laporan tahunan politeknik 2011

52
2011 LAPORAN TAHUNAN

Upload: neverreturn

Post on 27-Nov-2015

355 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

laporan politeknik 2011

TRANSCRIPT

Page 1: Laporan Tahunan Politeknik 2011

2011L A P O R A N TA H U N A N

Tel: 03-8891 9000 Web: http://politeknik.gov.my

Faks: 03-8891 9300E-mel: [email protected]

Galeria PJH, Aras 3-5, Jalan P4W, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100 Putrajaya

Page 2: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK 3

06

57

2137

69

41

758589

PERUTUsAN

PENYELIDIKANDAN INOVAsI

PELAJAR

KEBOLEHPAsARAN

sTAF

PROGRAM

INsTITUsI

PENGANTARABANGsAAN

HALATUJUMAsADEPAN

KONSEP

Sistem Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) merupakan salah satu aliran yang diiktiraf atau dikenali sebagai

satu sistem pendidikan yang berperanan penting untuk membentuk individu yang mempunyai kemahiran teknikal yang tinggi seperti yang diingini oleh industri pada masa kini. Perubahan masa dan perkembangan dunia teknologi bergerak pantas menuntut perubahan kepada sistem TVET untuk membentuk generasi yang berkebolehan dan berdaya saing.

Kementerian Pengajian Tinggi optimis dalam memanifestasikan salah satu hasrat murni Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) agar hasrat untuk mencapai keampuhan modal insan dan mobiliti graduan politeknik berdaya saing di peringkat global dapat direalisasikan. Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) memainkan tanggungjawab penting dalam pembangunan modal insan yang ingin dijana dalam menerajui TVET dan juga menjayakan agenda memajukan

Modal Insan Kompetitif

agenda negara. Selaras dengan Bidang Keberhasilan Utama (Key Results Areas) sektor pengajian tinggi dan objektif hala tuju Transformasi Politeknik, JPP komited melahirkan modal insan kompetitif berfikiran global dan bertindak lokal. Strategi perlu diatur agar negara dapat melahirkan modal insan yang mempunyai pengetahuan tinggi, berkemahiran, inovatif, memiliki nilai jati diri, beretika, terlatih serta mempunyai minda kelas pertama tanpa meminggirkan aspek nilai dan budaya.

Konsep modal insan adalah pelaburan terhadap sumber manusia yang melibatkan transformasi pendidikan dan latihan bagi memastikan graduan politeknik memiliki kemahiran teknikal terkehadapan, keupayaan akademik, kebolehpasaran tinggi dan pengukuhan kemahiran insaniah agar bersifat responsif kepada keperluan sektor pekerjaan dan pasaran yang berubah dengan pantas mengikut keperluan semasa.

2 3LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK

Page 3: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK4 5

Satu daripada pendekatan yang boleh diambil untuk mengarusperdanakan politeknik dengan menjamin kualiti institusi tersebut. Sukacita saya maklumkan sebanyak 17 daripada 27 buah politeknik yang telah menghasilkan graduan peringkat diploma telah dinilai melalui sistem penarafan politeknik atau PolyRate di mana penilaiannya adalah berasaskan kepada tahap kualiti pengajaran dan pembelajaran di politeknik seluruh Malaysia.

Input daripada industri amatlah penting, khususnya berkenaan kemahiran teknik dan kemahiran insaniah yang patut ada pada graduat separa profesional. Industri ini juga hendaklah terus memberikan sokongan dan kerjasama dalam menjayakan program latihan industri untuk penuntut dan pensyarah politeknik dan kolej komuniti.

Dalam era yang semakin mencabar, pelajar perlu dibekalkan dengan pelbagai kemahiran untuk mendapatkan peluang pekerjaan dan survival apabila bergraduat kelak. Untuk mencapai maksud tersebut, pelajar perlu terlibat secara aktif dalam aktiviti ko-kurikulum dan kehidupan kampus. Usaha ini bertujuan untuk membekalkan pelajar bukan hanya kemahiran akademik tetapi juga kemahiran insaniah yang amat penting bagi mereka setelah tamat pengajian kelak."

"Tanggungjawab kitasekarang ialah untuk membebaskan pemikiran daripada belenggu masa silam supaya kita dapat menerajui kegemilangan ilmu seterusnya membina suatu bangsa Malaysia yang disegani dunia.

Pelan transformasi ini juga akan memartabatkan beberapa politeknik sebagai politeknik premier bertujuan untuk memfokuskan tenaga kepakaran dan pemusatan ilmu di dalam sektor pengajian politeknik kepada bidang-bidang kepakaran atau niche selaras dengan pembangunan industri tanah air. Langkah ini bakal mengangkat taraf pembangunan ilmu di dalam institusi politeknik dan sektor kemahiran negara ke peringkat yang lebih tinggi. Saya yakin dengan transformasi yang telah direncana dan bakal dilaksanakan ini, ia akan melonjakkan peranan politeknik di dalam sektor pengajian tinggi negara bukan sahaja untuk memenuhi keperluan pembangunan modal insan berasaskan teknologi dan industri, malah turut berperanan membantu usaha kerajaan secara keseluruhan ke arah pembangunan model ekonomi baru yang berlandaskan ilmu dan inovasi.

2011

2008

2009

2010“

““

””

Ucapan YB Menteri KPT : Perhimpunan Bulanan, Oktober 2011

Dialog Industri 2008

Amanat YB Menteri KPT2009

Amanat YB Menteri KPT2010

MenteriPetikan

Dato' Seri Mohamed Khaled NordinMenteri Pengajian Tinggi

Page 4: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK6 7

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia. Bersyukur kehadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah rahmatnya, Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) telah berjaya menghasilkan Buku Laporan Tahunan 2011.

Setelah 8 tahun JPP ditubuhkan, cabaran demi cabaran telah dilalui jabatan ini bagi melaksanakan tanggungjawab untuk menguruskan institusi terbesar Pendidikan Teknik Dan Vokasional (TVET) negara. Peningkatan peranan JPP ini adalah selari dengan hasrat Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) bagi mempertingkatkan lagi pembangunan modal insan dengan memperkasa pengajian tinggi untuk kepentingan pembangunan negara. Oleh itu, JPP secara berterusan akan meningkatkan kualiti dan kreativiti bagi penghasilkan modal insan yang kompetitif selari dengan misi kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) bagi menjadikan Malaysia sebuah negara maju yang kompetitif di peringkat antarabangsa.

Tahun 2011 adalah tahun yang mencabar dan bermakna bagi JPP kerana merupakan tahun kedua bagi fasa 1 transformasi politeknik. Dalam fasa Quick Wins dan Transformasi Keinstitusian, keputusan Sistem Penarafan Politeknik ataupun PolyRate yang telah diumumkan oleh YB Menteri Pengajian Tinggi merupakan keputusan yang dinantikan. Sistem penarafan PolyRate ini bertujuan untuk menilai tahap kualiti pengajaran dan pembelajaran di politeknik seluruh Malaysia. Aspek seperti input, proses dan output politeknik dinilai dan ditaraf mengikut tier 1 hingga tier 6. Daripada 27 buah politeknik seluruh Malaysia, hanya 17 buah sahaja telah dinilai melalui sistem penarafan ini. Hasil daripada penilaian tersebut, sebanyak 2 buah politeknik telah berjaya memperoleh tier 5, 12 buah politeknik pada tier 4 dan 3 buah politeknik memperoleh tier 3.

Selain daripada itu, salah satu daripada inisiatif hala tuju Transformasi Politeknik adalah bagi memantapkan kualiti pengajaran dan penyelidikan dalam bidang tujahan (niche area). Oleh yang demikian, dalam RMKe-10, 3 politeknik premier telah diperuntukkan sebanyak RM13 juta bagi pembangunan Centre of Technology (COT). COT ini berfungsi sebagai pemangkin kepada usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan penyelidikan. Ia juga adalah untuk melonjakkan lagi peranan politeknik dalam bidang tujahan masing-masing dan menjadi penggerak kepada kolaborasi dengan pihak industri. Antara aktiviti yang telah dimulakan di Pusat Teknologi ini adalah pengwujudan unit penyelidikan, inovasi dan keusahawanan.

Pada tahun 2011, politeknik telah mula menawarkan 5 buah program baharu yang sejajar dengan keperluan Program Transformasi Ekonomi (ETP) seperti Diploma Lanjutan Pengurusan Fasiliti di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Diploma Lanjutan Akauntansi di Politeknik Ungku Omar, Diploma Elektrik dan Elektronik di Politeknik Kota Bharu, Diploma Pengurusan Acara dan Diploma Perkhidmatan Makanan (Amalan Halal) di Politeknik Merlimau Melaka sebagai jaminan terhadap kelangsungan dan kerelevanan politeknik. Selain itu, 3 kurikulum program diploma lanjutan dan 9 kurikulum program peringkat diploma telah berjaya disiapkan dalam bidang rangkaian komputer, pengurusan kewangan Islam, keusahawanan, keselamatan teknologi maklumat, pengurusan acara, pengurusan pelancongan (taman tema dan rekreasi), amalan pengurusan halal, landskap hortikultur, bioteknologi, agroteknologi, teknologi akuakultur dan teknologi media cetak.

JPP dan institusi di bawah kawalannya komited dalam peningkatan kualiti secara berterusan ke atas program pengajian politeknik yang ditawarkan bagi menerajui pengajian TVET negara. Bagi mencapai standard kualiti yang ditetapkan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan mematuhi Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF), JPP telah mengambil langkah menyemak semula

kurikulum program pengajian yang ditawarkan di politeknik. Program pengajian sedia ada yang telah

mendapat pengiktirafan kelayakan dari Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah diberi status

deemed accredited oleh pihak MQA. Pada tahun 2011, 5 program Diploma Lanjutan di empat buah politeknik telah melalui proses Lawatan Penilaian oleh Panel Penilai dari MQA bagi memperolehi status Akreditasi Penuh. Sebanyak 227 program pengajian peringkat diploma yang berstatus deemed accredited dari 27 politeknik akan membuat permohonan Akreditasi Penuh pada tahun 2012. Pelan Transformasi Politeknik mensasarkan pada tahun 2015 politeknik menumpukan kepada Audit Institusi yang bertujuan menentukan kesinambungan atau pengekalan status akreditasi program pengajian untuk mendapat taraf swaakreditasi

JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK

KetuaPengarah

Perutusan bagi membolehkan sistem pengajian politeknik mengakreditkan program-programnya sendiri.

Pada Julai 2011 Politeknik METrO telah dilancarkan oleh YBhg. Menteri Pengajian Tinggi di Politeknik METrO Kuala Lumpur. Dengan berteraskan kepada Maximising Education and Training Opportunities, program yang ditawarkan di politeknik ini adalah berasaskan perkhidmatan (Service based) dan mempunyai ciri kebolehlenturan (flexibility) yang tinggi mengikut keperluan semasa. Ia memberi peluang kepada warga kota terutama yang telah bekerja untuk meningkatkan taraf pendidikan masing-masing. Pada masa ini 3 Politeknik METrO telah beroperasi iaitu Politeknik METrO Kuala Lumpur, Politeknik METrO Kuantan dan Politeknik METrO Johor Bahru. Buat permulaan setiap politeknik METrO menawarkan 2 buah program pengajian. Dalam RMKe-10 Rolling Plan Kedua, sebanyak dua buah politeknik METrO telah mendapat kelulusan pembinaan sebagai tambahan kepada tiga buah politeknik METrO sedia ada iaitu Politeknik METrO Betong, Sarawak dan Politeknik METrO Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

Kemajuan sesebuah negara pada masa hadapan sangat bergantung kepada usaha semua pihak dalam melahirkan modal insan yang berketerampilan, berdaya saing dan mempunyai nilai tambah tinggi yang boleh menyumbang kepada pembangunan negara. Setiap politeknik memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan graduan yang mempunyai nilai kebolehpasaran dan kebolehdapatan kerja yang tinggi. Hasil kajian pengesanan graduan juga menunjukkan peratusan kebolehpasaran graduan politeknik secara keseluruhannya telah mencapai matlamat yang ditetapkan. Ini menunjukan hasil usaha padu semua pihak terutama JPP dan politeknik bagi melonjakkan tahap kualiti graduan politeknik agar mereka dapat menyumbang kepada pelaksanaan pelan transformasi ekonomi negara.

Saya berharap agar semua pihak akan bekerjasama dalam merealisasikan hasrat untuk melaksanakan semua inisiatif yang telah dirancang. Ikhtiar dan usaha melalui penggabungan kepakaran, pemikiran dan operasi akan membawa kita kepada kejayaan. Kita perlu menggunakan keupayaan pengetahuan untuk bertindak secara proaktif bagi mencetuskan gagasan ilmu dan keberhasilan yang akan merevolusikan sektor pengajian tinggi negara. Ini seterusnya akan melahirkan modal insan yang kompetitif dan mampu bersaing di peringkat global.

Akhir kata, sekalung penghargaan dan syabas diucapkan kepada sidang redaksi yang telah menyumbang sepenuhnya idea, tenaga serta komitmen bagi menghasilkan buku ini.

Tuan Haji Md. Nor bin Yusof, AMKKetua Pengarah, Jabatan Pengajian PoliteknikKementerian Pengajian Tinggi

Page 5: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK8 9

JPPMaklumatumum

Menerobos sempadan

untuk membina persekitaran

pembelajaran transformatif dan

kreatif ke arah menjana ekonomi

yang dipimpin inovasi

Misi

Penjana utama modal insan

inovatif melalui pendidikan dan

latihan transformasional bagi

memenuhi keperluan tenaga

kerja global menjelang 2015

Visi

Piagam pelanggan

JPP komited memberi perkhidmatan yang berkualiti, cekap dan mesra pelanggan dalam perkara berikut:

• Menyediakanpeluangpendidikan

berkualiti di peringkat diploma dan diploma lanjutan selaras dengan keperluan industri semasa

• Memastikanprosespengambilanpelajar ke Politeknik mengikut syarat dan kriteria yang ditetapkan serta memaklumkan keputusan kemasukan dalam tempoh satu bulan selepas tarikh tutup permohonan

• Membuatpenempatanpensyarah-pensyarah ke Politeknik sekurang-kurangnya dua kali setahun

• Mengambiltindakanterhadapsetiapaduan dan memberi maklumbalas terhadap pertanyaan dalam tempoh lima hari bekerja

• Mengadakansekurang-kurangnyasatu sesi dialog setiap tahun dengan pihak industri dan agensi berkaitan untuk memastikan program pengajian yang ditawarkan sentiasa relevan dengan keperluan sumber tenaga manusia yang diperlukan

• Menyediakanmaklumat tentang peluang pendidikan yang ditawarkan

dalam tempoh tiga hari bekerja.

Page 6: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK10 11

Pengajian Politeknik memainkan peranan penting untuk menangani perubahan ekosistem pengajian tinggi negara. Pengajian ini bertujuan untuk menghasilkan modal insan berilmu dan berkemahiran tinggi dalam bidang Teknikal dan Vokasional. Malaysia perlu meningkatkan peratusan tenaga kerja berkemahiran tinggi daripada 23% kepada 37% menjelang tahun 2015. Justeru, Pendidikan dan Latihan Teknik dan Vokasional (TVET) diarusperdanakan sebagai langkah bijak dalam merealisasikan sasaran negara termasuk meningkatkan imej TVET pada pandangan masyarakat.

Hala tuju Transformasi Politeknik yang dilancarkan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri pada 25 Februari 2011 bermatlamat membina upaya baharu politeknik bagi membangunkan sumber manusia negara untuk memenuhi keperluan model ekonomi baharu yang berasaskan inovasi dan kreativiti. Seiring dengan PSPTN, Transformasi Politeknik bertujuan untuk menghasilkan modal insan yang mempunyai mentaliti kelas pertama dan memenuhi keperluan pasaran global. Perubahan sistematik di bawah Transformasi Politeknik ini merangkumi penaikan politeknik ke taraf premier, penghasilan employable graduates dan peningkatan imej pendidikan politeknik.

Objektif Transformasi Politeknik ialah:

• melonjakkanpolitekniksebagaiinstitusipenerajubidang pendidikan dan latihan teknik dan vokasional pada peringkat diploma

• mengukuhkankerelevanandankeresponsifanprogram pengajian di politeknik terhadap kehendak pembangunan ekonomi negara

• menerajuibidangtujahandanteknologitertentubagi menghasilkan graduat berkualiti yang berdaya usahawan, berkebolehpasaran tinggi dan berdaya saing

• membinareputasidanjenamayangmampumeletakkan politeknik antara institusi pengajian tinggi negara yang terbaik

• mempelbagaidanmeluaskanpenawaranprogram yang mampu menarik minat pelajar ke politeknik.

Fasa pertama pelaksanaan Transformasi Politeknik melibatkan Quick Wins dan Transformasi Keinstitusian untuk tempoh masa 2010-2012. YAB Timbalan Perdana Menteri ketika melancarkan Transformasi Politeknik telah mengumumkan tiga politeknik yang dinaiktarafkan sebagai politeknik premier iaitu Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dan Politeknik Ibrahim Sultan. Kewujudan Politeknik premier ini adalah sebagai ikon kepada sistem pengajian politeknik. Inisiatif awal politeknik premier ini adalah pembangunan Centre of Technology (COT) dengan kos pembangunan sebanyak RM13 juta bagi setiap COT.

Pada tahun 2011, 6 program peringkat diploma lanjutan, 56 program peringkat diploma dan 5 progam kemahiran khas peringkat sijil telah dilaksanakan dengan enrolmen 89,910 pelajar. Penawaran semua program adalah selaras dengan Model Baru Ekonomi dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) negara. Dalam masa yang sama, strategi diatur bagi meningkatkan penghasilan graduat politeknik berkualiti melalui program pendidikan dan latihan transformasional demi memenuhi keperluan tenaga kerja negara dan global. Inisiatif Transformasi Politeknik yang dilaksanakan dalam tahun 2011 pada keseluruhannya telah mencapai sasaran yang ditetapkan. Bagi memastikan kualiti pengajian politeknik, pihak Kementerian Pengajian Tinggi telah melaksanakan Sistem Penarafan Politeknik (PolyRate 2011). Hasilnya, daripada 17 politeknik yang ditaraf, dua politeknik telah mendapat Tier 5, 12 politeknik mendapat Tier 4 dan 3 politeknik mendapat Tier 3.

Di samping itu, Politeknik METrO telah dilancarkan secara rasminya oleh YB Menteri Pengajian Tinggi pada 21 Julai 2011 di Setiawangsa Kuala Lumpur. 3 Politeknik METrO yang telah beroperasi ialah di Kuala Lumpur, Kuantan dan Johor Bahru. Istilah METrO adalah bersandarkan akronim Maximizing Education and Training Opportunities. Ia merupakan satu lagi kaedah memperluaskan akses bagi

pendidikan dan latihan berterusan terutama dalam bidang perdagangan dan perkhidmatan yang memberi impak positif kepada masyarakat

setempat dan negara.

TransformasiPoliteknik

Kualiti ahli akademik politeknik adalah aspek penting bagi menjamin kelestarian pengajian politeknik. Bilangan pensyarah berkelayakan sarjana atau PhD di seluruh Politeknik telah melebihi 2,400 orang dalam pelbagai bidang berkaitan. Para pensyarah politeknik juga dituntut untuk meningkatkan keupayaan diri melalui pensijilan profesional dalam bidang masing-masing. Dengan kelebihan ini, kualiti penyampaian program pengajian dapat ditingkatkan. Ia juga dapat memacu kegiatan penghasilan produk dan perkhidmatan yang inovatif. Sehingga kini sebanyak 40 produk perkhidmatan dalam bidang TVET telah dihasilkan dan berjaya diaplikasikan oleh pensyarah dan pelajar politeknik .

Transformasi Politeknik juga melibatkan usaha meningkatkan imej dan reputasi politeknik sebagai peneraju TVET. Beberapa inisiatif penjenamaan telah dilaksanakan bermula dengan kaji selidik oleh kumpulan penyelidik dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berkaitan persepsi masyarakat terhadap pelaksanaan Transformasi Politeknik. Hasil daripada kajian ini digunakan untuk pembangunan kandungan penjenamaan dan pelaksanaan fasa Branding Communication. Semua usaha ini menepati hala tuju baharu, Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan Transformasi Politeknik 2011 yang menfokuskan kepada strategi komunikasi dan perhubungan awam. Di samping itu, usaha publisiti berterusan dilaksanakan bertujuan menarik perhatian masyarakat umum dan pelajar khasnya dengan memfokuskan kepada engagement pihak media dan industri. Media blitz diadakan bagi acara utama politeknik seperti majlis pelancaran Politeknik METrO, Roof Top Gardening dan Malaysian Polytechnic Entrepreneurship Centre (MPEC), penubuhan Kesatuan Kebangsaan PPPT Semenanjung Malaysia, penganjuran Corporate Social Responsibility di Port Dickson, penerbitan artikel dalam Malaysian Progress dan Polytechnic Today dan wawancara dalam rancangan Malaysia Hari Ini.

Page 7: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK12 13

DR. NAIMAH BINTI MD. KHALILPengarah Bahagian Pentaksiran Dan Pensijilan

EN. MOHD NASIR BIN MOHAMAD MAZLANPengarah Bahagian Khidmat Pengurusan

EN. ABDUL MALEK BIN HASSANPengarah Bahagian Perhubungan Industri Dan Publisiti

EN. WAN ZULKIFLY BIN WAN ZAKARIAPengarah Bahagian Pembangunan Dan Kebajikan Pelajar

TN. HJ. MOHD NAZARI BIN AHMADPengarah Bahagian Pengambilan Pelajar

EN. HIKMATULLAH BIN HAJID AHMAD KHAN Pengarah Bahagian Pengurusan Prestasi

EN. ABDUL KARIM BIN JAAFARPengarah Bahagian Kecemerlangan Profesional

EN. SHABUDIN BIN MANPengarah Bahagian Pembangunan Dasar

TN. HJ. ZULKIFLI BIN MD. SALLEHPengarah Bahagian Perancangan Makro

DR. ABDUL RAHIM BIN AHMADPengarah Bahagian Penyelidikan Dan Inovasi

DR. MOHD RASHAHIDI @ RUSDI BIN MOHAMOODPengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum

PN. SITI JARIAH BINTI IBRAHIMPengarah Bahagian Kecemerlangan Instruksional

TN. HJ. MOHD GHAUS BIN AB. KADIRTimbalan Ketua Pengarah (Akademik)

DATUK HJ. MOHLIS BIN JAAFARTimbalan Ketua Pengarah (Operasi) Ketua Pengarah

TUAN HAJI MD. NOR BIN YUSOF

Page 8: Laporan Tahunan Politeknik 2011

Januari

FebruariMac April

Mei

Amanat Ketua Pengarah Tahun 2011 berlangsung di

Putrajaya pada 31 Januari 2011. Penekanan utama

dalam amanat tersebut adalah berkenaan peranan

warga politeknik dalam mengembangkan inovasi

dalam pengajaran dan pembelajaran di politeknik.

Pada 19 Febuari 2011, YAB Dato’ Sri Mohd

Najib bin Hj. Tun Abdul Razak, Perdana

Menteri Malaysia telah merasmikan Tun

Teja Suite Politeknik Merlimau. Tun Teja

Suite merupakan training hotel para pelajar

Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti dan

mempunyai 15 bilik penginapan.

Bahagian Pengurusan Prestasi

JPP telah mengadakan

Lawatan Keserakanan ke

semua politeknik. Lawatan

bertujuan memantau dan

mendidik warga politeknik

berkenaan KPI Transformasi

Politeknik.

