jurnal penyelidikan tindakan 2012

Upload: zhalie-lie

Post on 08-Jan-2016

54 views

Category:

Documents


1 download

DESCRIPTION

jurnal

TRANSCRIPT

Jurnal Penyelidikan Tindakan

Tahun 2012, Jilid 6

terbitan

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS BATU LINTANG, KUCHING, SARAWAK.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBLTahun 2012, Jilid 6

Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang,

Jalan College,93200 Kuching,

Sarawak.

ISSN: 1823-3244

Cetakan Pertama: 2012

Hak cipta terpelihara IPG KBL. Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel dan isi kandungan Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2012, Jilid 6 ini dalam apa jua bentuk dan dengan cara apa juga sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin bertulis daripada Ketua Penyunting Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2012, Jilid 6, Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang, Jalan College, 93200 Kuching, Sarawak. Pembaca diingatkan bahawa hasil penulisan pada jurnal ini adalah semata-mata pandangan para penyumbang dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Ketua Penyunting Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2012, Jilid 6.

JAWATANKUASA PENERBITANJURNAL PENYELIDIKAN TINDAKAN TAHUN 2012, JILID 6

PenaungTn. Hj. Awang Hambali bin Hj. Awang HamdanPengarahInstitut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang

PenasihatEn. Jamiran bin SalamTimbalan PengarahInstitut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang

PengerusiPn. Chuah Kim HwaKetua Jabatan Penyelidikan & Inovasi Profesionalisme Keguruan

Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang

Ketua PenyuntingPn. Chuah Kim Hwa

Sidang Pengarang

Christina Lau Yuan YuanEric Ling Tiing KongKamsul bin RosliSimbah anak AndrewThey Peo ThenChuah Kim HwaRaymond Kho

KANDUNGAN

Kandungan iv

Dari Meja Ketua Penyunting .. v

Pengarang/ TajukMuka

surat

Christina Lau Yuan Yuan

Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang1

penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun

Lima menguasai pembahagian fakta asas

Eric Ling Tiing Kong

Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data9

dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

Kamsul bin Rosli

Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam16

pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun

Lima

Simbah anak Andrew

Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar29

Tingkatan Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

They Peo Then

Penggunaan Jalur Gemilang dalam meningkatkan41

kekemasan jahitan asas pelajar Tingkatan Satu

Chuah Kim Hwa & Raymond Kho

Reflection on the involvement of PISMP pre-service58

teachers in using e-AR portal: A case study

iv

DARI MEJA KETUA PENYUNTING

Salam Perpaduan dan Salam 1Malaysia.

Bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa dan Penyayang kerana dengan berkat-Nya, Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2012, Jilid 6 Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang (IPG KBL) berjaya diterbitkan. Jurnal tahun ini memuatkan enam (6) buah artikel yang disumbangkan oleh tujuh (7) orang penyelidik.

Sebanyak dua (2) buah artikel memuatkan perbincangan tentang refleksi pembelajaran dari segi metod yang digunakan dalam penyelidikan tindakan (PT) penyelidik berkenaan. Empat (4) buah artikel pula membincangkan tentang dapatan kajian ekoran daripada penglibatan mereka dalam melaksanakan PT dalam bidang masing-masing. Salah satu daripada artikel tersebut melibatkan kajian yang dilaksanakan secara kolaborasi.

Ucapan syabas dan tahniah dirakamkan atas sumbangan para penyelidik terbitan ini yang membolehkan penerbitan Jurnal PT IPG KBL Tahun 2012, Jilid 6. Semoga usaha murni mendokumentasikan laporan PT dalam bentuk jurnal ini memanfaatkan para penyumbang dari segi perkongsian dapatan kajian. Adalah diharapkan jurnal ini berperanan sebagai pemangkin kepada para pendidik dan penyelidik lain untuk melaksanakan PT ke arah memertabatkan profesion keguruan.

Sekian, terima kasih.

v

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

REFLEKSI PEMBELAJARAN TEKNIK MENGANALISIS DATA TENTANG PENGGUNAAN TEKNIK CRA DALAM MEMBANTU MURID TAHUN LIMA MENGUASAI PEMBAHAGIAN FAKTA ASAS

Oleh

Christina Lau Yuan Yuan

[email protected]

ABSTRAK

Artikel ini secara umumnya menjelaskan teknik menganalisis data yang digunakan dalam kajian saya yang bertajuk Penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas. Saya telah menggunakan teknik menganalisis data seperti analisis kandungan dan analisis pola. Kajian ini dijalankan untuk meneroka penggunaan teknik CRA dalam membantu dua orang murid Tahun 5H menguasai pembahagian fakta asas serta menambah baik amalan pengajaran saya. Peserta kajian saya terdiri daripada dua orang murid Tahun Lima dari sebuah sekolah rendah di Kuching. Saya telah mengumpul data melalui temu bual, pemerhatian pada papan paparan dan soalan ujian. Analisis data secara kualitatif yang digunakan memberi gambaran lebih mendalam tentang kajian ini. Untuk kajian seterusnya, selain menggunakan analisis kandungan dan pola, saya ingin meninjau penggunaan analisis dilema semasa menganalisis data kajian.

Kata kunci: Analisis kandungan, analisis pola, teknik CRA, pembahagian fakta asas

ABSTRACT

This article generally describes the data analysis techniques used in my study entitled "The Use of Technique CRA in Helping two Year Five Pupils Master Division of Basic Facts". I used content and pattern analysisto analyze data in this study. This study was conducted to explore the use of CRA techniques in helping two Year 5H pupils master the division of basic facts as well as improve my teaching practices. The participants of this study consisted of two Year Five pupils from a primary school in Kuching. I collected the data through interviews, observations on the board display and test questions. Analysis of data qualitatively provided a more detail picture of this study. For the next study, other than using content and pattern analysis, I would like to explore the usage of dilemma analysis in analyzing data.

Key words: Content analysis, pattern analysis, CRA techniques, the division of basic facts

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.1

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

PENGENALAN

Refleksi Pengalaman Pelaksanaan Penyelidikan Tindakan

Saya adalah seorang guru pelatih dari Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang yang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Pengajian major saya adalah Matematik Pendidikan Rendah. Mengikut pengalaman semasa praktikum Fasa I, II dan III, saya mendapati murid-murid sentiasa ingin menyelesaikan soalan matematik berasaskan hanya dua matlamat, iaitu cepat dan tepat. Mereka cenderung melupakan konsep yang terselindung di sebalik setiap pengenalan untuk sesuatu rumus atau teorem.

Dalam praktikum Fasa III, saya mendapati dua orang murid Tahun Lima, Billy dan Spencer (nama samaran) terutamanya lemah dalam pembahagian fakta asas. Jadi, saya telah memilih teknik Concrete-Representation-Abstract (CRA) untuk membantu mereka menguasainya. Selain itu, saya ingin memperbaiki sedikit kegagalan diri untuk menolong murid-murid menghayati keindahan konsep Matematik.

Selama ini, saya percaya bahawa pendekatan Behaviorisme lebih praktikal kerana apabila kita mengulangi sesuatu, seorang murid dapat belajar secara hafalan. Saya beranggapan pendekatan Konstruktivisme hanya sesuai untuk pendidikan yang tidak menetapkan batasan tempoh dan bilangan murid yang kecil. Kebaikannya ialah tidak ada sukatan yang perlu dikejar. Dalam subjek Matematik, saya sememangnya ingin tahu sama ada pendekatan Konstruktivisme berkesan untuk pembelajaran murid. Saya berada di tengah-tengah untuk kedua-dua teori pembelajaran ini. Saya berpuas hati dengan teori Behaviourisme tetapi saya juga menyokong teori Konstruktivisme.

Fokus Artikel

Melalui pemerhatian dalam pengajaran harian, saya mendapati Billy dan Spencer sangat lemah dalam Matematik. Rajah 1 merupakan catatan reflektif pada rancangan pengajaran harian (RPH) yang menunjukkan prestasi mereka yang lemah.

Rajah 1. Catatan reflektif pada RPH bertarikh 12 April 2011.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.2

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

Saya juga memberikan ujian diagnostik yang mengandungi 20 soalan mengenai pembahagian fakta asas untuk seluruh kelas 5H. Billy dan Spencer langsung tidak mendapat markah seperti yang ditunjukkan pada Rajah 2.

0%0%

Kertas ujian BillyKertas ujian Spencer

Rajah 2. Kertas ujian Billy dan Spencer.

Rajah 2 menunjukkan semua jawapan yang diberikan oleh Billy dan Spencer salah. Seterusnya, saya menemu bual mereka dengan bantuan rakaman audio. Temu bual dengan Billy diadakan pada 11 Mac 2011. Spencer pula ditemu bual pada 25 Mac 2011. Rajah 3 dan Rajah 4 masing-masing menunjukkan transkrip temu bual berkenaan.

Saya: Bolehkah kamu cuba beritahu cikgu apa itu division?Menandakan

Billy tidak ada

Billy: Tak ada ideaidea

mengenai

pembahagian.

Rajah 3. Transkrip temu bual antara Billy dengan saya.

Saya:Dalam pendapat anda, bahagi itu adalah apa?Menandakan Spencer

tidak faham.

Spencer: (tidak menjawab)

Rajah 4. Transkrip temu bual antara Spencer dengan saya.

Daripada temu bual berkenaan, dapat dirumaskan bahawa Billy dan Spencer langsung tidak mempunyai idea apa itu pembahagian. Billy jujur mengatakan dia tidak faham manakala Spencer memberikan jawapan yang salah mengenai erti pembahagian.

Saya khuatir keadaan mereka tidak dapat menguasai operasi bahagi jika dibiar begitu sahaja berkemungkinan besar akan menyebabkan mereka menghadapi masalah apabila belajar di peringkat yang lebih tinggi. Keadaan mereka menyakitkan hati kerana saya yakin bahawa mereka boleh menguasai operasi bahagi sekiranya diberikan bimbingan. Andainya

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.3

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

mereka tidak dapat dibantu walaupun bimbingan diberi, sekurang-kurangnya saya telah cuba sedaya upaya. Tambahan pula, pemahaman konsep asas untuk bahagi ini adalah penting sebagai asas untuk pembelajaran topik seterusnya.

Teknik CRA ini mengaplikasikan pendekatan konstruktivisme. Seperti yang kita ketahui, bukan setiap pengetahuan dapat dipindahkan dengan mudah daripada guru kepada murid-muridnya. Murid-murid sendirilah yang menjadikan pembelajaran mereka bermakna. Melalui permainan dengan bahan konkrit, Billy dan Spencer mengetahui pembahagian itu perkongsian secara adil.

Selain itu, teknik CRA memperlihatkan kekuatan Teori Kecerdasan Pelbagai dalam proses P&P. Setiap murid mempunyai tahap yang berbeza dalam lapan kecerdasan Gardner (1983). Tiga kecerdasan yang terlibat dalam teknik CRA adalah kinestetik, visual-ruang dan logik-matematik.

