ringkasan eksekutif pstm (2016-2020)

36
PELAN STRATEGIK TEKNOLOGI MAKLUMAT KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (2016 – 2020) ISP MOH 2016 - 2020 RINGKASAN EKSEKUTIF

Upload: dangtruc

Post on 25-Jan-2017

273 views

Category:

Documents


12 download

TRANSCRIPT

Page 1: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

PELAN STRATEGIK TEKNOLOGI MAKLUMAT KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA(2016 – 2020)

ISPMOH2 0 1 6 - 2 0 2 0

ISPMOH2 0 1 6 - 2 0 2 0

RINGKASAN EKSEKUTIF

Page 2: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

2

Page 3: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

3

KANDUNGAN

13

24

AsasPSTM KKM 2016-2020

m/s 9-18

Strategi ImplementasiPSTM KKM 2016-2020

m/s 26-29

PSTM KKM 2016-2020

m/s 20-24

EkspektasiPSTM KKM 2016-2020

m/s 31-34

Perutusan YB Menteri Kesihatanm/s 4

Perutusan KSU, KPK, TKSU(P) & CIO m/s 5-6

Page 4: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

4

KATA ALUAN - MENTERI KESIHATAN

Kita sedang merangka satu program transformasi perkhidmatan kesihatan yang diasaskan kepada menggunakan teknologi ICT sepenuhnya dan tujuan dan harapan transformasi itu untuk pastikan bahawa segala perkhidmatan penyampaian kesihatan daripadapermulaan sehingga akhir akan dilengkapkan dengan perhubungan ICT.

Antara perkara-perkara yang terlibat dalam transformasi ICT ini adalah dari segi pentadbiran, penyimpanan rekod pesakit, pemberian rawatan pesakit, perundingan antara doktor dan pakar-pakar daripada satu hospital dengan hospital yang lain dan penyampaian mesej kesihatan kepada rakyat. Maklumat mengenai pesakit boleh diakses oleh semua pegawai perubatan di semua fasiliti kesihatan di Malaysia pada masa akan datang.

Selain itu, dengan adanya kemudahan ICT di dalam amalan perubatan maka semua maklumat mengenai kesihatan dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat malah keputusan sesuatu permasalahan kesihatan juga dapat diselesaikan dengan efektif dan bernas. Kemudahan hubungan ICT juga dapat membantu dalam memastikan sebarang maklumat yang diperolehi dapat disalurkan kepada fasiliti kesihatan dengan mudah.

Penggunaan media sosial juga penting dalam memastikan rakyat memperolehi maklumat kesihatan yang cepat dan tepat. Publisiti dan promosi mengenai produk dan perkhidmatan kesihatan juga dapat disebarkan dengan pantas dan tepat dengan menggunakan aplikasi ICT dan media sosial. Justeru itu, KKM akan menitikberatkan penggunaan aplikasi ICT bagi menjamin data dan maklumat kesihatan akan sampai kepada rakyat dengan jayanya.

Sekarang kita sedang membuat kajian secara menyeluruh tentang peranan ICT dan bagaimana untuk mengintegrasikan perkhidmatan kesihatan menerusi ICT. Ianya ada dinyatakan di dalam Rancangan Malaysiake-11 (RMKe-11) sebagai sebahagian daripada transformasi perkhidmatan kesihatan.

Penggunaan ICT secara meluas akan meningkatkan lagi tahap penjagaan, perkhidmatan dan penyampaian kesihatan kepada rakyat.

“ “

Page 5: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

5

KATA ALUAN– KETUA SETIAUSAHA KKM

Terlebih dahulu, saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah menyumbangkan idea dan tenaga bagi menghasilkan Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) Kementerian Kesihatan bagi tempoh 2016-2020. Masa ini, ekspektasi stakeholders dan pelanggan yang tidak terhad sentiasa memerlukan kementerian melaksanakan transformasi bagi menjamin sistem penyampaian yang efisien dan efektif. Justeru itu, penggunaan ICT yang berfungsi sebagai enabler perlu diperkasakan, di mana jika ianya digunakan secara strategik, akan meningkatkan lagi produktiviti dan prestasi penyampaian, perkhidmatan serta pengurusan KKM. Sehubungan itu, dengan terhasilnya dokumen PSTM KKM 2016-2020 ini, adalah diharapkan ianya dapat dijadikan sebagai garis panduan atau blueprint bagi pembangunan serta pelaksanaan program-program ICT KKM dengan lebih sistematik. Pengurusan ICT yang baik dan efektif seterusnya akan meningkatkan kecekapan serta memberi nilai tambah kepada perkhidmatan sedia ada. Akhir kata, adalah menjadi harapan saya agar semua warga KKM dapat memahami kandungan PSTM KKM 2016-2020 ini dan memberi kerjasama agar pelaksanaannya selaras dengan visi dan misi KKM.

KATA ALUAN– KETUA PENGARAH KESIHATAN

Assalamualaikum wbt. dan Salam Sejahtera.

Di kesempatan ini, izinkan saya mengucapkan rasa syukur di atas kejayaan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam menghasilkan Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) bagi tempoh 2016 hingga 2020.

