masyarakat dan protes di i'ilipina semasa reiim … · jati, bihngan i, seplember 1995...

13
Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN Negara Filipina di bewah pemerintahan Marcos tidak begitu stabil. Di bewah regim tersebut banyak tunjuk peresaan dan rusuhan telah disdakan. Dikatakan bahawa peristiwa ini merupakan gerakan kesedaran sosio-politik. Peristiwa ini berlaku kerana pembangunan yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan lelah mengabaikan masyarakat nnssa Filipina secara keseluruhannls. Ienya diburukkan lagi dengan kerajaan yang rasuah dan juga pihak Amerika yang masih lagi mempengaruhi pentadbiran dan perekonomian Filipina. Keadaan ini telah melahirkan beberapa 'isme' yang mencengkam rakyat Filipina iaitu fasisme, kapitalismebirokrat d+n neo-kolonialisme. Ini mengakibatkan rakyat bangun menentang kerajaan khususnya Marcos. Untuk mengatasi penentangan rakyat, pihak kerajaan telah menggunakan kekuatan tentera dan polis. Penentanganoleh masyarakat Filipina s€cara amnya adalah berasaskan kepada tiga 'isme' tersebut. Gerakan ke.sedaran sosio-politik pada dekad 1960-an ini diketuai oleh golongen pelajar. Gerakan kesedaran yang awal ini berhljuan menyedarkan golongan masyarakat rnassabahawa nrasanya telah tiba untuk mereka bertindak bagi mendapatkan hak mereka sebagai wsrganegara yang merdeka. Perkembangan yang berlaku ini boleh disifatkan sebagainasionalismesesudah kemerdekaan. Gerakan nasionalisme yang berlaku ini bukanlah gerakan menentang kuasa kolonial. Ia merupakan penentanganke atas kerajaan tempatan di bawah pimpinan Marcos yang dikatakan mosih belumdapat menjalankanpentadbirandenganberkesan. Kerajaan tidak dapat membangunkan ekonomi negara dengan jayanya dan kesannya tertimpa ke atas masyarakat. Masyarakat yang kaya terus menjadi kaya .lan yang miskin tents melarat. Kemerdekaan yang dicapai oleh mereka tidak dinikmati sepenuhnya. Filipina masih bergantung harap dengan bekas penjajahnya iainr Amerika, baik dalam bidang ekonomi, ketenteraan m4hupun bidang sosio-budaya. Fenomena ini menjadikan Filipina seolah-olahmesih dijajah oleh Amerika iaitr.r yang dikatakan penjajahan dalam bentuk yang baru yang dipanggil sebagai neo- kolonialisme. Justeru itu, gerakan nasionalismeinijuga adslah gerakan enti-Amerika. Gerakan kesedaran sosio-politik ini juga diikuti dengan tunjuk perasaan atau demonstrasi y-g kadang-kadang di akhiri dengan perarakan ke Kedutaan Aneriks. Puncak gerakan berlaku antara tahun 1969-1972 di mana gerakan ini menjadi lebih radikal kerana turut dianggotai oleh berbagai pertubuhan seperti kesatuan sekerja, pertubuhan petani dan juga pertubuhan komunis Filipina. Demonstrasidemonstrasi pada t"h"p ini juga dikatakan radikal kerana berlakunya pertempuran dengan pihak polis.

Upload: vukhue

Post on 29-Apr-2019

229 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Jati, Bihngan I, Seplember 1995

MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINASEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an

Hanafi Hussin

PENDAHTJLUAN

Negara Filipina di bewah pemerintahan Marcos tidak begitu stabil. Di bewah regimtersebut banyak tunjuk peresaan dan rusuhan telah disdakan. Dikatakan bahawaperistiwa ini merupakan gerakan kesedaran sosio-politik. Peristiwa ini berlaku keranapembangunan yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan lelah mengabaikan masyarakatnnssa Filipina secara keseluruhannls. Ienya diburukkan lagi dengan kerajaan yangrasuah dan juga pihak Amerika yang masih lagi mempengaruhi pentadbiran danperekonomian Filipina. Keadaan ini telah melahirkan beberapa 'isme' yangmencengkam rakyat Filipina iaitu fasisme, kapitalismebirokrat d+n neo-kolonialisme.Ini mengakibatkan rakyat bangun menentang kerajaan khususnya Marcos. Untukmengatasi penentangan rakyat, pihak kerajaan telah menggunakan kekuatan tenteradan polis.

Penentangan oleh masyarakat Filipina s€cara amnya adalah berasaskan kepadatiga 'isme' tersebut. Gerakan ke.sedaran sosio-politik pada dekad 1960-an ini diketuaioleh golongen pelajar. Gerakan kesedaran yang awal ini berhljuan menyedarkangolongan masyarakat rnassa bahawa nrasanya telah tiba untuk mereka bertindak bagimendapatkan hak mereka sebagai wsrganegara yang merdeka. Perkembangan yangberlaku ini boleh disifatkan sebagai nasionalisme sesudah kemerdekaan.

Gerakan nasionalisme yang berlaku ini bukanlah gerakan menentang kuasakolonial. Ia merupakan penentangan ke atas kerajaan tempatan di bawah pimpinanMarcos yang dikatakan mosih belumdapat menjalankanpentadbiran dengan berkesan.Kerajaan tidak dapat membangunkan ekonomi negara dengan jayanya dan kesannyatertimpa ke atas masyarakat. Masyarakat yang kaya terus menjadi kaya .lan yangmiskin tents melarat. Kemerdekaan yang dicapai oleh mereka tidak dinikmatisepenuhnya. Filipina masih bergantung harap dengan bekas penjajahnya iainrAmerika, baik dalam bidang ekonomi, ketenteraan m4hupun bidang sosio-budaya.Fenomena ini menjadikan Filipina seolah-olah mesih dijajah oleh Amerika iaitr.r yangdikatakan penjajahan dalam bentuk yang baru yang dipanggil sebagai neo-kolonialisme. Justeru itu, gerakan nasionalisme inijuga adslah gerakan enti-Amerika.

Gerakan kesedaran sosio-politik ini juga diikuti dengan tunjuk perasaan ataudemonstrasi y-g kadang-kadang di akhiri dengan perarakan ke Kedutaan Aneriks.Puncak gerakan berlaku antara tahun 1969-1972 di mana gerakan ini menjadi lebihradikal kerana turut dianggotai oleh berbagai pertubuhan seperti kesatuan sekerja,pertubuhan petani dan juga pertubuhan komunis Filipina. Demonstrasidemonstrasipada t"h"p ini juga dikatakan radikal kerana berlakunya pertempuran dengan pihakpolis.