Di samping itu, teknik CRA menggalakkan pembelajaran masteri. Dalam teknik ini, pengajaran pembahagian fakta asas dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu konkrit, perwakilan, dan abstrak. Teknik CRA mementingkan penguasaan dalam satu peringkat sebelum bergerak ke peringkat yang seterusnya. Dalam kata lain, saya memastikan Billy dan Spencer dapat menguasai peringkat konkrit, kemudian peringkat perwakilan dan akhirnya peringkat abstrak.

Objektif Penulisan Artikel

Artikel ini ditulis untuk mengimbas kembali penggunaan teknik-teknik menganalisis data iaitu analisis kandungan dan analisis pola dalam PT saya yang meneroka penggunaan teknik CRA dalam membantu dua orang murid Tahun 5H menguasai pembahagian fakta asas (Christina Lau, 2011). Adalah diharapkan penulisan ini dapat membantu diri saya dan para pembaca menambah baik teknik menganalisis data dalam pelaksanaan PT kelak.

TEKNIK MENGANALISIS DATA

Secara ringkasnya, saya menggunakan kaedah analisis data dari segi kandunagn dan pola.

Analisis Kandungan

Saya meneliti transkrip lalu mengkategorikan data kepada empat jenis komponen, iaitu konsep bahagi, dividend, divisor dan quotient.

Contohnya, saya menemu bual Billy selepas sesi CRA pada 9 Ogos 2011. Rajah 5 merupakan sebahagian daripada transkrip saya dengan Billy.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.4

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

Saya: Selain daripada burung, bolehkah awak kongsi benda

lain?Billy : Boleh. Bintang.

Saya: Bila kamu nak kongsi bintang? Billy : Bahagi.

Saya: Tengok ini. (tunjukkan kad pernyataan 324=8 )Apa itu 32?

Billy : Mula-mula ada berapa banyak. Saya: Kemudian apa yang kamu buat

dengannya? Billy : Kongsi

Saya: Berapa orang yang kongsi? Billy :4.

Saya: Jadi seorang dapat berapa? Billy : 8

Pemahaman terhadap

Billy boleh faham bahawa itu ertinya kongsi. Tetapi dia beranggan hanya boleh berkongsi bintang dan burung kertas sahaja.

Pemahaman terhadap Dividend

Billy boleh menjelaskan dengan perkataan sendiri.

Pemahaman terhadap Divisor

Billy mungkin main teka salah satu nombor, sama ada 4 atau 8. Ini kerana 32 telah ditanyakan sebelum ini.

Pemahaman terhadap Quotient

Billy boleh main teka. Kerana hanya 8 yang tertinggal

Rajah 5. Transkrip temu bual dengan Billy pada 9 Ogos 2011.

Selain itu, saya telah menganalisis pemerhatian pada papan paparan. Contohnya, saya memerhati dan merakamkan hasil kerja Billy di atas papan paparan pada 24 Ogos 2011 seperti yang ditunjukkan pada Rajah 6.

Billy boleh menyusun

bintang dalam jumlahyang betul dengan

cepat.

Lukisan Billy kurang

kemas, tetapijawapannya bolehmewakili apa yang

dimanipulasikandalam peringkat

konkrit.

Billy boleh menulis

ayat Matematikdengan cepat dan

tepat.

Rajah 6. Pemerhatian kerja Billy pada papan paparan.(24 Ogos 2011 ).

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.5

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

Analisis Pola

Saya telah mencari pola persamaan atau perbezaan antara dua orang peserta melalui pemerhatian pada papan paparan. Contohnya, pada 24 Ogos 2011, saya membuat pengesanan pola bagi papan paparan hasilan Billy dan Spencer (Sila rujuk Rajah 7).

KategoriPemerhatian pada papan paparanPola persamaan/

perbezaan

BillySpencer

KonkritPola persamaan: (1)

Billly dan Spencer

boleh menyusun

bahan konkrit yang

mempunyai bilangan

yang betul ke dalam

kumpulan secara

sama rata. (2)

Mereka menunjukkan

minat yang tinggi

semasa memani-

pulasikan bahan

konkrit.

PerwakilanPola persamaan: Billy

dan Spencer boleh

melukiskan apa yang

dilihat pada peringkat

konkrit.

Pola perbezaan: (1)

Lukisan Spencer

kemas manakala

lukisan Billy tidak

kemas. (2) Billy tidak

mempunyai minat

untuk melukis

manakala Spencer

suka melukis.

AbstrakPola persamaan: Billy

dan Spencer boleh

menghasilkan ayat

matematik yang betul

dan tepat.

Pola perbezaan:

Kelajuan menulis ayat

matematik - Billy

boleh menulis ayat

matematik dengan

cepat manakala

Spencer menulis

dengan lambat.

Rajah 7. Perbandingan kerja Billy dan Spencer (24 Ogos 2011 )

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.6

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

REFLEKSI PEMBELAJARAN

Penilaian Teknik Menganalisis Data

Saya berasa berpuas hati dengan teknik analisis data dari segi kandungan dan pola. Saya menyedari bahawa analisis kandungan ini mesti dilakukan dengan teliti sekali. Data yang diperoleh daripada setiap peserta kajian perlu dianalisis satu demi satu. Ini memakan masa tetapi pada masa yang sama membuatkan data mempunyai kebolehpercayaan yang lebih tinggi. Melalui teknik ini, saya perlu mencari maksud tersirat yang terkandung dalam data yang diperolehi. Jadi, saya mengetahui bahawa apa yang tersirat dalam fikiran peserta kajian atau sejauh mana mereka telah mengalami perkembangan dalam pembelajaran pembahagian fakta asas.

Selain itu, teknik analisis pola juga banyak membantu saya mengetahui sama ada teknik CRA telah membantu dua orang murid saya secara keseluruhannya. Saya telah mengkategorikan data yang diperolehi, contohnya transkrip pemerhatian pada papan paparan kedua-dua peserta kajian kepada beberapa kumpulan dan kemudian membuat banding beza untuk mengesan pola. Ini menolong saya menjadi lebih jelas sama ada teknik ini boleh membantu kedua-dua atau salah seorang peserta kajian sahaja. Pola perbandingan dikesan untuk memberi jawapan yang lebih khusus kepada persoalan saya.

Pembelajaran Kendiri

Saya mempelajari bahawa menganalisis data ada teknik-tekniknya yang tersendiri. Data juga perlu dianalisis dengan teliti dan langkah demi langkah. Kita perlu mencatat atau merakam data sebelum kita boleh mengupas kandungannya. Contohnya, bagi sesi temu bual, saya mencatatkan dialog sepanjang perbualan dengan merujuk balik kepada rakaman audio visual pada rakaman video. Kemudian, saya meneliti semula transkrip tersebut. Seterusnya, saya mengkategorikan soalan-soalan yang saya tanyakan kepada dua orang murid saya kepada empat jenis komponen, iaitu konsep bahagi, dividend, divisor dan quotient. Kemudian, barulah saya analisis sama ada jawapan mereka sesuai atau tidak. Saya cuba melihat maksud tersurat atau tersirat dalam jawapan yang mereka berikan.

Selain itu, saya menyedari bahawa data untuk subjek Matematik juga boleh dianalisis secara kualitatif dan bukannya hanya melalui kuantitatif sahaja. Analisis data matematik atau nombor secara kuantitatif dan menolak sepenuhnya kaedah secara kualitatif boleh menyebabkan analisis tidak cukup khusus atau kurang teliti. Kita perlu menganalisis kandungan data yang diperoleh daripada peserta kajian seorang demi seorang, malah baris demi baris atau perkataan demi perkataan. Ini bertujuan untuk mengelak daripada mengabaikan sebarang data luar dugaan yang jauh berbeza dari data purata.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.7

Christina Lau Yuan Yuan/ Refleksi pembelajaran teknik menganalisis data tentang penggunaan teknik CRA dalam membantu murid Tahun Lima menguasai pembahagian fakta asas

Cadangan Teknik untuk Kitaran Seterusnya

Untuk kajian pada masa hadapan, saya akan terus menggunakan dua teknik menganalisis data secara analisis kandungan dan pola. Malah, saya akan mencuba teknik yang satu lagi, iaitu analisis dilema. Teknik ini merupakan satu teknik yang baharu bagi saya yang mana data yang diperoleh diteliti untuk mencari kes-kes yang mana data yang dikumpul daripada peserta kajian adalah dalam kedudukan dilema. Kemudian, saya akan melaporkan dilema tersebut dan mencari punca, kesan serta jalan penyelesaian untuk kes tersebut.

Saya juga berharap yang saya dapat menggabungkan ketiga-tiga teknik menganalisis data yang telah saya pelajari dalam kajian pada masa akan datang.

RUJUKAN

Berg, B.L. (1989). Qualitative research methods for the social sciences (3rd edition). Needham Heights: Allyn & Bacon.

Christina Lau. (2011). Penggunaan teknik CRA untuk membantu murid Tahun Llima menguasai pembahagian fakta asas. Tesis Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian yang belum diterbitkan. Kuching, Sarawak: IPG Kampus Batu Lintang.

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences.

New York: Basic Books.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2003). Huraian Sukatan Pelajaran

MatematikTahun 5. Kuala Lumpur: Kementerian PendidikanMalaysia.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 1-8.8

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

REFLEKSI PEMBELAJARAN TENTANG TEKNIK MENYEMAK DATA DALAM PELAKSANAAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

Oleh

Eric Ling Tiing Kong [email protected]

ABSTRAK

Penyelidikan tindakan ini dijalankan apabila saya mendapati empat orang murid Tahun Empat yang saya ajar membuat kesilapan umum dalam penyelesaian operasi bahagi untuk nombor 4-digit dengan 2-digit dalam bentuk lazim. Saya telah menggunakan prinsip ansur maju semasa pengenalan teknik SPAD yang terdiri daripada SPAD BOARD, jadual pelbagai guna sifir dan jadual SPAD. Pemerhatian, temu bual, dan analisis dokumen merupakan kaedah yang digunakan untuk mengumpul data. Data dianalisis secara analisis kandungan dan analisis pola. Penyemakan data turut dibuat menggunakan triangulasi antara kaedah, triangulasi sumber dan member checking. Teknik penyemakan data membantu dalam mengesahkan data yang dikumpul dan dianalisis. Untuk kajian kitaran seterusnya, saya bercadang untuk menggunakan triangulasi masa kerana tempoh masa yang lebih lama untuk menjalankan kajian berbanding dengan tempoh praktikum.

Kata kunci: Teknik SPAD, operasi bahagi, nombor 4-digit dengan 2-digit, triangulasi antara kaedah, triangulasi sumber

ABSTRACT

This action research was conducted when I discovered four of my

Year Four pupils made common errors while solving division of 4-digit numbers by 2-digit numbers in the standard written method. I have applied developmental principles when introducing "SPAD" technique that consists of "SPAD BOARD", multi-purpose multiplication table and "SPAD" table. Observation, interviews and document analysis were used to collect data. The data were analyzed using content and pattern analysis. The data were then cross-checked using triangulation between method, persons triangulation, and "member checking". The data checking techniques used helped in establishing trustworthiness of the data. For the next cycle, I plan to use time triangulation as the duration to conduct the next research would be longer when compare to the duration for practicum.

