pelan strategik politeknik seberang perai 2011-2015

43

Upload: nguyenmien

Post on 02-Jan-2017

257 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015
Page 2: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Kata-Kata Aluan

Pengenalan

Carta Organisasi

CAP - Transformasi Politeknik

Teras 1Meningkatkan Akses Kepada Pengajian Politeknik Yang Berkualiti

Teras 2Melonjak Politeknik Sebagai Institusi Peneraju TVET

Teras 3Membina Imej Bereputasi Tinggi Dan Budaya Kerja Cemerlang

Teras 4Meneraju Bidang Tujahan Dan Teknologi Tertentu

Teras 5Mengukuh Kerelevenan Dan Keresponsifan Program

2

6

10

12

14

18

22

30

34

KANDUNGAN

Page 3: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

02

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

KATA ALUAN KETUA PENGARAH JABATAN PENGAJIAN POLITEKNIK

Page 4: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya kita dapat menyediakan Pelan Strategik PSP 2011-2015 yang akan dijadikan sebagai garis panduan dan halatuju transformasi PSP. Saya berterima kasih kepada semua pihak yang begitu komited menyumbang kepakaran, tenaga dan masa untuk memastikan kelancaran pelaksanaan pelan strategik ini dan seterusnya menjayakan Pelan dan Program Transformasi Politeknik Malaysia.

Transformasi Politeknik adalah kesinambungan dari Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dicetuskan oleh YAB Perdana Menteri untuk memastikan kelestarian pembangunan negara. Transformasi politeknik memainkan peranan penting dalam menyediakan negara bagi menghadapi pelbagai senario dan cabaran masa hadapan dengan melahirkan modal insan yang mempunyai mentaliti kelas pertama dan menepati kehendak pasaran.

Perancangan Strategik Politeknik PSP ini digubal selaras dengan Transformasi Politeknik iaitu daripada Fasa Quick Wins dan Transformasi Keinstitusian kepada Fasa 2, iaitu Fasa Peningkatan bagi meningkatkan lagi kefahaman serta penghayatan warga politeknik terhadap Transformasi Politeknik.

Justeru itu pelan strategik yang komprehensif adalah amat perlu bagi membina landasan yang kukuh dan mantap yang dapat menterjemahkan hala tuju negara melalui Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Pelaksanaan Pelan Strategik ini juga akan memacu perjalanan kita dengan lebih berkesan ke arah kecemerlangan pengajian politeknik melangkaui wawasan 2020. Pelan Strategik ini juga akan menggariskan langkah-langkah untuk melonjakkan Politeknik ke peringkat global seiring dengan institusi pengajian tinggi terkemuka di persada antarabangsa.

Harapan saya pelan strategik ini akan dapat dihayati dan seterusnya diterjemahkan dalam budaya kerja oleh setiap warga politeknik untuk pembangunan anak bangsa .

Mejar (K) Haji Md Nor bin YusofKetua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik.

03

KA

TA

ALU

AN

Page 5: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

04

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

KATA ALUAN PENGARAH POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Page 6: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Assalamualaikum WBT syukur Alhamdulillah dengan rahmat-Nya kita dapat menghasilkan perancangan Pelan Strategik PSP 2011 hingga 2015 yang akan menjadi teras panduan PSP ke arah mencapai kecemerlangan sepanjang lima tahun ini. Pelaksanaan Pelan Strategik PSP telah melalui dua peringkat iaitu fasa pertama 2006-2010, di peringkat pengwujudan dan kini fasa kedua, 2011-2015, peringkat peningkatan dan pemerkasaan sejajar dengan fasa kedua Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara dan Pelan Transformasi Politeknik.

Melalui pelan strategik ini, PSP beriltizam untuk mencapai visi sebagai peneraju kecemerlangan pendidikan dan latihan menjelang 2015. Sehubungan itu, Pelan Strategik PSP dihasilkan dengan memberi fokus kepada meningkatkan capaian bagi melaksanakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) melalui program Time Sector Privatization (TSP), melonjakkan politeknik sebagai institusi peneraju TVET, memperkasakan jenama dan reputasi, meneraju bidang tujahan dan teknologi tertentu serta mengukuhkan kerelevanan dan keresponsifan program.

Saya berkeyakinan penuh apabila pelan strategik ini berjaya dihayati oleh semua warga kerja PSP, imej PSP akan dapat ditingkatkan dan politeknik akan menjadi pilihan utama pelajar. Di samping itu, usaha ini juga akan memperkasakan pensyarah dan warga kerja PSP serta melahirkan graduan berkualiti.

Penerbitan Pelan Strategik PSP ini akan menjadi wadah penyampaian dan garis panduan kepada semua warga PSP supaya kecemerlangan yang disasarkan dapat difahami serta dihayati dalam gerak kerja seharian warga PSP bagi merealisasikan Program Transformasi Negara.

Besarlah harapan saya agar semua warga PSP akan berganding bahu dan menggembleng tenaga bagi menjayakan pelan strategik ini dengan penuh komitmen. Akhir kata, terima kasih dan sekalung penghargaan diucapkan kepada semua yang terlibat dalam penyediaan dokumen Pelan Strategik PSP 2011-2015 (pindaan).

Hj Zulkifli bin AriffinPengarahPoliteknik Seberang Perai

05

KA

TA

ALU

AN

Page 7: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

06

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

Politeknik Seberang Perai telah ditubuhkan pada 1 September 1998 bertempat di Jalan Permatang Pauh, Pulau Pinang. Kampus ini dibina dalam kawasan seluas 100 ekar. PSP terletak di kawasan perindustrian yang pesat membangun dan mengambil masa selama 30 minit dari Bandaraya Georgetown, Pulau Pinang.

Politeknik ini merupakan politeknik yang ke-10 ditubuhkan di Malaysia selaras dengan dasar kerajaan melahirkan pekerja separa profesional demi merealisasikan matlamat Wawasan 2020.

PENGENALAN PSP

PSP telah disempurnakan perasmiannya oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 27 November 1999.

PSP menawarkan program pengajian sepenuh masa dan separuh masa dalam bidang Kejuruteraan Elektrik, Kejuruteraan Mekanikal, Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Perdagangan di peringkat Diploma.

