kpt 6044

9
KPT 6044 TUGASAN 1: ULASAN JURNAL NURUL JAWAHIR BT JEMAIN M20122001314

Upload: nurul-juzailah-nurul

Post on 27-Jun-2015

63 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

tugasan 1

TRANSCRIPT

Page 1: Kpt 6044

KPT 6044 TUGASAN 1: ULASAN JURNAL

 NURUL JAWAHIR BT JEMAINM20122001314

Page 2: Kpt 6044

Jurnal yang dikaji

Tajuk Jurnal: Knowledge Management in E-Learning Practices

Ditulis oleh: Yucel Yilmaz (Marmara University, Istanbul, Turkey)

Sumber: The Turkish Online Journal of Educational Technology

Publish: April 2012, Volume 11 Issue 2

Page 3: Kpt 6044

1.0) Latar Belakang

Aktiviti pengurusan dan pendidikan pengetahuan semakin penting untuk semua jenis institusi, bukan hanya dalam perusahaan perniagaan.

Struktur organisasi yang fleksibel, boleh memenuhi permintaan pelanggan melalui penggunaan sumber-sumber, dan melindungi serta meningkatkan daya saing, hanya boleh diwujudkan atas dasar pendekatan yang menganggap pengetahuan sebagai faktor yang paling asas dan strategik.

Selain itu, dalam kajian pengurusan pengetahuan yang dijalankan "pendidikan" adalah satu perkara yang penting, dan bukannya "pembelajaran organisasi" dan sekarang "pembelajaran organisasi " akan dibincangkan.

Page 4: Kpt 6044

2.0) Persoalan Kajian

2.1) Bagaimana e-pembelajaran disepadukan dengan pengurusan pengetahuan?

2.2) Adakah sistem e-pembelajaran semasa dapat memenuhi keperluan pengurusan pengetahuan?

2.3) Adakah peluang-peluang yang ditawarkan oleh sistem e-pembelajaran yang digunakan dalam pengurusan pengetahuan dengan betul?

Page 5: Kpt 6044

3.0) Kaedah Kajian

Didalam jurnal ini, penulis hanya menggunakan kaedah yang dicari menggunakan bahan-bahan rujukan. Sebagai contoh bagi menerangkan e-pembelajaran secara lebih terperinci, beliau menggunakan buku yang dikarang oleh Rosen,2000,p.1 dan Holmes& Gardner, p.14. Manakala, bagi menerangkan pengetahuan dan pengurusan pengetahuan, beliau menggunakan buku yang dikarang oleh Halal, 2006; p.4, Probst et al., 1998; Kendal & Creen, 2007; Yılmaz,2010 dan lain-lain.

Page 6: Kpt 6044

4.0) Dapatan Kajian

4.1) Bagaimana e-pembelajaran disepadukan dengan pengurusan pengetahuan?

Jika proses ini dinyatakan sebagai penciptaan pengetahuan, penstrukturan pengetahuan dan penyebaran pengetahuan, ia boleh dilihat bahawa pengetahuan penciptaan berlaku dalam e-pembelajaran. Walau bagaimanapun, hubungan antara penyebaran pengetahuan dan penciptaan adalah agak lemah dari sudut organisasi pandangan membolehkan mengambil dan menggunakan semula aset pengetahuan yang dicipta oleh orang lain.

Page 7: Kpt 6044

4.2) Adakah sistem e-pembelajaran semasa dapat memenuhi keperluan pengurusan pengetahuan?

Kakitangan dengan kepakaran dan pengetahuan mereka dengan satu sama lain dengan cara-cara interaksi dan kerjasama pilihan yang disediakan oleh sistem; pilihan ini boleh menjadi bilik-bilik sembang, forum perbincangan dan mesyuarat penyelarasan melalui panggilan internet. Kemungkinan baru bagi interaksi dan komunikasi yang disediakan oleh sistem pengurusan pengetahuan akan pasti meningkatkan kecekapan di peringkat ini (sosialisasi).

Page 8: Kpt 6044

4.3) Adakah peluang-peluang yang ditawarkan oleh sistem e-pembelajaran yang digunakan dalam pengurusan pengetahuan dengan betul?

Gabungan yang berjaya pengetahuan yang jelas diperolehi melalui proses itu, dengan yang telah sedia ada pengetahuan yang hendak dicapai, sama ada melalui sumber antara atau antara institusi, perlu dikekalkan. Pengetahuan sistem pengurusan boleh memberi sumbangan yang penting pada peringkat ini juga, sejak pengambilalihan pengetahuan, semula dan penyelenggaraan adalah antara fungsi utama mereka. Sebaliknya , pengetahuan sistem pengurusan juga menyokong pembangunan kandungan melalui rangkaian dalam sistem.

Page 9: Kpt 6044

Sekian, terima kasih