soalan psv tahun 4 bulan mac 2014

4
BAHAGIAN A : Jawab semua soalan . 1. Berikut adalah termasuk dalam unsur seni kecuali A. Garisan B. Warna C. Rupa D. Kontra 2. Jenis lakaran ini ialah garisan ___________ . A. Berlingkar B. Beralun C. Berpancar D. Putus – putus 3. Apakah tiga warna asas? A. Merah, biru dan kuning. B. Biru, hijau dan merah. C. Hijau, jingga dan biru. D. Kuning, biru dan merah. 4. Campuran warna merah dan kuning akan menghasilkan warna ___________ . A. Merah B. Ungu C. Jingga D. Biru 5. Manakah di antara berikut bermotifkan fauna? A. C. 1

Upload: hahasama

Post on 25-Sep-2015

144 views

Category:

Documents


10 download

DESCRIPTION

psv

TRANSCRIPT

BAHAGIAN A : Jawab semua soalan .

1. Berikut adalah termasuk dalam unsur seni kecualiA. GarisanB. WarnaC. RupaD. Kontra

2. Jenis lakaran ini ialah garisan ___________ .A. BerlingkarB. BeralunC. BerpancarD. Putus putus

3. Apakah tiga warna asas?A. Merah, biru dan kuning.B. Biru, hijau dan merah.C. Hijau, jingga dan biru.D. Kuning, biru dan merah.

4. Campuran warna merah dan kuning akan menghasilkan warna ___________ .A. MerahB. UnguC. JinggaD. Biru

5. Manakah di antara berikut bermotifkan fauna?

A. C.

B. D.

6. Aktiviti menghasilkan corak secara CAPAN sesuai menggunakan warna jenis ___________ .A. Cat posterB. Oil pastelC. Pensel warnaD. Pensel

Rajah 1

7. Aktiviti di atas merupakan satu hasil aktiviti seni yang sangat terkenal di negara Jepun. Seni tersebut dikenali sebagai ___________. A. OrigamiB. KolajC. AssemblajD. Lukisan

8. Diorama adalah salah satu tajuk yang berada di bawah bidang membentuk dan membuat binaan. Diorama ialah sejenis binaan ___________. A. Rupa B. Bentuk C. 2 dimensiD. 3 dimensi

9. Apakah bahan utama untuk menghasilkan Labu Sayong?A. Kertas warnaB. GamC. Tanah liatD. Buluh

10. Pilih kenyataan yang BENAR.A. Batik merupakan produk Kraf Tradisional orang Melayu.B. Krayon ialah bahan utama untuk menghasilkan labu sayong.C. Teknik renjisan sangat sesuai untuk menghasilkan Mobail.D. Daun bunga raya boleh menghasilkan warna merah.

BAHAGIAN B : 1. Jawab SATU soalan sahaja.2. Setiap murid perlu membawa peralatan sendiri mengikut keperluan soalan yang dipilih.3. Murid dikehendaki menggunakan kertas yang diberi oleh pihak sekolah.

1. Bidang : MenggambarTajuk : Buah-Buahan TempatanBahan/alatan: Kertas lukisan, krayon atau pensel warna atau warna air.Arahan : Murid dikehendaki melukis gambar buah-buahan tempatan dengan teknik catan. Kemudian warnakan lukisan tersebut dengan cantik dan kemas.

2. Bidang : Membuat Corak Dan RekaanTajuk : Pembalut HadiahBahan/alatan : Kertas lukisan, pensel warna atau krayon atau warna air.Arahan : Murid dikehendaki menghasilkan satu pembalut hadiah dengan teknik corak ulangan dengan cantik dan kemas.

3. Bidang : Membentuk Dan membuat BinaanTajuk : Tabung Duit SayaBahan/Alatan: Botol air mineral, kertas warna, gam, gunting, reben dan bahan-bahan lain yang difikirkan perlu.Arahan : Hasilkan satu tabung duit dengan cantik dan menarik.

4. Bidang : Mengenal Kraf TradisionalTajuk : Batik Bahan/alatan : Kertas lukisan, warna air, lilin atau krayon.Arahan : Murid dikehendaki menghasilkan satu corak batik dengan menggunakan teknik resis dengan cantik dan menarik.

- KERTAS SOALAN TAMAT -1