Politeknik Ungku

Omar telah berjaya

memenangi 1 pingat

emas, 2 perak dan 1

gangsa dalam pertandingan International Engineering Invention And Innovation

Exhibition (I-Envex) 2011 di Kangar Perlis pada 8 hingga 10 April 2011.

Pertandingan ini disertai oleh 270 kumpulan dari 7 buah negara.

YBhg Datuk Ab Rahim bin Md

Noor, Ketua Setiausaha KPT

telah melawat Politeknik

Kuching Sarawak pada 6 Mei

2011. Ia adalah sebahagian

daripada usaha Winning Heart

and Minds.

Pada 31 Mei 2011 , 4 MoU telah ditandatangani antara politeknik dan

Mesiniaga Berhad, Ericsson (M) Sdn Bhd, ACCA Malaysia Sdn Bhd, dan IBFIM

di Putrajaya. Bidang kolaborasi MoU ini ialah dalam reka bentuk kurikulum

dan pendekatan pembelajaran yang berasaskan persekitaran pekerjaan

yang sebenar.

Jabatan Pengajian Politeknik telah menganjurkan

Innovation Conference 2011 bertempat di Malaysia Agro

Exposition Park Serdang (MAEPS) pada 31 Mei dan 1 Jun

2011. Persidangan ini diadakan secara kolaborasi dengan

MOSTI, Kementerian Sumber Manusia (MOHR), Malaysian

Industry-Government Group For High Technology

(MIGHT) dan 2 buah agensi swasta.

embelajaran yang berasaskan persekitaran pekerjaan

ImbasanPerist

iwa2011

j ra

eart

asta.ta.

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK14 15

Page 9: Laporan Tahunan Politeknik 2011

Julai

OgosSeptember Oktober

November

Disember

JunMajlis Anugerah Perkhidmatan

Cemerlang bagi tahun 2010

telah dijalankan di Dewan

MAEPS Serdang Selangor pada

14 Jun 2011. Majlis ini telah

disempurnakan oleh YB

Menteri Pengajian Tinggi.

Seramai 1,083 orang telah

menerima sijil pada hari

tersebut.

Pelancaran Politeknik METrO telah disempurnakan oleh YB

Menteri Pengajian Tinggi di Politeknik METrO Kuala Lumpur,

Setiawangsa pada 21 Julai 2011. Dengan bersandarkan akronim

Maximizing Education and Tranining Opportunities, program

yang ditawarkan merupakan program berkebolehpasaran

tinggi dalam bidang perkhidmatan dan perdagangan.

Ketua Pengarah telah merasmikan Majlis

Sambutan Bulan Kemerdekaan pada 15

Ogos 2011. Majlis yang dianjurkan bersama

antara pihak JPP dan Puspanita JPP ini turut

diserikan dengan kehadiran YBhg Datin

Hasmah binti Hassan, Pengerusi Puspanita

KPT. Pada akhir majlis ini, bubur lambuk

diagihkan bersempena bulan Ramadhan.

Pasukan Ragbi Politeknik Merlimau Melaka (PMM) muncul juara

kategori Cup manakala Politeknik Kuching Sarawak menjuarai

kategori Plate dalam Kejohanan Ragbi Jemputan Institusi Pendidikan

Tinggi Peringkat Kebangsaan 2011 yang diadakan di Politeknik

Kuching Sarawak. Kejohanan ini turut disertai 11 IPT lain.

Jabatan Pengajian Politeknik berpindah dari

Heritage Office Tower Seri Kembangan ke Galeria

PJH Presint 4 Putrajaya. Perpindahan ini telah

dilaksanakan secara berperingkat mulai Julai

2011.

Politeknik Ungku Omar telah

memenangi pingat emas dan perak

dalam pertandingan Ciptaan, Inovasi

dan Reka Bentuk (IID) ASEAN 2011 di

UiTM Merbok Kedah. Produk yang

memenangi anugerah tersebut

adalah Automatic Observer Vehicle

dan Clamp Monoshock yang

merupakan hasil inovasi pelajar

semester akhir.

Politeknik Johor Baharu diisytiharkan dengan nama

baharunya Politeknik Ibrahim Sultan. D.Y.M.M. Sultan Ibrahim

Ibni Almarhum Sultan Iskandar berkenan mencemar duli bagi

menyempurnakan majlis tersebut.

Majlis Sukan Politeknik (MSP) telah menganjurkan

Sukan Institusi Pendidikan Malaysia (SIPMA) pada 4

hingga 12 Jun 2011 di Melaka. Temasya dwi tahunan

ini melibatkan lebih 1,600 orang atlit dari kontinjen

KPT dan KPM iaitu Majlis Sukan Universiti Malaysia

(MASUM), Majlis Sukan Institusi Swasta (MASISWA),

Majlis Sukan Politeknik (MSP) dan Majlis Sukan

Kolej Komuniti (MASKOM), Majlis Sukan Sekolah

Malaysia (MSSM), Majlis Sukan Institut

Pendidikan Guru Malaysia (MPIPMA) dan Majlis

Sukan Matrikulasi Malaysia (MSM).

Politeknik Ungku Omar (PUO) menjuarai

Perodua Eco Challenge 2011 di Melaka

International Motorsport Circuit (MIMC). Dengan

setengah liter petrol, kenderaan PUO mampu

bergerak sejauh 24.07km. Gelaran Juara

Kategori Jarak Terjauh melayakkan PUO

membawa pulang trofi, wang tunai RM20,000

dan medal.

Majlis Pelancaran Kesatuan Kebangsaan Pegawai Perkhidmatan

Pengajian Tinggi Semenanjung Malaysia (KKPPPTSM) telah

berlangsung pada 22 September 2011 di Politeknik Port Dickson

oleh YB Menteri Pengajian Tinggi. Majlis ini juga dijalankan serentak

dengan Majlis Sambutan Hari Raya Aidilftri.

YB Menteri Pengajian Tinggi telah menyempurnakan

pelancaran Pusat Keusahawanan Politeknik Malaysia

(MPEC) sempena Karnival Keusahawanan Politeknik di

Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada 30

Oktober 2011. Penubuhan MPEC selari dengan Dasar

Pembangunan Keusahawanan IPT yang bertujuan untuk

memperkasa dan melahirkan graduan berpemikiran dan

berkemahiran ciri-ciri usahawan global.

Siri Jerayawara ke semua politeknik seluruh

Malaysia bermula pada 1 November dan

berlanjutan hingga Disember 2011. Siri jelajah

ini melibatkan semua pegawai

kanan jabatan bertujuan

meningkatkan kefahaman dan

komitmen warga politeknik

dalam menjayakan agenda

transformasi politeknik.

Delegasi JPP dan Politeknik yang terdiri daripada 11 pegawai

telah mengadakan lawatan kerja ke Kementerian Pendidikan

Brunei Darussalam pada 20 hingga 23 November 2011.

Lawatan kerja ini bertujuan mengeratkan hubungan dua

hala antara kedua-dua negara dengan penumpuan

terhadap pelaksanaan pendidikan

inklusif di sekolah dan IPT di Brunei.

Sukan

hingg

ini me

KPT da

(MASU

ai

n

hala antara kedua dua

Sukan Politeknik (MSP) telah menganjurkan Majlis

p

Maj

Pen

berlmenyempurnakan

eknik METrO Kuala Lumpur,

Dengan bersandarkan akronim

ng Opportunities, program

gram berkebolehpasar

an dan perdagan

ajian Tinggi telah m

Keusahawan

rniv

m

pasaran

agangan.

nggi telah m

Politeknik Ungku Omar telahP

gkat mu

Po

ysia

asta (MASISWA),

egawai Perkh

METrO telah disempurnakan oleh YB

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK16 17

Page 10: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK18 19

PREMIER

KONVENSIONAL

METrO

3

324

1. Politeknik Ungku Omar2. Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah3. Politeknik Ibrahim Sultan

1. Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin 2. Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah 3. Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah 4. Politeknik Balik Pulau 5. Politeknik Seberang Perai 6. Politeknik Sultan Azlan Shah 7. Politeknik Sultan Idris Shah 8. Politeknik Banting Selangor 9. Politeknik Nilai Negeri Sembilan 10. Politeknik Port Dickson 11. Politeknik Melaka 12. Politeknik Merlimau

13. Politeknik Mersing Johor 14. Politeknik Muadzam Shah 15. Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah 16. Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin 17. Politeknik Hulu Terengganu 18. Politeknik Kuala Terengganu 19. Politeknik Kota Bharu 20. Politeknik Jeli Kelantan 21. Politeknik Kuching Sarawak 22. Politeknik Mukah 23. Politeknik Kota Kinabalu 24. Politeknik Sandakan Sabah

1. Politeknik METrO Kuala Lumpur2. Politeknik METrO Kuantan3. Politeknik METrO Johor Bahru

3

13

21

22

23 24

14

15

1

12

11

5

10

2019

9

18

17

2

8

2

76

1

34

2

1

3

16

JPP juga mengucapkan selamat menjalankan tugas baru kepada warga JPP yang telah berpindah. Setinggi-tinggi penghargaan dirakamkan atas jasa dan sumbang bakti sepanjang tempoh perkhidmatan. Warga JPP berharap sumbangan dan kecemerlangan yang ditonjolkan di JPP akan diteruskan di tempat yang baru. Staf yang telah bertukar berpindah ialah:

Senarai pegawai-pegawai yang telah kembali ke rahmatullah pada tahun 2011. Semoga mereka tergolong dalam golongan hambaNya yang dirahmati dan dikasihiNya. ~ Al-Fatihah

• AllahyarhamEn.AhmadRanibinAliHanafiah,PengarahPoliteknikSeberangPerai

• AllahyarhamTn.Hj.DzulkiflibinIsmail,PengarahPoliteknikSultanIdrisShah

• Allahyarhamah Pn. Hjh. Aziah binti Abdul Aziz, Ketua Penolong Pengarah, BahagianPembangunan Kurikulum, JPP

Farewell but not forgotten

Farewellbut not goodbye

NAMA

1. Dr. Hj. Mohammad Naim bin Yaakub

2. Pn. Hjh. Rashidah binti Mustapa

3. En. Mohd Noor bin Shahudin

4. En. Mohamad Isa bin Azhari

5. Pn. Ani Asmah binti Tajul Ariffin

6.Pn.Hjh.RohanabintiZulkifli

7. Pn. Hjh. Norehan binti Md. Shariff

JAWATAN / BAHAGIAN

Pengarah, Bahagian Pembangunan Dasar

Pengarah, Bahagian Pentaksiran dan Pensijilan

Pengarah, Bahagian Pembangunan Kurikulum

Pengarah, Bahagian Pembangunan dan Kebajikan Pelajar

Pengarah, Bahagian Perhubungan Industri dan Publisiti

Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pembangunan Dasar

Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Pembangunan Kurikulum

JAWATAN / BAHAGIAN BARU

Ketua Pengarah, Colombo Plan Staff College, Filipina

Pengarah Politeknik Melaka

Pengarah, Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah

Timbalan Pengarah (Akademik) Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah

Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pembangunan Akademik, JPKK

Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Dasar dan Pembangunan Kurikulum, JPKK

Timbalan Pengarah (Akademik) Politeknik Kota Kinabalu

Belasungkawa

JPP merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada mantan Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan) YBhg. En. Amir bin Md. Noor yang berpindah ke Jabatan Pengajian Kolej Komuniti dan dilantik sebagai Ketua Pengarah. Beliau telah mencurah bakti dalam pendidikan teknikal dan vokasional semenjak tahun 1982. Sepanjang 30 tahun perkhidmatan beliau amat menitikberatkan semangat setia kawan, kerjasama yang berterusan serta mendukung aspirasi, visi dan misi jabatan. Pengalaman dan kewibawaan beliau dalam bidang teknik dan vokasional terserlah sewaktu beliau menyandang pelbagai jawatan termasuk Pensyarah, Atase Pendidikan, Pengarah Politeknik dan Bahagian dan Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan) di JPP. Berperwatakan high thinking and high doing menyumbang terhadap pembangunan dan kemajuan institusi politeknik secara holistik. Beliau dikurniakan dianugerahkan darjah Setia Mahkota Selangor (SMS), Darjah Ahli Mahkota Perlis (AMP) dan Darjah Kebesaran Syed Sirajuddin Perlis (SSP)

Al-Fatihah

4

1 2 3

5 6 7

Page 11: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK20 21

PELAJAR

Page 12: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK22 23

Modal Insan Kompetitif,Mentaliti Kelas Pertama,Berfikiran Global, Bertindak Lokal

Modal Insan Kompetitif merupakan golongan pekerja yang mempunyai ciri-ciri membina modal insan berilmu dan berkemahiran tinggi, menjalankan penyelidikan yang bermakna, dan menghasilkan inovasi berimpak besar. Selain itu, modal insan kompetitif menjadi penggerak masyarakat agar mereka mempunyai minda kelas pertama serta berfikiran global, bertindak lokal. Politeknik sebagai penjana utama modal insan inovatif melalui pendidikan dan latihan transformasi telah mengorak langkah ke hadapan bagi memastikan graduannya berkebolehpasaran tinggi dengan daya keusahawanan yang mantap. Proses penjanaan modal insan ini bermula dengan pengambilan pelajar yang mementingkan keseimbangan keupayaan akademik dan kemahiran insaniah. Pengambilan pelajar politeknik telah diletakkan di bawah institusi TVET. Permohonan kemasukan ke politeknik perlu melalui proses saringan yang diselaraskan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Kementerian Pengajian Tinggi.

Page 13: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK24 25

Politeknik melahirkan graduan yang berdaya saing dan berkualiti bagi tujuan memenuhi keperluan tenaga kerja dalam bidang teknik dan vokasional kepada negara. Politeknik mempunyai peranan khusus untuk menangani perubahan ekosistem pengajian tinggi negara yang bukan sahaja memerlukan modal insan berilmu tinggi tetapi juga berkemahiran tinggi. Bagi memenuhi keperluan tenaga kerja negara beberapa inisiatif di bawah Transformasi Politeknik telah dilaksanakan dalam tahun 2011. Pada keseluruhannya enrolmen telah melebihi sasaran yang ditetapkan iaitu 89,910 pelajar berbanding sasaran awal sebanyak 89,600 pelajar. Beberapa program telah dianjurkan oleh JPP bagi mencapai sasaran tersebut. Antaranya melalui penyertaan program Jom Masuk U dan pengiklanan program di media massa. Pengambilan pelajar meliputi dua sesi pengambilan iaitu sesi Januari dan Jun 2011. Jumlah keseluruhan pengambilan pelajar baru bagi tahun 2011 ialah 39,578 pelajar. Sistem politeknik juga memberi peluang kepada pelajar kurang upaya mengikuti program di 5 politeknik iaitu Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Politeknik Ungku Omar, Politeknik Ibrahim Sultan, Politeknik Kota Kinabalu dan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin.

Ambilan Pencapaian

Page 14: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK26 27

KEUSAHAWANAN

Hubungan antara keusahawanan dan pertumbuhan ekonomi adalah tidak boleh dipertikaikan dan kompleks. Keupayaan usahawan merupakan komponen penting dalam kemampuan sesebuah negara untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi. Oleh itu, bidang keusahawanan merupakan salah satu aspek yang diterapkan kepada pelajar politeknik. Perancangan dan pelaksanaan program keusahawanan pada tahun 2011 dijalankan di peringkat Jabatan Pengajian Politeknik dan di semua politeknik seperti yang terkandung dalam dasar Pembangunan dan Penggalakkan Keusahawanan KPT.

Program Keusahawanan PolyBoutique

Malaysian Polytechnic Entrepreneurship Centre (MPEC) atau Pusat Keusahawanan Politeknik Malaysia ditubuhkan bertujuan menyediakan platform dan program bagi melahirkan pelajar dan graduan politeknik yang mempunyai nilai-nilai keusahawanan. Salah satu inisatif MPEC ialah melancarkan PolyBoutique pada 17 Disember 2011 di Muar, Johor yang dianjurkan bersama oleh Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) dan Politeknik Ibrahim Sultan (PIS). Objektif program ini adalah untuk mendedahkan pelajar politeknik mengenai pengurusan perniagaan berkaitan jahitan dan pakaian melalui inkubator PolyBoutique. Inkubator PolyBoutique juga menyediakan platform perniagaan kepada alumni politeknik yang berminat menceburi bidang perniagaan berkaitan jahitan dan pakaian.

Perasmian pelancaran PolyBoutique telah disempurnakan oleh Pengarah MARA Johor dan turut dihadiri oleh Tn. Hj. Azizi bin Lin, Pengarah PIS Johor, En. Wan Zulkifly bin Wan Zakaria, Pengarah BahagianPembangunan dan Kebajikan Pelajar, JPP serta Cik Linda Onn selaku duta bagi PolyBoutique tersebut. Melalui program ini, MPEC telah memilih PolyBoutique outlet yang pertama iaitu Coco Tailor yang terletak di bangunan Arked MARA, Muar Johor dan juga inkubator yang pertama di PIS.

Pertandingan Pembentangan Rancangan Perniagaan

Pertandingan Pembentangan Rancangan Perniagaan telah dilaksanakan pada 29-30 November 2011 bertempat di Permaisuri Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan. Program yang julung-julung kali diadakan ini ialah untuk memberikan pendedahan kepada pelajar-pelajar tentang prosedur penyediaan Rancangan Perniagaan yang berkesan. Melalui program ini, pelajar dapat menghasilkan satu set Rancangan Perniagaan lengkap yang boleh digunakan sebagai garis panduan kepada mereka sekiranya ingin memulakan perniagaan apabila tamat pengajian kelak. Di samping itu, mereka juga didedahkan kepada Rancangan Perniagaan dalam pelbagai bidang bagi mencetuskan idea perniagaan pada masa hadapan dan kemahiran pembentangan Rancangan Perniagaan

yang berkesan. Pada pertandingan tersebut mereka juga dikehendaki menyampaikan pembentangan Rancangan Perniagaan tersebut secara efektif dan kreatif. Setiap politeknik dikehendaki mengadakan Pertandingan Pembentangan Rancangan Perniagaan di peringkat Politeknik masing-masing dan setiap pasukan diwakili oleh 3-5 orang peserta pelajar. Setiap pasukan yang menang akan mewakili politeknik tersebut ke pertandingan peringkat seterusnya. Pasukan bagi setiap politeknik ini dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan yang akan bertanding pada peringkat zon. Terdapat lima zon iaitu Zon Selatan, Zon Utara, Zon Timur, Zon Tengah & Zon Borneo. Pemenang-pemenang bagi setiap zon iaitu 5 pasukan kemudiannya terpilih ke peringkat akhir. Berikut adalah keputusan penuh pertandingan bagi peringkat zon dan peringkat akhir.

Pembangunan Pelajar

Program ini memberikan impak yang tinggi kerana melalui program ini, MPEC telah berjaya membuka 2 kedai. Kedai di dalam kampus ialah inkubator PolyBoutique di PIS dan kedai pertama di luar kampus ialah Coco Tailor, Muar yang dijenamakan semula kepada nama PolyBoutique Coco Tailor. Malah melalui program ini juga, kerjasama dengan MARA Johor dapat dijalinkan daripada aspek lokasi perniagaan dan khidmat nasihat.

Program Keusahawanan Rooftop Gardening

Program Rooftop Gardening yang diaspirasikan oleh Tn. Hj. Azizi Bin Lin, Pengarah Politeknik Jeli, Kelantan telah dimulakan pada 19 April 2011. Rooftop Gardening merupakan projek penanaman secara fertigasi di atas bumbung dan dimulakan dengan projek penanaman cili. Perasmian program ini telah disempurnakan oleh YB Dato’ Seri Mustapa Bin Mohamed, Ahli Parlimen Jeli pada 23 Julai 2011 sempena penuaian hasil cili kali pertama. Majlis turut dihadiri oleh YBhg. Dato’ Rohani Binti Abdullah, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan), Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan Tuan Haji Md. Nor Bin Yusof, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik. Objektif program ini adalah untuk meningkatkan ruang dan peluang perniagaan serta membina semangat keusahawanan dalam kalangan pelajar, meningkatkan penglibatan dan kerjasama dengan alumni, usahawan dan pelbagai agensi. Program ini memberikan impak yang tinggi kerana dapat mewujudkan beberapa aktiviti atau program sampingan lain. Antaranya ialah penghasilan produk pertanian, pemasaran barangan pertanian, peruncitan, jualan atas talian, francais, hubungan dengan pelbagai pihak seperti MARDI, Jabatan Pertanian, FAMA dan Alumni.

PEMENANG

•ZonSelatan PoliteknikPortDickson

•ZonTengah PoliteknikSultanAzlanShah

•ZonUtara PoliteknikSeberangPerai

•ZonTimur PoliteknikHuluTerengganu

•ZonBorneo PoliteknikKotaKinabalu

PEMENANG

•Johan PoliteknikSeberangPerai

•NaibJohan PoliteknikHuluTerengganu

•Ketiga PoliteknikSultanAzlanShah

PERINGKAT ZON PERINGKAT AKHIR

Page 15: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK28 29

aktiviti gotong-royong perdana yang melibatkan lebih 5000 orang komuniti setempat turut dilaksanakan. Program ini merupakan program perintis kepada program-program lain yang akan datang dalam memperkembangkan lagi kemahiran yang dipelajari serta menyumbangkan tenaga dan khidmat bakti kepada masyarakat.

Corporate Social Responsibility (CSR)“Cintai Dan Sayangi Alam Sekitar”

Program Corporate Social Responsibility (CSR) KPTM “Cintai dan Sayangi Alam Sekitar” dengan tema "Antikutu Sampah" telah dilaksanakan dengan jayanya di sekitar kawasan Taman Awam Teluk Likas, Pulau Taman-Taman Sabah dan Politeknik Kota Kinabalu bermula pada 15 hingga 20 Mei 2011. Program ini telah dirasmikan oleh Datuk Abidin Madingkir Mayor, Datuk Bandar Bandaraya Kota Kinabalu di Teluk Likas, Sabah.

Program yang melibatkan 707 orang kakitangan daripada pelbagai lapisan masyarakat termasuk agensi kerajaan dan swasta turut mendapat liputan melalui media seperti RTM dan akhbar. Seramai 278 orang peserta serta 38 orang pengiring program mewakili 13 Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta negeri Sabah dan Sarawak telah mengikuti aktiviti berkayak dari Pulau Gaya ke Pulau Manukan melalui Pulau Mamutik dan Pulau Sapi sambil mengutip sampah dan membersihkan persekitaran pantai pelancongan itu. Institusi-institusi yang terlibat ialah Politeknik Kota Kinabalu, Universiti Malaysia Sabah, Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan, Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu, Universiti Teknologi Mara Cawangan Sarawak, Politeknik Sandakan Sabah, Kolej Komuniti Tawau, Kolej Komuniti Kuching, Kolej Yayasan Sabah, Kolej Masterskill Kampus Metro Kota Kinabalu, UNITAR Kolej Sidma, Kolej Eastern dan Kolej Sains Kesihatan Aseana.

Aktiviti-aktiviti lain yang turut dijalankan dalam program tersebut adalah aktiviti kemasyarakatan di Pulau Gaya seperti mengubah suai balai raya, gotong-royong

KOMUNITI

Briged Yayasan Sukarelawan Politeknik(Yes! Politeknik)

Yayasan Sukarelawan Siswa (YSS) merupakan satu usaha Institusi Pengajian Tinggi (IPT) ke arah menjana modal insan dalam kalangan siswazah dengan berkesan ke arah membentuk masyarakat dan negara yang lebih gemilang. Program YSS melibatkan aktiviti pengurusan am, khidmat komuniti, lestari alam dan teknikal.

