5986961-bahasa-melayu-bahagian-c

Upload: anot

Post on 08-Apr-2018

231 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    1/36

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    2/36

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    3/36

    KELEM AHAN CALO NKELEM AHAN CALO NDANDAN

    KELEM AHAN PEPER IKS AAN GUR UKELEM AHAN PEPER IKS AAN GUR U

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    4/36

    Kelemahan CalonKelemahan Calon

    I.I. Tidak memahami kehendak soalanTidak memahami kehendak soalanII.II. Menyalin semula ayat berdasarkan petikan.Menyalin semula ayat berdasarkan petikan.III.III. Tidak dapat mengenal pasti nilaiTidak dapat mengenal pasti nilai- -nilai murninilai murniIV.IV. Mengulas cerita yang diberi, tidak membuat ulasanMengulas cerita yang diberi, tidak membuat ulasan

    tentang nilaitentang nilaiV.V. Nilai murni yang tidak berkaitan dengan petikan.Nilai murni yang tidak berkaitan dengan petikan.

    Hanya nilai murni yang dihafal / diketahui sahaja.Hanya nilai murni yang dihafal / diketahui sahaja.VI.VI. Banyak kesalahan dalam aspek bahasaBanyak kesalahan dalam aspek bahasa

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    5/36

    KELEMAHANKELEMAHAN--KELEMAHAN PEMERIKSAAN GURUKELEMAHAN PEMERIKSAAN GURU

    1 .1 . Menggunakan satu jenis penandaan sahaja untukMenggunakan satu jenis penandaan sahaja untuk

    kesalahankesalahan- -kesalahan bahasa yang berlainan.kesalahan bahasa yang berlainan.2.2. Menggunakan satu tanda ( / ) panjang laluMenggunakan satu tanda ( / ) panjang laludiberikan markahdiberikan markah

    3.3. Tidak meletakkan penandaan bagi kesalahan yang dilakukanTidak meletakkan penandaan bagi kesalahan yang dilakukanoleh calonoleh calon

    4.4. Penandaan bagi ideaPenandaan bagi idea- -idea yang diberikan oleh calon tidakidea yang diberikan oleh calon tidakditandakan dengan tepat ditandakan dengan tepat 5.5. Masih menggunakan kaedah analitik dalam penandaanMasih menggunakan kaedah analitik dalam penandaan6.6. Markah yang diberikan kepada calon tidak digenapkanMarkah yang diberikan kepada calon tidak digenapkan7.7. K urang tepat dalam menentukan kesalahan dalam aspekK urang tepat dalam menentukan kesalahan dalam aspek

    tatabahasatatabahasaContohnya, antara kesalahan struktur ayat denganContohnya, antara kesalahan struktur ayat denganpenggunaan perkataan.penggunaan perkataan.

    8.8. Markah yang diberikan kurang tepat, sama ada terlalu tinggiMarkah yang diberikan kurang tepat, sama ada terlalu tinggi/ terlalu rendah untuk bahagian C . Tiada markah 0./ terlalu rendah untuk bahagian C . Tiada markah 0.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    6/36

    UPSR (BAHASA MELAYU)UPSR (BAHASA MELAYU)FORMAT BAHARU MULAI 2005FORMAT BAHARU MULAI 2005

    Bahagian CBahagian CPerkaraPerkara : Membuat Ulasan (Pengajaran, nilai: Membuat Ulasan (Pengajaran, nilai

    murni, kebaikan,faedah dll)murni, kebaikan,faedah dll)S timulusS timulus : Petikan (sastera/bukan sastera): Petikan (sastera/bukan sastera)Bilangan soalan : 1 soalan sahaja (Tiada pilihan)Bilangan soalan : 1 soalan sahaja (Tiada pilihan)

    (S oalan wajib dijawab)(S oalan wajib dijawab)Jumlah perkataan : Tidak kurang 50 perkataan ( SK )Jumlah perkataan : Tidak kurang 50 perkataan ( SK )Bentuk jawapan : S atu perengganBentuk jawapan : S atu perenggan