Keywords: Technique "SPAD", division, 4-digit numbers by 2-digit numbers, method triangulation, persons triangulation

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.9

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

PENGENALAN

Refleksi Pengalaman Pelaksanaan Penyelidikan Tindakan

Saya merupakan guru pelatih yang mengambil opsyen Pengajian Matematik Pendidikan Rendah di Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang (IPG KBL) yang mana tempoh kursusnya adalah selama lima setengah tahun. Saya mula mengikuti kursus ini di IPG KBL pada pertengahan tahun 2006. Tempoh praktikum Fasa III selama tiga bulan berlangsung daripada 31 Januari 2011 sehingga 29 April 2011. Sepanjang praktikum dijalankan, saya telah dipertanggungjawabkan untuk mengajar Matematik kelas Tahun 4 Merah yang mempunyai bilangan murid seramai 44 orang. Saya telah didedahkan dengan maklumat tentang kelemahan murid-murid dalam penghafalan sifir oleh guru pembimbing. Saya mulai bimbang akan kebolehan murid mengikuti proses P&P saya mengenai subtajuk pembahagian dalam topik nombor bulat atau Whole Number. Seperti yang dijangkakan, murid-murid menghadapi masalah dalam melakukan algoritma pembahagian.

Semasa sesi pengajaran, saya terjumpa beberapa kesilapan yang lazim dilakukan oleh murid-murid semasa mereka menyelesaikan soalan bahagi dalam bentuk long division. Masalah yang dihadapi oleh murid-murid menarik perhatian saya dan mendorong saya untuk mengkaji tindakan yang boleh mengelakkan kesilapan melakukan operasi bahagi daripada terus berlaku dalam kalangan murid-murid saya. Saya telah merancang beberapa tindakan untuk membantu murid-murid saya menangani masalah tersebut dalam proses menambah baik amalan kendiri saya selaku guru pelatih.

Cikgu, saya tidak tahu apa itu bahagi? Itulah soalan yang dikemukakan oleh salah seorang murid kepada saya yang menyebabkan saya terperanjat. Soalan ini merupakan petanda salah satu faktor penting yang menyebabkan murid-murid membuat kesilapan dalam penyelesaian masalah bahagi. Pada awal praktikum Fasa III, saya dapat mengesan kesilapan yang dilakukan oleh murid-murid dalam penyelesaian masalah bahagi daripada penyemakan lembaran kerja serta latihan yang dibuat oleh murid-murid. Rajah 1 merupakan beberapa contoh kesilapan yang dapat dikesan pada lembaran kerja murid-murid pada awal praktikum (22 Februari hingga 11 March 2011) di SK Cerdik (pseudonim) semasa mereka melakukan operasi bahagi.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.10

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

Tidak berhati-hati atauTidak menguasai nilai tempatMengabaikan nombor

cuaisa, puluh, ratus, ribu, danpembahagi yang berada di

puluh ribunilai tempat puluh

Rajah 1. Kesilapan lazim dilakukan oleh murid-murid ketika membuat operasi bahagi dalam bentuk lazim pada lembaran kerja (7 March 2011).

Catatan refleksi P&P saya juga menyatakan murid tersebut sudah biasa dengan operasi bahagi yang melibatkan nombor 4-digit dengan 1-digit dan melakukan kesilapan seperti yang ditunjukkan pada Rajah 2.

Murid cenderung membahagi nombor 4-digit dengan 1-digit

Rajah 2. Refleksi P&P saya ( 22 Februari 2011).

Rajah 2 menunjukkan murid-murid mengabaikan nombor yang berada di tempat puluh bagi nombor pembahagi. Tinjauan awal yang dibuat juga mengambil kira ujian PROTIM Tahun 4 pada 8 March 2011. Saya mendapati bahawa John, Jack, Jess dan Jane (pseudonim) lemah dalam penyelesaian operasi bahagi. Rajah 3 dan 4 menunjukkan hasil kerja mereka semasa menduduki ujian PROTIM.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.11

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

Rajah 3. Hasil kerja John dan Jack (8 March 2011).

Rajah 4. Hasil kerja Jess dan Jane (8 March 2011).

Berdasarkan kepada fokus kajian, saya membuat keputusan untuk membantu John, Jack, Jess dan Jane bagi menyelesaikan operasi bahagi nombor 4-digit dengan 2-digit dalam bentuk lazim dengan memperkenalkan teknik "SPAD". Namun, teknik nyanyian akan diterapkan dalam sesi P&P sebagai asas pengukuhan hafalan sifir darab. Penghasilan buku kecil sifir darab dan bahagi juga diajar kepada murid untuk melihat hubungan antara operasi darab dengan operasi bahagi. Hasil daripada data yang dikumpul semasa pelaksanaan tindakan berkenaan, saya telah menganalisis data berkenaan. Selain itu, saya menyemak data yang dikumpul dan dianalisis.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.12

Temu bualEric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

Objektif Penulisan Artikel

Artikel ini ditulis untuk mengimbas kembali penggunaan teknik menyemak data yang saya gunakan dalam penyelidikan tindakan yang saya laksanakan.

TEKNIK MENYEMAK DATA

Dua teknik menyemak data telah saya gunakan dalam kajian saya iaitu triangulasi kaedah, triangulasi sumber dan member checking. Untuk triangulasi kaedah, saya memilih triangulasi antara kaedah.

Triangulasi Antara Kaedah

Saya telah mengutip dan mengumpul maklumat daripada dokumen dan data-data yang diperoleh daripada teknik pemerhatian dan teknik temu bual seperti yang ditunjukkan pada Rajah 5. Sebagai contohnya, saya membuat perbandingan kesan tindakan terhadap Jane selepas tindakan tersebut diperkenalkan berdasarkan data dokumen, pemerhatian dan temu bual.

Dokumen

Tarikh: 15 April 2011 (Jumaat)

Pemerhatian

Masa: 0945-1010

Tempat: Bilik Guru

Perkara yang diperhatikan: Reaksi murid dalam membuat lembaran kerja

Catatan: Murid semakin yakin dalam membina jadual SPAD dan dapat menjawab soalan yang diberikan dengan betul tanpa kesilapan yang dilakukan.

Tarikh: 19 April 2011 (Selasa)

Guru: Apakah perasaan kamu semasa melakukan lembaran kerja yang diberikan?

John, Jack, Jane, Janice: Lebih senang! Guru: Apa sebab kamu kata lebih senang?

Janice: Sudah tahu langkah membina jadual SPAD dan membahagi.

John, Jack, Jane: Angguk kepala.

Rajah 5. Triangulasi antara kaedah ke atas hasil kerja Jane.

Triangulasi Sumber

Saya mendapatkan kerjasama daripada guru pembimbing dalam menyemak ujian sebelum dan selepas tindakan yang kemudiannya dibandingkan dengan penyemakan saya. Ini merupakan satu prosedur dalam penyelidikan untuk mengesahkan apa yang saya semak itu adalah sama atau hampir sama dengan apa yang disemak oleh orang kedua. Rajah 6 adalah contoh triangulasi sumber yang dilakukan pada 20 April 2011.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.13

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

Semakan guruSemakan guru

pembimbing

pembimbing

Semakan saya

Semakan saya

Rajah 6. Triangulasi sumber di antara guru pembimbing dan saya (20 April 2011).

Member Checking

Saya telah menunjukkan balik jawapan-jawapan yang diberikan oleh peserta kajian semasa temu bual pada 19 April 2011 tentang pandangan mereka terhadap tindakan yang telah dilaksanakan. Saya turut menunjukkan hasil lembaran kerja ujian selepas tindakan untuk tujuan menyemak sama ada apa yang ditulis oleh murid tersebut adalah jawapan yang mereka hasilkan dan maksudkan.

REFLEKSI PEMBELAJARAN

Penilaian Teknik Menyemak Data

Teknik menyemak data yang digunakan penting kerana ia berkaitan dengan kesahan data yang dikumpul dan dianalisis. Kebaikan triangulasi antara kaedah adalah gabungan dokumen, pemerhatian, dan temu bual meningkatkan kejituan data yang dapat membuktikan bahawa teknik

SPAD adalah berkesan. Triangulasi antara kaedah juga menggabungkan data kualitatif dan data kuantitatif.

Triangulasi sumber pula membolehkan saya berinteraksi dengan guru pembimbing di samping mewujudkan keyakinan terhadap data yang dikumpul, dianalisis dan diinterpretasi. Namun, kelemahan triangulasi sumber adalah guru pembimbing hanya mampu berbincang dengan saya berdasarkan analisis dokumen murid seperti ujian murid sedangkan murid mungkin mengalami masalah lain yang menyebabkan mereka gagal menguasai teknik SPAD.

Pembelajaran Kendiri

Saya belajar beberapa teknik menyemak data menerusi penyelidikan tindakan ini. Sebelum ini, saya hanya tahu cara menyemak data berdasarkan ujian yang diduduki oleh peserta kajian. Selepas mempelajari

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.14

Eric Ling Tiing Kong/ Refleksi pembelajaran tentang teknik menyemak data dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan

tentang penyelidikan tindakan, saya telah mencuba menggunakan triangulasi sumber, triangulasi antara kaedah dan member checking untuk meningkatkan kejituan serta kesahan data.

Cadangan Teknik untuk Kitaran Seterusnya

Untuk kajian seterusnya, saya akan cuba menggunakan triangulasi masa sebagai teknik menyemak data memandangkan masa yang diperuntukkan untuk penyelidikan tindakan akan datang lebih lama. Saya tidak dapat menggunakan triangulasi masa untuk penyelidikan tindakan kali ini kerana tempoh praktikum yang singkat. Namun, saya akan terus menggunakan triangulasi kaedah dan sumber sebagai teknik menyemak data untuk menjayakan penyelidikan tindakan saya kelak.

RUJUKAN

Eric Ling Tiing Kong. (2011). Penggunaan teknik SPAD dalam membantu murid-murid Tahun empat menyelesaikan operasi bahagi nombor 4-digit dengan 2-digit dalam bentuk lazim. Tesis Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian yang belum diterbitkan. Kuching, Sarawak: IPG Kampus Batu Lintang.

Patton, M.Q. (1980). Kaedah penilaian kualitatif. Beverley Hills: Sage.

Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basic qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 9-15.15

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

KESAN KAEDAH DEMONSTRASI DAN KAD MANUAL DALAM PENGAJARAN PEMASANGAN KIT MODEL KERETA

MURID TAHUN LIMA

Oleh

Kamsul Bin Rosli [email protected]

ABSTRAK

Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk meninjau kesan kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual untuk membantu murid Tahun 5 Hukma memasang kit model kereta dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Di samping itu, kajian ini bertujuan untuk menambah baik amalan pengajaran saya. Peserta kajian terdiri daripada tiga orang murid Tahun 5 Hukma. Teknik mengumpul data yang digunakan ialah borang maklum balas, borang senarai semak, pemerhatian, temu bual dan gambar. Data yang dikumpul dianalisis kandungan dan pola. Penyemakan data dilakukan dengan menggunakan triangulasi antara kaedah dan triangulasi sumber. Hasil kajian mendapati kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual dapat membantu tiga orang murid Tahun Lima memasang kit model kereta dengan betul dan tepat dalam masa yang telah ditetapkan di samping menambah baik amalan pengajaran saya.

