laporan dialog prestasi kali ke 3 2015

4
BORANG DPS 001 PROGRAM TRANFORMASI DAERAH PELAKSANAAN DIALOG PRESTASI SEKOLAH 2015 (DPS) NAMA SEKOLAH : SEKOLAH KEBANGSAAN GUAR NANGKA DIALOG PRESTASI BIL. 3/ 2015 TARIKH MASA TEMPAT RUMUSAN KEHADIRAN 13.02.2015 3.30 petang Bilik mesyuarat skgn Agenda Dialog Prestasi Kali ke 3 1.PERUTUSAN PENGERUSI Ucapan Guru Besar: - Ucapan terima kasih kepada Pegawai Angkat SKGN iaitu Encik Kholim Bin Yob (PPSJQ , JPnPs) dan Encik Subri Bin Bahari (Penyelia SPA ) kerana sudi datang ke Sekolah Kebangsaan Guar Nangka untuk berdialog Prestasi bersama guru-guru Tahun 6. - Bagi SKGN ini adalah dialog Prestasi kali ke 3 dan kali pertama menjemput pegawai dari JPN. - Untuk dialog Prestasi kali ke 3 ini sekolah akan bentang pencapaian murid bagi ujian dianostik kali pertama, TOV dan perbandingan UPSR tahun 2014. - Post Mortem, ujian dianostik kali 1, dan Headcount terbaru untuk dibincangkan. - Guru Besar membentangkan maklumat Asas Sekolah berdasarkan Power Point yang diberi oleh Jabatan. 2.PENGESAHAN RUMUSAN DAN MAKLUMBALAS DIALOG PRESTASI YANG LALU - Headcount sekolah bertukar, iaitu GPS dari 1.65 kepada 1.54 - Tiada peratus gagal bagi semua matapelajaran. - semua subjek lulus 100% 3.PERKARA-PERKARA BERBANGKIT - Guru Bahasa Inggeris tidak cukup opsyen kerana PKKO dilantik dari guru BI sekolah maka masa untuk mengajar kurang, untuk atasi masalah PK Pentadbiran mengajar BI bagi tahun 1 secara sukarela. -Sementara bagi Tahun 6 semua guru-guru adalah mengikut opsyen . Kejatuhan Kecemerlangan sekolah pada tahun 2014 adalah kerana: 1. Motivasi murid jatuh kerana peperiksaan ulangan. 2. Murid yang tinggal di asrama tidak datang ke kelas tambahan. 4.PEMBENTANGAN KERTAS KERJA / ISU/ LAPORAN Soalan KBAT: -Guru dan murid tidak didedahkan dengan soalan KBAT. -KBAT buat ikut kawasan tapi tahun lepas tiada aktiviti untuk tahun 6 mengikut kawasan arau. -Encik Subri dan Kholim mencadangkan pengerusi PKP Arau dilantik baru dan GB yang layak adalah Pn Dalila. -Guru Besar cadangkan teknik menjawab soalan untuk UPSR di buat pada peringkat sekolah. -Guru Besar juga mencadangkan Kumpul guru Cemerlang dan Penggubal soalan untuk bantu naik sekolah. -Apa yang penting bagi sekolah sekarang adalah soalan KBAT. -Guru-guru berharap jabatan boleh tolong untuk dedahkan soalan KBAT kepada guru dan juga murid. -Dari Encik Subri beliau akan cuba menyelesaikan isu KBAT bagi dialog prestasi kali ke 4 nanti. 1. Pn Dalila Awang 2. En Chatri a/l Sing 3. Wan Hassan Bin Ismail 4. Kholim Bin Yob 5. Subri bin Bahari 6. Pn Sharizah bt Abdullah 7. Pn Athiyah bt Shuid 8. Pn Hartina bt Rosdi 9. Pn Jamalulhaslina bt Fuad 10. Pn Juniza bt Hashim 11. Pn Norliza bt Kadir 12. Isa bin Mat 13. Pn Ruzaini bt Ismail

Upload: shanthinie-ramalingam

Post on 22-Jan-2016

346 views

Category:

Documents


7 download

DESCRIPTION

UNIT KURIKULUM

TRANSCRIPT

Page 1: Laporan Dialog Prestasi Kali Ke 3 2015

BORANG DPS 001PROGRAM TRANFORMASI DAERAH

PELAKSANAAN DIALOG PRESTASI SEKOLAH 2015 (DPS)

NAMA SEKOLAH : SEKOLAH KEBANGSAAN GUAR NANGKADIALOG PRESTASI BIL. 3/ 2015

TARIKH MASA TEMPAT RUMUSAN KEHADIRAN

13.02.2015 3.30 petang

Bilik mesyuarat skgn

Agenda Dialog Prestasi Kali ke 3 1.PERUTUSAN PENGERUSI

Ucapan Guru Besar:- Ucapan terima kasih kepada Pegawai Angkat SKGN iaitu Encik Kholim Bin

Yob (PPSJQ , JPnPs) dan Encik Subri Bin Bahari (Penyelia SPA ) kerana sudi datang ke Sekolah Kebangsaan Guar Nangka untuk berdialog Prestasi bersama guru-guru Tahun 6.