Page 2: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hanaft Hussh: Masyarulcat dan holes A ruipbu Senosa Rcglm Marcos 70

KEBANGKITAN SEMANGAT NASIONALISME TAHTJN 1960an

Di kebanyakan negara-negara Asia, nasionalisme adalah sentimen untukmenunjukkan hasrat masyarakat hidup delam kebebasan politik bagi memperbaikikehidupen sosial dsn ekonomi serta menjage kepentingan-kepentiog- mereka. Secaraumumnya nasionalisme adalah suetu pertahanan: mempertahanlcan delam erti katamelindungi ape yang diperolehi oleh mqsyarakat seperti perpaduan, kebudayaan,kesejahteraan, kemuliaan kebangsaan Qntional dignity), kebebasan dan kemerdekaandari tangan penjajah.' Walau bagaimenapun nnsiondisme selepas kerajaan kolonialedrlah perjuangan masyardcat menentang kerejaan sendiri yang melupakan hakmereka sebagai warganegara yang merdeka, juge rervakili perj"angen menentangneo-kolonialisrc. Keedaan begini boleh dilihat di Filipina di mana nasiondisme telahmeldui beberapa peringkat mengikut perodaran nrasa .lon suasana yang wujud.Teodoro A. Agoncillo telah membahagikan nasionalisme Filipina kepada beberapatahap.

ln thc Philippirrcr, nrtionalism har scvcnl ltrge!: the firrt, fmm approximrtely 1850 to 1E72, may bedcrcribcd er thc ewetcning; the rccond, from approximetcly lE72 to 1E76, mry be callcd the Reformrmr'crrcnq thc third, form 1896 !o ebout 1901, thc rcvolutionery pcriod; the fourdr, form about l90l to1910, thc cre of perrivc or'nrppurcd' netionalism; the fifth, from l9l0 to 1921, the 'Filipinazation'

pcriod; thc rixth, form l92l to 1934, thc period of indcpendencc mirsions; thc seventh from 1935 to the

ontbrcat of the wer in thc parific in 1941, the pcriod of commonwcalth; the eight, from 1942 to 1945,thc laparcrc occupation pcrid rnd thc nircth, from 1950 to the prcsent, mry be described ag thereawekcning.2

Dsripads pombahagian tahap tersebut pertembangen senungat nasionalismepada tahun 1960 an adelah satu kebangkitsn semula. Nasionalisnpyang berkembangpada nusr ini adalah nasiondisme terhadap kebudayaan, politik, ekonomi dan jugakeagamaan.

Semesa pemcrintahan Sepanyol selama lebihdari 350 tahun, mssyaral(at Filipinatolah berusahs mencari identiti nasionel merekg. Bahase misalnya, selepas revolusi1896, mrsyarakat Filipina tclah mengambil keputusan bahawa bahasa Tagalogdijadikan sebagai bahssa uteme di Filipina. Wdau bageimrnapun setelah kemasukanAmerikl dan mengadalcan d88ar Amerikanisasi 0erhadap masyarakat Filipina dengannenjadikan bahasa Inggeris sebagai bahsss utrrm dan bahasa penghantar di setiaplapangan d8n ini teleh mengahikan bahssa Tagelog sebrg&i bahase utema. Keadasnini berlarutan wdeupun Filipina teleh mencapai kemerdelcean.

Atas dasar inilah bahasa Tqgdog tclah dip"tjt-gkan agar mendepat tempatyang sewajarnya di Filipine. Dengan ihr kebangkitrn semangat nasionalisre padaawal tahun l96Gan, bahsss Tagalog merupakan salsh sah,r yang diperjuangkan.Misalnya, padr tahun 196l fucio-Cultural ,4ssociation of the Uniyersity of tlwPhilippinc-t (SCA[ P) tclah ditubuhkan dengrn citr-cita untuk menghapuslcankomunduran &n meikkan kceedaran politik den relaungkan agar kepentingannesiond sepstutnys di &hulukm.r Dengen mcngagungken bshess Tagalog mereka*sn dspst mengembelikan nartebet bengse kogemilangan kebudayaen rereka. Olehitu geseen mggunrken b.hrsr Tegdog delrm apa ju unnrn seharian tclahdilekuken. Bogth juge delam f,irl-ng seni drn seste,rs seperti puisi, esei-esei denscUcgrinye teleh digdrkkrn mggunekan bshlsl Trydog. Dcngan Flrkkrn d8n

Page 3: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Jod, BilanSan l, kpbrtu 1995 7l

gesarn penggunaan bahesa Tagalog maka masyarakat mula menghanpkan perubahanperubahan dalam segda aktiviti yeng molibetken bahasa Tagalog. Akibetnya aktiviti-aktiviti yang melibatken behasa lnggeris mule kurang digemari.

Nasionalisme ekonomi pule bersangkutan dengan perjuangan untukmeningkatkan taraf kehidupan mesyarakat. Kehidupan masyarakat Filipinamesih lagidi tahap lama walaupun telah lama mencapai kemerdekaan. Jurang perbezrnn diantara golongan kaya drn miskin di Filipina terlalu ketara. Kesdtsn ysng tidakseimbang ini disebabkan oleh beberapa perkara, antaranya ialah pengaruh sistemkapitalisme itu sendiri yang menggalakken masyarakat mengejar kekayaan. Merekayang bermodel besar lebih mudah mcngadakan hubungan dengan pelabur-pelaburdariluar. Oleh itu, faktor pelabur juga memainkan peranen yang penting dalammemburukkan lagi keadaan. Pelabur-pelabur asing mengaut keuntungan yang besar.Maka kekayaan yang sebenar dikecapi oleh golongan ini.

Dari keadaan yang tidsk seimbang ini meka tumbuh semangat kesedaran dikalangan penduduk. Semqngst perjuangan ini ditujukan kepeda masyarakat Filipinaagar sedar dan berusaha untuk membangrrnkan negara mereka. Bagi masyarakatkontemporari Filipina, nasionalisme bermaksud pelunng untuk berdikari, peluangmenikmati kekayaan alam semulajadi negara mereka untuk kebajikan rakyatnya.4Dengan tercapai segalanya itu dapatlah mereke membentuk satu masyarakat yangstabil serta menguasei ekonomi, tanpa menyerahkan meruah diri kepada kuasa asing.