Kata kunci: Kaedah demonstrasi, kad manual, kit model kereta, murid Tahun Lima

ABSTRACT

This This action research was carried out to explore the effect of demonstration method and the of manual card in helping Year 5 Hukma pupils assemble model car kit in Living Skills subject. Besides that, this research was also conducted to improve my teaching practices. The research participants involved three pupils from Year 5 Hukma. The data collecting methods used in this study involved checklist and feedback forms, observation, interviews and photographs. The data gathered were analysed for content and pattern. Data checking was carried out using between methods and sources triangulation. The result showed that demonstration method and the use of manual card helped the Year Five pupils assemble correctly and accurately the model car kit within the time given and at the same time improved my teaching practices.

Keywords: Demonstration method, manual card, model car kit, Year Five pupils

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.16

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

PENGENALAN

Refleksi Pengalaman Pengajaran dan Pembelajaran

Saya merupakan seorang pelajar Program Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah (PGSR) ambilan November 2008 di Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang (IPG KBL). Saya mengikuti kursus PGSR dengan Reka Bentuk dan Teknologi sebagai major. Untuk melengkapkan kursus semester 8, kami dikehendaki membuat penyelidikan tindakan (PT). PT adalah sesuatu yang baharu dan mencabar kepada saya.

Saya telah mengajar selama lebih kurang 17 tahun di beberapa buah sekolah rendah. Pelbagai pengalaman yang saya peroleh sebagai seorang guru dalam tempoh masa tersebut. Sekolah pertama tempat saya mula berkhidmat sebagai seorang guru ialah di daerah Belaga. Selepas itu, saya telah berpindah ke sebuah sekolah di daerah Kapit. Sekarang, saya mengajar di Sekolah Kebangsaan Bandar Baharu (SKBB) (nama samaran) di daerah Betong. Saya mengajar Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran utama dan Kemahiran Hidup (KH) sebagai mata pelajaran sampingan. Sepanjang tempoh mengajar, saya telah mendapat banyak pengalaman mengajar tetapi lebih kepada mata pelajaran Bahasa Melayu.

Semasa mengajar tajuk memasang kit model kereta KH Tahun 5 Hukma, saya telah membuat persediaan yang sesuai untuk mengajar tajuk ini. Saya mengajar berpandukan buku teks dan Buku Panduan Guru. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran (p&p), saya rasa kecewa kerana murid-murid gagal menyiapkan kit model tersebut dengan betul. Tidak ada satu kumpulan pun yang dapat siap memasang kit model tersebut dan dengan betul.

Isu Keperihatinan

Saya telah mengesan beberapa masalah yang dihadapi oleh murid-murid semasa proses p&p tersebut. Saya juga mengesan kelemahan saya sendiri dalam proses p&p tersebut. Teknik dan kaedah yang saya gunakan untuk proses pengajaran tajuk tersebut tidak sesuai menyebabkan murid tidak dapat memasang kit model kereta yang nampak agak mudah untuk disiapkan. Antara kelamahan yang terdapat dalam proses p&p tersebut ialah:

kesilapan murid-murid memasang komponen kit model kereta,

murid tidak dapat siap memasang kit model kereta dan dengan betul, dan

kelemahan saya sendiri menyampaikan isi pelajaran.

Saya perlu mendedahkan murid-murid tentang komponen-kompenen kit model kereta. Selain itu, murid-murid perlu memahami maklumat dalam manual pemasangan kit model kereta tersebut. Seterusnya kelemahan saya dalam menyampaikan isi pelajaran perlu diatasi dengan menggunakan

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.17

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

kaedah dan teknik yang lebih sesuai supaya murid-murid dapat memahami dan mengetahui bagaimana memasang kit model tersebut dengan betul.

Objektif Kajian

Kajian ini dijalankan adalah untuk:

membantu murid-murid Tahun 5 Hukma memasang kit model kereta dengan betul menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual, dan

menambah baik amalan pengajaran kendiri memasang kit model kereta melalui kaedah demonstrasi dan kad manual dalam mata pelajaran KH Tahun Lima.

Persoalan Kajian

Kajian ini dijalankan untuk menjawab persoalan kajian berikut.

Apakahkah kesan kaedah demonstrasi dan kad manual terhadap tiga orang murid Tahun 5 Hukma dalam memasang kit model kereta?

Bagaimanakah penggunaan kaedah demonstrasi dan kad manual dapat meningkatkan mutu pengajaran saya dalam pengajaran pemasangan kit model kereta Tahun Lima?

PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN TINDAKAN

Saya menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual (bahan bantu mengajar) untuk tindakan PT ini. Koh Boh Boon (1985) dalam buku Pedagogi Asas Pendidikan menjelaskan bahawa pengajaran adalah satu proses yang kompleks yang dipenuhi oleh pelbagai unsur, termasuk kualiti pengajar, kecerdasan, bakat, minat, pengaruh motivasi, persekitaran sekolah dan dorongan ibu bapa terhadap murid itu. Oleh itu, untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid, pelbagai strategi dan kaedah boleh digunakan. Antaranya ialah dengan menggunakan kaedah demonstrasi. Che Hafizie Che Hassan (2006) menyatakan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) dapat meningkatkan dan mengukuhkan kefahaman pelajar terhadap kandungan pembelajaran. Saya telah menyediakan ancangan tindakan dan menjalankan tindakan.

Saya membuat rancangan persediaan mengajar untuk sesi p&p menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual sebagai tindakan dalam PT ini. Untuk itu saya telah menyediakan alat dan bahan yang berkaitan. Saya juga turut menyediakan borang senarai semak sebagai instrument pemerhatian.

METODOLOGI

Peserta Kajian

Tujuan PT ini adalah untuk menambah baik amalan pengajaran saya. Kemmis dan McTaggart (1988) menyatakan PT ialah inkuiri yang berbentuk refleksi kendiri dan dilakukan secara kolaboratif oleh peserta dalam situasi

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.18

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

sosial yang bertujuan untuk memperbaiki amalan sosial dan pendidikan mereka sendiri secara rasional dan adil serta pemahaman terhadap amalan tersebut dan situasi di mana amalan tersebut dilakukan.

McNiff (1988) menjelaskan PT merupakan satu pendedahan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia mengubah amalan. Pendekatan ini memerlukan guru melaksanakan inkuiri penemuan secara individu serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif. Justeru, saya adalah merupakan peserta dalam kajian ini untuk menambah baik amalan kendiri saya sebagai seorang guru.

Melalui data awal yang saya peroleh, saya telah memilih tiga orang murid Tahun 5 Hukma yang terdiri daripada Johan, Zizan dan Nabil (nama samaran) sebagai peserta kajian. Jadual 1 menunjukkan komponen yang tidak dapat dipasang oleh Johan, Zizan dan Nabil dalam tinjauan awal yang saya laksanakan dalam mengenal pasti peserta kajian ini.

Jadual 1

Masalah Komponen yang Tidak Dapat Dipasang (X)BilKomponen/ PerkaraPeserta Kajian

JohanZizanNabilJum X

1.Roda

2.Gandar

3.SuisXXX3

4.GearXXX3

5.MotorXXX3

6.Pemegang bateri

7.Badan kereta

8.Bateri

9.Kit model kereta siap dipasangXXX3

10.Kereta model kereta bergerak dengan betulXXX3

Etika Penyelidikan

Sebelum saya menjalankan penyelidikan ini saya telah mendapatkan kebenaran daripada Guru Besar SKBB. Saya telah mengemukakan surat kebenaran kepada Guru Besar untuk menjalankan kajian ini. Saya juga telah memaklumkan Guru Besar tentang surat yang dikeluarkan oleh IPG KBL bagi memohon kebenaran menjalankan PT. Selain itu, saya juga telah memaklumkan kepada Guru Besar siapa yang terlibat dalam kajian ini. Saya juga telah mendapatkan kebenaran dan persetujuan daripada murid-murid yang terlibat dalam penyelidikan ini. Untuk itu, saya telah menyediakan surat persetujuan pernyertaan dalam PT. Saya juga telah menjelaskan tentang penyertaan mereka dan tujuan penyelidikan ini dijalankan.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.19

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Cara Mengumpul Data

Saya menggunakan empat cara mengumpul data dalam kajian ini. Empat cara tersebut ialah borang maklum balas dan borang senarai semak, pemerhatian, temu bual dan gambar.

Borang maklum balas

Saya menggunakan borang maklum balas mengumpul data. Saya menggunakan borang tersebut untuk mendapatkan maklumat tentang masalah yang mereka hadapi semasa memasang kit model kereta. Saya telah mengedar borang maklum balas kepada tiga orang peserta kajian saya. Melalui borang maklum balas ini juga, saya dapat mengetahui komponen mana yang sukar dipasang oleh murid-murid. Berpandukan kit model kereta yang dipasang oleh murid saya dapat membuat analisis kelemahan dan pencapaian murid-murid. Rajah 1 menunjukkan borang maklum balas yang saya gunakan untuk mengumpul maklumat.

BORANG MAKLUM BALAS

PEMASANGAN KIT MODEL KERETA

Tandakan jika komponen dapat dipasang dengan betul danX jika tidak atau salah pasang.

Nama:...

BilKomponen/ Perkara / X

1. Roda

2. Gandar

3. Suis

4. Gear

5. Motor

6. Pemegang bateri

7. Badan kereta

8. Bateri

9. Kit model kereta siap dipasang

10. Kereta model kereta bergerak dengan betul

Catatan:

Rajah 1. Contoh borang maklum balas.

Pemerhatian

Pemerhatian juga merupakan cara pengumpulan data kajian ini selain soal selidik dan temu bual. Saya telah menggunakan kaedah pemerhatian untuk mengkaji dan memahami proses yang berlaku sepanjang peroses p&p dalam bilik darjah. Pemerhatian ini melibatkan kemahiran murid, kelemahan murid, proses kerja, dan hasil kerja mereka. Saya telah membuat catatan hasil daripada pemerhatian saya itu dalam borang catatan pemerhatian dan borang senarai semak.

Temu bual

Saya juga menggunakan kaedah temu bual untuk mengumpul data bagi PT yang saya jalankan. Temu bual adalah satu teknik yang amat berkesan untuk meninjau persepsi seseorang, termasuk pemikiran, sikap, nilai dan

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.20

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

pendapatnya. Temu bual melibatkan perbualan antara saya dengan guru dan peserta kajian bagi mendapatkan maklumat yang relevan dengan penyelidikan ini. Menurut Chuah Kim Hwa (2007), temu bual merupakan satu kaedah yang membolehkan sesorang penyelidik mendapat maklumat kajian secara mendalam kerana melibatkan hubungan bersua muka secara berlangsung face-to-face dengan peserta kajian.

Gambar

Saya juga talah mengambil gambar untuk mengumpul data kajian ini. Saya telah mengambil gambar sepanjang proses kajian dijalankan. Rajah 2 menunjukkan gambar peserta kajian sedang memasang kit model kereta pada 17 Julai 2012.

