjimatan masa terutamanya dalam proses mencari

fail melalui Sistem Pemantauan Projek• Projek Bank Data Digital berupaya menjimatkan masa

pelanggan untuk mendapatkan salinan peta dalam dalam masa yang singkat

PENINGKATAN PRODUKTIVITI DAN KUALITI PENYAMPAIAN PERKHIDMATANPejabat Daerah dan Tanah Marang

Finalis AISA 2015

Page 39: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam38

RingkasanAntara inisiatif inovasi yang dihasilkan adalah:1. Balai Khidmat Pelanggan2. Sistem Penyediaan Permintaan Ukur Berkomputer (SPPUB)3. Penyelesaian Tunggakan Hak Milik Sambungan Setelah Selesai Pengambilan Tanah (Borang K)

KREATIVITI• Balai Khidmat Pelanggan yang berkonsepkan Kaunter

Bersepadu iaitu urusan dapat dilaksanakan di bawah satu bumbung yang ditambah nilai dengan Kaunter Pandu Lalu bagi tujuan pembayaran cukai tanah

• Penggunaan Infoblast bagi penyaluran maklumat serta jemputan mesyuarat dengan lebih efektif dan berkesan

• Petugas di Kaunter Pandu Lalu menggunakan Magical Hand sebagai signal kepada pelanggan yang ingin berurusan di kaunter tersebut

• Office to Home Service merupakan perkhidmatan penyaksian surat cara yang boleh dibuat di rumah atau pun di hospital

KEBERKESANAN• Perkhidmatan Kaunter Bersepadu ini memudahkan

pelanggan berurusan• Perkhidmatan Office to Home Service memberi

keselesaan kepada pelanggan yang uzur• Kepuasan pelanggan meningkatkan imej dan fungsi

agensi

RELEVAN• Pelbagai perkhidmatan seperti perkhidmatan

Majistret, semakan e-Kasih, semakan e-Selamat, penyaksian suratcara, permohonan tanah

• Meningkatkan imej Kerajaan Negeri/Persekutuan

SIGNIFIKAN• Meningkatkan kutipan hasil negeri• Meningkatkan produktiviti dan kualiti kerja

PERKHIDMATAN EFISIEN MENJAMIN KECEMERLANGANPejabat Daerah dan Tanah Besut

Finalis AISA 2015

Page 40: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

MENGIMBAS LEGASI PENERIMAAIPM DAN AISA

Page 41: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam40

BIL INISIATIF INOVASI AGENSI

1 Pusat Transformasi Bandar: Horizon Baharu Penyampaian Perkhidmatan

Kementerian Kewangan Malaysia

2 Inovasi Pengurusan Kewangan Melalui Penggunaan Sistem Maklumat Kewangan Bersepadu (MYFIS) 3.0

Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

3 Sistem Penentuan Lokasi Penangkapan Ikan (FSI)

Agensi Remote Sensing Malaysia, Jabatan Perikanan Malaysia, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Persatuan Nelayan Kebangsaan

4 E-CHARTING, G-SDMS dan SPPT Pejabat Pengarah Tanah & Galian Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur

5 Perbandaran Bestari, Kota Niaga Dan Kediaman Idaman

Majlis Perbandaran Subang Jaya

6 Misi Bantuan Kemanusiaan Merentasi Sempadan

Mercy Malaysia

7 Sistem Pengurusan Wabak Denggi (SPWD) Agensi Remote Sensing Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia

8 Merakyatkan Perkhidmatan Daerah Dan Tanah Pejabat Daerah dan Tanah Hilir Perak, Perak

9 Pelbagai Inisiatif Untuk Meningkatkan Kutipan Tunggakan Cukai

Majlis Perbandaran Kuantan

10 Menggabungjalin Kehebatan Perubatan Dan Inovasi Untuk Menghasilkan Impak Positif Dalam Bidang Kesihatan

Institut Jantung Negara

11 Projek 1Nombor 1Melaka Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka

12 Peneraju Transformasi Pentadbiran Daerah Dan Tanah

Pejabat Daerah dan Tanah Alor Gajah, Melaka

13 Memecahkan Tembok Keterpisahan Demi Memelihara Kedaulatan Dan Keselamatan Negara

Angkatan Tentera Malaysia danPolis Diraja Malaysia

14 Aplikasi Pengurusan Dan Pemantauan Zakat Negeri

Tabung Baitulmal Sarawak

15 Teleprimary Care (TPC) Kementerian Kesihatan Malaysia

16 Kecemerlangan Pejabat Tanah Kulim, Kedah Pejabat Tanah Kulim, Kedah

17 Inovasi Ke Arah Bandaraya Cemerlang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

18 Memperkenalkan Pendekatan Baharu Yang Mesra Pelanggan Dalam Kutipan Hasil

Lembaga Hasil Dalam Negeri

Mengimbas LegasiPENERIMA AIPM dan AISA

Page 42: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 41

RingkasanPenyampaian terus kepada rakyat melalui penyediaan pusat sehenti yang menghimpunkan pelbagai perkhidmatan Kerajaan, swasta dan badan bukan Kerajaan di bawah satu bumbung bagi memastikan kemudahan dan kesejahteraan penduduk bandar