Kongkongan ekonomi pihak pelabur asing, khuzusnya Amerika, membayangkansatu penjajahan dalam bentuk yang baru yang dipanggil neo-kolonialisme.Penentangan yang dilakukan oleh mssyarakat Filipina terhadap hal ini &dalahnasionalisme menentang neo-kolonialisme atau nasionalisme ekonomi. Konsepnasionalisme ekonomi telatr difokuskan kembeli melalui pengenalan secare tegas haknasional melebihi hak yang tidsk nasional dalam pengagihan kekayaan dan pemilikansertapenguesean kekayaan.s Nasionalismeekonomi bagi negara membangun bukenlatlbermaksud untuk menutup pintu negara mereka daripada kemasukan usahawan-usahawan asing atau pendirian industri-industri *hg, curna perkara atau tindakanyang perlu dilakukan ialah batasan-batasan harus dikenaken ke atas modal asing bagimengimbangkan ekonomi negara.o

Oleh kerana kurangnya batasan-batasan ke atas penguassan Amerikamenyebabkan bidang ekonomi negara Filipina menjadi tidak menentu. Keadaanmenjadi lebih ketara lagi epabila pada penghujung tahun 1960 an Presiden Marcosmenjalankan dasar pengapungan ke atas peso dalem hubungennya dengan dolarAmerika. Harga barangan-barangan lain dan komoditi terutamanya yang diimpotnaikmendadak. Beberapa buah kilang telah membu"ng pekerja-pekerje mereka, kospengangkutan naik dan urusniaga menjadi perlahan. Berikutan dari itu golongen belia,terutamsnya pelajar-pelajar menjadi lebih lantang bersuara drn melalcukan banyakdemonstrasi dan perhimpunan-perhimpunan untuk menentang pihak pemerintah bagimemperbaiki keadaan yang buruk ini.

KEMTJNCAK GERAKAN NASIONALISME: GERAKAI{-GER.AIGNRADIKAL TAHI'N I959.IN2

Gerakan nasionalisme yang berkembang pada tahun 1960-an ini dikembangkanmelalui penyebaran propaganda. Propagande yang mereke seberkan meliputi hal-hal

Page 4: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hanqfi Hussh: Masyamkal dan hotcs A filUbu &,nasa Rcglm Marcos 72

yang berhubung dengan permasalatran sosial, ekonomi dan politik Filipina. Oleh itu,propaganda-propaganda yang mereka sebarkan mengikut tradisi abad 19, tetapigolongan aktivis yang menjalanken propaganda ini bukan pertubuhan pelajar yangeksklusif tetapi dari kelas pertengahan dan rendah. Merekalah yang mengetuaigerakan-gerakan propaganda, demonstrasi dan kadang-kadang serangan-serangenmenentang rentangan-rentangan kawat berduri (barilrada) di atas jalanraya yangdisediakan oleh pihak polis. Barikada ini diadakan untuk menyekat golongan beliayang berdemonstrasi daripada mara ke hadapan samada ke Kedutaan Amerika,pejabat-pejabat kerajaan atau parlimen. Penyebaran propaganda ini berlanjutansepanjang tahun 1960 an hinggalah kepada pemogokan pelajar yang be.sar di awaltatrun 1969.

ln 1969 the rhetoric of revolution was already being shouted in the street. The student movement hadpreviously been characteized by servinggroups inclined to support the status quo, but the late 1960sspawned a variety of idealist and often ideologically defined organizations, among them patriotic youth,or l(abataang Makabayan (KM) of Maoist orientation, the Democratic Youth Organization, or SamahanNg Demokratiko ng lGbataan, and the Bertrand R^ussell Peace Foundation, which tilted toward moreclassic Marxism, as well as several progressive Catholic groups. Snrdent demands range from an end toU.S bases and constitutional revision, to agrarian rcform and specifrc charges policies toward students.Demonstrators \vere simply anti Marcos and anti establishment. Many thousands protested the president's

inauguration.T

Pertubuhan-pertubuhan pelajar yang menjalankan demonstrasi ini terbahagikepada dua golongan yang besar iaitu kumpulan kiri dan ftanan. Kumpulan-kumpulankiri terdiri daripada Kabataang Malcabayan (KM), Student Cultural ,4ssociation(SCA), Samahan ng Demolcratiko Demolcratilcong Kabataang (SDK-Kesahran BeliaDemokratik), Student Power Assembly of the Philippines (SPAP) dan Movement ForDemocratic Philippines (MDP). Kumpulan-kumpulan ini menentang beberapaperkara: menentang feudalisme (contohnya pemilikan, ketidakadilan sosial, perbezaanyang terlalu ketara antara golongan kaya dan miskin), fasisme (penggunaan tenterauntuk mengongkong kebebasan awam) dan imperialisme (pengekalan pengkalantentera Amerika dan lain-lain perkara). Bagi golongan kanan pula merekamengharapkan kerajaan melakukan perubahan-perubahan yang asas di dalam negara.Anggota-anggota kumpulan kanan terdiri daripada National Union of Student of lhePhilippines (NUSP), Christian Social Movement (CSM) dan National Student League(NSL).8

Dengan adanya pertubuhan pelajar ini, gerakan-gerakan demonstrasi y*gdijalankan lebih teratur. Bermula tahun 1966 membawa kepada tahun 1972 telahmemperlihatkan susunan peristiwa-peristiwa demonstrasi yang benar-benar bersifatradikal. Demonstrasi y"ng awal dijalankan pada24 Oktober 1966 menentang ManilaSummit Conference. Demonstrasi ini diketuai oleh KM dengan tidak mendapatpermit. Seramai 2,000 orang memegang sepanduk yang berbunyi Johnson-ModernHitler; Aggression, The name is Johnson: LBJ-Great Puppeteer; McNamara-Murderer, Rush-War Criminal. Keganasan tidak dapat dibendung. Mereka mulanyaberarak dari depan Kedutaan Amerika di Roxas Boulevard ke Hotel Manila denganmelaungkan Yanl<ce, go home! Demonstrasi ini diakhiri dengan keganasan, di manadua orang polis dan beberapa orang pelajar mendapat kecederaan. Seramai tujuhorang pelajar ditangkap dan enam orang telah didakwa.e

Page 5: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

fad, Blbngan I, Scpcrrter D95 73

Perbicaraan telah dijalankan dan banyak rnaklumat diperolehi. Salah satunyaialah sebuah kumpulan pelajar dari University of the Philippines merancang satulawatan ke China. Hal ini memeranjatkan pihak kongres. Wakil pelajar dariUniversity of the Philippines, Jejomar Binay mengesahkan bahawa majlis pelajarmenerima jemputan mengadakan lawatan selama tiga minggu ke negera China.I-awatan ini memenuhi jemputan yang menandakan persatrabatan Filipina-China danianya tidak ada kena mengena dengan demonstrasi anti-Johnson pada 24hb Oktober.Walau bagaimanapun dengan demonstrasi yang radikal itu, pihak kongres telahmenerirna satu kejutan dengan mengetahui bahawa pihak komunis China menjalankanpengaruh yang kuat ke atas pemikiran pelajar-pelajar Filipina. Semasa perbicaraan,dikatakan bahawa kebenaran untuk berdemonstrasi hanya setakat depan KedutaanAmerika, tetapi pemimpin buruh Ignacio l-ascina telah menggesa pelajar-pelajaruntuk rnara ke Hotel Manila. Ini membuktikan bahawa unsur-unsur radikal olehkumpulan-kumpulan buruh telah menggunakan pelajar'pelajar untuk mencapai cita-cita mereka.lo

