rancangan korporat 2015-2017

47
Merai Masa Sedekad, Memacu Masa Depan. RANCANGAN KORPORAT 2015 - 2017

Upload: lynhi

Post on 30-Jan-2017

259 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Rancangan Korporat 2015-2017

Merai Masa Sedekad,Memacu Masa Depan.

RANCANGAN KORPORAT 2015 - 2017

Page 2: Rancangan Korporat 2015-2017

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

PIDM mengutamakan pengurusan bertanggungjawab dalam setiap aspek operasi kami. Ini jelas terbukti daripada penggunaan kertas mesra alam yang dipilih khas untuk penerbitan Rancangan Korporat ini. Kertas ini disahkan oleh Forest Stewardship Council (FSC), iaitu organisasi antarabangsa yang menyokong piawaian tertinggi dalam pengurusan hutan.

Muka hadapan Rancangan Korporat ini melambangkan cogan kata “Merai Masa Sedekad, Memacu Masa Depan”, yang mana Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) mengimbas kembali pencapaian lepas bagi memacu masa hadapan. Menurut kata-kata Nietzsche, “Masa depan mempengaruhi masa kini sepertimana masa lalu.” Tahun 2015 menandakan tahun ke-10 operasi PIDM. Sepanjang dekad ini, peranan kami telah berkembang dengan ketara, bermula sebagai penginsurans deposit nasional dan seterusnya menjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan negara. Kami kini mentadbir Sistem Deposit konvensional dan Islam serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans. Sambil mengimbas kembali pengalaman dan kemajuan yang dicapai sepanjang dekad ini, kami turut mempertimbangkan cara kami boleh membina berdasarkan kekukuhan kami hari ini dan membangunkan rancangan untuk memastikan kami terus fleksibel dalam melangkah ke masa hadapan. Ini adalah untuk memastikan bahawa, dalam persekitaran global yang sentiasa mengalami perubahan, kami tetap bersedia untuk melindungi konsumer kewangan dan menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan negara. Visi kami adalah untuk menjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik yang dihormati ramai, serta bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

Page 3: Rancangan Korporat 2015-2017

Nilai Korporat Kami• Pengelolaan Kewangan yang Berhemat• Kecemerlangan dan Profesionalisme• Hormat dan Adil• Integriti dan Kebolehpercayaan• Komunikasi dan Kerja Berpasukan

Objektif Korporat Kami• Pemegang kepentingan yang terdidik dan

bermaklumat• Perkongsian efektif• Organisasi yang ditadbir dan diurus

dengan baik• Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi serta resolusi yang kukuh • Amalan urusan dan kewangan yang

mantap• Tenaga kerja yang cekap dan

berpengetahuan• Persekitaran korporat yang kondusif

Visi KamiMenjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik

Misi KamiKami berusaha menggalak dan menyumbang kepada keyakinan awam terhadap kestabilan sistem kewangan negara dengan:

• melindungi deposit Islam dan konvensional;

• melindungi manfaat takaful dan insurans; dan

• memenuhi mandat perlindungan konsumer kewangan kami dengan cara yang efektif dan efisien, dengan mengambil kira kepentingan pemegang kepentingan utama dan kakitangan kami.

1Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Page 4: Rancangan Korporat 2015-2017

2

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Isi Kandungan

Pendekatan Perancangan Strategik Kami 5

Rangka Kerja Pengurusan Strategik 6Nilai Korporat 8Objektif Korporat 9Peta Strategi 10

1Bahagian

2Bahagian

Ringkasan Rancangan Korporat Kami 2015 - 2017 3

Perbandingan Prestasi Dengan Rancangan Korporat Tahun Sebelumnya 11

Sorotan Pencapaian Kami Bagi Rancangan Korporat2014 - 2016 12Imbasan Kad Skor Korporat 2014 15Prestasi Kewangan Lepas – Tahun 2014 18

Rancangan Tiga Tahun Kami 2015 - 2017 20

Persekitaran Operasi 21Ulasan Pengurusan Risiko Organisasi 22Andaian Perancangan Utama 25Hala Tuju Strategik 26Kad Skor Korporat 2015 - 2017 28Rancangan Kewangan 2015 31Unjuran Kewangan 2016 - 2017 35

Kesimpulan 38

Halangan Pencapaian Rancangan Korporat 39Ringkasan 39

Lampiran: Mengenai PIDM 40

Mengenai Perbadanan 41Mandat Kami 41Institusi Ahli Kami 42Lembaga Pengarah 43Jawatankuasa Pengurusan Eksekutif 44Hubungi Kami 45

2

3Bahagian

4Bahagian

5Bahagian

6Bahagian

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Page 5: Rancangan Korporat 2015-2017

3

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017 3

Ringkasan Rancangan Korporat Kami 2015 - 2017

1

Page 6: Rancangan Korporat 2015-2017

4

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Ringkasan Rancangan Korporat Kami 2015 - 2017

Rancangan Korporat Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) menggariskan hala tuju strategik, fokus dan keutamaan yang memacu aktiviti bagi tempoh perancangan 2015 - 2017 dan membentuk sasaran prestasi utama bagi Perbadanan. Bagi memastikan Perbadanan bertindak secara proaktif kepada perubahan persekitaran dan sentiasa berupaya untuk memenuhi mandat, rancangan operasi utama menghuraikan kaedah-kaedah yang akan diguna pakai bagi mencapai keputusan yang diinginkan, dengan sokongan rancangan kewangan bagi tahun 2015 dan unjuran kewangan bagi 2016 - 2017. Inisiatif terancang kami juga diselaraskan kepada hala tuju strategik dan objektif korporat kami yang akan memajukan kami ke arah wawasan kami menjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik.

Rancangan Korporat tiga tahun ini dibangunkan berasaskan kepada pendekatan bersepadu, dengan mengambil kira pengurusan risiko, yang mana cabaran dan risiko utama yang dihadapi oleh PIDM dikenal pasti dan dinilai menggunakan rangka kerja Pengurusan Risiko Organisasi. Kami juga mengambil kira perancangan senario dengan matlamat untuk bertindak secara efektif sekiranya berlaku intervensi atau resolusi dalam sesebuah institusi ahli bermasalah yang boleh menjadi halangan kepada pencapaian Rancangan kami yang telah diluluskan.

PENCAPAIAN KAMI PADA TAHUN 2014Pada tahun 2014, semua inisiatif kami telah disempurnakan mengikut rancangan kewangan yang diluluskan. Inisiatif yang disempurnakan itu telah mengukuhkan lagi keberkesanan dan kesediaan operasi kami dalam memenuhi mandat berkanun kami. Inisiatif berbaki, yang merupakan pembangunan berterusan dalam tempoh melebihi setahun, berjalan mengikut jadual. Pada masa yang sama, kami akan terus membangunkan atau memantapkan polisi dan prosedur serta infrastruktur kami bagi memastikannya kekal terkini dan relevan.

RANCANGAN KAMI PADA MASA HADAPANBagi tempoh perancangan ini, hala tuju strategik bertumpu kepada inisiatif yang memberi penekanan kepada kemapanan jangka panjang dan keberkesanan operasi yang berterusan dengan:

• membangunkan organisasi pembelajaran dinamik yang menggalak dan memudahkan cara bekerja yang saling berhubung menerusi pembelajaran, perkongsian dan kerjasama baik secara berterusan, serta memanfaatkan pengetahuan dan kemahiran kakitangan dalam Perbadanan;

• menumpukan kepada pengurusan tenaga kerja termasuk meningkatkan kecekapan kakitangan dan perancangan pengurusan penggantian;

• mengeratkan hubungan dengan pemegang kepentingan utama; dan

• meningkatkan tahap kesedaran awam dan pendidikan konsumer kewangan terhadap sistem perlindungan PIDM.

Memandangkan persekitaran operasi dan risiko semasa, hala tuju strategik Perbadanan kekal tidak berubah secara dasarnya daripada tempoh perancangan sebelumnya. Bagaimanapun, terdapat penekanan bagi kemapanan jangka panjang dan keperluan untuk memulakan inisiatif bagi menyokongnya.

KESIMPULANTahun 2015 merupakan satu peristiwa penting dalam sejarah Perbadanan kerana kami akan meraikan tempoh 10 tahun pencapaian dan kejayaan kami. Kami bermula sebagai penginsurans deposit nasional dan telah membangun atas kemajuan yang dicatat oleh kami dalam tempoh lima tahun pertama untuk menjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan nasional dalam mentadbir Sistem Insurans Deposit konvensional dan Islam serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans. Sebagai sebahagian penting daripada rangka kerja jaringan keselamatan kewangan negara, Perbadanan akan terus menyalurkan usaha dan sumbernya ke arah mengeratkan hubungan dengan pemegang kepentingan utama, mengembangkan kapasiti dan keupayaannya dalam semua aspek dan menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan menerusi pelaksanaan Rancangan ini.

Bahagian 1

Page 7: Rancangan Korporat 2015-2017

5

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Pendekatan Perancangan Strategik Kami

2Rangka Kerja Pengurusan StrategikNilai KorporatObjektif KorporatPeta Strategi

Page 8: Rancangan Korporat 2015-2017

6

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Pendekatan Perancangan Strategik Kami

RANGKA KERJA PENGURUSAN STRATEGIK

PIDM membangunkan rancangan tiga tahun yang dikemas kini setiap tahun, yang mana hala tuju strategik, objektif dan inisiatif sokongan serta sasaran prestasi masing-masing ditetapkan. Dalam membangunkan Rancangan Korporat ini, elemen-elemen dalam rangka kerja pengurusan strategik PIDM telah dikaji semula. Kami terus mengguna pakai rangka kerja pengurusan strategik menyeluruh untuk membuat perancangan yang merangkumi tinjauan persekitaran luaran operasi kami serta pengenalpastian dan penilaian risiko-risiko utama yang perlu diurus oleh Perbadanan dengan menggunakan rangka kerja Pengurusan Risiko Organisasi kami. Berdasarkan kepada maklumat ini, kami berupaya menyelaras andaian perancangan yang menjadi asas kepada Rancangan kami.

Proses perancangan strategik memerlukan pertimbangan kami bagi perkara-perkara berikut:

• persekitaran luaran dan dalaman operasi Perbadanan;• andaian perancangan utama yang digunakan bagi tempoh perancangan tersebut; • hala tuju strategik dan inisiatif korporat yang akan dilaksanakan semasa tempoh perancangan tersebut; • bajet yang diperlukan untuk menyokong inisiatif korporat; dan• hasil yang ingin dicapai Perbadanan.

Piramid pengurusan strategik di atas menunjukkan cara kami membangunkan Rancangan Korporat dengan menyelaraskan inisiatif terhadap objektif korporat bagi mencapai visi dan misi kami ke arah memenuhi mandat kami. Rejim kebertanggungjawaban dan pelaporan di bahagian paling bawah piramid memerlukan pemantauan dan pelaporan kemajuan kami berbanding Rancangan Korporat secara berterusan. Ini sejajar dengan komitmen kami ke arah kebertanggungjawaban dan ketelusan yang lebih tinggi dalam memenuhi objektif organisasi kami.

MANDAT

VISI, MISI,NILAI KORPORAT

OBJEKTIF KORPORAT

INISIATIF

REJIM KEBERTANGGUNGJAWABAN DAN PELAPORAN

Gambaran keseluruhan rangka kerja pengurusan strategik kami adalah seperti berikut.

Bahagian 2

Page 9: Rancangan Korporat 2015-2017

7

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

MANDATMandat Perbadanan adalah untuk:a) mentadbir sistem insurans deposit dan sistem perlindungan manfaat takaful dan insurans; b) menyediakan perlindungan terhadap kehilangan sebahagian atau kesemua deposit dan menyediakan perlindungan

terhadap kehilangan sebahagian atau kesemua manfaat takaful atau insurans;c) menyediakan insentif bagi pengurusan risiko wajar dalam sistem kewangan; dand) menggalak atau menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan.

Dalam mencapai matlamat di bawah perenggan (b) dan (d), Perbadanan akan bertindak dengan cara yang meminimumkan kos kepada sistem kewangan.

VISIMenjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik.

MISIKami berusaha menggalak dan menyumbang kepada keyakinan awam terhadap kestabilan sistem kewangan negara dengan: • melindungi deposit Islam dan konvensional; • melindungi manfaat takaful dan insurans; dan • memenuhi mandat perlindungan konsumer kewangan kami secara efektif dan efisien, dengan mengambil kira

kepentingan pemegang kepentingan utama dan kakitangan kami.

NILAI KORPORAT• Pengelolaan Kewangan yang Berhemat• Kecemerlangan dan Profesionalisme• Hormat dan Adil• Integriti dan Kebolehpercayaan• Komunikasi dan Kerja Berpasukan

OBJEKTIF KORPORAT• Pemegang kepentingan yang terdidik dan bermaklumat• Perkongsian efektif• Organisasi yang ditadbir dan diurus dengan baik• Keupayaan penilaian dan pemantauan risiko, intervensi serta resolusi yang kukuh • Amalan urusan dan kewangan yang mantap• Tenaga kerja yang cekap dan berpengetahuan• Persekitaran korporat yang kondusif

Bahagian 2

Page 10: Rancangan Korporat 2015-2017

8

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

NILAI KORPORAT

Kakitangan PIDM mendukung lima Nilai Korporat dan terus berusaha untuk memenuhi piawaian etika dan urusan tertinggi dalam semua aspek tugas mereka.