Kad Manual

Rajah 2. Peserta kajian sedang memasang kit model kereta berpandukan kad manual pada 17 Julai 2012.

Cara Menganalisis Data

Dalam kajian ini, saya telah menggunakan empat cara untuk mendapatkan data. Saya telah meneliti dan membuat analisis kandungan terhadap borang catatan pemerhatian, hasil temu bual, borang maklum balas dan gambar bagi mendapatkan maklumat untuk kajian saya. Saya menganalisis data untuk mengenal pasti masalah serta kesan tindakan terhadap murid-murid. Selain itu, saya menggunakan analisis pola persamaan dan perbezaan untuk mengenal pasti kekerapan kelemahan memasang komponen tertentu. Berdasarkan analisis ini, saya telah mengetahui komponen manakah yang dikuasai dan tidak dikuasai oleh murid-murid.

Cara Menyemak Data

Dalam PT ini saya menggunakan dua jenis triangulasi iaitu triangulasi antara kaedah dan sumber bagi menyemak data yang saya peroleh. Bagi triangulasi antara kaedah, saya telah mengumpul maklumat yang diperoleh daripada pemerhatian. analisis maklum balas dan temu bual. Maklumat tersebut membolehkan saya membuat perbandingan kesan tindakan terhadap tiga orang murid sebelum dan selepas menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual diperkenalkan.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.21

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Saya memilih triangulasi sumber kerana bimbang data yang saya semak tidak tepat dan kesahannya dipertikaikan kerana berasaskan pandangan saya sahaja. Justeru, triangulasi sumber saya gunakan untuk mendapatkan pandangan daripada guru panitia KH yang berpengalaman dan yang memang pengkhususan dalam mata pelajaran ini bagi memastikan kesahan data yang saya telah kumpul.

DAPATAN

Apakah kesan kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual terhadap tiga orang murid Tahun 5 Hukma dalam memasang kit model kereta?

Pada 17 Julai 2012, saya telah melaksanakan rancangan tindakan saya. Dalam sesi p&p pada hari tersebut, saya telah menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual. Saya memulakan proses p&p dengan set induksi tayangan video tentang kereta mainan. Ternyata tayangan tersebut mendapat perhatian murid-murid. Langkah kedua pengajaran ialah saya meminta perhatian murid ketika saya membuka dan memasang kit model kereta. Semasa membuka kit model tersebut, saya menerangkan satu persatu tentang komponen kit model kereta tersebut. Dalam langkah ketiga pula, saya mendemonstrasikan pemasangan kit model kereta tersebut. Langkah seterusnya, saya meminta murid-murid memasang semula kit model kereta berdasarkan demonstrasi tersebut dan kad manual yang saya sediakan. Sebelum itu, saya menerangkan cara-cara menggunakan kad manual.

Saya mendapati murid-murid seronok memasang semula kit model. Walau pun sebelum ini mereka gagal untuk memasang dan menyiapkan kit kereta model tetapi hari ini mereka begitu yakin. Saya juga dapat melihat mereka merujuk kepada kad manual setiap kali hendak memasang komponen-komponen kit model kereta. Di samping kaedah demonstrasi yang dijalankan, kad manual turut sangat membantu mereka dalam memasang kit model kereta. Kad manual menjadi panduan bagi mereka terutamanya memasang bahagian yang agak sukar iaitu bahagian motor dan gear. Berpandukan kad manual, mereka dapat melihat dengan jelas bagaimana komponen-komponen tersebut dicantum dan dipasangkan.

Peserta kajian dapat memasang kit model kereta dengan betul dalam masa yang telah ditetapkan. Kit model kereta yang siap dipasang telah diuji dan kit model kereta yang dipasang itu dapat bergerak. Ketiga-tiga peserta kajian saya telah berjaya memasang kit model kereta tersebut. Berdasarkan borang senarai semak dan pemerhatian seperti yang ditunjukkan pada Jadual 2, didapati murid-murid telah berjaya memasang kit model kereta dengan betul dan apabila diuji kit model kereta berkenaan, model kereta tersebut dapat bergerak.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.22

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Jadual 2

Analisis Senarai Semak Pemasangan Kit Model Kereta

BilKomponen/ PerkaraKekerapan

JohanZizanNabilJum

1.Roda3

2.Gandar3

3.Suis3

4.Gear3

5.Motor3

6.Pemegang bateri3

7.Badan kereta3

8.Bateri3

9.Kit model kereta siap dipasang3

10.Kereta model kereta bergerak dengan betul3

Saya telah menemu bual peserta kajian untuk mendapat maklumat tentang penggunaan kaedah demonstrasi dan kad manual. Rajah 3 hingga Rajah 5 menunjukkan transkrip temu bual antara saya dengan para peserta kajian pada 17 Julai 2012.

Saya: Apa perasaan awak selepas berjaya memasang kit model kereta sebentar tadi?

Johan: Seronok , cikgu.

Saya: Mengapa sebelum ini awak tidak dapat memasang kit model kereta ini?

Johan: Tidak pandai cikgu.

Saya: Kenapa hari ini awak pandai?

Johan: Cikgu tunjuk cara pasang, cikgu.

Saya: Kalau cikgu tunjuk cara mesti dapatlah?

Johan: Tidak juga, cikgu. Tadi cikgu bagi kad manual. Senang sikit cikgu.

Rajah 3. Transkrip temu bual antara saya dengan Johan(17 Julai 2012).

Saya: Apa perasaan awak selepas berjaya memasang kit model kereta sebentar tadi?

Zizan: Sangat seronok , cikgu.

Saya: Mengapa sebelum ini awak tidak dapat memasang kit model kereta ini?

Zizan: Susah cikgu.

Saya: Apa yang susah? Kenapa hari ini awak pandai?

Zizan: Hari tu guna buku teks saja cikgu tapi hari ini cikgu tunjuk cara pasang.

Saya: Kalau tak guna kad manual boleh kah?

Zizan: Boleh, tapi susah cikgu.

Rajah 4. Transkrip temu bual antara saya dengan Zizan (17 Julai 2012).

Saya: Apa perasaan awak selepas berjaya memasang kit model kereta sebentar tadi?

Nabil: Gembira, cikgu.

Saya: Mengapa sebelum ini awak tidak dapat memasang kit model kereta ini?

Nabil: Susah nak pasang bahagian gear dan motor cikgu.

Saya: Kenapa hari ini awak pandai?

Nabil: Sebab cikgu buat demonstrasi.

Saya: Dapat ingat langkah-langkah demonstrasi yang saya buat?

Nabil: Dapat cikgu. Ada kad manual sebagai panduan.

Rajah 5. Transkrip temu bual antara saya dengan Nabil (17 Julai 2012).Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.23

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Daripada temu bual tersebut, peserta kajian didapati telah berjaya memasang kit model kereta kerana kaedah demonstrasi dan bantuan kad manual. Ketiga-tiga peserta kajian mengatakan demonstrasi atau pun tunjuk cara yang dilakukan oleh guru memudahkan mereka memahami dan memasang kit model kereta. Tugas mereka menjadi lebih mudah dengan menggunakan kad manual.

Hasil kerja, analisis senarai semak dan temu bual menunjukkan bahawa Johan, Zizan dan Nabil telah berjaya memasang kit model kereta dengan betul dalam masa yang telah ditetapkan. Mereka kelihatan lebih yakin semasa memasang kit model kereta berbanding sebelum ini. Secara keseluruhannya, kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual dapat membantu peserta kajian ini memasang kit model kereta.

Bagaimanakah penggunaan kaedah demonstrasi dan kad manual dapat meningkatkan mutu pengajaran saya dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima?

Sebagai seorang guru, saya mengetahuai beberapa kaedah dan teknik p&p secara teori dan pengalaman. Saya pernah mengaplikasikan kaedah-kaedah ini dalam proses p&p seharian tetapi kadang-kadang saya mengambil mudah pelajaran yang saya ajar. Semasa mengajar muird-murid tajuk memasang kit model kereta, saya beranggapan tajuk ini adalah mudah dan murid akan dapat memasang kit model kereta tersebut tanpa masalah. Tetapi apabila masa tamat, semua murid didapati tidak dapat menyiapkan tugasan tersebut. Oleh itu, saya memperkenalkan kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual dalam kajian ke atas murid-muird saya supaya mereka dapat memasang kit model kereta dengan betul, di samping menambah baik amalan pengajaran saya saya sebagai seorang guru KH.

Menurut Chuah Kim Hwa (2010), penyelidikan tindakan membolehkan seseorang penyelidik itu pada dasarnya mengkaji amalan kendiri untuk tujuan menambah baik atau membaiki amalan kendiri (ms 93).

Saya telah menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual untuk membantu murid-murid memasang semula kit model kereta. Saya telah membuat rujukan tentang penggunaan kaedah demonstrasi dan alat bantu mengajar melalui tinjauan literatur. Berdasarkan tinjauan ini, saya telah merancang dan melaksanakan kajian ini. Kaedah demonstrasi ini bukan sesuatu yang baharu bagi murid-murid saya. Kaedah ini juga sering digunakan untuk pengajaran tajuk-tajuk lain dalam mata pelajaran KH. Bezanya dalam kajian ini, saya menggunakan kad manual untuk membantu murid-murid memasang semula kit model kereta selepas demonstrasi yang saya buat.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.24

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Sebelum ini saya sering mengajar tajuk ini dengan berpandukan buku teks dan Buku Panduan Guru sahaja. Andaian yang saya buat menyebabkan saya mengambil mudah pengajaran tajuk ini. Setelah menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual, saya lebih yakin dan aktiviti pengajaran dilaksanakan secara lebih sistematik. Murid-murid juga menunjukkan keseronokan dan kesungguhan mereka semasa memasang kit model. Jika terdapat masalah memasang komponen tertentu, mereka akan merujuk kad manual. Jadual 3 menunjukkan analisis borang maklum balas peserta kajian tentang penggunaan kaedah demonstrasi dan kad manual.

Jadual 3

Analisis Maklum Balas Penggunaan Kaedah Demonstrasi dan Kad Manual

NamaJohanZizanNabil

Soalan/ ResponYaTidakYaTidakYaTidak

1

2

3

4

5

6

7

8

Jumlah888

Peratus100%100%100%

Berdasarkan analisis borang maklum balas dan temu bual yang dijalankan, penggunaan kaedah demonstrasi dan pengenalan kad manual ini telah berjaya membantu murid-murid memasang kit model kereta dengan betul. Data tersebut telah menunjukkan saya telah menambah baik amalan kendiri sebagai seorang guru KH dalam mengajar tajuk memasang kit model kereta. Berdasarkan maklum balas yang diberikan oleh peserta kajian, mereka sangat bersetuju dengan kaedah demonstrasi dan kad manual yang saya gunakan semasa mengajar mereka memasang kit model kereta.