Dengan berkembangnya demonstrasi di F ilip ina kumpulan -kumpulan buruh telahmenetapkan pendirian mereka. Setengahnya menjadikan kumpulan mereka sebagaicawangan dan setengahnya mengadakan pertalian dengan kumpulan-kumpulan beliadan pertubuhan-pertubuhan pelajar. Penyelarasan kumpulan-kumpulan radikal sepertiMDP hanya bersama dengan kumpulan-kumpulanburuh yang radikal seperti National,4ssociation of Trade Unions (NATU) dar National Federation of Labor Unions(NAFLU). KM sebagai kumpulan bebas tetapi mengadakan pertalian dengan NATUdan Philippine Worlccrs' Council (PWC). Malayang Paglcalcaisa ng KabataangPilipino (MPKP) mempunyai pertalian dengan Malayang Samahang Magsasal<a(Masaka/Pertubuhan Kebebasan Petani). Manakala bagi Christian Social Movement(CSM) mendapat sokongan buruh dai Federaion of Free Farmers (FFF) danFederation of FreeWorl<crs (FFVD. Trade Unions Councilof the Philippincs (TUCP)atau Pinagbuklod na Manggagqwang Pilipino dan pertubuhan-pertubuhan buruhperikatannya Philippine Association of the Free Labor Unions (PAFLU) tidak terlibatdalam mana-m,rna demonstrasi oleh kaum belia. Pagl<alcaisa ng Mga Magbubukid saPilipinas (PMP/Pertubuhan Petani-petani Filipina) s@ara tidak rasmi menganggotaikumpulan-kumpulan belia.rr Dengan adanya perikatan dan hubungatr pertubuhan-pertubuhan yang radikal ini menjadikan gerakan propqganda dan demonstrasi lebihbersemangat lagi.

Pada bulan Februari 1968 sekali lagi diadakan demonstrasi. Menurut laporandemonstrasi ini ditaja oleh Movement for Advancemcnt of Nuionalism (MAN) dandiadakan di hadapan Kedutaan Amerika. Tujuan mereka mengadakan demonstrasi kaliini adalah penentangan terhadap rancangan kerajaan memperuntukkan P35 juta untukPhilcag (Philippine Civic Action Group- penglibatan Filipinadalam perang Vietnam)kerana jumlah itu sangat besar dqn ianya diurusken oleh orang yang tidakberpengetahuan dalam hal ini. Antara pertubuhan-pertubuhan yang menyertai protesini adalah Parti Komunis Filipina, KM, Philippine Council of Benrand Russel,l PeaceFoundation, Persekutuan Pertubuhan Buruh Kebangsaan, Villcgas Youth Movement,Democratic Youth Leaguc of Pampanga, Angelcs Ciry Council dan pelajar-pelajardariUniversity of the Philippines, Lyceum, Philippine Coll"ege of Commerce, PhilippineCollege of Ans and Trades, University of the East, Far Eastern University danAteneo Universin.

Page 6: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hanqfr Hussh: Masyanlat fun hvtcs A FUptrc Senrrlln Rcgllll Manos '14

Mereka berarak dffi Agmpina Circle di tengah-tengah kota Manila ke kawasankongres di mana Presiden Marcos memberi ucapan dan dari sana langsung ke PlaztMirande yang terletak di Quiapo, Manila. Perarakan menggunakan sepanduk yangmengandungi kata-kata :

No more aggression thru PhilcagA puppa can never be greatJohnson - Modern HitlerVianan - Daidig ng Mga ApiMarcos & Crisologo - Iloko WarlordsAng Pilipino MunaPauwiin ang Philcag!

(Tiada lagi kekerasan melalui PhilcagBoneka tidsk akan menjadi agungJohnson - Hitler modenVietnam - dunia apiMarcos & Crisologo - panglima llokoMasyarakat Filipina dahuluHapuskan Philcag)

Juga sambil berarak mereke melaungken MARcos PUPpet M,4Rcos PUPpetM'lRcos PUPpet (diejakan begtni bagi menandalcan bunyi sylable pertama perkataandi aksentuasikan dan sylable kedua mengekorinya). Kemudian ia diikuti dengannyanyian lagu kebangssan Bayang Magiliw (Negara Tercinta.....) yang menaini dapat meneikkan lagi semangat mereka. Welau bagaimanapun demonstrasi inidiakhiri dengan keadaan yeng arnan, tidsk ada rusuhan yang berlaku.

Welau bagaimanapun pade 28hb Januari 1969 berlakunya nrsuhan pelajar diLyceum (merupakan sebuah kolej swasta yang terletak berhampiran l-awtonberdekatan dengan bandar lntramuros, Manila) yang mena ini menandakan satu fasabaru gerakan protes kaum pelajar. Mereke telah bereni menyerang denganmenggunakan batu dan kayu, memecahkan tingkap, molaungkan permintaon mereka.Para penunjuk perasaan berkumpul di luar pagar utama Lycewn itu, mengganggudengan mnnifesto dan sepanduk yang mengadap orang ramai sambil melaungkanpermintaan mereka.

Daripada kejadian di Lyceum ini, gerakan oleh pertubuhan-pertubuhan pelajarini bukan hanya setakat menyebarken propaganda untuk menyedarkan masyarakatmnlah mereka juge bertindek melaungkan hak-hak mereka untuk mendapatkankemudahan pelajaran yang lebih baik. Revolusi pelejar ysng bermule di Lyceum intberkembeng dengan cepat ke lain-lain universiti seperti Ateneo de Manila, de LaSallc, Santo Tomas, University of Manila, Uniwrsity of the East, Manila CentralU nivers ity dan lain-lain.