Page 8: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Pelan Strategik PSP 2011-2015 (pindaan) Fasa 2 adalah merupakan dokumen perancangan strategik PSP yang digubal bagi memenuhi keperluan agenda transformasi politeknik. Pelan Strategik ini adalah kesinambungan kepada pelan strategik PSP Fasa Pertama yang telah berakhir pada tahun 2010. PSP telah berjaya melaksanakan Fasa 1 (2006-2010) sebagai penyediaan asas untuk landasan bagi menghasilkan pelajar dan staf yang berkualiti. Manakala bagi fasa kedua ini, perancangan strategik PSP akan lebih memberi tumpuan untuk meningkat dan memantapkan teras strategik sedia ada selaras dengan PSPTN Fasa 2.

Dokumen Perancangan Strategik PSP 2011-2015 telah diberi nilai tambah dan diperkasakan bagi menepati keperluan semasa yang selaras dengan agenda transformasi politeknik. Perancangan ini juga digubal bagi merealisasikan sasaran jangka panjang PSP untuk mencapai tier enam dalam penarafan politeknik atau PolyRate serta menyediakan PSP ke arah pengiktirafan Politeknik Premier.

Tujuan dokumen ini adalah untuk: • Menerangkan sasaran strategi Pengurusan

Politeknik Seberang Perai, KPT.• Menggariskan tindakan bagi perancangan

strategik untuk setiap aktiviti yang dicadangkan. • Menentukan garis panduan kecemerlangan

pelajar, staf dan organisasi berdasarkan kepada Indeks Petunjuk Prestasi (KPI).

PERANCANGAN STRATEGIKPOLITEKNIK SEBERANG PERAI 2011-2015

Pelan Strategi PSP untuk jangkamasa lima tahun ini akan memfokus kepada teras seperti berikut:

• Meningkatkan capaian bagi melaksanakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) melalui program Time Sector Privatisation (TSP)

• Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVET

• Membina jenama dan reputasi• Meneraju bidang tujahan dan teknologi tertentu• Mengukuh kerelevanan dan keresponsifan

program

07

PE

NG

EN

AL

AN

TERAS

01TERAS

02TERAS

03TERAS

04TERAS

05

MENINGKATKAN AKSES KEPADA PENGAJIAN POLITEKNIK YANGBERKUALITI

MELONJAK POLITEKNIK SEBAGAIINSTITUSI PENERAJU TVET

MEMBINA IMEJ BEREPUTASI TINGGI DAN BUDAYA KERJA CEMERLANG

MENERAJU BIDANG TUJAHAN DAN TEKNOLOGI TERTENTU

MENGUKUH KERELEVENAN DAN KERESPONSIFAN PROGRAM

Page 9: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

08

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

VISI

Peneraju kecemerlangan pendidikan dan latihan menjelang 2015.

MISI

Menghasilkan modal insan cemerlang bagi memacu ekonomi negara selaras pelan transformasi politeknik.

DASAR KUALITI

Dasar Kualiti Politeknik Seberang Perai adalah membangunkan potensi pelajar Politeknik Seberang Perai ke arah kecemerlangan di dalam bidang kejuruteraan, teknologi maklumat dan perdagangan melalui penambahbaikan yang menyeluruh secara berterusan. Politeknik Seberang Perai komited untuk memastikan kehendak pelanggan dipenuhi melalui pencapaian objektif-objektif kualiti yang disemak secara berkala bagi memastikan keberkesanan sistem. Dasar ini disebarkan untuk difahami oleh semua peringkat kakitangan.

MOTO

Promising Sustainable Progression

MISI, VISI, DASAR KUALITIDAN MOTO

Page 10: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

Kecemerlangan Akademik

1. Memastikan kadar kelulusan bagi setiap program tidak kurang daripada 90% bagi setiap semester.

2. Berusaha memastikan sekurang-kurangnya 25% daripada pelajar yang lulus mencapai PNM 3.00 atau lebih untuk setiap program bagi setiap semester.

Kecemerlangan Staf

1. Memastikan setiap staf menghadiri kursus/menjalani latihan selama 10 hari setahun.

2. Memastikan Jadual Perancangan Latihan Staf dilaksanakan sekurang-kurangnya 85% dalam tempoh setahun.

Kecemerlangan Proses

1. Memastikan semua prosedur dilaksanakan dengan berkesan / mencapai petunjuk prestasi yang ditetapkan.

MATLAMAT PENDIDIKAN PSP

Matlamat Pendidikan adalah untuk menghasilkan graduan:

• Berpengetahuan• Berkemahiran• Berkemahiran insaniah

STRUKTUR ORGANISASI

Organisasi ini diterajui oleh Pengarah serta dibantu oleh staf-staf di bahagian Akademik dan Pentadbiran.

Bahagian Akademik diketuai oleh Timbalan Pengarah Akademik dan dibantu oleh Ketua-ketua Jabatan, Pensyarah-pensyarah Utama, Pensyarah-pensyarah Kanan dan staf.

Bahagian Pentadbiran diketuai oleh Timbalan Pengarah Sokongan Akademik dan dibantu oleh Ketua-ketua Unit dan staf.