Pemilihan kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual dapat membantu peserta kajian saya memasang kit model kereta dan menambah baik amalan saya semasa mengajar memasang kit model kereta dalam mata pelajaran KH. Daripada kajian ini, saya mendapat pengajaran bahawa sebagai seorang guru, saya perlu lebih prihatin akan permasalahan yang dihadapi oleh murid-murid. Di samping itu, saya perlu menggunakan kaedah dan bahan bantu yang sesuai untuk memastikan anak didik saya dapat mencapai objektif yang digariskan serta disasarkan.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.25

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

REFLEKSI, PEMBELAJARAN KENDIRI DAN CADANGAN KAJIAN LANJUTAN KITARAN SELANJUTNYA

Refleksi

Refleksi adalah suatu proses berfikir secara penuh sedar dalam membuat pemeriksaan dan penilaian terhadap sesuatu kepercayaan atau pegangan diri, meneroka kekuatan dan kelemahan diri serta mencari kebenaran dalam tindakan atau amalan untuk memperbaiki diri sendiri. Refleksi juga dapat dilihat sebagai suatu respons pemikiran terhadap pengalaman dalam amalan seseorang untuk mendapatkan makna dan kefahaman yang mendalam mengenai amalan itu bagi tujuan mengambil tindakan untuk memperbaiki dan meningkatkan kualiti kendiri. Refleksi sering digunakan secara intensif di dalam proses p&p. Refleksi dianggap sebagai kompenen penting dalam meningkatkan profesionalisme seorang guru dan refleksi dibuat dari segi kesan ke atas peserta kajian, amalan kendiri dan kesan ke atas kurikulum sekolah.

Kesan ke atas peserta kajian

Hasil dapatan kajian menunjukkan kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual adalah berkesan dalam membantu murid-murid memasang kit model kereta. Hasil analisis senarai semak dan pemerhatian menunjukkan murid-murid memahami dengan lebih jelas apa yang diajar oleh saya selaku guru berbanding dengan menggunakan kaedah konvensional iaitu menggunakan buku teks, kapur dan papan tulis. Murid-murid lebih teruja mengikuti perkembangan isi pelajaran yang ingin disampaikan oleh saya. Dengan menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual, murid-murid dapat memasang kit model kereta dengan betul dalam masa yang telah ditetapkan.

Kesan ke atas amalan kendiri

Sebagai seorang guru, pelbagai kaedah dan teknik pengajaran perlu diaplikasikan mengikut kesesuaian supaya murid-murid mendapat impak yang sewajarnya dalam sesuatu proses p&p. Saya selaku guru juga perlu mempelbagaikan teknik dan kaedah pengajaran bagi meningkatkan amalan kendiri sebagai seorang guru. Saya telah berjaya meningkatkan amalan kendiri dalam menjalankan PT di SKKB. Penyelidikan ini telah memberi implikasi yang positif kepada amalan pengajaran saya. Sebelum ini, saya tidak mengambil berat terhadap permasalahan yang dihadapi oleh murid-murid saya. Kesan daripada PT ini ialah menjadi lebih prihatin terhadap murid-murid dan lebih bertanggungjawab. Penyelidikan yang telah dijalankan ini juga telah meningkatkan pengetahuan dan kemahiran saya sebagai seorang guru.

Kesan ke atas kurikulum sekolah

Penyelidikan ini telah mendatangkan kesan positif kepada kurikulum sekolah dari segi menghasilkan idea baharu untuk membantu murid-murid

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.26

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

menguasai kemahiran berkaitan dengan pemasangan kit model kereta. Kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual dapat membantu murid-murid menguasai kemahiran memasang kit model kereta dengan lebih cepat, betul dan menarik. Melalui PT, saya selaku seorang guru dapat mempelbagaikan kaedah p&p di samping mewujudkan suasana bilik darjah dan proses p&p yang kondusif. Kaedah demonstrasi perlu diperluaskan penggunaannya bagi membantu murid-murid menguasai kemahiran dan menambah baik amalan kendiri selaku seorang guru.

Pembelajaran Kendiri

Penyelidikan ini telah membantu saya dalam meningkatkan amalan saya sebagai seorang guru dari pelbagai aspek. Terdapat tiga aspek pembelajaran kendiri iaitu amalan profesional sebagai seorang guru, amalan profesional sebagai guru KH dan amalan profesional sebagai penyelidik.

Amalan profesional guru

Melalui PT yang telah dilaksanakan, saya mendapati murid lebih mudah memahami dan menguasai kemahiran apabila saya menggunakan pendekatan dan kaedah yang sesuai dengan tajuk yang diajar. Bagi tajuk yang melibatkan aktiviti amali seperti memasang kit model kereta, kaedah demonstrasi dan penggunaan kad manual adalah sangat sesuai.

Amalan profesional sebagai guru Kemahiran Hidup

Secara tidak langsung, PT yang dijalankan telah membantu saya dalam menambah baik amalan kendiri sebagai seorang guru KH. Saya juga telah mempelajari kaedah baharu dalam p&p KH bagi tajuk memasang kit model kereta dengan menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual. Kaedah ini menunjukkan kesan yang positif berbanding hanya dengan menggunakan buku teks sebagai panduan. Oleh itu, saya akan mengaplikasikan kaedah ini mengikut kesesuaian tajuk yang akan diajar.

Amalan profesional sebagai seorang penyelidik

Ini adalah merupakan julung kalinya saya melakukan PT. Walau pun saya mempunyai banyak pengalaman mengajar tetapi saya tidak mahir menjalankan PT. Berpandukan pengetahuan dan pengalaman yang diperoleh pada Semester 7, saya telah menjalankan PT dengan jayanya. Sebelum menjalankan penyelidikan ini, saya telah memperoleh kebenaran dan persetujuan dari pihak yang terlibat. Saya juga memastikan diri saya menguasai kemahiran sebagai seorang penyelidik bagi memastikan kelancaran pelaksanaan PT ini. Walau pun dibebani pelbagai tugasan sebagai seorang guru di sekolah, saya sedaya upaya melaksanakan PT ini tanpa menjejaskan tugas saya sebagai seorang guru di SKBB.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.27

Kamsul Rosli/ Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima

Cadangan tindakan susulan untuk kitaran seterusnya

Berdasarkan dapatan daripada kajian yang telah dijalankan, saya bercadang kajian ini diteruskan dengan kajian ke atas tajuk yang lain menggunakan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam p&p yang bersesuaian. Terdapat banyak tajuk lain yang boleh menggunakan kaedah ini semasa mengajar mata KH seperti tajuk Reka Bentuk dan Penghasilan

Projek, Jahitan dan Menyediakan Barang Jualan. Selain itu, kaedah demonstrasi ini juga boleh digunakan untuk mengajar mata pelajaran lain seperti Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dan Sains. Untuk penambahbaikan PT seterusnya, saya akan menggunakan kaedah demonstrasi dengan menggabungkan penggunaan tayangan video atau Power Point dan kad manual.

RUJUKAN

Che Hafizie Che Hassan. (2006). Keberkesanan penggunaan ABM dan BBM sebagai alat bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah.

Tanjung Malim, Perak: Fakulti Seni dan Muzik, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Chuah Kim Hwa. (2007). Teknik pengumpulan data kualitatif penyelidikan tindakan. Bahan Kursus/ Bengkel Penyelidikan Tindakan Peringkat Asas (Fasa II) Tahun 2007 di bawah Kursus Pendek Kelolaan Institut, Institut Perguruan Batu Lintang, 9 11 Mei 2007 di Pusat Kegiatan Guru, Sri Aman.

Chuah Kim Hwa. (2010). Satu, empat atau 42?: Menyingkap isu peserta kajian dalam pelaksanaan penyelidikan tindakan. Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2010, 4, 85-108.

Kamsul Rosli. (2012). Kesan kaedah demonstrasi dan kad manual dalam pengajaran pemasangan kit model kereta murid Tahun Lima. Tesis Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian yang belum diterbitkan. Kuching, Sarawak: IPG Kampus Batu Lintang.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Victoria, Australia: Deakin University Press.

Koh Boh Boon. (1985). Pedagogi asas pendidikan. KualaLumpur:

Kumpulan Budiman.

McNiff, J. (1988). Action research: Principles and practice.London:

Routledge.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 16-28.28

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

KESAN PENGGUNAAN STAD TERHADAP PELAJARTINGKATAN DUA DALAM MEMBUAT

LAKARAN BEBAS TIGA DIMENSI

Oleh

Simbah anak Andrew [email protected]

ABSTRAK

Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk mengkaji kesan pembelajaran koperatif melalui teknik Students Teams-

Achievement Divisons (STAD) terhadap pelajar Tingkatan Dua yang menghadapi masalah dalam menguasai Lakaran Bebas Tiga Dimensi (3D). Selain itu, kajian ini dijalankan adalah untuk menambah baik amalan pengajaran saya berkaitan dengan penghasilan lakaran 3D yang betul dan tepat. Seramai 18 orang pelajar Tingkatan Dua yang menghadapi masalah dalam menghasilkan lakaran 3D telah dipilih sebagai peserta dalam kajian ini. Data telah diperolehi melalui pemerhatian, temu bual dan soal selidik. Data kemudian dianalisis menggunakan analisis kandungan dan pola. Data kemudian disemak menggunakan triangulasi sumber. Analisis data mendapati STAD berjaya meningkatkan kemahiran peserta kajian dalam menghasilkan lakaran bebas tiga dimensi (3D) dalam kajian ini. Di samping itu, teknik STAD turut menambah baik amalan saya dalam pengajaran tajuk Lakaran Bebas 3D.

Kata kunci: Teknik STAD, pembelajaran koperatif, lakaran bebas 3D, pelajar Tingkatan Dua

ABSTRACT

This action research was carried out to study the effect of Students Teams-Achievement Divisions (STAD) technique on Form Two students who faced problems in Three Dimension (3D) sketching other than improving my teaching practices related to 3D sketching. The participants for this study were 18 From Two students who faced problems in skectching correctly and precisely 3D. The data were obtained through observation, interviews and questionnaires. Data were analyzed using content and pattern analysis. This data were then checked using sources triangulation. The analysis of data showed that the STAD technique succeeded in helping the participants the skills in producing 3D sketching. In addition, STAD technique improved my teaching practices related to 3D sketching.

Keywords: STAD technique, cooperative learning, 3D sketching, Form Two students, teaching practices

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.29

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

PENGENALAN

Konteks

Penyelidikan tindakan (PT) ini dilaksanakan pada tahun 2012 iaitu semasa saya mengikuti Program Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah (PGSR) di Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang, Kuching dalam bidang Reka Bentuk dan Teknologi (RBT). Pada masa yang sama, saya mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batang Berjuntai Saratok, Betong (nama samaran). Ketika PT ini dilaksanakan, saya mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) Tingkatan Dua bagi Tingkatan 2 Gigih dan 2 Ikhlas. Kebanyakan pelajar dalam kelas ini merupakan pelajar yang lemah dari segi akademik. Pencapaian akademik yang lemah ini secara tak langsung telah mempengaruhi mereka dalam membuat lakaran bebas 3D.