Di kebanyakan universiti yeng menjalanlcan demonstrasi p"d" asasnyamemusatkan permintaaan-permintaan merpka kepada perkara-perkara yang melibatkankebajikan pelajar. Yuran pengajian yang melampaui betas menduduki senarai teratastunhtan mereka. Kebanyakan plajar mahukan yuran dikurangkan kbrana merekatidak mampu lagi untuk membayar yuran pengajian yang begitu tingg. Merpka

Page 7: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Jatl, Bllangan l, Scplcntber 1995 75

menyedari bahawa pembayaran yuran yang tinggi menandakan bahawa pelajaranedalah terhad kepada golongan kaya sahaja.12

Pelajar-pelajar Far Eastern University mencela pembayaran yuren yangmelampaui batas dalam satu demonstrasi yang beser yang upngganggu pe{alananpengajian selama dua hari. Ianya diketuai oleh presiden pergerakan reformesi pelejar,Napis B. Bidin dan presiden organisasi pelajar, Martin P. Dino Jr. Walaubagaimnnapun demonstrasi ini hanya menyelesaikan beberapa permintaan ohaja tetapitidak penunrnan yuran pelajaran. Selepas itu satu siri demonstrasi dijalankan olehpelajar-pelajar dari 14 buah kolej dan universiti di depan istana Malacanang dankongres yang kesemuanya melaungkan penunrnan yuran pelajaran.

Pada 27 Janl.;rrri 1969, s€masa presiden menyataken kepada kongres tentzngTheState of the Nation iaitu perisytiharan deserdasar negare yang disampaikan presidenFilipina. Dasar ini disampaikan di kongres Filipina pada setiap tahun. Dalamdemonstrasi ini pelajar-pelajarjuga mengisytiharkan versi mereka sendiri lentangTheState of the Nation. Seramai 6,000 ahli Kesattran Kebangseen Pelajar berhimpun dihadapan Kongres untuk melakukan perkara itu.r3 Mereka mempunyai alasan yangcukup baik untuk membenci The State of the Nation yang diisytiharken oleh Presiden.Mereka menyatakan bahawa negara mereka bukannya A Greu Nation, memang tidakboleh diharapkan menjadi grear, jika keadaan yeng wujud pa& mese itu mesihberkekalan. Sebab itulah manifesto NUSP pada masa itu berbunyi:

To thosc who manage the state of lhe netion, we sEy this is thc first time to act, becruse therc is no olher

time to act but now. And, until such time, we will not rcgt becausc this is not our time to rest.l4

Perkara utama yang menjadi pokok protes di sini ialah pengabaian pihakkerajaan dalam peruntukan pelajaran. Isu ekono-i y.ng berkembang semrtss protespelajar menyebabkan berlakunya dilerna yang lebih besar. Bencana alcibat kekurangan**9, sukar bagi kerajaan untuk memberi lebih peruntukan kepada sistempendidikan.

Di sebabkan banyaknya demonstrasi pelajar, Ahti Senat Akademik telehmembincangkan sebab-sebab kegolisahan pelajar ini. Senator Eva Estrade Kdaw,ketuaJewatankuasa Pendidikan, menyatakan bahawa yuran pelajeran, buku-buku teks,perpustakaan, kemudahal asrama dan lain-lain perkara yang memberi kesan kepadakebajikan pelajar akan dibincangkan. Pede mnse yeng same, Presiden Marcosmengarahkan Setiausaha Kewangan Eduardo Z. Romualdez drn SetiausahaPendidikan Onofre D. Corpuz untuk menyiasat sekolah-sekolah swasta den universiti-universiti untuk menentukan sama ada mereks rnengenakan yuran pengajian yangberlebihan. Presiden juga mencadangkan kepada kongres &lem The Stue of theNation yang dikemukakannya memasukkan wakil-wakilpelajardalembadsn sekolah-sekolalr milik atau kawalan kerajaan seperti Univvrsity of the Philippittcs. Bersamsdengan ini Presiden juga mencedsngkan Sumhanjaya Belia Kebangsaan ditubuhlranyang akan mengatasi masalah pelajar-pelajardan belia.rs

Tahun 1969 ini juga bukan sahaja menunjukkan demonstresi di kalangan pelajaryeng berkaitan dengan permasalahan pelajar sahaja rneleh permasalahan yang dielamioleh kaum tani juga ditimbulkan. lni ada kaitannya dengen rancangan reformasi t8n8hyeng dijelankan di beberapa kawesan pulau Luzon dan ftspulauan Visayes. Walaubagaimanepun progrem ini tidak diselaraskan. Projek-projek peirempatan semula

Page 8: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hanafl Hussh: Masyamkat dan holes A rubbw Senasa Reglm Marcos 76

meliputi kawasan seluas 383,603 hektar yang mengandungi 29,79O lot pertanian dan37,627 lot rumah. Dalam projek ini 23,573 keluarga tani be{aya ditempatkansemula. Walau bagaimqnapun ia merupakan sebahagian kecil sahaja. Ramai lagipetani yang masih mengalami penindasan. Dasar melindungi keluarga petani miskinyang menjadi rnengsa penindasan oleh orang-orang kaya dan pembalak-pembalak dantuan-tuan punya ladang juga diteruskan.16

Rasa tidek puashati akibat penyelarasan yang tidak baik ini mencetuskandemonstrasi oleh kumpulan-kumpulan petani dari Tarlac, Pampanga, Rizal dan NuevaEcija serta golongan proletarian di bandar. Perarakan lebih kurang I lOkm menuju keManila telah diadakan untuk menunhrt kerajaan melakukan sesuatu bagi menamatkanpenderitaan mereka. Ianya bermula dengan kemunculan lebih kurang l0,0OO ornngpenduduk Tarlac yang disertai oleh ahli-atrli KM pada 18 April yang berarak menujuke Kongres, Malacanang dan Kedutaan Amerika.rT Walau bagaimanapun perarakanoleh kaum petani ini dapat disekat apabila Presiden Marcos sendiri pergi menemuimereka sebelum sempat sampai ke Manila.

Tahun 1970, penunjuk-penunjuk pemsaan menjadi lebih agresif lagi, lebih-lebihlagi pada suku pertama tohun 1970 atau lebih dikenali sebagai First Quarter Storm.First Quarter bermaksud suku pertama tahun 1970 dan storm dimaksudkan denganperistiwa-peristiwa demonstrasi yattg boleh menggugat kestabilan politik Filipina. Iadimulai dengan demonstrasi yang dipanggil sebagai The January 26 Movement.Demonstrasi ini dianjurkan oleh NUSP. Objektif utamanya adalah untuk meminta z4non partisan constitutional convention in 1971. Walau bagaimanapun demonstrasi initidak hanya disertai oleh NUSP seperti yang terdapat dalam permit tetapi disertai jugaoleh golongan belia yang lebih radikal seperti KM, SDK, MPKP, KKM, sertakumpulan peke{a atau buruh seperti NATU, pertubuhan petani seperti MASAKA.Kaum buruh adalah golongan yang lebih agresif. Pe{uangan mereka adalahberasaskan kepada revolusi.