KREATIVITI• Memudahkan penduduk bandar mendapat akses

kepada 10 kluster utama perkhidmatan di bawah satu bumbung

• Waktu operasi yang melangkaui waktu bekerja biasa dari 8.30 pagi hingga 10.00 malam, tujuh (7) hari seminggu

• Pengubahsuaian bangunan Kerajaan sedia ada tanpa melibatkan pembinaan bangunan baharu

KEBERKESANAN• Pembangunan tujuh (7) UTC sehingga kini di Melaka,

Kuala Lumpur, Perak, Pahang, Sabah, Johor dan Kedah• Pembangunan UTC dalam tempoh masa yang cepat

iaitu 2 hingga 3 bulan• Jumlah pengunjung seramai 6.45 juta orang pada

tahun 2013 dan 5.15 juta pengunjung bagi tempoh Januari - Jun 2014

• Purata 2,000 hingga 3,000 transaksi sehari dan dijangka meningkat kepada 5,000 transaksi

RELEVAN• Selari dengan Gagasan 1Malaysia: Rakyat

Didahulukan, Pencapaian Diutamakan• Memecah tembok silo melalui jalinan kerjasama

antara pelbagai jabatan dan agensi Kerajaan, badan bukan Kerajaan dan pihak swasta

• Jalinan kerjasama erat dengan pihak Kerajaan Negeri dan penubuhan Pasukan Khas dengan Kementerian Kewangan sebagai pengerusi bersama

SIGNIFIKAN• Komitmen Kerajaan - 1 Negeri 1 UTC• Pembangunan Mini UTC untuk menyokong UTC di

kawasan berkepadatan tinggi

PUSAT TRANSFORMASI BANDAR:HORIZON BAHARU PENYAMPAIAN PERKHIDMATANKementerian Kewangan Malaysia

Penerima AIPM 2014

Page 43: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam42

RingkasanSistem ini telah memberi kesan yang sangat positif kerana berjaya membudayakan penggunaan ICT dalam kalangan staf universiti di samping proses kewangan yang dilakukan oleh staf dan pelanggan dapat diselesaikan lebih cepat dan tepat seperti e-mel dan MyUPSI Portal

KREATIVITI• Pembangunan sistem MyFIS dengan ciri-ciri mesra

pengguna dan boleh diakses di mana-mana pada bila-bila masa sahaja

• Setiap maklumat dan transaksi kewangan dihebahkan kepada pengguna melalui e-mel, MyUPSI Portal dan Vendor@UPSI Portal

• Membolehkan automasi proses-proses kerja kewangan

KEBERKESANAN• Pengurangan bilangan aduan pelanggan dan

pertanyaan melalui telefon berhubung status bayaran• Kajian Maklumbalas Pelanggan pada setiap bulan

menunjukkan maklumbalas positif berbanding aduan sepanjang tahun 2011, 2012 dan 2013

RELEVAN• Mempunyai potensi pasaran yang besar untuk

pengkomersilan• Dijual kepada Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

dengan nilai RM2.6 juta pada 12 Februari 2014 dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dengan nilai RM1.9 juta pada 1 Ogos 2012

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos yuran tahunan dan kos operasi

sejumlah RM502,923.20 setahun (mengambil kira kos pembangunan sistem sebanyak RM1 juta kepada Universiti)

INOVASI PENGURUSAN KEWANGAN MELALUI PENGGUNAAN SISTEM MAKLUMAT KEWANGAN BERSEPADU (MYFIS) 3.0Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Penerima AISA 2014

Page 44: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 43

RingkasanFSI menyediakan kemudahan kepada nelayan yang berdaftar bagi mengetahui lokasi berpotensi untuk penangkapan ikan sebelum turun ke laut

KREATIVITI• Menyebarkan maklumat lokasi penangkapan ikan

kepada nelayan menerusi khidmat MySMS-15888, capaian portal (http://ikan.remotesensing.gov.my) dan 62 buah pusat sebaran di Persatuan Nelayan seluruh negara

KEBERKESANAN• Meningkatkan pendapatan nelayan antara 20% hingga

50%• Meningkatkan hasil tangkapan ikan sebanyak 24%

bagi 30,161 nelayan (22% daripada keseluruhan nelayan) yang menggunakan FSI

• Maklumat lokasi penangkapan ikan adalah 94% tepat• Menjimatkan 30% masa pencarian ikan• Meningkatkan kecekapan operasi menangkap ikan di

samping mengurangkan kos operasi

RELEVAN• Hasil kolaborasi antara ARSM, DOF, LKIM dan NEKMAT yang masing-masing memainkan peranan seperti yang berikut: • ARSM sebagai koordinator projek dan pembekal teknologi yang membangun, mengurus, mengoperasi dan mengemaskini pangkalan data

• DOF menyediakan maklumat data oseanografi, profil nelayan dan maklumat vesel • LKIM menyelaras pengumpulan maklumat tangkapan dan operasi nelayan NEKMAT menyelaras pengoperasian sistem sebaran

SIGNIFIKAN• Menyumbang kepada peningkatan taraf hidup dan

sosio-ekonomi komuniti nelayan• Memupuk komuniti nelayan yang celik IT

SISTEM PENENTUAN LOKASI PENANGKAPAN IKAN (FSI)Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM), Jabatan Perikanan Malaysia (DOF), Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT)

