skema soalan p1 t2 2015

7
1 Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula. (i) restoran Al- Azam (ii) urus setia. Semua peserta (iii daripada (iv) batik sutera 2 (i) Kebanyakan pasukan bola sepak Piala Liga Super mengenengahkan pemain dari neg (ii) Cikgu Mohan mempunyai koleksi stem yang unik dari pelbagai negara. (iii Sikap perihatin kepada kanak-kanak bermula dari rumah. 3 (i) Pasangan pengantin itu berjalan perlahan-lahan. Pasangan pengantin itu tersenyum. Pasangan pengantin itu berjalan perlahan-lahan sambil tersenyum. (ii) Ibu hendak membeli baju berwarna merah. Ibu hendak membeli baju berwarna biru. Ibu hendak membeli baju berwarna merah dan biru. BAHAGIAN A [25 markah] Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan bahasa. Gariskan kesalaha bahasa tersebut dan tulis jawapan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan. Majlis pembukaan Al-Azam restoran telah dirasmikan oleh seorang artis terkena Semua peserta-peserta sedang berbaris di luar dewan sebelum dibenarkan masuk Jehan mempelajari seni anyaman Kelarai itu dari Nek Siti Norhalifa sejak keci Ayah menghadiahi ibu sepasang kain sutera batik yang bercorak bunga halus. [8 markah] Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan. Kenal pasti kesalahan t ejaan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan. Anda tidak perlu menyalin ay mengenengahkan - mengetengahkan stem - setem perihatin - prihatin [3 markah] Gabungkan ayat-ayat tunggal di bawah supaya menjadi satu ayat majmuk.

Upload: haslinda-linda

Post on 18-Jan-2016

225 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

nota

TRANSCRIPT

Page 1: Skema Soalan p1 t2 2015

1

Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)restoran Al- Azam

(ii)urus setia.Semua peserta

(iii)daripada

(iv)batik sutera

2

(i) Kebanyakan pasukan bola sepak Piala Liga Super mengenengahkan pemain dari negara Afrika.

(ii) Cikgu Mohan mempunyai koleksi stem yang unik dari pelbagai negara.

(iii) Sikap perihatin kepada kanak-kanak bermula dari rumah.

3

(i) Pasangan pengantin itu berjalan perlahan-lahan.Pasangan pengantin itu tersenyum.Pasangan pengantin itu berjalan perlahan-lahan sambil tersenyum.

(ii) Ibu hendak membeli baju berwarna merah.Ibu hendak membeli baju berwarna biru.Ibu hendak membeli baju berwarna merah dan biru.

BAHAGIAN A [25 markah]

Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan bahasa. Gariskan kesalahanbahasa tersebut dan tulis jawapan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan.

Majlis pembukaan Al-Azam restoran telah dirasmikan oleh seorang artis terkenal.

Semua peserta-peserta sedang berbaris di luar dewan sebelum dibenarkan masuk oleh pihak

Jehan mempelajari seni anyaman Kelarai itu dari Nek Siti Norhalifa sejak kecil.

Ayah menghadiahi ibu sepasang kain sutera batik yang bercorak bunga halus.

[8 markah]

Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan. Kenal pasti kesalahan tersebut dan tulisejaan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

mengenengahkan - mengetengahkan

stem - setem

perihatin - prihatin[3 markah]

Gabungkan ayat-ayat tunggal di bawah supaya menjadi satu ayat majmuk.

Page 2: Skema Soalan p1 t2 2015

(iii) Budak itu tidak menghiraukan nasihat orang.Budak itu memang keras kepala.Budak itu tidak menghiraukan nasihat orang kerana dia memang keras kepala.

(iv) Saya suka memancing.Kakak suka membaca novel.Saya suka memancing manakala kakak suka membaca novel.

(v) Wanita itu sedih.Anaknya baharu sahaja dimasukkan ke wad kecemasan.Wanita itu sedih kerana anaknya baharu sahaja dimasukkan ke wad kecemasan.

4yang sesuai.

(i)

Bagaikan kera dapat bunga

(ii)

Tidur ayam

[10 markah]

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Berdasarkan pasangan gambar tersebut, tulis satu peribahasa

[4 markah]

Page 3: Skema Soalan p1 t2 2015

5 Lihat rajah di bawah dengan teliti. Berdasarkan maklumat yang terdapat dalam rajah tersebut,

bangga diri lalai dalam pelajaran

SEBAB-SEBAB LARANGANPENGGUNAAN TELEFON

BIMBIT DI SEKOLAH

kes kecurian pembaziran wang

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

tulis ulasan yang panjangnya antara 80 hingga 100 patah perkataan. [15 markah]

Page 4: Skema Soalan p1 t2 2015

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..