PENGELOLAAN KEWANGAN YANG BERHEMATPIDM harus melaksanakan integriti kewangan dalam pengurusan operasinya.

KECEMERLANGAN DAN PROFESIONALISMEPIDM menggalakkan kecemerlangan dan profesionalisme dalam mengendalikan urusan dan hal ehwalnya. Kakitangan diharapkan: • bersikap profesional;• didorong oleh prestasi;• mengambil risiko pintar untuk mencapai penyelesaian yang

kreatif dan inovatif;• berusaha mencapai kecemerlangan dalam semua aspek kerja; • bertanggungjawab atas tindakan mereka; dan• menerima kebertanggungjawaban untuk mencapai hasil yang

disasarkan.

HORMAT DAN ADILKakitangan harus saling menghormati antara satu sama lain yang mana mereka perlu: • menghargai dan menghormati kepelbagaian idea dan

pandangan; • menjalin hubungan kerjasama dengan orang lain berasaskan

kepada kepercayaan dan rasa hormat; dan • menghormati perasaan orang lain.

PIDM harus mengurus dan menyokong kakitangannya secara adil dan konsisten dengan:• menyediakan persekitaran yang mana kakitangan diberikan

peluang sama rata dan boleh menunjukkan prestasi optimum; • memastikan kakitangan diberi pertimbangan bagi kenaikan

pangkat berdasarkan keupayaan, prestasi kerja dan kecenderungan;

• membahagikan tugas dengan sewajarnya dengan kuasa dan tanggungjawab yang jelas;

• menggalakkan inovasi dan bekerja dalam suasana berpasukan; dan

• menyatakan harapan dan memantau prestasi.

INTEGRITI DAN KEBOLEHPERCAYAANKakitangan akan mematuhi piawaian etika tertinggi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka. Mereka harus:• bertindak dan berurusan dengan niat yang ikhlas;• menampilkan tahap integriti yang tinggi; dan• mewujudkan suasana kepercayaan dan keyakinan.

KOMUNIKASI DAN KERJA BERPASUKANKakitangan akan mengekalkan komunikasi terbuka dan bekerjasama ke arah mencapai mandat PIDM. Kakitangan akan bekerjasama secara efektif antara satu sama lain bagi mencapai matlamat organisasi yang sama yang mana mereka harus:• melibatkan diri secara aktif;• menyediakan dan memperoleh input;• mengiktiraf sumbangan orang lain; • berkomunikasi dengan jelas; dan• bersikap terbuka dan mudah dihubungi pemegang kepentingan.

KECEMERLANGAN DAN PROFESIONALISME

PENGELOLAAN KEWANGAN YANG

BERHEMAT

INTEGRITI DAN KEBOLEHPERCAYAAN

KOMUNIKASI DAN KERJA BERPASUKAN

HORMAT DAN ADIL

Bahagian 2

Page 11: Rancangan Korporat 2015-2017

9

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

OBJEKTIF KORPORAT

Objektif korporat kami, yang merupakan tunjang strategi kami adalah berdasarkan kepada tiga perspektif, iaitu Pemegang Kepentingan, Tadbir Urus dan Proses Dalaman serta Pembelajaran dan Pembangunan.

PEMEGANG KEPENTINGANPemegang kepentingan yang terdidik dan bermaklumatPemegang kepentingan yang bermaklumat adalah penting kepada keberkesanan Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans. Kami akan terus berinteraksi dengan semua pemegang kepentingan dan orang awam serta mendidik mereka menerusi kempen kesedaran awam menyeluruh dan program pendidikan serta mengambil kira maklum balas pemegang kepentingan kami apabila membangunkan peraturan dan garis panduan kami.

Perkongsian efektifBerdasarkan model urusan kami, perkongsian efektif adalah penting bagi memenuhi mandat kami. Kami akan terus bekerjasama rapat dengan rakan kongsi strategik Bank Negara Malaysia, badan pengawal selia lain, penginsurans deposit dan skim jaminan insurans antarabangsa serta penyedia perkhidmatan utama kami. Kami juga akan terus mengekalkan hubungan kerjasama yang baik dengan institusi ahli kami.

PEMBELAJARAN DAN PEMBANGUNAN Tenaga kerja yang cekap dan berpengetahuan Kakitangan kami merupakan aset terpenting. Kami menyediakan pakej penggajian dan program yang kompetitif bagi memperoleh dan mengekalkan tenaga kerja dengan kepakaran, pengalaman dan tingkah laku yang sesuai. Kami komited terhadap menyediakan peluang pembelajaran dan pembangunan secara berterusan kepada kakitangan kami serta peluang meningkatkan kemahiran dan kepakaran mereka supaya mereka dapat mencapai potensi penuh mereka.

Persekitaran korporat yang kondusifKami memupuk budaya dan persekitaran korporat yang kondusif dengan menerapkan nilai korporat kami serta menyediakan persekitaran kerja yang selamat, sihat, bebas daripada gangguan serta menggalakkan keseimbangan kerja dan kehidupan.

TADBIR URUS DAN PROSES DALAMAN Organisasi yang ditadbir dan diurus dengan baik Kami menunjukkan bahawa kami ditadbir dan diurus dengan baik menerusi tata laku urusan dan amalan tadbir urus yang mantap, serta mengguna pakai rangka kerja pengurusan risiko organisasi dan kawalan dalaman yang efektif. Bagi mencapai nilai-nilai ini, kami sentiasa berpandukan kepada amalan tadbir urus dan pengurusan utama serta amalan terbaik yang relevan.

Keupayaan penilaian dan pemantauan risiko, intervensi serta resolusi kegagalan yang kukuh Oleh sebab kesediaan operasi kekal menjadi fokus utama Perbadanan, kami akan terus mengekalkan keupayaan penilaian dan pemantauan risiko yang kukuh, serta membangunkan kapasiti dan keupayaan bagi mengendalikan aktiviti intervensi dan resolusi kegagalan dengan efektif. Kami juga menyediakan insentif bagi pengurusan risiko yang mantap dalam sistem kewangan menerusi Sistem Premium Berbeza, Sistem Levi Berbeza serta polisi, peraturan dan garis panduan berkaitan.

Amalan urusan dan kewangan yang mantap Bagi mentadbir Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans dengan efektif, kami terus memastikan polisi, proses, prosedur dan infrastruktur yang kukuh untuk kekal terkini dan relevan. Amalan mantap yang mentadbir operasi kami adalah berdasarkan kepada amalan terbaik domestik dan antarabangsa yang relevan. Kami juga akan terus memastikan kecemerlangan operasi supaya kami dapat memenuhi peranan dan tanggungjawab kami secara efektif.

Bahagian 2

Page 12: Rancangan Korporat 2015-2017

10

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

PETA STRATEGI

Peta strategi kami menggambarkan hubungan antara mandat dan objektif korporat kami dalam tiga perspektif tersebut.

Organisasi yang ditadbir dan diurus

dengan baik

Pemegang kepentingan yang terdidik dan

bermaklumat

Tenaga kerja yang cekap dan berpengetahuan

Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi serta resolusi yang kukuh

Perkongsianefektif

Persekitaran korporatyang kondusif

Mentadbir sistem insurans deposit serta sistem perlindungan manfaat takaful dan

insurans

Menyediakan perlindungan terhadap kehilangan

sebahagian atau kesemua deposit dan menyediakan

perlindungan terhadap kehilangan sebahagian atau

kesemua manfaat takaful atau insurans

Menyediakan insentif bagi pengurusan risiko wajar

dalam sistem kewangan

Menggalak atau menyumbang

kepada kestabilan

sistem kewangan

Amalan urusan dan kewangan yang mantap

PEMEGANG

KEPENTINGAN

TADBIR URUS DAN

PROSES DALAMAN

PEMBELAJARAN DAN

PEMBANGUNAN

MANDAT

Dengan cara yang meminimumkan kos kepada sistem kewangan

Bahagian 2

Page 13: Rancangan Korporat 2015-2017

11

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Section II

Perbandingan Prestasi Dengan Rancangan Korporat Tahun SebelumnyaSorotan Pencapaian Kami Bagi Rancangan Korporat 2014 - 2016Imbasan Kad Skor Korporat 2014Prestasi Kewangan Lepas – Tahun 2014

3

Page 14: Rancangan Korporat 2015-2017

12

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Perbandingan Prestasi Dengan RancanganKorporat Tahun Sebelumnya

Sejajar dengan visi kami untuk menjadi pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik, Perbadanan berjaya mencapai strategi dan memenuhi sasaran prestasi utama yang dirancang. Inisiatif-inisiatif yang berjaya disempurnakan telah mengukuhkan asas dan kapasiti operasi Perbadanan serta meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam mentadbir sistem perlindungan konsumer kewangan negara.

Pada tahun 2014, Perbadanan menerima Anugerah “Sijil Merit” bagi Laporan Tahunan 2013, yang disampaikan pada Anugerah Laporan Korporat Tahunan Kebangsaan 2014.

Sasaran utama dan inisiatif sokongan telah dikenal pasti untuk menyokong hala tuju strategik Perbadanan. Keputusan unjuran yang diringkaskan dalam Kad Skor Korporat 2014 di halaman 15 hingga 17, menunjukkan bahawa kesemua inisiatif utama kami yang dirancang, berjaya disempurnakan mengikut rancangan kewangan yang diluluskan dengan 15 inisiatif berjalan lancar seperti yang dijadualkan. Ini dijelaskan dengan lebih lanjut di halaman 17.

SOROTAN PENCAPAIAN KAMI BAGI RANCANGAN KORPORAT 2014 - 2016

Perbadanan mencapai kemajuan ketara dalam Rancangan Korporat 2014 - 2016, yang bertumpu kepada inisiatif-inisiatif untuk:• mengukuhkan keberkesanan dan kesediaan operasi; • memantapkan dan mengekalkan kecekapan kakitangan dan pengurusan tenaga kerja;• mengukuhkan hubungan dengan pemegang kepentingan utama; dan • meningkatkan tahap kesedaran awam dan pendidikan konsumer kewangan.

Bahagian 3

Page 15: Rancangan Korporat 2015-2017

13

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

SOROTAN PENCAPAIAN UTAMA KAMI PADA TAHUN 2014:

PEMEGANG KEPENTINGAN

• Kami memenuhi keperluan perundangan untuk menyerahkan Laporan Tahunan 2013 kepada Menteri Kewangan pada 31 Mac 2014 dan menerbitkan Laporan Tahunan ini, selepas mendapat kelulusan daripada Parlimen.

1

• Dalam usaha kami untuk meningkatkan kesedaran berkaitan perlindungan konsumer kewangan kepada audien sasaran, kami telah menjalankan inisiatif-inisiatif berikut:

- terus melaksanakan inisiatif Rancangan Komunikasi Bersepadu kami, termasuk pengiklanan menerusi saluran televisyen, radio, dalam talian, media cetak dan media sosial. Kami juga menganjurkan pelbagai aktiviti seperti taklimat, sesi latihan, jerayawara dan pameran termasuk Program Capaian Korporat di Terengganu.

- bekerjasama dengan institusi ahli untuk memperakui kakitangan mereka di bawah program Melatih Pelatih dan akreditasi.

• Kami terus melaksanakan program pendidikan kami dan mencapai sasaran untuk melibatkan semua sekolah menengah kebangsaan di Malaysia yang berjumlah 2,239 sekolah. PIDM telah diiktiraf sebagai “Rakan Kokurikulum” oleh Kementerian Pendidikan, bukti kejayaan program pendidikan tersebut.

• Kami memeterai Memorandum Persefahaman lanjutan dengan Lembaga Penjamin Simpanan (Indonesia Deposit Insurance Corporation) dan Deposit Protection Agency, Thailand untuk menggalakkan kerjasama dan kolaborasi menerusi perkongsian dan pindahan pengetahuan.

• Kami terus mengekalkan hubungan kerja yang baik dengan penginsurans deposit lain dan bank-bank pusat di seluruh dunia menerusi penyertaan kami dalam Persatuan Penginsurans Deposit Antarabangsa dan Forum Antarabangsa Skim Jaminan Insurans serta menganjurkan dan menjadi tuan rumah lawatan sambil belajar dan seminar termasuklah:

- Lawatan rasmi oleh Penginsurans Deposit Rantau Afrika; dan

- Seminar Teknikal mengenai “Menangani Isu Kegagalan: Mengukuhkan Kerjasama Rentas Sempadan dan Melaksanakan Pemulihan Efektif dan Pelan Resolusi”.

• Kami terus menyertai forum antarabangsa dengan menghadiri, menganjur dan menjadi tuan rumah bagi pelbagai taklimat, seminar, forum dan persidangan di peringkat tempatan dan antarabangsa.

