2015 jst gsa1072 feb 2015

5
Institut Pendidikan Guru Kampus Raja Melewar Pentaksiran Kerja Kursus (Jadual Spesifikasi Tugasan, Soalan Tugasan dan Rubrik Pemarkahan) Kod/ Nama Kursus : GSA1072 Statistik Asas Tempoh: 4 minggu Tarikh Mula: 23 Februari 2015 Tarikh Hantar: 23 Mac 2015 Program : PPISMP Semester/Tahun Semester 1/2015 (Semester Pengajian ke-2) Ambilan Jun 2014 Kumpulan: BC, BT1, BT2, TESL, PRA, SJH1, SJH2, SJH3, MZ, PJK1, PJK2 Disediakan oleh: SHUIB BIN ABDUL HAMID Disahkan oleh : Penyelaras Kursus Ketua Jabatan Nama & Tandatangan SHUIB BIN ABDUL HAMID PN. HJH FATIMAH ROZIHAN BINTI WAN MUHAMMAD Tarikh: 9 Februari 2015 10 Februari 2015

Upload: carolinerong

Post on 20-Nov-2015

26 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

2015 JST GSA1072 Feb 2015

TRANSCRIPT

Institut Pendidikan Guru Kampus Raja MelewarPentaksiran Kerja Kursus(Jadual Spesifikasi Tugasan, Soalan Tugasan dan Rubrik Pemarkahan)

Kod/ Nama Kursus :GSA1072Statistik AsasTempoh: 4 mingguTarikh Mula: 23 Februari 2015Tarikh Hantar: 23 Mac 2015

Program :PPISMPSemester/TahunSemester 1/2015 (Semester Pengajian ke-2)

AmbilanJun 2014

Kumpulan:BC, BT1, BT2, TESL, PRA, SJH1, SJH2, SJH3, MZ, PJK1, PJK2

Disediakan oleh:SHUIB BIN ABDUL HAMID

Disahkan oleh :Penyelaras KursusKetua Jabatan

Nama & Tandatangan

SHUIB BIN ABDUL HAMID

PN. HJH FATIMAH ROZIHAN BINTI WAN MUHAMMAD

Tarikh:9 Februari 201510 Februari 2015

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS RAJA MELEWARJADUAL SPESIFIKASI TUGASAN PROJEK

JABATAN : MatematikKOD & NAMA KURSUS: GSA1072 Statistik AsasPROGRAM : PPISMPSEMESTER/TAHUN: Semester 1/2015

Tarikh Mula23 Februari 2015Tarikh Hantar23 Mac 2015

Hasil Pembelajaran Kursus:

1. Mengumpul, menyusun, mempersembahkan data serta menterjemah dan membuat kesimpulan daripada perwakilan data. 2. Membuat pengiraan ukuran kecenderungan memusat, serakan dan perihalan data. 3. Menggunakan Taburan Normal sebagai model penyelesaian masalah. 4. Menentukan korelasi antara dua pembolehubah dan membuat interpretasi. 5. Mengaplikasi statistik dalam kehidupan seharian. Kerja kursus ini menilai Hasil Pembelajaran 1, 2 dan 4.

Objektif Projek:

Pelajar akan dapat: 1. Menginterpretasi data yang dikumpulkan berdasarkan nilai pekali korelasi dan gambar rajah serakan yang diplotkan. 2. Mengemukakan hujah berdasarkan histogram yang dihasilkan sama ada data yang dikumpulkan bertabur secara normal ataupun tidak. 3. Menilai kefahaman topik-topik mengenai statistik deskriptif.

Spesifikasi Tugasan TajukTUGASANWAJARANCATATAN

1. Tugasan Korelasi (Individu)

2. Tugasan Histogram (Kumpulan)

3. Kuiz (individu)1. Tugasan Korelasi Kumpulkan 20 data berkaitan dengan kehidupan seharian dan bersesuaian untuk analisis korelasi di mana anda hendaklah mengenalpasti dua pembolehubah. Data boleh terdiri daripada data primer atau data sekunder. Analisis data dan cari nilai pekali korelasi. Seterusnya bandingkan dapatan dengan menggunakan perisian komputer. Plotkan gambar rajah serakan dengan menggunakan perisian komputer seperti MS Excel atau perisian yang lain. Tafsir nilai pekali korelasi dan gambarajah serakan yang diperolehi.

2. Tugasan Histogram Pilih satu set data tugasan korelasi daripada seorang ahli kumpulan. Daripada data yang dipilih, lukis histogram dengan menggunakan selang kelas yang seragam. Tentukan sama ada data tersebut bertabur secara normal ataupun tidak. Huraikan dapatan anda.

3. Kuiz Menyelesaikan soalan kuiz berdasarkan statistik deskriptif.

40%

30%

30%

Kriteria penilaian keseluruhan:

Pemindahan pembelajaranMendapatkan data yang bersesuaian untuk analisis korelasi.Menganalis data dan mencari nilai pekali korelasi serta memplotkan gambar rajah serakan.Membuat tafsiran nilai pekali korelasi dan gambar rajah serakan.Melukis histogram dengan menggunakan selang kelas yang seragam.

Laporan yang merangkumi Persembahan data yang jelas. Analisis korelasi dan nilai pekali korelasi. Perbandingan secara manual dan menggunakan perisian komputer. Gambar rajah serakan menggunakan perisian komputer. Histogram dilukis menggunakan selang kelas yang seragam. Huraian sama ada data bertabur secara normal atau tidak.

Pengintegrasian pengetahuan Mengintegrasikan maklumat pembacaan dan praktikal.Menghuraikan maklumat pembacaan dan praktikal dalam menjawab soalan kuiz.