soalan kbat math

Click here to load reader

Post on 28-Jul-2015

139 views

Category:

Education

7 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

1. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 1 Lembaran Kerja Individu Jawab semua soalan berikut: 1. Tambahkan 1500 kepada hasil tolak 3825 dan 2800. 2. Tolakkan 1250 daripada hasil tambah 2300 dan 3680. 3. Siti mempunyai sebanyak 2750 keping setem. Kawannya pula memberi lagi 1480 keping setem. Sebanyak 258 keping setem telah rosak. Berapakah bilangan keping setem Siti yang masih elok? 4. Pak Kadir menternak sebanyak 3000 ekor ikan air tawar. Dia menjual 500 daripada ikan itu di Pasar Malam. Keesokkan harinya dia membeli lagi sebanyak 2800 ekor anak ikan untuk diternak. Berapakah jumlah ikan yang ada dalam kolam ternakan Pak Kadir? 5. Jadual menunjukkan bilangan penduduk kampung A dan B. Jantina Kampung A Kampung B Lelaki 1000 Perempuan 3280 500 Jika bilangan lelaki B adalah sama dengan jumlah perempuan di kampong A dan Kampung B, Berapakah beza bilangan lelaki A dan Bilangan lelaki B? 2. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 2 6. Jamil mempunyai 2541 biji manik. Bilangan manik yang dipunyai oleh Jamil adalah 500 lebih daripada bilangan manik yang dipunyai oleh Kamal. Berapakah jumlah manik mereka? 7. Ali memberi Hassan 300 keping kad dan Siti 180 keping kad. Jika baki kad yang ada pada Ali ialah 20 keping, berapakah keping kad lagi diperlukan oleh Ali untuk diberi pada Siti supaya jumlah keping kad Hassan dan Siti sama banyak? 8. Jadual menunjukkan bilangan penduduk kampung A dan B. Jantina Kampung A Kampung B Lelaki 1000 Perempuan 500 Jumlah lelaki Kampung B adalah 250 lebih daripada jumlah perempuan di Kampung A. Bilangan perempuan di Kampung A adalah 200 kurang daripada bilangan lelaki di Kampung A. Cari jumlah lelaki Kampung A dan Kampung B? 9. Pada Majlis sambutan Hari Lahir Emylia, dia menyediakan 1000 biji gula-gula. Dia memberikan 759 gula-gula itu kepada rakan-rakannya. Selepas itu gurunya menghadiahkan 230 biji gula-gula kepadanya. Berapakah biji gula-gula yang Emylia ada sekarang? 3. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 3 10. Maria membeli sekotak susu dengan harga RM1.55 dan sebungkus biskut dengan harga RM1.70. Dia memberikan RM4.00 kepada jurujual. Berapakah bilangan syiling yang diterima oleh Maria sekiranya jurujual itu memberikannya beberapa syiling 5 sen, 10 sen dan 20 sen? Terangkan jawapan anda? 11.Mamat ingin membina pagar bagi reban ayam yang berbentuk segi empat. Dia mempunyai 20 meter wayar pagar. I. Apakah saiz segi empat yang boleh beliau hasilkan? II. Bentuk manakah yang terbaik 4. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 4 12.Antara nombor-nombor berikut, nombor yang mana berbeza? Mengapa? 23, 20, 15, 25 13.Ali telah membeli sebuah basikal dan kemudian menjualnya kepada rakannya dengan harga RM240. Dia telah mendapat keuntungan sebanyak 20% selepas menjual basikal itu. I. Berapakah harga kos basikal tersebut ? 5. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 5 14.Johan ingin menggunakan seutas dawai yang panjangnya 24 cm untuk membentuk satu rangka segiempat dengan luas yang maksimum. Apakah panjang dan lebar bentuk segi empat itu? 15.Ali telah membeli sebuah basikal dan kemudian menjualnya kepada John dengan harga RM 240. Dia telah mendapat keuntungan sebanyak 20% selepas menjual basikal itu. Berapakah harga kos basikal tersebut? 6. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 6 16.Rajah menunjukkan sebuah segi empat tepat dan sebuah segi tiga. Kira luas, dalam cm, bagi kawasan berlorek. 8 cm 4 cm 3 cm 7. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 7 PERBINCANGAN KUMPULAN 1. Perbincangan kumpulan kecil dijalankan secara berpasangan.Tugasan yang diberikan adalah i) Berapa kali bekas A dan B boleh kita gunakan supaya jumlah isipadu air dalam bekas C mengandungi 4 l . ii) Nyatakan strategi yang sesuai digunakan dalam soalan ini. Bekas A Bekas CBekas B 3 l 5 l Tiada Had 8. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 8 B) Perbincangan kumpulan kecil dijalankan secara berpasangan.Tugasan yang diberikan adalah i) Bagaimanakah cara membahagikan segi empat di atas kepada empat bahagian yang sama saiz. Terdapat berapakah cara yang anda jumpa? ii) Nyatakan strategi yang sesuai digunakan dalam soalan ini. 9. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 9 LEMBARAN TAMBAHAN Tukarkan nombor-nombor berikut kepada peratus. 1) 0.08 = (warna biru) 2) 0.75 = (warna oren) 3) 0.3 = (warna hitam) 4) 0.17 = (warna merah) 5) 0.65 = (warna hijau) 10. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 10 Warnakan gambar berikut berdasarkan jawapan. 11. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 11 Lembaran 2 (Skrip Cerita Pak Pandir Mencari Pintu Masuk Istana) Kamu pernah dengar cerita Pak Pandir.....Ha, macam-macam cerita pasal Pak Pandir yang saya pernah dengar. Saya tak pastilah apa yang kamu tahu pasal Pak Pandir ni, sama dengan apa yang saya dengar dan tahu.....Tak apalah, seingat saya, Pak Pandir ni pandai, tapi tak le bijak. Yang saya pernah dengar dia ni bermain sabung ayam, kira berjudilah.... nak jadi cerita, dia berjudi dengan mempertaruhkan negeri tempat dia tinggal. Habis kalah berjudi, kampung tergadai, sekadar menang sorak saje. Satu lagi versi yang saya dengar, Pak Pandir ni nak pergi maka kenduri, alahai, tamaklah pula Pak Pandir ni. Jumpa Pak Lebai, Pak lebai kata kenduri di kampung hulu baru nak mula, makanan pun sedap sedap. Pak pandir pun nak ke sanalah. Sampai ditengah jalan jumpa pula Pak Itam, katanya kenduri kat kampung hilir pun sedap jugak. Alahai, Pak Pandir nak kesitu jugalah. Alamak, perut dah lapar. Sampai disimpang jalan, Pak Utih pula cakap kenduri kampung seberang pun sedap jugak. Alahai, kemana nak pergi. Akhirnya, semua tak pergi, laparlah Pak Pandir. Jadi hari ni saya nak sampaikan satu lagi cerita Pak Pandir. Pada suatu hari, Pak Pandir ni teringin sangat nak berjumpa sultan. Maklumlah, hari jadi sultan pun setahun sekali, lambat lagi nak makan sedap. Itupun Pak Pandir selalu tak dapat pergi, kenapa? Sebab pak pandir selalu ketinggalan maklumat. Jadi Pak Pandir pun bersiaplah dia untuk ke istana. Pak Pandir tak tahu, kawasan istana ni selalu berubah. Selalu ada pengubahsuaian. Jadi dia pun berjalanlah. Jalan dan berjalan, sampailah ia ke simpang istana. Tapi mana pintunya. Pak Pandir tak perasan ada papan tanda under construction. Pak Pandir pun berjalan menuju ke dinding istana. Dia mengambil keputusan untuk berjalan mengelilingi dinding istana dengan harapan berjumpa pintu istana. Oleh kerana dia ada membawa hadiah untuk sultan, hadiah itu ditinggalkannya dipenjuru dinding luar istana. Hendak sorok katanya, takut pulak dicuri orang. Bijak kan. Nanti kalau dah jumpa sultan, aku bawaklah masuk. Katanya di