kerja kursus ppg bmm 3104

4
LAMPIRAN 3 INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU SEKOLAH RENDAH (PPG) TUGASAN KERJA KURSUS TARIKH MULA TARIKH HANTAR ________________________________________________________________________ Hasil Pembelajaran Projek : 1. Menghuraikan tentang kemahiran bahasa; pendekatan, kaedah, dan teknik pengajaran kemahiran bahasa. 2. Menyediakan rancangan pengajaran untuk mengajarkan kemahiran- kemahiran bahasa; 3. Membina dan menggunakan bahan bantu mengajar kemahiran-kemahiran bahasa; 4. Membuat latihan penilaian kemahiran-kemahiran bahasa. Kerja kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1, 2, dan 3. Objektif Projek: Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas berikut: 1. Menghasilkan SATU Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap selama 60 minit dengan menggabungjalinkan kemahiran lisan, membaca dan menulis. 2. Membina bahan bantu mengajar untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi satu tajuk yang sesuai dengan kemahiran yang hendak diajar. 1 TAJUK KURSUS: Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu SEMESTER : 5 (Ambilan Jun ( 2011) TAJUK PROGRAM: Pensiswazaahan Guru (PPG) NAMA GURU PELATIH:

Upload: dhinna-lynn

Post on 11-Nov-2015

33 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

contoh kerja kursus

TRANSCRIPT

BA (Hons) in Primary Education

LAMPIRAN 3

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU SEKOLAH RENDAH (PPG) TUGASAN KERJA KURSUS

TAJUK PROGRAM: Pensiswazaahan Guru (PPG) Sekolah RendahNAMA GURU PELATIH:

SEMESTER : 5 (Ambilan Jun ( 2011)TAJUK KURSUS: Pengajaran Kemahiran Bahasa MelayuKOD KURSUS : BMM 3104

TARIKH MULA

TARIKH HANTAR

________________________________________________________________________

Hasil Pembelajaran Projek :

1. Menghuraikan tentang kemahiran bahasa; pendekatan, kaedah, dan teknik pengajaran kemahiran bahasa.2. Menyediakan rancangan pengajaran untuk mengajarkan kemahiran-kemahiran bahasa;3. Membina dan menggunakan bahan bantu mengajar kemahiran-kemahiran bahasa;4. Membuat latihan penilaian kemahiran-kemahiran bahasa.

Kerja kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1, 2, dan 3.

Objektif Projek: Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas berikut:1. Menghasilkan SATU Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap selama 60 minit dengan menggabungjalinkan kemahiran lisan, membaca dan menulis.2. Membina bahan bantu mengajar untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi satu tajuk yang sesuai dengan kemahiran yang hendak diajar.3. Ujian kertas pensil untuk menguji hasil pembelajaran 1, 2, 3 dan 4.

Tugasan Projek (100% )

Kemahiran bahasa terdiri daripada kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Semua kemahiran ini perlu dikuasai secara serentak oleh murid (KBSR : 2003). Di samping itu pula, pendekatan, kaedah dan teknik perlu digunakan secara bersepadu bagi mendapatkan hasil pembelajaran yang diingini. Oleh yang demikian, perancangan yang baik dan lengkap perlu menggunakan unsur-unsur ini bagi menghasilkan satu pengajaran yang bermutu serta pembelajaran yang berkesan.

A.Tugasan RPH ( 100%)/ Wajaran 80%

Secara berpasangan, anda dikehendaki:

i.Memilih satu tajuk bagi dua waktu pengajaran yang sesuai bagi Tahap Dua. ii. Merangka dan membuat SATU rancangan persediaan pengajaran harian (RPH) yang mengabungjalinkan kemahiran lisan, membaca dan menulis.iii.Menyediakan bahan bantu mengajar (BMM) yang relevan bagi pengajaran yang dirancang.

B. Ujian Kertas Pensel (20%)Secara individu, anda perlu menjawab soalan ujian berbentuk objektif dan struktur yang merangkumi semua tajuk yang terkandung dalam proforma kursus.

C.Panduan Pelaksanaan Projek.

1. Tugasan ini adalah tugasan pasangan2. Anda boleh bergerak secara kolaboratif untuk mengumpul data.Format penulisan tugasan adalah seperti berikut:i. Font Arialii. Saiz huruf ialah 12iii. Langkau satu setengah barisiv. Rujukan mengikut format A.P.Av. Lampiran.

3.Amalan plagiat tidak dibenarkan. Jika didapati berlaku pelajar akan digagalkan kerja kursus.4.Panjang tugasan tidak kurang daripada 12-15 muka surat (tidak termasuk persembahan visual dan lampiran).5.Keseluruhan tugasan dan ujian ini membawa markah 100 dan wajaran 60%

D.Tugasan yang baik harus menunjukkan kriteria-kriteria berikut:

1. Liputan isi kandungan yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.2. Bukti-bukti, bahan-bahan dan citation yang dapat menyokong hujah-hujah anda hendaklah dikemukakan.3. Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian hasil kajian dan sokongan ilmiah. 4. Format dan organisasi laporan perlu jelas dan koheren.5. Penulisan akademik harus menunjukkan kefasihan bahasa, kematangan hujah dalam menterjemah maklumat secara kritikal dan analitikal.

D. Kriteria Pentaksiran

Tugasan akan disemak berdasarkan rubrik pentaksiran yang disediakan.

Tugasan disediakan olehDisahkan oleh Ketua jabatan

______________________________________________

( THAHIR BIN NURUDDIN)Penyelaras Jabatan Pengajian MelayuIPG Kampus Ilmu Khas

Tarikh:Tarikh:

1