Penerima AISA 2014

Page 45: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam44

RingkasanPejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (PPTG WPKL) diiktiraf atas kejayaan organisasi dan tahap pembudayaan inovasi yang tinggi dengan penghasilan tiga (3) inisiatif utama seperti yang berikut:1. E-Charting2. Geospatial Database Management System (G-SDMS)3. Sistem Pengurusan Pemantauan Tanah (SPPT)

KREATIVITI• E-Charting - Sistem berasaskan teknologi web

dan desktop Geographic Information System (GIS) yang memudahkan penyediaan pelan, pelaporan, pengemaskinian dan penyimpanan data-data geospatial secara digital

• G-SDMS - Membolehkan capaian terus kepada Map Service Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang diintegrasikan dengan Sistem Pendaftaran PPTG WPKL

• SPPT - Membolehkan pemohon membuat urusan berkaitan pembangunan tanah, permohonan tanah, lesen menduduki sementara (LMS) dan permit ruang udara secara online.

KEBERKESANAN• Mengurus penyimpanan data geospatial dengan lebih

cekap dan berkesan• Meningkatkan kecekapan urusan pembangunan tanah

selaras dengan Kanun Tanah Negara

E-Charting, Geospatial Database Management System (G-SDMS) dan Sistem Pengurusan Pemantauan Tanah (SPPT)Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (PPTG WPKL)

Penerima AISA 2014

RELEVAN• Memanfaatkan penggunaan ICT untuk meningkatkan

jaringan kerjasama dengan pelbagai jabatan dan agensi

Page 46: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 45

RingkasanTiga (3) Inovasi Utama MPSJ.1.Integrated Mobile MPSJ (IMMPSJ) PBT pertama mengintegrasikan pelbagai perkhidmatan di dalam satu aplikasi mobile

2. Zero Kaunter Mempelbagaikan saluran perkhidmatan bagi menyampaikan perkhidmatan 24 jam sehari

3. Call Centre Menawarkan perkhidmatan menguruskan aduan dan melayan sebarang pertanyaan berhubung perkhidmatan

KREATIVITI• Mengintegrasikan lima (5) sistem utama MPSJ

iaitu sistem kompaun trafik, sistem pengurusan air, semakan lesen perniagaan, semakan lesen iklan dan bunting serta sistem kompaun pelbagai

• Mengeluarkan bil air dan kompaun melalui iPad dan iPhone

• Menyediakan pelbagai saluran pembayaran termasuk kios dan secara atas talian

• Penggunaan teknologi pusat panggilan yang merakam panggilan, menjana laporan penggunaan dan petunjuk prestasi

KEBERKESANAN• Meningkatkan hasil pendapatan MPSJ• Meningkatkan keberkesanan aktiviti penguatkuasaan• Meningkatkan imej MPSJ sebagai pemudahcara

pelanggan

RELEVAN• Selari dengan aspirasi MPSJ to the People yang

digariskan dalam pelan strategik jabatan dan pelan inovasi yang komprehensif

• Menyokong langkah-langkah Pelan Strategik ICT Sektor Awam

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos pembelian handheld device bagi

penguatkuasa MPSJ• Penandaarasan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur,

Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Majlis Perbandaran Kuantan, Majlis Perbandaran Labuan, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah, Majlis Daerah Hulu Terengganu dan Majlis Daerah Hulu Selangor

PERBANDARAN BESTARI, KOTA NIAGA DAN KEDIAMAN IDAMANMajlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ)

Penerima AISA 2014

Page 47: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam46

RingkasanMercy Malaysia adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada 1999 dengan fokus utama memberi bantuan kemanusiaan

KREATIVITI• Menggunakan pendekatan Total Disaster Risk

Management (TDRM) melalui empat (4) fasa: • Prevention/ Mitigation • Preparedness • Response & Recovery • Rehabilitation/Reconstruction• Pendekatan berasaskan masyarakat (community based)

KEBERKESANAN• Bantuan kemanusiaan di 19 buah negara meliputi 1

juta penerima• Memberi tindak balas bantuan antara 48 hingga 72

jam• Kerjasama dengan Kedutaan Malaysia• Kolaborasi dengan pertubuhan sukarelawan

antarabangsa

RELEVAN• Meningkatkan imej negara di mata dunia• Menyumbang kepakaran kepada kumpulan penderma• Menerima pengiktirafan badan antarabangsa

SIGNIFIKAN• Kos pentadbiran rendah daripada keseluruhan dana• Kolaborasi bersama NGO tempatan di lokasi bencana

untuk menjimatkan kos operasi

MISI BANTUAN KEMANUSIAAN MERENTASI SEMPADANMercy Malaysia

Penerima AIPM 2013

Page 48: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 47

RingkasanSistem Pengurusan Wabak Denggi (SPWD) merupakan projek kerjasama antara Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)

KREATIVITI• Penggunaan teknologi Remote Sensing, GIS, GPS, ICT

dan Internet• Inovasi pemantauan secara manual kepada

pemantauan secara automasi

KEBERKESANAN• Pembangunan sistem pengurusan yang lebih

berkesan dan meningkatkan kecekapan pemantauan secara real-time dan tepat

• Maklumat yang tepat dan cepat• Mempercepat tindakan pencegahan• Pemetaan kes dan wabak menggunakan GIS• Kawasan kawalan yang tepat dan terperinci

