srptj tingkatan 3 2011

Upload: nurul-wawa

Post on 13-Jul-2015

223 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

STANDARD RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN JOHOR 2011 BAHASA MELAYU TINGKATAN 3MINGGU & TARIKH FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman MINGGU: 1 TARIKH: 3.1.2011 7.1.2011 TEMA UNIT 1: Laman Ilmu Tajuk Buku Teks: Sekolah selamat Tajuk Iringan: Bercuti bersama keluarga Karangan (B) Ciri-ciri murid cemerlang Murid yang cemerlang mempunyai pencapaian yang tinggi dalam aspek-aspek yang berikut: ~Akademik ~Kepimpinan ~Sahsiah ~Kecergasan Komsas Novel Kanang Sinopsis Nilam Sinopsis Novel Kanang PLBS CT1 Internet CT2 Penyakit berjangkit. CITRA Menyalin karangan contoh BAHASA bahagian b (penyakit (PEMULIHAN) berjangkit.) Bahasa Kata Nama 1. Kata Nama Khas 2. Kata Nama Am 3. Kata Ganti Nama Peribahasa 1 2 3 4 5 6 Ilmu itu pelita hati Membuka mata Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan Seperti lipas kudung Buah tangan Usaha tangga kejayaanMUKA SURAT

1-2110-11

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra FOKUS SAMPINGAN: 1.1 Berbual dan berbicara dengan intonasi dan nada yang sesuai tentang tajuk dalam kehidupan harian berkaitan keperihalan diri, keluarga, rakan, dan masyarakat. 1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA: 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton FOKUS SAMPINGAN: 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton. 7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA: 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera FOKUS SAMPINGAN: 10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Berbual dengan menggunakan intonasi dan nada yang sesuai 2. mendengar dan memberikan respons 3. mendengar dan menyatakan idea utama Aras 1 i. Berbual, menambah dan menyambung bicara tentang masyarakat dengan menggunakan ungkapan yang sesuai dan ayat yang gramatis. Aras 2 i. Mengutarakan soalan bertumpu dan bercapah serta memberikan jaw apan yang tepat dalam perbincangan. Aras 3 i. Menafikan pernyataan dan menolak tuduhan dengan mengemukakan hujah yang meyakinkan tanpa menyentuh hal sensitif. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. menghurai isi penting yang relevan dengan topik yang diberikan Aras 1 i. Mendengar dan menyatakan gambaran keseluruhan dan idea utama. Aras 2 v. Menghuraikan maklumat dalam bahan pelbagai laras bahasa. Aras 3 ii. Memberikan fakta bagi pandangan yang dikemukakan dan sebaliknya. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. menyatakan cerita dalam karya prosa dengan diksi yang tepat. Aras 1 i. Menyatakan semula cerita dalam karya prosa dan menghuraikan maksud puisi dengan perkataan sendiri. iv. Mengenal pasti idea utama, peristiw a penting untuk membuat sinopsis karya prosa dan drama.

TARIKH DISEMPURNAKAN

1

8

13

17-18

2 2 2 2 12 16

1

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

2

MINGGU & TARIKH MINGGU: 2 TARIKH: 10.1.2011 14.1.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 1: Laman Ilmu Tajuk Buku Teks: Sekolah harmoni dan sekolah selamat Tajuk Iringan: Budaya terima kasih

MUKA SURAT

1-214

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA: 2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan FOKUS SAMPINGAN: 2.5 Berbincang dan membuat penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadap isu yang dikemukakan.

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Berbual dengan menggunakan intonasi dan nada yang sesuai 2. mendengar dan memberikan respons 3. mendengar dan menyatakan idea utama Aras 1 ii. Menjelaskan idea dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai dan tersusun. Aras 2 iv. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

TARIKH DISEMPURNAKAN

5 16

Karangan (C) Menulis Dialog -Usaha tangga kejayaan Komsas Novel Tema dan persoalan Nilam Bacaan novel PLBS CT1 Gotong royong CT2 Usaha-usaha memelihara erti kemerdekaan. CITRA BAHASA Menyalin karangan dialog(PEMULIHAN)

4 14

1 18-22

Bahasa

Proses Penerbitan Kata Nama 1. Kata Nama Tunggal 2. Kata Nama Terbitan 2.1 Awalan 2.2 Sisipan 2.3 Akhiran 2.4 Apitan 3. Kata Nama Majmuk 3.1 Rangkai kata 3.2 Istilah khusus 3.3 Kiasan 4. Kata Nama Ganda 4.1 Kata ganda penuh 4.2 Kata ganda separa 4.3 Kata ganda berentak 1 2 3 4 5 6 Ilmu itu pelita hati Membuka mata Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan Seperti lipas kudung Buah tangan Usaha tangga kejayaan

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:1. menulis karangan dialog dengan format yang betul

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditontonFOKUS SAMPINGAN: 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton. 2 2 2 2 12 16 BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA: 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera FOKUS SAMPINGAN: 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran.

Aras 1iv. Merangka dan menyusun soalan yang sesuai untuk mendapatkan maklumat yang terperinci. Aras 2 i. Mengemukakan soalan pelbagai jenisuntuk mendapat penjelasan lanjut. Aras 3 ii. Memberikan fakta bagi pandangan yang dikemukakan dan sebaliknya.

Peribahasa

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:menyatakan tema dan beberapa persoalan daripada novel Aras 1 ii. Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi. Aras 2 i. Menjelaskan tema, pemikiran dan persoalan puisi dan prosa. 1.

3

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mengenal pasti isi-isi penting dalam penulisan kreatif. 2. Menyusun plot untuk menghasilkan wacana yang kohesif dan koheren. 3. Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa secara kreatif menepati konteks dan jenis wacana. 4. Menggunakan gaya bahasa untuk menghasilkan wacana penulisan kreatif yang segar dan menarik. 5. Menggunakan kepelbagaian teknik penulisan kreatif untuk menghasilkan wacana yang berkesan dan menarik. 6. Menyemak ejaan,tanda baca dan laras bahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. ii. Memilih serta menyusun kata dan rangkai kata untuk menghasilkan baris puisi dan perenggan prosa yang menarik berdasarkan tema dan persoalan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. Aras 2 i. Memetakan jalan cerita bagi penulisan kreatif. ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