    MarkahMarkah : 20 markah: 20 markahCadangan masaCadangan masamenjawabmenjawab : 20 minit : 20 minit

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    7/36

    TEK

    NIK

    ME

    NJAWABTEK

    NIK

    ME

    NJAWABBAHAGIAN CBAHAGIAN C

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    8/36

    SEBELUM MENJAWABSEBELUM MENJAWAB1 .1 .Baca dan faham arahan soalan.Baca dan faham arahan soalan.

    a)a) Tulis lima nilai murni atauTulis lima nilai murni ataupengajaran yang boleh kamupengajaran yang boleh kamudapati daripada petikan atau puisi.dapati daripada petikan atau puisi.

    b)b) Panjang jawapan kamu mestilahPanjang jawapan kamu mestilahtidak kurang daripada 50 patahtidak kurang daripada 50 patahperkataan.perkataan.

    c)c) Tulis jawapan kamu dalam satuTulis jawapan kamu dalam satuperenggan.perenggan.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    9/36

    2.2. Mencatat nilai murni/pengajaran/amalan yang baikMencatat nilai murni/pengajaran/amalan yang baika)a) Baca petikan atau puisi yang diberi secaraBaca petikan atau puisi yang diberi secara

    keseluruhan dan cuba faham isi kandungannya.keseluruhan dan cuba faham isi kandungannya.

    b)b) Baca petikan atau puisi yang diberi secara ayat demiBaca petikan atau puisi yang diberi secara ayat demiayat dan gariskan ayat / rangkaikata yangayat dan gariskan ayat / rangkaikata yangmempunyai nilaimempunyai nilai- -nilai murni.nilai murni.

    c)c) Jika terdapat nilai yang negatif, jadikan nilai ituJika terdapat nilai yang negatif, jadikan nilai itukepada positif.kepada positif.( Contoh: bangun lewat ( Contoh: bangun lewat bangun awal)bangun awal)

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    10/36

    3.3. S enaraikan nilai murni seberapa banyakS enaraikan nilai murni seberapa banyakyang dapat ( melebihi 5 nilai murni )yang dapat ( melebihi 5 nilai murni )

    4.4. Memahami nilai yang tersurat dan tersirat.Memahami nilai yang tersurat dan tersirat.

    5.5. E lakkan membuat ulasan dalam bentukE lakkan membuat ulasan dalam bentukcerita.cerita.

    6.6. Hanya nilai positif yang terdapat dalamHanya nilai positif yang terdapat dalampetikan sahaja diterima.petikan sahaja diterima.

    7.7. E lakkan / jangan menyalin semula petikanE lakkan / jangan menyalin semula petikankerana ini menyebabkan aras penskorankerana ini menyebabkan aras penskoranakan turun(PT M)akan turun(PT M)

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    11/36

    SEMASA MENJAWABSEMASA MENJAWAB

    1 .1 . Berpandukan nilaiBerpandukan nilai- -nilai murni yang telahnilai murni yang telahdicatat, tulis jawapan dengan menggunakandicatat, tulis jawapan dengan menggunakanayat sendiri dan cuba gunakan penandaayat sendiri dan cuba gunakan penanda

    wacana yang sesuai untuk membina ayat wacana yang sesuai untuk membina ayat yang gramatis.yang gramatis.2. Ulasan hendaklah tulis dalam satu2. Ulasan hendaklah tulis dalam satu

    perenggan sahaja.perenggan sahaja.

    3.3. E lakkan / jangan menyalin semula petikanE lakkan / jangan menyalin semula petikankerana ini menyebabkan aras penskorankerana ini menyebabkan aras penskoranakan turun.akan turun.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    12/36

    4.4. Peribahasa atau kata hikmat tidak perluPeribahasa atau kata hikmat tidak perludimasukkan.dimasukkan.

    5.5. K emukakan lebih daripada 5 (lima)K emukakan lebih daripada 5 (lima)nilai/pengajaran.nilai/pengajaran.

    6.6. Ulasan tidak perlu terlalu panjang. S atuUlasan tidak perlu terlalu panjang. S atunilai memadai dengan satu ayat sahaja.nilai memadai dengan satu ayat sahaja.

