233072692 pelan pembangunan pendidikan malaysia

2
7/21/2019 233072692 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia http://slidepdf.com/reader/full/233072692-pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia 1/2 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 * Dokumen rasmi yang amat signifikan untuk pembangunan negara dan dalam masa sama mampu melahirkan pelajar bersahsiah terpuji serta berkeperibadian tinggi. * Dokumen penting ke arah bergerak ke hadapan menerusi pendekatan secara inklusif dan komited melalui transformasi pembelajaran. * Lahir selepas proses pencernaan daripada pelbagai pihak dan merupakan rangka yang terhasil dengan  begitu teliti, tuntas, menyeluruh serta mencakupi semua lapisan masyarakat. Dibangunkan dengan tiga objektif khusus iaitu: 1. Memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses kepada pendidikan, meningkatkan kualiti, merapatkan jurang pencapaian, mengukuhkan perpaduan dalam kalangan murid serta mengoptimumkan kecekapan sistem. 2. Mewujudkan isi dan aspirasi yang jelas untuk setiap murid serta sistem pendidikan secara keseluruhan dalam tempoh 1! tahun. !.Menggariskan transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting dalam "ementerian #endidikan bagi memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi masyarakat, mencetus dan menyokong transformasi perkhidmatan awam. * ###M berhasrat mencapai lima keberhasilan bagi sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. * $elain keberhasilan sistem, pihak berkepentingan juga jelas tentang tahap kualiti yang perlu ada pada setiap indiidu murid dengan mempunyai enam ciri utama mempunyai pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional. Transformasi yang dilaksanakan disusun dalam tiga gelombang iaitu: 1. %elombang 1 &2'1!(2'1)+ Mengubah sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan penekanan kepada kemahiran teras. 2. %elombang 2 &2'1(2'2'+ Mempercepatkan peningkatan kemajuan sistem. !. %elombang ! &2'21(2'2)+ -eranjak ke arah kecemerlangan dengan peningkatan keluwesan operasi.

Upload: artazhar71

Post on 05-Mar-2016

231 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

PPPM

TRANSCRIPT

Page 1: 233072692 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

7/21/2019 233072692 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

http://slidepdf.com/reader/full/233072692-pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia 1/2

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia(PPPM) 2013-2025

* Dokumen rasmi yang amat signifikan untuk pembangunan negara dan dalam masa sama mampumelahirkan pelajar bersahsiah terpuji serta berkeperibadian tinggi.

* Dokumen penting ke arah bergerak ke hadapan menerusi pendekatan secara inklusif dan komited melaluitransformasi pembelajaran.

* Lahir selepas proses pencernaan daripada pelbagai pihak dan merupakan rangka yang terhasil dengan begitu teliti, tuntas, menyeluruh serta mencakupi semua lapisan masyarakat.

Dibangunkan dengan tiga objektif khusus iaitu:

1. Memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadapakses kepada pendidikan, meningkatkan kualiti, merapatkan jurang pencapaian, mengukuhkan perpaduan

dalam kalangan murid serta mengoptimumkan kecekapan sistem.

2. Mewujudkan isi dan aspirasi yang jelas untuk setiap murid serta sistem pendidikan secara keseluruhandalam tempoh 1! tahun.

!.Menggariskan transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting dalam"ementerian #endidikan bagi memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi masyarakat, mencetus danmenyokong transformasi perkhidmatan awam.

* ###M berhasrat mencapai lima keberhasilan bagi sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan iaituakses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.

* $elain keberhasilan sistem, pihak berkepentingan juga jelas tentang tahap kualiti yang perlu ada pada

setiap indiidu murid dengan mempunyai enam ciri utama mempunyai pengetahuan, kemahiran berfikir,kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional.

Transformasi yang dilaksanakan disusun dalam tiga gelombang iaitu:

1. %elombang 1 &2'1!(2'1)+ Mengubah sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan penekanankepada kemahiran teras.

2. %elombang 2 &2'1(2'2'+ Mempercepatkan peningkatan kemajuan sistem.

!. %elombang ! &2'21(2'2)+ -eranjak ke arah kecemerlangan dengan peningkatan keluwesan operasi.

Page 2: 233072692 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

7/21/2019 233072692 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

http://slidepdf.com/reader/full/233072692-pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia 2/2