Briged Yayasan Sukarelawan Politeknik (Yes! Politeknik) ditubuhkan bagi menyokong YSS IPT untuk memberi khidmat sukarelawan kepada golongan yang memerlukan melalui program berbentuk teknikal, pengurusan, khidmat komuniti, penerbitan, seni budaya dan lain-lain. Antara aktiviti pengurusan am yang dirancang ialah mesyuarat perancangan tahunan, Polytechnic Rescue Team, Mesyuarat Perancangan Sukarelawan Politeknik dan Seminar Sukarelawan IPT Politeknik Malaysia. Manakala bagi aktiviti khidmat komuniti pula adalah Jana Ekonomi, Sahsiah Remaja, Program Kerohanian, Bantuan Kemanusiaan Luar Negara, Khidmat Kesihatan Komuniti dan bantuan bencana dalam negara.

”Yes! Politeknik” telah melaksanakan satu program Yayasan Sukarelawan Antarabangsa Politeknik Malaysia ”1 Nation 1 Region” pada 4-10 Disember 2011 ke Kemboja di bawah kelolaan bersama JPP, Politeknik Kota Bharu, Kelantan dan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan. Majlis Perasmian Pelepasan Sukarelawan Program ke Kemboja ini telah disempurnakan oleh Dato’ Saifuddin Bin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, bertempat di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA) pada 5 Disember 2011.

Program yang julung-julung kali diadakan di Kemboja ini telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Hal Ehwal Agama Islam Kemboja, Dr. Sos Mousine @ Muahsin bin Yusof pada 8 Disember 2011 bertempat di Croi Menteri Village, Phnom Penh, Kemboja. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan dalam program ini ialah khidmat teknikal untuk membina 3 set penapis air, kempen penjagaan kesihatan, bengkel rawatan awal dan pertolongan cemas serta teknik pelupusan sampah. Bagi memberi kesedaran tentang pentingnya menjaga alam sekitar,

membersihkan persekitaran penempatan penduduk, aktiviti keusahawanan yang boleh membantu menjana pendapatan penduduk serta membina laman web Pulau Gaya bagi mempromosikannya sebagai salah satu kawasan pelancongan di Malaysia.

Majlis penutupan telah disempurnakan oleh YB Datuk Hj. Masidi Manjun Menteri di Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah bertempat di Dewan Rafflesia Politeknik Kota Kinabalu. Turut hadirpada perasmian penutup tersebut adalah YBhg. Datuk Hj. Omar bin Abd. Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Pengajian Tinggi, dan YBrs Tuan Hj. Md. Nor Bin Yusof, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik. Program seumpama ini adalah berperanan memupuk kesedaran minda dan melahirkan norma-norma tanggungjawab terhadap kepentingan kebersihan alam sekitar sama ada di darat atau di dasar laut. Ini adalah seiring dengan tujuan kolaborasi antara Jabatan Pengajian Politeknik dan agensi-agensi setempat.

Page 16: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK30 31

SUKAN

Penganjuran SIPMA ke-4 2011 pemangkin semangat konsep Strategize, Energize dan Synergize(SES) kepada Politeknik

Sukan Institusi Pendidikan Malaysia (SIPMA) 2011 yang ke-4 yang dianjurkan bersama oleh Jabatan Pengajian Politeknik dan Majlis Sukan Politeknik Malaysia (MSPM) telah berlangsung dari 4 hingga 12 Jun 2011 di sekitar Bandaraya Melaka. Sebanyak 7 jenis sukan dipertandingkan dalam SIPMA 2011 iaitu bola sepak, sukan akuatik, skuasy, tenpin boling, badminton, hoki dan olahraga. Acara sukan yang dianjurkan ini menepati SES yang disarankan oleh KSU YBhg. Datuk Ab. Rahim Bin Md. Noor. Kontinjen yang mengambil bahagian dalam kejuaraan ini ialah MSPM, Majlis Sukan Sekolah Sekolah Malaysia (MSSM), Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM), Majlis Sukan IPG Malaysia (MSIPGM), Majlis Sukan IPS Swasta (MASISWA), dan Majlis Sukan Kolej Komuniti Malaysia (MASKOM).

PERTANDINGAN/ANUGERAH/ SUKAN

Kejohanan Ragbi 4 Penjuru Pra- SUKMA 2011

Kejohanan Ragbi Jemputan IPT Kebangsaan 2011

Kejohanan Sofbol Terbuka Kebangsaan 2011

Kejohanan Ragbi Jonah Jones 2011, Kategori Bawah 23 Tahun Kebangsaan

Kejohanan Sukan Institusi Pendidikan Malaysia Keempat (SIPMA), 2011

PERINGKAT

Juara

Juara Cup

Naib Juara Kategori Lelaki

Naib Juara Cup

Tempat ketiga keseluruhan 7 emas (4 olahraga, 3 boling)

TARIKH/TAHUN

April 2011

Julai 2011

Jun 2011

November 2011

Mei 2011

BIL

1.

2.

3.

4.

5.

Kejohanan sukan peringkat kebangsaan yang disertai pasukan politeknik Malaysia

PERTANDINGAN/ANUGERAH/ SUKAN

Sofbol Jemputan IPT Antarabangsa Politeknik 2011

Kejohanan Sukan Malaysia Indonesia (SUKALINDO) Sepak Takraw Berpasukan

Kejohanan Ragbi 10’s Antarabangsa Labuan 2011

Kejohanan Ragbi 10’s Bali Indonesia 2011

Sofbol Antarabangsa Giant Cup, Jakarta 2011

PERINGKAT

Juara Kategori Jemputan IPT Antarabangsa (Lelaki)

Juara Berpasukan

Naib Juara Kategori Cup

Suku Akhir Kategori Cup

Tempat ke 4

TARIKH/TAHUN

September 2011

April 2011

Julai 2011

Oktober 2011

Februari 2011

BIL

1.

2.

3.

4.

5.

Kejohanan sukan peringkat antarabangsa yang disertai pasukan politeknik Malaysia

Majlis perasmian SIPMA 2011 ini telah disempurnakan oleh YB Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Menteri Pengajian Tinggi

Malaysia bertempat di Stadium Hang Jebat, Melaka. Maskot bagi SIPMA 2011 ialah seekor singa dengan gelaran LEO yang

merupakan hasil idea dan rekaan Mohamad Syaffiq Md. Zali, pelajar semester 3 dari Program Reka Bentuk Grafik, Politeknik Ibrahim Sultan. Upacara perasmian ini diserikan

lagi dengan persembahan kebudayaan daripada pelajar-pelajar Politeknik Sultan Azlan Shah yang menampilkan

tarian yang unik dan menghiburkan.

Juara keseluruhan SIPMA 2011 kali ini disandang oleh MSSM dengan membolot 53 pingat emas sekaligus menobatkan

MSSM yang diketuai oleh Puan Ee Hong sebagai juara untuk 4 tahun berturut-turut. Naib juara untuk SIPMA 2011 dirangkul oleh

kontinjen MASUM yang diketuai oleh Prof. Madya Dr Kassim Hj Md Monsur, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajardan Alumni UMS dengan merangkul 26 emas, 15 perak dan 30 gangsa.

Manakala bagi tempat ketiga, dimenangi oleh MSPM dengan mengumpul 7 emas, 10 perak dan 9 gangsa.

Majlis perasmian penutupan telah disempurnakan oleh Datuk Seri Haji Mohd Ali Mohd Rustam, Ketua Menteri Melaka, di Dewan Besar, Politeknik Merlimau Melaka dan turut dihadiri oleh Datuk GanTian Loo, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Belia dan Sukan Melaka bagi menerima bendera untuk kejohanan SIPMA ke-5 pada tahun 2013.

Page 17: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK32 33

KEPIMPINAN

Simposium Sekretariat JPP

Simposium Sekretariat Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Kebangsaan Politeknik KPT 2011 telah dianjurkan oleh Politeknik Kuala Terengganu dengan kerjasama Jabatan Pengajian Politeknik. Simposium yang diadakan kali ke-2 ini, merupakan kesinambungan daripada Simposium Sekretariat Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Kebangsaan Politeknik 2010, yang melibatkan penyertaan daripada 30 politeknik seluruh Malaysia. Simposium ini bermula dari 7 hingga 10 Julai 2011 dihadiri oleh 300 pelajar yang terpilih terdiri daripada Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) Politeknik.

Dalam simposium ini peserta didedahkan dengan aktiviti-aktiviti yang menggabungkan pelbagai elemen bagi memberikan nilai tambah seperti kepimpinan, peningkatan keterampilan diri, peningkatan kemahiran insaniah, pemantapan kekuatan mental dan kerohanian serta pengurusan masa. Peserta telah menunjukkan semangat kerja berpasukan yang tinggi dalam mengangkat martabat JPP ke tahap yang lebih tinggi dalam menghadapi cabaran kepimpinan yang semakin sengit.

Impak daripada aktiviti tersebut, peserta dapat meningkatkan keyakinan diri dan memperkembangkan potensi diri disamping melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan membentuk ciri-ciri kepimpinan serta memberi satu pengalaman baru kepada peserta program. Ini dapat membantu peserta untuk berdaya saing dalam meneruskan perjuangan mereka sebagai pemimpin yang berwibawa di politeknik masing-masing selari dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

KEBUDAYAAN

Festival Kebudayaan dan Warisan Politeknik Malaysia

Festival Kebudayaan dan Warisan Politeknik Malaysia yang telah dilaksanakan di Politeknik Ungku Omar, Ipoh merupakan program kebudayaan yang julung-julung kalinya diadakan bagi memartabatkan bidang kebudayaan, kesenian dan warisan Malaysia. Festival ini telah dirasmikan oleh Datuk Hasbullah Osman (Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri) dan turut dihadiri oleh Ketua Pengarah, Tuan Haji Md. Nor Bin Yusof.

Dalam festival ini, satu pertandingan warisan tari lagu rakyat yang melibatkan pasukan kebudayaan daripada 15 buah Politeknik di seluruh Malaysia. Dalam peringkat saringan, setiap politeknik dikehendaki membuat satu persembahan kebudayaan yang menarik. Pada peringkat akhir, 5 buah politeknik yang mendapat jumlah pungutan mata tertinggi dikehendaki bertanding untuk merebut kejuaraan. Politeknik Seberang Prai, Pulau Pinang telah diumumkan sebagai juara diikuti dengan Politeknik Ungku Omar, Perak di tempat kedua dan Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang Perak di tempat ketiga. Manakala tempat keempat dimenangi oleh Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin dan Politeknik Kuching, Sarawak di tempat kelima.

Page 18: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK34 35

KOD

K04

K30

K65

K67

K70

PROGRAM

Sijil Kemahiran Khas (Awam Pembinaan)

Sijil Kemahiran Khas (Penyenggaraan Mekanikal)

Sijil Kemahiran Khas (Hotel Dan Katering)

Sijil Kemahiran Khas (Rekaan Fesyen Dan Pakaian)

Sijil Kemahiran Khas (Rekabentuk Grafik)

POLITEKNIK

Politeknik Ungku Omar

Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

Politeknik Ibrahim Sultan

Politeknik Kota Kinabalu

Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin

Politeknik Ibrahim Sultan

Politeknik Ibrahim Sultan

ENROLMEN 2011

26

40

104

27

44

Senarai Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik

Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik

Sistem pengajian politeknik menawarkan Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik kepada pelajar kurang upaya (masalah pendengaran) lepasan tingkatan lima dari Sekolah Pendidikan Khas atau Program Pencantuman Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Seramai 241 orang pelajar sedang mengikuti pengajian dalam lima program Sijil Kemahiran Khas Politeknik bagi tahun 2011. Bengkel Penyelarasan Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik telah diadakan di De Palma Hotel, Ampang pada 19 – 21 Oktober 2011 bertujuan menyelaras pelaksanaan Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik serta berkongsi amalan terbaik dalam meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran mahupun aspek pengurusan.

Sijil Kemahiran

PERTANDINGAN/ANUGERAH/ SUKAN

Futsal Belia Pekak (MSFD)

Majlis Sukan Politeknik

Kejohanan Sukan Institut Pendidikan Malaysia (SIPMA IV)

Pertandingan Skateboard Sukan Ekstrem Politeknik

TARIKH/TAHUN

24 Jul. 2011

4 Jan. 2011

17 – 20 Feb. 2011

11-14 Okt. 2011

NAMA PESERTA

i. Muhammad Faiez B. Mahmad Najid

i. Khairul Azri B. Zahari

i. Muhammad Rashid B. Mat Desa ii. Cheang Chee Cong

i. Muhammad Amir B Halim Hapit

PENCAPAIAN

Johan

Peserta lompat tinggi

Pingat Perak (4x400m) Penyertaan acara renang

Peserta lompat tinggi

PERINGKAT

Kebangsaan

Kebangsaan

Kebangsaan

Kebangsaan

BIL

1

2

3

4

Penyertaan Pelajar Program Kemahiran Khas dalam Bidang Kokurikulum

Pelajar program kemahiran khas ini bukan sahaja diberi pendedahan mengenai akademik semata – mata namun mereka juga berpeluang untuk menunjukkan bakat serta keupayaan mereka dalam bidang kokurikulum, seperti di bawah:

Page 19: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK36 37

KEBOLEHPAsARAN

Page 20: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK38 39

Peningkatan Nilai Tambah Graduan Politeknik melalui Program Kebolehpasaran 2011

Selari dengan usaha berterusan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk meningkatkan lagi sumbangan sektor pengajian tinggi negara, terutamanya dalam melahirkan generasi modal insan yang lebih holistik dan berketerampilan, aspek kebolehpasaran graduan telah diberi perhatian oleh Jabatan Pengajian Politeknik (JPP). Dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan kebolehpasaran graduat lepasan ijazah, diploma dan sijil, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan oleh KPT. Salah satu inisiatif KPT adalah memperuntukkan dana Graduate Employability (GE) yang tinggi iaitu sebanyak hampir RM100 juta pada tahun 2011.

JPP memperuntukkan sebanyak RM20,886,250 pada tahun 2011 bagi meningkatkan nilai tambah bakal graduan politeknik melalui pelaksanaan program berbentuk Pensijilan Profesional dan Pensijilan Industri. Pada semester akhir, pelajar yang mengikuti program dan tamat dengan jayanya akan dianugerahkan pensijilan daripada industri terkemuka, atau pensijilan profesional yang diiktiraf oleh badan profesional tempatan dan antarabangsa yang berkaitan. Justeru, berbanding graduan IPT lain yang hanya mempunyai sijil akademik semata-mata, pelajar-

pelajar ini diharap akan memperolehi nilai tambah (added value) ketika memohon pekerjaan atau menghadiri temuduga kerja. Dengan menggunakan kluster Diploma ++ dan Finishing School, sebanyak 24 program pensijilan profesional dan 13 program pensijilan industri daripada pelbagai bidang dilaksanakan di 23 buah politeknik. Antara program pensijilan yang dilaksanakan termasuk Auto Desk Certification - AUTOCAD 2D & 3D Essential Skills Development Training, Safety & Health Officer (SHO) Course, CompTIA A+ Certification Training, E-commerce Certification to E-business Professional, Certificate Course in Insurance Loss Adjusting – Basic, Certified Fiber Optic Technician (CFOT) Course, Certified Ericsson Training, Siemens Mechatronic System Certification Programs- Level 1 & Level 2 dan CNC Operation & CNC Maintenance Training oleh FANUC Equipment.

Program Kebolehpasaran 2011 melibatkan lebih

90,000 pelajar dan memfokus kepada pendedahan kemahiran insaniah melalui Graduates Career Enhancement Programme dan Career Clinic Programme dalam penulisan résumé, Corporate Grooming, Interviewing Skills dan Mock Interview. Selain mendapat pendedahan kemahiran insaniah berkaitan kerjaya, pelajar juga turut menerima perkhidmatan pemadanan kerjaya daripada penyedia latihan iaitu résumé peserta didaftar masuk secara percuma ke dalam pangkalan data pencari pekerjaan seperti Job Malaysia, JobStreet.com, Kelly Services dan lain-lain.

Western Digital (WD)

Politeknik dan Western Digital (WD) bekerjasama melalui WD Campus Connect Programme bagi membekalkan seramai 6,000 pekerja mahir sepanjang 5 tahun. Untuk itu, sebuah makmal latihan luar kampus di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA) diwujudkan sebagai pusat latihan kepada graduan PSA yang berminat untuk menjalani kerjaya dengan WD. Seramai 30 pelajar diploma Kejuruteraan Elektronik dan Kejuruteraan Elektik telah mengikuti latihan industri di WD bermula November 2011 dan beberapa orang pelajar tahun akhir Diploma di dalam bidang Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Mekanikal yang menghadiri temuduga telah ditawarkan bekerja.

Program Pentauliahan Profesional

Salah satu petunjuk prestasi utama (KPI) JPP adalah kebolehpasaran graduat yang memperolehi pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian. Inisiatif yang diambil oleh JPP bagi mencapai KPI tersebut adalah menyediakan program pensijilan industri/profesional melalui Program Pentauliahan Profesional (3P) yang dikendalikan oleh Prestariang Sdn. Bhd. Secara keseluruhan, 6,035 pelajar terlibat dalam 3P sejak tahun 2007. 3P bertujuan memberi nilai tambah kepada pelajar politeknik sebelum menamatkan pengajian bagi meningkatkan lagi kebolehpasaran graduat.

Pada tahun 2011, dua sesi program 3P dilaksanakan, melibatkan 1,309 peserta. Pelajar yang ditawarkan program 3P terdiri daripada pelajar semester 6 peringkat diploma daripada Jabatan Teknologi Maklumat, Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Kejuruteraan Awam dan Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dari semua politeknik.

Programkebolehpasaran

Page 21: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK40 41

PROGRAM

Sesi pertama 3P dilaksanakan dari 3 Mei hingga 17 Jun 2011 di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Syah, Politeknik Kucing Sarawak, Politeknik Seberang Perai, Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin dan Politeknik Merlimau. Jumlah penyertaan pada sesi pertama adalah seramai 845 pelajar.

Sesi kedua pula berlangsung dari 26 November hingga 18 Disember 2011 di Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin dan Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah dengan penyertaan 464 pelajar.

Pada tahun 2011, kursus yang dijalankan dalam program 3P ialah CompTIA A+, CompTIA Network +, CCNA, MCTS : Window 7 dan HQL, ENSC dan Autocad. Hasil daripada program 3P, pelajar memperolehi kemahiran baharu dalam teknologi terkini bagi membantu mereka meningkatkan nilai tambah serta kebolehpasaran. Ini terbukti sejak tahun 2007 hingga 2011, 75 peratus pelajar yang memperolehi sijil pentauliahan profesional memperolehi pekerjaan di sektor awam dan swasta. Selain itu, ada antara pelajar tersebut menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

Program Infosys Campus Connect

Program Infosys Campus Connect adalah usahasama antara Koridor Pembangunan Ekonomi Multi-Media, Infosys dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka bagi membolehkan penyertaan 48 peserta daripada Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, Politeknik Seberang Perai, Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Politeknik Sultan Idris Shah dan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin. Program ini memberi nilai tambah kepada kelayakan melalui Sijil Program Teras. Peserta yang mengikuti program ini akan menjalani ujian bagi menilai pengetahuan asas sebelum diterima menyertai program. Selain itu, penilaian berterusan dilaksanakan melalui dua ujian dan satu tugasan berkumpulan yang dikenali sebagai Projek Integrasi.

Khazanah Berhad dan Genting Malaysia Berhad

Kerjasama antara politeknik dengan Khazanah Berhad dan Genting Malaysia Berhad dilaksanakan melalui pelbagai aktiviti dan program yang dianjurkan bersama. Salah satu aktiviti ini adalah dengan mengadakan dua sesi ceramah kerjaya di Politeknik Merlimau dan Politeknik Sultan Idris Shah. Program ini bertujuan mewujudkan kesedaran terhadap peluang pekerjaan bagi pelajar hospitaliti dan pelancongan melalui dua projek besar anjuran Khazanah Berhad iaitu Kidzania dan Legoland. Kidzania di Mutiara Damansara, Kuala Lumpur bakal beroperasi pada penghujung 2011 sementara Legoland Malaysia di Nusajaya, Johor dijangka siap pada 2012. Selain daripada itu, hubungan rapat dengan Genting Malaysia Berhad memberi peluang pekerjaan kepada 100 pelajar Politeknik Sultan Azlan Shah melalui Resorts World Genting Malaysia.

KUB Malaysia Berhad

Politeknik telah mengadakan usahasama dengan KUB Malaysia Berhad bagi mengeratkan hubungan dengan pihak industri. Sehubungan itu, Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS) dipilih bagi menyertai kerjasama dengan KUB Malaysia Berhad. Hasil daripada usahasama ini, seramai 25 graduan bidang pengurusan perniagaan dan katering perhotelan dari PTSS telah menjalani latihan selama 6 bulan dan diterima bekerja secara tetap sebagai pengurus syif di A&W.

Page 22: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK42 43

Jaminan Kualiti Program Pengajian Politeknik

Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) telah membangunkan dua dokumen dasar yang dikuatkuasakan kepada semua pemimpin, staf akademik (PPPT) serta staf sokongan di JPP dan institusi di bawah kawalannya mulai sesi Disember 2011 iaitu:

1. Dasar dan Prinsip Jaminan Kualiti Program Pengajian 2. Dasar dan Prinsip Perancangan dan Penyampaian Kurikulum Program Pengajian

Proses Pembangunan Dasar dan Prinsip

Pernyataan Dasar Jaminan Kualiti dan Perancangan& Penyampaian Kurikulum

Politeknik komited dalam memastikan jaminan kualiti akademik dilaksana bagi mengekal dan

mempertingkatkan kualiti program dan pengajian yang ditawarkan secara berterusan

Politeknik komited dalam memastikan pelaksanaan aktiviti pembelajaran memenuhi keperluan

kurikulum dan standard akreditasi dalam mencapai matlamat dan hasil pembelajaran program

pengajian melalui kepelbagaian pendekatan pembelajaran dan pengajaran yang bersesuaian,

dinamik dan terancang

PROGRAM

Diploma Lanjutan Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) (AEU)

Diploma Lanjutan Kejuruteraan Rekabentuk & Pembuatan Automotif (AAD)

Diploma Lanjutan Urutan Melayu (AUM)

Diploma Lanjutan Kejuruteraan Mekanikal (AKM)

Diploma Lanjutan Kejuruteraan Mekatronik (AEM)

POLITEKNIK

Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

Politeknik Sultan Azlan Shah

Politeknik Ungku Omar

Politeknik Ibrahim Sultan

LAWATAN PENILAIAN

1-2 November 2011

1-2 November 2011

8-9 November 2011

10-11 November 2011

29-30 November 2011

BIL

1

2

3

4

5

Program yang telah menerima Lawatan Penilaian Panel MQA

2OGOS2011

PembangunanDasar & Prinsip

18OGOS2011

24-27OGOS2011

14-16NOV2011

12-16OKT2011

8NOV2011

Taklimat DasarAkademik di JPP

BengkelPembangunan

DasarAkademik

MaklumanPenguatkuasaan

di PersidanganAkademik

Bil. 02/2011

Kelulusan MesyuaratPengurusan JPP

MaklumbalasPersidanganPengarah-PengarahBil. 02/2011

MaklumbalasJPP & Politeknik

Proses penilaian program dari dua Panel Penilai JPA iaitu Prof. Madya Dr. Mohd Iqbal Bin Saripan (UPM) dan Prof. Madya Dr. Rubitah Bt. Sudirman (UTM) pada 13 Oktober 2011.