1 Dibentangkan di Dewan Rakyat pada 10 April 2014 dan Dewan Negara pada 5 Mei 2014

Bahagian 3

Page 16: Rancangan Korporat 2015-2017

14

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

TADBIR URUS DAN PROSES DALAMAN

• Sebagai sebahagian daripada program pendidikan dan orientasi Lembaga Pengarah, kami mengendalikan beberapa sesi pendidikan mengenai topik seperti “Pemulihan dan Resolusi Rentas Sempadan”, “Kesediaan Operasi bagi Intervensi dan Resolusi Kegagalan”, “Kepimpinan Strategik Lembaga Pengarah dalam Menangani Risiko Keselamatan Siber dalam Institusi Kewangan” dan “Resolusi Syarikat Insurans”.

• Kami terus menunjukkan komitmen kami terhadap Tanggungjawab Sosial Korporat yang mana kami:

- menganugerahkan biasiswa kepada 10 individu yang layak di bawah Program Biasiswa pelbagai tahun;

- mengadakan kutipan derma dan majlis sambutan Tahun Baru Cina bagi Sekolah Khas Wisma Harapan bagi golongan cacat mental;

- menganjurkan pertandingan antara bahagian untuk mengutip pek minuman terbuang yang akan dikitar semula oleh Tetra Pak untuk membina rumah bagi Orang Asli; dan

- menganjurkan aktiviti mengumpul dana bagi Pusat Kebajikan Good Shepherd untuk menyediakan bumbung baharu bagi bangunan mereka.

• Kami terus menyokong Program Pendidikan Pengarah Institusi Kewangan (Financial Institutions Directors’ Education - FIDE) dan Alumninya, FIDE FORUM.

• Cadangan pindaan perundangan kepada Akta Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (Akta PIDM) 2011 telah diusulkan kepada Jabatan Peguam Negara.

• Bagi penilaian dan pemantauan risiko institusi ahli, kami melaksanakan Model Ramalan Penarafan bagi Sistem Amaran Awal untuk bank-bank ahli. Kami juga mengeluarkan Garis Panduan Jumlah Deposit Diinsuranskan dan Premium; Garis Panduan Program Pengesahan: Sistem Premium Berbeza dan Jumlah Deposit Diinsuranskan serta Garis Panduan Sistem Premium Berbeza.

• Berkaitan dengan kesediaan operasi sekiranya berlaku aktiviti intervensi dan resolusi kegagalan, kami telah memulakan pembangunan Model Penilaian; Sistem Pembayaran Balik Premium dan Pengurusan Tuntutan dan menjalankan pemeriksaan proses pembayaran balik deposit sekiranya berlaku aktiviti intervensi dan resolusi kegagalan.

• Bagi Pengurusan Kesinambungan Urusan, kami mengendalikan ujian call-tree “secara mengejut” yang berfungsi sebagai sokongan kepada sistem pemberitahuan kecemasan automatik.

• Kami mengkaji semula dan menyemak semula Matriks Autoriti yang meringkaskan kuasa pembahagian tugas Lembaga Pengarah dan Pengurusan bagi pentadbiran harian urusan dan hal ehwal Perbadanan.

PEMBELAJARAN DAN PEMBANGUNAN

• Kami melaksanakan penilaian menyeluruh bagi Pengurusan Kanan sebagai sebahagian daripada pembangunan kepimpinan.

• Kami memulakan latihan penggiliran kerja bagi bahagian terpilih dan latihan inventori profil kerjaya bagi Pengurusan Kanan sebagai sebahagian daripada perancangan pengurusan kerjaya.

• Kami terus menerapkan nilai-nilai korporat kami dan meningkatkan pembabitan kakitangan menerusi aktiviti seperti latihan berkaitan keselamatan dan kesihatan, taklimat mengenai Kod Konflik Kepentingan dan Kod Tatalaku Urusan dan Etika, program kecergasan serta majlis Berbuka Puasa dan Makan Malam Tahunan.

Bahagian 3

Page 17: Rancangan Korporat 2015-2017

15

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Objektif Korporat Petunjuk Prestasi Utama / Inisiatif Korporat Sasaran 2014Keputusan

UnjuranDis 2014

APemegang

kepentingan yang terdidik dan

bermaklumat

1. Indeks kesedaran awam:

a. Kesedaran umum mengenai PIDM 57% P1

b. Kesedaran umum mengenai sistem insurans deposit 49% P1

c. Kesedaran umum mengenai sistem perlindungan manfaat takaful dan insurans 34% P

1

2. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Pelan Komunikasi Bersepadu Dilaksanakan dan kajian semula A

b. Program pendidikan Dilaksanakan dan kajian semula A

B Perkongsian efektif

3. Hubungan PIDM dengan:

a. Bank Negara Malaysia (BNM) Kukuh A

b. Institusi ahli Memuaskan A

c. Kementerian-kementerian dan agensi kawal selia Kerajaan lain Kukuh A

d. Penyedia perkhidmatan utama dan rakan kongsi strategik Kukuh A

e. Penginsurans deposit dan Skim Jaminan Insurans Kukuh A

f. Pemegang kepentingan utama lain Memuaskan A

4. Forum antarabangsa lain Penyertaan aktif A

5. Program Pendidikan Pengarah Institusi Kewangan (FIDE) dan Alumni (FIDE FORUM)

Penyertaan aktif dan disokong A

COrganisasi yang

ditadbir dan diurus dengan

baik

6. Penilaian Lembaga Pengarah terhadap:

a. Amalan terbaik tadbir urus yang diguna pakai dan dikekalkan

Tahap kepuasan tinggi A

b. Polisi dan amalan utama yang dipatuhi serta kekal terkini dan relevan

Tahap kepuasan tinggi A

c. Kualiti sokongan pengurusan kepada Lembaga Pengarah Tahap kepuasan tinggi A

7. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Pindaan kepada Akta PIDM Disempurnakan P2

D

Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi serta resolusi yang kukuh

8. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Garis Panduan Sistem Premium Berbeza bagi Sistem Insurans Deposit Disempurnakan A

b. Garis Panduan Sistem Levi Berbeza bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Kajian semula A

c. Rangka kerja Sistem Levi Berbeza bagi Takaful Dibangunkan dan dirundingkan A

d. Sistem Penilaian Risiko:

i. Sistem Insurans Deposit Dilaksanakan A

ii. Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Dibangunkan A

PEM

EGA

NG

KEP

ENTI

NG

AN

TAD

BIR

UR

US

DA

N P

RO

SES

DA

LAM

AN

P Berjalan lancar seperti yang dijadualkan; dan / atau dalam lingkungan bajet

A Sasaran dicapai, inisiatif disempurnakan

F Belum dimulakan / tarikh bermula pada masa hadapan

D Ditangguhkan disebabkan pengutamaan semula inisiatif tertentu

IMBASAN KAD SKOR KORPORAT 2014

Bahagian 3

Page 18: Rancangan Korporat 2015-2017

16

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Objektif Korporat Petunjuk Prestasi Utama / Inisiatif Korporat Sasaran 2014Keputusan

UnjuranDis 2014

D

Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi serta resolusi yang kukuh

e. Sistem Amaran Awal:

i. Sistem Insurans Deposit Dilaksanakan A

ii. Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Dikaji selidik A

f. Model dan Sistem Penilaian bagi Sistem Insurans Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Dibangunkan P

3

g. Pelan intervensi dan resolusi bagi institusi kewangan kompleks Dikaji selidik P

4

h. Sistem, polisi dan prosedur pengurusan tuntutan bagi ahli penginsurans:

i. Sistem Pembayaran Balik Premium dan Pengurusan Tuntutan Dibangunkan P

5

ii. Sistem Pengurusan Sokongan Pemilik Polisi - F

iii. Sistem Pengurusan Pembayaran - F

i. Simulasi bagi Intervensi dan Resolusi Kegagalan Disempurnakan P6

j. Peraturan-Peraturan:

i. Peraturan-Peraturan Maklumat Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Dirundingkan dan dilaksanakan P

7

ii. Peraturan-Peraturan Terma dan Syarat Keahlian - Sistem Insurans Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Dipantau P8

k. Program pematuhan institusi ahli dengan Akta PIDM Dilaksanakan A

EAmalan urusan dan kewangan yang mantap

9. Pelaporan menerusi:

a. Laporan Tahunan Disempurnakan A

b. Rancangan Korporat Disempurnakan A

10. Prestasi kewangan berbanding bajet yang diluluskan ±10% perbezaan A9

11. Pematuhan Kawalan Dalaman dan Pengurusan Risiko Kukuh A

12. Indeks Tahap Kepuasan terhadap perkhidmatan antara Bahagian 75% A

13. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a(i). Dana Sasaran bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans:

i(1). Dana Am Dibangunkan P10

i(2). Dana Hayat Dikaji selidik A

i(3). Kumpulan Dana Takaful - F

a(ii). Rancangan pembiayaan alternatif Dikaji selidik dan dibangunkan P

11

b. Membangunkan dan melaksanakan pelan strategik berikut:

i. Pelan Strategik Teknologi Maklumat Tahunan Disempurnakan P12

ii. Pelan Pengurusan Kesinambungan Urusan Tahunan Disempurnakan A

c. Pusat Pemulihan Bencana dan infrastruktur Pembinaan P13

d. Pengurusan Maklumat Korporat Dibangunkan dan dilaksanakan P

14

TAD

BIR

UR

US

DA

N P

RO

SES

DA

LAM

AN

Bahagian 3

Page 19: Rancangan Korporat 2015-2017

17

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Objektif Korporat Petunjuk Prestasi Utama / Inisiatif Korporat Sasaran 2014Keputusan

UnjuranDis 2014

FTenaga kerja

yang cekap dan berpengetahuan

14. Pelan pembelajaran dan pembangunan Disempurnakan A

15. Pelan pengurusan penggantian Dibangunkan dan dipantau A

GPersekitaran

korporat yang kondusif

16. Indeks Tahap Komitmen dan Kepuasan Kerja Kakitangan (tinjauan dijalankan dua tahun sekali bagi mengukur tahap kepuasan kakitangan)

- F

17. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Program berkaitan kakitangan Dilaksanakan A

1 Keputusan tinjauan pengguna akan dilaporkan dalam Laporan Tahunan 2014.

2 Pindaan kepada Akta PIDM akan dibentangkan kepada Parlimen pada tahun 2015.

3 Pembangunan Model Penilaian akan disempurnakan pada tahun 2016.

4 Kerja penyelidikan dan pembangunan berkaitan dengan pelan pemulihan dan resolusi bagi institusi kewangan kompleks berjalan lancar dan akan berterusan hingga tahun 2015.

5 Pembangunan Sistem Pembayaran Balik Premium dan Pengurusan Tuntutan akan disempurnakan pada tahun 2016.

6 Bengkel kerja, yang menumpukan kepada pembubaran sesebuah bank ahli, akan dikendalikan pada tahun 2015.

7 Peraturan-peraturan akan dikeluarkan pada tahun 2015.

8 Peraturan-peraturan yang disemak semula akan dikeluarkan pada tahun 2015.

9 Kami mencapai perbezaan positif bagi kedua-dua perbelanjaan operasi dan modal.

10 Pembangunan Dana Sasaran bagi Dana Am akan diteruskan hingga tahun 2015.

11 Pembangunan rancangan pembiayaan alternatif akan diteruskan hingga tahun 2015.

12 Kami telah menyempurnakan kebanyakan inisiatif strategik dan operasi seperti yang digariskan dalam Pelan Strategik Teknologi Maklumat PIDM kecuali bagi inisiatif-inisiatif berikut yang telah ditangguhkan: • PelaksanaanFasa2SistemPengurusanKewanganyangDiperkukuhkan• IntegrasiSistemPengurusanKewanganyangDiperkukuhkan,ModulLatihandanPembangunanSistemMaklumatSumberManusiadan

Sistem Tuntutan Perjalanan. 13

Pembinaan Pusat Pemulihan Bencana berjalan lancar seperti yang dijadualkan.14

Polisi bagi pengekalan dan pelupusan maklumat akan dilaksanakan pada tahun 2015 dan pembangunan polisi dan prosedur bagi Keselamatan Maklumat Korporat akan diteruskan sehingga tahun 2015.

PEMB

ELAJ

ARAN

DAN

PE

MBAN

GUNA

N

Bahagian 3

Page 20: Rancangan Korporat 2015-2017

18

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

PRESTASI KEWANGAN LEPAS – TAHUN 2014

A. Keputusan Operasi

2014Unjuran*

2014Bajet Perbezaan

PENDAPATAN RM’000 RM’000 RM’000 (%)Premium dan Levi** 311,000 301,000 10,000 3

Pendapatan Pelaburan 63,750 61,000 2,750 5

Jumlah Pendapatan 374,750 362,000 12,750 4

PERBELANJAAN OPERASIManfaat Kakitangan 47,610 54,850 7,240 13

Am dan Pentadbiran 25,840 33,950 8,110 24

Komunikasi 10,500 12,200 1,700 14

Jumlah Perbelanjaan Operasi 83,950 101,000 17,050 17

Lebihan Bersih 290,800 261,000 29,800 11

B. Perbelanjaan Modal

2014Unjuran*

2014Bajet Perbezaan

PERBELANJAAN MODAL RM’000 RM’000 RM’000 (%)Tanah dan Bangunan 16,450 17,000 550 3

Perabot, Kelengkapan dan Ubah Suai Pejabat 70 120 50 42

Sistem Komputer dan Peralatan Pejabat 2,340 9,630 7,290 76

Jumlah Perbelanjaan Modal 18,860 26,750 7,890 30

* Unjuran 2014 = Sebenar (Jan - Nov 2014) + Unjuran (Dis 2014)** Bagi tujuan Rancangan Korporat ini, “levi” atau “levi-levi” mempunyai erti yang sama seperti “premium” atau “premium-premium” dalam Akta

PIDM 2011

Bahagian 3

Page 21: Rancangan Korporat 2015-2017

19

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

C. Ulasan Prestasi Kewangan 2014

KEPUTUSAN OPERASI

Kami mengunjurkan lebihan bersih operasi kira-kira RM290.8 juta berbanding RM261 juta seperti yang dibajetkan dalam Rancangan Korporat. Anggaran lebihan ini lebih tinggi sebanyak RM29.8 juta atau 11%, disebabkan terutamanya oleh premium dan levi lebih tinggi yang diterima pada tahun 2014 serta jangkaan perbezaan positif bagi perbelanjaan operasi berbanding bajet.