11.1.2011

CUTI

HARI HOL ALMARHUM SULTAN JOHOR

4

MINGGU & TARIKH MINGGU: 3 TARIKH: 17.1.2011 21.1.2011

FOKUS P&P

TEMA

UNIT 2: Selaut Budi dalam Ingatan Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Mengenali Shaharom Husain Tajuk Iringan: Semangat bermasyarakat Karangan (B) Cara-cara untuk meningkatkan semangat cinta akan negara dalam kalangan rakyat. Komsas Novel Kanang. ( Watak dan perwatakan) Nilam Membaca novel PLBS CT1 Kepentingan sastera CT2 Kepentingan mata pelajaran sejarah CITRA BAHASA Menyalin 5 ayat menggunakan (PEMULIHAN) tatabahasa yang betul. Bahasa KATA ADJEKTIF 1. Kata Adjektif Waktu 2. Kata Adjektif Warna 3. Kata Adjektif Sifatan 4. Kata Adjektif Ukuran 5. Kata Adjektif Bentuk 6. Kata Adjektif Jarak 7. Kata Adjektif Cara 8. Kata Adjektif Pancaindera 9. Kata Adjektif Perasaan Peribahasa 1 2 3 4 5 6 Ada jalan Beralih angin Mengambil bahagian Mengambil kesempatan Anak didik Orang lama

MUKA SURAT 23-39

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA: 2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan FOKUS SAMPINGAN: 2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. 2.5 Berbincang dan membuat penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadap isu yang dikemukakan.

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:bersoal jawab secara bertatasusila berbincang dan membidas hujah dengan sopan 3. membaca dan mengenal pasti idea utama. Aras 1 1. Mencambahkan idea yang bernas semasa bertukar-tukar fikiran tentang sesuatu topik. 1. 2.

TARIKH DISEMPURNAKAN

23-27 32 26

Aras 2iv. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan. Aras 3 ii. Merumus secara spontan dan membuat inferens perkara penting dalam perbincangan. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. menulis karangan berdasarkan isi-isi yang dibincangkan Aras 1 i. Menyusun kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa, ayat tunggal dan ayat majmuk yang tepat untuk menyampaikan maklumat. Aras 2 ii) Mengemukakan soalan, kata-kata berunsur kecindan dan anekdot yang dapat menguatkan pembentangan. Aras 3 i. Menentukan hujah yang mantap berdasarkan rujukan dan bukti. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. menyenaraikan watak dan dalam novel Kanang Cerita Seorang Pahalawan 2. menghurai perwatakan watak-watak yang dibincangkan Aras 2 iv. Menganalisis w atak dan perw atakan, serta latar.

37-39

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA: 9.0 maklumat untuk tujuan tertentu FOKUS SAMPINGAN: 9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. 9.4 Menyediakan hujah dan alasan serta menyampaikan maklumat untuk sesuatu pembentangan.

36 36 36 36 36 36

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sasteraFOKUS SAMPINGAN: 10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

5

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

20.1.2011

CUTI

PERAYAAN THAIPUSAM

6

MNGGU & TARIKH MINGGU: 4 TARIKH: 24.1.2011 28.1.2011

FOKUS P&P

TEMA

UNIT 2: Selaut Budi dalam Ingatan Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Kegigihan Pak Matlob Tajuk Iringan: Nilai-nilai murni Karangan (C) Surat Kiriman Tidak Rasmi: Surat kepada rakan TAJUK:Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda. Rakan anda itu berminat untuk mengetahui perihal bangunan bersejarah yang terdapat di Malaysia. Balas surat rakan anda itu dengan menceritakan keistimewaan dan keunikan bangunan bersejarah yang terdapat di Malaysia, Komsas Novel Kanang (Plot dan gaya bahasa) Nilam Bangunan bersejarah PLBS CT1 Bahan KOMSAS CT2 TIADA CITRA BAHASA Menyalin 5 ayat yang (PEMULIHAN) mengunakkan kata adjektif Bahasa PEMBENTUKAN KATA ADJEKTIF: 1. Kata Adjektif Asal / Tunggal 2. Kata Adjektif Terbitan 3. Kata Adjektif Ganda 4. Kata Adjektif Majmuk 1 2 3 4 5 6 Ada jalan Beralih angin Mengambil bahagian Mengambil kesempatan Anak didik Orang lama

MUKA SURAT 23-39 34-35

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. bersoal-jawab secara bertatasusila 2. membaca dan mengenal pasti idea utama Aras 1ii. Menjelaskan idea dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai dan tersusun.

TARIKH DISEMPURNAKAN

28-3132 35

FOKUS SAMPINGAN:2.1 Mencetuskan idea bernas dan teliti semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.

Aras 2iv. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan.

Aras 3

i. Mendengar dan mengenal pastiBIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:9.0 maklumat untuk tujuan tertentu kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

FOKUS SAMPINGAN:37-39

9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menulis karangan surat kiriman tidak rasmi Aras 1i. Menyusun kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa, ayat tunggal dan ayat majmuk yang tepat untuk menyampaikan maklumat. Aras 2 ii. Mengemukakan soalan, kata-kata berunsur kecindan dan anekdot yang dapat menguatkan pembentangan.

Peribahasa

36 36 36 36 36 36

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Aras 3i. Menentukan hujah yang mantap berdasarkan rujukan dan bukti.

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek w atak dan perw atakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Membuat binaan plot novel Kanang 2. Memberikan contoh persitiwa berdasarkan gaya bahasa

7

Aras 2iii. Mengenal pasti penggunaan sinkof, pengulangan, simile, personifikasi dan unsur bunyi dalam teks puisi dan prosa.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah

8

maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 5 TARIKH: 31.1.2011 4.2.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 3: Di Sinilah Kasihku Tertumpah Tajuk Buku Teks: Peranan Pasukan Polis DiRaja Malaysia Tajuk Iringan: Tujuan mematuhi undangundang negara

MUKA SURAT 41-53

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:3.0 Berunding untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:1. Berhujah tentang isu yang sensitif

TARIKH DISEMPURNAKAN

40-41

40-41

Aras 1ii. Menyatakan pendapat untuk menerima atau menolak pandangan orang lain dengan merujuk tujuan rundingan.

FOKUS SAMPINGAN:41

Karangan (B) Kesan-kesan kedatangan pendatang asing ke Malaysia Komsas Novel Kanang -Nilai Nilam Membaca novel PLBS CT1 Kejayaan dalam pelajaran menjamin masa depan CT2 Aktiviti mengisi masa lapang CITRA BAHASA Menyalin 5 ayat novel(PEMULIHAN)

44

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. 3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak.