09

PE

NG

EN

AL

AN

Page 11: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

10

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

CARTA ORGANISASI

PENGARAH

PEMBANTUSETIAUSAHA PEJABAT

PEGAWAIPERHUBUNGAN AWAM

PEGAWAIEKSEKUTIF TERTINGGI

KETUA JABATANTEKNOLOGI MAKLUMAT

& KOMUNIKASI

KETUA JABATANKEJ. MEKANIKAL

KETUA JABATANPENGAJIAN AM

KETUA JABATANSUKAN, KO-KURIKULUM

& KEBUDAYAAN

KETUA JABATANPERDAGANGAN

KETUA JABATANKEJ. ELEKTRIK

KETUA JABATANMATEMATIK, SAINS

& KOMPUTER

KETUA UNITPEPERIKSAAN

KETUA UNITPERHUBUNGAN &

LATIHAN INDUSTRI

TIMB. PENGARAH(AKADEMIK)

KETUA JABATANHAL EHWAL PELAJAR

KETUA UNITLATIHAN & PENDIDIKAN

LANJUTAN

KETUA UNITPERPUSTAKAAN

KETUA UNITPEMBANG. INSTRUKSIONAL

& MULTIMEDIA

PENGURUSKOLEJ KEDIAMAN

PELAJAR

KETUA UNITPSIKOLOGI & KERJAYA

KETUA UNITPENGURUSAN KUALITI

KETUA UNITTEKNOLOGI MAKLUMAT

KETUA UNITSENGGARAAN &PEMBANGUNAN

TIMB. PENGARAH(SOKONGAN AKADEMIK)

Page 12: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

11

CA

RT

A O

RG

AN

ISA

SI

LIMA TERAS UTAMA

TERAS

01TERAS

02TERAS

03TERAS

04TERAS

05

MENINGKATKAN AKSES KEPADA PENGAJIAN POLITEKNIK YANGBERKUALITI

MELONJAK POLITEKNIK SEBAGAIINSTITUSI PENERAJU TVET

MEMBINA IMEJ BEREPUTASI TINGGI DAN BUDAYA KERJA CEMERLANG

MENERAJU BIDANG TUJAHAN DAN TEKNOLOGI TERTENTU

MENGUKUH KERELEVENAN DAN KERESPONSIFAN PROGRAM

Page 13: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

12

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

PENGENALAN

Hala tuju Transformasi Politeknik mempunyai matlamat untuk membina upaya baharu politeknik bagi membangunkan sumber manusia negara untuk memenuhi keperluan Model Baru Ekonomi (MBE)yang memberi penekanan kepada upaya inovasi dan kreativiti. Hala tuju Transformasi Politeknik bertujuan menyediakan politeknik menghadapi pelbagai senario dan cabaran masa hadapan. Seiring dengan PSPTN dan transformasi pendidikan dan latihan negara, transformasi Politeknik adalah untuk menghasilkan modal insan yang mempunyai mentaliti kelas pertama dan menepati kehendak pasaran.

Konsep Transformasi Politeknik merangkumi perubahan sistemik yang menjurus kepada pewujudan institusi pilihan, penghasilan siswazah yang menepati kehendak pasaran (employable graduates) dan pembinaan persepsi positif dalam kalangan masyarakat terhadap pendidikan politeknik. Aspek yang dicakupi melibatkan pemerkasaan dasar, penambahbaikan reka bentuk proses, penyampaian dan penilaian program, pembangunan kurikulum yang mantap, penjaminan kualiti program, pembangunan tenaga pengajar yang kompeten, pelajar yang berkualiti, sumber dan kemudahan yang lengkap dan usaha inovasi yang berterusan.

Pelan Transformasi Politeknik telah dilancarkan oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri pada 25 Februari 2010, di mana tiga buah politeknik telah diumumkan sebagai politeknik premier.

Politeknik mempunyai peranan khusus untuk menangani perubahan ekosistem pengajian tinggi negara yang bukan sahaja memerlukan modal insan berilmu tinggi tetapi juga mempunyai kemahiran pada peringkat tinggi. Negara perlu meningkatkan peratusan tenaga kerja berkemahiran tinggi daripada 23% kepada 37% menjelang tahun 2015. Justeru, Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) perlu diarusperdanakan sebagai langkah merealisasi sasaran negara termasuk meningkatkan imej TVET pada pandangan masyarakat

CAP - TRANSFORMASI POLITEKNIK

Page 14: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Objektif Transformasi Politeknik ialah:

• Melonjakkan politeknik sebagai institusi peneraju bidang pendidikan dan latihan teknik dan vokasional pada peringkat diploma;

• Mengukuhkan kerelevanan dan keresponsifan program pengajian di politeknik terhadap kehendak pembangunan ekonomi negara;

• Menerajui bidang tujahan dan teknologi tertentu bagi menghasilkan siswazah berkualiti yang berdaya usahawan, berkebolehpasaran tinggi dan berdaya saing;

• Membina reputasi dan jenama yang mampu meletakkan politeknik antara institusi pengajian tinggi negara yang terbaik; dan

• Mempelbagaikan dan meluaskan penawaran program yang mampu menarik minat pelajar ke politeknik.

Pelaksanaan Transformasi Politeknik dirancang untuk dilaksanakan dalam empat fasa seperti berikut:

• Fasa 1 - Quick Wins dan Institutional Transformation (2010-2012)

• Fasa 2 - Peningkatan (2013-2015)• Fasa 3 - Pemerkasaan (2016 – 2020)• Fasa 4 - Kecemerlangan (melangkaui 2020)

Dalam Fasa 1, Pasukan Projek CAP memacu hala tuju baharu yang diterjemahkan dalam fungsi Bahagian di Jabatan dan juga di setiap Politeknik. Penawaran program pengajian juga dikaji semula mengikut kekuatan politeknik masing-masing selaras dengan MBE dan ETP negara. Pada masa yang sama, strategi diatur bagi meningkatkan penghasilan siswazah politeknik berkualiti melalui program pendidikan dan latihan transformasional demi memenuhi keperluan tenaga kerja negara dan global.

Fasa 1 PSPTN (Perletakan Asas) berlangsung dari tahun 2007 hingga 2010. Tahun 2010 merupakan tahun pertama Transformasi Politeknik dilaksanakan. Sehubungan itu, sebahagian inisiatif fasa ini diteruskan dalam Fasa 2 PSPTN iaitu peningkatan dan pemerkasaan (2011-2015). Objektif strategik Transformasi Politeknik dalam Fasa 1 adalah seperti berikut:

• Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVET;

• Mengukuhkan kerelevanan dan responsif program;

• Menerajui bidang tujahan dan teknologi tertentu; dan

• Membina reputasi dan jenama baharu.