    ( cadangan 8( cadangan 8 1 2 perkataan )1 2 perkataan )7.7. Hanya nilai positif yang terdapat dalamHanya nilai positif yang terdapat dalam

    petikan sahaja diterima.petikan sahaja diterima.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    13/36

    SELE PAS ME NJAWABSELE PAS ME NJAWAB

    1 .1 . S emak 5 aspek kesalahan bahasa.S emak 5 aspek kesalahan bahasa.( perbendaharaan kata, struktur ayat,( perbendaharaan kata, struktur ayat,imbuhan, ejaan dan tanda baca )imbuhan, ejaan dan tanda baca )

    2.2. Pastikan lebih daripada 5 nilai murni /Pastikan lebih daripada 5 nilai murni /pengajaran.pengajaran.

    3.3. Bilangan perkataan tidak perlu terlaluBilangan perkataan tidak perlu terlalupanjang. Memadai antara 50panjang. Memadai antara 50 70 patah70 patahperkataan sahaja.perkataan sahaja.

    4.4. Jangan mencatat di ruang jawapan.Jangan mencatat di ruang jawapan.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    14/36

    CO NTO H LATIHANCO NTO H LATIHAN

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    15/36

    Apabila balik dari sekolah, Suraya mengeluarkan bukuApabila balik dari sekolah, Suraya mengeluarkan buku- -buku teksbuku teksbarunya dari beg. Kakaknya berkata, Biar kakak tolong kamu balut bukubarunya dari beg. Kakaknya berkata, Biar kakak tolong kamu balut buku- -buku itu, Suraya menjawab, Terima kasih, kak. Biar saya yang membalutbuku itu, Suraya menjawab, Terima kasih, kak. Biar saya yang membalutbukubuku- -buku ini.buku ini.

    Suraya merupakan anak yang suka menolong ibu bapa dan ahliSuraya merupakan anak yang suka menolong ibu bapa dan ahlikeluarganya. Suraya selalu menolong ibunya mencuci pinggankeluarganya. Suraya selalu menolong ibunya mencuci pingganmangkuk,melipat kain dan mengemas rumah. Suraya juga membantumangkuk,melipat kain dan mengemas rumah. Suraya juga membantuayahnya mencuci kereta.ayahnya mencuci kereta.

    Setiap pagi sebelum mandi, dia akan mengemas bilik tidurnyaSetiap pagi sebelum mandi, dia akan mengemas bilik tidurnyasupaya kelihatan kemas dan bersih. Dia sentiasa menjaga kebersihan diri.supaya kelihatan kemas dan bersih. Dia sentiasa menjaga kebersihan diri.Rambutnya diikat kemas,kukunya dipotong dan dia sentiasa menjagaRambutnya diikat kemas,kukunya dipotong dan dia sentiasa menjagakebersihan pakaian.kebersihan pakaian.

    Pada hari minggu,suraya dan keluarga selalu bersamaPada hari minggu,suraya dan keluarga selalu bersama- -samasamamembersihkan rumah dan menanam pokokmembersihkan rumah dan menanam pokok- -pokok bunga. Terdapatpokok bunga. Terdapatpelbagai jenis pokok bunga di halaman rumahnya. Menanam pokok bungapelbagai jenis pokok bunga di halaman rumahnya. Menanam pokok bungamerupakan hobi keluarga mereka. Kawasan tempat tinggal merekamerupakan hobi keluarga mereka. Kawasan tempat tinggal merekasentiasa kelihatan bersih dan cantik.sentiasa kelihatan bersih dan cantik.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    16/36