Asas 2ii. Mempersoalkan pernyataan pihak lain dengan sopan untuk mencapai hasil perbincangan.

Aras 3

44

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

ii. Merumuskan fakta dan pandangan untuk menentukan pendirian dan keputusan bersama.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:1. Menghurai idea utama untuk menulis karangan tidak lebih 120 patah perkataan

Bahasa Peribahasa

KATA KERJA: 1. Kata Kerja Transitif 2. Kata Kerja Tak Transitif

48-53

FOKUS SAMPINGAN:iv. Menggabungkan dan mengasingkan maklumat berdasarkan ciri dan kandungannya. v. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens.

Aras 1 iii. Memindahkan maklumat kepada pelbagai bentuk.

Aras 2iii Merumuskan fakta dengan alas an yang logik.

Aras 3 BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Membuat ulasan lengkap berserta alasan yang kukuh.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:1.Mengemukakan 5 nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel Kanang. 2.Mengenal pasti contoh peristiwa dan bukti bagi menyokong nilai dan pengajaran

FOKUS SAMPINGAN:Aras 2 ii. Menghuraikan nilai dan pengajaran

9

yang terdapat dalam teks.

tersebut. 3. Menghuraikan nilai dan pengajaran berserta contoh dan bukti dengan membina wacana dan ayat yang gramatis.

Aras 2

ii. Menghuraikan nilai dan pengajaranyang terdapat dalam teks.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan

10

yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian. 3.2.2011 4.2.2011 CUTI

PERAYAAN TAHUN BARU CINA

MINGGU & TARIKH MINGGU: 6 TARIKH: 7.2.2011 11.2.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT 54-62 54-55

UNIT 4: Selagi Nadi Berdenyut Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Institut Penyelidikan Perubatan Tajuk Iringan: Gaya hidup sihat Karangan (C) Karangan Fakta: Langkah-langkah Menangani Masalah Penyakit Berjangkit Komsas Novel Kanang (Pengajaran) pengajaran Nilam Membaca novel PLBS CT1 Pencegahan lebih utama daripada pengubatan CT2 Kesihatan alam sekitar CITRA Menyalin 5 jenis pendahuluan BAHASA karangan(PEMULIHAN)

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:4.0 Membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:1. Menafikan pernyataan dan menolak tuduhan

TARIKH DISEMPURNAKAN

55

FOKUS SAMPINGAN:4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat.

Aras 1

i. Menyatakan kecondongan pendapatberdasarkan penggunaan kata, ungkapan dan ayat.

Aras 2ii. Menjelaskan pertimbangan yang dibuat tentang keperluan kritikal untuk menyelesaikan masalah.

68 55

Aras 3i. Menganalisis kekuatan dan kelemahan keputusan dengan mengemukakan alasan konkrit dan contoh yang relevan.

Bahasa Peribahasa

KATA TUGAS: 1. Kata penyambung ayat 2. Kata praklausa 1 Hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih 2 Belum duduk sudah belunjur 3 Biar jatuh terletak,jangan jatuh terhempas 4 Pencegahan lebih utama daripada pengubatan

68-70 59 62 62 68

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:Menghasilkan karangan fakta dengan menggunakan idea-idea yang dibincangkan Aras 1 i. Mendengar dan menyatakan gambaran keseluruhan dan idea utama. ii. Memilih isi penting yang relevan dengan topik yang diberi. 1.

FOKUS SAMPINGAN:7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.

Aras 2iv. Memberikan pandangan bagi fakta yang dikemukakan dalam teks dan sebaliknya. Aras 3 ii. Memberikan fakta bagi pandangan yang dikemukakan dan sebaliknya.

BIDANG: ESTETIK

11

FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:Menyenaraikan sekurang-kurangnya 6 pengajaran daripada novel yang dikaji. Aras 2 ii. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam teks. 1.

FOKUS SAMPINGAN:10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan

12

karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 7 TARIKH: 14.2.2011 18.2.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT 54-62 66 55

UNIT 4: Selagi Nadi Berdenyut Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Perubatan Tradisional Tajuk Iringan: Kesihatan dan alam sekitar Karangan (B) Mendidik anak cemerlang Komsas Pantun Nilam Membaca novel PLBS CT1 Kepentingan menjaga kesihatan CT2 Telefon bimbit CITRA Menyalin satu perenggan BAHASA karangan(PEMULIHAN)

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:Menyatakan penghargaan pengakuan dan kecenderungan, serta mendapatkan pertimbangan Aras 1 ii. Menjelaskan idea dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai dan tersusun. 1.

TARIKH DISEMPURNAKAN

61 68 69

FOKUS SAMPINGAN:2.1 Mencetuskan idea bernas dan teliti semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.

Aras 2iv. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan.

Bahasa Peribahasa

KATA TUGAS: 1. Kata prafrasa 2. Kata pascakata 1 Hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih 2 Belum duduk sudah belunjur 3 Biar jatuh terletak,jangan jatuh terhempas 4 Pencegahan lebih utama daripada pengubatan

Aras 368-70 59 62 62 68 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:Menghurai idea untuk mengahsilkan karangan berdasarkan bahan rangsangan Aras 1 iii. Memindahkan maklumat kepada pelbagai bentuk. Aras 2 ii. Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh. 1.

FOKUS SAMPINGAN:8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.

BIDANG: ESTETIK

Aras 3ii. Membuat ulasan lengkap berserta

13

FOKUS UTAMA:11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif

alasan yang kukuh.

FOKUS SAMPINGAN:11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta Menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. 11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis pantun yang dikajiAras 1 i. Mengenal pasti diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat untuk digunakan dalam penulisan karya bukan sastera. Aras 2 i. Menjelaskan maksud bagi unsur gaya bahasa dalam karya dan menggunakannya dalam konteks yang lain.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan

14

karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian. 15.2.2011 SAMBUTAN

MAULIDUR RASUL

MINGGU & TARIKH MINGGU: 8 TARIKH: 21.2.2011 25.2.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 5: Cemerlang di Mata Dunia Tajuk Buku Teks: Ucapan Shahrol Yuzy Tajuk Iringan: Kokurikulum

MUKA SURAT 71-92

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:1. Mencambah idea bernas 2. Menjelaskan idea secara tersusun Aras 1 2.1 Mencetuskan idea bernas dan teliti semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 2 iv. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

TARIKH DISEMPURNAKAN

75

74

Karangan (C) Karangan Ucapan: Usaha-usaha melahirkan ahli sukan yang berjaya. Komsas Syair Nilam Membaca novel PLBS CT1 Masalah lumba haram CT2 Sukan sebagai kerjaya dan hobi CITRA Menyalin 2 penutup karangan BAHASA(PEMULIHAN)

76

FOKUS SAMPINGAN:2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk membantu dalam membuat penyelesaian. 2.5 Berbincang dan membuat penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadap isu yangdikemukakan.