Refleksi Pengalaman Pengajaran dan Pembelajaran

Sebelum ini, sewaktu mengajar tajuk Lakaran Bebas 3D, saya selalu menggunakan kaedah tunjuk cara. Walau bagaimanapun, masih terdapat pelajar yang tidak menguasai kemahiran membuat 3D dengan betul dan tepat. Selain itu, apabila saya menggunakan kaedah ini, hanya sebilangan kecil pelajar yang melibatkan diri secara aktif dan terdapat pelajar yang mengambil kesempatan ke atas usaha rakan mereka yang lain.

Fokus Kajian

Pada peringkat awal tinjauan saya melalui pemerhatian dan penyemakan hasil lakaran bebas 3D pelajar, saya mendapati 18 orang pelajar Tingkatan 2 Ikhlas tidak dapat menghasilkan lakaran bebas dengan tepat dan kemas. Rajah 1 memaparkan salah satu hasil lakaran pelajar yang masih belum menguasai kemahiran membuat lakaran bebas 3D.

Sudut lukisan tidak betul. Cara dimensi salah dan lakaran tidak kemas

Rajah 1. Hasil lakaran pelajar yang masih belum menguasai kemahiran membuat lakaran.

Rajah 1 menunjukkan salah satu masalah pelajar iaitu lakaran yang dibuat tidak mengikut sudut yang betul, cara dimensi yang salah dan kurang kemas. Berdasarkan fokus kajian, STAD digunakan untuk mengatasi masalah kesukaran membuat lakaran bebas 3D.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.30

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Objektif Kajian

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk:

mengenal pasti bagaimana penggunaan STAD mampu menambah baik amalan pengajaran saya bagi pengajaran tajuk Lakaran Bebas 3D, dan

meninjau kesan STAD ke atas membuat lakaran bebas 3D pelajar Tingkatan 2 Ikhlas.

Persoalan Kajian

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menjawab persoalan kajian berikut.

Bagaimanakah STAD menambah baik amalan pengajaran saya dalam mata pelajaran KHB Tingkatan Dua berkaitan tajuk Lakaran Bebas 3D?

Apakah kesan STAD ke atas kemahiran membuat lakaran bebas 3D pelajar-pelajar Tingkatan 2 Ikhlas?

PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN TINDAKAN

Perancangan dan Pelaksanaan Tindakan

Setelah mengenal pasti punca masalah yang dihadapi pelajar melalui tinjauan awal, saya telah merancang tindakan yang sesuai untuk diguna pakai dalam menyelesaikan masalah tersebut. Antara langkah tersebut adalah seperti yang ditunjukkan pada Jadual 1.

Jadual 1

Perancangan dan Pelaksanaan TindakanTindakanPelaksanaanTarikh

1Melakar lakaran 3D pada kad manila21 Jun 2012

2Melakar di atas kertas isogrid dan kertas A428 Jun 2012

Tindakan 1: Melakar pada kad manila

Sesi pengajaran pertama telah dilaksanakan pada 21 Jun 2012. Dalam sesi ini, pelajar diagihkan kepada empat kumpulan yang terdiri daripada empat hingga lima orang bagi setiap kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menghasilkan lakaran bebas 3D pada kad manila. Rajah 2 memaparkan ahli salah satu kumpulan membuat lakaran 3D pada kad manila.

Rajah 2. Ahli kumpulan menghasilkan lakaran pada kad manila.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.31

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Pada akhir sesi pengajaran, setiap kumpulan membentangkan hasil kerja di depan kelas. Pembentangan ini dilakukan selama 10 minit untuk setiap kumpulan. Tujuan pembentangan dilakukan adalah bagi membolehkan pelajar memberi penerangan dengan lebih menyeluruh berkaitan lakaran terpilih.

Selesai sesi pembentangan, sesi soal jawab diadakan dan masa yang diperuntukkan hanya lima minit untuk sesi tersebut bagi setiap kumpulan. Sesi ini bertujuan mendapatkan komen membina daripada rakan serta membuat penambahbaikan lakaran yang dihasilkan. Rajah 3 menunjukkan wakil salah satu kumpulan membuat pembentangan.

Rajah 3. Wakil kumpulan membentang hasil yang telah dibuat.

Tindakan 2: Melakar di atas kertas isogrid

Dalam sesi pengajaran yang kedua, pelajar masih berada dalam kumpulan asal tetapi pelajar secara individu membuat lakaran bebas 3D pada kertas isogrid. Saya juga mengajar pelajar melukis lakaran pada kertas isogrid mengikut kriteria yang betul. Masa yang diperuntukkan untuk menjalankan aktiviti ini adalah 20 minit sahaja. Aktiviti ini dilakukan supaya pelajar dapat melukis lakaran 3D mengikut sudut yang betul, kemas dan memudahkan mereka membuat garisan dimensi. Rajah 4 menunjukkan pelajar melakar lakaran 3D pada kertas isogrid.

Rajah 4. Salah seorang pelajar melakar pada kertas isogrid.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.32

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Setelah pelajar dapat melakar dengan baik pada kertas isogrid, pelajar dikehendaki melakar semula dengan lebih baik dan kemas pada kerta A4. Ini bertujuan untuk memudahkan saya membuat penilaian yang lebih sistematik ke atas hasil kerja pelajar. Rajah 5 memaparkan salah seorang pelajar melakar lakaran 3D di atas kertas A4.

Rajah 5. Pelajar melakar di atas kertas A4.

METODOLOGI

Peserta Kajian

Saya merupakan salah seorang peserta dalam kajian ini untuk menambah baik amalan pengajaran saya dalam tajuk Lakaran Bebas 3D. Peserta kajian saya pula melibatkan semua pelajar dalam Tingkatan 2 Ikhlas yang berjumlah 18 orang. Mereka dipilih berdasarkan pengumpulan data awal yang menunjukkan keperluan penglibatan aktif mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta kerisauan saya terhadap mereka yang kurang mahir membuat lakaran bebas 3D.

Etika Penyelidikan

Sebelum memulakan PT ini, saya terlebih dahulu memaklumkan kepada pihak pentadbir sekolah tentang PT yang akan dibuat. Setelah mendapat kebenaran daripada Pengetua sekolah berkenaan, peserta yang terlibat dalam kajian ini diberitahu bahawa mereka dijadikan peserta dalam PT ini. Saya telah memberitahu mereka tentang tujuan, matlamat dan kaedah yang digunakan dalam kajian ini. Saya juga berjanji menjaga hak kerahsian mereka.

Teknik Mengumpul Data

Untuk melaksanakan PT ini, saya telah menggunakan dua kaedah pengumpulan data iaitu pemerhatian dan temu bual.

Pemerhatian

Pemerhatian dijalankan sepanjang PT ini terhadap peserta kajian yang terlibat. Pemerhatian ini telah dilakukan terhadap cara pelajar membuat sudut lakaran bebas, cara membuat dimensi, aktiviti yang berlaku, tingkah laku pelajar dan perkara yang berlaku di luar jangkaan yang mempengaruhi

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.33

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

pelaksanaan PT. Data pemerhatian telah direkod dalam dua bentuk iaitu janaan sendiri dan janaan orang lain. Data janaan sendiri melibatkan penggunaan nota lapangan manakala data janaan orang lain ialah melalui rakaman gambar. Data tersebut dijadikan sebagai bahan sokongan yang amat kukuh bagi menunjukkan data tentang kesan teknik STAD dalam P&P lakaran bebas 3D.

Temu bual

Menurut Roselan Baki (2003), kaedah temu bual boleh digunakan untuk memperoleh maklumat berkenaan fakta, kepercayaan, perasaan dan kehendak orang yang ditemu bual mengikut keperluan persoalan kajian. Saya telah menggunakan kaedah temu bual separa struktur untuk menemu bual semua peserta kajian. Contoh soalan temu bual yang digunakan adalah seperti berikut.

Adakah teknik ini dapat membantu anda dalam membuat lakaran bebas 3D? Mengapa?

Sukakah anda menggunakan teknik STAD yang telah diperkenalkan? Kenapa?

Yakinkah anda membuat lakaran bebas 3D sekarang? Mengapa? Apakah pandangan anda tentang teknik STAD?

Teknik Menganalisis Data

Kaedah analisis kandungan dan analisis pola telah digunakan dalam kajian ini. Saya menggunakan kaedah analisis kandungan dalam menganalisis nota lapangan. Semasa saya menganalisis kandungan nota lapangan, saya menandakan perkara-perkara yang dianggap penting dan yang berhubung dengan persoalan-persoalan kajian ini. Setelah menganalisis kesemua nota lapangan yang saya janakan sepanjang pelaksanaan PT, saya merujuk semula perkara-perkara yang ditandakan dan menentukan kategori yang sesuai untuk dijadikan tema. Contoh kategori tema ialah Berminat, Faham dan Seronok. Kemudian, saya menghasilkan satu jadual untuk menyusunkan data-data mengikut kategori supaya jelas kelihatan seperti ditunjukkan pada Jadual 2.

Jadual 2

Kategori TemaNomborTarikhBerminatFahamSeronok

catatan notacatatan nota

lapanganlapangan

121 Jun 2012BersemangatPelajar dilihat

menghasilkanmelibatkan diri

lakaran.secara aktif dan

bekerjasama.

221 Jun 2012Mereka jugaDengan cepat mengatakan

memintabahawa mereka tidak

pandanganmenghadapi masalah

daripada guru.sambil menggeleng kepala.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.34

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Dalam kaedah temu bual pula, saya telah menggunakan kaedah perbandingan pola persamaan dalam menganalisis data. Pelajar yang mempunyai jawapan yang sama telah dikategori dan kemudian sebab-sebab yang diberikan oleh pelajar turut dianalisis. Maklum balas temu bual pelajar yang dianalisis secara pola persamaan telah diringkaskan dalam Jadual 3.

Jadual 3

Analisis Pola Maklum Balas Temu Bual

SoalanMembantuBerminatYakin membuatPandangan

meningkatkanlakaran bebas 3Dtentang

kemahiranteknik

membuat lakaranSTAD.

Namabebas 3D.

RidhuanYa, kerana rakan-Saya menyukai,Ya, kerana sudahKaedah ini

rakan bersediakerana saya lebihmempelajari caramengajar

membantu sayamemahamimembuat lakaranpelajar

yang kurangdaripadaini daripada rakan-berinteraksi,

pandai.menggunakanrakan saya.bantu-

kaedah lain.membantu

dan hormati

sesama rakan.

Teknik Menyemak Data

Cara yang telah digunakan untuk menyemak data adalah triangulasi sumber. Dalam triangulasi sumber, saya telah mendapat bantuan daripada seorang rakan kolaborasi untuk menyemak data. Saya meminta beliau memberi keterangan mengenai proses P&P berdasarkan gambar yang diambil. Ini bertujuan mendapat keselarasan maklumat. Rajah 6 menunjukkan keterangan rakan kolaborasi dan saya berkaitan dengan proses P&P tersebut.

GambarKeterangan sayaKeterangan rakan kolaborasi

Ahli kumpulan berbincang semasaPelajar-pelajar berbincang dalam

membuat tugasan.kumpulan.

Pelajar meminta pendapat guru tentangGuru menerangkan cara-cara

lakaran yang dihasilkan.yang betul kepada pelajar.