Seiring dengan kemajuan ICT yang semakin pesat dan ekspektasi pelanggan terhadap perkhidmatan kerajaan yang semakin meningkat, KKM tidak ketinggalan dalam menyahut seruan kerajaan untuk meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatannya agar lebih dinamik merentasi perubahan persekitaran dan kepesatan teknologi. Sehubungan itu, PSTM KKM 2016–2020 merupakan satu pelan komprehensif dan penting dalam mendukung usaha murni ini. Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih dan tahniah kepada Pasukan Pembangunan PSTM KKM 2016–2020 yang telah menyumbang masa, tenaga dan idea yang bernas dalam menjayakan pembangunan dokumen ini.

Saya berharap agar PSTM KKM 2016–2020 ini bukan sekadar dianggap sebagai satu dokumen tetapi sebagai satu pelan yang dapat meningkatkan perkhidmatan KKM melangkaui ekspektasi pelanggan dan selaras dengan konsep 1Malaysia yang berpaksikan prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” dan sejajar dengan Pelan Tranformasi Kesihatan.

Page 6: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

6

KATA ALUAN– TIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (PENGURUSAN) KKM

Alhamdulillah, bersamalah kita memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT kerana dengan keizinan-Nya jua maka Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) 2016-2020 berjaya dihasilkan. Terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang telah bertungkus lumus dalam menjaya dan menghasilkan PSTM KKM 2016-2020 ini, di mana ianya akan menjadi landasan hala tuju bagi tempoh lima (5) tahun akan datang. Bagi setiap organisasi, perancangan yang teliti dan strategik merupakan kunci kepada kejayaan terhadap apa juga program yang dirancang. Tanpa perancangan, sesebuah organisasi seolah-olah bergerak tanpa matlamat dan hala tuju yang jelas. Oleh itu, PSTM KKM 2016-2020 dihasilkan sebagai panduan kepada warga KKM dalam memastikan penyampaian perkhidmatan yang lebih efisien dan efektif dengan mengambil kira keperluan dan perkembangan terkini. Penggunaan ICT amat meluas dan boleh memberi sumbangan besar kepada transformasi sektor awam. PSTM KKM 2016-2020 telah menggariskan empat (4) teras strategik ICT yang akan dijadikan asas dalam perancangan ICT kementerian. Dengan itu, saya berharap pelan ini dapat dilaksanakan secara menyeluruh dan tersusun bagi menyokong pencapaian visi, misi serta hala tuju kementerian.

KATA ALUAN– KETUA PEGAWAI MAKLUMAT KKM

Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada semua pihak yang telah menggembleng tenaga untuk menghasilkan dan menerbitkan dokumen Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) Kementerian Kesihatan Malaysia bagi tempoh 2016 hingga 2020. Diharap teras strategik ICT yang terkandung di dalam dokumen PSTM KKM 2016–2020 ini dapat dijadikan landasan untuk merencanakan pelaksanaan program transformasi di KKM ke tahap yang lebih tinggi agar sistem penyampaian perkhidmatan kesihatan menjadi lebih efisiendan efektif.

Teras Strategik ICT merangkumi empat (4) teras strategi iaitu memantapkan standard dan rangka kerja eHealth ke arah integrasi sistem secara menyeluruh, mempertingkatkan kemahiran dan kepakaran serta kapasiti dalam bidang ICT kesihatan, mempertingkatkan ketersediaan data kesihatan yang berkualiti untuk outcome kesihatan yang lebih baik, memperkukuhkan pembangunan serta pelaksanaan sistem ICT yang menyeluruh. Semoga PSTM KKM 2016–2020 ini dapat dijadikan rujukan dan dilaksanakan dengan jayanya bagi menyokong visi dan misi KKM. Akhir kata, saya merasa amat berbangga kerana KKM dapat merangka satu pelan perancangan yang komprehensif sebagai kesinambungan dalam mempertingkatkan penggunaan ICT dalam penyampaian perkhidmatan selaras dengan agenda nasional.

Page 7: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

7

Inisiatif ICT

P Peluang ICT

Mempertingkatkan kemahiran dan kepakaran serta kapasiti dalam

bidang ICT kesihatan

KepakaranICT Kesihatan

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Memantapkan standard dan rangka kerja

eHealth ke arah integrasi sistem

secara menyeluruh

Mempertingkatkan ketersediaan data

kesihatan yang berkualiti untuk

outcome kesihatan yang lebih baik

Memperkukuhkan pembangunan

serta pelaksanaan sistem ICT yang

menyeluruh

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

Standard danRangka Kerja

eHealth

• Establishment of Health IT Competency Framework• Restructuring of MOH ICT Organisation

• Establishment of Enterprise Architecture • National Health Data

Dictionary (NHDD) ratified as a national standard

• Establishment of Malaysia Health Data

Warehouse (MyHDW) • Establishment of Lifetime Health Record

• Establishment of ICT Enabled Environment in Health Facility

STRATEGIC OUTCOMES

MISIVISI

LANGKAHSTRATEGIK

Standard danRangka Kerja eHealth

Pengukuhan Tadbir Urus

PembangunanModal Insan ICT Kesihatan

Pengukuhan danPerluasan Infrastruktur ICT

Perluasan Sistem

Pembangunan Sistem

Pemantapan Data Kesihatan

SENARIO

ISU & JURANG

P P

I

7

7

4 TERAS STRATEGIK ICT

I

Page 8: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

8

AsasPSTM KKM 2016-20201

Page 9: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

9

ISPMOH2 0 1 6 - 2 0 2 0

Penjajaran Strategik PSTM KKM 2016-2020

Pelan Strategik KKM 2016-2020

Rangka Kerja PSTM Sektor Awam

Pelan TransformasiPerkhidmatan Kesihatan

Perkhidmatan ICT Sektor Awam

Page 10: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

10

Pembangunan PSTM KKM 2016-2020

FASA 3PerancanganPelaksanaan(How are we goingto get there?)