76 77

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:87-89 9.0 maklumat untuk tujuan tertentu

Bahasa

Peribahasa

KATA PRAKLAUSA: 1. Kata tanya 2. Kata seru 3. Kata pembenar 4. Kata perintah 5. Kata pangkal ayat 1 Hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih 2 Jika ada kemenyan sebesar lutut pun,jika tidak dibakar tidak akan berbau 3 Bagai gembala diberi keris

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:1. 2. Menulis karangan ucapan Menyenarai sekurang-kurangnya 5 isi daripada petikan

FOKUS SAMPINGAN:9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. 71 75

Aras 1ii. Menyatakan format penyampaian dialog, ucapan, ceramah dan mempengerusikan majlis. Aras 3 i. Menentukan hujah yang mantap berdasarkan rujukan dan bukti.

75

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras

Pada akhir pelajaran pelajar

15

4 5 6 7 8

Condong ditumpil,lemah dianduh Arang habis,besi binasa Bagai air mencari jenisnya Air beriak tanda tak dalam Hendak belajar berenang dapatkan itik, hendak belajar memanjat dapatkan tupai.

76 76 76 76 86

bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif

dapat: 1. Menganalisis syair yang dikajiAras 1 iii. Menjelaskan unsur bunyi dan perlambangan yang terdapat dalam karya. Aras 2 i. Menjelaskan maksud bagi unsur gaya bahasa dalam karya dan menggunakannya dalam konteks yang lain.

FOKUS SAMPINGAN:11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa

16

kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 9 TARIKH: 28.2.2011 4.3.2011

FOKUS P&P

TEMA

UNIT 5: Cemerlang di Mata Dunia Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Kepentingan sukan dan rekreasi Tajuk Iringan: Permainan tradisional Karangan (B) Kepentingan Pengambilan Makanan Berkhasiat Komsas Sajak Nilam Membaca Novel PLBS CT1 Pusat sumber CT2 Berbudi bahasa, berakhlak mulia CITRA Menyalin 5 ayat penyata BAHASA(PEMULIHAN)

MUKA SURAT 71-92

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:3.0 Berunding untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mencabah idea bernas 2. Menjelaskan idea secara tersusunAras 1

TARIKH DISEMPURNAKAN

75 80 85

FOKUS SAMPINGAN:89 90 3.1 Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.

i. Bertukar-tukar pendapat denganmenggunakan sebutan, nada, tekanan suara dan gaya pengucapan yang sesuai ketika berunding.

Aras 2ii. Mempersoalkan pernyataan pihak lain dengan sopan untuk mencapai hasil perbincangan.

Bahasa Peribahasa

Pembentukan Kata praklausa 1 Hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih 2 Jika ada kemenyan sebesar lutut pun,jika tidak dibakar tidak akan berbau 3 Bagai gembala diberi keris 4 Condong ditumpil,lemah dianduh 5 Arang habis,besi binasa 6 Bagai air mencari jenisnya 7 Air beriak tanda tak dalam

Aras 371 75 i. Menegaskan pendirian dengan mengemukakan hujah yang sesuai. ii. Merumuskan fakta dan pandangan untuk menentukan pendirian dan keputusan bersama.

75 76 76 76 76

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:

1.

Menghurai 4 isi karangan berdasarkan bahan rangsangan.

FOKUS SAMPINGAN:7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang

Aras 1 i. Mendengar dan menyatakan gambaran keseluruhan dan idea utama.

17

8

Hendak belajar berenang 86 dapatkan itik, hendak belajar memanjat dapatkan tupai.

bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif

Aras 2 i. Mengemukakan soalan pelbagai jenis untuk mendapat penjelasan lanjut. Aras 3 ii. Memberikan fakta bagi pandangan yang dikemukakan dan sebaliknya.

FOKUS SAMPINGAN:11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis sajak yang dikaji Aras 1 i. Mengenal pasti diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat untuk digunakan dalam penulisan karya bukan sastera. Aras 2 i. Menjelaskan maksud bagi unsur gaya bahasa dalam karya dan menggunakannya dalam konteks yang lain.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam

18

perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 10 TARIKH: 7.3.2011 11.3.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 6: Khazanah Milik Kita Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman PIDATO: Pembangunan Ekopelancongan di negara ini Tajuk Iringan: Pelancongan Karangan (C) PIDATO: Katakanlah anda terpilih mewakili kelas anda dalam pertandingan pidato peringkat sekolah. Tajuk pidato anda ialah Malaysia Destinasi Pelancongan. 1. Malaysia mempunyai banyak tempat yang menarik. 2. Malaysia mempunyai banyak tempat yang bersejarah 3. Malaysia mempunyai rakyat yang berbilang kaum dan budaya 4. Keadaan di negara ini aman dan selamat 5. Kemudahan untuk pelancongan disediakan di negara ini Cerpen : Sayang Ayah Pertemuan

93-107 97-9894

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan cadangan dan membuat jangkaan. 2.Mendengar dan mengenal pasti cadangan yang dikemukakan oleh pihak lain. Aras 1i. Memberikan cadangan bagi sesuatu isu atau permasalahan Aras 2 i. Mengemukakan cadangan dan sebab musabab serta membuat jangkaan berdasarkan cadangan tersebut. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

TARIKH DISEMPURNAKAN

103

FOKUS SAMPINGAN:2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk membantu dalam membuat penyelesaian

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

FOKUS SAMPINGAN:8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.

Komsas

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Menjelaskan pendapat tentang sesuatu isu secara spontan. 2.Menulis karangan rencana. Aras 1

19

Nilam PLBS CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

Membaca Cerpen CT1 Vandalisme CT2 Tahun Melawat Malaysia Kemalangan jalan raya SINTAKSIS: 1. Ayat tunggal 2. Ayat majmuk 3. Ayat pasif 4. Ayat aktif

119

96 97 104

Bahasa

99

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

i. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens. Aras 2 i. Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh. Aras 3 i.Mengenal pasti andaian yang salah serta pernyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.

FOKUS SAMPINGAN:10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,pemikiran, nilai, dan pengajaran.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis cerpen yang dikaji

Aras 1 i. Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi. Aras 2 i. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam teks.

