4/18/2020 botol produk ‘sanitasi tangan segera’ untuk barisan … · 2020. 5. 15. · fasa per...

3
4/18/2020 Botol Produk ‘sanitasi Tangan Segera’ Untuk Barisan Depan UPM | Universiti Putra Malaysia www.upm.edu.my/berita/botol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisan_depan_upm-56444 1/3 UTAMA (/) MENGENAI KAMI (/MENGENAI_KAMI-1) BAKAL PELAJAR (/UPM/BAKAL_PELAJAR-10) PELAJAR SEMASA (/UPM/PELAJAR_SEMASA-11) STAF (/UPM/STAF-13) ALUMNI (/UPM/ALUMNI-14) PETA LAMAN (/SITEMAP) MAKLUMBALAS (/MAKLUMBALAS) (https://www.upm.edu.my) Selamat Datang Ke Laman Portal (https://www.malaysia.gov.my/portal/index) AKADEMIK (/akademik-15) PENYELIDIKAN (/penyelidikan-3) JARINGAN (/jaringan-16) ANTARABANGSA (/antarabangsa-2) PERKHIDMATAN (/perkhidmatan-19) KEHIDUPAN KAMPUS (/kehidupan_kampus-18) (/) » BERITA (/BERITA) » Botol produk ‘sanitasi tangan segera’ untuk barisan depan UPM Oleh: Azman Zakaria SERDANG: Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul Universiti Putra Malaysia (UPM) menghasilkan produk sanitasi tangan segera (Instant Han botol berkandungan 50 ml itu bagi kegunaan petugas barisan hadapan d UPM. Ia diedarkan secara percuma termasuk kepada Hospital Pengajar UPM, Pusat Kesihatan Universiti, Bahagian Keselamatan Universiti dan 1,200 kampus. Fasa pertama pembuatan produk itu menghasilkan 560 botol 50 ml dan diserahkan kepada Bilik Gerakan COVID19 Universiti (OSHA) untuk diag lebih 2,000 botol 50 ml produk tersebut yang dijangka siap minggu ini. Pada fasa ini, penghasilan beberapa botol 10L isian semula akan diag untuk kemudahan pengisian semula, manakala pada fasa ketiga kumpulan ini akan menyediakan produk sanitasi permukaan (surface san universiti. Produk itu menepati syarat perakuan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dan dihasilkan mengikut formulasi WHO (https://www.who.int/gpsc/ (https://www.who.int/gpsc/5may/Guide_to_Local_Production.pdf)) di Makmal Virologi dan Makmal Bioteknologi Mikrob dalam dua fasa pembuata sanitasi berkandungan 50 ml. Fasa pertama penghasilan produk adalah hasil sumbangan staf fakulti, manakala fasa kedua dijalankan dengan kerjasama universiti melalui P Kesihatan Pekerjaan UPM, dan sumbangan syarikat U-Lik Sdn. Bhd. dan Lam Chem Sdn Bhd. Dekan Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul, Prof. Dr. Arbakariya Ariff berkata, inisiatif penghasilannya adalah kerana keperluan tinggi pih itu dan kesukaran mendapatkannya di pasaran. C1587218315 Cari Tetapan Newsletter Dokumen Entiti Kami BM

Upload: others

Post on 07-Feb-2021

3 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 4/18/2020 Botol Produk ‘sanitasi Tangan Segera’ Untuk Barisan Depan UPM | Universiti Putra Malaysia

    www.upm.edu.my/berita/botol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisan_depan_upm-56444 1/3

    UTAMA (/) MENGENAI KAMI (/MENGENAI_KAMI-1) BAKAL PELAJAR (/UPM/BAKAL_PELAJAR-10)

    PELAJAR SEMASA (/UPM/PELAJAR_SEMASA-11) STAF (/UPM/STAF-13) ALUMNI (/UPM/ALUMNI-14)

    PETA LAMAN (/SITEMAP) MAKLUMBALAS (/MAKLUMBALAS)

    (https://www.upm.edu.my)

    S e l a m a t D a t a n g K e L a m a n P o r t a l

    Universiti Putra Malaysia (https://www.malaysia.gov.my/portal/index)

    AKADEMIK (/akademik-15) PENYELIDIKAN (/penyelidikan-3) JARINGAN (/jaringan-16) ANTARABANGSA (/antarabangsa-2)

    PERKHIDMATAN (/perkhidmatan-19) KEHIDUPAN KAMPUS (/kehidupan_kampus-18)

    (/) » BERITA (/BERITA) » Botol produk ‘sanitasi tangan segera’ untuk barisan depan UPM

    Botol produk ‘sanitasi tangan segera’ untuk barisan depan UPM

    Oleh: Azman Zakaria

    SERDANG: Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul Universiti Putra Malaysia (UPM) menghasilkan produk sanitasi tangan segera (Instant Hanbotol berkandungan 50 ml itu bagi kegunaan petugas barisan hadapan d UPM.

    Ia diedarkan secara percuma termasuk kepada Hospital Pengajar UPM, Pusat Kesihatan Universiti, Bahagian Keselamatan Universiti dan 1,200kampus.