The class leadership in the Philippinc revolution is now in the hands of the working class. A proletarian

revolutionary lcadcrship, guidcd by Marxism-Leninism-Mao Tse Tung's thought, is what makes thepeople's dcmocretic rcvolution ! new type of national- democratic rcvolution, We are now in the worldera in which US impcrialism ia moving towards world triumph. By adopting Mao Tse Tung thought aslhe rupreme guidc for our revolutionary actions, we cleanse the vanguard party of its weakness (as

pr,ercntcd by thc document of rectification, Rectify Errors and Rebuild the Party) and strenglhen it tobecome the invicible force et the core of the revolutionary masg movement.rr

Dalam The January 26 Movemen ini, ketua kesatuan buruh telah bertindakseperti hero yang berani. Mereka melaungkan Rebolusyon! Rebohtsyon! Rebolusyon!yang merupakan laungan yang bersemengat mengajsk masyarakat menyertai revolusimereka. Akhimya bermula pertempuran secara terbuka dengan pihak polis yangmengawal di sekeliling. Penunjuk-penunjuk perasaan mula membaling batu ke arahkereta-kereta yang berhampiran. Walau bagaimanapun mereka melarikan diri apabilapihak polis melakukan serbuan.re Keganasan pada masa ini s@ara amnyamemperlihatkanpenglibatangolongan belia, yang menyuarakan auuran bahawa suaramereka ini lebih lantang dari sebelumnya, yang membawa rnaksud mereka tidakmahu lagi penindssan.

Selang beberapa hari berlaku satu lagi demonstrasi iaitu pada 30 Januari t97Odan pihak polis menggelarnya sebagai pemberontakan rakyat menentsng kerajaan

Page 9: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Jali, Bilangan I, Scplember 1995 77

secara terbuka dan Presiden Marcos menggelarnya sebagai penentangan yang kerasiaitu penentangan komunis Mao tempatan. Demonstrasi yang dijalankan bermuladengan balingan batu ke arah lampu-lampu di luar istana Malacanang den huru-harajuga tertumpu di pagar Mendiola (istana Malacanang) dan Jalan J.P l-aurel. Pelajar-pelajar menguasai Jalan M. Arguila, Jalan lrgarda dan juga Jalan Claro M. Recto.Pihak polis dan lain-lain anggota koselamatan terpaksa menggunakan kekerasan bagimengawal kekacauan. Demonstrasi ini berkesudahan dengan empat orang pelajar rnatidan seramai 30O orang ditahan di Kem Crame. Presiden Marcos dalam ucapannyamengatakan batrawa 'kepada elemen pemberontakan, sebarang percubaan untukmenggulingkan kerajaan akan diketepikan. Saya tidak akan bertolak ansur juga tidakmembenarkan pihak komunis untuk mengambil alih pentadbiran'.n

Setelah penangkapan itu kota Manila sunyi buat beberapa hari dari kegiatandemonstrasi. Pada 12 Februari 1970, satu perhimpunan s@ara besar-besaran tanpakeganasan telah diadakan di Plaza Miranda. Antara pertubuhan-pertubuhan yang tunrtserta adalah KM, SDK, MPKP, KKM, KKD, NATU, Parti Sosialis Filipina, YouthAnti-Fascist League dan beberapa kumpulan lain. Sebab utama mereka mengadakandemonstrasi ini adalah untuk menentang pembayaran gaji yang terlalu rendah yangdiberikan oleh tuan-tuan punya ladang ke atas pekerja-pekerja mereka. Bolehdikatakan bahawa demonstrasi kali ini adalah anti-feudalisme.

Demonstrasi secara anran ini tidak mendapat apa-apa tindakbalas dari pihakberkuasa dan diikuti dengan satu lagi demonstrasi di Plaza Miranda, yang diakhiridengan perarakan ke Kedutaan Amerika. Gerakan ini dikenali sebagai pertemuanduluan sebelum revolusi (a miting de Avance de la Revolucion) dan setengahnya pulamahukan ia dipanggil sebagai persidangan rakyat (People's Congress). Rapat umumdiadakan dan diikuti dengan perarakan secara beramai-ramai ke Kedutaan Amerika.Setelah tiba di Kedutaan Amerika mereka melaungkan lbagsag ang imperyalismo!Makibal<a Huwag Matal<ot. (Jatuhkan Imperialisme), (Mara! Jangan Taku|. Padamasa itu semua penunjuk perasaan telah berkumpul di depan Kedutaan Amerika.Untuk mengatasi keganasan, pihak keselamatan telah melepaskan gas pemedih meta.Akhirnya perhimpunan dapat disuraikan.

Pada 3 March 1970, diadakan satu perhimpunan yang dipanggil sebagai Peoplc'sProtest March,zt disertai oleh petani-petani, buruh bandaran (pemungut-pemungutsampah), penjaja jalanan dan juga orang ramai. Bagi KM, protes ini pentingtenrtamanya kepada golongan petani: Bagi KM masyarakat Filipina telah menjadisemi-feudal dan semi-kolonial. Filipina mempunyai jumlah masyarakat petani yangbesar dengan itu pergerakan untuk menentang fenomena ini seharusnya mendapatkansokongan rnasyarakat petani yang ditindas itu.

Kaum petani ini juga dikatakan sebahagian silcnt society ieitu istilah kepadagolongan masyarakat yang tidak bekerja, petani-petani dan pekerja-peke{a yeng tidakmendapat bahagian yang sewajarnya dari kekayaan negara. Nasib mereka inilahyangharus diperjuangkan. Perarakan berlangsung dengan begitu bersemangat dan diakhiridengan peraralcan ke Kedutaan Amerika dengan senran Makibalu! Huwag Maakot!(Mara! Jangan Taku|. Namun perarakan mereka telah disekat oleh pihak polis ysngbertindak lebih kasar dan sanggup mencederakan penunjuk-penunjuk peresaan.

Kejayaan mengumpulkan begitu ramai penyokong unh"rk me,ngadalcandemonstrasi telah menggalakkan diadakan sekali lagi demonstrasi untukmemperjuangkan hak silent society tadi. Demonstrasi ini melalui jalan-jdan ke

Page 10: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hon4fl Eussh: DJosyanLat dan hrles A fWpfu &,nrrisa Rcgln Manos 7t

Manila, berard( dengan menggunaken lakonan sec&ra berkumpulan (ensemble)mclalui bandar-bander Mdrati, Rizal, Tondo dan Espana Extension Rotonda.Demnstrasi yang diadakan kali ini digelat *bagai Anti Poverty March yangdijalankenpada 17 March 1970. Bagi mereka pembangunan mesti dikongsi bersaml,ianya bukrn henya unhrlc golongan yang kaya sahaja. Ketidakedilan sosial adsleh hasildsripads tidsk semua orrng mendapat haknya.z