Peribahasa

1 2 3

Bagai menatang minyak 119 yang penuh Membuka pekung di 119 dada Berat mata memandang, 119 berat lagi bahu memikul

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan

20

dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

12.3.20 1120.3.20 11

CUTI

CUTI PERSEKOLAHAN

MINGGU & TARIKH MINGGU 12 TARIKH: 21.3.2011 25.3.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 6: Khazanah Milik Kita Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Malaysia Destinasi Pelancongan Kesihatan Terungggul Tajuk Iringan: Program Latihan Khidmat Negara. Karangan (B) Industri pelancongan banyak mendatangkan faedah kepada negara. 1.1 Menambah pendapatan negara 1.2 Memajukan kawasan pelancongan 1.3 Memajukan industri kraf tangan 1.4 Memperkenalkan negara kita kepada negara lain

93-107 99

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mengemukakan cadangan dan membuat jangkaan. 2. Mendengar dan mengenal pasti cadangan yang dikemukakan oleh pihak lain. Aras 1i. Memberikan cadangan bagi sesuatu isu atau permasalahan Aras 2 i. Mengemukakan cadangan dan sebab musabab serta membuat jangkaan berdasarkan cadangan tersebut. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk

TARIKH DISEMPURNAKAN

110

FOKUS SAMPINGAN:2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk membantu dalam membuat penyelesaian

94-95

21

Komsas Nilam PLBS CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

1.5 Menambah infrastruktur 1.6 Menyediakan peluang pekerjaan Cerpen Membaca Cerpen CT1 Pencemaran alam sekitar CT2 Internet Program Latihan Khidmat Negara TATABAHASA: Kata Parafrasa 1. Kata pemeri 2. Kata bilangan 3. Kata sendi nama 4. Kata penegas 5. Kata nafi 6. Kata arah 7. Kata bantu 8. Kata penguat 1 Bagai menatang minyak yang penuh 2 Membuka pekung di dada

memberikan cadangan balas yang membina.

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:119

96 105 100 104107

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

FOKUS SAMPINGAN:8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menjelaskan pendapat tentang sesuatu isu secara spontan. 2. Menulis karangan rencana. Aras 1i. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens. Aras 2 i. Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh. Aras 3 i.Mengenal pasti andaian yang salah serta pernyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.

Bahasa

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:119 119 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Peribahasa

FOKUS SAMPINGAN:10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,pemikiran, nilai, dan pengajaran.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 2. Menganalisis cerpen yang dikaji

Aras 1 i. Menyatakan semula cerita dalam karya prosa dan menghuraikan maksud puisi dengan perkataan sendiri. Aras 2 i.Menjelaskan tema, pemikiran dan persoalan puisi dan prosa.

3 4 5

Berat mata memandang, 119 berat lagi bahu memikul Besar pasak daripada 119 tiang Yang dikejar tak dapat, 120 yang dikendong berciciran

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan

22

kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 13 TARIKH: 28.3.2011 1.4.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 7: Pengorbanan Melangkaui Sempadan Tajuk Buku Teks: 1. Aktiviti Sukan Lasak

MUKA SURAT

108125 111111

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: Aras 1i. Memberikan cadangan bagi sesuatu isu atau permasalahan Aras 2 i. Mengemukakan cadangan dan sebab musabab serta membuat jangkaan berdasarkan cadangan tersebut.

TARIKH DISEMPURNAKAN

Tajuk Iringan: Sukan Karangan (C) RENCANA: Faedah diperoleh melalui penyertaan murid dalam Program Latihan Khidmat Negara. Komsas Cerpen : Rahsia Anak Bumi Tercinta

1.Memberikan cadangan balas yang membina.

110

FOKUS SAMPINGAN:2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk membantu dalam membuat penyelesaian

23

Nilam PLBS CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

Membaca Cerpen CT1 Bahan KOMSAS CT2 Bahan KOMSAS Menyalin petikan tentang kepentingan pertubuhan sukarela FRASA NAMA: 1. Fungsi Frasa Nama: ~FN sebagai subjek ~FN sebagai predikat ~FN sebagai objek 2. Peluasan Frasa Nama 1 Bagai menatang minyak yang penuh 2 Membuka pekung di dada 3 Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul 4 Besar pasak daripada tiang 5 Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran

119

113

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton

Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina.

Bahasa

123

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: Aras 1

1.Menyatakan pandangan tentang fakta dan sebaliknya. i. Mentafsirkan dan menghuraikan maksud kata, rangkai kata, istilah, peribahasa, ayat dan perenggan. Aras 2 i. Memberikan pandangan bagi fakta yang dikemukakan dalam teks dan sebaliknya. Aras 3 i.Memberikan fakta bagi pandangan yang dikemukakan dan sebaliknya.

FOKUS SAMPINGAN:7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. 1 2 3 4 5

Peribahasa

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,pemikiran, nilai, dan pengajaran.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis cerpen yang dikaji

Aras 1 i. Menyatakan semula cerita dalam karya prosa dan menghuraikan maksud puisi dengan perkataan sendiri. Aras 2 i.Menjelaskan tema, pemikiran dan persoalan puisi dan prosa.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan.

24

dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 14 TARIKH: 4.4.2011 -

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 8: Menuju Ke Puncak Jaya Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Plus Mendorong Malaysia ke Hadapan Tajuk Iringan: Budaya celik IT Karangan (C) WAWANCARA:

126144 135 127 141

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Membuat rumusan dan infrens. Aras 1

TARIKH DISEMPURNAKAN

25

8.4.2011

Komsas Nilam PLBS CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

Andaikan bahawa anda wartawan sebuah majalah tempatan. Anda telah diminta mewawancara seorang usahawan tentang kejayaannya dalam bidang perniagaan. Tulislah karangan wawancara anda itu. Drama : Adik Berjasa Mengkomersialkan hasil bumi CT1 Budaya celik IT CT2 Aktiviti memenuhi masa lapang Menyalin karangan petikan FRASA SENDI NAMA 1. Pembentukan Frasa Sendi Nama 2. Peluasan Frasa Sendi Nama 1 Mengangkat bendera putih 2 Kacang hantu 3 Jalan buntu

FOKUS SAMPINGAN:2.2 Menghuraikan idea bernas secara kritis dan rapi.

i. Menjelaskan idea dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai dan tersusun. Aras 2 i. Memantapkan hujah dengan mengemukakan bukti. Aras 3 i. Merumus secara spontan dan membuat inferens perkara penting dalam perbincangan.

