rph 5 september 2013

6
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (KHAMIS) TARIKH : 5 September 2013 (Khamis) KELAS : Tahun 5 MASA : 8.00 pagi – 9.30 pagi MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu TEMA : Kebudayaan Malaysia TAJUK : Warisan Disemai Budaya Dikekal (ms121) OBJEKTIF PEMBELAJARAN: Pada akhir pengajaran murid dapat : 1. Membuat perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat. 2. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan dan bukan grafik. ARAS : 1.5 Aras 3 (i) Membuat perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat. . 2.1 Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan dan bukan grafik. AKTIVITI : 1. Murid diajak berbincang tentang aktiviti kebudayaan yang pernah disertai. 2. Murid membaca dialog yang disediakan. 3. Murid melakonkan dialog yang disediakan dengan intonasi dan gaya yang sesuai. 4. Murid menyenaraikan isi tersurat yang terdapat dalam dialog. 5. Murid menulis isi tersurat yang telah dikenalpasti. 6. Murid membuat kesimpulan tentang pakaian tradisional daripada maksud tersurat dan tersirat. 7. Murid membuat refleksi isi pelajaran dan nilai murni. BBM : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5 REFLEKSI : Pembelajaran hari ini berjalan dengan baik kerana 8 daripada 9 orang murid boleh Menguasai kemahiran yang disampaikan. TARIKH : 5 September 2013 (Khamis) KELAS : Tahun 5 MASA : 10.50 a.m-11.50 a.m MATA PELAJARAN : Matematik TAJUK : Ukuran Panjang BIDANG PEMBELAJARAN : Operasi Asas Melibatkan Ukuran Panjang HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat: 1. Menimbang dan merekod jisim objek dalam kilogram dan gram. 2. Membanding jisim dua objek dalam kilogram dan gram dengan menyatakan perbandingan dalam gandaan dan pecahan. OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar: 1. Membanding jisim objek. AKTIVITI : 1. Murid menunjukkan proses penambahan dan penolakan yang melibatkan unitukuran panjang menggunakan ayat matematik dalam kaedah konvensional. 2. BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 5 REFLEKSI : Pembelajaran hari ini tidak mencapai objektif keran murid tidak boleh menguasai kemahiran yang disampaikan. TARIKH : 5 September 2013 (Khamis) KELAS : Tahun 6 MASA : 12.20 a.m-12.50 p.m MATA PELAJARAN : Matematik TAJUK : Bentuk Dan Ruang (ulangkaji)

Upload: josan85

Post on 26-Oct-2015

113 views

Category:

Documents


2 download

TRANSCRIPT

Page 1: Rph 5 September 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (KHAMIS)

TARIKH : 5 September 2013 (Khamis)KELAS : Tahun 5MASA : 8.00 pagi – 9.30 pagiMATA PELAJARAN : Bahasa MelayuTEMA : Kebudayaan MalaysiaTAJUK : Warisan Disemai Budaya Dikekal (ms121)OBJEKTIF PEMBELAJARAN: Pada akhir pengajaran murid dapat :

1. Membuat perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat.2. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan dan bukan grafik.

ARAS : 1.5 Aras 3 (i) Membuat perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat.. 2.1 Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan dan bukan grafik.

AKTIVITI : 1. Murid diajak berbincang tentang aktiviti kebudayaan yang pernah disertai.2. Murid membaca dialog yang disediakan.3. Murid melakonkan dialog yang disediakan dengan intonasi dan gaya yang sesuai.4. Murid menyenaraikan isi tersurat yang terdapat dalam dialog.5. Murid menulis isi tersurat yang telah dikenalpasti.6. Murid membuat kesimpulan tentang pakaian tradisional daripada maksud tersurat dan tersirat.7. Murid membuat refleksi isi pelajaran dan nilai murni.

BBM : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5REFLEKSI : Pembelajaran hari ini berjalan dengan baik kerana 8 daripada 9 orang murid boleh Menguasai kemahiran yang disampaikan.TARIKH : 5 September 2013 (Khamis)KELAS : Tahun 5MASA : 10.50 a.m-11.50 a.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : Ukuran PanjangBIDANG PEMBELAJARAN : Operasi Asas Melibatkan Ukuran PanjangHASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat:

1. Menimbang dan merekod jisim objek dalam kilogram dan gram. 2. Membanding jisim dua objek dalam kilogram dan gram dengan menyatakan

perbandingan dalam gandaan dan pecahan. OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:

1. Membanding jisim objek. AKTIVITI :

1. Murid menunjukkan proses penambahan dan penolakan yang melibatkan unitukuran panjang menggunakan ayat matematik dalam kaedah konvensional.