Bangunkan StrategiPelaksanaan ICT

3a

Penyelidikan Amalan Terbaik (Best Practice Research)

Pengurusan Program (Including Communication and Change Management)

FASA 2FormulasiStrategi ICT(Where is our directionin the future?)

MerangkaVisi, Misi danObjektifStrategik ICT

2b

Kenal pastipeluang-peluangICT

2bRekabentukpersekitaranICT sasaran

2c

PendekatanBerfasa dan

Berperingkat

FASA 1PenilaianPersekitaran Semasa(Where are we now andwhat are our capabilities?)

Penilaianpersekitaranbisnesmasa kini

PenilaianpersekitaranICT masa kini(Teknologi,Proses& People)

1a

1b Kenal pastijurang &quick wins

1c

Page 11: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

11

Peta Proses KKM

Fun

ctio

nal

Sup

po

rtP

op

ulat

ion/

Pub

lic H

ealt

h

• Menggalak• Mencegah

• Merawat• Memulih

Man

agem

ent

Ser

vice

sP

erso

ns C

are

PerkembanganKesihatan Pergigian

Kawalan & AmalanKesihatan Pergigian

PembangunanIndustri Makanan

Komunikasi &Kepenggunaan

PendidikanKepenggunaan

KesihatanKeluarga

KawalanPenyakit

PendidikanKesihatan Pemakanan

Polisi &Pembangunan Penyelidikan

PemantauanKawalan &

Penguatkuasaan

Standards &Perundangan

Latihan &Pentauliahan

PembangunanDasar

Pengurusan KewanganTeknologiMaklumat

Undang-undang Audit Dalam

Perolehan KPI & PEBKomunikasi

Korporat

AmalanFarmasi

PenjagaanKesihatan Pergigian

PenjagaanKesihatan Primer

PenjagaanKesihatan Sekunder

PenjagaanKesihatan Tertiary

PerkembanganFarmasi

PengawalanFarmaseutikal

Stakeholder & Pelanggan

• Seluruh rakyat malaysia

• Pelawat-pelawat asing / pegawai dagang

• Pengamal kesihatan

• Fasiliti kesihatan

• Farmaseutikal

• (Pengimport / Pengilang / Pengedar)

• Pengamal penjagaan kesihatan, perubatan alternatif / tradisional / kosmetik

• Pemain industri makanan

• Pengimport /pengeksport makanan

• Pengusaha rantaian makanan

• Agensi-agensi kerajaan

• NGOs

• Komuniti, institusi pendidikan

• Agensi-agensi kesihatan antarabangsa

• Agensi-agensi makanan antarabangsa

• Media

• Pihak berkuasa air

• Pihak berkuasa tempatan

• Agensi-agensi alam sekitar

• Pakej kesihatan keluarga

• Program pendidikan kesihatan

• Maklumat danperkhidmatan pemakanan

• Perkhidmatan kawalan penyakit

• Perkhidmatan kesihatanpergigian

• Perkhidmatanpengawalan farmaseutikal

• Khidmat nasihat industri makanan

• Program kepenggunaan makanan

• Perkhidmatan penjagaan primer, sekunder dan tertiary

• Penjagaan primer & kepakaran pergigian

• Polisi dan dasar kesihatan kebangsaan

• Program-program latihan & pentauliahan

• Standard-standard kesihatan negara

• Perkhidmatan teknikal

Produk & Perkhidmatan

Page 12: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

12

Analisa Persekitaran Bisnes KKM Secara Keseluruhan

Pengurusan kejat.

Pengurusankejat

Menangani peningkatan kos perkhidmatan kesihatan.

Tanganipeningkatan

kos

Mempertingkatkan hubungan pelanggan – merakyatkan

perkhidmatan.

Tingkatkanhubunganpelanggan

Integrasi sistem.

Sistem

Mempertingkatkan kolaborasi dalaman dan

antara agensi.

Tingkatkankolaborasidalaman

Perkongsian data / maklumat sebagai pemangkin kepada

perkhidmatan yang efisien dan cost e�ective.

Perkongsiandata /

maklumat

Keperluan sistem asas perlu dipertingkatkan ke seluruh fasiliti kesihatan.

Fasilitikesihatan

Menggembleng usaha untuk memberi perkhidmatan kesihatan yang berkualiti dan cost e�ective.

Perkhidmatanyang

berkualiti

Page 13: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

13

Prestasi Pencapaian PSTM KKM 2011 - 2015

The Objective Realisation Matrix is used to show KKM’s conformity to its previous ISP. It comprises of 4 quadrants. The definition for each quadrant is as follows.

Objective Realisation Matrix

ISP

Pla

nnin

gISP Implementation

“Plan-e�ective” is defined as organisation that has e�ective processes and resources in place to plan its strategic direction and initiatives, however, is constantly challenged and constrained during the implementation.

“Implement-e�ective”, is defined as organisation that has e�ective processes and resources in place to implement the identified strategic initiatives, however, lacking in planning the strategic direction of the organisation.

“Ine�ective” is defined as organisation that is heavily challenged or constrained in both planning and implementation resulting in the organisation’s strategic objectives being partially, if not completely unrealised.