13

CA

P -

TR

AN

FO

RM

AS

I P

OL

ITE

KN

IK

Page 15: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

14

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

MENINGKATKAN AKSES KEPADA PENGAJIAN POLITEKNIK YANG BERKUALITI

Page 16: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Hala tuju strategik sektor pengajian tinggi adalah untuk melahirkan modal insan berilmu, berkemahiran, kreatif dan inovatif serta berperibadi mulia, Politeknik Seberang Perai (PSP) komited melaksanakan pelbagai program. Inisiatif membudayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) diperkukuhkan melalui penawaran kursus-kursus jangka pendek, kursus secara sambilan (KSS) dan kursus-kursus terlanggan di bawah Time Sector Privatization (TSP). Program-program PSH dilaksanakan untuk meningkatkan penyertaan peserta secara terbuka. Graduan dan peserta kursus PSH disasarkan sebagai graduan atau peserta yang berupaya mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran untuk meningkatkan daya saing negara selaras dengan pelan transformasi negara.

OBJEKTIF STRATEGIK1. Meningkatkan capaian bagi melaksanakan

pembelajaran sepanjang hayat (PSH) melalui program Time Sector Privatization (TSP).

2. Meningkatkan kompetensi staf.

PROGRAM / TINDAKAN1. Meningkatkan Kursus Jangka Pendek untuk

pihak luar.2. Meningkatkan bilangan program Kursus Secara

Sambilan (KSS) dan bilangan pelajar.3. Meningkatkan Kursus Terlanggan.4. Menghasilkan pensyarah yang mendapat

kelayakan profesional dalam bidang kejuruteraan, perdagangan dan teknologi maklumat dan komunikasi.

5. Menyertai program latihan di peringkat antarabangsa untuk tujuan technology transfer

6. Meningkatkan penguasaan bahasa asing (Bahasa Inggeris, Jepun, Arab dan Mandarin).

7. Memastikan staf mengikuti sekurang-kurangnya 10 hari latihan dalam perkhidmatan dalam setahun.

15

TE

RA

S 1

Page 17: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

16

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

1. Meningkatkan capaian Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) secara fleksibel melalui program Time Sector Privatization (TSP).

Kursus Jangka Pendek

a. Meningkatkan bilangan Kursus Jangka Pendek untuk pihak luar

Bilangan kursus 30 3 5 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Bilangan penyertaan 1500 250 250 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Kursus Secara Sambilan

b. Meningkatkan bilangan program Kursus Secara Sambilan (KSS) dan bilangan penyertaan pelajar

Bilangan program 30 6 6 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Bilangan penyertaan 1000 200 200 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Kursus Terlanggan

c. Meningkatkan bilangan Kursus Terlanggan untuk pihak luar

Bilangan kursus 30 5 5 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Bilangan penyertaan 600 100 100 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

2. Meningkatkan kompetensi staf

Latihan Staf

a. Menghasilkan pensyarah yang mendapat kelayakan profesional dalam bidang kejuruteraan, perdagangan dan teknologi maklumat dan komunikasi.

Bilangan pensyarah 3 - 3 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

Page 18: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

...sambungan2. Meningkatkan kompetensi staf

b. Penglibatan staf dalam aktiviti peringkat kebangsaan /antarabangsa

Bilangan staf 60 11 11 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

c. Meningkatkan penguasaan bahasa asing (Bahasa Inggeris, Jepun, Arab dan Mandarin)

Bilangan kursus 3 - 3 2011 - 2015 Ketua Unit LPL

d. Memastikan staf mengikuti sekurang-kurangnya 10 hari latihan dalam perkhidmatan dalam setahun

Peratusan staf yang berkursus 10 hari setahun

100% 100% 100% 2011 - 2015 Ketua unit ULPL

17

TE

RA

S 1

Page 19: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

18

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

MELONJAK POLITEKNIK SEBAGAIINSTITUSI PENERAJU TVET

Page 20: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN), Pelan Tindakan Fasa 2, meletakkan fokus kepada perkembangan bidang-bidang dan aspek-aspek berkaitan. Keperluan meningkatkan bilangan pekerja mahir dan teknikal negara menuntut kepada tindakan memperkukuhkan bidang pengajian berteraskan Technical Vocational Education & Training (TVET). Politeknik mempunyai peranan khusus untuk menangani perubahan ekosistem pengajian tinggi negara yang bukan sahaja memerlukan modal insan berilmu tinggi tetapi juga mempunyai kemahiran pada peringkat tinggi. Negara perlu meningkatkan peratusan tenaga kerja berkemahiran tinggi daripada 23% kepada 37% menjelang tahun 2015.

Justeru, Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) perlu diarusperdanakan sebagai langkah merealisasi sasaran negara termasuk meningkatkan imej TVET pada pandangan masyarakat. Selari dengan hasrat ini, Politeknik Seberang Perai (PSP) komited untuk melonjakkan Politeknik sebagai institusi peneraju TVET yang terkemuka.

OBJEKTIF STRATEGIKMembudayakan R&D dalam TVET

PROGRAM / TINDAKAN1. Melaksanakan penyelidikan dan inovasi.2. Menjalankan kolaborasi penyelidikan dengan

industri/ institusi lain/ komuniti.3. Melaksanakan aktiviti promosi ke atas produk/

perkhidmatan.4. Menyediakan produk/ perkhidmatan dalam

bidang TVET yang diaplikasikan.

19

TE

RA

S 2

Page 21: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

20

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

Membudayakan R&D dalam TVET

Pembangunan R&D

a. Melaksanakan Penyelidikan dan Inovasi

Bilangan Penyelidikan dan Inovasi Bilangan/ Nilai geran penyelidikan diperoleh. Menganjurkan seminar dan persidangan

42 penyelidikan/inovasi dilaksanakan setiap tahun. 3 geran penyelidikan atau geran bernilai RM 200,000 diperoleh setiap tahun.