130

127 134 135 142144 137 137 138

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Bahasa

FOKUS SAMPINGAN:8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilihsecara rasional untuk membuat inferens.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mentafsir maklumat untuk membuat infrens. 2. Menulis karanagan wawancara. Aras 1i. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens Aras 2 i. Meneliti semula maklumat untuk memastikan kesahihannya Aras 3 i. Membuat ulasan lengkap berserta alasan yang kukuh

Peribahasa

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,pemikiran, nilai, dan pengajaran.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis Cerpen yang dikaji

Aras 1 i. Menyatakan semula cerita dalam karya prosa dan menghuraikan maksud puisi dengan perkataan sendiri. Aras 2 i.Menjelaskan tema, pemikiran dan persoalan puisi dan prosa.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN:

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan

26

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 9: Permata Di Bumi Bertuah Tajuk Buku Teks: Laporan Cara Memeihara Ikan Hiasan di Dalam Akuarium

MUKA SURAT

145163 149151

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat:

TARIKH DISEMPURNAKAN

MINGGU: 15

27

TARIKH: 11.4.2011 15.4.2011

Tajuk Iringan: Keceriaan sekolah Karangan (B) Kesan pencemaran alam sekitar Komsas Nilam PLBS CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

3.0 Berunding untuk persetujuan dan kata sepakat 161163

mendapat

Drama- Asar Belum Berakhir Membaca drama- Asar Belum Berakhir CT1 Tanaman herba 148 CT2 Pencemaran alam sekitar 161163 Menyalin petikan memelihara 149 ikan hiasan FRASA ADJEKTIF: 1. Peluasan Frasa Adjektif 1 Berpeluk tubuh 2 Menuding jari 3 Belayar sambil memapan,merapat sambil belayar 4 Berkayuh sambil bertimba 5 Sambil berdiang, nasi masak 6 Ke sungai sambil mandi 7 Sambil menyelam minum air 8 Sambil berdendang, biduk hilir 9 Sekali membuka pura,dua tiga hutang berbayar 10 Carik-carik bulu ayam,lama-lama bercantum juga 11 Ikan pulang ke lubuk 158161 145 146 156 156 156 156 156 156 156 156 156

FOKUS SAMPINGAN:3.1 Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.

1. Mengemukakan pendapat dengan memek muka dan bahasa badan yang sesuai.Aras 1 i. Menyatakan pendapat untuk menerima atau menolak pandangan orang lain dengan merujuk tujuan rundingan. Aras 2 i. Mengemukakan pendapat dengan yakin menggunakan memek muka dan gerak badan yang sesuai serta peka terhadap reaksi pihak lain semasa berunding.

Bahasa Peribahasa

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu 8.1 Menyaring klasifikasi. maklumat maklumat untuk mengikut

FOKUS SAMPINGAN:

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mengelaskan maklumat mengikut kriteria.Aras 1 i. Menentukan pengelasan dan mengelaskan maklumat mengikut kriteria tertentu. Aras 2 i. Meneliti semula maklumat untuk memastikan kesahihannya. Aras 3 i.Mengenal pasti andaian yang salah serta pernyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak danperwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis drama yang dibaca. Aras 1i.Mengenal pasti idea utama, peristiwa penting untuk membuat sinopsis karya prosa dan drama. Aras 2 i.Menganalisis watak dan perw atakan, serta latar. Aras 3i.Mengecam teknik plot (penceritaan terus, dialog, monolog, monolog dalaman, imbas kembali dan imbas muka).

BIDANG ESTETIK:

Pada akhir pelajaran pelajar dapat:

28

FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU: 16 18.4.2011 22.4.2011 MINGGU 17-19 25.4.2011 3.5.2011

Ulang Kaji

MINGGU ULANG KAJI PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2011 & PERBINCANGAN JAWAPAN

PENILAIAN

29

MINGGU & TARIKH MINGGU: 20 TARIKH: 16.5.2011 20.5.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 9: Permata Di Bumi Bertuah Tajuk Buku Teks: Korban Sianida

MUKA SURAT

145163 161163 148 154155

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:3.0 Berunding untuk persetujuan dan kata sepakat mendapat

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Mempersoalkan pernyataan pihak lain dengan sopan. 2. Menegaskan pendirian dengan hujah yang sesuai.Aras 1 i. Menyatakan pendapat untuk menerima atau menolak pandangan orang lain dengan merujuk tujuan rundingan. Aras 2 i. Mengemukakan pendapat dengan yakin menggunakan memek muka dan gerak badan yang sesuai serta peka terhadap reaksi pihak lain semasa berunding.

TARIKH DISEMPURNAKAN

Tajuk Iringan: Krisis makanan Karangan (C) LAPORAN Selaku setiausaha Hari Kantin Sekolah, anda diminta oleh pengetua sekolah menyediakan laporan tentang persediaan bagi menjayakan hari tersebut. Tulislah karangan laporan tersebut dengan lengkap. Komsas Drama- Jalan Sempit Nilam Membaca drama- Jalan Sempit PLBS CT1 Bahan KOMSAS CT2 Bahan KOMSAS CITRA Menyalin petikan memelihara BAHASA ikan hiasan(PEMULIHAN)

FOKUS SAMPINGAN:3.1 Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.

149 158161 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu 8.1 Menyaring klasifikasi. maklumat untuk

Bahasa Peribahasa

FRASA ADJEKTIF: 1. Peluasan Frasa Adjektif 1 Berpeluk tubuh 2 Menuding jari 3 Belayar sambil memapan,merapat sambil belayar 4 Berkayuh sambil bertimba 5 Sambil berdiang, nasi masak 6 Ke sungai sambil mandi 7 Sambil menyelam minum air 8 Sambil berdendang, biduk hilir 9 Sekali membuka pura,dua tiga hutang berbayar 10 Carik-carik bulu ayam,lama-lama bercantum juga 11 Ikan pulang ke lubuk

FOKUS SAMPINGAN:maklumat mengikut

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menyusun maklumat mengikut urutan. 2. Menulis karangan laporanAras 1 i. Menentukan pengelasan dan mengelaskan maklumat mengikut kriteria tertentu. Aras 2 i. Meneliti semula maklumat untuk memastikan kesahihannya. Aras 3 i.Mengenal pasti andaian yang salah serta pernyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak danperwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis drama yang dibaca. Aras 1i.Mengenal pasti idea utama, peristiwa penting untuk membuat sinopsis karya prosa dan drama. Aras 2 i.Menganalisis watak dan perw atakan, serta latar.