Demonstrasi kali ini juga mencetuskan keganasan di msna pada jam 10.00malam, penuqiuk-penunjuk perasaan tibs di depan Uniwrsity of the East.Sekumpulan penunjuk perasaan mula rembakar unggun api di te,ngah-tengah bandarRecto (sal8h sebuEh bandar di Manile). Tenten nura ke jambatan dengan senjata danpekaien soragam sooleholah bersiap sedia untuk berperng. Para penunjuk peres8enpule cuba mendspstkan ges dari stesyen minyak yang bcrtampiran don lain-lainpenunjuk perasarn rnara ke Jembatan Mendiole. Bagr mengelddcan kejadian yanglebih buruk lagi berleku, gs penodih mate telah dilepaskan oleh pihak tentera kearah penunj.rk-p"n,-juk perasaan. a

Psda tehun t971, lerdepat sstu demonstrasi yrng besar yang dilakukan diKelookan. Kalookan 8d8leh bandar bermulanya revolusi Filipina pada tahun 1896.Psda 5 Oktober 19'11, demonstresi dilakukn oleh golongrn belia untuk mengulangitradisi revolusi ysng menjadi t8p8k kepada perjuangan kemerdekasn Filipina.Mereka berarrh deri Plaza Moriones melalui Calle Jtren Luna hingga ke sempadanMenile-Ifulookan di mana sejumlah besar orang-onng ysng menyokong tunjukpensrrn Selrh sodia menunggu. Bersame-samr mereke sdslah senjata, batu-bahr danbom-bom buatrn sendiri. Peperengan dengan pihak polis dnn tentera berlaku apabilabeberrpe biji bom dilenrpkan. Waleu begaimanepun pihak polis yang mempunyaiperdetrn yrng l€bih lengkep depat menewaskan penunjuk-penunjuk perasaen itu denmcrekr bertaburan menyelemrtkan diri dari ditNngkap. taporan akhbar menyatakanserrmri empet orsng meti terbunuh delam pertempuran ini.u

Ahli politik juga turut s&rn8 menerime b"hqng dari zamen kekacauen ini. Ianyaadslah pertentengan antrra due pihak, sstu pihak mayuarakan sentimen-sentimenscperti eksploitesi den p€nind8san ke atas masyarakat yang lemah. Penindas-penindaspule menyokong lcuase kerajaan dikekalkan. Mrsing-mesing cuba mempertahankanpendirian mereka.! Misalnya pihak Perti Liberal yang Sewas di tangan Parti Nasionalpade tige pilihmreye tehun 1965, 1967 dn l969.sentiasa menjadi pembangkangk€pds drssr{rsar kerejaan. Satu kejrdian ysng tidak depat dilupakan ialahpcrhimpunen rnjunn pembangkrng ysng berlangsung di Pleza Mirandr pade 2l Ogosl97l yug dienggep sebegei tehun kegenrsan di mrna perhimpunan ini diekhiridengrn kc.dnn yrng sungguh mengeriken. Dtn biji gr€nEde teleh meletup ysngmcngekibetken sembilen tubuh hrncur dsn lsin-lain mendepat kecoderaan termesukorang{rcng atesen Prrti Libeml.

Tehun l972juga dibuka deogan setu lagi demonstresi yang berlangzung pads

24 Jrnnari 1972, yrng menggebungken kumpulen Demokrasi Nasional (NaionalDernocruic fuup) dro k rmpulan pertengehen. Demonstrrsi dilakuken di hadepen

kongros, Apebile Marcos keluer deri Kongros kodengrranlah leungrn Marms-Hitler-Dibuor-Tfuta &n lbagsag ang Teroristang Papel ng Impcryalismong ,lneril<arc(Jr$bkrn Kogrnrsrn Imperielisme Arerikr). Apa ylng mereks suerekan rdrlrhkolni*in n mr8sr, frsisrc drn eksploitrsi. Turut disempaikan jug" delrhporninteen-permintern mrsyrnkrt Filipinr. MDP ncnyrnpriknn sepuluh perminteen

Page 11: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Jui, Btlangan I, kplenber 1995 79

yang akan menyelesaikan masalah kemiskinan dan memberhentikan penindasanpolitik, lebih-lebih lagi orang ramai menyedari bahawa stste parliarnentary telahmengabaikan mereka.x

Semangat menegakkan kebenaran semakin berkobar-kobar. Oleh itu pada 2OMei 1972, lahirnya sebuah suruhanjaya yang diketuai oleh Oyie Javate dari MDPyang mempunyai tiga matlamat: menanam kesedaran politik kepada masyarakat danmendapatkan sokongan mereka tentang kebanjiran orang-orang Vietnam; untukmenghubungkan imperialis Amerika, eksploitasi dan penindasan di Filipina dan lain-lain negara di dunia; den sokongan kepada peperangan masyarakat sebagai jawapankepada pencerobohan imperialis Amerika. Perarakan yang diadakan begitubersemangat sekali. Mendahului adalah pertubuhan-pertubuhan yang berpusat diManila, paderi-paderi lelaki dan wanita, kemudian delegasi dari selatan Luzon denganpetani-petani lelaki dan perempuan kemudian kontijen dari tengah Luzon, suku bukit(tribesman) dan akhir sekali perarakan mereka yang d"t og dari Monumento, Manila.

Apabila Bal Pingel dari KM dengan bangga memberi ucap:mnya, orang ramaimula menyanyikan lagu kebangsaan. Masa yang sama jeepney-jeepney ftenderaanawam masyarakat Filipina) mara menuju ke tempat itu. Pihak polis menyarankankepada pemandu-pemandu jeepney agar tidak rnara ke siru. Walau bagaimanapunsuasana itu dikejutkan dengan satu letupan. Jeritan orang ramai mula kedengaran.Gas pemedih matapun turut dilepaskan mengakibatkan para penunjuk perasaanbertaburan melarikan diri dari serangan polis. Kqse.sakan menyebabkan ada yangsesak nafas, tedatuh, terhimpitdan dipijak. Demonstrasi ini ditamatkan dengan kira-kira 70 orang aktivis dimasukkan ke City Jail. MDP dalam kenyataan akhbar selepasdua hari peristiwa itr,r mengutuk pengabaian hak demokrasi masyarakat dankebiadaban fasist yang dipamerkan oleh tentera kerajaan dan polis tentera yangmeleraikan perhimpunan secara ganas.27

Memandangkan bahawa segala keganasan yang berlaku ini mengkucar-kacirkannegara dan bagi mengatasi hal ini Presiden Marcos telah mengenakan Undang-undangTentera (Manial Law) yang mengakibatkan terhentinya segala aktiviti yang bersifatanti-pemerintah.