Ketua Program Pn. Norhayati Chik dan Pensyarah Pn. Nor Sam Bt. Hassan menjalani temuduga dan semakan dokumen semasa Lawatan Penilaian program AEU di PSA oleh Panel MQA iaitu Prof. Madya Dr. Noor Azuan b. Abu Osman (UPM) dan Prof. Madya Dr. Mohammad Hamiruce b. Marhaban (UM) pada 1-2November 2011

PERNYATAAN DASAR PERANCANGAN & PENYAMPAIAN KURIKULUM

PERNYATAAN DASAR JAMINAN KUALITI

Kualiti Program

Dasar dan Prinsip Jaminan Kualiti disediakan untuk memberi panduan dalam melaksanakan peranan dan tanggungjawab untuk memastikan kualiti akademik dicapai, dipertahan dan dipertingkatkan selaras dengan aspirasi negara, spesifikasi kurikulum pengajian, kriteria standard akreditasi dan kerangka kelayakan yang telah ditetapkan. Sementara itu, Dasar dan Prinsip Perancangan dan Penyampaian Kurikulum disediakan bagi memberi panduan dalam merancang, menyedia, melaksana, memantau dan menambah baik aktiviti pembelajaran dan pengajaran (P&P) di politeknik.

Jaminan kualiti program pengajian yang ditawarkan adalah bagi memastikan spesifikasi kurikulum pengajian, kriteria penilaian standard akreditasi dan kerangka kelayakan dipatuhi bagi melahirkan graduat yang berkualiti. Tahun 2011 telah menyaksikan lima program Diploma Lanjutan di empat politeknik menerima kunjungan Lawatan Penilaian Panel Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) bagi mendapatkan status Akreditasi Penuh.

Program Diploma Lanjutan Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) yang ditawarkan di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA) telah mendapat pengiktirafan kelayakan dari Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA).

Page 23: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK44 45

Objektif PPA

Lima domain Inspirasi Transformasi Diri (ITD)

Dokumen Inspirasi Transformasi Diri (ITD)

DOMAIN 1

Kesedaran diri

DO

MAIN 5

Strategikecemerlangan

kerjaya

DOMAIN 2

DO

M A I N 4 D O M A I N 3

InspirasiTransformasi

Diri

Matlamatyang jelas

Strategipembelajaran

berkesan

Motivasidalaman

Jaminan kualitiakademik secara

berterusan

Pematuhan garis panduan

& arahan-arahan

Pengurusanakademik mengikut

COPPA, MQF, industri & pemegang

taruh

P&P berlandaskan

Outcome-BasedEducation

(OBE)

Continual Quality Improvement

(CQI) peringkatPoliteknik & JPP Objektif

PPA

Skop PPA

Interpretasi Kurikulum

Jaminan Kualiti

Pelaksanaan P&P

PPSMTI

SCL

Sistem Penasihatan

Akademik

Latihan Industri

Peperiksaan Akhir

Penilaian Kerja Kursus

Moderasi

Perjawatan

KIPA

Latihan

Kemudahan Fizikal

Ruang

Kebajikan Pelajar

BPK BKI BTS BKPro BPM BPKP

Pemantauan Pengurusan Akademik Berpasukan

Pemantauan Pengurusan Akademik (PPA) melibatkan beberapa bahagian di JPP di bawah kelolaan BKI bertujuan memantau pengurusan akademik politeknik mengikut skop yang ditetapkan.

Skop PPA disediakan melalui perbengkelan melibatkan BKI, Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), Bahagian Pentaksiran dan Penilaian (BTS), Bahagian Kecemerlangan Profesional (BKPro), Bahagian Perancangan Makro (BPM) dan Bahagian Pembangunan dan Kebajikan Pelajar (BPKP) serta wakil politeknik. Skop pemantauan PPA merangkumi 16 aspek merentas enam bahagian.

Pelaksanaan P&P di politeknik menggunakan pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (SCL) dalam mencapai matlamat dan hasil pembelajaran program pengajian. Pelaksanaan SCL membina kemahiran pelajar secara menyeluruh dan menyediakan pelajar dengan nilai tambah (value add) semasa mencari pekerjaan. Pensyarah berperanan sebagai fasilitator dan pelajar bertanggungjawab ke atas pembelajaran kendiri mereka.

Sehubungan itu, dokumen Inspirasi Transformasi Diri (ITD) dihasilkan bagi mendokong SCL. ITD mengandungi lima domain yang memfokus kepada pembangunan personal, akademik, kerjaya dan kehidupan. ITD bertujuan melengkapkan pelajar dengan pemikiran, kepercayaan, ekspektasi, sikap, tingkahlaku dan prestasi yang diperlukan oleh institusi pendidikan dan majikan.

PENGIKTIRAFAN KELAYAKAN JPA

Sukacita dimaklumkan bahawa Jawatankuasa Tetap Penilaian

dan Pengiktirafan Kelayakan yang dipengerusikan oleh YB Menteri

Pengajian Tinggi Malaysia dalam mesyuaratnya yang ke-110 pada 6

Disember 2011 telah bersetuju untuk mengiktiraf kelayakan Diploma

Lanjutan Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) dari Politeknik, KPT

setaraf dengan Ijazah Sarjana Muda Am dari Instutusi Pengajian Tinggi

Awam (IPTA) tempatan yang lain bagi maksud lantikan ke jawatan-jawatan

yang bersesuaian dalam Perkhidmatan Awam.

Page 24: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK46 47

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

POLITEKNIK

PMK

PMM

PJB

PJK

PKB

PBS

PSIS

PKS

PMU

PTSB

PTSS

TARIKH

29 Mac 2011

30 Mac 2011

6 - 7 April 2011

9 - 10 Mei 2011

11 - 12 Mei 2011

11 - 12 Jul 2011

14 - 15 Jul 2011

19 - 20 Sept 2011

22 - 23 Sept 2011

3 - 5 Okt 2011

5 - 7 Okt 2011

JABATAN

•JP

•JP •JKE

•JKM •JKE

•JPA

•JKM •JPA

•JKE

•JH •JKE •JKA •JTMK

•JKA •JKP

•JKP •JP •JTMK

•JKM •JKE

•JRKV •JKM •JKE

BAHAGIAN TERLIBAT

BKI, BTS & BKPro

BKI, BTS & BKPro

BPK, BKI & BTS

BPK, BKI, BTS & BKPro

BPK, BKI, BTS & BKPro

BKI

BKI & BPM

BPK, BKI, BTS, BPM, BKPro, BPKP

BPK, BKI, BTS, BPM, BKPro & BPKP

BPK, BKI, BTS, BPM, BKPro

BPK, BKI, BTS, BKPro

Senarai 11 politeknik yang dipantau sepanjang tahun 2011

Teknik Pemantauan Pengurusan Akademik Berpasukan

Empat dokumen garis panduan Latihan Industri kurikulum baharu

Teknikpemantauan

Semakandokumen

Temubual

Pemerhatianpersekitaran

Pengurusansokonganakademik

Pengurusanakademik

Pensyarah

Pemerhatianpersekitaran

Pelajar

Garis PanduanLatihan Industri

(Pelajar)

My InternshipRe�ection

Garis PanduanPengurusan dan

Kaedah PenilaianLatihan IndustriPoliteknik KPT

Industrial Training

Guideline(IndustryPartner)

Pengurusan LI di politeknik

dalam pelaksanaan

kursus LI secara sistematik dan

terancang Satu reeksi khusus memberi ruang kepada pelajar meningkatkan kemahiran diri

sebelum tamat LI

Proses pelaksanaan, keperluan dan

penilaian LI

Senarai tugas berkaitan bidang pengajian pelajar

yang boleh diberikan

oleh industri sepanjang LI

Latihan Industri (LI)

Program Transformasi Ekonomi merangkumi 12 bidang dalam Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) memerlukan 1.3 juta pekerja TVET sehingga tahun 2020. Pelaksanaan kursus Latihan Industri diberi nafas baharu bagi menekankan Pembelajaran Berasaskan Hasil (OBE) memastikan pelajar yang menjalani Latihan Industri berdaya saing dan work ready untuk menempuh alam pekerjaan setelah tamat pengajian kelak.

Pelaksanaan kursus LI di politeknik telah dijajarkan semula supaya memenuhi keperluan OBE bagi melahirkan graduan politeknik yang berkualiti dan sedia bekerja untuk memenuhi sasaran NKEA tersebut. LI memberi pendedahan dan pengalaman kepada pelajar daripada segi perkembangan teknologi, komunikasi yang berkesan, amalan kerja berpasukan, polisi, prosedur dan peraturan, perspektif profesional dan pelaporan berdasarkan keperluan industri. 60% penilaian LI dilaksana oleh industri manakala bakinya oleh politeknik.

Garis panduan Latihan Industri dibangunkan bersama Jawatankuasa Penasihat Industri JPP. Empat dokumen garis panduan ini dikuatkuasakan mulai sesi Disember 2011.

Page 25: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK48 49

Jawatankuasa Penasihat Industri JPP yang terlibat dalam pembangunan Garis Panduan LI

Perbincangan kumpulan bersama YBhg. Datuk Muhamad Noor bin Hamid

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

NAMA

YBhg. Tan Sri Dato’ Prof Dr James Alfred

YBhg. Datuk Muhamad Noor bin Hamid

Encik Reginald T. Pereira

Encik Wee Ah Sah

Encik Andrew Ong

Puan Rohidah binti Maskuri

Puan Nurbaini binti Alfian

Puan Azizah binti Talib

JAWATAN / ORGANISASI

Pengerusi, The Chartered Institute of Marketing Malaysia

Pengarah Urusan, GAS Malaysia Berhad

Ketua Pegawai Eksekutif, Persatuan Hotel Malaysia

Setiausaha Kehormat , Persatuan Penghantar Fret & Logistik Selangor

Persatuan Pemborong Binaan Malaysia

Perbadanan Pembangunan Multimedia Sdn. Bhd

KPMG Business Advisiory Sdn Bhd

Persatuan Majikan-majikan Malaysia

BIL

1

2

3

4

5

6

7

NAMA PROGRAM

Diploma Lanjutan Pengurusan Harta Islam

Diploma Lanjutan Keusahawanan

Diploma Pelancongan (Taman dan Rekreasi)

Diploma Pengurusan Resort

Diploma Kejuruteraan Minyak dan Gas

Diploma Kejuruteraan Elektrik (Tenaga Hijau)

Diploma Kejuruteraan Elektrik (Kecekapan Tenaga)

BIDANG

Perdagangan

Perdagangan

Pelancongan & Hospitaliti

Pelancongan & Hospitaliti

Kejuruteraan Petrokimia

Kejuruteraan Elektrik

Kejuruteraan Elektrik

Latihan Industri Semester Akhir

Dua program pengajian di tiga politeknik telah dipilih sebagai projek rintis pelaksanaan Latihan Industri Semester Akhir (LISA) bermula sesi Julai 2009.

1. Diploma Teknologi Makanan - POLISAS2. Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Plastik) - POLIMAS dan PSMZA

Program Baharu

JPP sentiasa berusaha dalam memastikan sistem pengajian politeknik terus dinamik dan kekal relevan. Justeru, beberapa program baharu dibangunkan agar terkini dan memenuhi keperluan industri. Kelulusan program baharu tersebut dapat melonjakkan peranan politeknik dalam membekalkan tenaga kerja yang dapat memenuhi keperluan negara. Cadangan kurikulum program baharu diputuskan melalui Mesyuarat Lembaga Kurikulum Program Pengajian dan Latihan Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi yang diadakan setiap tahun. Pada tahun 2011, mesyuarat ini telah diadakan pada 13-15 November 2011 bertempat di Mines Wellness Hotel. Mesyuarat ini bertujuan untuk memberi kelulusan kurikulum program baharu yang telah dibangunkan oleh jawatankuasa penggubal. Ahli lembaga kurikulum dilantik oleh Menteri Pengajian Tinggi dan terdiri daripada wakil industri, wakil IPTA, wakil IPTS, wakil pengarah politeknik dan pihak pengurusan tertinggi JPP. Pada mesyuarat tersebut, 7 kurikulum program baharu telah diluluskan. Berikut adalah 7 program baharu:-

Page 26: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK50 51

Kategori program PSH yang dijalankan di politeknik

Kursus Terlanggan

Kursus Secara Sambilan

(KSS)

Program PSHPoliteknik

Kursus Jangka Pendek

Kursus yang dilaksanakan oleh politeknik kepada

individu,komuniti, sektor

awam dan swasta

Kursus yang dibangun dan

dilaksana khusus bagi memenuhi

keperluan spesifik organisasi atau

industri tertentu

Program pengajian politeknik yang

dilaksanakan dalam mod separuh masa dan terbuka kepada

lepasan Sijil Pelajaran Malaysia

(SPM), Sijil Politeknik atau yang setaraf

Politeknik komited dalam membudayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) melalui program Time Sector Privatisation (TSP) untuk meningkatkan kompetensi individu menggunapakai sumber latihan, pendidikan dan fasiliti politeknik.

Program PSH yang dijalankan mensasarkan industri dan komuniti setempat dalam menyumbang ke arah pembangunan modal insan yang berkualiti dan seterusnya kepada kemajuan negara.

Pembelajaran Sepanjang Hayat

Page 27: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK52 53

Senarai Kursus Jangka Pendek yang ditawarkan di politeknik pada tahun 2011

POLITEKNIK

PUO

PSA

PJB

POLISAS

PKB

PKS

PPD

PKK

PMK

PSMZA

PSAS

PMM

PTSB

PSIS

PMU

PBS

PSP

POLITEKNIK

PUO

PSA

PJB

POLISAS

POLIMAS

PKB

PKS

PPD

PMK

PSMZA

PMM

PTSB

PSIS

PMS

Program

MUET

English Language Camp

AutoCAD 2D & 3D

UBS Computerised Accounting

Inventori

MUET

MUET

Sekolah Latihan Pengendali Makanan (SLPM)

MUET

MUET

Bahasa Arab & Al-Quran

MUET

MUET

Kursus Pengurusan Projek & Aplikasi Microsoft Project

Pembinaan CD Multimedia Microsoft Powerpoint (Basic)

Pembinaan CD Multimedia Microsoft Powerpoint (Intermediate)

Kursus Key Boarding

MUET

MUET

Kursus Animasi Flash

Kursus Movie Maker

Kursus Microsoft Excel

MUET

Kursus Asas Komputer dan Internet

MUET

Program Pemantapan Profesionalisme Pensyarah Jurutera

Kursus Asas Membaca Pelan

Kursus Urutan Melayu

MUET

MUET

MUET

MUET

Pearson Vue Examination

PROGRAM

Latihan & Senggaraan Steam Engine

Latihan Workshop Marine

Kursus Officer In Charge Marine

Kursus ICT

Kursus Microsoft Excel

Kursus AutoCAD 2D/3D

Pengaturcaraan Access

Diploma Teknologi Kejuruteraan Mekanikal Elektrisola Sdn Bhd

Kursus Pastry and Bakery

Kursus Aplikasi CADCAM

Kursus Perisian AutoCAD

Kursus Pengenalan Kepada Internet

Kursus Pengurusan Persembahan

Kursus Diploma Kejuruteraan Elektrik

Kursus Pengujian Sampel Tanah

Kursus AutoCAD

Kursus Pembinaan Jalan Raya

Amalan Pemesinan Berkomputer

Seminar Usahawan Kontraktor Cemerlang

Kursus Pengairan/Saliran & Hidrokuasa

Kejuruteraan Kimia,

Intrumentasi & Kawalan,

Kursus Pengenalan Membina dan Menyelanggara Laman Web

Kursus Asas Pendawaian

Work Practice In Chemical

Diploma Teknologi Mekatronik

Kursus Microsoft Word

Kursus Microsoft Excel

Kursus Microsoft PowerPoint

Taklimat Pekeliling Bilangan 8/2010 Kementerian Pelajaran Malaysia

Kem Kecemerlangan UPSR, Sekolah Kebangsaan Seri Makmur

Kursus Pemandu Ambulan Kementerian Kesihatan Negeri Selangor

Kursus Microsoft Office Word & Excel

AGENSI TERLIBAT/PESERTA

Pelajar

Pelajar politeknik & pelajar sekolah

Pelajar & orang awam

Pelajar

Pelajar

Pelajar

Pelajar

Kantin organisasi, Felda Vegetable Oil, orang awam, PPT industri, KEMAS negeri, MDD Beverage, MTBE industri, Good Food Industry STC Poultry

Pelajar

Pelajar

Pensyarah

Pelajar

Pelajar

Kerajaan & Swasta

Sekolah

Sekolah

Kerajaan & Swasta

Pelajar

Pelajar

Tentera, pelajar sekolah

Hospital tentera, pelajar sekolah

Pejabat Kesihatan Daerah Dungun

Pelajar

KEMAS kawasan Parlimen Tanjung Malim

Pelajar

Kolej Komuniti Temerloh, Kolej Kemahiran Mara Batu Pahat, Giat Mara Melaka, Politeknik Melaka, Politeknik Merlimau, ADTEC Melaka

JKR, Pejabat Daerah dan Tanah Jasin, MRSM Alor Gajah, Kolej Komuniti Selandar, UPE Melaka, ICM Industries, MA WAJA Enterprise, PKNM, Menara Teknik

Staf politeknik

Pelajar

Pelajar

Pelajar

Pelajar

Pelajar

AGENSI TERLIBAT/PESERTA

Boustead Naval Dockyard

Universiti Malaysia Terengganu, Pelita Akademik Sdn. Bhd, UNIKL-MIMET

Pelita Akademik Sdn.Bhd

Sek. Keb. Sri Ampang

Syarikat Belati Wangsa

JKR Negeri Perak

Jab. Farmasi Negeri Perak

Elektrisola Sdn Bhd

Bahagian Pendidikan Guru, KPM

Bahagian Pendidikan Guru, KPM

Bahagian Pendidikan Guru, KPM

Kerajaan Negeri Pahang

Kerajaan Negeri Pahang

IKIP

Q'bena Resources

Lembaga Pelabuhan Kuantan

JKR

Sek. Men. Teknik

Kembang Cendana

Pusat Khidmat Kontraktor

UiTM Sarawak, Kota Samarahan - Jabatan Kejuruteraan Kimia

UNIMAS, Sarawak - Jabatan Kejuruteraan Kimia & Sustainabiliti Tenaga

JKR Rembau

Pelajar sekolah menengah

UiTM Dungun

National Semiconductor Sdn. Bhd

Pensyarah, pelajar & orang awam

Pensyarah, pelajar & orang awam

Pensyarah, pelajar & orang awam

Guru

Sek. Keb. Seri Makmur

Hospital & klinik kesihatan

Kelas Agama Muadzam Shah

TEMPOH

10 minggu

2 hari

3 hari

16 jam

20 jam

20 jam

4 bulan

1 hari

20 jam

16 jam

42 jam

7 hari

2 hari

3 hari

1 hari

1 hari

1 hari

32 jam

3 bulan

2 hari

2 hari

2 hari

3 bulan

1 hari

2 bulan

1 hari

2 hari

1 hari

8 minggu

20 jam

24 jam

8 minggu

1 hari

TEMPOH

3 hari

3 hari

2 hari

1 hari

2 hari

4 hari

3 hari

9 bulan

4 hari

4 hari

4 hari

10 hari

10 hari

6 bulan

3 bulan

1 hari

2 hari

2 hari

1 hari

3 hari

7 hari

2 hari

1 hari

1 hari

6 bulan

18 bulan

6 jam

6 jam

6 jam

1 hari

2 hari , 1 malam

4 hari, 3 malam

1 hari

YURAN PER PESERTA (RM)

80

5

250

200

250

125

70

50

100

70

75

60

50

450

10

10

10

60

60

40

40

42

150

15

100

100

339

30

80

80

60

100

7

YURAN PER PESERTA (RM)

420

319

615

80

282

320

78

3,500

791

1096

976

100

100

360

444

200

250

129

-

-

1217

155

75

20

670

5000

30

30

30

30

53

81

10

BILANGAN PESERTA

1,357

59

19

42

11

492

570

307

442

270

15

231

132

11

20

26

12

460

133

9

5

35

368

10

390

56

40

20

432

310

86

50

162

BILANGAN PESERTA

17

275

9

49

20

14

40

13

20

20

20

100

100

52

15

6

19

25

47

63

12

28

10

10

115

16

30

30

30

300

231

64

39

Seramai 6,582 peserta telah mengikuti 33 buah program Kursus Jangka Pendek yang dijalankan di politeknik sepanjang 2011 yang melibatkan pelbagai kategori agensi dan peserta.

Seramai 1839 peserta telah mengikuti 33 program Kursus Terlanggan yang telah dijalankan di politeknik sepanjang 2011 yang melibatkan usahasama antara industri setempat, institusi pendidikan, kerajaan tempatan dan sebagainya.

Senarai Kursus Terlanggan yang ditawarkan di politeknik pada tahun 2011

Page 28: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK54 55

Enrolmen Kursus Secara Sambilan Politeknik 2011

PROGRAM / POLITEKNIK

23

8

53

32

48

207

22

35

18

17

92

42

15

33

1

91

8

15

9

32

19

13

32

18

13

29

24

9

93

15

13

10

9

22

8

77

72

25

130

154

84

465

15

13

9

37

20

38

16

8

82

15

13

28

25

9

92

26

67

9

34

14

150

266

38

21

88

124

199

71

249

33

87

48

142

34

22

42

14

1478

Diploma Kejuruteraan Awam

Diploma Kejuruteraan Perkhidmatan Bangunan

Diploma Seni Bina

Diploma Ukur Tanah

Diploma Kejuruteraan Elektrik

Diploma Kejuruteraan Elektronik

Diploma Kejuruteraan Elektronik (Komputer)

Diploma Kejuruteraan Mekanikal

Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Automotif )

Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Pembuatan)

Diploma Akauntansi

Diploma Pengajian Perniagaan (Pengurusan)

Diploma Teknologi Maklumat (Pengaturcaraan)

Sijil Kejuruteraan Awam

Sijil Kejuruteraan Elektrik

Sijil Kejuruteraan Mekanikal

JUMLAH

PUO

POLI

SAS

POLI

MAS

PKB

PKS

PPD

PKK

PSA

PJB

PSP

PSM

ZA

PMM

PTSB

JUM

LAH

Pembentangan OBE oleh Prof Suhaimi b. Abdul Talib (UiTM)

Mesyuarat Timbalan Pengarah (Akademik) yang dipengerusikan Timbalan Ketua Pengarah (Akademik) JPP

Terdapat 16 program pengajian Kursus Secara Sambilan (KSS) telah dijalankan di 13 politeknik sepanjang 2011 dengan enrolmen semasa seramai 1478 orang. Pengambilan pelajar KSS di politeknik telah dibekukan bermula sesi Disember 2010 berikutan penguatkuasaan Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF) yang tidak membenarkan sebarang pemindahan kredit daripada program sijil ke diploma. Namun, KSS dalam proses penawaran semula untuk kemasukan sesi Disember 2011 setelah mendapat kelulusan pelaksanaannya oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi pada Mesyuarat Jawatankuasa Pentadbiran Akaun Amanah Politeknik pada 7 Disember 2011.