30

Aras 3i.Mengecam teknik plot (penceritaan terus, dialog, monolog, monolog dalaman, imbas kembali dan imbas muka).

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah

31

maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 21 TARIKH: 23.5.2011 27.5.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 10: Menyingkap Rahsia Alam Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Tabiat Buruk Manusia (SARS & AIDS ) Tajuk Iringan: Kesihatan Karangan (B) Punca penularan wabak penyakit berjangkit Komsas Ulangkaji KOMSAS Ting 1 Nilam SARS PLBS CT1 Sambutan Hari Kebangsaan CT2 Bahan KOMSAS CITRA Menyalin petikan SARS BAHASA(PEMULIHAN)

164174 164165 164 164165 164 172 164 173174

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menghuraikan pandangan untuk menerima atau menolak pendaqpat orang lain. Aras 1 i. Mencambahkan idea yang bernas semasa bertukar-tukar fikiran tentang sesuatu topik. Aras 2 i. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Merumuskan fakta dan pandangan untuk menentukan pendirian dan keputusan bersama. 2. Memindahkan maklumat kepada pelbagai bentuk.. Aras 1 i. Memindahkan maklumat kepada pelbagai bentuk. Aras 2 i.Merumuskan fakta dengan alasan yang logik. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam teks. 2. Menganalisis watak dan perwatakan,serta latar. Aras 1 ii. Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi. Aras 2 i. Menjelaskan tema, pemikiran dan persoalan puisi dan prosa.

TARIKH DISEMPURNAKAN

FOKUS SAMPINGAN:2.2 Menghuraikan idea bernas secara kritis dan rapi.

Bahasa

FRASA KERJA: 1. Konstruksi ~ Frasa Kerja Transitif ~ Frasa Kerja Tak Transitif 2. Peluasan Frasa Kerja

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu maklumat untuk

Peribahasa

1 2

Biar putih tulang,jangan putih mata Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

170 171

FOKUS SAMPINGAN:8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. 8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perw atakan, latar, plot,gaya bahasa, dansudut pandangan.

32

ii. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam teks.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

33

Minggu 22 & 23 30.5.201112.6.2011

CUTI

CUTI PERTENGAHAN TAHUN

MINGGU & TARIKH MINGGU: 24 TARIKH: 13.6.2011 17.6.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 10: Menyingkap Rahsia Alam Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Kekalkan semangat kemerdekaan Tajuk Iringan: Amalan pemakanan Karangan (C) PERIBAHASA: Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan ( Sila rujuk panduan karangan peribahasa di halaman 171 ) Komsas Ulangkaji KOMSAS Ting 1 Nilam Sambutan Hari Kebangsaan PLBS CT1 Rumah tradisional CT2 Keranamu Malaysia CITRA Menyalin petikan Sambutan BAHASA Hari Kebangsaan(PEMULIHAN)

164174 172 166 171

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menghuraikan pandangan untuk menerima atau menolak pendaqpat orang lain. Aras 1 i. Mencambahkan idea yang bernas semasa bertukar-tukar fikiran tentang sesuatu topik. Aras 2 i. Menjelaskan pendapat sesuatu isu secara spontan. Aras 3 i. Mendengar dan mengenal pasti kelemahan cadangan yang dikemukakan pihak lain untuk memberikan cadangan balas yang membina. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menggabungkan dan mengasingkan maklumat berdasarkan ciri dan kandungandalam konteks. Aras 1 i. Memindahkan maklumat kepada pelbagai bentuk. Aras 2 i.Merumuskan fakta dengan alasan yang logik.

TARIKH DISEMPURNAKAN

FOKUS SAMPINGAN:2.2 Menghuraikan idea bernas secara kritis dan rapi.

172 168 172 172 173174

Bahasa

FRASA KERJA: 1. Konstruksi ~ Frasa Kerja Transitif ~ Frasa Kerja Tak Transitif 2. Peluasan Frasa Kerja

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu maklumat untuk

FOKUS SAMPINGAN:170 171 8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. 8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.

Peribahasa

1 2

Biar putih tulang,jangan putih mata Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dansudut pandangan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menjawab latihan mengikut format peperiksaan Aras 1 i.Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi. Aras 2 i.Menganalisis watak dan perwatakan,serta latar.

34

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

35

MINGGU & TARIKH MINGGU: 25 TARIKH: 20.6.2011 24.6.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 11: Impian Menjadi Kenyataan Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman SURAT KIRIMAN RASMI: Kerjaya Sebagai Jurutera Sistem (IT) Formula Satu. Tajuk Iringan: Masalah pengangguran Karangan (C) SURAT KIRIMAN RASMI: Andaikan bahawa anda telah berjaya diterima melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan di institusi pengajian tinggi di negara ini. Tulis sepucuk surat kepada pengetua sekolah anda untuk mengucapkan terima kasih atas segala tunjuk ajar guru-guru. Komsas Ulangkaji KOMSAS Ting. 2 Nilam Internet PLBS CT1 Kelas tuisyen. CT2 Menceriakan kawasan sekolah. CITRA Usaha-usaha untuk menjadikan BAHASA rakyat Malaysia (PEMULIHAN) berpengetahuan luas dalam bidang teknologi maklumat Bahasa KLAUSA: 1. Konstruksi: 1.1 Klausa bebas 1.2 Klausa tak bebas Peribahasa 2. Pembahagian Klausa 1 Bersatu teguh,bercerai roboh 2 Bersatu bertambah mutu 3 Bahasa menunjukkan bangsa 4 Ambil hati

175186 179

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:3.0 Berunding untuk persetujuan dan kata sepakat mendapat

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menyatakan kecondongan pendapat berdasarkan penggunaan kata, ungkapan dan ayat. 2. Menentukan dan menggunakan kata, ungkapan dan ayat untuk memberi kesedaran kepada seseorang. Aras 1 i. Menyatakan pendapat untuk menerima atau menolak pandangan orang lain dengan merujuk tujuan rundingan. Aras 3 i. Merumuskan fakta dan pandangan untuk menentukan pendirian dan keputusan bersama. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat infrens. 2. Menyemak draf teks dengan mengetepikan kekaburan dan penakulan yang tidak tepat. 3. Menulis surat kiriman rasmi. Aras 1 i. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens Aras 2 i. Meneliti semula maklumat untuk memastikan kesahihannya. Aras 3 i. Mengenal pasti andaian yang salah serta pernyataan yang mengelirukandalam teks dan membetulkannya. Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menjawab latihan mengikut format peperiksaan Aras 1 i.Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi.