RELEVAN• Selari dengan matlamat untuk membasmi wabak

denggi secara efektif• Sistem ini merupakan hasil kerjasama strategik antara

Kementerian Kesihatan Malaysia dan Agensi Remote Sensing Malaysia

SIGNIFIKAN• Mengurangkan kos pengurusan denggi• Pengurangan bilangan lokaliti wabak 78-88% (2010-2012)• Penurunan bilangan wabak tak terkawal melebihi 90%• Penurunan bilangan kes 55-75%• Penurunan jumlah episod wabak 80-91%• Penjimatan kos pengoperasian RM380,000 - RM414,000• Penjimatan kos pengurusan sehingga RM592,000

SISTEM PENGURUSAN WABAK DENGGI (SPWD)Agensi Remote Sensing Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia

Penerima AISA 2013

Page 49: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam48

Ringkasan8 Inovasi Utama:Internal One Stop Centre 2010 (i10)Memudahkan pemantauan proses permohonan tanah dari penerimaan permohonan sehinggalah fail itu ditutup.Terowong P2KMenggerakkan fail permohonan tanah dari unit Pelupusan di tingkat 2 terus ke 1Kaunter.T-SurveyAplikasi telefon pintar untuk pelanggan 1Kaunter PDT Hilir Perak melakukan penilaian ringkas terhadap kualiti perkhidmatan yang diberikan.QMS-SurveySistem analisis prestasi 1Kaunter.Aerial SurveillancePemantauan penandaansempadan tanahdaripada udara.MEN (Mobile Enforcement Notice) Menyeragamkan format dan mempercepatkan edaran kad jemputan bagi majlis rasmi daerah.

SEM (Smart Event Management)Notis peringatankesalahan-kesalahan di bawah undang-undang Kanun Tanah Negara.ADU-1 Sistem pengurusan aduan awam secara lebih efisien.

KREATIVITI• Status permohonan tanah boleh disemak pada setiap

masa secara online oleh pelanggan (iRA)• Agihan, marking, perbincangan, arahan dibuat

setempat (High Council)• Marking pergerakan fail adalah secara berkomputer

(Portal i10)• Stakeholder dapat mengakses prestasi urusan

permohonan tanah jabatan secara online di mana-mana saja dan pada bila-bila masa

KEBERKESANAN• Penjimatan masa berurusan kepada pelanggan• Penggunaan sumber manusia secara optimum (multi tasking)• Mesra pelanggan• Pelanggan tidak perlu hadir ke pejabat untuk

menyemak status permohonan

RELEVAN• Merupakan inisiatif pentadbiran ini dalam usaha

mempertingkatkan perkhidmatan kepada pelanggan (delighting the customer)

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos kepada jabatan dalam jangkamasa

panjang• Tempoh masa memproses permohonan tanah berjaya

dikurangkan

MERAKYATKAN PERKHIDMATAN DAERAH DAN TANAHPejabat Daerah dan Tanah Hilir Perak, Perak

Penerima AISA 2013

Page 50: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 49

RingkasanInovasi yang dihasilkan oleh Majlis Perbandaran Kuantan meliputi pelbagai inisiatif untuk meningkatkan kutipan tunggakan cukai seperti Call To Collect, Kaunter Bergerak, Kemudahan Bayaran Ansuran Dan Cabutan BertuahKutipan tunggakan tahun 2012 berjumlah RM7,322,456.19 (88.2% daripada sasaran kutipan)

KREATIVITI• Bahagian Pelesenan sebagai Pusat Setempat melalui

perkongsian maklumat• Perkongsian data dan maklumat antara PBT dan

agensi seperti SSM• Permohonan lesen secara online pada bila-bila masa

dan lesen boleh dicetak sendiri

KEBERKESANAN• Aduan menurun sebanyak 10% sehingga Disember

2012• Menjimatkan keseluruhan kos operasi RM1.5 juta

dalam tempoh 4 bulan pelaksanaannya• Mewujudkan jalinan hubungan tiga (3) hala (MPK-Swasta/NGO-Masyarakat)• Memperluaskan CSR kepada semua agensi

RELEVAN• Program Peta Minda Terbesar untuk mendapat

pandangan penduduk berkenaan pembangunan Kuantan yang mampan

• Mengandungi 90 peta besar dan 2,190 peta kecil cadangan, idea dan pandangan dengan 1,793 penyertaan

SIGNIFIKAN• Pembentangan Kertas Kerja dalam The International

Research and Innovation Award on Urban Management 2012 di Tehran, Islamic Republic of Iran

• Top 2 Innovation of the Year dalam Asia Pacific FutureGov. Award 2012 dan Top 5 Future City of the Year dalam Asia Pacific FutureGov Award 2012

PELBAGAI INISIATIF UNTUK MENINGKATKAN KUTIPAN TUNGGAKAN CUKAIMajlis Perbandaran Kuantan

Penerima AISA 2013

Page 51: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam50

RingkasanIJN menonjolkan inovasi dalam penyampaian penjagaan kesihatan yang mengetengahkan ciri-ciri berikut:• Teknologi terkini• Pengiktirafan antarabangsa• Akreditasi• Penerima anugerah dalam bidang perubatan• Penjenamaan IJN.