Persidangan Akademik Politeknik

Sepanjang tahun 2011, dua Persidangan Akademik Politeknik telah dilaksanakan bagi meningkatkan kualiti pendidikan di politeknik iaitu pada;

1. 20-24 Jun 2011 di Hotel Mahkota Melaka. 2. 14- 18 November 2011 di Hotel Pearl International, KL

Persidangan ini melibatkan 30 Timbalan Pengarah (Akademik) dan 100 Ketua Jabatan daripada 30 buah politeknik dengan aktiviti seperti pembentangan, perkongsian maklumat, kolokium dan mesyuarat akademik.

Matlamat utama persidangan yang dianjurkan oleh sektor akademik ini adalah supaya peserta dapat;

1. Memainkan peranan sebagai pemimpin akademik ke arah kejayaan pelaksanaan OBE di institusi dengan lebih berkesan.

2. Mempertingkat kesedaran dan pengetahuan terhadap keperluan mematuhi standard MQA ke arah perolehan status Akreditasi Penuh (FA).

3. Memimpin, merancang dan melaksana program pengajian berdasarkan Kurikulum Berasaskan Hasil (OBC), Pengajaran Berasaskan Hasil (OBI) dan Pentaksiran Berasaskan Hasil (OBA).

Page 29: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK56 57

Dialog bersama jawatankuasa penasihat kurikulum

Pembangunan kurikulum di politeknik melibatkan input pihak industri terutama dalam mendapat khidmat kepakaran dalam pembangunan kandungan kurikulum.

Dalam tahun 2011 sebanyak 58 program pengajian telah dibangunkan atau disemak semula. Sehubungan itu Majlis Dialog Bersama Ketua Pengarah, Jabatan Pengajian Politeknik, dengan Jawatankuasa Penasihat Kurikulum Politeknik KPT telah diadakan pada 23 September 2011 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. Majlis bertemakan “Perkongsian Bijak Ke Arah Kecemerlangan Akademik” telah dihadiri 200 orang wakil industri, ahli akademik dan badan profesional di sekitar Lembah Klang.

Majlis Dialog ini merupakan usaha berterusan ke arah meningkatkan kolaborasi antara JPP dengan pihak industri, ahli akademik dan badan profesional.

Antara input yang diperolehi daripada majlis ini ialah;

• halatujutransformasikerajaandankesannyakepada pengajian di politeknik.

• cadanganprogrampengajianbaharudanpenambahbaikan program sedia ada di politeknik

• aspek-aspekberkaitandenganpembangunanakademik, latihan dan penyelidikan.

Input-input daripada Jawatankuasa Penasihat Kurikulum, secara tidak langsung membantu meningkatkan kualiti graduat bagi memenuhi keperluan industri dan negara dan seterusnya dapat meningkatkan daya saing negara dalam jangka masa panjang.

Hubungan baik yang terjalin antara JPP dengan Jawatankuasa Penasihat Kurikulum dapat diperkukuhkan demi menghasilkan para graduat yang boleh diterima bekerja di industri. Perkongsian pintar ini dapat meningkatkan lagi kualiti program pengajian dan kecemerlangan akademik di Politeknik selari dengan hasrat negara untuk melahirkan modal insan berkualiti bagi menyokong Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baharu Ekonomi (MBE), Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMKe-10).

PENYELIDIKAN DAN INOVAsI

Page 30: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK58 59

PENYELIDIKAN

Penyelidikan adalah tonggak penting dalam usaha mengukuhkan institusi pengajian politeknik di Malaysia. Ini kerana penyelidikan merupakan kunci gedung penerokaan ilmu baru. Kejayaan penyelidikan adalah kritikal bagi meningkatkan kualiti pengajian tinggi ke arah menghasilkan harta intelek, mencipta ilmu baru dan menghasilkan penemuan baru yang berharga bagi membolehkan politeknik menjadi hab pengajian teknikal dan vokasional unggul.

Geran Penyelidikan

JPP telah mengemukakan permohonan warga politeknik untuk mendapatkan geran penyelidikan seperti berikut :

Geran penyelidikan ini dipohon daripada Bahagian Perancangan Kecemerlangan IPT, Jabatan Pengajian Tinggi, KPT iaitu badan yang bertanggungjawab menguruskan hal-ehwal geran-geran penyelidikan pengajian tinggi.

Dua permohonan yang berjaya mendapat geran penyelidikan adalah :

a) A Fundamental Study On The Design And Development Of Ingestible Tablet Antenna System For Bio-Telemetry. Penyelidikan ini diketuai oleh En Khairudi bin Mohd Juni dari Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS). Jumlah geran yang diluluskan adalah sebanyak RM107,000.00 untuk tempoh penyelidikan selama dua tahun.

b) Study Of Infant Behaviour Based On Facial Expression Analysis. Penyelidikan ini diketuai oleh En Syahrull Hi-Fi Syam bin Ahmad Jamil dari Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS). Jumlah geran yang diluluskan adalah sebanyak RM50,500.00 untuk tempoh selama satu tahun.

Kolaborasi Penyelidikan

Jabatan Pengajian Politeknik telah dianugerahkan geran penyelidikan khas dari Bahagian Perancangan & Pembangunan, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pada 12 Ogos 2011 yang berjumlah RM130,000.00. Tajuk penyelidikan ini adalah “A New Framework For The Industry-Polytechnic Collaboration For Innovation And Commercialization”. Tempoh yang diberikan adalah dari 15 Ogos 2011 hingga 15 Januari 2012 (tempoh penyelidikan lima bulan). Kolaborasi ini adalah antara JPP, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Politeknik Port Dickson dan Politeknik Merlimau Melaka.

Kementerian Pengajian Tinggi juga telah menganugerahkan geran penyelidikan yang bertajuk “The Impact Of Employability Initiatives on Graduates”. Penyelidikan ini adalah satu kolaborasi yang diketuai oleh penyelidik dari UPM dan dibantu oleh JPP dan JPKK. Kos pembiayaan adalah sebanyak RM380,000.00.

Selain itu, Persidangan Kebangsaan Penyelidikan dan Inovasi Dalam Pendidikan Dan Latihan Teknik dan Vokasional (National Conference On Research and Innovation in Technical and Vocational Education and Training – CIE-TVT 2011) telah diadakan pada 16 dan 17 November 2011 di Hotel NAZA Talyya Pulau Pinang. Persidangan ini telah diadakan secara kolaborasi dengan Universiti Teknologi Tun Hussin On (UTHM), Politeknik Seberang Perai (PSP), Jabatan Pengajian Kolej Komuniti (JPKK) dan Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT). Sebanyak 53 kertas penyelidikan telah dibentang. Persidangan ini telah dirasmikan oleh Y.Bhg. Amir bin Md. Noor, Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan) Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) mewakili Ketua Pengarah JPP. Kos persidangan sebanyak RM30,000.00 telah dibiayai oleh JPP.

Page 31: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK60 61

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

NAMA INSTITUSI

BPI, JPP

PKK

PKM

BTS, JPP

PJB

PTSB

PMM

PPD

PMM

PTSB

PMM

PSAS

TAJUK

FASA 1

A Facility Planning Framework For Education Facility: Application Of Kms

Using Translation As A Language Learning Tool In Esl Classroom

A Case Study On The Efficacy Of Technical Laboratory Safety In Polytechnic

Inculcating Employability Skills For Technical Students Of Manufacturing Programme

Malaysian Polytechnic To Meet Global Recognition in Technical And Vocational Education

Learners Autonomy Among Malaysian Polytechnic ESL

Using Courseware For Teaching And Learning English : Effective Or Useless

Quasi-Static Energy Absorption Of Pultruded Composite Tubes E-Glass/ Polyester Under Oblique Loading With Different Cross-Section

Quantifying the Sustainable Building criteria Based on Case Studies From Malaysia

Properties Of Porous Asphalt Mixed Subjected To Laboratory Ageing

The Teaching Of Islamic Civilisation : The Effects On The Polytechnic Student In Malaysia

The Practice Of Islamic Knowledge Among Teenagers In Polytechnic Of Sultan Azlan Shah

PERSIDANGAN / TEMPAT TARIKH

5-9 Jun 2011

10-11 Jun 2011

23-27 Jun 2011

4-6 Julai 2011

4-6 Julai 2011

5-8 Julai 2011

5-8 Julai 2011

8-11 Julai 2011

13 – 15 Julai 2011

19-23 September 2011

23-26 Mei 2011

23-26 Mei 2011

2011 Semantic Technology Conference San Francisco, California

Thammasat ELT Conference, Bangkok Thailand

France June 2011 Waset Conference Paper

EDULEARN 2011 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies Barcelona, Spain

EDULEARN 2011 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies Barcelona, Spain

The 18th Conference On Learning 2011. University Of Mauritius

The 18th Conference On Learning 2011. University Of Mauritius

2011 2nd International Conference On Material And Manufacturing Technology ICMMT 2011, Xiamen, China

International Conference on Sustainable Design and Construction Engineering (ICSDCE 2011)

3rd International Conference European Asian Civil Engineering Forum (EACEF) 2011. Yogyakarta, Indonesia

16th International Conference In Education 2011 Bandar Seri Begawan, Brunei

Paper Presentation In The Universiti Brunei Darussalam 16th International Conference In Education 2011,

Sepanjang tahun 2011, sebanyak 690 kajian tindakan telah dihasilkan, berbanding dengan 470 pada tahun 2010. Terdapat peningkatan sebanyak 47% dan ini menunjukkan peningkatan budaya penyelidikan di politeknik. Kebanyakan kertas kajian tindakan berkenaan dan lain-lain kertas penyelidikan telah dibentang di dalam 5 seminar atau persidangan peringkat kebangsaan atau zon dan 3 seminar kebangsaan yang melibatkan kolaborasi dengan industri dan universiti.

Sebanyak 10 diges dan 9 prosiding persidangan telah dihasilkan di sepanjang tahun 2011 yang melibatkan 10 seminar (termasuk seminar yang dianjurkan oleh politeknik).

Pembentangan Di Luar Negara

Seramai 17 pegawai dan pensyarah dari JPP dan politeknik telah membentang kertas penyelidikan di beberapa negara seperti berikut :

BIL

BIL

13

14

15

16

17

NAMA

NAMA

En. Zainal Fitri bin Mohd Zolkifli

En. Mohd Zaidi bin Mahmud

En. Abdul Rahim bin Ibrahim

Datin Dr. Pauziah binti Mat Hassan

Nor Sukor bin Ali

INSTITUSI

INSTITUSI

POLIMAS

PKB

PPD

POLISAS

POLISAS

TAJUK

TAJUK

FASA 2

FASA 3

Optimal Features and Classes for Estimating Mobile Robot Orientation based on Support Vector Machine

Framework For Measuring Effectiveness of Preventive Maintenance For Velocity of Robot Soccer

Optimum Iris Opening for Soccer Robot Detection under Un-Uniform Lighting

Using Pantuns in Greetings as a Tool to Promote Learners' Use of metacognitive Strategies in Online ESL Learning

Using Pantuns in Greetings as a Tool to Promote Autonomous Learning and the Use of Metacognitive Strategies in ESL Classroom Learning

PERSIDANGAN / TEMPAT

PERSIDANGAN / TEMPAT

TARIKH

TARIKH

26-30 Ogos 2011

26-30 Ogos 2011

26-30 Ogos 2011

23-24 November 2011

21 - 22 November 2011

16th FIRA Roboworld Cup & Congress 2011, Taiwan

16th FIRA Roboworld Cup & Congress 2011, Taiwan

16th FIRA Roboworld Cup & Congress 2011, Taiwan

International Conference on E-learning 2011, Bandung

5th International Seminar 2011 "Teacher Education in The Era of World English", Bandung

Pn. Halimah binti Che Hassan

En. Johan Severinus Tati

En. Zulhisyam bin Salleh

Dr. Mohamad Sattar bin Rasul

En. Sahul Hamed bin Abdul Wahab

Pn. Muniamal Puspa A/P Perumal

Pn. Harwati binti Hashim

En. Abdullah Atiq bin Arifin

Fahanim binti Abdul Rashid

En. Che Norazman bin Che Wan

Hj. Mohamad Faisal bin Hj. Ahmad

Pn. Asmahan binti Mokhtar

Page 32: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK62 63

INOVASI

Sepanjang tahun 2011, JPP dan politeknik telah berjaya menggerakkan inisiatif dan program bagi menggalakkan pelajar dan pensyarah terlibat dalam inovasi sesuai dengan misi kerajaan untuk membudayakan inovasi dan kreativiti. Usaha merangka dan menyusun aktiviti inovasi telah dilaksanakan secara berterusan dan konsisten. JPP berperanan dalam mendukung visi dan misi transformasi bagi membudayakan penyelidikan dan inovasi di semua 30 politeknik. Pelaksanaan aktiviti ke arah membudayakan penyelidikan telah dipertanggungjawab kepada JPP.

Pencapaian Inovasi

Dalam Persidangan Inovasi 2011 (INNOCONF2011) sebanyak 40 produk telah dipamerkan kepada pihak industri yang dijemput bagi membolehkan mereka mengenalpasti produk yang sesuai untuk dikomersilkan. Terdapat beberapa produk seperti PROBATT dari PUO dan mesin proses kekabu dari POLIMAS yang mendapat perhatian industri walaupun masih di peringkat perbincangan. Selain pameran, 22 kertas penyelidikan produk juga dibentang dalam persidangan berkenaan.

Senarai produk inovasi politeknik yang diaplikasikan sepanjang tahun 2011

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

PRODUK APLIKASI OLEH

Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, PSMZA

PKK, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, UKM dan AEON

PKK, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, UKM dan AEON

PKK, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, UKM dan AEON

PSIS

PSIS

PMM dan Teknologi Pembuatan Melaka Sdn Bhd

PMM dan Cuebicto Venture Sdn Bhd

POLISAS dan SF Chemicals & Castings (M) Sdn Bhd

PSP, PKK, PMU dan POLIMAS

PSP

Konvokesyen PSP dan PTSB

DESKRIPSI / KEGUNAAN

Peralatan baru yang memudahkan mekanik membuat kerja membuka injap di dalam blok enjin.

Produk bakul pelbagai guna yang diperbuat daripada beg plastik terbuang, tali nilon keras terbuang dan batang payung terbuang (sebagai alat anyaman). Produk ini juga digunakan sebagai bahan hiasan rumah dan di pejabat.

Produk lampu hiasan yang unik. Ia diperbuat daripada sudu plastik terbuang, botol mineral terbuang (ikut saiz yang disukai), mentol lampu dan set wayar pendawaian lengkap dengan suis. Lampu ini sangat sesuai sebagai lampu hiasan rumah dan pejabat. Dengan kos pembuatan yang sangat rendah, ia berpotensi dipasarkan sebagai lampu hiasan berkos rendah.

Beg serbaguna yang diperbuat daripada pembalut makanan ringan terbuang seperti pembalut minuman segera 3 in 1, tali tangsi dan zip atau butang. Beg duli boleh dibentuk sebagai tempat pensil, beg wanita, dompet, beg membeli-belah, beg syiling dan banyak lagi.

F225 Perisian Digital Media merupakan insiatif untuk pembangunan p&p di bawah jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Penggunaan bahan multimedia dalam p&p kursus C5444 ini akan meningkatkan keberkesanan p&p kepada pelajar dan menimbulkan minat dalam kalangan pelajar terhadap kursus ini.

Perisian untuk menyimpan maklumat produk – pengguna hanya perlu scan barcode pada produk untuk mengetahui segala maklumat berkaitan produk seperti syarikat pengeluar, pengusaha, senarai pengedar dan sebagainya.

Kiub masakan asam pedas segera yang mengandungi semua bahan yang diperlukan untuk memasak satu hidangan asam pedas yang lengkap dalam masa yang singkat.

LPG Furnace design ini bertujuan untuk mengurangkan kos dalam penyediaan sesebuah relau untuk peleburan logam bukan ferus dan juga mengurangkan masa peleburan dalam bidang foundry untuk kegunaan pelajar-pelajar di IPT dan juga peniaga-peniaga kecil.

Sistem pendaftaran mata pelajaran secara dalam talian dan berhubung terus dengan PMIS. Sistem ini mendidik para pelajar untuk mendaftar sendiri tanpa mengharapkan bantuan para pensyarah.

Basic Electric Training Kit adalah kit pembelajaran yang mengandungi satu pakej lengkap yang terdiri daripada set asas pengenalan kepada perintang, pengukuran nilai perintang dan 3 litar asas dalam prinsip elektrik beserta bekalan kuasa disepadukan bersama bagi menjimatkan masa dan memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran.

Sistem ini mampu memaparkan nama dan panggilan nama graduat secara automatik. Cip litar bersepadu digunakan sebagai tanda pengenalan bagi setiap graduat manakala perisian aplikasi sebagai pengawal perkakasan dan pangkalan data. Sistem secara automatik akan mengenalpasti identiti graduat yang sedang mengambil sijil atau diploma dengan menyesuaikan data graduat tersebut dari pangkalan data.

Valve Seal Pneumatic Device 2011

Balatak (bakul) daripada bahan plastik terbuang

Lampu dari Sikang (sudu)

Duli (beg serbaguna)

Bahan P&P Multimedia JTMK

Bahan P&P Multimedia JKA

Tag ID

Kiub Asam Pedas Melaka

Furnace Design Metal melters Using LPG Gas

Sistem i-Pelajar dan i-Pensyarah

Basic Electric Training Kit

Automatic Display and Calling System Technology (AD-CaST)

Page 33: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK64 65

BIL

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

PRODUK APLIKASI OLEH

PUO

PUO, PSAS dan Sekolah Menengah Kebangsaan Bercham, Ipoh

PUO

PSA

PSA

PSA

PSA

PSA

PSA, PSP dan POLIMAS

PSA

PSA

PSA

PSA

PJK, PKB dan UMK

DESKRIPSI / KEGUNAAN

Penambahbaikan kepada sistem keluar/masuk kunci secara manual yang sedia ada untuk meminimumkan masa pengambilan kunci bilik kuliah.

Probatt adalah singkatan daripada perkataan protoboard dan battery. Ia dibangunkan untuk membantu pensyarah di dalam makmal dengan fungsi utamanya adalah untuk memeriksa penerusan hubungan antara lubang di dalam protoboard.

Sistem ini diintegrasikan bersama Sistem Pendaftaran Pelajar di jabatan-jabatan, pangkalan data Pendaftaran Pelajar dijadikan rujukan untuk membuat pendaftaran kursus. Sistem ini hanya menerima pendaftaran kursus pelajar yang mendaftar di jabatan sahaja.

Alat yang digunakan untuk menapis minyak di dalam longkang, kolam dan tasik. Mempunyai potensi untuk dipaten.

Alat asas dalam kerja ukur yang digunakan untuk menanda sudut yang dikehendaki (0° – 360°). Boleh digunakan untuk menentukan kedudukan cerucuk dan garisan grid. Juga diguna untuk memeriksa darjah kecondongan binaan.

Merupakan perisian untuk menambahbaik sistem kehadiran pelajar di Jabatan Penyenggaraan Pesawat, PSA.

Merupakan trainer board yang digunakan untuk demonstrasi bagi latihan praktikal dan teori bagi kursus E4800 PLC.

Merupakan education kit yang dinaiktaraf bagi memberi pilihan atau menggantikan trainer board version 4. Fungsinya adalah untuk demonstrasi bagi latihan praktikal dan teori bagi kursus E4800 PLC.

Sistem yang memadankan kod bar Kertas Jawapan Peperiksaan dengan kod bar pada slip kertas peperiksaan.

Produk pembakar lemang yang dapat membakar lemang dalam jangkamasa yang lebih singkat berbanding cara tradisional.

Alat yang digunakan untuk membaja anak pokok.

Beg komputer riba yang boleh diribakan di mana-mana lokasi.

Peralatan yang memudahkan proses menanggal atau mengeluarkan nat apabila menukar tayar.

LED Display menggunakan teknik pengimbasan secara menegak. Pelbagai aplikasi melibatkan paparan boleh digunakan dengan menggunakan model ini.

Electronic Door Lock

ProBatt Tester

Sistem Pendaftaran Kursus

Permanent Hair Oil Filter (PHOF)

Smart Laser

Electronic System Attendance Monitoring Student (ESAMS)

Programmable Logic Controller Trainer Board Version 4

Programmable Logic Controller Kit

Sistem Pemadanan Kod Bar Bagi Kertas Jawapan Peperiksaan

Lemang Rotation

Simple Fertilizer Machine

Beg Komputer Riba

Profesional (VesaPro)

Emergency Tool Kit Magic Ball

BIL

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

PRODUK APLIKASI OLEH

PSP

PSP dan Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Pauh

PSP

Konvokesyen PSP

Perpustakaan PSP

PKB

PKB

PTSS

PTSS

PTSS

PTSS

PTSS

PTSS

PTSS

PTSS

Perpustakaan PKT

PKT

PKT

DESKRIPSI / KEGUNAAN

Kit yang disediakan khas untuk memudahkan dan mempercepatkan pengurusan jenazah.

Sistem pengumuman automatik yang boleh diprogram semula dan boleh membuat pengumuman secara berulangan mengikut masa yang ditetapkan.

Multinetwork Cable Tester (MNCT) adalah kit alat bantu mengajar bagi kursus F2034 Network Fundamentals pelajar Diploma Teknologi Maklumat (Rangkaian), PSP. Fungsinya sebagai alat pengujian fungsi kabel rangkaian dan sebagai penentu sambungan kabel ‘straight through’ atau ‘crossover’. Selain itu, kit ini berfungsi untuk menentukan kegunaan kabel yang diuji dalam penyambungan peranti-peranti bagi sistem rangkaian komputer.

Sistem perisian dan perkakasan menggunakan Radio Frequency Identification (RFID) untuk melancarkan majlis konvokesyen. PSP adalah pengguna pertama sistem ini dalam kalangan Politeknik Malaysia.

Mengatasi masalah penyusunan bahan di perpustakaan. Mempercepat kerja pengiraan stok. Mempercepat proses statistik bahan. Mempercepat proses pinjaman dan pemulangan bahan perpustakaan.

Pengurusan penasihat akademik (PA) oleh pensyarah. Sistem maklumat pelajar secara dalam talian. PA boleh menyemak kehadiran pelajar, kehadiran latihan industri, maklumat peribadi, peperiksaan dan pendaftaran.

Sistem yang digunakan untuk pemantauan kehadiran bekerja.

Memudahkan pelajar dan pensyarah untuk mendapatkan maklumat mengenai isi kandungan kursus.

Digunakan untuk pengumpulan, penyimpanan, kemaskini maklumat secara dalam talian dengan cepat dan berkesan. Digunakan oleh PTSS untuk penyimpanan maklumat program 1Pensyarah 5Graduan.

Alat bantu mengajar bagi kursus E2003 / ET102 (wiring installation). Inovasi ini boleh digerakkan dengan mudah di dalam bengkel dan boleh disimulasikan. Digunakan bermula Sesi Julai 2008 hingga kini.

Alat bantu mengajar yang diubahsuai daripada trainer sedia ada dan lebih menjurus kepada kegunaan kursus yang berkaitan. Ia mula digunakan pada sesi Disember 2009 bagi kursus E2003 dan sekarang ET201.

Digunakan dalam amali kursus PLC bagi menggambarkan proses pengisian dan keluaran cecair.

Produk makanan baharu yang diadaptasi daripada gabungan keropok lekor dan isi cempedak. Snek daripada buah tempatan. Mempunyai potensi untuk dikomersilkan.

Produk makanan baharu yang diilhamkan daripada sayur bayam. Snek yang mempunyai nilai khasiat yang tinggi. Mempunyai potensi untuk dikomersilkan.

Aplikasi yang digunakan untuk menguruskan peralatan dan pembekal. Aplikasi ini juga mengandungi rekod penyenggaraan peralatan.