TARIKH DISEMPURNAKAN

175 182

FOKUS SAMPINGAN:3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat.

177 176 176 184

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu maklumat untuk

FOKUS SAMPINGAN:8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.

184185

183 183 183 183

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

FOKUS SAMPINGAN:

36

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dansudut pandangan.

Aras 2 i.Menganalisis watak dan perwatakan,serta latar.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

37

MINGGU & TARIKH MINGGU: 26 TARIKH: 27.6.2011 1.7.2011

FOKUS P&P Ringkasan Pemahaman

TEMA UNIT 12: Dalam Kehijauan Hutan Khatulistiwa Tajuk Buku Teks: 1. Kawasan Perlindungan Hidupan Liar Lanjak-Entimun Tajuk Iringan: Alam sekitar

MUKA SURAT

187201 189191

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:4.0 Membuat pertimbangan mencapai keputusan untuk

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menjelaskan pertimbangan untuk menyelesaikan masalah.Aras 1 i. Menyatakan kecondongan pendapat berdasarkan penggunaan kata,ungkapan dan ayat. Aras 2 i. Menjelaskan pertimbangan yang dibuat tentang keperluan kritikal untuk menyelesaikan masalah. Aras 3 i. Menganalisis kekuatan dan kelemahan keputusan dengan mengemukakan alasan konkrit dan contoh yang relevan.

TARIKH DISEMPURNAKAN

FOKUS SAMPINGAN:193 4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat.

Karangan (B) Kepentingan hutan di negara ini. Komsas Nilam PLBS Ulangkaji KOMSAS Ting. 2 Bangunan Mesra Alam CT1 CT2 CITRA BAHASA(PEMULIHAN)

Hutan

Bahasa

Peribahasa

Kejadian hakisan tanah dan tanah runtuh / bencana alam. Anda dan anggota kelab kembara di sekolah anda mengadakan aktiviti perkhemahan di hutan selama dua hari. Ceritakan suasana dan pengalaman yang anda peroleh. SINTAKSIS: 1. Pola Ayat Dasar 2. Perluasan Subjek dan Predikat Ayat Dasar 3. Pengayaan: Membetulkan Kesalahan Bahasa 1 Enggang lalu ranting patah 2 Seperti aur ditarik songsang 3 Kalau tiada rotan akar pun berguna 4 Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya 5 Kalau tidak kerana angin

200201 187 & 193 187 191

BIDANG: MAKLUMAT FOKUS UTAMA:8.0 Memproses keperluan tertentu maklumat untuk

FOKUS SAMPINGAN:8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. 8.7 Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh.

197199

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menganalisis maklumat dengan mengemukakan alasan yang kongkrit. 2. Meneliti maklumat untuk memastikan kesahihannya. 3. Menyatakan alasan tentang maklumat yang diperoleh.Aras 1 i. Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat inferens. Aras 2 i. Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh. Aras 3 i. Membuat ulasan lengkap berserta alasan yang kukuh.

196 196 196 196 196

BIDANG: ESTETIK FOKUS UTAMA:10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

38

6

tidak akan pokok bergoyang Bagai kerakap tumbuh di 196 batu, hidup segan mati tak mahu

FOKUS SAMPINGAN:10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dansudut pandangan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menjawab latihan mengikut format peperiksaanAras 1 i.Menghuraikan aspek perkara yang menarik dalam karya prosa dan puisi. Aras 2 i.Menganalisis watak dan perwatakan,serta latar.

BIDANG ESTETIK: FOKUS UTAMA: 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif FOKUS SAMPINGAN: 12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik. 12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. 12.2 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.

Pada akhir pelajaran pelajar dapat: 1.Mengemukakan isi-isi yang relevan dengan tajuk penulisan. 2. Mengenal pasti format karangan yang bertepatan dengan tajuk. 2. Menyusun isi dalam kerangka penulisan yang kohesif dan koheren. 3.Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan. 4.Menggunakan kosa kata,istilah,ungkapan menarik serta laras bahasa yang menepati konteks dan jenis wacana. 5. Menggunakan pelbagai teknik penulisan pendahuluan dan perenggan isi untuk menghasilkan wacana yang menarik dan berkesan. 6. Menyemak dan membetulkan kesalahan ejaan, tanda baca dan tatabahasa. Aras 1 i. Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan. iii. Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. iv. Membina ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. Aras 2 ii. Membina baris ayat yang kohesif dalam perenggan. iii. Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana. iv. Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya. Aras 3 i. Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan

39

yang menarik. ii. Menukarkan ayat dengan binaan ayat yang kemas, jelas dan berkesan tanpa mengubah maksud asal bagi tujuan pemurnian.

MINGGU & TARIKH MINGGU: 27 TARIKH: 4.7.2011 8.7.2011

FOKUS P&P

TEMA

MUKA SURAT

UNIT 13: Budaya Berbilang Warisan Bersama Ringkasan Tajuk Buku Teks: Pemahaman Masyarakat Baba dan Nonya di Malaysia Tajuk Iringan: Kraf Tangan Karangan (C) CERAMAH: Sebagai Pegawai Kebajikan Masyarakat, anda dikehendaki menyampaikan ceramah sempena Hari Warga Tua. Ceramah anda berkisar tentang perlunya menumpukan perhatian kepada warga tua dan cara memupuk kasih sayang terhadap mereka. Komsas Ulangkaji KOMSAS Ting. 3 Nilam Perusahaan Kraf Tangan di Malaysia PLBS CT1 Warga tua CT2 Teknologi maklumat CITRA Usaha membentuk insan yang BAHASA berakhlak mulia.(PEMULIHAN)

202217 206208 209 212

ISI KANDUNGANBIDANG: INTERPERSONAL FOKUS UTAMA:5.0 Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain untuk melakukan sesuatu

HASIL PEMBELAJARANPada akhir pelajaran pelajar dapat: 1. Menggunakan kata dan ayat untuk memberi kesedaran. 2. Menggunakan sebutan, nada dan intonasi untuk meningkatkan kesedaran. 3. Mengenal pasti andaian dan pernyataan yang mengelirukan.Aras 1 i.Menentukan dan menggunakan kata, ungkapan dan ayat untuk memberikan kesedaran kepada seseorang. Aras 2 i. Menentukan hujah dan alasan untuk meningkatkan kesedaran. untuk

TARIKH DISEMPURNAKAN

FOKUS SAMPINGAN:5