KREATIVITI• Membentuk ekosistem kondusif yang menyokong

pembangunan kerjaya dan hasil kerja bernilai tinggi dalam persekitaran kerja yang mencabar dan kritikal

• Mengamalkan konsep ‘warga kerja sebagai keluarga’ - menangani masalah brain drain dengan mengekalkan kumpulan pakar dan paramedik IJN dalam senario sektor perubatan dan kesihatan yang amat kompetitif

KEBERKESANAN• Kadar hidup / survival rate yang tinggi bagi kes-kes

pembedahan jantung. Kadar hidup 96.9% bagi tempoh Januari hingga Mac 2012

• Pengendalian 51,927 pembedahan di mana 36,177 daripadanya adalah Open-heart Surgery

• Pengendalian prosedur interventional cardiology bagi 96,529 pesakit

• Pengendalian pembedahan kardiotorasik pediatrik bagi 16,767 orang kanak-kanak

RELEVAN• Melaksanakan tanggungjawab sosial melalui

tawaran perkhidmatan kepada golongan kurang berkemampuan melalui inisiatif Yayasan IJN

• Membiayai rawatan perubatan bagi 529 orang bernilai RM12 juta mulai tahun 2006 sehingga sekarang

SIGNIFIKAN• Kos rawatan bagi kebanyakan prosedur teras IJN jauh

lebih rendah berbanding hospital swasta utama di Malaysia, antara 6.23% hingga 27.82% lebih rendah bagi Angioplasty dan 22.84% hingga 36.66% bagi penggantian satu (1) injap jantung

MENGGABUNGJALIN KEHEBATAN PERUBATAN DAN INOVASI UNTUK MENGHASILKAN IMPAK POSITIF DALAM BIDANG KESIHATANInstitut Jantung Negara (IJN)

Penerima AIPM 2011

Page 52: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 51

RingkasanSatu nombor telefon (+606-3333333) untuk perkhidmatan telekomunikasi hybrid dengan semua agensi Kerajaan Negeri Melaka dan beroperasi 24x7 hari seminggu termasuk cuti umum.

KREATIVITI• Unified Communication (UC) – Gabungan teknologi

instant messaging (IM), Digital Faxing, Presence (Status Update), voice mail, Video Conferencing dan Softphone

• Integrasi antara sistem SMS infoblast (Sistem Pesanan Ringkas (SMS), Info Bencana Alam, kerjasama bersama RTM Melaka, Jemputan, ucapan perayaan) dan portal e-Aduan Kerajaan Negeri Melaka

KEBERKESANAN• Peningkatan kapasiti perkhidmatan direktori dan

kemudahan Click to call. Kapasiti menjawab panggilan 500,000 sebulan

• Jumlah panggilan 453,326 (Jun – Dis 2011)• Purata panggilan sebulan 37,777• Purata panggilan sehari 1,259

RELEVAN• Kerjasama strategik antara agensi Kerajaan dan

swasta• Prasarana kepada rakyat, agensi Kerajaan, swasta

dan pelabur untuk berkomunikasi dan mendapatkan informasi

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos kepada Kerajaan dengan panggilan

percuma ke semua 32 agensi di 21 lokasi, pengurangan jumlah talian dan pengurangan kos panggilan jarak jauh

PROJEK 1NOMBOR 1MELAKAPejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka

Penerima AISA 2011

Page 53: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam52

RingkasanPerekayasaan pengurusan pelan tanah: • Kiosk d’PLand (Pelan Tanah Digital) Maklumat lokaliti tanah secara digital • i-Plan (Index Plan) Perekodan dokumen di Bilik Pelan secara indeks • e-mAG Peta elektronik kedudukan kawasan JKKK, jalan dan sungai

Meningkatkan kecekapan melalui amalan terbaik menyeluruh: • VGtag (Visual Guide PDTAG) • Daftar Kilat • Siasatan Pertama Permohonan Perintah Jual (SPPJ) oleh Pemegang Gadaian • Perekayasaan Proses Tanah Adat Melaka (MCL) • Penggunaan Global Positioning System

KREATIVITI• Memaparkan maklumat lokaliti tanah secara digital

kepada pelanggan• Nilai tambah pada ciri perisian Map Info yang

mengandungi persempadanan JKKK, dan maklumat gunasama tanah

• Menggunakan aplikasi yang memaparkan imej tanah melalui pandangan satelit

• Pelanggan hanya perlu merujuk kepada skrin kiosk dan dibantu oleh petugas kaunter menerusi skrin kedua

• Menggunakan kaedah peta elektronik yang mempunyai keupayaan untuk menunjukkan kedudukan kawasan JKKK, jalan dan sungai di daerah Alor Gajah

KEBERKESANAN• Meningkatkan prestasi kutipan bayaran pelan daripada

RM41,397.00 (2010) kepada RM78,044.00 (2011)• Menjamin data serta maklumat yang sah dan sahih• Mengoptimumkan penggunaan sumber (ruang

pejabat, kos, tenaga manusia dan masa)• Mengurangkan kebergantungan terhadap pegawai

kerana proses carian boleh dibuat tanpa Pelukis Pelan• Mempercepatkan proses permohonan dihantar untuk

pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri (PBN)

RELEVAN• Menyelesaikan masalah pertindihan kawasan JKKK

yang sebelum ini menjadi masalah utama dalam sistem pentadbiran kawasan JKKK

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos melalui pembangunan aplikasi secara

dalaman (in-house)• Perancangan pembangunan dan pengurusan

program-program masyarakat dapat dibuat dengan lebih baik kerana sempadan kawasan JKKK telah dikenalpasti