2.BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 5REFLEKSI : Pembelajaran hari ini tidak mencapai objektif keran murid tidak boleh menguasai kemahiran yang disampaikan.

TARIKH : 5 September 2013 (Khamis)KELAS : Tahun 6MASA : 12.20 a.m-12.50 p.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : Bentuk Dan Ruang (ulangkaji)BIDANG PEMBELAJARAN : Bentuk Dua DimensiHASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :

1. Kira luas bentuk gabungan 2D yang melibatkan dua atau lebih bentuk segi empat dan segi tiga.2. Menyelesaikan masalah yang melibatkan pengiraan perimeter dan luas bentuk 2D.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:1. Cari luas permukaan dan isipadu bentuk gabungan 3D.

AKTIVITI :

1. Murid membina bentuk gabungan 2D pada papan-geo atau kertas graf. Kemudian, murid mengira luas bentuk tersebut.

2. Guru menyediakan bentuk gabungan 2D yang diberi ukuran sisinya. Murid mengira luasbentuk tersebut.

3. Mengemukakan soalan untuk mencari perimeter dan luas bentuk 2D dalam nombor, ayat mudah jadual atau gambar.

4. Guru membimbing murid menyelesaikan masalah menggunakan empat langkah Model Polya.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 6REFLEKSI : Pembelajaran hari ini tidak mencapai objektif kerana 5 daripada 10 orang murid sahaja yang boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.

Page 2: Rph 5 September 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (JUMAAT)

TARIKH : 6 September (Jumaat)KELAS : Tahun 5MASA : 7.20 pagi – 8.50 pagiTEMA : Kebudayaan MalaysiaTAJUK : Warisan Disemai Budaya Dikeka -Menceritakan dan menghuraikan isi (ms121)OBJEKTIF PEMBELAJARAN: Pada akhir pengajaran murid dapat :

1. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.ARAS : 7.1 Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.AKTIVITI :

1. Murid bercerita tentang pakaian yang digemari.2. Murid bersoal jawab tentang dialog yang dibaca pada halaman 121.3. Murid menyatakan isi tersirat berdasarkan isi tersurat yang telah dikenal pasti.4. Murid bersoal jawab tentang isi tersirat berdasarkan isi tersurat yang telah dikenal pasti.5. Murid merumus isi pelajaran dant nilai murni.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5REFLEKSI : Objektif Pembelajaran hari tercapai kerana 8 daripada 10 orang murid boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.

TARIKH : 6 September (Jumaat)KELAS : Tahun 6MASA : 10.10 a.m-10.40a.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : Bentuk Dan RuangBIDANG PEMBELAJARAN : Bentuk Dua Dimensi (ulangkaji)HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :

1. Cari luas permukaan bentuk gabungan 3D yang melibatkan dua atau lebih kubus dan kuboid.

2. Cari isipadu bentuk gabungan 3D melibatkan dua atau lebih kubus dan kuboid.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:1. Cari luas permukaan dan isipadu bentuk gabungan 3D.

AKTIVITI :

1. Murid melukis bentangan mengikut ukuran yang diberi, kemudian gunting dan lipat supaya menjadi bentuk 3D. Kemudian, buka semula bentuk itu dan gunakan kertas graf untuk mencari luas. Pastikan luas tersebut adalah luas permukaan bagi bentuk3D.

2. Guru menyediakan bentuk gabungan 3Dyang diberi ukuran panjang sisinya. Murid mengira luas permukaan bentuk tersebut.

3. Murid menggunakan blok Diene’s membina bentuk gabungan 3D. Isipadu dikira berdasarkan bilangan blok tersebut.

4. Guru menyediakan bentuk gabungan 3D dengan ukuran yang diberi. Murid mengira isipadubentuk tersebut

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 6REFLEKSI : Pembelajaran hari ini tidak mencapai objektif kerana 5 daripada 10 orang murid sahaja yang boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.

