empat belas kebaikan di dunia untuk khalifah

Post on 07-Jul-2015

164 Views

Category:

Spiritual

5 Downloads

Preview:

Click to see full reader

DESCRIPTION

Tulisan fb Ustaz Abu Basyer mengenai 14 kebaikan yang diberikan Allah kepada orang mukmin yang terpilih melaksanakan tugas sebagai khalifah di muka bumi

TRANSCRIPT

https://www.facebook.com/notes/abu-basyer/empat-belas-kebaikan-di-dunia-yang-perlu-di-miliki-oleh-orang-mukmin/10150533729586040

Allah S.W.T. berfirman dalam Surah al-'Arafayat 172 yang bermaksud, "Tidakkah Aku iniTuhan kamu? Mereka menjawab, 'bahkankami menyaksikan'.“Kesemua roh makhluk telah membuatpengakuan kepada Allah S.W.T. bahawamereka semuanya mengakui bahawa tidakada Tuhan lain melainkan Allah S.W.T.

Dari ‘Abdullah bin Mas’ud r.a katanya:“Rasulullah S.A.W. telah menceritakan kepada kami sedang baginda adalah orang benar yang telahdibenarkan kata-katanya. Sabdanya: 'Bahawa seseorangkamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunyaselama 40 hari, kemudian dijadikan segumpal darahseumpamanya, kemudian dijadikan seketul dagingseumpamanya, kemudian Allah mengutuskan seorangMalaikat untuk menulis empat kalimah dan diarahkanagar menulis; amalannya, ajalnya, rezekinya dan untungjahat atau untung baik, kemudian ditiupkan rohnya”(Hadis Sahih Riwayat Bukhari)

Firman Allah : “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakanmanusia dari “pati” (yang berasal) dari tanah; KemudianKami jadikan pati itu (setitis) air mani pada penetapanyang kukuh; Kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadisegumpal darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itumenjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan dagingitu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian ituKami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifatkeadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta”.(Surah al-Mukminun ayat 12-14)

Sabda Rasulullah S.A.W. maksudnya:"Anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka ibubapanyalah yang menyahudikannya, atau menasranikannyaatau memajusikankannya."

Firman Allah S.W.T. maksudnya:"Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia kecuali untukberibadah kepada-Ku“(Surah az-Zariyat ayat 56)

Allah S.W.T. berfirman:"Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kalian dan beramal soleh (kebaikan), bahwa Diaakan menjadikan mereka sebagai khalifah di bumi, Sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelummereka sebagai khalifah. Sesungguhnya Dia akanmeneguhkan bagi mereka agama mereka, yang telahdiredai-Nya untuk mereka, serta Dia benar-benar akanmengubah (keadaan) mereka menjadi aman setelahmereka ketakutan. Mereka akan menyembah-Ku dan tidakmenyekutukan apapun dengan-Ku. Dan barang siapa kafirsetelah itu, maka mereka adalah orang-orang yang fasik“(Surah an-Nur ayat 55)

top related