PENDAPATAN

• Jumlah premium dan levi yang diterima daripada institusi ahli pada tahun ini ialah sebanyak RM311 juta, iaitu lebih tinggi berbanding bajet sebanyak RM10 juta atau 3%.

• Pendapatan pelaburan adalah 5% lebih tinggi berbanding bajet, disebabkan terutamanya oleh peningkatan dalam asas dana yang boleh dilaburkan serta peningkatan aliran pulangan pelaburan yang dilihat sepanjang tahun ini.

PERBELANJAAN OPERASI

• Jumlah perbelanjaan operasi sehingga 31 Disember 2014 diunjurkan sebanyak RM84 juta, iaitu RM17 juta atau 17% lebih rendah berbanding bajet.

• Perbezaan utama berbanding bajet adalah seperti berikut: - perbezaan positif bagi perbelanjaan manfaat kakitangan disebabkan terutamanya pelarasan pasaran keseluruhan

gaji asas kakitangan yang lebih rendah serta bilangan pekerja yang lebih rendah pada akhir tahun hasil daripada penjadualan masa pengambilan pekerja baharu berbanding yang dirancang;

- jangkaan perbezaan positif bagi kos am dan pentadbiran adalah disebabkan terutamanya oleh perbelanjaan lebih rendah bagi fi profesional dan pakar runding, kos penganjuran acara antarabangsa, program biasiswa dan perbelanjaan perjalanan; dan

- perbezaan positif bagi perbelanjaan komunikasi disumbangkan terutamanya daripada penangguhan pencetakan brosur, buku panduan dan risalah.

PERBELANJAAN MODAL

Perbelanjaan modal kami dijangkakan berjumlah RM7.9 juta atau 30% lebih rendah berbanding bajet terutamanya daripada perbezaan positif dalam Sistem Komputer dan Peralatan Pejabat disebabkan oleh berikut: • penangguhan pelantikan vendor untuk membangunkan Sistem Pembayaran Balik Premium dan Pengurusan Tuntutan

kerana perlu mendapatkan pandangan dan keupayaan industri untuk menyediakan data yang diperlukan serta bagi memenuhi keperluan Perbadanan di bawah peraturan-peraturan bagi manfaat yang dilindungi sebelum pembangunan sistem tersebut;

• untuk mengukuhkan secara dalaman model dipermudah sedia ada, memperincikan semua keperluan maklumat dan hubungan antara maklumat tersebut sebelum mengupah khidmat perunding luar untuk membangunkan Model Penilaian bagi Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans; dan

• penjimatan kos bagi pembangunan dan menaik taraf beberapa sistem operasi.

METODOLOGI PERUNTUKAN KOS

Sepanjang tahun ini, kami memantau, membezakan, merekod dan memperuntukkan perbelanjaan operasi dan modal antara dua sistem perlindungan dan enam Kumpulan Dana masing-masing. Bagi tahun 2014, peruntukan perbelanjaan operasi bagi Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans masing-masing ialah pada 73% dan 27%, manakala peruntukan perbelanjaan modal masing-masing ialah pada 77% dan 23%. Kami akan terus memperuntukkan semua kos langsung dan tidak langsung kepada Kumpulan Dana masing-masing berdasarkan kepada undang-undang yang relevan.

Secara ringkasnya, kami mencapai perbezaan positif dalam kedua-dua perbelanjaan operasi dan modal kami kerana kami terus mengamalkan pengurusan kewangan berhemat dan kawalan dalaman yang kukuh. Sepanjang tahun 2014, kami melaksanakan inisiatif-inisiatif utama yang dirancang mengikut Rancangan Korporat kami. Semua inisiatif-inisiatif ini disempurnakan mengikut rancangan kewangan yang diluluskan.

Bahagian 3

Page 22: Rancangan Korporat 2015-2017

20

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Rancangan Tiga Tahun Kami 2015 - 2017Persekitaran OperasiUlasan Pengurusan Risiko OrganisasiAndaian Perancangan UtamaHala Tuju StrategikKad Skor Korporat 2015 - 2017Rancangan Kewangan 2015Unjuran Kewangan 2016 - 2017

4

Page 23: Rancangan Korporat 2015-2017

21

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Rancangan Tiga Tahun Kami 2015 - 2017

PERSEKITARAN OPERASI

Sebagai sebahagian penting daripada rangka kerja jaringan keselamatan dengan mandat kestabilan kewangan, Perbadanan mengguna pakai proses penilaian risiko kukuh untuk mengenal pasti isu-isu dan risiko berterusan dan baru muncul yang boleh menjejaskan Perbadanan, pendeposit, pemilik polisi dan institusi ahli kami. Sehubungan dengan ini, kami sentiasa memantau dan menilai aliran dan perkembangan ekonomi dunia dan domestik serta persekitaran operasi institusi ahli. Dalam organisasi, kami terus mengguna pakai rangka kerja Pengurusan Risiko Organisasi untuk mengenal pasti dan menilai semua risiko material yang boleh menjejaskan keupayaan Perbadanan untuk memenuhi mandat dan objektifnya dengan efektif dan efisien.

PERSEKITARAN EKONOMI

Ekonomi global menunjukkan pertumbuhan yang agak tidak sekata. Ketika ekonomi Amerika Syarikat sedang meningkat semula dengan landasan pertumbuhan kukuh, terdapat kebimbangan zon Eropah dan China akan mencatatkan pertumbuhan lemah. Di China, peningkatan pesat nisbah hutang swasta keluaran Dalam Negara Kasar cukup membimbangkan, memberikan risiko besar kepada prospek pertumbuhan jangka sederhana negara tersebut. Melangkah ke hadapan, walaupun pemulihan ekonomi global sederhana dijangka berterusan, risiko kepada pertumbuhan global sudah pastinya meningkat, mencerminkan kebimbangan terhadap prospek pertumbuhan di zon Eropah dan China, serta peningkatan ketegangan geopolitik.

Bagaimanapun, ekonomi Malaysia kekal berdaya tahan pada tahun 2014, disokong oleh eksport tinggi dan perbelanjaan kukuh sektor swasta. Dengan keadaan monetari yang kondusif, ekonomi Malaysia dijangka terus berada di landasan pertumbuhan kukuh, disokong oleh permintaan domestik yang tinggi walaupun dalam suasana polisi fiskal yang semakin diperketatkan.

PERSEKITARAN INSTITUSI AHLI

Keseluruhan prospek sistem kewangan domestik masih kekal utuh, disokong oleh institusi kewangan yang mapan, keadaan pasaran kewangan yang teratur dan keyakinan tinggi terhadap sistem kewangan. Walaupun peningkatan hutang isi rumah dan inflasi terus menjadi kebimbangan, institusi ahli kami secara keseluruhannya kukuh dan berpendapatan positif, disokong oleh permodalan yang mapan. Justeru, kami tidak menjangkakan sebarang aktiviti intervensi atau resolusi kegagalan dalam kalangan institusi ahli kami semasa tempoh perancangan. Pada masa hadapan, kami akan terus berwaspada dalam mengenal pasti sebarang risiko yang memberi kesan kepada institusi ahli memandangkan wujudnya potensi risiko negatif daripada persekitaran luaran.

Bahagian 4

Page 24: Rancangan Korporat 2015-2017

22

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

ULASAN PENGURUSAN RISIKO ORGANISASI

Perbadanan berjaya menyempurnakan satu lagi kitaran penuh aktiviti penilaian risiko Pengurusan Risiko Organisasi pada tahun 2014, dengan tujuan untuk mengenal pasti dan menangani risiko-risiko utama yang boleh menghalang Perbadanan daripada mencapai objektifnya. Berdasarkan kepada penilaian lima kategori risiko kami, Pengurusan telah memuktamadkan bahawa tiga kategori risiko boleh diterima manakala dua kategori risiko lain boleh diuruskan.

Huraian risiko serta pelan tindakan risiko dan inisiatif-inisiatif yang dicadangkan bagi menangani lima kategori risiko tersebut adalah seperti berikut:

(a) Risiko Kewangan boleh diterima dan dalam aliran stabil.

Portfolio pelaburan Perbadanan dilabur mengikut Polisi Pelaburan Perbadanan yang diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan berupaya memenuhi keperluan tunai bagi operasi berterusannya. Menurut Akta PIDM, Menteri Kewangan boleh, selepas menerima permohonan daripada Perbadanan, memberi pinjaman wang atau menyediakan dana kepada Perbadanan. Perbadanan juga akan mencari alternatif lain untuk mengumpul dana.

(b) Risiko Insurans boleh diurus dan dalam aliran menurun.

Perbadanan terus menilai dan memantau keadaan kewangan dan profil risiko setiap institusi ahli dan industri, dan tidak menjangka untuk mengambil sebarang tindakan intervensi dan resolusi kegagalan dalam tempoh perancangan. Bagaimanapun, Perbadanan terus mengukuhkan kesediaan operasi intervensi dan resolusi kegagalan dan meminimumkan halangan kepada tindakan resolusi efektif. Perbadanan akan membangunkan dan melaksanakan bersama peraturan-peraturan yang efektif dan kukuh bagi Pelan Pemulihan dan Resolusi dengan BNM. Perbadanan juga menjalankan kajian semula berterusan bagi memantapkan Akta PIDM dan perundangan subsidiari serta mencadangkan pindaan kepada Akta PIDM, yang telah diusulkan kepada Jabatan Peguam Negara.

(c) Risiko Operasi boleh diterima dan dalam aliran menurun.

Fokus utama Perbadanan berkaitan dengan risiko kakitangan ialah untuk memiliki tenaga kerja yang sesuai dengan tugas. Perbadanan terus melaksanakan inisiatif untuk memantapkan kepakaran teknikal kakitangan dengan mendaftarkan kakitangan terbabit bagi pelbagai latihan mengenai Sistem Insurans Deposit dan Sistem

Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans serta latihan simulasi dan lawatan sambil belajar. Perancangan pengurusan penggantian juga dilaksanakan dan pengganti berpotensi dalam bahagian-bahagian atau jabatan-jabatan telah dikenal pasti. Keseimbangan kerja dan kehidupan juga diberi penekanan, yang mana kakitangan digalakkan menggunakan kelayakan cuti mereka dan mengambil cuti wajib. Berkaitan Risiko Maklumat, Perbadanan telah mengeluarkan Polisi Klasifikasi Maklumat dan amalan bagi mengelaskan maklumat berdasarkan kepada sensitiviti dan kepentingannya.

(d) Risiko Reputasi boleh diurus dan dalam aliran menurun.

Perbadanan terus menumpukan kepada meningkatkan kesedaran awam dan pemahaman terhadap Sistem Insurans Deposit, Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans serta Perbadanan menerusi program kesedaran awam pelbagai tahun dan inisiatif pendidikan. Berhubung interaksi dengan pemegang kepentingan, Perbadanan terus mengadakan sesi taklimat bagi pelbagai pemegang kepentingan termasuk institusi ahli, agensi Kerajaan, institusi pengajian tinggi dan orang awam. Bagi peringkat antarabangsa, penglibatan aktif PIDM dalam Persatuan Penginsurans Deposit Antarabangsa dan Forum Antarabangsa Skim Jaminan Insurans terus meningkatkan lagi kedudukan penting PIDM dalam industri sebagai pihak berkuasa perlindungan konsumer kewangan dengan amalan terbaik.

(e) Risiko Strategik dan Tadbir urus boleh diterima dan dalam aliran menurun.

Kemapanan jangka panjang merupakan fokus utama bagi Perbadanan. Kami terus menumpukan kepada melaksanakan amalan tadbir urus yang baik dan pengurusan yang efektif. Keberkesanan pengurusan Lembaga Pengarah Perbadanan diberi penilaian “Kukuh” oleh pihak bebas yang menjalankan penilaian keberkesanan ini pada tahun 2013. Pada masa hadapan, hubungan dengan pemegang kepentingan akan diperkukuh menerusi pelbagai langkah.