42 42 2011 - 2015

Pengerusi Penyelidikan dan

Inovasi

Bilangan seminar dan persidangan bertaraf kebangsaan atau antarabangsa

Sekurang-kurangnya 2 persidangan/seminar dalam setahun

2 atau

RM

100,0

00

2 atau

RM

100,0

00

2011 - 2015

Pengerusi Penyelidikan dan

Inovasi

Bilangan harta intelek(paten) dalam bidang kepakaran masing-masing

Sekurang-kurangnya 1 harta intelek

1 1 2011 - 2015

Pengerusi Penyelidikan dan

Inovasi

Bilangan harta intelek yang di komersialkan

Sekurang-kurangnya 1 paten dapat dikomesialkan

3 3 2011 - 2015

Pengerusi Penyelidikan dan

Inovasi

b. Menjalankan kolaborasi penyelidikan dengan industri/institusi lain/ komuniti

Bilangan program kolaborasi penyelidikan dengan industri/institusi lain/ komuniti

15 Program seperti khidmat nasihat, kursus teknikal, khidmat rundingan teknikal, khidmat sosial dll

9 12 2011 - 2015 Pengerusi Cisec

Page 22: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

...sambunganMembudayakan R&D dalam TVET

Pengkomersilan Produk R&D

c. Melaksanakan aktiviti promosi ke atas produk / perkhidmatan

Bilangan program

10 bilangan promosi atau demonstrasi produk / perkhidmatan (contoh: ekspo, karnival) di peringkat IPT / daerah / negeri / kebangsaan setiap tahun

10 10 2011-2015

Pegawai Perhubungan

Awam

d. Menyediakan produk / perkhidmatan dalam bidang TVET yang diaplikasikan

Bilangan produk / perkhidmatan dalam bidang TVET yang diaplikasikan

5 produk / perkhidmatan dilaksanakan

4 4 2011-2015

Pengerusi Penyelidikan dan

Inovasi

21

TE

RA

S 2

Page 23: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

22

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

MEMBINA IMEJ BEREPUTASI TINGGI DAN BUDAYA KERJA CEMERLANG

Page 24: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Seiring dengan hasrat negara untuk membangun dalam Model Baru Ekonomi (MBE) serta selaras dengan inisiatif Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara, politeknik perlu diperkasakan dengan imej baharu supaya ia mampu bersaing dan menjadi institusi pilihan utama dalam kalangan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia. Matlamat utama agenda transformasi ini adalah untuk melestari pembangunan modal insan keluaran politeknik yang akhirnya akan menghasilkan keupayaan baharu kepada politeknik bagi membangunkan sumber manusia negara melangkau 2020.

Untuk berjaya dalam agenda transformasi, politeknik harus mempunyai struktur organisasi yang mantap, kepimpinan transformasional, kesedaran dalam kalangan warganya, penglibatan profesional yang berbakat sebagai tenaga pensyarah dan peruntukan yang mencukupi. Teras kedua Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) iaitu penambahbaikan kualiti pembelajaran dan pengajaran (P&P) mempunyai matlamat untuk meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama .

Peningkatan kualiti dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran (P&P) telah dikenalpasti sebagai salah satu komponen utama dalam usaha menjadikan Politeknik Seberang Perai sebagai sebuah Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang cemerlang. Bagi mencapai hasrat ini, PSP telah mempelbagaikan program

latihan dan kemahiran P&P merangkumi kaedah serta penyediaan bahan pengajaran yang lebih releven, meningkatkan penerbitan dan menggalakkan penyelidikan bagi memenuhi keperluan pasaran tenaga kerja semasa disamping mengoptimumkan penggunaan teknologi.

Bagi melahirkan modal insan kelas pertama, kurikulum di Institut Pengajian Tinggi (IPT) perlu sentiasa ditambah baik agar lebih berinovatif, dinamik, terkini dan sentiasa relevan dengan keperluan pasaran dan perkembangan ilmu semasa. Dalam pada itu, kemudahan sokongan dan komponen ekosistem lain seperti infrastruktur pembelajaran dan pengajaran, kaedah pembelajaran dan pengajaran serta tenaga pengajar yang berilmu tinggi dan profesional juga perlu diberi perhatian bagi memastikan proses pembelajaran dan pengajaran dapat dilaksanakan dengan cara yang lebih berkesan.

OBJEKTIF STRATEGIK 1. Memperkasakan tadbir urus.2. Migrasi dari Traditional Education (TE) ke

Outcome Based Education (OBE).3. Memperkukuhkan hubungan dengan

masyarakat.

23

TE

RA

S 3

Page 25: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

24

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

PROGRAM TINDAKAN1. Memastikan PSP mendapat tier 5 dalam sistem

penarafan politeknik (Polyrate).2. Mendapatkan status akreditasi penuh bagi

semua program baharu sebelum kohort pertama menamatkan pengajian.

3. Menggilap pemimpin supaya memenuhi ciri-ciri kepimpinan transformasional kejayaan/kecemerlangan tansformasi politeknik.

4. Memastikan PSP menawarkan 3 jaminan kualiti bersepadu kepada pelanggan.

5. Meningkatkan tadbir urus yang inovatif dan kompeten.

6. Meningkatkan imej dan menjadikan PSP sebagai institusi pilihan pelajar.

7. Menyempurnakan pembayaran bil dalam masa 7 hari bekerja.

8. Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran berkesan.

9. Melaksanakan program bagi memenuhi Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) kepada masyarakat.

Page 26: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

1. Memperkasakan tadbir urus

Pengurusan Berkualiti

Memastikan PSP mendapat tier 5 dalam sistem penarafan politeknik

Tahap pencapaian dalam sistem penarafan politeknik

Tier 5 Tier 4 Tier 5 2011 - 2015 Pegawai Polyrate

Mendapatkan status akreditasi penuh bagi semua program baharu sebelum kohort pertama menamatkan pengajian

Bilangan program 3 program - 12 2011 - 2015

TPA/ Pegawai Akreditasi

Program/KJ/KP

Menggilap Pemimpin Supaya Memenuhi Ciri-Ciri Kepimpinan Transformasional Kejayaan/Kecemerlangan Tansformasi Politeknik

Bilangan Pemimpin Yang Memenuhi Ciri-Ciri Kepimpinan Transformasional Kejayaan/ Kecemerlangan Transformasi Politeknik

3 orang pemimpin yang memenuhi

ciri-ciri yang ditetapkan.