Pengurusan dan akses informasi buku untuk staf dan pelajar

Penilaian oleh pelajar terhadap pensyarah di JTMK, PKT

Sistem maklumat yang digunakan oleh pejabat HEP untuk menguruskan rekod pelajar.

Kit Jenazah

Auto Paging Announcement System

Multinetwork Cable Tester Device

Automatic Display & Calling System Technology (AD-CaST)

RFID Pintar Pengurusan Perpustakaan PSP

Sistem Pengurusan Penasihat Akademik (SPPA)

e-Thumb

e-Book Kursus AA101

3P Online

Portable Wiring Trainer

3 Phase Motor Trainer

Advance PLC Trainer

Keropok Cempedak

Kerepek Bayam Berperisa

Smart Store

Library Information System

Sistem Penilaian Pensyarah

Sistem Maklumat Pelajar

Page 34: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK66 67

Untuk membolehkan innovator dan penyelidik produk di politeknik bergerak tanpa dipantau dan diarahkan untuk mengikut proses-proses seterusnya, 2 bengkel Permohonan Perlindungan Harta Intelek Dan Pengkomersilan Produk telah dilaksanakan iaitu :

a. Bengkel 1 pada 23 dan 24 Ogos 2011 bertempat di Hotel Prescott Inn, Kuala Lumpur.

b. Bengkel 2 pada 26 dan 27 September 2011 bertempat di Hotel Excelsior, Ipoh.

Bengkel berkenaan telah dikendalikan oleh Zull Design Autotronic. Setiap bengkel berkenaan telah melibatkan seramai 20 peserta dan pendedahan mengenai ilmu ini telah diperturunkan kepada 40 orang peserta. Daripada bengkel ini, terdapat 10 produk yang berpotensi untuk dilindungi harta inteleknya iaitu melalui perlindungan “Utility Innovation” (sebahagian daripada paten).

KAJIAN PROGRAMME NEEDS ANALYSIS (PNA)

Kajian Keperluan Program Baharu

Fokus utama kajian keperluan adalah program baharu yang boleh dijalankan di politeknik berasaskan kepada keperluan tenaga kerja dan keadaan ekonomi negara semasa dan akan datang. Dasar negara seperti ETP, GTP, RMK-10 dan Bajet Tahunan menjadi rujukan dan panduan utama dalam mengenalpasti program yang perlu ditubuhkan. Sepanjang tahun 2011, sebanyak 45 kajian PNA telah dijalankan dan 25 daripadanya adalah program baharu iaitu :

• Advanced Diploma In Accountancy • Diploma In Oil And Gas Technology • Diploma In Electrical Engineering (Green Energy) • Diploma In Mechanical Engineering (Composite) • Diploma In Media Print Technology • Advanced Diploma In Electrical Engineering

(Communication) • Advanced Diploma In Tourism Management • Diploma In Malay Massage • Diploma In Database Management • Advanced Diploma In Software Development • Diploma In Information Technology (information

Security) • Bachelor In Electronic Engineering Technology

(Twinning Programme With UTeM) • Advanced Diploma In Microelectronic • Diploma In Enterpreneurship • Advanced Diploma In Enterpreneurship • Advanced Diploma In Networking • Diploma In Culinary Art • Diploma In Digital Animation • Diploma In Food Service (Halal Practice) • Diploma In Event Management • Advanced Diploma In Islamic Wealth Management • Diploma In Islamic Banking And Finance • Advanced Diploma In Digital Forensic • Diploma In Chemical Engineering (Palm Oil

Processing) • Diploma In Oil And Fat Technology

Kajian Keperluan Program Sedia Ada

Program sedia ada perlu dikaji semula untuk melihat keberkesanannya dalam memenuhi kehendak industri dan pasaran. Sebagaimana kajian keperluan program baharu, dasar negara juga menjadi rujukan dan panduan untuk program yang sedia ada. Sepanjang tahun 2011, sebanyak 20 kajian PNA telah dijalankan ke atas program sedia ada, sama ada program sedia ada untuk politeknik baharu atau program sedia ada untuk politeknik sedia ada, iaitu :

• Diploma In Electronic And Electrical Engineering – POLIMAS

• Diploma In Electronic Engineering (Communication) – PSP

• Diploma In Electronic And Electrical Engineering – PKB

• Diploma In Accountancy – PMK • Diploma In Mechanical Engineering – PMK • Diploma In Logistic And Supply Chain Management –

PNS • Diploma In Electronic Engineering (Control) – PMK • Diploma In Tourism Management – PMS • Diploma In Business Management – PMS • Diploma In Accountancy – PMS • Diploma In Graphic Design – PMS • Diploma In Information Technology (Networking) –

PMS • Diploma In Quantity Survey – PSAS • Diploma In Land Survey – PMM • Diploma In Business Management – PMM • Diploma In International Business – PMK • Diploma In Civil Engineering – PMK • Diploma In Retail Management – Politeknik Metro KL • Diploma In Electrical Engineering – PKB • Diploma In Electric And Electronic Engineering – PJB

Inovasi Dengan Industri

Politeknik telah mengadakan pelbagai program kerjasama dengan agensi yang turut bertanggungjawab membangun potensi dan menggalakkan penyelidikan berasaskan produk dan perkhidmatan seperti :

1. Marditech Sdn Bhd 2. Malaysian Association Of Creativitiy And Innovarion (MACRI) 3. Zull Design Autotronic 4. Eduxplore Sdn Bhd 5. Prominent Line Sdn Bhd

Innovation Conference 2011 (INNOCONF2011) yang dijalankan secara kolaborasi telah diadakan pada 12-13 Julai 2011. Persidangan ini telah dikendalikan secara bersama oleh Jabatan Pengajian Politeknik dengan Eduxplore Sdn Bhd (Event Manager) dan mendapat kerjasama daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Universiti Putra Malaysia (UPM), Malaysian Industry-Government Group For High Technology (MIGHT) dan Prominent Line Sdn Bhd. Pada persidangan tersebut, sebanyak 22 kertas penyelidikan inovasi telah dibentang dan 40 produk inovasi telah dipamerkan untuk exposition competition.

Page 35: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK68 69

1 Bengkel Pengenalan Kajian PNA program Advanced Diploma In Software Development dan Diploma In Database Management di Bilik Mesyuarat, Politeknik Kuala Terengganu pada 18 Januari 2011.

2 Bengkel Pengenalan Kajian PNA program Advanced Diploma In Tourism Management di Bilik Bilik Mesyuarat, Politeknik Hulu Terengganu pada 19 Januari 2011.

3 Bengkel Pelaporan dan Seminar PNA Kumpulan 1 / 2011 di Hotel Carlton Shah Alam dari 21 hingga 25 Mac 2011.

4 Bengkel Pengenalan Kajian PNA program Advanced Diploma In Microelectronic di Klana Resort Seremban pada 12 April 2011.

5 Bengkel Pengenalan Kajian PNA program Advanced Diploma In Entrepreneurship dan Diploma In Entreprenuership di Bilik Mesyuarat Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin pada 18 April 2011.

6 Bengkel Pelaporan dan Seminar PNA Kumpulan 2 / 2011 di Hotel Bayview Melaka dari 9 hingga 13 Mei 2011.

7 Bengkel Pengenalan Kajian PNA untuk program Diploma In Digital Animation di Jabatan Rekabentuk dan Komunikasi Visual, Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin pada 27 Mei 2011.

8 Bengkel Pelaporan dan Seminar PNA Kumpulan 3 / 2011 di Hotel Star City Alor Setar dari 4 hingga 8 Julai 2011.

9 Bengkel Pengenalan Kajian PNA untuk program Event Management dan Food Service (Halal Practice) di Bilik Mesyuarat Jabatan Hospitaliti dan Pelancongan, Politeknik Merlimau Melaka pada 13 Oktober 2011.

10 Bengkel Pengenalan Kajian PNA untuk program Palm Oil, Oleochemical dan Digital Forensic di Hotel Kualiti Kuala Lumpur pada 18 Oktober 2011.

11 Bengkel Pengenalan Kajian PNA untuk program Islamic Wealth Management dan Islamic Banking di Bilik Mesyuarat Jabatan Perdagangan, Politeknik Nilai pada 24 Oktober 2011.

12 Bengkel Pelaporan dan Seminar PNA Kumpulan 4 / 2011 di Hotel NAZA Talyya Melaka dari 5 hingga 9 Disember 2011.

sTAF

Aktiviti bengkel, pelaporan dan pembentangan yang telah dilaksanakan untuk menghasilkan laporan kajian PNA yang lengkap adalah seperti berikut :

Aktiviti Kajian PNA

Page 36: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK70 71

Staf merupakan modal insan utama Jabatan Pengajian Politeknik (JPP). Sebagai peneraju utama sistem politeknik, staf merupakan penggerak ke arah kecemerlangan generasi masa hadapan. Dari semasa ke semasa, politeknik melalui proses tranformasi selaras dengan agenda Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara. Oleh itu, JPP sentiasa berusaha menyediakan tenaga pengajar dan kakitangan pengurusan institusi yang berwibawa bagi menggerakkan politeknik ke arah institusi pilihan utama di negara ini. Politeknik adalah gedung ilmu dalam pelbagai bidang teknikal, perkhidmatan dan komersial. Selaras dengan itu, JPP menyediakan pakej latihan yang lengkap, bersesuaian dengan kehendak semasa dan globalisasi bagi menjayakan proses Transformasi Politeknik. Selain daripada melengkapkan staf dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran terkini, JPP juga perlu membentuk staf agar menjadi insan yang berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat mental dan fizikal, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. Peningkatan profesionalisme berterusan merupakan suatu proses bersepadu dan berterusan dalam merancang keperluan, merekrut dan menambat modal insan berprestasi tinggi bagi memudahkan mobiliti bakat-bakat terbaik ditempatkan di segenap peringkat dan aras organisasi. Dengan demikian setiap anggota organisasi dapat diposisikan pada kedudukan yang mengupayakan mereka untuk memberi sumbangan dengan berkesan kepada organisasi dan sekali gus mengembangkan potensi diri semaksimum mungkin.

Urusan kenaikan pangkat bagi tahun 2011 dilaksanakan dalam dua kumpulan. Kumpulan pertama menjalani proses validasi berlangsung pada tahun 2010 dan keputusan diumumkan pada bulan Februari hingga April 2011. Manakala bagi kumpulan kedua, proses validasi berlangsung mulai bulan Ogos tahun 2011 dan keputusannya diumumkan pada bulan Oktober 2011 bagi kenaikan ke DH54 dan bulan Disember 2011 untuk kenaikan ke DH48.

Berikut merupakan statistik kenaikan pangkat bagi tahun 2011:

Pembangunan staf

GREDKENAIKAN PANGKAT

BILANGAN CALON MEMOHON

BILANGAN CALON BERJAYA

BILANGAN CALONTIDAK BERJAYA

PERATUSANBERJAYA

DH 54

DH 52

DH 48

DH 44

JUMLAH

DH 42

DH 34

DH 32

JUMLAH

2

24

170

1520

1716

166

51

194

1716

2

19

73

1381

1412

133

28

186

1412

-

5

97

139

241

33

23

8

241

100.0 %

79.2 %

42.9%

90.9 %

82.3 %

80.1 %

54.9 %

95.6 %

84.4 %

Kumpulan Pengurusan & Profesional

Kumpulan Sokongan

Statistik keputusan kenaikan pangkat PPPT tahun 2011 bagi kumpulan pertama

GREDKENAIKAN PANGKAT

BILANGAN CALON MEMOHON

BILANGAN CALON BERJAYA

BILANGAN CALONTIDAK BERJAYA

PERATUSANBERJAYA

DH 54

DH 52

DH 48

DH 44

JUMLAH

DH 42

DH 34

DH 32

JUMLAH

30

243

231

504

26

203

179

408

4

5

52

61

86.7 %

83.5 %

77.5 %

82.6 %

Kumpulan Pengurusan & Profesional

Kumpulan Sokongan

Statistik keputusan kenaikan pangkat PPPT tahun 2011 bagi kumpulan kedua

Masih Dalam Proses (keputusan kenaikan akan diumumkan pada tahun 2012)

Masih Dalam Proses (keputusan kenaikan akan diumumkan pada tahun 2012)

Kenaikan Pangkat

Jabatan Pengajian Politeknik mengiktiraf profesionalisme staf melalui proses kenaikan pangkat berdasarkan kriteria kecemerlangan perkhidmatan tanpa kekosongan jawatan. Kriteria ini memberi peluang staf PPPT meneroka dan melonjak potensi diri secara optimum. Penilaian kenaikan pangkat dilaksanakan oleh Panel Penilai Kesepakaran yang dilantik oleh Ketua Perkhidmatan berdasarkan kepada keahlian atau kepakaran. Proses penilaian kenaikan pangkat adalah termasuk proses semakan dokumen, validasi dokumen atau temuduga dan permarkahan (bergantung kepada gred).

Kerajaan telah melaksanakan Skim Perkhidmatan PPPT melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 33 tahun 2007 dan berkuatkuasa pada Januari 2008. Pegawai-pegawai yang menerima opsyen Skim Perkhidmatan PPPT telah diklasifikasikan sebagai pegawai Skim mengikut gred iaitu daripada gred DH27 sehingga ke gred DH54. PPPT yang telah memenuhi syarat dan kriteria kecemerlangan yang telah ditetapkan layak untuk memohon dan seterusnya dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat. Terdapat tiga komposisi utama penilaian bagi kriteria kecemerlangan iaitu penilaian kesepakaran, penilaian pelajar dan penilaian Referees. Panel persepakaran yang telah dilantik dan ditauliahkan oleh Ketua Perkhidmatan akan membuat pertimbangan yang teliti dengan mengambil kira empat aspek iaitu Teras Utama, Kepimpinan, Pembangunan Diri dan Sumbangan. Bagi menilai calon, para penilai perlu berada di gred DH48 dan juga sekurang-kurangnya satu gred lebih tinggi

daripada pegawai yang dinilai. Selain daripada itu, staf juga dikehendaki mengikut program wajib anjuran JPP iaitu Career Path Competency Matrix (CPCM), Program Peningkatan Kemahiran (PPK) dan Kursus Kepimpinan Instruksional dan Pembangunan Andragogi (KIPA).

Page 37: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK72 73

Program Peningkatan Kompetensi Pensyarah Politeknik dalam Outcome-Based Education (OBE)

Salah satu kompetensi instruksional terkini yang perlu digilap oleh tenaga pengajar di politeknik adalah melalui pendekatan berasaskan Outcome-Based Education (OBE). OBE merupakan satu falsafah pembelajaran yang berpusatkan pelajar yang memberi tumpuan kepada prestasi pelajar. OBE berbeza dengan pendidikan tradisional, yang hanya memberi tumpuan kepada sumber-sumber yang disediakan kepada pelajar oleh pensyarah yang dipanggil input.

OBE diperkenalkan bagi membolehkan tenaga pengajar mengadaptasi pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan kaedah dan teknik agar releven dan responsif dengan program yang ditawarkan. Pendekatan ini sejajar dengan keperluan Agensi Kelayakan Malaysia. Kefahaman yang mendalam mengenai OBE perlu dihayati sepenuhnya oleh seluruh warga pensyarah politeknik agar pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dilaksanakan. Sejajar dengan hasrat JPP, Program Peningkatan Kompetensi Pensyarah Politeknik dalam OBE telah dilaksanakan pada tahun 2011. Seramai 360 pensyarah telah mengikuti program ini yang melibatkan 6 kursus.

Program Peningkatan Kemahiran (PPK)

Program Peningkatan Kemahiran bertujuan melatih PPPT di Politeknik mempertingkatkan kreativiti dan produktiviti pengajaran dan pembelajaran mengikut bidang kemahiran. Ini bagi memastikan mereka mempunyai pengetahuan, kemahiran dan kompetensi yang sesuai serta memenuhi kehendak semasa. Pada tahun 2011, seramai 1,719 peserta telah mengikuti program PPK yang melibatkan 61 siri. Jumlah ini

mencapai sasaran awal iaitu sebanyak 1,000 peserta. PPK juga telah dijadikan sebagai

salah satu kriteria Kecemerlangan Skim PPPT yang berada dalam

kategori 1 dan 2.

Career Path Competency Matrix (CPCM)

Pelaksanaan modul CPCM kepada Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi bertujuan untuk meningkatkan profesionalisme berterusan pegawai bagi mewujudkan tenaga pengajar dan pengurusan yang dinamik secara holistik. Program ini turut menitikberatkan aspek kemahiran insaniah bagi melahirkan staf yang berkebolehan dalam semua aspek dan berketrampilan tinggi. Program CPCM ini telah diolah secara sistematik bagi menyediakan laluan dan meningkatkan kerjaya staf di politeknik dan jabatan. Bagi tahun 2011, sejumlah 2,890 peserta telah mengikuti program CPCM yang melibatkan 15 modul. Bagi melengkapkan pembelajaran modul tersebut, 73 siri kursus telah dijalankan. Kumpulan yang terlibat dalam program CPCM terdiri daripada staf gred DH29 sehingga DH54, mengikut kategori yang telah ditetapkan. Pemohonan program CPCM ini boleh dipilih mengikut kesesuaian bidang tugas staf dan boleh dilakukan secara dalam talian terus melalui laman web eSIS.

Kursus Kepimpinan Instruksional dan Pembangunan Andragogi (KIPA)

Program KIPA merupakan kursus wajib yang perlu diikuti oleh PPPT yang baru berkhidmat. Kursus ini merupakan pengenalan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran yang diamalkan di politeknik. Kursus ini menitikberatkan aspek content knowledge dan andragogi bagi memastikan sistem penyampaian ilmu kepada pelajar berlangsung

secara efektif dengan mengambilkira latarbelakang pelajar tersebut. Selari

dengan aspirasi pelan Transformasi Politeknik untuk menjadi institusi

pilihan, tenaga pengajar politeknik perlu melengkapkan diri mereka dengan kompetensi instruksional dan andragogi yang bersesuaian.

Selain daripada itu, program ini juga dijalankan bagi memenuhi

keperluan kriteria kecemerlangan kenaikan pangkat PPPT DH29 dan DH41. Sepanjang tahun 2011, seramai 540 PPPT telah mengikuti kursus ini.

Page 38: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK74 75

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

NAMA KURSUS/PERSIJILAN

CIDB Certified IBS Trainer

Safety and Health Officer Certification

Certified Of Fiber Optic Technichian (CFOT)

Certified Cabling Test Technician

Ericsson Certification Programme

Boiler Operation and Maitenance

Generator Operation and Maitenance

Main Engine Operation and Maintenance

Marine Electrical and Electronic

CATIA Certified Professional

CISCO Certified Network Associate (CCNA)

Certified Ethical Hacker (CEH)

Certified Hacking Forensic Investigator (CHFI)

EC- Council Secure Programmer (ECSP)

Novell Certified Linux Administration (NCLA II)

Profesional Halal Trainers

Certified Interpretive

Professional Nature Guide

Professional Halal Auditor

Adobe Photoshop CS4 (Advanced Certification

3D Studio Max Certification

Certified Islamic Financial Planner

ACCA Certification

BIDANG

Kejuruteraan Awam

Semua Bidang

Kejuruteraan Elektrik

Kejuruteraan Elektrik

Kejuruteraan Elektrik

Kejuruteraan Marin

Kejuruteraan Marin

Kejuruteraan Marin

Kejuruteraan Marin

Kejuruteraan Mekanikal & Rekabentuk Industri

Teknologi Maklumat

Teknologi Maklumat

Teknologi Maklumat

Teknologi Maklumat

Teknologi Maklumat

Hospitaliti

Pelancongan

Pelancongan

Hospitaliti

Rekabentuk Grafik

Seni Digital

Perdagangan (Kewangan)

Perdagangan (Perakaunan)

PENGANUGERAH SIJIL

Pusat IBS, CIDB

NIOSH

FOA

Fluke Network Cerification

Ericsson

ALAM

ALAM

ALAM

ALAM

Dassault System

CISCO

EC- Council

EC- Council

EC- Council

Novell

HDC

FRIM

Tourism Malaysia

HDC

Adobe

Autodesk

IBFIM

ACCA

BILANGAN PESERTA

13 orang

30 orang

30 orang

5 orang

32 orang

8 orang

8 orang

8 orang

8 orang

5 orang

20 orang

5 orang

5 orang

5 orang

20 orang

15 orang

15 orang

10 orang

15 orang

10 orang

5 orang

22 orang

25 orang

PERSIJILAN PROFESIONAL UNTUK PENSYARAH POLITEKNIK

Pelaksanaan Pensijilan Profesional dalam kalangan tenaga pengajar diyakini dapat memperkasakan kurikulum dan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam sistem pengajian politeknik yang kini menekankan pembelajaran berasaskan hasil OBE. Penerapan OBE diharap dapat menghasilkan pelajar yang kompeten dan seterusnya menjadi graduan pilihan industri. JPP telah menganjurkan pelbagai kursus persijilan profesional bertujuan meningkatkan kemahiran teknikal dan profesional tenaga pengajar agar mereka dapat menterjemah kurikulum politeknik dalam P&P. Tenaga pengajar Politeknik seluruh negara yang menghadiri dan memenuhi syarat penilaian akan diberikan Sijil Kompetensi yang mengiktiraf tahap profesionalismenya. Berikut adalah kursus-kursus profesional yang telah berjaya dilaksanakan sepanjang tahun 2011.

Selepas PPPT menghadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh JPP termasuk kursus wajib bagi melayakkan mereka memohon kenaikan pangkat, tenaga pengajar dan pengurusan politeknik diharap dapat memperkasakan kurikulum dan P&P dalam sistem pengajian politeknik. Selain daripada pelajar, staf merupakan antara pemegang taruh terbesar di dalam sistem pengajian politeknik. Oleh itu, perkembangan profesionalisme staf perlu diberi keutamaan kerana mereka memainkan peranan besar dalam pendidikan Politeknik.

INsTITUsI

Page 39: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK76 77

KPI

Jumlah penyertaan dalam PSH (Politeknik)

Bilangan pogram pasca Diploma yang ditawarkan.