“E�ective” is defined as organisation that has processes and resources in place to e�ectively support the identified strategic initiatives, however, is occasionally challenged and constrained to realise its ICT strategic goals.

“Optimised” can be defined as agencies that have processes and resources that are e�ectively and optimally utilised to support the identified strategic initiatives resulting in the realisation of its ICT strategic goals.

Plan-e�ective Optimised

Ine�ective E�ective

Implement-e�ective

Page 14: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

14

Cabaran Penyampaian Perkhidmatan ICT KKM 2011-2015

Urusetia NIH

IPSK / Unit ICT

IKU / Unit ICT

CRC / Unit ICT

IPTK / Unit ICT

Bahagian Perkhidmatan Kejuruteraan

IMR / Unit Teknologi Maklumat

IPK / Unit Teknologi Maklumat

Bahagian Perancangan

Ketua Setiausaha

Ketua Pengarah Kesihatan

Pengurusan

BahagianPengurusanMaklumat

BahagianSumber

Manusia /Unit HRMIS

& Data

BahagianLatihan / UnitPengurusanMaklumat

Audit Dalam

Pembangunan

Bahagian Pembangunan Kompetensi /Pengurusan

Modal Insan & Sistem

MaklumatOrganisasi ICT

Unit ICT

Pegawai ICT

KesihatanAwam

Bahagian Pembangunan

Kesihatan Keluarga / Sektor Tele

Primary Care & Sektor Sistem

Maklumat Primer

Bahagian Pendidikan Kesihatan /

Operasi & ICT

Perubatan

Bahagian Perkembangan

Perubatan / Unit

Perkhidmatan Pengurusan

Hospital

Bahagian TCM / Unit

Pengurusan Maklumat

Bahagian Amalan

Perubatan

Bahagian Telekesihatan

Bahagian Kejururawatan

Penyelidikan& Sokongan

Teknikal

KesihatanPergigian

Bahagian Perkembangan

Kesihatan Pergigian / Pengurusan Maklumat

PerkhidmatanFarmasi

Dasar & Pengurusan Farmasi /

Pengurusan Maklumat

Biro Pengawalan

Farmaseutikal Kebangsaan

Keselamatan &Kualiti Makanan

Kewangan

Bahagian Polisi& Pembangunan

/ Unit Sistem Maklumat Bahagian Akaun

/ Seksyen Teknologi Maklumat

Bahagian Perolehan dan Penswastaan

Hospital IT

Hospital Non-IT

Jabatan Kesihatan

Negeri / Institusi

Page 15: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

15

Isu dan Cabaran Pelaksanaan ICT KKM 2011-2015

Pembiayaan yang tidak mencukupi dan tidak konsisten.

1

RM

Pelaksanaan ICT yang tidak bersepadudi KKM.

2

NO WIFIHERE

Infrastruktur ICT yang tidak lengkap di fasiliti kesihatan.

3

Data tidak mencukupi untuk keperluan perancangan dan pengurusan strategik.

4

Kemahiran ICT yang tidak mencukupi.

5

Page 16: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

16

5

4

3

2

1

0

1

PO1 Define a Strategic IT Plan1

PO2 Define theInformation Architecture2

P03 DetermineTechnological Direction3

PO4 Define the IT Processes,Organisation and Relationships4

PO5 Manage the IT Investment5

PO6 CommunicateManagement Aims and Direction6

PO7 Manage IT Human Resources7

PO8 Manage Quality8

PO9 Assess and Manage IT Risks9

PO10 Manage Projects10

AI1 Identify Automated Solutions11

AI2 Acquire andMaintain Application Software12

AI3 Acquire and MaintainTechnology Infrastructure13

AI4 Enable Operation and Use14

AI5 Procure IT Resources15

AI6 Manage Changes16

AI7 Install and AccreditSolutions and Changes17

ME4 Provide IT Governance 33

ME3 Ensure ComplianceWith External Requirements 32

ME2 Monitor andEvaluate Internal Control 31

ME1 Monitor andEvaluate IT Performance 30

DS13 Manage Operations 29

DS12 Managethe Physical Environment 28

DS11 Manage Data 27

DS10 Manage Problems 26

DS9 Manage the Configuration 25

DS8 ManageService Desk and Incidents 24

DS7 Educate and Train Users 23

DS5 Ensure Systems Security 22

DS4 Ensure Continuous Service 21

DS3 ManagePerformance and Capacity 20

DS2 ManageThird-party Services 19

DS1 Define andManage Service Levels 18

23

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

161718

1920

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

3233

Process Maturity Level Accessment for ICT KKM (COBIT)

Level Maturity Brief Description

0 Non-existent Management processes are not applied at all

1 Initial/Ad-hoc Processes are ad-hoc and disorganised

2 Repeatable but Intuitive Processes follow a regular pattern

3 Defined Process Processes are documented and communicated

4 Managed and Measureable

Processes are monitored and measured

5 Optimised Best practices are followed and automated

Page 17: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

17

>75% daripada kesemua hospital tiada HIS / SPP>90% daripada kesemua Klinik

Kesihatan dan Klinik Pergigian tanpa

Sistem Aplikasi TPC/ OHCIS

Tahap Kebergantungan

Bidang Urusan Kepada Sistem ICT

Semasa

Kilang Strategik

Sokongan Peralihan

Tinggi

Tinggi

Rendah

Rendah Potensi Strategik Peluang-peluang ICT Pada Masa Hadapan

Keperluan dan potensi pengunaan ICT sebagai pemangkin perkhidmatan kesihatan yang lebih baik dan mesra rakyat

Analisis Strategik ICT

Sumber : Grid Strategik IT McFarlan

Page 18: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

18

Rumusan Penilaian Semasa ICT KKM

• Terdapat ramai Subject Matter Expert yang boleh menyumbang kepada pembangunan ICT dan belum dieksploitasi sepenuhnya.