3 3 2011-2015

Pengurusan Tertinggi

Menerima anugerah pengurusan organisasi yang dimenangi/diiktiraf/diperakukan oleh badan penilaian

a. Pensijilan Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 5 5 2012 -

2015

Pegawai Jaminan Kualiti/Pengurus Kualiti/Pegawai

Pengurusan Kualiti

b. Pensijilan Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat

ISO/IEC 27001: 2006 - - 2013 -

2015

c. Pensijilan Amalan Keselamatan dan Kesihatan di tempat kerja

MS1722:2008 - - 2013 - 2015

25

TE

RA

S 3

Page 27: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

26

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

...sambungan1. Memperkasakan tadbir urus

Meningkatkan tadbir urus yang inovatif dan kompeten

a. Bilangan sistem secara atas talian yang diaplikasikan/ dibangunkan bagi perkhidmatan di pentadbiran, kewangan, dan akademik mencapai penjimatan kos/masa/tenaga sebanyak 80%

3 Sistem secara atas talian

3 Sist

em di

atas

talia

n

2011 - 2015

Pegawai ICT/ R&D/UKIK

b. Bilangan penerima Sijil Perkhidmatan Cemerlang peringkat PSP

12 staf setahun

12 S

taf 2011 - 2015 TPA/TPSA/PET

c. Bilangan projek kumpulan Inovatif dan Kreatif yang diaplikasikan bagi meningkatkan perkhidmatan di pentadbiran, kewangan, dan akademik

8 projek setahun

8 Pro

jek se

tahun

2011 - 2015 R&D/UKIK/KJ/KU

d. Bilangan lawatan kerja penanda arasan dalam negara

8 kali setahun 8 kali

se

tahun 2011 -

2015 Pengurusan PSP

e. Bilangan lawatan kerja penanda arasan luar negara

1 kali setahun 1 kali

se

tahun 2011 -

2015 Pengurusan PSP

Page 28: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

...sambungan1. Memperkasakan tadbir urus

Meningkatkan imej dan menjadikan PSP sebagai institusi pilihan pelajar

a. Kekerapan hebahan dalam bentuk cetakan dan media elektronik

Sukuan tahun -

Suku

an

tahun 2011 -

2015

Pengurusan PSP/Pegawai Perhubungan

Awamb. Kekerapan aktiviti pameran dan promosi di kawasan membeli belah, sekolah dan menyertai pameran di peringkat kebangsaan/antarabangsa

Sukuan tahun -

Suku

an ta

hun

2011 - 2015

Pengurusan PSP/UPSiK/

Pegawai Perhubungan

Awam

Menyempurnakan pembayaran bil dalam masa 7 hari bekerja

Peratus pembayaran bil/Invois disempurnakan dalam masa 7 hari bekerja

100% 100% 100% 2011 - 2015

Ketua Unit Kewangan

2. Migrasi Dari Traditional Education (TE) ke Outcome Based Education (OBE)

Pemantauan P&P

Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran berkesan

Peratus pensyarah mencapai skor melebihi 80% dalam pemantauan P&P oleh Pensyarah Pemantau

100% - 100% 2011 - 2015

TPA/Pensyarah Utama/

Pensyarah Kanan/KJ/ Ketua

Program (KP)/ Ketua Kursus

(KK)

Peratus pensyarah mencapai skor melebihi 80% dalam pemantauan P&P oleh pelajar

100% - 100% 2011 - 2015

27

TE

RA

S 3

Page 29: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

28

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PENGURUS

PROJEK

Memperkukuhkan hubungan dengan masyarakat

Tanggungjawab Sosial Korporat(CSR)

Melaksanakan Program Bagi Memenuhi Tanggungjawab Sosial Korporat(CSR) kepada Masyarakat

Bilangan Program

7 program seperti khidmat nasihat, kursus teknikal,

khidmat rundingan teknikal, khidmat

sosial setiap tahun

7 pro

gram

sepe

rti kh

idmat

nasih

at, ku

rsus t

eknik

al, kh

idmat

rund

ingan

tekn

ikal, k

hidma

t sos

ial

2011 - 2015 Pengerusi CSR

Page 30: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

29

TE

RA

S 3

Page 31: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

30

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

MENERAJU BIDANG TUJAHAN DAN TEKNOLOGI TERTENTU

Page 32: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Sasaran strategik ini bertujuan meningkatkan usaha penyelidikan gunaan termasuk aktiviti kolaborasi bersama industri untuk menggalakkan budaya inovasi dan penghasilan teknologi baharu dalam• proses pembuatan dan penambahbaikan

produk bagi bidang tujahan Program Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tekstil, dan

• penyediaan perkhidmatan serta proses pengendalian operasi bagi bidang tujahan Program Diploma Pengurusan Logistik dan Rangkaian Bekalan.

OBJEKTIF STRATEGIKPemantapan fungsi Center of Technology (COT)

PROGRAM TINDAKAN1. Melaksanakan kolaborasi bersama industri.2. Mewujudkan “Consultancy Engagement”.3. Menjalankan kajian dan inovasi.4. Menerbitkan penulisan di dalam jurnal/ diges/

kertas kajian.5. Kecemerlangan dalam pendekatan pedagogi/

pengajaran dan pembelajaran.6. Mencapai kecemerlangan dalam pendekatan

pedagogi/ pengajaran dan pembelajaran.

31

TE

RA

S 4

Page 33: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

32

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

Pemantapan fungsi Center of Technology (COT)

Kolaborasi Industri

Melaksanakan kolaborasi bersama industri

Bilangan projek kolaborasi yang dijalankan oleh industri dan politeknik

3 projek setahun

Tidak

Ber

kena

an se

hingg

a Tah

un 20

14

3 projek setahun 2011 - 2015

Pengurus Kolaborasi

/ COT

Jumlah endowment/nilai kewangan yang diperolehi dari luar

100000 Setahun RM 100,000 setahun

2011 - 2015

Pengurus COT

Bilangan pensyarah yang mengikuti latihan sangkutan di industri

6 orang pensyarah Setahun

6 orang pensyarah setahun

2011 - 2015

ULPL / COT

Bilangan pelajar yang mengikuti latihan sangkutan di industri

10 orang pelajar Setahun

10 orang pelajar setahun ULI / COT

Mewujudkan “Consultancy Engagement”