    Contoh jawapanContoh jawapanNilaiNilai--nilai murni dan pengajaran yang terdapat dalamnilai murni dan pengajaran yang terdapat dalam

    petikan di atas ialah kita hendaklahpetikan di atas ialah kita hendaklah menjaga keselamatanmenjaga keselamatanbukubuku dengan membalut buku. S elain itu kita mestilahdengan membalut buku. S elain itu kita mestilahmengamalkan sifat pemurah denganmengamalkan sifat pemurah dengan memberikan bantuanmemberikan bantuan dandanbekerjasamabekerjasama antara satu sama lain. S eterusnya,kita haruslahantara satu sama lain. S eterusnya,kita haruslahmenjaga kebersihan diri dan persekitaranmenjaga kebersihan diri dan persekitaran supaya kelihatansupaya kelihatan

    bersih dan ceria.Di samping itu, kita seharusnyabersih dan ceria.Di samping itu, kita seharusnya menolong ahlimenolong ahlikeluargakeluarga untuk meringankan bebanan mereka. Di samping ituuntuk meringankan bebanan mereka. Di samping itujuga,kita sepatutnyajuga,kita sepatutnya tidak membuang masatidak membuang masa dengandenganmelakukan perkara yang tidak berfaedah. Akhir sekali, kitamelakukan perkara yang tidak berfaedah. Akhir sekali, kitasepatutnya menjadi seorang insan yangsepatutnya menjadi seorang insan yang bertanggungjawabbertanggungjawab

    kepada diri dan keluarga.kepada diri dan keluarga.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    17/36

    BANTU LULUSBANTU LULUS

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    18/36

    1 .1 . NilaiNilai--nilai murni dan pengajaran yang terdapa dalamnilai murni dan pengajaran yang terdapa dalampetikan di atas ialah kita hendaklahpetikan di atas ialah kita hendaklah........................................................................................

    22 S elain itu, kita mestilah .S elain itu, kita mestilah .3.3. S eterusnya, kita haruslah .S eterusnya, kita haruslah .4.4. Di samping itu, patutlah Di samping itu, patutlah 5.5. Akhir sekali, kita sepatutnya .Akhir sekali, kita sepatutnya .

    K esimpulannya, kita seharusnya mengamalkan nilaiK esimpulannya, kita seharusnya mengamalkan nilai- -nilai murni dalam kehidupan seharian kitanilai murni dalam kehidupan seharian kita ..

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    19/36

    HAFAL INIHAFAL ININilaiNilai--nilai murni dan pengajaran yang terdapat nilai murni dan pengajaran yang terdapat

    dalam petikan di atas ialah kita hendaklahdalam petikan di atas ialah kita hendaklah

    S elain itu, kita mestilah ..S elain itu, kita mestilah ....

    Seterusnya, kita haruslah .

    Seterusnya, kita haruslah .....................................................................................................................................................

    Di samping itu, patutlah Di samping itu, patutlah ..

    Akhir sekali, kita sepatutnya .Akhir sekali, kita sepatutnya .

    ..K esimpulannya, kita seharusnya mengamalkan nilaiK esimpulannya, kita seharusnya mengamalkan nilai- -nilainilaimurni dalam kehidupan seharian kitamurni dalam kehidupan seharian kita ..

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    20/36

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    21/36

    CO NTO H LATIHAN BANTULULUSCO NTO H LATIHAN BANTULULUS

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    22/36

    Azman mencapai lastik yang baru dibuatnya laluterus keluar dari rumahnya.Ibunya berkali-kali

    melarangnya namun dia tetap berdegil.

    Nilai murni/pengajaran : menghormati ibu bapa

    Ulasan :kita hendaklah sentiasa menghormati ibubapa dan mematuhi nasihat yang diberikan

    kepada kita.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    23/36

    Tuan Guru Besar menyampaikan hadiah kepadapara pemenang. Murid-murid yang menerima

    hadiah mengucapkan terima kasih kepada beliau.