dalam hati. Pak pandir pun mula melangkah sambil secara automatik mulutnya mengira setiap langkah. Sampai dipenghujung dinding, 70 langkah rupanya panjang dinding ini. Pak pandir membelok ke dinding kanan pula. Langkah demi langkah, sampailah ke penghujung dinding yang kedua. Hai, 70 langkah lagi. Mana pintunya. Tak Apalah, aku jalan lagi, mungkin disebelah dinding ini kot. Dia pun membelok ke kanan lagi dan terus mengira langkahnya. Sampai ke penghujung dinding, berapa langkah kamu rasa? ..... ha, 70 lagi. Jumpa tak pintu masuk istana? Masih belum lagi. Hai sudah tiga dinding aku keliling, mana pintunya. Ini dinding terakhir aku nak jalan. Kalau tak jumpa jugak, aku baliklah. Pak Pandir pun berjalan. Alangkah hampanya pak pandir, setelah 70 langkah, dia kembali ke tempat mula mula dia mula mengelilingi dinding itu. Hadiah yang disoroknya juga sudah ditemui. Ah, sudahlah. Aku nak balik.... eehhh.... nanti dulu.......besar juga kawsan istana nie ye. Berapa langkah semua sekali yang aku dah pusing. Alamak, kenapalah aku tak belajar matematik betul betul. Kan dah tak boleh nak kira jumlah langkah aku tadi....... 12. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 12 LAMPIRAN 2 PETA PAK PANDIR MENCARI PINTU ISTANA 13. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 13 PETA PAKPANDIRMENCARIPINTUISTANA Cari perimeterrajahberikut. 14 cm 18 cm 40 cm 36 cm 30 cm 22 cm 32 cm 39 cm 33 cm 37 cm 16 cm 28 cm 13 cm 25 cm 46 cm 16 cm 4 cm 3 cm 14. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 14 1. 2. 3. 4. 5. 6. CONTOH JALAN PENYELESAIAN Soalan no 13 i) Guna Kaedah Unitari 8 cm 6 cm 9 cm 5 cm 8 cm 6 cm 15. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 15 Untung = 20% Harga Jual = RM 240 (100% +20%) Harga Kos = (100%) Oleh itu, 120% = RM 240 1% = ? Cari nilai 1% terlebih dahulu. RM 240 120 = RM 2 Oleh itu, 1% = RM 2 Harga Kos = RM 2 100 = RM 200 ii) Guna rumus 120 100 iii) Guna algebra 100 120 120 y = RM 240 100 y = RM 2400 120 = RM 200 iv) Guna gambarajah Peratus Asal Peratus Diberi Nilai Peratus Diberi RM 240 = RM 200 harga kos (y) = RM 240 20% 20% 20% 20% 20% 20% 16. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 16 Maka, Harga kos basikal = RM 200 Soalan 14 i) Mempermudahkan masalah Bahagikan gambarajah berlorek kepada dua bahagian Iaitu segiempat tepat dan satu segitiga. Kemudian, cari luas segi empat tepat iaitu 4 cm x 3 cm = 12 cm. Seterusnya kira luas segi tiga iaitu 2 1 4 cm 3 cm = 6 cm. Maka, luas kawasan berlorek ialah 12 cm + 6 cm = 18 cm. ii) Menyelesaikan masalah kecil terlebih dahulu Kaedah 1 : Bahagikan gambarajah berlorek kepada empat bahagian yang berbentuk segi tiga. 8 cm 4 cm 3 cm 8 cm 3 cm 17. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 17 Kemudian, cari luas bagi satu segi tiga iaitu 2 1 4cm 3cm = 6 cm. Seterusnya, cari luas bagi satu segi tiga itu iaitu 6 cm 3 cm = 18 cm. Kaedah 2 : Cari luas keseluruhan segi empat tepat iaitu 8 cm 3 cm = 24 cm. Kemudian, cari pula luas segi tiga yang tidak berlorek iaitu 2 1 4 cm 3 cm = 6 cm. Seterusnya, cari beza antara luas segi empat tepat dengan segi tiga iaitu 24 cm 6 cm = 18 cm. iii) Analogi Jumlahkan dua sisi bertentangan iaitu 8 cm + 4 cm = 12 cm. Kemudian, 12 cm 2 = 6 cm, untuk membentuk sebuah segi empat yang baru. Maka, luas kawasan berlorek ialah 6 cm x 3 cm = 18 cm. iv) Guna Rumus 8 cm 4 cm 3 cm 3 cm 6 cm 18. PANITIA MATEMATIKSK RUNGKUP SELEKOH PERAK 18 Mengira lu