- Bagi SKGN ini adalah dialog Prestasi kali ke 3 dan kali pertama menjemput pegawai dari JPN.

- Untuk dialog Prestasi kali ke 3 ini sekolah akan bentang pencapaian murid bagi ujian dianostik kali pertama, TOV dan perbandingan UPSR tahun 2014.

- Post Mortem, ujian dianostik kali 1, dan Headcount terbaru untuk dibincangkan.

- Guru Besar membentangkan maklumat Asas Sekolah berdasarkan Power Point yang diberi oleh Jabatan.

2.PENGESAHAN RUMUSAN DAN MAKLUMBALAS DIALOG PRESTASI YANG LALU - Headcount sekolah bertukar, iaitu GPS dari 1.65 kepada 1.54 - Tiada peratus gagal bagi semua matapelajaran. - semua subjek lulus 100%

3.PERKARA-PERKARA BERBANGKIT - Guru Bahasa Inggeris tidak cukup opsyen kerana PKKO dilantik dari guru BI sekolah maka masa untuk mengajar kurang, untuk atasi masalah PK Pentadbiran mengajar BI bagi tahun 1 secara sukarela. -Sementara bagi Tahun 6 semua guru-guru adalah mengikut opsyen . Kejatuhan Kecemerlangan sekolah pada tahun 2014 adalah kerana:

1. Motivasi murid jatuh kerana peperiksaan ulangan.2. Murid yang tinggal di asrama tidak datang ke kelas tambahan.

4.PEMBENTANGAN KERTAS KERJA / ISU/ LAPORAN

Soalan KBAT:-Guru dan murid tidak didedahkan dengan soalan KBAT.-KBAT buat ikut kawasan tapi tahun lepas tiada aktiviti untuk tahun 6 mengikut kawasan arau.-Encik Subri dan Kholim mencadangkan pengerusi PKP Arau dilantik baru dan GB yang layak adalah Pn Dalila.-Guru Besar cadangkan teknik menjawab soalan untuk UPSR di buat pada peringkat sekolah.-Guru Besar juga mencadangkan Kumpul guru Cemerlang dan Penggubal soalan untuk bantu naik sekolah.-Apa yang penting bagi sekolah sekarang adalah soalan KBAT.-Guru-guru berharap jabatan boleh tolong untuk dedahkan soalan KBAT kepada guru dan juga murid.-Dari Encik Subri beliau akan cuba menyelesaikan isu KBAT bagi dialog prestasi kali ke 4 nanti.

Kelas Insentif:-Mula minggu depan 14/02/2015-Harapan guru murid tidak ponteng kelas kerana pada tahun ini kelas tambahan berbayar satu matapelajaran RM10, jadi murid kena bayar RM40 sebulan.-Ini kerana untuk melahirkan rasa tanggungjawab ibubapa juga murid supaya datang ke kelas tambahan dan menghargai nilai ringgit yang dibayar.-Aktiviti yang digugurkan adalah kelas malam, kerana dari pengalaman guru-guru kelas malam yang dijalankan tidak mendatangkan kesan kerana murid tidak dapat apa yang disampaikan kerana murid keletihan. Jadi untuk itu dibiarkan murid untuk berehat dan membuat kerja sekolah diwaktu malam.Analisis Item:-Kenalpasti masalah setiap subjek.-Buat analisis item.-Mulai tahun ini guru-guru kena dedah dengan soalan KBAT

Strategi Pdp dalam kelas:

1. Pn Dalila Awang2. En Chatri a/l Sing3. Wan Hassan Bin

Ismail4. Kholim Bin Yob5. Subri bin Bahari6. Pn Sharizah bt

Abdullah7. Pn Athiyah bt

Shuid8. Pn Hartina bt

Rosdi9. Pn Jamalulhaslina

bt Fuad10. Pn Juniza bt

Hashim11. Pn Norliza bt

Kadir12. Isa bin Mat13. Pn Ruzaini bt

Ismail

Page 2: Laporan Dialog Prestasi Kali Ke 3 2015

-Fokus cikgu banyak soalan KBAT.-Fokus guru kepada murid cemerlang dan lulus.

4.1 Kedatangan murid dan Intervensi- Akses Kedatangan murid pula setakat hari ini, ada seorang murid dari tahun 2, tidak hadir, dan 2 orang murid dari tahun 5.-Tindakan guru dan pentadbir pergi ke rumah murid berkenaan untuk melihat situasi murid tersebut dan bawa datang ke sekolah. - Dari Encik Subri : *Tindakan guru sangat bagus *Guru kena buat laporan. *Peratus Kehadiran Murid paling teruk di Negeri Perlis. * Apa yang menjadi tanda Tanya Kualiti Kepimpinan dan Kuali Guru sendiri dimana markah SKPM guru semua tinggi di Perlis ,sebaliknya kemenjadian murid rendah/ tidak menjadi. *Apa yang dipertikai sekarang guru bagus mengajar tapi kemenjadian murid rendah.