• Secara keseluruhan, tahap keberkesanan proses-proses ICT di KKM adalah pada tahap sederhana.

• Kekurangan kepakaran ICT dan juga ICT Subject Matter Expert.

• Infrastruktur ICT: • Peralatan dan perisian yang ‘obsolete’ memerlukan ‘technology refresh’. • Pemusatan dan konsolidasi server bagi aplikasi teras dan aplikasi dikongsi.

• Kekurangan kaedah pengurusan sistem bagi memastikan keberkesanan pengurusan perkhidmatan ICT di KKM. Visibiliti kepada ketersediaan sistem adalah tidak bersepadu.

• Persekitaran pembangunan aplikasi tidak teratur dan tidak seragam.

• Tahap keselamatan ICT yang tidak menjamin penyampaian khidmat ICT

yang efisien dan selamat.

• Kekurangan kepakaran ICT dan Subject Matter Experts.

• Penekanan kepada merakyatkan perkhidmatan, namun sokongan ICT masih berkurangan.

• 75% daripada Hospital KKM dan >90% daripada klinik kesihatan dan pergigian masih beroperasi tanpa

HIS, TPC dan OHCIS.

• Pelaksanaan sistem ICT yang tidak bersepadu. Integrasi sistem sedia ada dilaksanakan secara “Ad-Hoc”. Tiada blueprint untuk perancangan penyelesaian yang menyeluruh.

• Ketiadaan maklumat-maklumat kesihatan berpusat bagi

tujuan menganalisis maklumat kesihatan semasa bagi tujuan pemantauan,

decision support dan juga pelaporan pengurusan.

68% 47% 32% 18%

Organisasi dan Pengurusan ICTPerancangan dan prosedur

ROI

Infrastruktur ICTPersonal dan Teknologi

PenggunaKesedaran dan skil

Portfolio AplikasiSokongan dan Kualiti

Page 19: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

19

PSTM KKM 2016-20202

Page 20: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

20

Pelan Strategik Teknologi Maklumat KKM 2016-2020

Mengukuhkan penyampaian perkhidmatan penjagaan kesihatan di setiap peringkat spektrum dengan penekanan ke atas penjagaan kesihatan asas

Mengukuhkan sistem tadbir urus kesihatan dan kemampuan organisasi

Memperkasakan individu, keluarga dan masyarakat dalam hal ehwal kesihatan

Mempertingkatkan kerjasama dengan orang awam, sektor swasta dan NGO

VISI ICT KKM ICT sebagai pemacu perniagaan dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan yang berkualiti dan bersepadu

Untuk menyediakan perkhidmatan IT yang menyeluruh bagi membolehkanperkhidmatan penjagaan kesihatan yang lebih efisien dan berkesanMISI ICT KKM

4 TerasStrategikICT KKM

4 TerasPelanStrategikKKM

Memantapkan standard dan rangka kerja eHealth ke arah integrasi sistem

secara menyeluruh

Standard danRangka Kerja eHealth

C

ERTIFIED

C

ERTIFIE

D

eHealth

Mempertingkatkan kemahiran dan kepakaran

serta kapasiti dalam bidang ICT kesihatan

Kepakaran ICT Kesihatan

Mempertingkatkan ketersediaan data

kesihatan yang berkualiti untuk outcome kesihatan

yang lebih baik

KetersediaanData Berkualiti

100%

Memperkukuhkan pembangunan serta

pelaksanaan sistem ICT yang menyeluruh

Solusi ICT yangKomprehensif

Standard dan Rangka Kerja eHealth Pengukuhan danPerluasan Infrastruktur ICT

Pengukuhan Tadbir UrusPembangunan

Modal InsanICT Kesihatan

PemantapanData Kesihatan

Perluasan Sistem

PembangunanSistem

LangkahStrategikICT MOH

Page 21: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

21

Visi & Misi ICT Menyokong Visi & Misi KKM

Memantapkan standard dan rangka kerja

eHealth ke arah integrasi sistem

secara menyeluruh

Mempertingkatkan kemahiran dan kepakaran serta kapasiti dalam

bidang ICT kesihatan

Mempertingkatkan ketersediaan data

kesihatan yang berkualiti untuk

outcome kesihatan yang lebih baik

VISI KKM VISI ICT

Negara menggembleng tenaga ke arah kesihatan yang lebih baik

ICT sebagai pemacu perniagaan dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan yang berkualiti dan bersepadu

MISI ICT

4 TERAS STRATEGIK ICT

Untuk menyediakan perkhidmatan IT yang menyeluruh bagi membolehkan

perkhidmatan penjagaan kesihatan yang lebih efisien dan berkesan

MISI KKM

Menerajui dan berusaha bersama-sama:Untuk memudahkan danmembolehkan rakyat:• Mencapai sepenuhnya potensi mereka dalam kesihatan• Menghargai kesihatan sebagai aset paling berharga• Mengambil tanggungjawab dan tindakan positif demi kesihatan mereka Untuk memastikan sistem kesihatan berkualiti tinggi iaitu:• Mengutamakan pelanggan• Saksama• Tidak membebankan• Cekap• Wajar mengikut teknologi• Boleh disesuaikan mengikut persekitaran• Inovatif Dengan menekankan:• Sifat penyayang, profesionalisme dan kerja berpasukan• Sifat menghormati maruah insan• Penglibatan masyarakat