Bahagian 4

Page 25: Rancangan Korporat 2015-2017

23

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Jadual di bawah menunjukkan pengkadaran setiap kategori risiko dan subkategori risikonya:

Kategori Risiko / Subkategori Risiko Pengkadaran

Risiko Residual

Aliran Risiko

Risiko Kewangan: Ini merujuk kepada kumpulan risiko yang berpunca daripada pergerakan negatif dalam nilai aset dan liabiliti kewangan, kedua-duanya di dalam dan di luar lembaran imbangan. Kategori Risiko Kewangan – biasanya dipacu oleh faktor-faktor luaran – secara umumnya terdiri daripada Risiko Pasaran (termasuk ekuiti, mata wang asing atau aset, kadar faedah yang memberi kesan kepada harga atau nilai), Risiko Mudah Tunai dan Risiko Kredit.

2

a) Risiko Pasaran: Risiko kerugian berkaitan dengan pergerakan negatif dalam kadar atau harga pasaran.

b) Risiko Mudah Tunai: Risiko yang mana dana tidak tersedia kepada Perbadanan tepat pada masanya bagi memenuhi obligasinya apabila diperlukan semasa operasi biasa dan / atau semasa berlakunya sesuatu Intervensi dan Resolusi Kegagalan.

Risiko Insurans: Ini merujuk kepada kumpulan risiko berkaitan dengan keupayaan Perbadanan dalam melaksanakan penilaian, pemantauan, intervensi, dan risiko berkaitan yang lain dalam mentadbir Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans.

a) Risiko Penilaian dan Pemantauan: Ini merujuk kepada risiko yang mana Perbadanan gagal mengenal pasti, memantau dan melaporkan dengan segera mengenai institusi ahli berisiko tinggi yang memberi ancaman kepada mandat Perbadanan.

b) Risiko Intervensi dan Resolusi Kegagalan: Ini merujuk kepada kesediaan Perbadanan untuk melaksanakan tindakan intervensi dan resolusi kegagalan secara efektif berkaitan dengan institusi ahli bermasalah dengan cara yang memenuhi mandat Perbadanan.

c) Risiko Kuasa Insurans: Ini merujuk kepada peristiwa risiko yang berkaitan dengan keberkesanan Akta PIDM dan undang-undang berkaitan.

Risiko Operasi: Ini merujuk kepada risiko berkaitan dengan proses dalaman, kakitangan, teknologi maklumat, keperluan pematuhan dan keselamatan maklumat yang boleh menjejaskan keupayaan Perbadanan untuk melaksanakan mandatnya.

a) Risiko Pematuhan dan Undang-Undang: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan kegagalan Perbadanan untuk mengenal pasti, membuat pertimbangan, memenuhi atau mematuhi undang-undang, surat pekeliling, polisi dalaman serta obligasi dan keperluan lain, dalam menjalankan urusan dan hal ehwalnya.

b) Risiko Maklumat: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan kegagalan Perbadanan dalam melindungi keselamatan maklumat sulit.

c) Risiko Teknologi Maklumat: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan kemerosotan sistem teknologi maklumat dan keupayaan sistem ini untuk menyokong Perbadanan secara efektif dalam menjalankan urusan dan hal ehwalnya serta mencapai mandatnya.

d) Risiko Proses: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan pelaksanaan yang tidak betul, kegagalan atau jurang dalam polisi, amalan atau kawalan dalam proses.

e) Risiko Kakitangan: Ini merujuk kepada perisiwa risiko akibat daripada kekurangan kecekapan, kapasiti atau prestasi, atau layanan tidak wajar daripada kakitangan Perbadanan.

f) Risiko Keselamatan Fizikal: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan kegagalan Perbadanan memastikan keselamatan kakitangan dan sekuriti asetnya.

2 Risiko Kewangan Perbadanan ketika ini bertumpu kepada dua subkategori risiko, iaitu Risiko Pasaran dan Risiko Mudah Tunai

Bahagian 4

Page 26: Rancangan Korporat 2015-2017

24

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Kategori Risiko / Subkategori Risiko Pengkadaran

Risiko Residual

Aliran Risiko

Risiko Reputasi: Ini merujuk kepada peristiwa yang mungkin memberi kesan negatif kepada kepercayaan dan keyakinan pemegang kepentingan utama terhadap keupayaan dan kemampuan Perbadanan untuk melaksanakan mandatnya.

a) Risiko Liputan Media: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan ulasan media, pelaporan dan keberkesanan komunikasi Perbadanan.

b) Risiko Imej / Persepsi: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan kesedaran dan pemahaman mengenai peranan Perbadanan.

Risiko Strategik dan Tadbir Urus:Ini merujuk kepada risiko yang menjejaskan pencapaian hala tuju strategik Perbadanan seperti yang digariskan dalam Rancangan Korporat dan risiko-risiko yang mungkin menghalang keberkesanan struktur dan proses tadbir urusnya.

a) Risiko Luaran: Ini merujuk kepada peristiwa risiko luaran yang tidak dapat dikawal yang mengancam kemampuan Perbadanan untuk memenuhi mandatnya serta menjalankan urusan dan hal ehwalnya.

b) Risiko Tadbir Urus: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan hubungan Perbadanan dengan pemegang kepentingannya, Lembaga Pengarah dan Pengurusan, serta persekitaran kawalan dalamannya.

c) Risiko Strategik: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan keputusan strategik yang lemah, pelaksanaan keputusan yang tidak sesuai atau tindak balas yang perlahan terhadap perubahan persekitaran.

d) Risiko Kesinambungan Urusan: Ini merujuk kepada peristiwa risiko berkaitan dengan gangguan yang memberi kesan kepada kakitangan, premis atau operasi Perbadanan yang menghalang kemampuannya untuk mencapai mandat serta menjalankan urusan dan hal ehwalnya.

Boleh DiterimaRisiko residual boleh diterima dan amalan pengurusan risiko yang sesuai dilaksanakan.

Boleh DiurusRisiko residual mewajarkan pelan tindakan risiko sebagai mitigasi, dan tindakan mitigasi yang sesuai dan tepat pada masa dilaksanakan untuk menangani risiko tersebut.

PeringatanRisiko residual mewajarkan pemantauan rapi, dan / atau inisiatif yang telah dikenal pasti sebelumnya untuk mengukuhkan pengurusan risiko yang tidak dilaksanakan sepenuhnya, walaupun tindakan yang sesuai dan tepat pada masa sedang dijalankan untuk berbuat demikian.

Kebimbangan SeriusRisiko residual tidak boleh diterima dan mungkin termasuk jurang ketara yang wujud dalam amalan dan kawalan pengurusan risiko.

Menurun Stabil

Pengkadaran Risiko Residual:

Aliran Risiko:

Bahagian 4

Page 27: Rancangan Korporat 2015-2017

25

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Hala tuju strategik, pelan dan bajet sokongan yang digariskan dalam Rancangan Korporat ini adalah berdasarkan andaian-andaian perancangan utama yang dinyatakan seperti berikut.

a) Persekitaran ekonomi domestik dan sistem kewangan kami akan kekal berdaya tahan.

b) Mandat Perbadanan akan kekal terkini dan relevan. Selain itu, kami akan membuat kajian dan membuat pertimbangan bagi implikasi cadangan pengukuhan peranan kami sebagai Pihak Berkuasa Resolusi Nasional.

c) Tiada aktiviti Intervensi dan Resolusi Kegagalan dijangka berlaku sepanjang tempoh perancangan. Bagaimanapun, Perbadanan perlu bersedia dari segi operasi, yang akan memerlukan pengukuhan berterusan kepakaran, instrumen dan infrastruktur yang perlu bagi menyokong aktiviti Intervensi dan Resolusi Kegagalan serta Pelan Pemulihan dan Resolusi.

d) Pembiayaan Perbadanan:(i) pendapatan premium dan levi akan meningkat sejajar dengan pertumbuhan jumlah deposit diinsuranskan bagi bank-

bank ahli dan jumlah sijil atau polisi yang layak bagi ahli penginsurans, seperti berikut:

• PremiumdanrangkakerjaDanaSasaranbankahli- Susulan pelaksanaan rangka kerja Dana Sasaran, kadar premium di bawah Sistem Premium Berbeza bagi

kategori kadar terbaik akan meningkat dari 0.05% pada tahun 2014 kepada kadar 0.06% dalam tempoh perancangan tersebut. Tempoh masa untuk mencapai paras Dana Sasaran yang ditetapkan diunjurkan antara lapan hingga 10 tahun.

- Selain itu, pendapatan premium dijangka meningkat susulan pelaksanaan Sistem Premium Berbeza yang disemak semula pada tahun 2015.

• LevidanrangkakerjaDanaSasaranahlipenginsurans- Bagi ahli penginsurans konvensional, levi akan berdasarkan kepada Sistem Levi Berbeza dan kadar diluluskan

yang dikira mengikut Liabiliti Penilaian Aktuari dan / atau premium bersih Jumlah Polisi yang Layak. - Bagi pengendali takaful, levi akan terus berdasarkan kepada kadar rata bagi tahun 2015 dan selanjutnya,

berdasarkan kepada Sistem Levi Berbeza dan kadar diluluskan yang dikira mengikut Liabiliti Penilaian Aktuari dan / atau premium bersih Jumlah Sijil yang Layak.

- Rangka kerja Dana Sasaran bagi ahli penginsurans am dan hayat konvensional akan dilaksanakan dalam tempoh perancangan.

(ii) pendapatan pelaburan dijana daripada rizab yang disimpan dalam enam Kumpulan Dana. Objektif Polisi Pelaburan kami adalah untuk mencapai pemeliharaan modal dan mudah tunai. Sehubungan itu, diandaikan bahawa hasil pelaburan akan kekal stabil.

e) Perbadanan akan terus bergantung kepada kumpulan teras kakitangan yang disokong oleh penyedia perkhidmatan dan rakan kongsi utama, hubungan kerja berterusan yang baik dengan pemegang kepentingan serta proses, sistem dan infrastruktur yang efektif. Bilangan kakitangan tidak dijangka bertambah dengan ketara semasa tempoh perancangan.

ANDAIAN PERANCANGAN UTAMA

Bahagian 4

Page 28: Rancangan Korporat 2015-2017

26

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Sorotan pelan dan inisiatif operasi utama yang menyokong hala tuju strategik dinyatakan seperti berikut.

MENGUKUHKAN KEBERKESANAN DAN KESEDIAAN OPERASI: Kesediaan operasi kekal menjadi keutamaan bagi Perbadanan dengan tumpuan kepada penilaian dan pemantauan risiko berterusan institusi ahli kami serta mengembangkan kapasiti Intervensi dan Resolusi Kegagalan kami. Perbadanan terus meningkatkan keberkesanan dan kecekapan operasinya dalam semua bahagian kerana ini penting bagi memastikan Perbadanan memenuhi mandat dan objektifnya. Infrastruktur dan proses yang perlu akan terus diperkukuhkan bagi menyokong keupayaan dan kapasiti Perbadanan untuk menangani dengan segera intervensi dan resolusi kegagalan institusi ahli serta resolusi institusi kewangan yang besar dan kompleks. Di samping itu, adalah penting untuk mengekalkan dan mengeratkan perkongsian dengan peserta jaringan keselamatan kewangan lain serta hubungan kerja dengan pemegang kepentingan utama.

Penilaian dan Pemantauan Risiko: Sepanjang beberapa tahun ini, Perbadanan telah berjaya melaksanakan platform yang kukuh bagi fungsi penilaian dan pemantauan risiko, yang membolehkan Perbadanan mengenal pasti dan bertindak balas dengan segera kepada risiko-risiko yang berpotensi menjejaskan institusi ahli.

Bagi memastikan rangka kerja dan sistem sedia ada terus efektif, adalah penting untuk terus mengkaji dan mengikuti perkembangan terkini dan perubahan dalam peraturan dan polisi yang memberi kesan kepada institusi ahli. Justeru, infrastruktur dan keupayaan penilaian risiko akan memerlukan pengukuhan berterusan. Berkenaan infrastruktur, usaha-usaha akan disalurkan untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan Sistem Penilaian Risiko sedia ada bagi Sistem Insurans Deposit sejajar dengan pengukuhan yang dibuat pada sumber data di bawah Sistem Statistik Bersepadu BNM. Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans, tumpuan adalah untuk menyempurnakan Sistem Penilaian Risiko Takaful dan Insurans bagi menyokong penilaian dan pemantauan risiko ahli penginsurans. Di samping itu, keupayaan penilaian risiko kami juga akan diperkukuhkan dengan pembangunan Model Ramalan Penarafan bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans, yang merupakan satu sistem model statistik yang meramalkan kemungkinan sebarang perubahan kepada penarafan sedia ada institusi ahli. Berkaitan dengan premium dan levi, inisiatif utama adalah pembangunan rangka kerja Sistem Levi Berbeza bagi pengendali takaful menjelang tahun 2016. Bagi Sistem Insurans Deposit, pengukuhan rangka kerja Sistem Premium Berbeza sedia ada bakal dilaksanakan pada tahun 2015. Pengukuhan tersebut melibatkan terutamanya cadangan perubahan kepada pendekatan penilaian kuantitatif yang akan membawa kepada suatu penilaian lebih menyeluruh bagi bank ahli. Selain itu, rangka kerja Dana Sasaran juga akan disempurnakan semasa tempoh perancangan.