    Nilai murni/pengajaran:

    Ulasan

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    24/36

    Nyatakan nilaiNyatakan nilai- -nilai murni dalamnilai murni dalamayat ayat--ayat di bawah ini:ayat di bawah ini:

    Aimin mengaku telah mengambil dompet Aimin mengaku telah mengambil dompet rakannya dan sedia menerima nasihat gururakannya dan sedia menerima nasihat gurukaunselingnya.kaunselingnya.

    (( hemah tinggihemah tinggi - - akui kesalahanakui kesalahansendiri)sendiri)

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    25/36

    Walaupun cacat penglihatan namunWalaupun cacat penglihatan namunS hukri tidak mengharap simpati malahS hukri tidak mengharap simpati malahdia membuat kerja sendiri untukdia membuat kerja sendiri untukmenampung hidupnya.menampung hidupnya.

    (( berdikariberdikari - - berupayaberupayabertindakbertindak

    sendiri )sendiri )

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    26/36

    S uhaimi mohon maaf S uhaimi mohon maaf

    daripada ibunya atasdaripada ibunya ataskesalahan yang dilakukan dankesalahan yang dilakukan dan

    ibunya terima dengan senangibunya terima dengan senanghati.hati.

    (( baik hatibaik hati - - saling bermaafansaling bermaafan))

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    27/36

    Jani menafikan tuduhan yangJani menafikan tuduhan yangdilemparkan terhadap dirinyadilemparkan terhadap dirinyaserta menunjukkan buktiserta menunjukkan bukti- -bukti yang nyata.bukti yang nyata.

    (( keberaniankeberanian - - berani keranaberani keranabenar )benar )

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    28/36

    S esungguhnya para guru relaS esungguhnya para guru rela

    mengorbankan masa danmengorbankan masa dantenaga demi mendidik anaktenaga demi mendidik anakbangsa.bangsa.

    ( kerajinan( kerajinan - - dedikasi )dedikasi )

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    29/36

    Ayah Jumaiyah telah mengambil kiraAyah Jumaiyah telah mengambil kiraburuk baiknya sebelum anaknyaburuk baiknya sebelum anaknyaberhasrat untuk melanjutkan pelajaranberhasrat untuk melanjutkan pelajaranke luar negara.ke luar negara.

    (R asional(R asional -- membuat membuat pertimbangan )pertimbangan )

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    30/36

    Walaupun jirannya sukaWalaupun jirannya sukamelonggokkan sampah di tepi pintumelonggokkan sampah di tepi pintupagar rumahnya namun Zahidpagar rumahnya namun Zahidberjaya mengawal diri untukberjaya mengawal diri untukmengelakkan perselisihan faham.mengelakkan perselisihan faham.

    ( kerjasama( kerjasama - - toleransi )toleransi )

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    31/36

    LATIHAN 1LATIHAN 1

    Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

    Petang itu hanya Diana dan adiknya yang tinggal di rumah. Ibu danPetang itu hanya Diana dan adiknya yang tinggal di rumah. Ibu danayahnya ke rumah Pak Cik Yunus. S udah seminggu Pak Cik Yunus sakit.ayahnya ke rumah Pak Cik Yunus. S udah seminggu Pak Cik Yunus sakit.Barah paruBarah paru- -paru. S emasa sihat Pak Cik Yunus suka merokok.paru. S emasa sihat Pak Cik Yunus suka merokok.

    TibaTiba--tiba Diana terdengar bunyi hon kereta di depan pintu pagartiba Diana terdengar bunyi hon kereta di depan pintu pagarrumahnya. Diana keluar . K elihatan dua orang lelaki sedang berdiri dirumahnya. Diana keluar . K elihatan dua orang lelaki sedang berdiri disamping sebuah kereta Produa K ancil. Mereka ialah jurujual. Tanpasamping sebuah kereta Produa K ancil. Mereka ialah jurujual. Tanpamembuka pintu pagar, Diana menolak barangan yang cuba ditunjukkanmembuka pintu pagar, Diana menolak barangan yang cuba ditunjukkanoleh jurujual tersebut.oleh jurujual tersebut.