Page 3: Rph 5 September 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (SABTU)

TARIKH : 7 September 2013 (Sabtu)KELAS : Tahun 5MASA : 7.20 pagi – 08.20 pagiMATA PELAJARAN : Bahasa MelayuTEMA : Kebudayaan MalaysiaTAJUK : Warisan Disemai Budaya Dikekal - Pengukuhan (ms123)OBJEKTIF PEMBELAJARAN: Pada akhir pengajaran murid dapat :

1. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.

ARAS : 7.1 Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik..AKTIVITI :

1. Murid bercerita tentang kraf tangan yang pernah dilihat.2. Murid meneliti jadual aktiviti Pesta Kraf Kompleks Kraf Kuala Lumpur.3. Murid berbincang tentang jadual aktiviti.4. Murid bersoal jawab tentang aktiviti yang terdapat dalam jadual.5. Murid merangka karangan berdasarkan jadual.6. Murid menulis karangan jenis laporan.7. Murid merumus isi pelajaran dan nilai murni.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5

REFLEKSI : Objektif Pembelajaran hari tercapai kerana 8 daripada 10 orang murid boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.

TARIKH : 7 September 2013 (Sabtu)KELAS : Tahun 6MASA : 8.20-8.50 a.m,10.10 a.m-10.10 a.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : Perwakilan Data (ulangkaji)BIDANG PEMBELAJARAN : PurataHASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :

1. Mengira purata hingga lima nombor.OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:

1. Memahami dan mengira purataAKTIVITI :

1. Susunkan empat susunan wang syiling seperti gambarajah di bawah. Kemudian, murid menyusun bilangan syiling mengikut kumpulan. Tanya murid berapa bilangan wang siling jika dibahagi sama rata. Murid berkongsi bagaimana cara mendapatkan purata.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 6REFLEKSI :

TARIKH : 7 September 2013 (Sabtu)KELAS : Tahun 5MASA : 11.10 a.m-12.10 p.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : JisimBIDANG PEMBELAJARAN : Membanding JisimHASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat:

1. Menukar unit timbangan jisim dalam pecahan dan perpuluhan dari kilogram kepada gram dan sebaliknya.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:1. Memahami hubungan di antara unit dalam berat

AKTIVITI :1. Penekanan hubungan 1 kg = 1000 g 2. Penekanan kira congak 3. Penekanan jawapan kepada 3 tempat perpuluhan.

contoh a) 3 kg 200 g = 3.2 kg b) 1 kg 450 g = 1.45 kg c) 2 kg 2 g = 2.002 kg

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 5

REFLEKSI :

Page 4: Rph 5 September 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (ISNIN)

TARIKH : 9 September 2013 (Isnin)KELAS : Tahun 5MASA : 8.20 pagi – 9.20 pagiMATA PELAJARAN : Bahasa MelayuTEMA : Kebudayaan MalaysiaTAJUK : Kebudayaan Negara Kebanggaan Kita. -Pengayaan(ms124)OBJEKTIF PEMBELAJARAN: Pada akhir pengajaran murid dapat :

1. Menjelaskan isi yang tersurat dan tersirat berdasarkan sesuatu topik yang dibualkan..ARAS : 1.5 Aras 1(i) Menjelaskan isi yang tersurat dan tersirat berdasarkan sesuatu topik yang dibualkan AKTIVITI :

1. Murid meneliti gambar.2. Murid berbincang tentang gambar.3. Murid merumus isi pelajaran dant nilai murni.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5

REFLEKSI : Objektif Pembelajaran hari tercapai kerana 8 daripada 10 orang murid boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.

TARIKH : 9 September 2013 (Isnin)KELAS : Tahun 6MASA : 12.10 a.m-1.40 p.mMATA PELAJARAN : MatematikTAJUK : Perwakilan DataBIDANG PEMBELAJARAN : Bentuk Dua DimensiHASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :

1. Bina sebuah carta pai daripada data yang diberi.OBJEKTIF PEMBELAJARAN : pada akhir pembelajaran murid akan diajar:

1. Mentafsir data daripada jadual dan carta.AKTIVITI :

1. Guru menyediakan templat dalam bentuk carta pecahan bulatan dan data yang sesuai. Guru membimbing murid untuk memilih templat yang sesuai untuk mula membina carta pai.perimeter bentuk tersebut.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Buku Teks Matematik Tahun 6REFLEKSI : Objektif Pembelajaran hari tercapai kerana 6 daripada 10 orang murid boleh menguasai bidang pembelajaran yang disampaikan.