    Fasa pertama pembuatan produk itu menghasilkan 560 botol 50 ml dan diserahkan kepada Bilik Gerakan COVID19 Universiti (OSHA) untuk diaglebih 2,000 botol 50 ml produk tersebut yang dijangka siap minggu ini. Pada fasa ini, penghasilan beberapa botol 10L isian semula akan diaguntuk kemudahan pengisian semula, manakala pada fasa ketiga kumpulan ini akan menyediakan produk sanitasi permukaan (surface sanuniversiti.

    Produk itu menepati syarat perakuan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dan dihasilkan mengikut formulasi WHO (https://www.who.int/gpsc/(https://www.who.int/gpsc/5may/Guide_to_Local_Production.pdf)) di Makmal Virologi dan Makmal Bioteknologi Mikrob dalam dua fasa pembuatasanitasi berkandungan 50 ml.  

    Fasa pertama penghasilan produk adalah hasil sumbangan staf fakulti, manakala fasa kedua dijalankan dengan kerjasama universiti melalui PKesihatan Pekerjaan UPM, dan sumbangan syarikat U-Lik Sdn. Bhd. dan Lam Chem Sdn Bhd.

    Dekan Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul, Prof. Dr. Arbakariya Ariff berkata, inisiatif penghasilannya adalah kerana keperluan tinggi  pihitu dan kesukaran mendapatkannya di pasaran.

    C 1 5 8 7 2 1 8 3 1 5

    Cari

    Tetapan

    Newsletter

    Dokumen

    Entiti Kami

    BM

    http://www.upm.edu.my/http://www.upm.edu.my/mengenai_kami-1http://www.upm.edu.my/UPM/bakal_pelajar-10http://www.upm.edu.my/UPM/pelajar_semasa-11http://www.upm.edu.my/UPM/staf-13http://www.upm.edu.my/UPM/alumni-14http://www.upm.edu.my/sitemaphttp://www.upm.edu.my/maklumbalashttps://www.upm.edu.my/https://www.malaysia.gov.my/portal/indexhttp://www.upm.edu.my/akademik-15http://www.upm.edu.my/penyelidikan-3http://www.upm.edu.my/jaringan-16http://www.upm.edu.my/antarabangsa-2http://www.upm.edu.my/perkhidmatan-19http://www.upm.edu.my/kehidupan_kampus-18http://www.upm.edu.my/http://www.upm.edu.my/BERITAhttps://www.who.int/gpsc/5may/Guide_to_Local_Production.pdf

  • 4/18/2020 Botol Produk ‘sanitasi Tangan Segera’ Untuk Barisan Depan UPM | Universiti Putra Malaysia

    www.upm.edu.my/berita/botol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisan_depan_upm-56444 2/3

    (https://www.addtoany.com/share#url=http%3A%2F%2Fwww.upm.edu.my%2Fberita%2Fbotol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisa56444&title=Botol%20Produk%20%E2%80%98sanitasi%20Tangan%20Segera%E2%80%99%20Untuk%20Barisan%20Depan%20UPM%20%aysia)(/#facebook) (/#twitter) (/#linkedin) (/#email) (/#copy_link) (/#wordpress) (/#print)

    Katanya, produk sanitasi itu mampu membunuh 99.9% kuman tanpa air. Ia mengandungi 75% alkohol tanpa paraben, pewarna, serta bahan kerengsaan pada sesetengah pengguna.

    Beliau berkata ia diuji di makmal dan terbukti menghalang pertumbuhan pelbagai mikro-organisma termasuk Escherichia coli, Staphylococcus ep

    Kumpulan sukarelawan pengeluaran produk itu ialah Prof. Madya Dr. Siti Sarah Othman, Prof. Madya Dr. Chia Suet Lin, Prof. Madya Dr. MaMahidin. - UPM

    Tarikh Input: 08/04/2020 | Kemaskini: 08/04/2020 | hairul_nizam

    PERKONGSIAN MEDIA

    HUBUNGI KAMI

    Universiti PutraMalaysia43400 UPM Serdang Selangor Darul EhsanMALAYSIA

    +603-9769 1000

    +603 8948 7273

    [email protected]

    TALIANKECEMASAN BAHAGIANKESELAMATANUPM (24 JAM)03-9769 7990 | 03-9769 7470 |03-9769 1999

    PERKHIDMATAN DALAM TALIAN

    Sistem Permohonan ke Luar Negara(http://bursar1.upm.edu.my/spln/)

    Sistem Ilmu Sumber Manusia (SISMAN)(http://www.sisman.upm.edu.my/)

    KM Portal(http://km.upm.edu.my/kmportalweb/portal/render.action?method=home)

    Jawatan Kosong (http://spj.upm.edu.my/)

    Sistem Baik Pulih ICT (http://zonict.upm.edu.my/)

    Putra Learning Hub (http://learninghub.upm.edu.my/)

    Sistem Pengurusan Perubatan(http://regmedic.upm.edu.my/)