PENERAJU TRANSFORMASI PENTADBIRAN DAERAHPejabat Daerah dan Tanah Alor Gajah, Melaka

Penerima AISA 2011

Page 54: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 53

RingkasanKerjasama strategik PDRM-ATM dalam memperkasa keselamatan melalui: • Rondaan bersama mencegah jenayah • Program plak di pusat latihan ATM • Pengambilan bekas anggota ATM

Inovasi bertujuan untuk:Mengukuhkan lagi tahap keselamatan dan keamanan negara • Menunjukkan kehadiran pasukan keselamatan • Mewujudkan kegerunan kepada penjenayah • Mengeratkan hubungan ATM dan PDRM • Mengatasi masalah kekurangan anggota • Menjimatkan perbelanjaan PDRM

KREATIVITI• Titik tolak kepada mindset breakthrough dalam

menggembleng sumber tenaga dan kemudahan fizikal kedua-dua entiti

• Memenuhi keperluan latihan melalui penggunaan pusat latihan ATM sedia ada

• Menggunakan anggota ATM dalam aktiviti rondaan bersama untuk mencegah jenayah

KEBERKESANAN• Menyumbang kepada penurunan insiden jenayah

daripada 203,930 (2009) kepada 176,459 (2010) kes iaitu 13.9% berbanding sasaran 5% NKRA

• Keperluan anggota PDRM terlatih seramai 48,842 dapat dipenuhi dalam tempoh 5 tahun

• Peningkatan tahap kesejahteraan dan ketenteraman rakyat berikutan penurunan insiden jenayah melalui pendekatan omnipresence

RELEVAN• Memenuhi agenda RMKe-10• Membuka ruang perkongsian pintar dengan badan-

badan sukarelawan yang lain seperti RELA, Rukun Tetangga, Jabatan Pertahanan Awam dan lain-lain

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos pembangunan: RM58 juta (kolaborasi)

berbanding RM449 juta (konvensional) bagi pembinaan pusat latihan, emolumen, logistik, makan dan penyelenggaraan untuk tempoh 5 tahun

• Pengisian keperluan anggota PDRM terlatih dalam tempoh yang singkat (fast track)

• Pengurangan kadar jenayah khususnya di kawasan hotspot

MEMECAHKAN TEMBOK KETERPISAHAN DEMI MEMELIHARA KEDAULATAN DAN KESELAMATAN NEGARAKerjasama Strategik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM)

Penerima AIPM 2010

Page 55: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam54

RingkasanTabung Baitulmal Sarawak (TBS) merupakan pemenang Anugerah Inovasi Pengurusan Kewangan (AIPK) tahun 2010 melalui inisiatif membangunkan sistem Aplikasi Pengurusan dan Pemantauan Zakat Negeri Sarawak

KREATIVITI• Sistem yang dibangunkan secara dalaman

membolehkan permohonan bantuan dibuat secara dalam talian

• Memudahkan interaksi antara pengguna• Melaksanakan Strategi Peningkatan Dana (Sustainable

Fund Strategy, Sustainable Growth Cycle, Wealth initiatives dan Internally Generated Fund) sebagai halatuju kewangan organisasi

KEBERKESANAN• Pendekatan implementasi inovasi oleh TBS

mempamerkan pembudayaan inovasi yang mengagumkan

RELEVAN• Skop liputan inovasi TBS lebih menyeluruh

merangkumi seluruh negeri• Potensi bagi replikasi inovasi ini amat ketara bagi

organisasi Baitulmal di peringkat seluruh negara

SIGNIFIKAN• Sistem ini telah dapat meningkatkan hasil yang

signifikan melalui kutipan zakat sebanyak RM1.18 juta• Mengurangkan ketirisan kutipan

APLIKASI PENGURUSAN DAN PEMANTAUAN ZAKAT NEGERI SARAWAKTabung Baitulmal Sarawak

Penerima AISA 2010

Page 56: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 55

RingkasanCiri- ciri Inovasi Teleprimary Care (TPC): • Sistem komprehensif • Menghubungkan perkhidmatan di klinik kesihatan dengan Pejabat Kesihatan Daerah, Jabatan Kesihatan Negeri dan ibu pejabat KKM • Membawa perubahan dan menambah nilai kepada proses kerja sedia ada • Pendaftaran pesakit dibuat sekali sahaja di mana-mana klinik atau hospital yang menggunakan TPC • Gabungan pelbagai teknologi ICT

KREATIVITI• Pembangunan sistem komprehensif yang

menggabungkan sistem klinikal di klinik biasa, klinik pakar di hospital serta perkhidmatan sokongan klinikal seperti patologi, radiologi dan farmasi

• Tonggak utama Teleprimary Care adalah konsep penjagaan kesihatan tanpa sempadan yang berkualiti dan sistematik

• Menggunakan Data Mining untuk tujuan laporan, analisa, perancangan pengurusan dan penyelidikan mengenai Case-Mix dan Sistem Kesihatan