Rajah 6. Keterangan proses P&P.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.35

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Berdasarkan Rajah 6, saya dan rakan kolaborasi memberi keterangan bahawa pelajar memberi perhatian, berbincang, bekerjasama dan guru adalah sebagai pemudah cara sepanjang proses P&P.

Dalam triangulasi sumber juga, saya meminta kerjasama dan pandangan daripada Encik Jam (nama samaran) untuk menyemak 10 hasil lakaran pelajar. Penyemakan dan pandangan daripada beliau bertujuan memastikan keselarasan dari segi semakan lakaran. Rajah 7 memaparkan keselarasan semakan lakaran tersebut.

LakaranKomen sayaKomen Encik Jam

-Kemas dan baik-Ada kreativiti

-Anak panah dimensi tidak-Anak panah dimensi mesti

dibuat.dibuat.

Rajah 7. Keselarasan semakan lakaran bebas 3D.

Berdasarkan Rajah 7, Encik Jam dan saya memberi keterangan bahawa pelajar telah dapat menghasilkan lakaran dengan baik, kemas serta menunjukkan kreativiti dalam menghasilkan lakaran.

REFLEKSI

Refleksi Dapatan

Bagaimanakah STAD dapat menambah baik amalan pengajaran saya dalam mata pelajaran KHB Tingkatan Dua berkaitan tajuk Lakaran Bebas 3D?

Pelaksanaan pengajaran menggunakan teknik STAD mewujudkan suasana P&P yang menyeronokkan. Pernyataan ini selaras dengan catatan nota lapangan 1 (21 Jun 2012) saya.

Pelajar kelihatan begitu seronok, mereka juga ketawa dan tersenyum melihat gelagat rakan mereka semasa membentangkan hasil kerja. Setelah selesai membuat pembentangan, pelajar lain telah memberi tepukan sebagai tanda sokongan serta penghargaan kawan-kawannya terhadap kejayaan sesi pembentangan.

(Catatan nota lapangan 1, 21 Jun 2012)

Dapatan daripada nota lapangan 1 (21 Jun 2012) saya menyokong pandangan Lie (2004) bahawa STAD mewujudkan suasana P&P yang menyeronokkan.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.36

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Selain mewujudkan suasana P&P yang menyeronokkan, teknik ini juga dapat memupuk hubungan erat sata dengan pelajar. Hubungan yang erat akan melahirkan perasaan kasih sayang yang merupakan salah satu nilai murni yang ditekankan dalam KBSM. Rajah 8 menunjukkan saya selaku guru memberi bimbingan kepada pelajar.

Rajah 8. Guru membimbing pelajar.

Rajah 8 menyokong kata-kata Duren dan Cherrington (1992) tentang STAD mewujudkan interaksi antara pelajar dengan guru.

Pengajaran menggunakan teknik STAD juga menggalakkan penglibatan aktif pelajar dalam kumpulan. Ini adalah selari dengan catatan nota lapangan 2 (21 Jun 2012) saya dan situasi yang ditunjukkan pada Rajah 9.

Pelajar dilihat melibatkan diri secara aktif dan bekerjasama membuat lakaran pada kad manila serta bersemangat menghasilkan lakaran.

(Catatan nota lapangan 2, 21 Jun 2012)

Rajah 9. Pelajar berbincang dalam kumpulan.

Dapatan daripada nota lapangan 2 (21 Jun 2012) saya dan pemerhatian pada Rajah 9 menyokong pandangan Shahabuddin Hashim (2007) tentang STAD mewujudkan penglibatan pelajar dalam P&P.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.37

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Apakah kesan STAD ke atas kemahiran membuat lakaran bebas 3D pelajar Tingkatan 2 Ikhlas?

Sesi P&P menggunakan teknik STAD meningkatkan kemahiran membuat lakaran bebas 3D. Daripada kesemua transkrip temu bual yang diperoleh, didapati bahawa semua pelajar menyatakan bahawa teknik STAD yang dilaksanakan menolong mereka meningkatkan kemahiran membuat lakaran. Pernyataan ini menyokong kata-kata Slavin (1987) tentang STAD meningkatkan kemahiran membuat lakaran bebas 3D pelajar.

Temu bual juga menunjukkan sembilan daripada 10 orang pelajar menyatakan bahawa mereka telah yakin membuat lakaran bebas setelah menggunakan teknik STAD dalam P&P. Keyakinan ini membantu pelajar menghasilkan lakaran dengan betul. Keterangan ini menyokong pandangan Allport (1954) tentang STAD mewujudkan keyakinan pelajar menghasilkan lakaran bebas 3D.

Apabila ditanya sama ada mereka berminat terhadap penggunaan teknik STAD dalam sesi P&P, seramai 10 orang pelajar masing-masing menyatakan Ya. Nurzati (nama samaran), salah seorang pelajar tersebut, berpendapat bahawa dia lebih faham diajar oleh rakan. Ini selari dengan kata-kata Slavin (1996) STAD mewujudkan minat pelajar dalam P&P.

Pembelajaran menggunakan teknik STAD juga mewujudkan idea kreatif pelajar menghasilkan lakaran bebas 3D. Ini disokong berdasarkan keterangan semakan lakaran En. Jam dan saya yang menyatakan bahawa lakaran baik dan ada kreativiti seperti yang ditunjukkan pada Jadual 4.

Jadual 4

Hasil Lakaran PelajarLakaranKomen sayaKomen Encik Jam

-Kreatif-Ada kreativiti

-Baik-Kemas dan baik

Dapatan ini adalah selaras dengan pandangan Halimah Harun (1992) tentang STAD mewujudkan idea kreatif pelajar menghasilkan lakaran.

Refleksi Penilaian Tindakan

Para peserta kajian ini telah menunjukkan kemajuan dalam menghasilkan lakaran bebas 3D seperti yang dijelaskan lebih awal. Selain itu, suasana

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.38

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

pembelajaran yang menyeronokkan telah menimbul minat pelajar untuk kekal aktif mengikuti pembelajaran KHB yang dijalankan.

Saya memperoleh gambaran tentang teknik pengajaran yang berkesan dalam tajuk Lakaran Bebas 3D. PT ini turut mewujudkan hubungan sosial yang positif di antara pelajar dengan saya. Pelajar lebih berani bertanya soalan serta mendapat pandangan daripada saya.

Melalui penggunaan STAD, pelajar dapat membuat lakaran, memilih lakaran yang paling sesuai berpandukan faktor reka bentuk dan memberi ukuran pada reka bentuk yang dipilh seperti yang disarankan dalam Huraian Sukatan Pelajaran KHB Tingkatan Dua (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2002).

Refleksi Pembelajaran Kendiri

Saya belajar menjadi lebih peka terhadap masalah yang dihadapi oleh pelajar membuat lakaran. Saya juga belajar mencuba teknik baharu dalam pengajaran yang sebelum ini tidak pernah saya guna dalam pengajaran Lakaran Bebas 3D.

PT ini telah membantu saya dalam menambah baik amalan pengajaran saya sebagai seorang guru KHB. Saya telah mengetahui teknik yang sesuai malah mampu membantu pelajar menghasilkan lakaran bebas. Saya telah mempelajari banyak pengetahuan baharu terutamanya cara mengendalikan PT dan cara menulis laporan PT.

CADANGAN TINDAKAN UNTUK KITARAN SETERUSNYA

Saya mencadangkan agar dalam kajian yang seterusnya, saya akan memberi ganjaran kepada kumpulan yang menunjukkan peningkatan yang ketara dalam menghasilkan lakaran. Saya juga bercadang untuk menggunakan teknik yang sama untuk mengajar topik yang berlainan dalam mata pelajaran KHB.

RUJUKAN

Allport, G. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.

Duren, P.E., & Cherrington, A. (1992). The effects of cooperative group work versus independent practice on the learning of some problem-solving strategies. School Science and Mathematics, 92 (2), 80-83.

Halimah Harun. (1992). Sikap dan pencapaian dalam perakaunan dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Tesis Ijazah Sarjana yang belum diterbitkan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.39

Simbah Andrew/ Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan

Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi

Lie, A. (2004). Cooperative learning: Paradigms of college teaching.Surabaya, Indonesia: Petra Christian University.

Pusat Perkembangan Kurikulum. (2002). Huraian Sukatan Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan Dua. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Roselan Baki. (2003). Kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Karisma Publication.

Shahabuddin Hashim. (2007). Strategi dan teknik mengajar dengan berkesan. Kuala Kumpur: Professional Publishing.

Simbah Andrew. (2012). Kesan penggunaan STAD dalam membantu pelajar Tingkatan Dua membuat lakaran bebas tiga dimensi. Tesis Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian yang belum diterbitkan. Kuching, Sarawak: IPG Kampus Batu Lintang.

Slavin, R. E. (1989). Research on cooperative: An international perspective.

Scandinavian Journal of Educational Research, 33,(4), 231-243.

Slavin, R.E. (1996). Research on cooperative learning and achievement: What we khow, what we need to know. Contemporary Educational Psychological, 21, 69-433.

Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, 6, 29-40.40

They Peo Then/ Penggunaan Jalur Gemilang dalam meningkatkan kekemasan jahitan asas pelajar Tingkatan Satu

PENGGUNAAN JALUR GEMILANG DALAM MENINGKATKAN KEKEMASAN JAHITAN ASAS PELAJAR TINGKATAN SATU

Oleh

They Peo Then [email protected].

ABSTRAK

Penyelidikan tindakan ini dilaksanakan untuk meninjau kesan penggunaan Jalur Gemilang dalam membantu tiga orang pelajar Tingkatan 1L dalam menghasilkan jahitan asas yang kemas dan teliti. Di samping itu, penyelidikan ini memberi ruang kepada saya untuk menambah baik amalan pengajaran saya melalui penggunaan Jalur Gemilang. Selain itu, kaedah pengajaran dengan cara demontrasi oleh saya sebagai guru KHB dan pembelajaran koperatif Model STAD dengan pengajaran rakan sekumpulan turut dilaksanakan. Data penyelidikan ini dikumpul melalui kaedah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Data kemudian dianalisis kandungan dan polanya. Penyemakan data dilakukan dengan menggunakan triangulasi kaedah, masa dan sumber. Hasil kajian mendapati kaedah penggunaan Jalur Gemilang, kaedah pengajaran demontrasi dan koperatif Model STAD mendatangkan kesan yang positif terhadap pencapaian dan penghasilan tugasan jahitan asas tiga orang pelajar Tingkatan 1L selain menambah baik amalan pengajaran saya.

Kata kunci: Penggunaan Jalur Gemilang, pembelajaran koperatif, model STAD, pelajar Tingkatan Satu

ABSTRACT

This research was conducted to explore the effect of a particular stitching technique called Jalur Gemilang on three Form 1L students in producing basic and need needlework. This research also provided me an opportunity to improve my teaching practices. Other than that, teachers demonstration and cooperative learning through STAD where peer teaching among students were also implemented. Data for this study were collected using observation, interview and document analysis. The data were then analyzed through content and pattern analysis. The data were then checked using method, time and sources triangulation. The application of the Jalur Gemilang technique, demonstration and co