1

2

3

KepakaranICT Kesihatan

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Memperkukuhkan pembangunan

serta pelaksanaan sistem ICT yang

menyeluruh

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

Standard danRangka Kerja

eHealth

Page 22: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

22

Penjajaran Teras Strategik PSTM KKM 2016-2020 kepada Teras Pelan Strategik KKM

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

Mengukuhkan perkhidmatan penjagaan kesihatan bagi setiap peringkat spektrum penyakit, dengan penekanan terhadap penjagaan kesihatan utama.

Mengukuhkan Pengurusan Sistem Kesihatan dan Kapasiti Pengurusan.

Memperkasakan individu, keluarga dan komuniti dalam urusan kesihatan.

Memperbanyakkan kolaborasi dengan orang awam, sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan.

TERAS PELAN STRATEGIK KKM

KepakaranICT Kesihatan

Standard danRangka Kerja eHealth

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Page 23: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

23

Penjajaran Teras Strategi PSTM KKMkepada Rangka Kerja PSTM Sektor Awam

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Standard danRangka Kerja

eHealth

KepakaranICT Kesihatan

PUBLIC SECTOR ICT VISION

CHANNEL

GATEWAY

KNOWLEDGE MANAGEMENT HUB

ENABLING ENVIRONMENT

Online Services Paperless Initiatives

Back O ce Application

Agency’s PortalNational Single WindowmyGovernment Portal

Cha

nge

Man

agem

ent

IT G

over

nanc

e

Mobile Counter Email New Media

SMS WAP WEB IVR

Business Government Citizen Others

Leadership and Coordination Infrastructure and Standards

Intellectual Property Policy / Legislation

People and Culture R&D and Innovation

Page 24: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

24

Teras Strategik, Langkah Strategik dan Inisiatif ICT

Standard danRangka Kerja eHealth

Pengukuhan Tadbir Urus

Pembangunan ModalInsan ICT Kesihatan

Pengukuhan dan PerluasanInfrastruktur ICT

Perluasan Sistem

Pembangunan Sistem

Pemantapan Data Kesihatan

Langkah Strategik Inisiatif ICT

• Enterprise Architecture• Integration Standard & Interoperability• Standard & garis panduan persekitaran pembangunan aplikasi• Garis panduan & standard untuk “ICT Ready” facility• Rangka Kerja Pengurusan Pengetahuan

• Penstrukturan organisasi ICT KKM• Mengoptimumkan penggunaan Pusat Data Sektor Awam (KKM)• Pembangunan & pelaksanaan sistem melalui kolaborasi dan partnership dengan agensi berkemahiran• Program Pantau dan Nilai Perkhidmatan ICT KKM

• Rangka Kerja Kompetensi ICT Kesihatan• Rangka Kerja Kerjaya ICT Kesihatan• Program Pembangunan Kompetensi ICT Kesihatan

• Perluasan Infrastruktur berskala• Pelaksanaan Technology refresh• Pelaksanaan IT Service Management (ITSM) termasuk Helpdesk • Menyeragamkan fungsi keselamatan di semua fasiliti • Directory services• Pensijilan ISMS ke atas fasiliti utama KKM• Security Posture Assessment (SPA) • Pelaksanaan DRC difasiliti yang terpilih

• Perluasan SPP• Perluasan TPC-OHCIS• Perluasan PHIS/CPS

• Sistem-sistem Functional Support• Sistem-sistem Population Health• Sistem-sistem Persons Care• Sistem-sistem Management Support• Enterprise Application Interface (EAI)

• MyHDW• LHR

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Standard danRangka Kerja

eHealth

KepakaranICT Kesihatan

Page 25: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

25

Strategi ImplementasiPSTM KKM 2016-20203

Page 26: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

26

Strategic Outcomes & Phased Implementation

• Establishment of Enterprise Architecture

• National Health Data Dictionary (NHDD) ratified as a national

standard

• Establishment of Health IT Competency Framework

• Restructuring of MOH ICT Organisation

• Establishment of Malaysia Health Data Warehouse (MyHDW)• Establishment of Lifetime Health Record

• Establishment of ICT Enabled Environment in Health Facility

* Establishment of Enterprise Architecture by 2018

* Establishment of Health ITCompetency Framework by

Q1 2017* Establishment of Malaysia Health Data Warehouse (MyHDW) by 2017* Establishment of ICT Enabled

Environment in Health Facilities by 2018

• National Health Data Dictionary (NHDD) ratified as a

national standard• Restructuring of MOH ICT Organisation

2016 – 2017 (Short-term)Rapid Deployment Phase

7 Strategic Outcomes

• Integration to Core Applications• Health IT Capacity Development • Data Analytics/EIS/BI• Establishment of Lifetime Health Record

2018 – 2020 (Long-term)Integrated Implementation

KetersediaanData Berkualiti

100%

Solusi ICT yangKomprehensif

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Standard danRangka Kerja

eHealth

KepakaranICT Kesihatan

*Quick win

Page 27: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

27

Pelan Pelaksanaan Inisiatif PSTM KKM 2016 - 2020

PembangunanSistem

Standard danRangka Kerja

eHealth

PengukuhanTadbir Urus

PembangunanModal Insan

ICT Kesihatan

Pengukuhan danPerluasan

Infrastruktur ICT

Pemantapan DataKesihatan

Perluasan Sistem

2016 2017 2018 2019 2020

• Enterprise Architecture (EA) KKM• Standard Integrasi dan Saling Boleh Kendali

(Integration and Interoperability Standard)

