1998 hht 111/nskeprints.usm.my/21776/1/hht111-nsk027_-_teori-teori_seni_februari_199… · sajikan...

2
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 1997/98 Februari 1998 HHT 111/NSK 027 .. Teort-Teart Seni Masa: JAWAB TIGA (3) SOALAN. [3 jam] 1. Di dalam buku Republiknya Plato telah merakam dialog antara Socrates dan Glaucon: Socrates: Glaucon: Socrates: Cuba fikirkan Casal ini. Catan itu ditujukan kepada penim realiti, atau ditujukan kepada rupa realitL Atau, adakah catan itu peniruan sebuah khayalan, atau peniru sebuah kebenaran? Peniru sebuah khayalan. Maka seni timan adalah jauh terpisah dari kebenaran. Oleh kerana itulah seni tersebut dapat menghasilkan apa saja sebab ia menyentuh atau membicarakan objek secara sedikit saja, dan itupun khayalan semata. Umpamanya seorang· pelukis boleh mengecat seorang pembuat kasut; tukang kayu, dan para petukang lain, rneskipun dia sendiri tidak pandai di dalam bidang-bidang kesenian tersehut. Namun kalau dia seorang pelukis yang bagus maka dengan mempamerkan catannya yang menggambarkan seorang tukang kayu, atau budak-hudak, maka orang yang tidak berakal akan percaya, bila memandang catan tersebut dart jauh, bahawa gambar itu adalah seorang tukang kayu yang sebenar. . .. 2/-

Upload: others

Post on 19-Jan-2020

20 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

Peperiksaan Semester KeduaSidang Akademik 1997/98

Februari 1998

HHT 111/NSK 027 .. Teort-Teart Seni

Masa:

JAWAB TIGA (3) SOALAN.

[3 jam]

1. Di dalam buku Republiknya Plato telah merakam dialog antaraSocrates dan Glaucon:

Socrates:

Glaucon:

Socrates:

Cuba fikirkan Casal ini. Catan itu ditujukan kepada penimrealiti, atau ditujukan kepada rupa realitL Atau, adakahcatan itu peniruan sebuah khayalan, atau peniru sebuahkebenaran?

Peniru sebuah khayalan.

Maka seni timan adalah jauh terpisah dari kebenaran.Oleh kerana itulah seni tersebut dapat menghasilkan apasaja sebab ia menyentuh atau membicarakan objek secarasedikit saja, dan itupun khayalan semata. Umpamanyaseorang· pelukis boleh mengecat seorang pembuat kasut;tukang kayu, dan para petukang lain, rneskipun diasendiri tidak pandai di dalam bidang-bidang keseniantersehut. Namun kalau dia seorang pelukis yang bagusmaka dengan mempamerkan catannya yangmenggambarkan seorang tukang kayu, atau budak-hudak,maka orang yang tidak berakal akan percaya, bilamemandang catan tersebut dart jauh, bahawa gambar ituadalah seorang tukang kayu yang sebenar.

...2/-

Glaucon: Kenapa tidak?

- 2 - [HHT lll/NSK 027]

Huraikan maksud dialog di atas supaya dapat kamusajikan kembali teori seni yang dianjurkan oleh Plato.

2. Max Dessoir penulis:

'IKeindahan yang ideal mempunyai penyatuan bentuk, yang kebetulanadalah bersesuaian dengan ·sejumlah aktiviti dalaman manusia, yangberharmoni antara satu sama lain. Maka oleh kerana itulah sesuatuyang indah itu memerlukan perubahan yang sedikit derni sedikit, dikalangan benda yang mustahak, benda yang tertakluk, benda yangkebetulan dan benda yang acuh tak acuh".

Huraikan maksud ungkap di atas dan kaitkan maksud itu dengan teori seniMax Dessoir.

3. Colling\vood membezakan antara seni dan kraf. Adakah perbezaantersebut wajar?

4. Poggioli berkata bahawa proses pengnyiah insanian [dehumanisasi]menyebabkan terjadinya avant guard. Adakah ini betul?

5. A. K. Coomaraswamy menganjurkan bahawa di dalam Seni Hindujuga ada keindahan. Huraikan.

6. Konsep tauhid yang diperkatakan oleh al-Faruqi itu mendasarikeindahan dalam Seni Islam. Huraikan dengan memberi contoh.

-0000000-

28