Bilangan produk/perkhidmatan dalam bidang TVET yang diaplikasikan

Bilangan politeknik yang mendapat sekurang-kurangnya tier 4 dalam sistem penarafan politeknik yang mempunyai penarafan 6 dari tier 1 (sangat lemah) kepada tier 6 (sangat cemerlang)

Peratus graduat mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan

Bilangan pensyarah pakar

Peratus pelajar yang mencapai minimum skor 6 dalam GSA

Bilangan enrolmen pelajar

SASARAN

10,488

6

20

12

70

9

70

89,600

PENCAPAIAN

12,389

7

40

14

71.1

9

87.20

89,910

POLYRATE

PBU PNS PBS PMK PMJ PMS PJK

PSISPMUPKK

PSAPUO

PTSSPTSBPSMZAPSAS

POLISASPOLIMASPSPPPD

PMMPKSPKBPJB

PHT PSS PKT PMKL PMKU PMJB

TIER

NOTRATED

6

5

4

3

PENCAPAIAN POLITEKNIK DALAM PROGRAM AGENDA KRITIKAL

Transformasi Politeknik merupakan salah satu Program Agenda Kritikal (CAP) dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Objektif strategik yang telah ditetapkan dalam CAP Transformasi Politeknik adalah seperti berikut :-

1. Meningkatkan dan meluaskan akses pada pengajian politeknik yang berkualiti

2. Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVET

3. Mengukuhkan kerelevanan dan responsif program

4. Menerajui bidang tujahan dan teknologi tertentu

5. Membina jenama dan reputasi

Aplikasi Online Project Management, Monitoring and Collaboration (ePMO) telah digunakan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi mengurus pelaksanaan CAP Transformasi Politeknik dan ia berperanan penting sebagai wadah JPP bagi mengurus prestasi dan memantau pencapaian melalui KPI yang berteraskan matlamat PSPTN. Pencapaian transformasi politeknik telah dilaporkan melalui ePMO seperti dalam jadual berikut;

PENARAFAN POLITEKNIK : PolyRate 2011

Sistem Penarafan Politeknik (PolyRate) bertujuan untuk menilai status kualiti institusi dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan serta usaha-usaha untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan terutamanya yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. Penarafan Politeknik juga bertujuan untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan institusi politeknik dalam usaha untuk meningkatkan sistem penyampaian pengajaran dan pembelajaran di politeknik bagi memastikan politeknik kekal relevan. PolyRate 2011 melibatkan politeknik yang mempunyai graduat lulusan diploma dan dibangunkan berdasarkan penilaian SETARA KPT meliputi aspek-aspek Governans, Fizikal dan Sumber Kewangan, Bakat (Kualiti, Pengalaman dan Kepelbagaian), Kurikulum dan Kualiti Graduan. PolyRate 2011 telah dikendalikan oleh kumpulan perunding seramai 5 orang yang diketuai oleh Prof. Dr. Mohamad bin Jantan dari Universiti Sains Malaysia. Jadual berikut merupakan hasil proses penarafan:

Pencapaian prestasi

Daripada 27 buah politeknik yang beroperasi di seluruh Malaysia, hanya 17 politeknik dinilai dan diberi penarafan. 2 politeknik telah mendapat tier 5 (cemerlang) dan 12 politeknik mendapat tier 4 (amat baik). Penarafan politeknik selanjutnya akan dilaksanakan pada tahun 2013.

Page 40: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK78 79

Kunjungan Hormat Pengerusi Ahli JawatankuasaPenasihat Industri

Ahli Jawatankuasa Penasihat Industri merupakan satu jawatankuasa yang dianggotai badan-badan industri yang berperanan memberi khidmat nasihat dan perkongsian strategik bersama politeknik. Setakat ini, Ahli Jawatankuasa Penasihat Industri disertai oleh 15 organisasi terdiri daripada industri dan persatuan profesional. Ahli Jawatankuasa Penasihat Industri dan JPP sentiasa mengadakan perjumpaan supaya komunikasi dua hala lebih efektif bagi tujuan percambahan ilmu dan menjana maklumat mengenai pembangunan sistem pengajian politeknik. Pada tahun 2011, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik bersama Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) telah mengadakan kunjungan hormat ke atas Pengerusi Ahli Jawatankuasa Penasihat Industri, Dato’ Azman Shah bin Harun bagi memaklumkan perkembangan Pelan Transformasi Politeknik. Dato’ Azman berkongsi pandangan agar politeknik perlu lebih ke hadapan seiring dengan perkembangan terkini industri. Ini bagi memberi peluang kepada pelajar menjalani latihan amali untuk mengukuhkan program berteras latihan dan memberi pendedahan kepada graduan bagi menghadapi suasana kerja.

Master Builders Association of Malaysia (MBAM)

MBAM telah mengadakan lawatan kerja ke Jabatan Pengajian Politeknik bagi meneroka peluang kerjasama untuk merangka strategi Pelan Transformasi Ekonomi. Isu-isu yang dibincangkan adalah berkaitan kekurangan modal insan mahir dalam industri terutama dalam bidang binaan. Ini kerana pihak MBAM mendapati dalam industri binaan terdapat ketidakseimbangan dari segi jantina dan kemahiran pekerja.

Bagi mendapatkan keseimbangan keperluan industri, Ahli Jawatankuasa Pendidikan dan Latihan MBAM memberi cadangan agar kelayakan dan kemahiran politeknik seiring dengan kehendak industri. Oleh itu, Jabatan Pengajian Politeknik telah mendapatkan bantuan MBAM bagi

memastikan program dan kemahiran yang ditawarkan oleh politeknik adalah

relevan. Di samping itu, beberapa isu-isu lain juga diberi perhatian termasuk program sangkutan industri staf dan penempatan latihan industri bagi pelajar, pembangunan kurikulum dan kajian, kebolehpasaran graduat politeknik, biasiswa bagi pelajar

Kolaborasi dan Industri

Sistem pengajian politeknik bergerak seiring dengan pembangunan ekonomi negara bagi memastikan pendidikan dan kemahiran yang ditawarkan oleh politeknik tidak ketinggalan dari aspek pengetahuan dan teknologi terkini. Bagi memenuhi keperluan tenaga kerja separa mahir, politeknik telah melakukan inisiatif mempelopori kolaborasi bersama industri dan juga institusi pengajian tinggi yang lain. Cetusan kerjasama antara industri dan institusi pengajian tinggi merupakan eleman penyumbang kepada pembangunan kurikulum, penyelidikan dan inovasi. Kolaborasi terjalin menerusi kunjungan dua hala antara industri dengan institusi pengajian tinggi. Ini dapat mencetus hubungan yang lebih strategik dan mengeratkan jalinan yang sedia ada. Setakat ini, pelbagai kolaborasi dilakukan bersama industri dan universiti bagi memakmurkan pendidikan di politeknik.

yang berkelayakan, dan program perantisan. Kerjasama antara Jabatan Pengajian Politeknik dengan pihak indusri memberi peluang kepada pelajar bagi membangun projek semasa latihan industri.

Page 41: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK80 81

MOU DENGAN

LOCAL ENGINEERING (M) SDN BHD

ASIAN COMPOSITES MANUFACTURING SDN BHD

YTL PAKA POWER STATION SDN BHD

ERICSSON (MALAYSIA) SDN.BHD

ISLAMIC BANKING AND FINANCE INSTITUTE (IBFIM)

ACCA MALAYSIA SDN. BHD

MESINIAGA SDN BHD

VON ARDENNE MALAYSIA SDN. BHD

MUTIARA SMART COMPUTING SDN. BHD

KULIM TECHNOLOGY PARK CORPORATION

SILTERRA MALAYSIA SDN BHD

TARIKH DITANDATANGANI

13/9/2011

2/7/2011

30/5/2011

30/5/2011

30/5/2011

30/5/2011

24/11/2011

24/11/2011

24/11/2011

24/11/2011

24/11/2011

BIL

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Senarai MOU yang ditandatangani tahun 2011

KOLABORASI INDUSTRI MELALUI MoU

Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman antara Kerajaan Malaysia dengan Mesiniaga Berhad, Ericsson (M) Sdn Bhd, ACCA Malaysia Sdn Bhd dan IBFIM telah termetrai pada 30 Mei 2011 di PICC. Ketua Pengarah JPP, Tuan Haji Md. Nor Bin Yusof telah mewakili Kerajaan Malaysia dalam majlis tersebut dan turut disaksikan oleh YB Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin.

Majlis dihadiri oleh 200 jemputan terdiri daripada pengurusan tertinggi KPT dan JPP, wakil politeknik, industri dan media. Kerjasama ini merupakan satu lagi inisiatif strategik dan diterjemahkan sebagai tindakan ke arah pencapaian matlamat Transformasi Politeknik.

Skop MoU dengan Mesiniaga Berhad adalah dalam reka bentuk kurikulum berasaskan pembelajaran dalam iklim pekerjaan sebenar ataupun work based learning. Mesiniaga Berhad diwakili oleh Pengarah Urusannya, En. Fathil Sulaiman Ismail.

MoU yang kedua adalah dengan Ericsson (M) Sdn Bhd. yang diwakili oleh En. Khrisnakumar Guda. Pihak Ericsson bersetuju untuk menjalinkan kerjasama melibatkan pelaksanaan program latihan kepada pensyarah dan pelajar politeknik. MoU ini melibatkan kolaborasi bagi menggalakkan pemindahan pengetahuan, teknologi dan budaya kerja profesional. Ia juga secara tidak langsung akan menambahkan lagi kemahiran pensyarah dan pelajar serta meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Peserta program akan dianugerahkan sijil pentauliahan profesional oleh pihak Ericsson.

MoU ketiga melibatkan ACCA Malaysia Sdn Bhd yang diwakili oleh Pn. Jennifer Lopez, Country Head ACCA Malaysia Sdn Bhd. Dalam persefahaman ini, pihak ACCA akan mempertimbangkan Politeknik Ungku Omar dijadikan sebagai Approved Learning Partner. Pihak ACCA juga bersetuju untuk membantu pembangunan program yang mempunyai kandungan kurikulum yang diiktiraf oleh ACCA.

MoU keempat diwakili oleh Dato Dr. Adnan Alias, Ketua Eksekutif dari Islamic Banking and Finance Institute Malaysia (IBFIM). MoU ini melibatkan empat perkara utama iaitu kolaborasi dalam pembangunan projek dan penyelidikan, penerbitan hasil projek dan penyelidikan berkaitan bidang kewangan dan perbankan Islam, perkongsian maklumat dan latihan pembangunan profesional untuk staf akademik.

Kolaborasi di atas membuktikan keyakinan badan korporat dan industri terhadap kredibiliti, kemampuan dan kualiti sistem pengajian politeknik yang diharap dapat meningkatkan lagi tahap kebolehpasaran graduan serta mewujudkan persepsi positif dalam kalangan masyarakat.

Infineon Technologies (Kulim) Sdn. Bhd.

Delegasi pengurusan tertinggi diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarah (Strategik) berpeluang melawat kilang Infineon Technologies (Kulim) Sdn. Bhd. di Kulim. Syarikat dari Jerman ini amat menitikberatkan isu keselamatan dalam penghasilan produk semikonduktor. Semasa lawatan tersebut, perbincangan tentang bagaimana politeknik boleh melatih sumber manusia untuk kemahiran yang diperlukan oleh Infineon telah berlangsung antara JPP dengan Dr. Thomas Reisinger, Timbalan Pengerusi dan Pengarah Urusan Infineon, Lena Tan selaku Pengarah Sumber Manusia dan Syed Amri Abd. Manan, Pengarah Pengambilan dan Pengekalan Sumber manusia. Sehubungan itu, syarikat ini juga telah bersetuju untuk menyertai ceramah kerjaya yang akan di terajui oleh institusi JPP di peringkat zon utara bagi membolehkan pelajar mengetahui dengan lebih mendalam tentang peluang-peluang kerjaya di industri separa konduktor terutama dengan syarikat seperti Infineon.

Mechanical Training Solution Sdn. Bhd. (MTS)

Selain daripada kolaborasi dengan MBAM dan Infineon Sdn. Bhd., JPP juga mengadakan usahasama dengan Mechanical Training Solution Sdn. Bhd. (MTS). En. Thariq Husni, Pengarah Urusan MTS telah mengetuai delegasi ke JPP bagi membincang dengan lebih lanjut kerjasama bagi Projek Elektrik Solar PV. Pelaksanaan projek ini akan dilaksanakan oleh Politeknik Merlimau kerana terdapat kepakaran dan sokongan daripada kerajaan negeri.

Page 42: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK82 83

Universiti Swinburne, Sarawak

JPP telah membalas lawatan oleh Universiti Swinburne, Sarawak pada 6 Januari 2011 dengan melawat kampus Sarawak pada 11 Februari. Universiti itu telah menawarkan peluang alternatif bagi pelajar peringkat sijil dan diploma untuk meneruskan pengajian ke peringkat teras, ijazah pertama dan pasca ijazah. Sehubungan dengan itu, JPP telah memaklumkan Universiti Swinburne Sarawak berkaitan penubuhan Malaysia Board of Technologies (MBoT) di bawah Rancangan Malaysia ke 10 serta Majlis Akreditasi Teknologi Kejuruteraan bagi mengaudit program-program berkaitan teknologi dan Majlis Akreditasi Kemahiran bagi program-program yang berkaitan kemahiran.

Hasil daripada lawatan tersebut, kandungan program telah dirangka bagi memindahkan kredit maksimum bagi pelajar politeknik ke Universiti Swinburne, Sarawak memandangkan terdapat 40 daripada 53 program yang terdapat di politeknik juga terdapat di Universiti Swinburne, Sarawak. Selain dari itu, pihak universiti juga menjemput staf politeknik dalam pertemuan bersama Yayasan Sarawak bagi memohon bantuan pembiayaan bagi pelajar yang layak melanjutkan pelajaran ke Universiti Swinburne. Kedua-dua institusi telah bersetuju untuk berkongsi kaedah terbaik bagi pembaikan kualiti secara berterusan dan meneroka potensi pertukaran pelajar dan staf terutamanya dengan Politeknik Kuching Sarawak dan Politeknik Mukah, Sarawak.

Pada tahun 2011, Sidang Parlimen Kedua Belas, penggal keempat telah berlangsung selama 102 hari.

Sebanyak 18 pertanyaan dan usul dibangkitkan oleh Ahli Yang Berhormat berkaitan isu pendidikan dan latihan di politeknik. Perkara utama pada sidang Parlimen kali ini merangkumi isu kualiti program pengajian, peningkatan akses kepada program pengajian terutamanya di kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak, infrastruktur dan fasiliti yang mencukupi dan peranan politeknik untuk membawa anggota masyarakat keluar daripada perangkap kemiskinan melalui agenda mengarus perdana TVET negara. Kumpulan penggubal undang-undang tertinggi negara terus menunjukkan minat yang tinggi dalam perkembangan pengajian di politeknik.

Pihak KPT telah menekankan bahawa antara strategi yang telah dilaksanakan Politeknik

ialah:

1. memantapkan kurikulum dengan penjajaran semula kurikulum mengikut garis panduan Agensi Kelayakan Malaysia dengan memastikan keperluan kemahiran industri dipenuhi;

2. mengukuhkan usaha kecemerlangan instruksional (penyampaian pengajaran dan pembelajaran) melalui pendekatan Outcome-Based Learning;

3. memantapkan mekanisma pentaksiran bagi memastikan penilaian setiap kursus menepati kualiti pentaksiran yang ditetapkan;

4. memperkasakan kompetensi tenaga pengajar dengan memastikan mereka mempunyai tahap profesionalisma tinggi, berpengalaman dalam suasana industri dan menguasai kemahiran peringkat tinggi;

5. memperluas kolaborasi dengan pihak industri melalui usaha sama aktiviti Centre of Technology di politeknik, penglibatan pekerja industri dalam pengajaran dan pembelajaran dan pelaksanaan projek penyelidikan bersama dengan industri; dan

6. mengukuhkan pelaksanaan program pembangunan pelajar bagi memastikan mereka mempunyai kemahiran insaniah yang diperlukan.

Politeknik kini menyediakan lebih 38,000 tempat setahun bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia yang layak melanjutkan pengajian dalam 56 program pengajian diploma bidang kejuruteraan, teknologi, perdagangan dan perkhidmatan di 30 buah politeknik seluruh negara. Sehubungan itu, akses kepada program pengajian berkualiti di polteknik terus disediakan bagi menyokong negara mencapai bilangan pekerja mahir berkemahiran peringkat tinggi yang mencukupi untuk Model Baru Ekonomi sehingga tahun 2020.

MESYUARATDEWAN RAKYAT DEWAN NEGARA

BILANGAN PERTANYAANBILANGAN INPUT

1

2

2

Pertama

Kedua

Ketiga

2

2

2

1 input penggulungan Titah DiRaja

6 input penggulungan Bajet 2012

Universiti Antarabangsa Albukhari (UAA)

Visi dan misi unik UAA adalah bagi memberi peluang kepada pelajar-pelajar yang layak tetapi kurang berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran. Ia telah mendorong lawatan JPP ke UAA pada 21 April 2011. JPP juga mensasarkan untuk menanda aras projek-projek Universiti Antarabangsa Albukhari daripada segi pelaksanaan tanggungjawab korporat dan sosial. Pelajar-pelajar yang melibatkan diri dengan projek-projek kebajikan dan perkhidmatan diletak tanda aras yang tinggi di dalam kurikulum UAA. Pelajar yang diberi kontrak pembiayaan oleh Yayasan Albukhari ‘diikat hatinya’ selepas menamatkan pelajaran, mereka perlu pulang semula ke kampong halaman dan negara bagi menabur bakti kepada masyarakat setempat.

Dalam sesi perkongsian, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Y.Bhg. Datuk Haji Mokhlis bin Jaafar telah membentang gambaran keseluruhan sistem politeknik dan peranannya sebagai pembekal modal insan berkepakaran teknikal selaras dengan agenda negara berpendapatan tinggi. Pada tahun 2010, Timbalan Naib Canselor UAA, Prof. Pieter Kachelhoffer and kumpulannya telah dimaklumkan berkaitan dengan Pelan Transformasi Politeknik, standard kualiti dan isu-isu akreditasi. Oleh

itu, banyak peluang bagi menggunakan prasarana bertaraf dunia untuk melaksanakan majlis

dan konferens telah diberikan kepada insitusi-institusi JPP terutama yang terletak

di koridor utara. Selain daripada itu, UAA juga mempunyai pangkalan data bahan elektronik yang boleh diguna pakai oleh

politeknik. Pertukaran pelajar dan staf antara institusi-institusi yang berkaitan

juga boleh merangsang perhubungan. Bagi pelajar-pelajar politeknik yang

berminat dalam program ijazah Pengurusan Perniagaan, Pemasaran, Sains Komputer dan

Teknologi Maklumat, mereka boleh menyambung pelajaran di UAA kerana universiti tersebut sedang merangka untuk menubuhkan program-program ini dalam masa terdekat.

Sidang di Parlimen Pada Tahun 2011

Page 43: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK84 85

OBJ

EK A

MPE

RUN

TUK

AN

ASA

LPE

RUN

TUK

AN

DIP

IND

ABE

LAN

JA &

TAN

GG

UN

GBA

KI

%

KES

ELU

RUH

AN

PRO

GRA

M P

OLI

TEK

NIK

390,

394,

000.

00

163,

445,

000.

00

1,80

0,00

0.00

12,5

46,0

00.0

0

0.00

568,

185,

000.

00

1,13

8,00

0.00

10,7

74,0

00.0

0

0.00

1,00

0,00

0.00

0.00

12,9

12,0

00.0

0

0.00

0.00

6,60

6,00

0.00

0.00

0.00

6,60

6,00

0.00

587,

703,

000.

00

433,

377,

550.

00

161,

983,

478.

00

7,07

6,54

6.00

12,6

03,7

44.0

0

0.00

615,

041,

318.

00

0.00

10,5

40,3

00.0

0

0.00

960,

000.

00

0.00

11,5

00,3

00.0

0

0.00

0.00

6,28

1,00

0.00

0.00

0.00

6,28

1,00

0.00

632,

822,

618.

00

433,

157,

073.

87

160,

754,

862.

18

7,04

9,81

4.99

12,5

81,3

87.6

7

0.00

613,

543,

138.

71

0.00

10,0

65,0

53.2

7

0.00

955,

177.

20

0.00

11,0

20,2

30.4

7

0.00

0.00

6,22

9,81

8.97

0.00

0.00

6,22

9,81

8.97

630,

793,

188.

15

220,

476.

13

1,22

8,61

5.82

26,7

31.0

1

22,3

56.3

3

0.00

1,4

98,1

79.2

9

0.00

475,

246.

73

0.00

4,82

2.80

0.00

480,

069.

53

0.00

0.00

51,1

81.0

3

0.00

0.00

51,1

81.0

3

2,0

29,4

29.8

5

99.9

5%

99.2

4%

99.6

2%

99.8

2%

0.00

%

99.7

6%

0.00

%

0.00

%

0.00

%

0.00

%

0.00

%

95.8

3%

0.00

%

0.00

%

99.1

9%

0.00

%

0.00

%

99.1

9%

99.6

8%

1000

0

2000

0

3000

0

4000

0

5000

0

1000

0

2000

0

3000

0

4000

0

5000

0

1000

0

2000

0

3000

0

4000

0

5000

0

DA

SAR

SED

IA A

DA

Emol

umen

P'kh

idm

atan

dan

bek

alan

Ase

t

P'be

rian

dan

kena

an te

tap

P'be

lanj

aan-

p'be

lanj

aan

lain

JUM

LAH

DA

SAR

BARU

Emol

umen

P'kh

idm

atan

dan

bek

alan

Ase

t

P'be

rian

dan

kena

an te

tap

P'be

lanj

aan-

p'be

lanj

aan

lain

JUM

LAH

ON

E-O

FF

Emol

umen

P'kh

idm

atan

dan

bek

alan

Ase

t

P'be

rian

dan

kena

an te

tap

P'be

lanj

aan-

p'be

lanj

aan

lain

JUM

LAH

JUM

LAH

KES

ELU

RUH

AN

Pres

tasi

lapo

ran

kew

anga

n

PENGANTARABANGsAANPe

run

tuka

n k

epad

a JP

P p

ada

tah

un

201

1 ad

alah

seb

anya

k RM

587,

703,

000.

00.

Jum

lah

ter

seb

ut

mel

ibat

kan

per

un

tuka

n D

asar

Sed

ia A

da,

Das

ar B

aru

dan

On

e-o

ff.

Peru

ntu

kan

ini

men

un

jukk

an p

enin

gka

tan

seb

anya

k 8.

5 p

erat

us

dar

ipad

a p

eru

ntu

kan

yan

g d

iber

i pad

a ta

hu

n 2

010.

Sec

ara

um

um

nya

, JPP

tel

ah b

erja

ya m

eng

ekal

kan

pre

stas

i cem

erla

ng

den

gan

p

erb

elan

jaan

men

cap

ai 9

9.68

%. p

ada

tah

un

201

1.

Page 44: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK86 87

ROBOWORLD CUP & CONGRESS 2011 DI TAIWAN.

Setelah memenangi pertandingan Malaysia 4th FIRA Cup 2011 di POLIMAS pada pertengahan Julai 2011, Politeknik Ibrahim Sultan (PIS) buat pertama kalinya telah mewakili Malaysia dalam pertandingan RoboWorld Cup & Congress 2011 di Taiwan pada 26 hingga 30 Ogos yang berlansung di National Kaohsiung First University of Science and Technology, Kaohsiung, Taiwan. Pasukan politeknik diketuai oleh 2 orang pegawai iaitu En. Syaiful Afdzal bin Ramli dan En. Hairizan bin Adam yang bertindak sebagai pengurus pasukan. Manakala peserta pertandingan terdiri daripada 4 orang pelajar iaitu Muhammad Haffizz bin Hamid, Banupriya a/p Gunasingam, Lorizka Xalfina Simon dan Nur Zayti binti Nordin. Kesemua pelajar ini adalah pelajar jurusan Diploma Kejuruteraan Mekatronik (DEM) daripada Jabatan Kejuruteraan Mekanikal (JKM). Terdapat 5 Kategori yang dipertandingkan iaitu Mirosot, Simurosot, Hurosot, Androsot dan Hurocup. Namun PIS hanya menyertai pertandingan kategori Mirosot sahaja. Secara keseluruhannya, PIS telah menduduki tempat kelima. Pada tahun 2012 pertandingan ini akan diadakan di Bristol, UK manakala Malaysia akan menjadi tuan rumah pada tahun 2013.