• Penstrukturan Organisasi ICT KKM• Mengoptimumkan penggunaan Pusat Data

Sektor Awam (KKM)• Pembangunan dan pelaksanaan sistem

melalui kolaborasi dan partnership dengan agensi berkemahiran

• Pelaksanaan Technology Refresh• Pelaksanaan IT Service Management (ITSM)• Menyeragamkan fungsi keselamatan di semua fasiliti• Directory services• Pensijilan ISMS ke atas fasiliti utama KKM• Security Posture Assessment (SPA)• Pelaksanaan DRC di fasiliti yang terpilih

• Sistem-sistem Functional Support• Sistem-sistem Population Health• Sistem-sistem Persons Care• Sistem-sistem Management Support• Knowledge Management

• Lifetime Health Record (LHR)

• Perluasan infrastruktur berskala

• Perluasan SPP • Perluasan TPC-OHCIS • Perluasan PHIS / CPS

• Sistem Maklumat Eksekutif / BI Reporting

• Pembangunan MyHDW

• Program Pembangunan Kompetensi• Rangka Kerja Kerjaya IT Kesihatan

• Rangka Kerja Kompetensi IT Kesihatan

• Standard dan Garis Panduan PersekitaranPembangunan Aplikasi ICT KKM

• Garis Panduan dan Standard untuk Fasiliti Sedia - ICT KKM• Rangka Kerja Pengurusan Pengetahuan KKM

• Program Pantau dan Nilai Perkhidmatan ICT KKM

Page 28: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

28

Penjajaran Langkah Strategik & Outcome Strategik PSTM KKM 2016-2020 dengan Teras Strategik RMKe-11

RMKe-11

Teras Strategik Ke-2 RMKe-11Meningkatkan Kesejahteraan Rakyat

Bidang Fokus Ke-8Kualiti Penjagaan Kesihatan

Outcome Nasional Ke-23Peningkatan TahapKesihatan Rakyat

Strategi Ke-9Integrasi sistem IT

dalam kesihatan (eHealth)

Outcome Nasional Ke-24Peningkatan Kualiti

Perkhidmatan Kesihatan

Strategi Ke-9Integrasi sistem IT

dalam kesihatan (eHealth)

Standard dan Rangka Kerja eHealth

Pengukuhan Tadbir Urus

Pembangunan Modal InsanICT Kesihatan

Pemantapan Data Kesihatan

Pengukuhan dan PerluasanInfrastruktur ICT

Pembangunan Sistem

Perluasan Sistem

7 Langkah Strategik

Establishment of Malaysia Health Data Warehouse

100%KetersediaanData Berkualiti

Establishment of ICT Enabled Environment in

Health Facility

Solusi ICT yangKomprehensif

Establishment of Health IT Competency Framework

KepakaranICT Kesihatan

Establishment ofEnterprise Architecture

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Standard danRangka KerjaeHealth

StrategicOutcomes

Page 29: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

29

Penjajaran Langkah Strategik & Outcome Strategik PSTM KKM 2016-2020 dengan Teras Strategik RMKe-11