Bilangan projek konsultansi yang dilaksanakan/ nilai pendapatan yang dijanakan

5 projek atau RM 100,000

setahun

5 projek atau RM 100,000

setahun

2011 - 2015

COT / R & D

Page 34: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

...sambunganPemantapan fungsi Center of Technology (COT)

R & D

Menjalankan Kajian dan Inovasi

Bilangan Proposal 10 proposal setahun

Tidak

Ber

kena

an se

hingg

a Tah

un 20

14

10 proposal setahun

2011 - 2015

COT / R & D

Bilangan Geran Penyelidikan

3 geran yang diperolehi atau Jumlah geran

yang diperolehi sebanyak

RM200,000

3 geran yang diperolehi atau Jumlah geran

yang diperolehi sebanyak

RM200,000

2011 - 2015

COT / R & D

Menerbitkan Penulisan didalam Jurnal/Diges/Kertas Kajian

Jumlah penulisan dalam Jurnal/Diges

1 penulisan setahun bagi setiap COT

1 penulisan setahun bagi setiap COT

2011 - 2015

COT / R & D

Jumlah penulisan Kertas Kajian

1 penulisan setahun bagi setiap COT

1 penulisan setahun bagi setiap COT

2011 - 2015

COT / R & D

Mencapai Kecemerlangan dalam Pendekatan Pedagogi / Pengajaran dan Pembelajaran

Jumlah Bahan Pengajaran dan Pembelajaran

3 Bahan Pengajaran dan Pembelajaran

setahun

3 Bahan Pengajaran dan Pembelajaran

setahun

2011 - 2015 COT / KJ

Bilangan Pensyarah yang diberi latihan sebagai "Master Trainers" dalam bidang tujahan

5 "Master Trainers" / 2

TOT program setahun

5 Master Trainers / 2

TOT program setahun

2011 - 2015

COT / ULPL

Bilangan Inovasi yang dijalankan dalam setiap bidang tujahan

1 inovasi bagi setiap bidang

tujahan setahun

1 inovasi bagi setiap bidang

tujahan setahun

2011 - 2015

COT / R & D

33

TE

RA

S 4

Page 35: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

34

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

MENGUKUH KERELEVENAN DAN KERESPONSIFAN PROGRAM

Page 36: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara telah meletakkan asas yang kukuh untuk semua warga KPT melaksanakan inisiatif yang dirancang. Antara kandungan PSPTN ialah transformasi politeknik yang bermatlamat untuk membina keupayaan baharu politeknik dalam membangun sumber manusia negara. Hala tuju transfomasi politeknik bertujuan menyediakan politeknik bagi menghadapi pelbagai senario dan cabaran masa hadapan.Salah satu daripada objektif strategik transformasi politeknik ialah mengukuh kerelevanan dan keresponsifan program.

OBJEKTIF STRATEGIK:1. Melahirkan graduan yang berketrampilan dan

berkebolehpasaran tinggi2. Mewujudkan persekitaran P&P yang kondusif

PROGRAM/TINDAKAN:1. Melaksanakan program 1L5G bagi memastikan

graduat mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian.

2. Mewujudkan program kesedaran, pembudayaan dan pengukuhan keusahawanan yang melibatkan pelajar.

3. Melaksanakan program melibatkan interaksi pensyarah pelawat dari industri.

4. Meningkatkan kemahiran inter-personal dan intra-personal pelajar dengan melibatkan

pelajar dalam pelbagai program.5. Menghasilkan ciptaan/ inovasi dalam pelbagai

pertandingan dan di peringkat projek akhir.6. Memastikan pelajar mencapai minima skor 6

dalam GSA7. Memantapkan Program Pembangunan Modal

Insan8. Mewujudkan Program Pengantarabangsaan

Pelajar9. Menambahbaik bilik kuliah, makmal dan bengkel

dengan menyediakan pelbagai kelengkapan P&P, kemudahan technology-enabled classroom (TEC), serta berhawa dingin.

10. Menyediakan ruang aktiviti untuk pelajar yang dilengkapi dengan kemudahan yang bersesuaian.

11. Meningkatkan persekitaran fizikal yang selesa dengan melaksanakan konsep 5S di semua unit dan jabatan.

12. Menyedia dan menaik taraf infrastruktur ICT yang stabil dan selamat untuk kegunaan semua kakitangan dan pelajar.

13. Menambahkan koleksi rujukan perpustakaan14. Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat

dan memupuk budaya membaca

35

TE

RA

S 5

Page 37: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

36

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

1. Melahirkan graduan yang berketrampilan dan berkebolehpasaran tinggi

Pembangunan Modal Insan

Melaksanakan program bagi memastikan graduan mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian

Peratusan graduan 85% 74% 85% 2011 - 2015

Ketua Jabatan / Pegawai Psikologi

Menggalakkan pelajar yang menceburi bidang perniagaan/keusahawanan dalam tempoh 6 bulan setelah tamat pengajian

Bilangan pelajar5 orang pelajar

setahun-

5 orang pelajar

setahun

2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Unit

Keusahawanan

Mewujudkan program keusahawanan yang melibatkan pelajar

Bilangan pelajar yang mengikuti program setahun

1000 orang pelajar

setahun

150 orang pelajar

1000 orang pelajar

setahun

2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Unit

Keusahawanan

Melaksanakan program melibatkan interaksi pensyarah pelawat dari industri

Peratusan program yang mencapai 30 jam interaksi melibatkan pensyarah pelawat industri

30 jam setiap program

dalam setahun80% 100% 2011 -

2015Ketua Program / Ketua Jabatan

Meningkatkan kemahiran inter-personal dan intra-personal pelajar dengan dengan melibatkan pelajar dalam pelbagai program.