KEBERKESANAN• Data elektronik TPC boleh dirujuk di mana-mana klinik

dan hospital yang melaksanakan TPC• TPC juga berupaya menyalurkan maklumat penyakit

berjangkit supaya tindakan kawalan dapat diambil dengan pantas melalui sistem pesanan khidmat ringkas (sms), e-mel dan alert messages

RELEVAN• TPC memudahkan perkongsian informasi melalui

integrasi dengan sistem klinikal sedia ada seperti sistem makmal dan radiologi

• Inovasi yang diperkenalkan telah membawa penjagaan kesihatan ke sisi rakyat

SIGNIFIKAN• TPC memberi perkhidmatan pakar tanpa sempadan di

mana rakyat di pedalaman tidak perlu berjumpa pakar yang berada jauh melalui kemudahan tele-konsultasi dan rujukan dalam talian yang disediakan

• Memudahkan pemberian preskripsi seterusnya• Mengawal kedatangan dan mengurangkan masa

menunggu pesakit• Pengiktirafan Customer Award (Best software

application) Asia Pacific and Global Microsoft International.

TELEPRIMARY CARE (TPC)Kementerian Kesihatan Malaysia

Penerima AISA 2010

Page 57: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam56

RingkasanPejabat Tanah Kulim, Kedah telah membuktikan kecekapan dan kecemerlangan dalam menguruskan hal ehwal tanah dan kutipan hasil. Inovasi yang diperkenalkan meliputi beberapa inisiatif: • Kaunter Ekspres Pejabat Tanah Kulim, Kedah • Kaunter Pandu Bayar Pejabat Tanah Kulim, Kedah • Home To Home Service • Prosedur Cut Off Point • Kaunter Bergerak. • Pemberimilikan Geran dan Lesen Menduduki Sementara (LMS) 1 Hari

KREATIVITI• Kaunter Pandu Bayar memberi kemudahan kepada

orang ramai membayar cukai tanah. Kaunter Pandu Bayar ini adalah merupakan yang pertama di Kedah

• Penyaksian suratcara (Pindahmilik Borang 14A) di tempat pelanggan yang tiada upaya hadir ke pejabat untuk pelanggan yang uzur/berada di wad, pusat tahanan dan sebagainya

• Kaunter bergerak Unit Hasil adalah satu inisiatif yang dilaksanakan oleh Pejabat Tanah Kulim dalam membantu meningkatkan hasil kerajaan negeri

KEBERKESANAN• Penerima Anugerah Kualiti dan Inovasi SUK Negeri

Kedah 2010• Pengiktirafan Hadiah Kecemerlangan Pejabat Tanah

Kulim bagi tahun 2010• 100% Pencapaian Pendaftaran Pindahmilik Tanah

dalam masa 1 hari bagi bulan Jun, Julai, Ogos dan Oktober 2010

RELEVAN• Pejabat Tanah Kulim, Kedah merupakan agensi

Kerajaan pertama di negeri Kedah dan juga di Malaysia yang telah mengadakan Karnival Lelongan Awam Hartanah bagi Jabatan Kerajaan

SIGNIFIKAN• Inisiatif-inisiatif yang menggunakan kelebihan dan

kepakaran warga kerja antaranya Kaunter Pandu Laju di lokasi yang sesuai untuk memudah dan menjimatkan masa urusan pelanggan

• Kaunter Ekspres telah dilaksanakan membolehkan proses permohonan pindahmilik tanah individu dilakukan dalam masa 2 jam

KECEMERLANGAN PEJABAT TANAH KULIM, KEDAHPejabat Tanah Kulim, Kedah

Penerima AISA 2010

Page 58: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 57

RingkasanDewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) merupakan penerima Anugerah Inovasi Pihak Berkuasa Tempatan (AIPBT) tahun 2010. Tanggungjawab memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat telah dibuktikan dengan projek-projek mesra rakyat yang berinovasi.

Senarai Inovasi DBKL:• Pusat Panggilan Setempat (Call Centre)• Perekayasaan Pengutipan Caj Pembangunan• Pasukan Task Force• E-Perumahan• My Tempahan• E-Lesen• Program Showcase KL• Brickfields Free Guided Walk - Little India• Pengangkutan/Kemudahan Awam• Komuniti Harmoni Papan Iklan Bagi Mempelawa Pandangan/ Bantahan• Perekayasaan Permit Komposit Pra-Pembinaan• Projek Talent Search.

KREATIVITI• Inovasi dalam penggunaan ICT seperti E-Perumahan,

My Tempahan, E-Lesen dan KUL Submission (Sistem Web Rasmi E-Penyerahan)

• Memperkenalkan pusat panggilan setempat bagi menguruskan aduan awam serta menyediakan papan iklan mempelawa pandangan serta bantahan orang awam demi meningkatkan penyampaian perkhidmatan

• Membangunkan produk pelancongan seperti program showcase KL dan Brickfields Free Guided Walk - Little India

• Inovasi disemarakkan dalam infrastruktur seperti Sistem Letak Kereta Elektronik, Pedestrian Linkages serta projek Park & Ride