    Diana terus masuk ke dalam rumah. Dia mengunci semua pintu danDiana terus masuk ke dalam rumah. Dia mengunci semua pintu dantingkap rumahnya. Azan Maghrib berkumandang dari masjid yangtingkap rumahnya. Azan Maghrib berkumandang dari masjid yangberhampiran dengan rumahnya. Diana menyuruh adiknya mandi. Nantiberhampiran dengan rumahnya. Diana menyuruh adiknya mandi. Nantimereka akan sembahyang bersamamereka akan sembahyang bersama- -sama.sama.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    32/36

    LATIHAN 2LATIHAN 2Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.

    Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

    S eperti biasa tiapS eperti biasa tiap- -tiap petang Adam dan ayahnya berjoging di Tamantiap petang Adam dan ayahnya berjoging di TamanTasik S erendah, tidak jauh dari rumah mereka. K ali ini mereka melalui jalanTasik S erendah, tidak jauh dari rumah mereka. K ali ini mereka melalui jalanbelakang. Banyak sampah sarap yang dibuang di situ, sedangkan tongbelakang. Banyak sampah sarap yang dibuang di situ, sedangkan tongsampah ada disediakan.sampah ada disediakan.

    Apabila tiba berhampiran kawasan tasik itu, sekali lagi Adam terkejut.Apabila tiba berhampiran kawasan tasik itu, sekali lagi Adam terkejut.Banyak ting kosong. pembalut makanan, botol minuman dan bahanBanyak ting kosong. pembalut makanan, botol minuman dan bahanterbuang yang lain terapungterbuang yang lain terapung- -apung di permukaan tasik.apung di permukaan tasik.

    Adam terkilan. Tidak sepatutnya taman dan tasik yang begitu indahAdam terkilan. Tidak sepatutnya taman dan tasik yang begitu indahdibiarkan tercemar angkara perbuatan individu yang tidak bertanggungdibiarkan tercemar angkara perbuatan individu yang tidak bertanggung- -jawab. S ebagai pengerusi K elab Rekreasi sekolah, dia harus berbuat jawab. S ebagai pengerusi K elab Rekreasi sekolah, dia harus berbuat sesuatu. Masalah pencemaran harus diatasi. O rang ramai mesti sedarsesuatu. Masalah pencemaran harus diatasi. O rang ramai mesti sedarpentingnya menjaga alam sekitar.pentingnya menjaga alam sekitar.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    33/36

    LATIHAN 3LATIHAN 3Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan diTulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di

    bawah.bawah.

    Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

    Hati Auni masih berbelahHati Auni masih berbelah- -bagi antara setuju atau tidak. Dia tidakbagi antara setuju atau tidak. Dia tidakdapat membuat keputusan sama ada menerima atau menolak permintaandapat membuat keputusan sama ada menerima atau menolak permintaanAswad dan Johan untuk belajar bersamaAswad dan Johan untuk belajar bersama- -sama dalam satu kumpulan.sama dalam satu kumpulan.

    Auni masih tidak dapat melupakan bagaimana Aswad selaluAuni masih tidak dapat melupakan bagaimana Aswad selalumemandang rendah kepadanya. Mentangmemandang rendah kepadanya. Mentang--mentang dia anak orang yangmentang dia anak orang yangberharta dan berpengaruh di pekan ini. S etiap kali Auni mendapat markahberharta dan berpengaruh di pekan ini. S etiap kali Auni mendapat markahyang tinggi dalam ujian, dia dapat rasakan yang Aswad tidak senangyang tinggi dalam ujian, dia dapat rasakan yang Aswad tidak senangdengan kejayaannya itu.dengan kejayaannya itu.

    Apabila Aswad datang memohon maaf dan ingin berkawanApabila Aswad datang memohon maaf dan ingin berkawandengannya, dia benardengannya, dia benar- -benar terkejut. Lebihbenar terkejut. Lebih--lebih lagi apabila Aswadlebih lagi apabila Aswadmeminta bantuannya supaya menjadi guru tuisyen terutamanya dalammeminta bantuannya supaya menjadi guru tuisyen terutamanya dalampelajaran bahasa Inggeris dan Matematik.pelajaran bahasa Inggeris dan Matematik.