    Sistem E-Claim (http://eclaims.upm.edu.my/login/)

    i-GIMS (staf)(http://www.sps.upm.edu.my:8080/igims/index.jsp)

    i-GIMS (pelajar pascasiswazah)(http://sgsportal.upm.edu.my:8080/sgsportal/)

    Sistem Maklumat Pelajar (pelajar prasiswazah)(http://smp.upm.edu.my/smp/action/security/loginSmpSetup)

    PAUTAN LUAR

    Kementerian Pendidikan Malaysia(http://www.moe.gov.my/)

    Perbadanan Tabung Pendidikan TinggiNasional (PTPTN)(http://www.ptptn.gov.my)

    Multimedia Super Corridor(https://mdec.my/msc-malaysia/)

    Portal myGovernment(https://www.malaysia.gov.my/en/home)

    Agensi Kelayakan Malaysia(http://www.mqa.gov.my/)

    PAUTAN PANTAS

    FAKULTI / PTJ / PENTADBIRAN (/entiti)

    Statistik Transaksi Laman Web (http://www

    Tender & Kontrak (http://etender.upm.edu.

    Laporan Piagam Pelanggan(http://www.upm.edu.my/mengenai_kami/8202)

    Dasar UPM (http://www.pnc.upm.edu.my/

    Sistem Pengurusan ISO (http://reg.upm.ed

    Dana Wakaf Ilmu (http://www.wazan.upm

    Penerbitan UPM (http://www.upm.edu.my/

    Takwim UPM 2020(https://www.upm.edu.my/upload/dokume2.pdf)

    Dasar Privasi (/footnote/dasar_privasi-29949) © 2020 Universiti Putra MalaysiaC 1 5 8 7 2 1 8 3 1 5

    Tetapan

    Newsletter

    Dokumen

    Entiti Kami

    BM

    https://www.addtoany.com/share#url=http%3A%2F%2Fwww.upm.edu.my%2Fberita%2Fbotol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisan_depan_upm-56444&title=Botol%20Produk%20%E2%80%98sanitasi%20Tangan%20Segera%E2%80%99%20Untuk%20Barisan%20Depan%20UPM%20%7C%20Universiti%20Putra%20Malaysiahttp://www.upm.edu.my/#facebookhttp://www.upm.edu.my/#twitterhttp://www.upm.edu.my/#linkedinhttp://www.upm.edu.my/#emailhttp://www.upm.edu.my/#copy_linkhttp://www.upm.edu.my/#wordpresshttp://www.upm.edu.my/#printhttp://bursar1.upm.edu.my/spln/http://www.sisman.upm.edu.my/http://km.upm.edu.my/kmportalweb/portal/render.action?method=homehttp://spj.upm.edu.my/http://zonict.upm.edu.my/http://learninghub.upm.edu.my/http://regmedic.upm.edu.my/http://eclaims.upm.edu.my/login/http://www.sps.upm.edu.my:8080/igims/index.jsphttp://sgsportal.upm.edu.my:8080/sgsportal/http://smp.upm.edu.my/smp/action/security/loginSmpSetuphttp://www.moe.gov.my/http://www.ptptn.gov.my/https://mdec.my/msc-malaysia/https://www.malaysia.gov.my/en/homehttp://www.mqa.gov.my/http://www.upm.edu.my/entitihttp://www.upm.edu.my/statistikhttp://etender.upm.edu.my/http://www.upm.edu.my/mengenai_kami/maklumat_korporat/piagam_pelanggan-8202http://www.pnc.upm.edu.my/mengenai_kami/dasar_universiti-5601http://reg.upm.edu.my/spk_upm/http://www.wazan.upm.edu.my/http://www.upm.edu.my/kandungan/Penerbitan_UPM-29859https://www.upm.edu.my/upload/dokumen/20200218095115TAKWIM_UPM_2020-2.pdfhttp://www.upm.edu.my/footnote/dasar_privasi-29949http://www.upm.edu.my/footnote/hakcipta-29950http://www.upm.edu.my/rss

  • 4/18/2020 Botol Produk ‘sanitasi Tangan Segera’ Untuk Barisan Depan UPM | Universiti Putra Malaysia

    www.upm.edu.my/berita/botol_produk_sanitasi_tangan_segera_untuk_barisan_depan_upm-56444 3/3

    Hakcipta (/footnote/hakcipta-29950) RSS (/rss)Penafian (/footnote/penafian-29938)Bantuan (/footnote/bantuan-29937)UPM online (/footnote/upm_online-38695)Dasar Keselamatan (/footnote/dasar_keselamatan-29939)

    LANGGAN MELALUI EMAIL Emel anda

    HANTAR

    C 1 5 8 7 2 1 8 3 1 5

    Tetapan

    Newsletter

    Dokumen

    Entiti Kami

    BM

    http://www.upm.edu.my/footnote/hakcipta-29950http://www.upm.edu.my/rsshttp://www.upm.edu.my/footnote/penafian-29938http://www.upm.edu.my/footnote/bantuan-29937http://www.upm.edu.my/footnote/upm_online-38695http://www.upm.edu.my/footnote/dasar_keselamatan-29939