KEBERKESANAN• Idea baharu menyelesaikan aduan awam, inovatif,

tindakan penyelesaian secara pantas dan berkesan serta pelanggan berpuas hati

RELEVAN• Pendekatan baharu kutipan hasil memberi kesedaran

kepada orang awam mengenai pematuhan peraturan dan undang-undang

SIGNIFIKAN• Bagi tempoh Januari hingga Oktober 2010, sejumlah

18,500 (81%) pelbagai kes diselesaikan• Pencapaian Piagam Pelanggan sehingga 30 Jun 2010

ialah 100%• Permohonan yang diterima diproses tidak melebihi

tempoh yang ditetapkan oleh KPKT mengikut jenis permohonan

• Jumlah kutipan tahun 2010 meningkat kepada RM212,882,645.44 berbanding kutipan tahun 2009 sebanyak RM72,595,405.74

INOVASI KE ARAH BANDARAYA CEMERLANGDewan Bandaraya Kuala Lumpur

Penerima AISA 2010

Page 59: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam58

RingkasanAplilkasi e-Filing LHDNM adalah kaedah penghantaran Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) elektronik melalui Internet yang disediakan secara PERCUMA. Aplikasi ini telah diperkenalkan pada tahun 2003 untuk pembayar cukai Korporat dan seterusnya kepada pembayar cukai individu pada tahun 2004

KREATIVITI• Menawarkan perkhidmatan yang lebih baik dan

berkualiti melalui sistem e-Filing• Mengubah sikap para pelanggan untuk menggunakan

sistem perkhidmatan elektronik• Merekayasa pelbagai perkhidmatan cukai pendapatan

e-Services LHDNM dengan pengenalan konsep Sistem Taksiran Sendiri (STS)

• Penjenamaan semula (rebranding) melalui perubahan takrif ‘Cukai’ kepada ‘Hasil’ dan perubahan pendekatan berasaskan ‘Pembayar Cukai’ kepada ‘Pelanggan’

KEBERKESANAN• Peningkatan tahap penggunaan daripada 186,246

(7.02%) pengguna pada tahun 2006 kepada 1,465,710 (56.07%) pengguna pada tahun 2009

• Peningkatan kecekapan kutipan hasil melalui pengurangan kesilapan pengisian dan pengiraan cukai serta perolehan data yang lengkap

• Penyelesaian 400,360 kes pembayaran balik sejak 2007 berbanding 188,731 kes pada tahun 2006.

RELEVAN• Menyokong objektif agenda e-Government yang

dihasratkan oleh Kerajaan sebagai pendekatan penyampaian perkhidmatan yang cepat, cekap, selesa dan berkesan bagi faedah semua golongan rakyat dan pelanggan

• Menyumbang kepada pembentukan masyarakat celik IT selaras dengan keperluan persekitaran berasaskan ICT

SIGNIFIKAN• Penjimatan kos sepanjang tempoh 2005 hingga

2009 berjumlah RM25.5 juta dari segi pengurangan kos cetakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP), pengimbasan imej BNCP, penghantaran dan pengembalian borang melalui pos

MEMPERKENALKAN PENDEKATAN BAHARU YANG MESRA PELANGGAN DALAM KUTIPAN HASILLembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)

Penerima AIPM 2009

Page 60: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

JAWATANKUASA MAJLISAIPM DAN AISA 2015

Page 61: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam60

Jawatankuasa IndukMajlis AIPM dan AISA 2015

PENGERUSIYBhg. Dato’ Sri Zainal Rahim bin SemanKetua Pengarah MAMPU

TIMBALAN PENGERUSI IYBrs. Dr. Aizi Razman bin IsmailTimbalan Ketua Pengarah (TPP)

TIMBALAN PENGERUSI IIYBrs. Dr. Suhazimah binti DzazaliTimbalan Ketua Pengarah (ICT)

URUS SETIA INDUK JAWATANKUASA HADIAH DAN CENDERAHATIEncik Kalibaskaran Muniandy

JAWATANKUASA AUDIO VISUALYBrs. Dr. Mohamad Zainuddi bin Mat Taib

JAWATANKUASA PENERBITAN DAN PERCETAKANYBrs. Dr. Zulkefli bin Ibrahim

JAWATANKUASA TEKS UCAPAN Encik Suhaime bin Mahbar

JAWATANKUASA PAMERANPuan Norhamimah binti Ibrahim

JAWATANKUASA MONTAJ DAN MULTIMEDIAEncik Jaafar bin Ahmad

JAWATANKUASA JEMPUTAN DAN KEHADIRAN JAWATANKUASA SAMBUTAN DAN PROTOKOLYBrs. Dr. Salmah binti Ishak

JAWATANKUASA PERSEMBAHANEncik Ahmad bin Osman

JAWATANKUASA JAMUANPuan Che Zuriati binti Haji Muda

JAWATANKUASA KEWANGAN, LOGISTIK DAN KESELAMATANEncik Roslan bin Ibrahim

JAWATANKUASA PUBLISITI DAN MEDIAEncik Saiful Yazan bin Alwi

Page 62: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

Tinta Inovasi Perkhidmatan Awam 61

Penghargaan

Pengerusi dan Ahli-ahli Jawatankuasa Majlis Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM) dan Anugerah Inovasi Sektor Awam (AISA)

2015 merakamkan setinggi-tinggi tahniah kepada para penerima anugerah serta sekalung penghargaan kepada semua pihak yang

terlibat dalam menjayakan majlis ini

Page 63: Majlis Anugerah Inovasi PERDANA MENTERI 2015

BERSAMA-SAMA MELAKSANAKAN TRANSFORMASITOGETHER WE TRANSFORM