    Akhirnya Auni tersenyum. Dia masih ingat kataAkhirnya Auni tersenyum. Dia masih ingat kata- -kata Ustazah S uhayati.kata Ustazah S uhayati.Tidak baik berdendam dan memberi pertolongan kepada yang memerlukanTidak baik berdendam dan memberi pertolongan kepada yang memerlukanialah sifat yang terpuji.ialah sifat yang terpuji.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    34/36

    Baca ayat Baca ayat--ayat di bawah dengan teliti. Tandakan betul atauayat di bawah dengan teliti. Tandakan betul atausalah. Baiki kesalahan jika ada.salah. Baiki kesalahan jika ada.

    1 . Emak menyuruh abang membersih tangki air1 . Emak menyuruh abang membersih tangki airyang diletak di atas bumbung rumahnya.yang diletak di atas bumbung rumahnya.2. Abang membeli sepasang stokin dan sehelai2. Abang membeli sepasang stokin dan sehelai

    kain sampin.kain sampin.3. Dia tidak perasan bila berselisih dengan3. Dia tidak perasan bila berselisih denganpenyanyi terkenal tanah air itu.penyanyi terkenal tanah air itu.4. S etelah penat berjalan, mereka berhenti dan4. S etelah penat berjalan, mereka berhenti dan

    beristirahat sebentar di kaki Bukit S emambu.beristirahat sebentar di kaki Bukit S emambu.5. Encik M isbun telah menerima surat lantikan5. Encik M isbun telah menerima surat lantikansebagai jurulatih badminton kebangsaan.sebagai jurulatih badminton kebangsaan.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    35/36

    6. Ibu memotong sekaki bunga ros lalu6. Ibu memotong sekaki bunga ros lalumemasukkannya ke dalam bekas bunga dimemasukkannya ke dalam bekas bunga diruang tamu.ruang tamu.7. K akak Amiza melambai7. K akak Amiza melambai- -lambaikan tanganlambaikan tangansambil senyum kepada adik.sambil senyum kepada adik.8. K ad pintar yang digunakan ini mempunyai8. K ad pintar yang digunakan ini mempunyaiberbagai aplikasi.berbagai aplikasi.9. Petinju yang tinggi dan berbadan tegap itu9. Petinju yang tinggi dan berbadan tegap ituialah abang saya.ialah abang saya.1 0. Encik Hamid pulang lewat ke rumahnya,1 0. Encik Hamid pulang lewat ke rumahnya,kerana beliau ada janji temu dengan seorangkerana beliau ada janji temu dengan seorangahli perniagaan.ahli perniagaan.

  • 8/7/2019 5986961-BAHASA-MELAYU-BAHAGIAN-C

    36/36

    11 . Majlis pelancaran kempen itu akan diadakan11 . Majlis pelancaran kempen itu akan diadakandi sebuah pusat belidi sebuah pusat beli- -belah di ibu kota.belah di ibu kota.1 2. K ita digalakkan makan sayur1 2. K ita digalakkan makan sayur- -sayuran dansayuran danbuahbuah--buahan sebab terdapat serat yang akanbuahan sebab terdapat serat yang akanmelancarkan proses penghadaman.melancarkan proses penghadaman.1 3. K awasan yang curam dan bertebing tinggi1 3. K awasan yang curam dan bertebing tinggiitu berbahaya kepada orang ramai terutamanyaitu berbahaya kepada orang ramai terutamanyakanakkanak--kanak.kanak.

    1 4. Hujan turun dengan lebat. O leh kerana1 4. Hujan turun dengan lebat. O leh keranalatihan bola sepak terpaksa dibatalkan.latihan bola sepak terpaksa dibatalkan.1 5. Adalah dimaklumkan bahawa esok diumukan1 5. Adalah dimaklumkan bahawa esok diumukansebagai hari cuti.sebagai hari cuti.