laporan ubk slot motivasi upsr 2012

11
SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012 UBK SKHMC LAPORAN PENGENALAN : Peperiksaan UPSR semakin tiba. Keputusan peperiksaan percubaan UPSR murid-murid Tahun 6 baru-baru ini tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan. Jadi, motivasi dalaman dan luaran amat penting untuk diterapkan dalam diri murid sebagai persediaan menghadapi peperiksaan UPSR pada bulan September nanti. RASIONAL : Murid-murid sangat memerlukan sokongan dan bimbingan tentang persiapan diri dari segi kesihatan, emosi, peralatan alat tulis dan lain-lain. Mereka juga perlu didedahkan dengan cara- cara menangani stress sewaktu menjawab kertas soalan. MATLAMAT : 1. Memberikan pendedahan awal kepada murid tentang pengurusan diri sebagai persediaan menghadapi peperiksaan UPSR yang bakal ditempuhi. 2. Menaikkan semangat dan motivasi diri serta berkeyakinan untuk berjaya dalam UPSR. OBJEKTIF : 1. Murid dapat memotivasikan diri bahawa mereka berpeluang menjadi murid yang cemerlang dan berjaya dalam UPSR. 2. Murid dapat mengetahui pengalaman, pengetahuan dan kemahiran untuk mengurus diri bagi mencapai kecemerlangan diri dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. 3. Murid menyedari kekuatan diri dan memperbaiki kelemahan diri masing-masing. SASARAN : Murid-murid Kelas 6U, 6T, 6J, 6M, 6K, 6S dan 6Y TARIKH: 18 hingga 23 Julai 2012

Upload: bdk-skhmc

Post on 05-Aug-2015

102 views

Category:

Documents


1 download

DESCRIPTION

untuk kegunaan UBK SKHMC sahaja

TRANSCRIPT

Page 1: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

LAPORAN

PENGENALAN : Peperiksaan UPSR semakin tiba. Keputusan peperiksaan

percubaan UPSR murid-murid Tahun 6 baru-baru ini tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan. Jadi, motivasi dalaman dan luaran amat penting untuk diterapkan dalam diri murid sebagai persediaan menghadapi peperiksaan UPSR pada bulan September nanti.

RASIONAL : Murid-murid sangat memerlukan sokongan dan bimbingan

tentang persiapan diri dari segi kesihatan, emosi, peralatan alat tulis dan lain-lain. Mereka juga perlu didedahkan dengan cara-cara menangani stress sewaktu menjawab kertas soalan.

MATLAMAT : 1. Memberikan pendedahan awal kepada murid tentang pengurusan diri sebagai persediaan menghadapi peperiksaan UPSR yang bakal ditempuhi.

2. Menaikkan semangat dan motivasi diri serta berkeyakinan

untuk berjaya dalam UPSR.

OBJEKTIF : 1. Murid dapat memotivasikan diri bahawa mereka berpeluang menjadi murid yang cemerlang dan berjaya dalam UPSR.

2. Murid dapat mengetahui pengalaman, pengetahuan dan kemahiran untuk mengurus diri bagi mencapai kecemerlangan diri dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.

3. Murid menyedari kekuatan diri dan memperbaiki kelemahan diri masing-masing.

SASARAN : Murid-murid Kelas 6U, 6T, 6J, 6M, 6K, 6S dan 6Y TARIKH: 18 hingga 23 Julai 2012

Page 2: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

TEMPAT : Makmal komputer SKHMC MASA DAN JADUAL: Seperti yang dilampirkan

ANALISIS SWOT

Objektif Murid dapat memotivasikan diri bahawa mereka berpeluang menjadi murid yang cemerlang dan berjaya dalam UPSR

Kekuatan Membuat huraian perkara berkaitan kemampuan setiap insan mampu berjaya dengan pilihan dan daya usaha diri sendiri. Membawa kesedaran bahawa masa untuk melakukan perubahan masih ada walaupun terhad.

Kelemahan Murid masih tidak mampu mengesan kelemahan matapelajaran secara topikal.

Peluang Teknik menjawab soalan dan cara mengesan kesalahan dengan membuat pembetulan soalan dilakukan di dalam kelas.

Ancaman Gangguan rakan semasa guru mengajar.

Objektif Murid dapat mengetahui pengalaman, pengetahuan dan kemahiran untuk mengurus diri bagi mencapai kecemerlangan diri dari aspek jasmani, emosi dan intelek

Kekuatan Berkongsi maklumat berkaitan cara pemakanan yang sihat, aktiviti fizikal yang sesuai, persediaan peralatan menjelang peperiksaan. Menyatakan cara mengurus emosi dengan betul serta langkah memperkuatkan rohani serta amalan yang sesuai.

Kelemahan Murid tidak mengamalkan ilmu yang disampaikan dalam tempoh 48 jam.

Peluang Papan kenyataan mengandungi maklumat am pembangunan diri serta guru bimbingan yang boleh memberikan perkhidmatan berkaitan.

Ancaman Murid lebih suka bermain bersama rakan dan tidak mahu membaca maklumat dipapan kenyataan.

Page 3: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Objektif Murid menyedari kekuatan diri dan memperbaiki kelemahan diri masing-masing.

Kekuatan Perkara berkaitan kesilapan semasa menjawab soalan dan cuai serta selalu ‘over confident’ ditegur agar tidak mengulanginya. Menyatakan kepentingan dan kesan positif apabila murid memperbaiki kelemahan dan mengekalkan kekuatan diri.

Kelemahan Masih tidak mampu memperbaiki kelemahan menjawab soalan serta leka dengan isu remeh temeh seperti leka bercinta.

Peluang Tawaran perkhidmatan sesi kaunseling individu dan kelompok mengesan kelemahan dan kekuatan murid dijalankan setiap hari.

Ancaman Perubahan hanya mampu dilakukan oleh diri sendiri dan tidak boleh dipaksa oleh pihak lain.

CADANGAN Secara keseluruhan program berjalan baik namun masih ada perkara yang boleh diperbaiki iaitu:

Membuat ‘slide’ yang lebih menarik terutamanya paparan gambar yang mampu memperjelaskan idea serta maklumat yang hendak disampaikan.

Memaksa beberapa pelajar menyediakan soalan untuk ditanya kepada penceramah agar mereka dapat memberikan tumpuan yang lebih semasa program dilaksanakan.

Meminta pelajar membuat rumusan kecil setelah program selesai.

KEHADIRAN Secara keseluruhannya, kehadiran boleh dikatakan memuaskan, 94% murid Tahun 6 yang terlibat untuk menghadiri program ini telah menghadirinya.

Page 4: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Laporan disediakan oleh :

..................................... (AHMAD KAMIL BIN SHARUDIN) Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Kebangsaan Hj Mahmud Chemor Disemak dan disahkan oleh : (MOHAMMAD ROSLI BIN JAAFAR) Guru Besar Sekolah Kebangsaan Hj Mahmud Chemor

Page 5: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Page 6: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Laporan bergambar

Page 7: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Page 8: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Page 9: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Page 10: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC

Page 11: Laporan UBK Slot Motivasi UPSR 2012

SLOT MOTIVASI UPSR (PECUTAN AKHIR) 2012

UBK SKHMC