Di persada antarabangsa, Malaysia, menerusi Perbadanan, diiktiraf sebagai peneraju dunia dalam pembangunan dan pelaksanaan Sistem Insurans Deposit yang menyeluruh. Sebagai sebahagian daripada inisiatif di bawah Kumpulan Insurans Deposit Islam, Perbadanan menerajui pembangunan Prinsip Teras Persatuan Insurans Deposit Antarabangsa bagi Sistem Insurans Deposit Islam Efektif. Inisiatif ini penting memandangkan keperluan yang semakin meningkat untuk menubuhkan Sistem Insurans Deposit Islam yang efektif susulan pertumbuhan pesat dalam industri perkhidmatan kewangan Islam.

HALA TUJU STRATEGIK

Dalam membangunkan Rancangan Korporat, Perbadanan mengkaji semula hala tuju strategiknya, dengan mengambil kira persekitaran operasi semasa dan yang dijangkakan serta risiko-risiko utama yang dihadapi oleh Perbadanan. Hala tuju strategik berikut telah dikenal pasti untuk memacu aktiviti Perbadanan sepanjang tempoh perancangan:

“Perbadanan terus menggalak dan menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan dalam memenuhi mandat berkanunnya dengan keupayaan penilaian dan pemantauan risiko, intervensi dan resolusi yang kukuh. Penekanan adalah bagi kemapanan jangka panjang dan meneruskan keberkesanan operasi dalam semua bahagian. Kami, terutamanya, akan: • membangunkan organisasi pembelajaran dinamik yang menggalak dan memudahkan cara bekerja yang saling

berhubung menerusi pembelajaran, perkongsian dan kerjasama baik secara berterusan, serta memanfaatkan pengetahuan dan kemahiran kakitangan dalam Perbadanan;

• menumpukan kepada pengurusan tenaga kerja termasuk meningkatkan kecekapan kakitangan dan perancangan pengurusan penggantian;

• mengukuhkan hubungan dengan pemegang kepentingan utama; dan • meningkatkan tahap kesedaran awam dan pendidikan konsumer kewangan terhadap sistem perlindungan PIDM.”

Bahagian 4

Page 29: Rancangan Korporat 2015-2017

27

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Intervensi dan Resolusi Kegagalan: Kesediaan untuk melaksanakan Intervensi dan Resolusi Kegagalan sesebuah institusi ahli yang bermasalah merupakan suatu usaha berterusan yang memerlukan penambahbaikan berterusan dalam proses, infrastruktur dan kecekapan dengan objektif untuk mengoptimumkan proses persediaan dan perancangan untuk menjalankan satu tindakan resolusi. Memandangkan pertumbuhan sistem kewangan, dari segi saiz dan kerumitan, Perbadanan akan terus berusaha mengukuhkan dan mengemas kini tahap kesediaannya untuk bergerak seiring dengan perkembangan ini.

Tahun 2014 menandakan permulaan fasa kedua pelan tindakan kesediaan operasi. Fasa 2 merupakan keadaan kesediaan yang diperkukuhkan, yang mana Perbadanan berupaya mengendalikan tindakan Intervensi dan Resolusi Kegagalan dengan keberkesanan dan kawalan yang lebih baik. Selepas Fasa 2 selesai, Perbadanan akan berupaya untuk: • melaksanakan penilaian kos terendah bersepadu menggunakan sistem penilaian menyeluruh; • melaksanakan secara berterusan opsyen Intervensi dan Resolusi Kegagalan dengan lebih efektif menerusi perancangan,

infrastruktur dan pengurusan penyedia perkhidmatan yang lebih baik; dan • melaksanakan pembayaran balik kepada pendeposit dan pemilik polisi secara berterusan dengan gangguan minimum.

Selain daripada pemantauan intervensi secara tetap, Perbadanan akan meneruskan pembangunan Model Penilaian, yang selepas siap kelak, berupaya menjalankan pelbagai analisis kos resolusi bagi tindakan resolusi berbeza menggunakan data yang diperoleh daripada kajian usaha wajar dan pemeriksaaan persediaan. Pembangunan Sistem Pembayaran Balik Premium, Sistem Pengurusan Tuntutan dan Sistem Pengurusan Pembayaran juga akan disempurnakan dalam tempoh perancangan tersebut. Sistem-sistem ini akan membantu dalam proses pembayaran balik bagi manfaat dilindungi kepada pemilik polisi selepas pembubaran sesebuah ahli penginsurans.

Satu lagi tumpuan utama Perbadanan adalah untuk terus bekerjasama dengan BNM dalam membangunkan Rangka Kerja Pelan Pemulihan dan Resolusi bagi tujuan menangani institusi kewangan bermasalah di Malaysia secara teratur tanpa menyebabkan gangguan yang teruk kepada sistem kewangan. Selepas Rangka Kerja dan Garis Panduan Pelan Pemulihan dan Resolusi disempurnakan, institusi ahli yang relevan akan dikehendaki untuk menilai dan merancang, secara realistik dan boleh dipercayai, opysen dan tindakan pemulihan yang wajar berdasarkan kepada pencetus ditetapkan yang tertentu dan senario tekanan bagi membolehkan institusi ahli pulih dengan pantas sebelum keadaan kewangannya terus merosot.

Memantapkan Infrastruktur dan Operasi: Pelan Strategik Teknologi Maklumat yang diselaraskan kepada mandat dan objektif kami, menekankan dengan jelas keutamaan untuk membangunkan dan menyediakan keupayaan dan perkhidmatan teknologi maklumat (IT) bagi menyokong dan menambah nilai keperluan urusan Perbadanan serta menambah baik kecekapan operasi. Memandangkan teknologi terus berkembang secara beransur-ansur dan sandaran Perbadanan terhadap teknologi terus meningkat, pelaburan bagi memastikan kestabilan sistem serta integriti dan keselamatan maklumat akan diteruskan.

Seperti tempoh perancangan sebelumnya, Perbadanan akan meneruskan pembangunan dan pengukuhan sistem operasi terasnya dan keupayaan sistem ini yang menyokong penilaian risiko serta fungsi Intervensi dan Resolusi Kegagalan. Kemudahan dengan keupayaan kolaborasi maklumat juga akan terus diperluaskan bagi meningkatkan akses kepada komunikasi, pengurusan dokumen dan maklumat untuk menyokong kesediaan operasi Perbadanan serta kecemerlangan operasi. Bagi menyokong keperluan pengurusan data dan maklumat Perbadanan serta memastikan kerjasama tanpa gangguan, keselamatan maklumat kekal sebagai satu keutamaan. Ini akan dimantapkan lagi menerusi penggunaan standard keselamatan maklumat yang diterima pakai oleh industri dan pelaksanaan instrumen tambahan bagi mengurangkan ancaman siber dan ketirisan maklumat.

Dengan adanya infrastruktur IT yang kukuh, juga menyokong program pengurusan kesinambungan urusan yang mana fokusnya adalah untuk memastikan kesinambungan fungsi urusan kritikal Perbadanan sekiranya berlaku sebarang insiden dan / atau bencana yang boleh mengganggu operasi atau fungsi-fungsinya. Pembinaan Pusat Pemulihan Bencana sedang berjalan lancar dan disasarkan siap dalam tempoh perancangan.

MEMBANGUNKAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DINAMIK DAN TUMPUAN KEPADA PENGURUSAN TENAGA KERJA: Sepanjang tempoh perancangan, Pelan Strategik Modal Insan akan terus menumpukan kepada mengukuhkan tenaga kerja yang mapan, berkebolehan dan berdaya tahan.

Sejajar dengan hala tuju strategik, Perbadanan akan berusaha membangunkan sebuah organisasi pembelajaran menerusi pembangunan berterusan, peningkatan kemahiran, mengekal dan mengambil tenaga kerja yang mencatatkan prestasi tinggi. Bagi tujuan ini, usaha mengekalkan kakitangan mahir serta pembangunan kecekapan dan keupayaan kakitangan akan menjadi fokus utama. Instrumen penilaian seperti penilaian menyeluruh dan inventori profil kerjaya akan terus digunakan bagi pembangunan kepimpinan dan pengurusan kerjaya.

Bahagian 4

Page 30: Rancangan Korporat 2015-2017

28

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Perbadanan akan meneruskan usaha perancangan pengurusan penggantiannya untuk membangunkan lagi kekuatannya bagi jawatan Pengurusan utama dan jawatan kritikal yang mana pengganti berpotensi akan dilatih bagi mengambil alih jawatan kritikal apabila tiba masanya. Selain daripada peluang penggiliran pekerjaan, pertukaran pekerjaan dan peluang perkongsian pekerjaan juga akan ditawarkan kepada kakitangan dalam peranan khusus dan mereka yang memiliki kemahiran atau potensi yang diperlukan.

Dalam komitmen kami untuk menyediakan persekitaran kerja yang kondusif dan menggalakkan budaya korporat positif yang kelaknya akan meningkatkan pembabitan kakitangan dan memacu prestasi, suatu pakej penggajian yang kompetitif, tinjauan kepuasan kerja kakitangan dan aktiviti berkaitan lain juga akan terus dilaksanakan. Selain itu, inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat kami yang menyediakan biasiswa kepada penuntut, akan mewujudkan potensi kumpulan tenaga kerja bagi pasaran pekerjaan secara umumnya dan sektor perkhidmatan kewangan secara khususnya. Program biasiswa kami juga membantu mewujudkan kesedaran mengenai PIDM, mandatnya dan pemahaman yang lebih baik mengenai sistem perlindungan konsumer kewangan.

MENINGKATKAN TAHAP KESEDARAN AWAM DAN PENDIDIKAN KONSUMER KEWANGAN: Pelan Komunikasi Bersepadu menggariskan strategi dan inisiatif komunikasi Perbadanan untuk meningkatkan kesedaran awam mengenai PIDM, Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans. Sejajar dengan mandat Perbadanan untuk menggalak dan menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan Malaysia, strategi komunikasi semasa tempoh perancangan akan menumpukan kepada objektif-objektif berikut:• memaklumkan peranan Perbadanan sebagai sebahagian penting daripada jaringan keselamatan kewangan Malaysia;• meningkatkan kesedaran mengenai Sistem Insurans Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans dalam

kalangan audien sasaran yang diperluas menerusi instrumen dan saluran komunikasi yang paling sesuai dan efektif; dan • mengukuhkan lagi pemahaman mengenai produk diinsurans, ciri-ciri, manfaat dan had perlindungan Sistem Insurans

Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans menerusi pelbagai program interaksi, “call to action” dan pendekatan komunikasi berasaskan sokongan, untuk membantu orang awam membuat keputusan kewangan bermaklumat.

Strategi menyeluruh kami, seperti berikut, akan dicapai menerusi pelaksanaan pelbagai inisiatif utama seperti yang digariskan dalam rancangan: • meningkatkan komunikasi dengan audien sasaran relevan bagi penyebaran maklumat optimum dan capaian awam

maksimum;• melaksanakan inisiatif komunikasi dan instrumen utama yang efektif seperti pengiklanan dalam media cetak, penyiaran dan

elektronik, media sosial, interaksi bersama pemegang kepentingan dan program pendidikan; dan• mengukuhkan perkongsian berterusan dengan pemegang kepentingan utama dan menjalin perkongsian dengan pemegang

kepentingan relevan baharu.

Mengukuhkan dan meningkatkan kesedaran awam merupakan satu proses berterusan dalam tempoh jangka panjang dan perlu dikekalkan. Justeru, Perbadanan akan meneruskan inisiatif komunikasinya seperti taklimat, jerayawara, sesi latihan, seminar serta sesi akreditasi dan sesi Melatih Pelatih bagi memastikan kesedaran awam berterusan serta meningkatkan pemahaman tentang ciri-ciri, manfaat dan had Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans. Selain itu, Perbadanan akan meneruskan program pendidikannya bagi generasi muda dengan melaksanakan aktiviti baharu dan kreatif termasuk interaksi menerusi penggunaan media sosial.

Indeks kesedaran awam kami juga akan dinilai menerusi kaji selidik kesedaran konsumer seluruh negara. Keberkesanan strategi dan inisiatif komunikasi Perbadanan dikaji semula dan diperkukuhkan secara berterusan, berdasarkan kepada keputusan kaji selidik akhir tahun, serta perbincangan kumpulan fokus.

KAD SKOR KORPORAT 2015 - 2017

Inisiatif korporat yang akan kami laksanakan semasa tempoh perancangan tahun 2015 - 2017 dan sasaran masing-masing, termasuk kedua-dua langkah kewangan dan bukan kewangan, digariskan dalam Kad Skor Korporat di halaman-halaman berikut. Kad Skor Korporat yang mengguna pakai pendekatan Kad Skor Berimbang digunakan sebagai instrumen pengurusan prestasi untuk membantu kami memantau dan mengukur prestasi kami berbanding sasaran sepanjang tempoh perancangan. Rancangan kewangan dan unjuran yang menggariskan anggaran sumber yang diperlukan bagi menyokong pelan dan melaksanakan inisiatif kami terdapat di halaman 31 hingga 37 Rancangan Korporat ini. Kemajuan inisiatif ke arah sasaran ini akan dilaporkan dalam Laporan Tahunan 2015 kami.