7 Langkah Strategik RMKe-11

Teras Strategik Ke-6 RMKe-11Merekayasa Pertumbuhan Ekonomi

Bidang Fokus Ke-34Industri ICT

Outcome Nasional Ke-78Meningkatkan sumbangan

industri ICT kepada ekonomi

Strategi Ke-2Menerapkan ICT di kalangan PKS

Strategi Ke-8Tadbir urus bersepadu bagi ICT

Bidang Fokus Ke-35Modal Insan ICT

Outcome Nasional Ke-79Meningkatkan penawaran

modal insan ICT yang berkualiti

Strategi Ke-3Menginstitusikan standard dan

pengiktirafan profesion ICT

Strategi Ke-5Meningkatkan kolaborasi industri

Standard danRangka Kerja eHealth

Pengukuhan Tadbir Urus

Pembangunan Modal InsanICT Kesihatan

Pemantapan Data Kesihatan

Pengukuhan dan Perluasan Infrastruktur ICT

Pembangunan Sistem

Perluasan Sistem

StrategicOutcomes

Establishment of Malaysia Health Data Warehouse

100%KetersediaanData Berkualiti

Establishment of ICT Enabled Environment in

Health Facility

Solusi ICT yangKomprehensif

Establishment of Health IT Competency Framework

KepakaranICT Kesihatan

Establishment ofEnterprise Architecture

C

ERTIFIED

C

ERTIFIED

eHealth

Standard danRangka KerjaeHealth

Page 30: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

30

EkspektasiPSTM KKM 2016-20204

Page 31: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

31

Impak Langkah Strategik PSTM KKM Terhadap Bisnes KKM

Fun

ctio

nal

Sup

po

rtP

op

ulat

ion/

Pub

lic H

ealt

hM

anag

emen

tS

ervi

ces

Per

sons

Car

e

Polisi &Pembangunan Penyelidikan Pemantauan

Kawalan &Penguatkuasaan

PerundanganStandards

Latihan &Pentauliahan

KesihatanKeluarga

PendidikanKesihatan

KawalanPenyakit Pemakanan

PerkembanganKesihatan Pergigian

Kawalan & AmalanKesihatan Pergigian

PerkembanganFarmasi

PengawalanFarmaseutikal

PembangunanIndustri Makanan

Komunikasi &Kepenggunaan

PendidikanKepenggunaan

AmalanFarmasi

PenjagaanKesihatan Pergigian

PenjagaanKesihatan Primer

Penjagaan KesihatanSekunder

PenjagaanKesihatan Tertiary

Pengurusan Kewangan DasarTeknologiMaklumat

Undang-undang Audit DalamPembangunan

Perolehan KPI & PEBKomunikasi

Korporat

Sta

ndar

d d

an R

ang

ka K

erja

eH

ealt

h

Pen

guk

uhan

Tad

bir

Uru

s

Pem

ban

gun

an M

od

al In

san

ICT

Kes

ihat

an

Per

luas

an S

iste

m

Pem

ban

gun

an S

iste

m

Pem

anta

pan

Dat

a K

esih

atan

Pengukuhan danPerluasan Infrastruktur ICT

Page 32: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

32

Struktur Tadbir Urus PSTM KKM 2016-2020

Physical Unit

Virtual Unit

CIO KKM

PerancanganStrategik

EnterpriseArchitect

PegawaiKeselamatan ICT

(ICTSO)

ChiefKnowledge

O�cer

Pembudayaan ICT& Pengurusan

Perubahan

PemilikInisiatif

ICT

ICT Kesihatan

Page 33: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

33

Teras Strategik RMKe-11

KKM

Teras Strategik PSTM KKM 2016-2020

Strategic Outcome

Program/ Bahagian/

UnitKeterangan 2014/2015 2016 2017 2018 2019 2020

2,4

Strengthening standards and

framework towards a holistic

eHealth system integration

Establishment of Enterprise Architecture

CIO KKM

Development and

establishment of Enterprise

Architecture as a foundation for future ICT Development

PembangunanKompetensi Enterprise

Architecture

PembangunanKompetensi Enterprise

Architecture

Pembangunan Enterprise

Architecture

eHealth Enterprise

Architecture

eHealth Enterprise

Architecture

eHealth Enterprise

Architecture

National Health Data Dictionary (NHDD)

ratified as a national standard

PIK

NHDD being ratified and

used as national standard for health data

Diguna pakai di KKM sejak

2009

Pemantapan NHDD

Pemantapan NHDD

NHDD as National Standard

NHDD as National Standard

NHDD as National Standard

1,2

Enhancing competencies and expertise

as well as capacity in the area of health

ICT

Establishment of Health ICT Competency Framework

CIO KKM

Health ICT Competency framework ready and available

Kajian Keperluan

Kajian Rangka Kerja Kompetensi

Pembangunan Rangka Kerja Kompetensi

Pelaksanaan Program

Kompetensi Health ICT

KKM

Pelaksanaan Program

Kompetensi Health ICT

KKM

Pelaksanaan Program

Kompetensi Health ICT KKM

Restructuring of MOH ICT

OrganisationBPM

MOH ICT Organisation

is restructured to support ICT

Services

Kajian Keperluan

Kajian Penstrukturan Organisasi ICT

KKM

Pembentukan Organisasi ICT

KKM

Pembentukan Organisasi ICT

KKM

Pelaksanaan Organisasi ICT

KKM

Pelaksanaan Organisasi ICT

KKM

2,3

Enhancing availability of quality

health data for better health

outcomes

Establishment of Malaysia Health Data Warehouse (MyHDW)

PIKBasic MyHDW

ready for implementation

Pembangunan MyHDW Fasa 1

Pembangunan MyHDW Fasa 1

Building common platform

Pembangunan MyHDW Fasa 2

Towards comprehensive BDA and Open

Data

Comprehensive MyHDW

Development of Lifetime

Health Record

Bahagian Telekesihatan

Basic framework for

Malaysiahealth data architecture

ready for implementation

Pembangunan MyHIX 2.0

(EnginIntegrasi LHR)

Pembangunan MyHIX 2.0

(EnginIntegrasi LHR)

Pembangunan MyHIX 2.0

(EnginIntegrasi LHR)

Pembangunan MyHIX 2.0

(EnginIntegrasi LHR)

Pembangunan LHR

Pembangunan LHR

1,3,4

Strengthening the

development and

implementation of a

comprehensive ICT system

Establishment of ICT

Enabled Environment

in Health Facilities

Program Perubatan,Program Kesihatan

Awam, Program

Farmasi & BPM

Health facilities are ICT enabled

with basic infrastructure and systems

Pembangunan 20% Fasiliti Kesihatan

40% Fasiliti Kesihatan

60% Fasiliti Kesihatan

80% Fasiliti Kesihatan

100% Fasiliti Kesihatan

Pelan Tindakan Teras Strategik PSTM KKM 2016-2020

Page 34: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

34

Faktor Kejayaan Utama PSTM KKM 2016-2020

Kekuatan Tadbir UrusPSTM KKM 2016-2020

Pemahaman danpenghayatan semuapihak yang terlibat

bagi merealisasikan PSTM KKM 2016-2020

Sokongan tinggidari pengurusan

atasan KKM

Page 35: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

35

Page 36: Ringkasan Eksekutif PSTM (2016-2020)

36

ISPMOH2 0 1 6 - 2 0 2 0