perkahwinan kaum india 2

Post on 28-Jul-2015

618 Views

Category:

Education

8 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

1

j. .:

*

tt'Kepesoton duniomoden tidok gugoitadat resom mojlis alaysia kaya dengan

seni adat danbudayaf r I yang terhasil daripadagabungan masyarakat pelbaeaigabungan masyarakat pelbagaikaum dan etnik. Mereka dide-dahkan dengan keunikan itu,malahan sesetengahnya men-cedok adat resam dan budayaitu dalam acaratertentu seper-tiperkahwinan.

Akomodasi yang wqjudantara etnikjuga mewujudkanrasa hormat antara budayadengan perbezaan yang diton-jolkan Masakan tida\ terdapatsesetengah adat resam diamal-kan masyarakat India mem-punyai banyak persamaandengan kebudayaan masya-rakat Melayu dan boleh dilihatdalam aspek perkahwinan.

Kaum India adalah etnikketiga terbesar di negara.ini danjuga salah satu kaum menyum-bang ke arah pembentukanmasyarakat majmuk. Mena-riknya, walaupun zaman beru-bah dengan kepesatan duniamoden, adat perkahwinan itu

:irE

dilalrukan tarpa mengetepikansediliit pun adat resam neriekmoyangmereka.

Persediaan perkahwinanSeperti adat lain, kaum Iadiajuga mempunyai adat resamperkahwinannya tersendi-ri. Sebelum perkahwinandilangsungkan, ada beberapaadat yang perlu dilakukanmengikut tuntutan dan keper,cayaan agama mereka.

Menjelas lanjut mengenai-nya, Presiden PertubuhanPembangunan Insan SeIa-ngor, Shanta Venugopal, ber-kata proses persediaan majlisperkahwinan meliputi acaraseperti merisi\ parisam (per-tunangan), mukurtta kaal danlain{ain.

"Ikat janji atau nicca.r-omdilaku-kan selepas mendapatpersetqjuan keduadua piha_k.Wakil lelaki akan datang kerumah pihak perempuandalam jumlah bilang;an-yang

(r

,-''iii' ffi,:i rl

. ';,i! 'ia'::;i1:

ffi

SEPANJANG BEBE

RAPA

PENG

HARI,

ANTIN

LELAltI TIDAK

DIBENARKAN

](ELUAR ATAU

I1/IELIHAT WAJAH

BAI{AL PENGAN.

TIN PEREMPUAN''

Shanto Venugopal,Presiden PertubuhanPembangunanInsan SelangorMajlis perkahwinan tndia koyo odat resdm yang kekat diamolkan hinggo hari ini.

top related