Peratusan penyertaan pelajar

90% pelajar terlibat dalam

pelbagai program

-

90% pelajar terlibat dalam

pelbagai program

2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Page 38: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

...sambungan1. Melahirkan graduan yang berketrampilan dan berkebolehpasaran tinggi

Menghasilkan ciptaan / inovasi dalam pelbagai pertandingan dan di peringkat projek akhir

Bilangan inovasi 5 inovasi - 5 inovasi 2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Memastikan pelajar mencapai minima skor 6 dalam GSA

Peratusan pelajar yang mencapai minimum skor 6 dalam GSA

90% 90% 90% 2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Memantapkan Program Pembangunan Modal Insan

a. Bilangan penyertaan pelajar dalam program pentauliahan profesional sebagai kelayakan tambahan merangkumi kursus-kursus yang dianjurkan oleh 3P dan Program Finishing School

1000 orang pelajar - 1000 orang

pelajar2011 - 2015

TPA / JHEP / KJ

b. Bilangan program team building yang melibatkan pelajar merangkumi bina semangat, sukan dan permainan

40 program - 40 program 2011 - 2015

Pengurusan PSP / JSKK

c. Bilangan program berunsur spiritual secara bersepadu di PSP merangkumi ceramah agama, qiamullail dan pendidikan moral

50 program - 50 program 2011 - 2015

Pusat Islam / KJ

37

TE

RA

S 5

Page 39: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

38

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

...sambungan1. Melahirkan graduan yang berketrampilan dan berkebolehpasaran tinggi

...sambunganMemantapkan Program Pembangunan Modal Insan

d. Bilangan pelajar yang menyertai aktiviti pengucapan awam di Anjung Bicara (Speaker's Corner) di peringkat jabatan dan PSP

100 Pelajar - 100 Pelajar 2011 - 2015

TPA / TPSA / KJHEP / KJ /

UPSiK

Mewujudkan Program Pengantarabangsaan Pelajar

a. Peratusan penglibatan pelajar menyertai aktiviti di peringkat kebangsaan/antarabangsa

10% setahun 10% 10% 2011 - 2015

Pengurusan PSP

2. Mewujudkan persekitaran P&P yang kondusif

Pembangunan Infrastruktur

menambahbaik bilik kuliah, makmal dan bengkel dengan menyediakan pelbagai kelengkapan P&P, kemudahan technology enabled classroom (TEC), serta berhawa dingin

Bilangan bilik kuliah/makmal/bengkel

50% daripada keseluruhan bilik kuliah / makmal / bengkel dilengkapi

-

50% daripada keseluruhan bilik kuliah / makmal / bengkel dilengkapi

2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Peralatan Makmal

Aduan kerosakan peralatan

dikendalikan tidak melebihi

7 hari.

-

Aduan kerosakan peralatan

dikendalikan tidak melebihi

7 hari.

2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Menyediakan ruang aktiviti untuk pelajar yang dilengkapi dengan kemudahan yang bersesuaian.

Bilangan ruang 1 jabatan : 1 ruang - 1 ruang di

setiap jabatan2011 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Program

Page 40: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

OBJEKTIF

STRATEGIK

(SO)

TINDAKAN

(ACTION)

INDIKATOR

(KPI)

IND

IKA

TO

R

SA

SA

RA

N

SA

SA

RA

N

PU

SA

T

SA

SA

RA

N

PS

P

TA

HU

N

SA

SA

RA

N

PE

NG

UR

US

PR

OJE

K

...sambungan2. Mewujudkan persekitaran P&P yang kondusif

Meningkatkan persekitaran fizikal yang selesa dengan melaksanakan konsep 5S di semua unit dan jabatan.

Peratusan kriteria dipatuhi

80% kriteria 5S dipatuhi oleh setiap

unit dan jabatan

-

80% kriteria 5S dipatuhi oleh setiap

unit dan jabatan

2013 - 2015

Ketua Jabatan / Ketua Unit

Pembangunan ICT

Menyedia dan menaik taraf infrastruktur ICT yang stabil dan selamat untuk kegunaan semua kakitangan dan pelajar.

Kelajuan capaian internet

Pertambahan kelajuan

capaian ke 15Mbps.

-

Had kelajuan capaian

bertambah ke 15Mbps.

2011 - 2015 Pegawai ICT

Liputan rangkaian tanpa wayar

Penyediaan liputan

rangkaian tanpa wayar ke seluruh kawasan kampus.

-

100% liputan rangkaian

tanpa wayar di seluruh bangunan akademik.

2011 - 2015 Pegawai ICT

Perkhidmatan PerpustakaanMenambahkan koleksi rujukan Perpustakaan

Bilangan naskah 4000 naskah - 4000 naskah 2012 - 2015 Pustakawan

Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat dan memupuk budaya membaca

Bilangan program 60 program - 60 program 2012 - 2015 Pustakawan

39

TE

RA

S 5

Page 41: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

40

PELA

N S

TR

AT

EG

IK

2O11

- 2

O15

PENASIHATHj Zulkifli bin Ariffin

Ainiza binti AminDr. Salmi binti Che Meh

PENGERUSIKhairun Nisah Bt Selamat

TIMBALAN PENGERUSIMohd Mamsin bin Anor Kassim

SETIAUSAHAMohd Hafiz bin Abd Halim

AHLI JAWATANKUASA

GRAFIKKu Adnan bin Ku Hassan

Abdul Rahim bin OthmanHajjah Hasnah binti Muhamad

Hj Mohd Mahadi bin MydinKhairul Anuar bin Ishak

Mohamad Tarmizi bin Omar Mohd Fadli Abdul Hamid

Norbaini binti ZakariaNorlia binti ZakariaPazilah binti Darus

Rosnee binti ZainolSalmiyah binti Che Ahmad

Nor Hasni binti HaronRosidah Binti AhmadHawariah binti KamarudinHabibollah bin PadilNoor Sufiza AhmadShamsiah bt NawawiShohimi bin Mt IsaKalsom bt SailanSharizal bin YusoffRukaida binti Baharudin

JAWATANKUASA PENGGUBALANPELAN STRATEGIK 2011-2015

Page 42: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI POLITEKNIK SEBERANG PERAI

Page 43: Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015

POLITEKNIK SEBERANG PERAI, Jalan Permatang Pauh, 13500 Pulau PinangWeb : www.psp.edu.my | Tel. : +604-538 3322 | Faks. : +604-538 9266

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI

politeknikJabatan Pengajian Politeknik