KESIMPTJLAN

Jelas bahawa tahun 1960 an hingga tahun 1970 an kekacauan begitu ketara diFilipina. Kelantangan suara-suara penentangan terhadap kerajaan dilakukan di mana-rnana sahaja. Tidak cukup setakat menyebarkan propaganda-propaganda diadakanjuga demonstrasi-demonstrasi. Memandangkan semangat yang begitu membara,demonstrasi-demonstrasi yang dilakukan kadang-kadang diakhiri dengan keganasanyang nuna berlakunya pertempuran dengan pihak polis. Selalunya ia berakhir dengankemenangan di pihak polis yang menggunakan berbagai cara untuk membenterasdemonstrasi-demonstrasi yang dijalankan.

Begitulah hebatnya desakan-desakan rakyat dalam melaungkan hak mereka.Walau bagaimanapun desakan-desakan masyarakat ini sebenarnya berpunca darikesedaran yang dilaungkan oleh golongan belia termasuk pertubuhan-pertubuhanpelajar dan juga pertubuhan-pertubuhan belia yang radikal. Keradikalan kumpulan-kumpulan belia ini menjadi lebih ketara lagi seperti pertubuhan buruh dan jugapertubuhan petani. Dengan adanya gabungan ini menjadikan gerakan tunjuk perasaan

Page 12: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

Hanaft Hwsh: Masyarakal dan hotes D FAbbu Scnasa Reglm Marcos

menjadi lebih terancang lagi dengan gerakan-gerekan diketuai oleh golongan beliakhususnya pelajar. Mereka mewakili rnasyarakat massa yang memperjuangkankebajikan unhrk masyarakat rnassa Filipina s@ara kqseluruhannya.

NOTA:

l. Teodoro A. Agoncillo, Filipino Nationalism IEn-1970, Quezon City, R.P. Garcia PublishingCompany, 1974, hal. 2.

2. Ib id. , hal . 3.

3. Alice Guillermo, Social Realism In the Philippines, Manila, Ashpodel Publishing, 1987, hal. 7.

4. Rodolfo Tupas, 'Causes and Reflects of Poverty', Surday Trmes Magazine,Manila, The Manila Times

Publishing Co. lnc., April 1970, hal. 10.

5. Frank Golay,'Economic Nationalism: The Drive To Filipinize', Solidairy, Manila, Solidaridad

Publishing House, Vol. VII, No. 2, Sept. 1972, hal. 2.

6. l,orenzo M Tanada, 'Nationalism and the development of our National Economy', The Philippine

Collegian, Manila, University of the Philippines, Volume XXI, No. 19, October26, 1966, hal.7.

7. David Wurfel , Filipino Politics: Development and Decay, Quezon City. Ateneo de Manila University

Press, 198t , hal . l0?.

E. Rodolfo Y.Rogodon, 'Student Organizations and Their Affrliates', Sunday Times Magazine, Manila,The Manila Times Publishing Co. lnc, February 1970, hal. 33.

9. Jose l:caba, Days oJ Disquiet, Mght oJRage: The First Quarter Storm and Related Events, Manila,Salinlahi Publishing House, 1982, hal. 30.

10 . Ib id . , ha l . 36 .

ll. Rogodon, 'Srudent Organizations And Their Affi l iates', hal. 23.

12. Robert B. Roldan, 'Resume On the Young Rebels', Sunday Times Magazine, Manila, The Manila

Times Publishing Co. Inc, March 16, 1969, hal. 30.

13. Alfredo Jr. Salanga, 'Paris [n Manila: Impressions and Reflectios On lhe January Student Rebellion',Act ion Now, Mani la, Socia l Communicat ionCenter lnc. . Vol . I , No. l6, Februar i 22, 1969, hal .32.

14. Alfredo Salanga Jr. 'The State of A Nation [n Crisis', Action Now, Social Cornmunication Centerlnc . , Man i la , Vo l . I , No .13 , Februar i I , 1969 , ha l . lE .

15. M. Q. Sison,'The Rise of Student Power', WeeHy Nation, Manila, Makabayan Publishing Corp.Man i la , Vo l . l . No . l3 , Februar i 10 . 1969 , ha l . 3 .

16. Conrado F. Estrella, 'The Filipino Answer To Revolution', Solidairy. Manila. Solidaridad PulishingHouse , Vo l . [V , No .4 , Apr i l 1969 , ha l .7 l .

80

Page 13: MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM … · Jati, Bihngan I, Seplember 1995 MASYARAKAT DAN PROTES DI I'ILIPINA SEMASA REIIM MARCOS, 1960an -1970an Hanafi Hussin PENDAHTJLUAN

33

EE

E'T

i:i:3jg

d

qt

E,E

ii:€E

trEc

t=

=S

iIs

";S

$

F

"rE

$

g

-tp

ES

!o

A

S:

li: s

-0

x

E

o

't

,9:

€F

; .S

F

€E

?

:a

Ff

0

ri{ o

tlr'i.i

9g

rg

-c

.r

fir t

tr;

Ei

Ei

,EZ

F

.=

-c

F

\O

6

.

F^

.=-

Z2

i

fF

; >

i e

=

is

9

I S

:5

; ;

*i b

1

E;;

; -x

!;

=E

rc

: -

t J

;F

T

E

Uj]

?,

Og

d ?

Z'; fi5

?=

=

E

>=

.e

c

A:E

; !

:i 5

.8

FF

d

i o

d

oE

r.i' ;

g.E

' AE

iE

'E 3

, =E

E

E

I..o

-o

-.

E

RE

X

R

E

F6

R

oo ct

.=tr

zspd#6

Ft

D.

Es

,c€€

=2

ssgU

trs.E'F

3;-;

E:li:>

.'s

{F

"$s

hTv.-ithl\A

-'E

-.a

s.

/5

d

n6

i P

Fi

!-E

e

;>

': E

=a

0

;:X

; ,a

4.

Jr,f

9,

.

ej

e{

Fb

. Y

--

H-

;

d^

f €

oS

N

E

oo

.a

FV

r

,E H

&

,8li

;3E

; 4

Eq

tr,-

ox

-

l-

g';:E

-.

Y

Ol

:-

(\

I(

J

NF

d,6

q.

.E'

=frd=

r-=

g\

E,c.ri

€eh

€E

Ja

=g

;2ji,

E5

:E.N

F3

trd

s>\

.=]r*$

.=

-$

=*f'6

sc

-€

l!

3o

d.i

gc

.i H

e-

:.8

'e.

-t

Eg

r

cto

\ I

<-

.;

oG

-a

Of

r

ot-l

S

-:

J:

F

:

=

!-;' o

:

E>

i

i r

Es

S

t

F;

E

: E

*.2

f -3

i

+-'

., 3

<

t'')-

F

J

EF

jF

d;

oi

o-.,

(\

&g\lr

tq)

$itillooIt

sss €