111562442-jenis-penilaian-bahasa-2.pptx

23
JENIS PENILAIAN BAHASA DISEDIAKAN OLEH: KHAIRULNIZAM BIN RUSLI HAFIZI IZZUAN BIN RAMZAN

Upload: martin-ramos

Post on 01-Sep-2015

231 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

JENIS PENILAIAN BAHASA

JENIS PENILAIAN BAHASADISEDIAKAN OLEH:KHAIRULNIZAM BIN RUSLI HAFIZI IZZUAN BIN RAMZAN1

Kerangka Konsep2

UJIAN FORMATIFDANUJIAN SUMATIF

Ujian FormatifAlat atau bahan ujian yang dibina oleh guru bagi menguji sesuatu kemahiran atau subkemahiran bahasa yang diajar.Skop pembelajaran ujian tersebut agak terhad dan tidak meluas.Ujian formatif dijalankan bagi memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran.Ujian formatif dapat mengesan kelemahan murid secara serta merta.Ia dijalankan dalam bentuk pemerhatian atau dalam satu siri ujian pendek.4

Ujian SumatifSatu proses penilaian yang dijalankan secara menyeluruh pada akhir peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan murid.Bentuk Ujian Sumatif diasaskan dan dibina dan melibatkan semua kemahiran dan aspek bahasa.Perbezaan Ujian Formatif dan Ujian SumatifUjian FormatifPerbezaanUjian Sumatif1. Maklum balas kepada murid dan guru :kemajuan dan kelemahan.Fungsi 1. Pengsijilan atau penggredan2. Sepanjang pengajaranMasa2. Pada akhir unit/kursus3. kognitif, psikomotor dan afektifPenekanan3. Kognitif4.Terhad kepada tugasanSifat4. Beraneka jenis5. berubah-ubahKesukaran5. mudah-sukar6. Dibentuk khasAlat6. Peperiksaan akhir tahun7. Rujukan kriteriaJenis Ujian7. Rujukan norma

UJIAN KEFASIHANDANUJIAN KEMAJUAN

UJIAN KEFASIHAN Ujian kefasihan merupakan sejenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran.Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya dan juga untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.DEFINISI

TUJUANDigunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuaiMenentukan setakat mana seseorang menguasai sesuatu bahasa.Menilai secara umum seseorang dalam bahasa yang dipelajari.

PERBEZAANBerbeza dengan ujian pencapaian kerana ujian kefasihan tidak berdasarkan kepada sesuatu isi pelajaran sebaliknya menilai kebolehan global(umum) pada bahasa yang dipelajari murid terbabit.

ASPEK PENILAIANPenyebutan dan pengucapan yang betul dan jelas.Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan yang dibaca.Intonasi dan nada yang betul.Pemilihan ungkapan yang jelasMimik muka yang jelasPosisi tubuh badan

Kedudukan buku yang betul.Pergerakan mata.Pembacaan yang fasih boleh dikenal pasti struktur ayat.Pembuatan menunjukkan ketika membaca boleh mengganggu kefasihan bacaan.

UJIAN KEMAJUANSetiap ujian kemajuan yang digunakan didalam kelas adalah khusus bagi sesuatu darjah dan hanya sesuai dinilai oleh guru kelas sahaja.Berasaskan objektif pengajaran. Pembelajaran yang telah diikuti oleh pelajar.Bertujuan mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan atau perkara2 yang diajar tentang satu2 tajuk tertentu.

Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.Hasil daripada kemajuan membolehkan guru mengetahui dengan lebih jelas tentang kemajuan setiap orang pelajar dan juga kemajuan darjahnya secara keseluruhan

UJIAN BAKATDANUJIAN PENCAPAIAN

UJIAN BAKATUjian yang dibentuk untuk mengukur prestasi yang mungkin dicapai oleh pelajar dalam pelajaran atau bahasa asing yang akan dipelajari.Ujian ini melibatkan data-data bahasa yang mengandungi unsur-unsur bahasa seperti fonetik, tatabahasa, dan kosa kata.

DEFINISI

Kepentingan ujian bakatMelalui ujian ini pelbagai aktiviti bahasa dapat dilakukan. Contoh : meniru penyebutan bunyi-bunyi, mengubah bentuk dan struktur bahasa, dan menentukan makna berdasarkan konteks.

Hasil ujian ini guru dapat mengenalpasti murid-murid yang berbakat dan berpotensi mempelajari sesautu bahasa dengan cepat

Ujian bakat digunakan untuk meramal pencapaian pelajar pada masa akan datang.Sesuai digunakan untuk penempatan pelajar serta pemilihan pengkhususan.Untuk membuat telahan bakat.Dapat meneliti keistimewaan seseorang.Sesuai diadakan melalui kaedah temuduga di mana calon disoal dengan pelbagai soalan untuk melihat potensi calon.

Jenis-jenis ujian bakatUjian bakat yang berasaskan kajian besar-besaran.Ujian bakat yang berasaskan kepada tujuan sesuatu ujian dijalankan bagi keperluan tertentu.

Contoh ujian bakatUjian kemasukan ke maktabUjian pemilihan calon melakukan pekerjaan tertentu.Ujian kemasukan ke program latihan tertentu.Ujian permohonan biasiswa.Ujian kemasukan ke universiti.Ujian diagnostik.

Ujian PencapaianUjian ini dijalankan pada akhir kursus atau setelah tamat sesuatu unit pembelajaran.Sejauh mana sesuatu kemahiran itu dikuasai dalam satu jangkamasa yang ditetapkan boleh ditentukan melalui dua set ujian yang berlainan.

Ujian ini dinamakan ujian pra dan ujian pos.Tujuan ujian pencapaian adalah untuk menentukan tahap penguasaan murid terhadap kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah dipelajari.

TERIMAKASIH23