Bahagian 4

Page 31: Rancangan Korporat 2015-2017

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017 29

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Objektif Korporat Petunjuk Prestasi Utama / Inisiatif KorporatSasaran

2015 2016 2017

A

Pemegang kepentingan

yang terdidik dan bermaklumat

1. Indeks kesedaran awam:

a. Kesedaran umum mengenai PIDM 53% 58% 63%

b. Kesedaran umum mengenai Sistem Insurans Deposit 42% 46% 50%

c. Kesedaran umum mengenai Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans 33% 36% 40%

2. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Pelan Komunikasi Bersepadu Dilaksanakan dan kajian semula Dilaksanakan dan kajian semula Dilaksanakan dan kajian semula

BPerkongsian

efektif

3. Hubungan PIDM dengan:

a. Bank Negara Malaysia (BNM) Kukuh Kukuh Kukuh

b. Institusi ahli Memuaskan Memuaskan Memuaskan

c. Kementerian-kementerian dan agensi kawal selia Kerajaan lain Kukuh Kukuh Kukuh

d. Penyedia perkhidmatan utama dan rakan kongsi strategik Kukuh Kukuh Kukuh

e. Penginsurans deposit dan skim jaminan insurans Kukuh Kukuh Kukuh

f. Pemegang kepentingan utama lain Memuaskan Memuaskan Memuaskan

4. Forum antarabangsa lain Penyertaan aktif Penyertaan aktif Penyertaan aktif

COrganisasi yang

ditadbir dan diurus dengan baik

5. Penilaian Lembaga Pengarah terhadap:

a. Amalan terbaik tadbir urus yang diguna pakai dan dikekalkan Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi

b. Polisi dan amalan utama yang dipatuhi serta kekal terkini dan relevan Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi

c. Kualiti sokongan pengurusan kepada Lembaga Pengarah Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi Tahap kepuasan tinggi

6. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Perundangan PIDM Dikekalkan Dikekalkan Dikekalkan

D

Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi dan resolusi yang kukuh

7. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a. Rangka kerja Sistem Levi Berbeza bagi Takaful Disempurnakan Dilaksanakan Kajian semula

b. Sistem Amaran Awal bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Dibangunkan Dibangunkan dan disahkan Dilaksanakan

c. Model Penilaian bagi Sistem Insurans Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans DibangunkanDibangunkan dan disempurnakan

Simulasi

d. Pelan intervensi dan resolusi bagi institusi kewangan kompleks Dibangunkan Dibangunkan Dibangunkan

PEM

EGA

NG

KEP

ENTI

NG

AN

TAD

BIR

UR

US

DA

N P

RO

SES

DA

LAM

AN

KAD SKOR KORPORAT 2015 - 2017

Page 32: Rancangan Korporat 2015-2017

Objektif Korporat Petunjuk Prestasi Utama / Inisiatif KorporatSasaran

2015 2016 2017

D

Keupayaan penilaian dan pemantauan

risiko, intervensi dan resolusi yang kukuh

e. Sistem, polisi dan prosedur pengurusan tuntutan bagi ahli penginsurans:

i. Sistem Pembayaran Balik Premium dan Pengurusan Tuntutan Dibangunkan Disempurnakan Dilaksanakan

ii. Sistem Pengurusan Sokongan Pemilik Polisi - Dibangunkan Dilaksanakan

iii. Sistem Pengurusan Pembayaran - Dibangunkan Dilaksanakan

f. Peraturan-Peraturan:

i. Peraturan-Peraturan Maklumat Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans Dilaksanakan Dipantau Dipantau

ii. Peraturan-Peraturan Terma dan Syarat Keahlian – Sistem Insurans Deposit dan Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Dilaksanakan Dipantau Dipantau

g. Program pematuhan institusi ahli dengan perundangan PIDM bagi ahli penginsurans - Dibangunkan Dilaksanakan

8. Progam Pendidikan Pengarah Institusi Kewangan (FIDE) dan FIDE FORUM Penyertaan aktif dan disokong Penyertaan aktif dan disokong Penyertaan aktif dan disokong

EAmalan urusan dan

kewangan yang mantap

9. Pelaporan menerusi:

a. Laporan Tahunan Disempurnakan Disempurnakan Disempurnakan

b. Rancangan Korporat Disempurnakan Disempurnakan Disempurnakan

10. Prestasi kewangan berbanding bajet yang diluluskan ±10% perbezaan ±10% perbezaan ±10% perbezaan

11. Kawalan Dalaman dan Pematuhan Pengurusan Risiko Kukuh Kukuh Kukuh

12. Menyempurnakan dengan jayanya inisiatif utama:

a(i). Dana Sasaran bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans:

i(1). Dana Am Dilaksanakan Kajian semula Kajian semula

i(2). Dana Hayat Dibangunkan Dilaksanakan Kajian semula

i(3). Kumpulan Dana Takaful Dikaji selidik Dibangunkan Disempurnakan

a(ii). Rancangan pembiayaan alternatif Disempurnakan Kajian semula Kajian semula

b. Pelan Strategik Teknologi Maklumat Tahunan Disempurnakan Disempurnakan Disempurnakan

c. Pusat Pemulihan Bencana dan infrastruktur Pembinaan Disempurnakan Dikekalkan

d. Pengurusan Keselamatan Maklumat Korporat Dibangunkan Kajian semula Kajian semula

FTenaga kerja

yang cekap dan berpengetahuan

13. Pelan Strategik Modal Insan Tahunan Disempurnakan Disempurnakan Disempurnakan

GPersekitaran

korporat yang kondusif

14. Indeks Tahap Komitmen dan Kepuasan Kerja Kakitangan (tinjauan dijalankan dua tahun sekali bagi mengukur tahap kepuasan kakitangan)

80% - 80%

TAD

BIR

UR

US

DA

N P

RO

SES

DA

LAM

AN

PEMB

ELAJ

ARAN

DAN

PE

MBAN

GUNA

N

KAD SKOR KORPORAT 2015 - 2017

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017 30

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Page 33: Rancangan Korporat 2015-2017

31

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Bahagian 4

RANCANGAN KEWANGAN 2015

Rancangan kewangan kami dibangunkan untuk menyokong pencapaian inisiatif yang dirancang dan digariskan seperti berikut.

A. Bajet Perbelanjaan Operasi

2015Bajet

2014Unjuran*

2014Bajet

PENDAPATAN RM’000 (%) RM’000 (%) RM’000 (%)

Premium dan Levi 364,500 83 311,000 83 301,000 83

Pendapatan Pelaburan 74,800 17 63,750 17 61,000 17

Jumlah Pendapatan 439,300 100 374,750 100 362,000 100

PERBELANJAAN OPERASI

Manfaat Kakitangan 57,250 53 47,610 57 54,850 54

Am dan Pentadbiran 37,300 34 25,840 31 33,950 34

Komunikasi 14,450 13 10,500 12 12,200 12

Jumlah Perbelanjaan Operasi 109,000 100 83,950 100 101,000 100

Lebihan Bersih 330,300 290,800 261,000

B. Bajet Perbelanjaan Modal

2015Bajet

2014Unjuran*

2014Bajet

PERBELANJAAN MODAL RM’000 (%) RM’000 (%) RM’000 (%)

Tanah dan Bangunan - - 16,450 87 17,000 64

Kenderaan Motor 460 2 - - - -

Perabot, Kelengkapan dan Ubah Suai Pejabat

4,330 22 70 -** 120 -**

Sistem Komputer dan Peralatan Pejabat

14,805 76 2,340 13 9,630 36

Jumlah Perbelanjaan Modal 19,595 100 18,860 100 26,750 100

* Unjuran 2014 = Sebenar (Jan - Nov 2014) + Unjuran (Dis 2014)** Amaun berada jauh di bawah had bundar

Page 34: Rancangan Korporat 2015-2017

32

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

C. Ulasan Bajet Operasi dan Modal

PENDAPATAN

• Pendapatan yang dibajetkan daripada premium bagi tahun 2015 akan terus berdasarkan kepada struktur kadar Sistem Premium Berbeza bagi Sistem Insurans Deposit dan pendapatan yang dibajetkan daripada levi akan berdasarkan kepada struktur kadar Sistem Levi Berbeza bagi ahli penginsurans konvensional dan struktur kadar rata bagi pengendali takaful.

• Kami menganggarkan bajet premium sebanyak RM297.5 juta diterima daripada bank ahli pada tahun 2015, iaitu RM57.8 juta atau 24% lebih tinggi berbanding premium sebenar yang diterima pada tahun 2014. Ini disebabkan terutamanya semakan semula dalam kadar premium tahunan serta jangkaan pertumbuhan sederhana Jumlah Deposit Diinsuranskan.

• Kami menganggarkan bajet levi sebanyak RM67 juta yang akan diterima daripada ahli penginsurans, iaitu RM4.3 juta atau 6% lebih rendah berbanding levi sebenar yang diterima pada tahun 2014. Bajet levi yang lebih rendah ini adalah disebabkan terutamanya jangkaan peningkatan umum kepada kategori levi ahli penginsurans di bawah Sistem Levi Berbeza.

• Pendapatan pelaburan bagi tahun 2015 dibajetkan berdasarkan kepada hasil pulangan pelaburan purata wajaran 3.2%.

PERBELANJAAN OPERASI

• Perbelanjaan manfaat kakitangan termasuk kos ganjaran tahunan bagi 164 kakitangan yang dirancang bagi tahun 2015. Peningkatan kos kakitangan adalah disebabkan terutamanya kenaikan gaji tahunan berdasarkan gaji tahun 2014 bagi kakitangan yang layak, kesan penuh kos pengambilan kakitangan baharu pada tahun 2014, jangkaan peningkatan kos insurans dan perubatan kakitangan bagi semua kategori insurans yang konsisten dengan nisbah tuntutan bagi tahun 2014 dan jumlah kakitangan yang dibajetkan bagi tahun 2015.

• Perbelanjaan am dan pentadbiran berkait terutamanya dengan kos pentadbiran operasi harian kami. Kami juga merancang pemerolehan sumber untuk menyokong semua inisiatif utama kami yang telah dikenal pasti bagi tahun 2015.

• Bajet komunikasi bagi tahun 2015 adalah untuk menyokong aktiviti komunikasi utama iaitu kempen pengiklanan, aktiviti perhubungan awam termasuk taklimat dan jerayawara, interaksi dengan media serta program pendidikan. Kami akan meneruskan pelaksanaan Pelan Komunikasi Bersepadu 2012 - 2016 pelbagai tahun kami bagi meningkatkan kesedaran dan pemahaman tentang Perbadanan, Sistem Insurans Deposit serta Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans, menggalakkan keyakinan terhadap peranan Perbadanan serta meningkatkan kesedaran dan celik kewangan, terutamanya dalam kalangan generasi muda.

PERBELANJAAN MODAL

• Perbelanjaan modal kami telah dirancang untuk menyokong inisiatif utama kami serta keberkesanan operasi menerusi pemantapan infrastruktur.

• Bajet perbelanjaan modal utama bagi tahun 2015 diperuntukkan bagi pembangunan projek Teknologi Maklumat utama yang termasuk pengukuhan Sistem Penilaian Risiko, pembangunan Sistem Penilaian Risiko Takaful dan Insurans, pemantapan infrastruktur Teknologi Maklumat, kemudahan dan sistem keselamatan serta pembangunan dan pelaksanaan sistem pelaburan dan sistem bajet.

• Pembinaan Pusat Pemulihan Bencana bermula pada September 2014 dan dijadualkan siap pada Februari 2016. Projek-projek utama pada tahun 2015 berkaitan dengan pembinaan Pusat Pemulihan Bencana ialah pemasangan sistem Teknologi Maklumat dan pembinaan kelengkapan dalaman bagi Pusat Pemulihan Bencana.

• Menerusi peluasan yang dirancang bagi ruang pejabat kami, Perbadanan akan menyewa ruang tambahan dalam bangunan yang sama. Kerja-kerja pengubahsuaian bagi ruang tambahan dijangka bermula pada suku pertama tahun 2015.