PROGRAM PENANDAARASAN PROGRAM BAHARU ADVANCE DIPLOMA IN ACCOUNTANCY KE HONG KONG

JPP telah menghantar 2 orang pegawai dan seorang pensyarah dari Politeknik Kota Baharu bagi menyertai program penandaarasan program baharu ke Hong Kong. Lawatan ini telah di adakan pada 20 hingga 28 November 2011. Sepanjang 8 hari berada di Hong Kong, pegawai-pegawai terbabit telah melawat 5 buah universiti iaitu City University of Hong Kong, Polytechnic University of Hong Kong, Hong Kong University, Open University of Hong Kong dan Hong Kong University of Science and Technology. Bidang yang menjadi tumpuan semasa program penandaarasan adalah Professional Accountancy. Output lawatan penandaarasan ini adalah pemetaan kurikulum antara kurikulum program Advance Diploma in Accountancy politeknik KPT dengan program Professional Accountancy yang ditawarkan di City University of Hong Kong dan Open University of Hong

PELAKSANAAN WORK BASED LEARNING DAN PENANDARASAN DI JERMAN DALAM BIDANG AUTOMOTIF DAN PEMBUATAN

Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) telah menghantar 2 orang pegawai untuk mengadakan lawatan ke Cologne, Jerman dari 9 hingga 17 April 2011. Lawatan tersebut bertujuan untuk membuat kajian berkenaan kaedah pelaksanaan, penandaarasan dan meneliti kejayaan program Work Based Learning di Jerman dalam bidang automotif dan pembuatan. Dapatan daripada lawatan ini dijadikan panduan pemantapan dan penambahbaikan pelaksanaan semua program WBL di politeknik.

Antara tempat yang dilawati ialah Federal Institute for Vocational Education & Training (BIBB) Cologne, BMW Procar Automobile Training, Toyota Training Centre dan Nicolaus - August-Otto-Vocational ,Koln.

MENINJAU PELAKSANAAN PENDIDIKAN INKLUSIF DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Pada 20 hingga 23 November 2011, delegasi yang terdiri daripada 5 orang pegawai JPP dan 6 orang pensyarah PKB dan PIS telah mengadakan lawatan ke Kementerian Pendidikan Brunei Darussalam. Lawatan serampang dua mata ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan pendidikan insklusif di samping mewujudkan hubungan kerjasama yang aktif dan memberi impak besar antara JPP dengan Kementerian Pendidikan Brunei. Matlamat pendidikan inklusif adalah pengwujudan satu sistem pendidikan yang menyeluruh dan memudahkan persekitaran pembelajaran. Oleh itu, pendidik dan pelajar diharap agar dapat menerima dan menyambut baik kebaikan-kebaikan yang diperolehi daripada kepelbagaian (diversity). Pendidikan

Kong. Hasil pemetaan mendapati sebanyak 85% kurikulum mempunyai persamaan antara institusi-institusi tersebut. Program Professional Accountancy yang ditawarkan di 2 institusi pengajian Tinggi di Hong Kong ini juga mendapat pengiktirafan daripada HKICPA, ACCA dan CIMA. Pengiktirafan daripada pelbagai badan profesional di Hong Kong memberi nilai tambah tinggi dan kebolehpasaran tinggi graduan institusi pengajian tinggi mereka. Kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi bidang akauntansi yang dipraktikkan di City University of Hong Kong dan Open University of Hong Kong masih mengutamakan kaedah class based learning berbanding student centered learning. Justeru, Bahagian Pembangunan Kurikulum, JPP juga berhasrat memohon pengiktirafan dari badan profesional lain dalam bidang akauntasi seperti CIMA dan MIA.

inklusif juga memerlukan penyediaan latihan pendidikan dan kemahiran, vokasional serta kemahiran hidup supaya golongan OKU dapat membuat persediaan ke alam pekerjaan atau melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Hasil yang dicapai dalam lawatan ini adalah dapat mengeratkan hubungan dua hala, bertukar-tukar pandangan dan perkongsi pengalaman berkenaan polisi, isu-isu dan cabaran serta pelaksanaan amalan terbaik pendidikan inklusif. Selain itu, delegasi JPP juga turut dibawa melawat ke beberapa IPT dan sekolah yang mengamalkan sistem pendidikan inklusif seperti Universiti Brunei Darus Salam, Institut Teknologi Brunei, Sekolah Vokasional Nakhoda Ragam dan Sekolah Rendah Rimba II.

Page 45: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK88 89

HALA TUJUMAsA DEPAN

Page 46: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK90 91

Politeknik,langkah seterusnya

Transformasi Politeknik telah

menyemarakkan iltizam politeknik

untuk terus bergerak ke hadapan

dengan penuh yakin. Politeknik akan terus

berada pada landasan hala tuju yang jelas

sehingga matlamatnya tercapai. Tahun

2012 menjanjikan beberapa batuan penting

tercapai melalui fokus berikut:-

Pengukuhan Institusi

Dalam Rolling Plan Kedua Rancangan Malaysia Ke-10, Politeknik telah diberi peruntukan bagi 17 projek pembangunan politeknik yang meliputi perolehan peralatan politeknik baharu, pembangunan kampus politeknik serta pembangunan politeknik premier (COT). Bagi proses perolehan peralatan, Politeknik METrO Kuantan dan Politeknik METrO Kuala Lumpur sedang menerima bekalan peralatan ICT manakala politeknik-politeknik yang lain seperti Politeknik Muadzam Shah, Politeknik Nilai, Politeknik Sandakan, proses perolehan meliputi pembangunan dokumen spesifikasi peralatan, proses tender dan lain-lain sedang giat dilaksanakan. Kelulusan pembinaan dua buah Politeknik METrO iaitu di Betong, Sarawak dan di Tasek Gelugor, Pulau Pinang dalam RMKe-10 Rolling Plan Kedua akan menambahkan lagi ruang kepada lepasan SPM dan golongan pekerja untuk melanjutkan pelajaran mereka dalam bidang-bidang yang telah dikenalpasti. Pembinaan kedua-dua buah Politeknik METrO ini adalah tambahan kepada 3 buah Politeknik METrO yang sudahpun beroperasi.

Pada tahun 2011 beberapa projek pembinaan kampus tetap telah berjaya disiapkan dan diserahkan kepada pengurusan politeknik. Politeknik-politeknik tersebut ialah Politeknik METrO Kuantan, Politeknik METrO Kuala Lumpur, Politeknik Sandakan dan Politeknik Nilai, Negeri Sembilan. Beberapa projek pembangunan yang lain sedang berada dalam fasa terakhir pembinaan iaitu Politeknik Banting, Politeknik Mersing dan Politeknik Jeli yang dijangka akan disiapkan sepenuhya dalam tahun 2012.

Page 47: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK92 93

Kolaborasi Bersama Universiti

Program kolaborasi dengan universiti awam melibatkan inisiatif penyelidikan bersama, penghasilan penulisan dalam jurnal berwasit, penganjuran seminar bersama Tahun 2011 menyaksikan aktiviti seperti penganjuran Innovation Conference 2011 (12 – 13 Julai 2011) serta National Seminar on TVET (16 – 17 November 2011) dan penyelidikan bersama Universiti Malaysia Perlis dengan geran FRGS KPT berjumlah RM153,000.00 dan pelaksanakan dua kertas penyelidikan geran FRGS Secara Khas berjumlah RM470,000.00.

Usaha penyelidikan gunaan dan pembangunan inovasi produk akan terus dipergiatkan Dalam tahun 2011, sejumlah 30 produk inovasi yang dihasilkan pelajar dan pensyarah politeknik telah diaplikasikan dan sejumlah 15 produk tersebut sudah mula difailkan bagi proses pempatenan. Dalam tahun 2012, Politeknik menyasarkan jumlah produk inovasi dipertingkatkan menjadi 55 produk.

Pembangunan Pelajar

Aktiviti peningkatan kebolehpasaran graduan disertai lebih 5,000 pelajar pada tahun 2011 melalui program Pensijilan Profesional & program Pensijilan Industri. Pensijilan tersebut termasuk Certified Ericsson Training, AutoCad 2D and 3D Essential Skills Development Training, Siemens Mechatronic System Certification Programme dan Safety & Health Officer (SHO) Course, Comptia A+ Certification, Comptia A+ Certification & Windows 7 Configuration, ENSC & ENSS, Microsoft Certified Technology Specialist : SQL Server 2008 (DataBase Development). Program tersebut akan diteruskan dalam tahun 2011. Di samping itu, program pembangunan pelajar seperti program pembangunan daya keusahawanan pelajar, Jelajah Perpaduan 1Malaysia dan Program Bakti Siswa akan terus dilaksanakan dalam tahun 2012. Sebagai tambahan, aktiviti pembangunan

pelajar akan diperkukuhkan melalui pelaksanaan aktiviti nurturing pelajar, termasuk Profiling

Test (bagi pelajar baru), Career Clinic dan Graduates Career Enhancement Programme.

kedua-dua accord tersebut. Penglibatan pihak politeknik dalam memastikan penubuhan MBOT dapat direalisasikan adalah selaras sasaran politeknik agar beberapa program diploma kejuruteraan politeknik mendapat akreditasi Dublin Accord menjelang 2016.

Secara umumnya, enam fokus di atas memandu politeknik ke arah menjadikan politeknik setanding dengan universiti yang lain. Melalui 4 teras transformasi, politeknik sebagai institusi pilihan, program yang responsif, warga berkemahiran tinggi, dan imej serta budaya berprestasi tinggi; politeknik melangkah kehadapan sebagai institusi progresif dan dinamik seiring dengan matlamat menjadi

negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

Pengukuhan Modal Insan PPPT

Politeknik yang berperanan sebagai teaching and training institution memerlukan barisan tenaga pengajar yang berwibawa dan mempunyai kemahiran yang relevan dengan keperluan industri semasa. Sehubungan itu, usaha untuk meningkatkan tahap profesionalisme pensyarah sentiasa diutamakan. Program Pembangunan Modal Insan Pengawai Perkhidmatan Pengajian Tinggi (PPPT) yang dirangka mengandungi Pelan Pembangunan Modal Insan dan Pelan Penggantian khusus bagi membangun kelompok kritikal (critical mass) yang mempunyai ciri profesional efektif bagi mengwujudkan budaya berprestasi tinggi di politeknik. Antara aktiviti yang dilaksanakan dalam tahun 2012 melibatkan program-progam peningkatan kelayakan tenaga pengajar dan peningkatan kompetensi teknikal tenaga pengajar seperti berikut:

• PenyertaanPPPTdalamCareer Path Competency Matrix programme;

• PenyertaanPPPTdalamProgramPengukuhanKemahiran

• PenyertaanpensyarahdalamProgramSangkutan Industri Pensyarah;

• Pensyarahyangmelanjutpengajianperingkatijazah sarjana dan ijazah kedoktoran

• Penyertaanpensyarahdalampensijilanprofesional tertentu seperti Oracle Certified Associate, CISCO Certified Network Associate dan AutoCad 2010 Certified Associate.

Kolaborasi TVET Serantau

Politeknik akan terus mengukuhkan hubungan dengan institusi TVET serantau seperti Colombo Plan Staff College (CPSC) for Technicians Education. Melalui CPSC, Politeknik Malaysia akan berusaha untuk mendapat pengiktirafan antarabangsa Asia-Pacific Accreditation and Certification Commission (APACC) menjelang 2015. APACC merupakan badan akreditasi serantau yang mengakreditasi institusi TVET dalam membangunkan sumber manusia negara rantau Asia-Pacific.

Sehingga kini, usaha bagi penubuhan Malaysian Board of Technologist (MBOT) sedang giat dilaksanakan. MBOT merupakan wadah yang diperlukan bagi Malaysia menjadi signatory kepada Sydney Accord dan Dublin Accord. Kedua-dua accord ini merupakan jambatan bagi institusi seperti MTUN dan politeknik mendapat pengiktirafan program yang diterima pakai oleh negara luar bagi profesion teknologis dan juruteknik. Dengan pengiktirafan ini, graduan dari program teknologis dan juruteknik yang dihasilkan MTUN dan politeknik boleh meneruskan praktis di luar negara tanpa perlu melalui badan pekerjaan di negara-negara yang menjadi signatory

Program Pengajian

Penambahan penawaran program pengajian pada ambilan Sesi Disember 2011 seperti Diploma Elektrik & Elektronik (Politeknik Kota Bharu), Diploma Pengurusan Acara dan Diploma Perkhidmatan Makanan - Amalan Halal (Politeknik Merlimau Melaka), Diploma Lanjutan Pengurusan Fasiliti (Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah) dan Diploma Lanjutan Akauntasi (Politeknik Ungku Omar).

Dalam tahun 2012 dan tahun selanjutnya, Politeknik telah merangka perancangan bagi penawaran program peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan elektrik bagi aspek teknologi hijau dan kecekapan tenaga, bidang teknologi maklumat dalam aspek kawalan, bidang pengurusan pelancongan dalam aspek taman dan rekreasi, pengurusan resort dan kejuruteraan petroleum. Kurikulum program yang telah siap dan menunggu kelulusan pelaksanaan tertakluk kepada peruntukkan peralatan ialah:

• DiplomaLanjutanRangkaian(PUO) • DiplomaLanjutanPengurusanHartaIslam

(PUO) • DiplomaLanjutanKeusahawanan(PTSS) • DiplomaTeknologiMaklumat(KeselamatanIT)

(PUO) • DiplomaPengurusanAcara(PIS,PTSS) • DiplomaPengurusanPelancongan(Tamandan

Rekreasi) (PMS, PHT) • DiplomaPerkhidmatanMakanan(Amalan

Halal) (PTSS) • DiplomaLanskapHortikultur(PNS) • DiplomaBioteknologi(PNS) • DiplomaAgroteknologi(PSS) • DiplomaTeknologiAkuakultur(PSS) • DiplomaTeknologiMediaCetak(PMS)

Politeknik juga akan melaksanakan program berkembar peringkat Sarjana Muda dengan Malaysian Technical Network (MTUN). Mulai tahun 2012, politeknik akan melaksanakan program baharu berasaskan WORK BASED LEARNING (WBL) dan ketiga-tiga buah Politeknik Metro pula akan mula menawarkan beberapa PROGRAM PENSIJILAN PROFESIONAL dengan kerjasama badan-badan profesional yang telah dikenal pasti. Di samping itu, dalam masa yang sama, 17 program politeknik dilaksanakan secara sambilan dengan pengambilan semula pelajar baru

mulai 2012.

Page 48: Laporan Tahunan Politeknik 2011
Page 49: Laporan Tahunan Politeknik 2011

REDAKsI2011

En. Syahman bin Samsudin

En. Megat Nabil Mohsin bin Megat Mohd NorEn. Shabudin bin Man Cik Sri Valli Suppiah Pn. Siti Mariam binti Arifin Pn. Alinawate binti Ali

Pn. Salmiah binti Husain

En. A.Azman bin Ahmad

Cik Ong Tit Suen

Pn. Rafedah binti Husain

En. Zamre bin Abd. Rahman

En. Mohd Norhadi bin Muda

Pn. Masimawati binti Abdul Latif Cik Umi Syahidah binti Anuari

Pn. Wan Nor Aishah binti Wan Omar

En. Mohd Fadli bin Osman

Page 50: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK98 99

Politeknik Melaka No. 2, Jalan PPM 10, Plaza Pandan Malim, 75250 Balai Panjang, Melaka TEL: 06-337 6000 FAKS: 06-337 6007www.polimelaka.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/011(001)

Politeknik Kuala Terengganu Jalan Sultan Ismail, 20200 Kuala Terengganu, Terengganu TEL: 09-620 4100 FAKS: 09-620 4102www.pkkt.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/012(001)

Politeknik Sultan Mizan Zainal AbidinKM 8, Jalan Paka,23000 Dungun, Terengganu TEL: 09-840 0800 FAKS: 09-845 8781www.psmza.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/013(001)

Politeknik Merlimau Melaka Jalan Jasin,77300 Merlimau, Melaka TEL: 06-263 6687 FAKS: 06-263 6678www.pmm.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/014(001)

Politeknik Port DicksonKM 14, Jalan Pantai,71050 Si Rusa, Negeri Sembilan TEL: 06-662 2000 FAKS: 06-662 2026/2027www.polipd.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/006(001)

Politeknik Kota KinabaluJalan Politeknik, Menggatal, 88450 Kota Kinabalu, SabahTEL: 088-499 980 FAKS: 088-499 960 www.polikk.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/007(001)

Politeknik Sultan SalahuddinAbdul Aziz ShahPersiaran Usahawan, Seksyen U1, 40150 Shah Alam, Selangor TEL: 03-5163 4000 FAKS: 03-5569 1903 www. psa.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/008(001)

Politeknik Johor BahruKM 10, Jalan Kong Kong,81700 Pasir Gudang, Johor TEL: 07-261 2488FAKS: 07-261 2402www.polijb.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/009(001)

Politeknik Seberang Perai Jalan Permatang Pauh,13500 Permatang Pauh, Pulau PinangTEL: 04-538 3322 FAKS: 04-538 9266www.psp.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/010(001)

Politeknik Ungku Omar Jalan Raja Musa Mahadi,31400 Ipoh, Perak TEL: 05-545 7622 / 7656 / 7260 FAKS: 05-547 1162www.puo.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/001(001)

Politeknik Sultan Haji Ahmad ShahSemambu, 25350 Kuantan, Pahang TEL: 09-565 5300FAKS: 09-566 3104www.polisas.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/002(001)

Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah Bandar Darulaman,06000 Jitra, Kedah TEL: 04-914 6100FAKS: 04-917 4232www.polimas.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/003(001)

Politeknik Kota Bharu KM 24, Kok Lanas,16450 Ketereh, Kelantan TEL: 09-788 9641 FAKS: 09-788 8739 www.pkb.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/004(001)

Politeknik Kuching Sarawak Beg Berkunci 3094, KM 22, Jalan Matang, 93050 Kuching, SarawakTEL: 082-845 596FAKS: 082-845 023 www.poliku.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/005(001)

JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIKGaleria PJH, Aras 3-5, Jalan P4W, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100 Putrajaya.

Tel: 03-8891 9000 / Faks: 03-8891 9300Web: http://politeknik.gov.my / email: [email protected]

D I R E K T O R IPoliteknik Sultan Azlan Shah Behrang Stesyen,35950 Behrang, PerakTEL: 05-454 4431 FAKS: 05-454 4993www.psas.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/015(001)

Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah Kulim Hi-Tech Park, 09000 Kulim, Kedah TEL: 04-403 3333 FAKS: 04-403 3033www.ptsb.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/016(001)

Politeknik Sultan Idris Shah Sungai Lang, Bagan Nakhoda Omar, 45100 Sungai Air Tawar, Selangor TEL: 03-3280 6200 03-3280 6400FAKS: www.psis.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/017(001)

Politeknik Tuanku Syed SirajuddinUlu Pauh, 02600 Arau, PerlisTEL: 04-988 6200 FAKS: 04-988 6300www.ptss.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/018(001)

Politeknik Muadzam Shah Lebuhraya Tun Abdul Razak,26700 Muadzam Shah, Pahang TEL: 09-450 2005/2006/2007 FAKS: 09-450 2009www.polimuadzam.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/019(001)

Politeknik Mukah KM 7.5, Jalan Oya,96400 Mukah, SarawakTEL: 084-874 001 FAKS: 084-874 005www.pmu.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/020(001)

Politeknik Balik PulauPeti surat 73, 11700 Gelugor, Pulau PinangTEL: 04-638 1926 FAKS: 04-641 0219No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/021(001)

Politeknik Jeli Kelantan Lot 4922 Taman Kota Harmoni,Jalan Cempaka Merah, 17500 Tanah Merah, Kelantan TEL: 09-955 0501/0502 FAKS: 09-955 0503www.pjk.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/022(001)

Politeknik Nilai Negeri SembilanKompleks Pendidikan Bandar Enstek, 71760 Bandar Enstek, Negeri SembilanTEL: 06-791 1280FAKS: 06-791 1269www.polinilai.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/023(001)

Politeknik Banting Selangor Lot 1-5A, Jalan Emas 2, Bandar Sungai Emas, 42700 Banting, SelangorTEL: 03-3187 5600 FAKS: 03-3187 2100No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/024(001)

Politeknik Mersing JohorLot 94-98, Jln Dato’ Mohd Ali,Bandar Tepian Sungai Mersing,86800 Mersing, JohorTEL: 07-799 5523 FAKS: 07-799 1042No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/025(001)

Politeknik Hulu Terengganu Bangunan Kedai 3 Tingkat, Majlis Daerah Hulu Terengganu,21700 Kuala Berang, TerengganuTEL: 09-682 5555 FAKS: 09-682 5556No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/026(001)

Politeknik Sandakan SabahEducation Hub, Batu 10, Jalan Sungai Batang, 91000 Sandakan, Sabah TEL: 089-219 800 FAKS: 089-220 801www.pss.edu.myNo. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/027(001)

Politeknik METrO Kuala Lumpur No. 2-12, Jalan Setiawangsa 10, Taman Setiawangsa,54200 Kuala LumpurTEL: 03-4251 8000 FAKS: 03-4251 7979No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/028(001)

Politeknik METrO KuantanNo. A-5, Jalan Tun Ismail 2, Sri Dagangan 1125000 Kuantan PahangTEL: 09-565 9000 FAKS: 09-517 3259No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/030(001)

Politeknik METrO Johor BahruKM 10, Jalan Kong Kong,81700 Pasir Gudang JohorTEL: 07-261 1755 FAKS: 07-261 1788No. Daftar Politeknik: POLITEKNIK/029(001)

Page 51: Laporan Tahunan Politeknik 2011

LAPORAN TAHUNAN 2011 | JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK100

JPP - Jabatan Pengajian Politeknik KPM - Kementerian Pelajaran Malaysia KPT - Kementerian Pengajian Tinggi PPPT - Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi JPT - Jabatan Pengajian Tinggi METrO - Maximizing Education and Tranining Opportunities MPEC - Malaysian Polytechnic Entrepreneurship Centre MASUM - Majlis Sukan Universiti Malaysia MASISWA - Majlis Sukan Institusi Swasta MSP - Majlis Sukan Politeknik MASKOM - Majlis Sukan Kolej Komuniti MSSM - Majlis Sukan Sekolah Malaysia MPIPMA - Majlis Sukan Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Majlis MSM - Sukan Matrikulasi Malaysia KKPPPTSM - Kesatuan Kebangsaan Pegawai Perkhidmatan Pengajian Tinggi Semenanjung Malaysia

PUO - Politeknik Ungku Omar POLISAS - Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah POLIMAS - Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah PKB - Politeknik Kota Bharu PKS - Politeknik Kuching Sarawak PPD - Politeknik Port Dickson PKK - Politeknik Kota Kinabalu PSA - Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah PIS - Politeknik Ibrahim Sultan PSP - Politeknik Seberang Perai PMK - Politeknik Melaka PKT - Politeknik Kuala Terengganu PSMZA - Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin PMM - Politeknik Merlimau Melaka PSAS - Politeknik Sultan Azlan Shah PTSB - Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah PSIS - Politeknik Sultan Idris Shah PTSS - Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin PMS - Politeknik Muadzam Shah PMU - Politeknik Mukah PBU - Politeknik Balik Pulau PJK - Politeknik Jeli PNS - Politeknik Nilai PBS - Politeknik Banting PMJ - Politeknik Mersing Johor PHT - Politeknik Hulu Terengganu PSS - Politeknik Sandakan Sabah PMKL - Politeknik METrO Kuala Lumpur PMKU - Politeknik METrO Kuantan PMJB - Politeknik METrO Johor Bahru

Glosari

Page 52: Laporan Tahunan Politeknik 2011

2011L A P O R A N TA H U N A N

Tel: 03-8891 9000 Web: http://politeknik.gov.my

Faks: 03-8891 9300E-mel: [email protected]

Galeria PJH, Aras 3-5, Jalan P4W, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100 Putrajaya