4.1.1 Purata kedatangan sebelumnya(seperti dalam agenda )

4.1.2 Kekerapan ketidakhadiran MuridPonteng tegar :Tahun 2 : 1 orangTahun 5 : 2 orang

4.2 PENCAPAIAN DALAM UJIAN / PEPERIKSAAN DAN INTERVENSI ANALISIS UJIAN JANUARI DIANOSTIK KALI PERTAMA (JAN 2015)

(seperti dalam agenda )4.3 DISIPLIN MURID DAN INTERVENSI

4.3.1 StatistikKesDisiplin (Umum)Tiada

4.3.2 KekerapanMuridTerlibatDalamKesDisiplinTiada

4.3.3 TindakanPencegahanTiada

4.4 KEBERADAAN GURU -Semua aktiviti kokurikulum tidak dibenarkan dijalankan di waktu pagi.

-Dijalankan di waktu petang.-Semua aktiviti bagi murid tahun 6 dijalankan sehingga

bulan April sahaja.-Guru-guru Tahun 6 tidak akan diganggu dengan aktiviti lain,

mereka diberi ruang untuk memberi tumpuan kepada pelajar tahun 6 sahaja.

4.5 KUALITI KEPIMPINAN DAN KUALITI GURU (SKPM STD 1 DAN 4) -Dari Encik Kholim bin Yob:Perlis untuk markah SKPM 1 dan 4 sangat tinggi tapi kemenjadian murid rendah.Apa yang menjadi persoalan sekarang guru hebat mengajar tapi murid tidak menjadi.Dimana kelemahan harap sama-sama kita mencari dan perbaiki sama ada pentadbir atau guru sendiri.Bagi SKGN Encik Kholim dan Encik Subri mencadangkan markah kepimpinan diletak tinggi kerana keupayaan GB untuk menaikan sekolah amat tinggi dan cemerlang.

4.6 LAWATAN BIMBINGAN :KETUA PPD/SIPARTNERS+/SISC+1. Encik Kholim Bin Yob (PP SJQ,JPnPs)2. Encik Subri Bin Bahari (Penyelia SPA)

4.7 PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU BAHASA INGGERIS VLE frog dalam perancangan

4.8 ICT DALAMPENDIDIKAN : PENYELENGGARAAN DAN PENGUNAAN Semua guru mempunyai kemudahan ICT, Cuma internet Sekolah kurang berfungsi dengan baik.

5 RUMUSAN- SDA

Page 3: Laporan Dialog Prestasi Kali Ke 3 2015

6 HAL-HAL LAIN- PKHEM : Encik Wan Hassan Bin Ismail

-Kehadiran 95% sebulan-2014 bagi negeri Perlis 91.47 %-SKGN bagi bulan Januari 2015 Kehadiran ialah 96.85%-Berharap kehadiran akan berterusan dengan baik.

PK PENTADBIRAN : Encik Chatri a/l Sing-Berkaitan dengan bidang akademik mendapat kometmen

yang tinggi dari guru-guru Tahun 6 .

-Mantan pengarah tidak sebut soal bocor masa perjumpaan dengan pentadbir. Tapi Berharap pihak sekolah mencari jalan untuk membaiki prestasi sekolah.

-SKGN telah mengatur strategi untuk murid-murid tahun 4, 5 dan 6 .

-Pada tahun ini kelas tambahan telah dimulakan dengan tahun 5 dan berharap pada tahun hadapan kelas tambahan untuk tahun 4 akan diadakan juga.

-Pencapaian UPSR akan cemerlang pada tahun ini.-Berharap Misi sekolah iaitu Sekolah Kluster Kecemerlangan

akan tercapai.

7 PENUTUP/ UCAPAN PENANGGUHAN :UCAPAN DARI GURU BESAR:- Harapan Misi sekolah akan tercapai- Dialog seterusnya sebelum 14/04/2015 akan bersama dengan Jabatan

juga.- Guru Besar berharap agar pada tahun ini prestasi murid akan dapat di

tingkatkan.- Walaupun stategi sekolah tidak banyak tapi kita focus kepada strategi

tertentu dan boleh Berjaya.

- Harapan semua guru-guru tahun 6 ada komitmen yang tinggi terhadap tugas mereka.

- Lihat pada kelemahan dan perbaiki.- Ucapan setinggi terima kasih kepada Encik Kholim dan Encik Subri

pegawai angkat SKGN kerana sudi datang untuk membantu menaikkan semula prestasi sekolah.

- Memohon maaf jika ada kekurangan dan menangguhkan Dialog Prestasi.

Dialog prestasi di tangguh pada: 05.15 petang

.......................................................................

Tandatangan dan cap pengetua/guru besar

Page 4: Laporan Dialog Prestasi Kali Ke 3 2015