Bahagian 4

Page 35: Rancangan Korporat 2015-2017

33

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

D. Lembaran Imbangan Pro Forma

2015Bajet

Jumlah

2014Unjuran*

Jumlah

2014Bajet

Jumlah

RM’000 RM’000 RM’000

ASET

Tunai dan kesetaraan tunai 14,990 15,290 19,540

Pelaburan 2,484,052 2,175,722 2,119,380

Aset lain 12,740 8,470 20,100

Hartanah dan peralatan 36,080 18,080 29,815

Jumlah Aset 2,547,862 2,217,562 2,188,835

LIABILITI

Akaun belum bayar 10,250 10,250 12,000

Jumlah Liabiliti 10,250 10,250 12,000

KUMPULAN DANA DAN RIZAB

Kumpulan Dana Insurans Deposit

Baki awal 973,137 768,355 768,137

Lebihan bagi tahun semasa 248,144 204,782 191,759

1,221,281 973,137 959,896

Kumpulan Dana Perlindungan Manfaat Takaful Dan Insurans

Baki awal 1,234,175 1,148,157 1,147,698

Lebihan bagi tahun semasa 82,156 86,018 69,241

1,316,331 1,234,175 1,216,939

Jumlah Kumpulan Dana Dan Rizab 2,537,612 2,207,312 2,176,835

Jumlah Liabiliti, Kumpulan Dana Dan Rizab 2,547,862 2,217,562 2,188,835

* Unjuran 2014 = Sebenar (Jan - Nov 2014) + Unjuran (Dis 2014)

Bahagian 4

Page 36: Rancangan Korporat 2015-2017

34

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

E. Penyata Aliran Tunai Pro Forma

2015 Bajet

2014Unjuran*

2014Bajet

RM’000 RM’000 RM’000

ALIRAN TUNAI DARIPADA AKTIVITI OPERASI

Penerimaan premium dan levi daripada institusi ahli 364,500 311,000 301,000

Penerimaan pendapatan pelaburan 67,400 53,805 61,000

Pembayaran semasa beroperasi kepada penyedia perkhidmatan dan kakitangan

(87,200) (77,280) (75,000)

Aliran tunai bersih daripada aktiviti operasi 344,700 287,525 287,000

ALIRAN TUNAI DARIPADA AKTIVITI PELABURAN

Hasil daripada jualan sekuriti pelaburan 3,055,000 2,682,210 4,050,000

Pembelian sekuriti pelaburan (3,385,000) (2,969,653) (4,323,000)

Pembelian hartanah dan peralatan (15,000) (4,751) (11,000)

Aliran tunai bersih yang digunakan dalam aktiviti pelaburan (345,000) (292,194) (284,000)

Kenaikan / (pengurangan) bersih dalam tunai dan kesetaraan tunai (300) (4,669) 3,000

Tunai dan kesetaraan tunai pada awal tahun 15,290 19,959 16,540

Tunai dan kesetaraan tunai pada akhir tahun 14,990 15,290 19,540

* Unjuran 2014 = Sebenar (Jan - Nov 2014) + Unjuran (Dis 2014)

Bahagian 4

Page 37: Rancangan Korporat 2015-2017

35

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Unjuran kewangan bagi tahun 2016 dan 2017 telah disediakan berdasarkan kepada unjuran dan andaian konservatif merujuk kepada aliran pendapatan dan perbelanjaan Perbadanan sebelum ini.

A. Penyata Pendapatan Komprehensif Pro Forma (Diunjur)

2015Bajet

Tahun-Ke-Tahunkenaikan /

(pengurangan)2016

Unjuran

Tahun-Ke-Tahunkenaikan /

(pengurangan)2017

Unjuran

PENDAPATAN RM’000 (%) RM’000 (%) RM’000

Premium dan Levi 364,500 6 385,700 6 408,300

Pendapatan Pelaburan 74,800 18 88,150 13 99,500

Jumlah Pendapatan 439,300 8 473,850 7 507,800

PERBELANJAAN OPERASI

Manfaat Kakitangan 57,250 8 61,930 6 65,860

Am dan Pentadbiran 37,300 (2) 36,410 5 38,240

Komunikasi 14,450 3 14,890 1 15,000

Jumlah Perbelanjaan Operasi 109,000 4 113,230 5 119,100

Lebihan Bersih 330,300 9 360,620 8 388,700

PENDAPATAN

• Premium dan levi dijangka meningkat dengan konsisten pada 6% setahun. Kenaikan premium dijangka sejajar dengan unjuran pertumbuhan sederhana Jumlah Deposit Diinsuranskan dan penggunaan kadar premium tahunan yang sama bagi tahun taksiran 2015 hingga 2017. Kenaikan levi dijangka sejajar dengan aliran sejarahnya sebelum ini.

PERBELANJAAN OPERASI

• Perbelanjaan manfaat kakitangan bagi tahun 2016 dan 2017 dijangka meningkat secara konsisten dengan kenaikan gaji tahunan purata pada tahun-tahun sebelumnya dan kenaikan manfaat kakitangan lain dan kos berkaitan seperti insurans.

• Perbelanjaan am dan pentadbiran pada tahun 2016 diunjur lebih rendah berbanding amaun yang dibajetkan pada tahun 2015 berdasarkan perkara berikut:- pengurangan ketara kos bagi penganjuran acara kerana tidak ada sebarang acara utama yang akan dianjurkan pada

tahun 2016;- fi profesional dan perundingan yang lebih rendah kerana khidmat pakar perunding bagi inisiatif utama seperti Pelan

Pemulihan dan Resolusi dan Model Penilaian akan diperoleh pada tahun 2015; dan - kos pengambilan kakitangan yang lebih rendah kerana Perbadanan dijangka beroperasi pada kapasiti penuh menjelang

tahun 2015. Bagaimanapun, susut nilai akan meningkat pada tahun 2016 sejajar dengan penyempurnaan pembinaan Pusat Pemulihan

Bencana bersama dengan pemasangan sistem komputer dan kelengkapan dalaman. • Perbelanjaan am dan pentadbiran pada tahun 2017 diunjur meningkat sebanyak 5% berbanding tahun 2016 berikutan

kenaikan kos penyelenggaraan pejabat dan bangunan, caj utiliti dan telekomunikasi kerana Pusat Pemulihan Bencana akan beroperasi penuh menjelang tahun 2017.

• Perbelanjaan komunikasi diunjur meningkat dengan konsisten pada tahun 2016 dan 2017 sejajar dengan kenaikan kos bagi pengiklanan di televisyen, media cetak dan radio.

UNJURAN KEWANGAN 2016 - 2017

Bahagian 4

Page 38: Rancangan Korporat 2015-2017

36

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

B. Lembaran Imbangan Pro Forma (Diunjur)

2015 Bajet

Jumlah

2016Unjuran Jumlah

2017Unjuran Jumlah

RM’000 RM’000 RM’000

ASET

Tunai dan kesetaraan tunai 14,990 13,790 13,690

Pelaburan 2,484,052 2,840,012 3,237,802

Aset lain 12,740 13,770 13,680

Hartanah dan peralatan 36,080 39,910 31,010

Jumlah Aset 2,547,862 2,907,482 3,296,182

LIABILITI

Akaun belum bayar 10,250 9,250 9,250

Jumlah Liabiliti 10,250 9,250 9,250

KUMPULAN DANA DAN RIZAB

Kumpulan Dana Insurans Deposit

Baki awal 973,137 1,221,281 1,491,746

Lebihan bagi tahun semasa 248,144 270,465 291,525

1,221,281 1,491,746 1,783,271

Kumpulan Dana Perlindungan Manfaat Takaful Dan Insurans

Baki awal 1,234,175 1,316,331 1,406,486

Lebihan bagi tahun semasa 82,156 90,155 97,175

1,316,331 1,406,486 1,503,661

Jumlah Kumpulan Dana Dan Rizab 2,537,612 2,898,232 3,286,932

Jumlah Liabiliti, Kumpulan Dana Dan Rizab 2,547,862 2,907,482 3,296,182

Bahagian 4

Page 39: Rancangan Korporat 2015-2017

37

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

C. Penyata Aliran Tunai Pro Forma (Diunjur)

2015 Bajet

2016Unjuran

2017Unjuran

RM’000 RM’000 RM’000

ALIRAN TUNAI DARIPADA AKTIVITI OPERASI

Penerimaan premium dan levi daripada institusi ahli 364,500 385,700 408,300

Penerimaan pendapatan pelaburan 67,400 79,400 89,600

Pembayaran semasa beroperasi kepada penyedia perkhidmatan dan kakitangan

(87,200) (96,300) (101,000)

Aliran tunai bersih daripada aktiviti operasi 344,700 368,800 396,900

ALIRAN TUNAI DARIPADA AKTIVITI PELABURAN

Hasil daripada jualan sekuriti pelaburan 3,055,000 3,520,000 4,050,000

Pembelian sekuriti pelaburan (3,385,000) (3,880,000) (4,435,000)

Pembelian hartanah dan peralatan (15,000) (10,000) (12,000)

Aliran tunai bersih yang digunakan dalam aktiviti pelaburan (345,000) (370,000) (397,000)

Pengurangan bersih dalam tunai dan kesetaraan tunai (300) (1,200) (100)

Tunai dan kesetaraan tunai pada awal tahun 15,290 14,990 13,790

Tunai dan kesetaraan tunai pada akhir tahun 14,990 13,790 13,690

Bahagian 4

Page 40: Rancangan Korporat 2015-2017

38

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

KesimpulanHalangan Pencapaian Rancangan KorporatRingkasan

5

Page 41: Rancangan Korporat 2015-2017

39

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Kesimpulan

HALANGAN PENCAPAIAN RANCANGAN KORPORAT

Inisiatif yang dirancang seperti yang digariskan dalam Rancangan Korporat ini boleh dicapai dengan tahap komitmen tinggi dan penglibatan penuh kakitangan kami, diterajui kepimpinan berwibawa, pelaksanaan rangka kerja tadbir urus dan kawalan yang kukuh serta proses dan infrastruktur yang mantap. Hubungan erat dengan pemegang kepentingan utama juga turut sama pentingnya dalam membantu kami mencapai objektif kami.

Bagaimanapun, sekiranya berlaku intervensi atau resolusi kegagalan dalam institusi ahli yang bermasalah atau kehilangan kakitangan penting, peristiwa seumpama itu berkemungkinan memerlukan pengutamaan semula inisiatif yang dirancang dan penumpuan semula sumber tersedia kami pada tugas yang penting pada masa itu. Dalam menangani potensi risiko-risiko yang boleh menghalang pencapaian Rancangan ini, kami telah membangunkan pelan tindakan berikut:

• sekiranya aktiviti intervensi atau resolusi kegagalan berlaku semasa tempoh perancangan, kami akan membuat pengutamaan semula inisiatif kami dan menyelaraskan semula sumber tersedia kami dan pada masa yang sama mengekalkan operasi semua fungsi kritikal; dan

• kami terus melaksanakan perancangan pengurusan penggantian menyeluruh bagi jawatan-jawatan utama untuk memastikan impak kehilangan kakitangan penting dapat dikurangkan.

Meskipun peristiwa-peristiwa sedemikian adalah di luar kawalan kami, kami akan terus memantau persekitaran operasi bagi memastikan risiko-risiko yang boleh menghalang pencapaian Rancangan kami dapat diuruskan dan ditangani dengan berkesan.

RINGKASAN

Perbadanan telah membina asas tadbir urus dan amalan pengurusan terbaik yang mapan dalam usahanya untuk mengukuhkan keberkesanan dan kesediaan operasi dalam menyediakan perlindungan konsumer kewangan kepada pendeposit serta pemilik polisi insurans. Kami akan terus memulakan inisiatif baharu serta mengkaji semula dan memantapkan inisiatif semasa dan sedia ada bagi memastikan Perbadanan sentiasa berada dalam tahap kesediaan dan keberkesanan dalam memenuhi mandatnya.

Ketika kami memasuki tahun ke-10 mentadbir sistem perlindungan konsumer kewangan, Perbadanan akan terus membangunkan usaha berkaitan dengan kesediaannya untuk melaksanakan intervensi sekiranya berlaku kegagalan institusi ahli, tanpa mengira saiz dan kerumitannya serta menyumbang kepada keyakinan awam terhadap kestabilan sistem kewangan dengan meningkatkan kesedaran awam. Dalam usaha kami untuk menjadi sebuah organisasi pembelajaran, kami akan terus menumpukan kepada pengurusan tenaga kerja dan perancangan pengurusan penggantian, di samping mengukuhkan hubungan dan kerjasama baik dengan pemegang kepentingan utama.

Bahagian 5

Page 42: Rancangan Korporat 2015-2017

40

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Lampiran: Mengenai PIDMMengenai PerbadananMandat KamiInstitusi Ahli KamiLembaga PengarahJawatankuasa Pengurusan EksekutifHubungi Kami

6

Page 43: Rancangan Korporat 2015-2017

41

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Lampiran: Mengenai PIDM

MENGENAI PERBADANAN

PIDM merupakan badan berkanun yang ditubuhkan pada tahun 2005 di bawah Akta Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (Akta PIDM) 2011. Peranan kami di bawah Akta PIDM adalah untuk mentadbir dan menyediakan perlindungan insurans deposit bagi melindungi pendeposit daripada kehilangan sebahagian atau kesemua deposit mereka serta sistem perlindungan manfaat takaful dan insurans untuk melindungi pemilik sijil takaful dan polisi insurans sekiranya berlaku kegagalan institusi ahli.

Sebagai sebahagian penting daripada jaringan keselamatan kewangan negara, kami mempunyai kuasa yang luas untuk menggalak dan menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan, menyediakan insentif bagi pengurusan risiko yang mantap, melaksanakan intervensi dan resolusi bagi institusi ahli bermasalah dan bertindak demi kepentingan pendeposit dan pemilik polisi insurans dan sijil takaful.

PIDM melapor kepada Parlimen menerusi Menteri Kewangan. Kami juga dikenali sebagai Malaysia Deposit Insurance Corporation, terutamanya dalam konteks antarabangsa.

MANDAT KAMI

Mandat PIDM digariskan dalam Akta PIDM dan matlamatnya adalah untuk:a) mentadbir sistem insurans deposit dan sistem

perlindungan manfaat takaful dan insurans;b) menyediakan perlindungan terhadap kehilangan

sebahagian atau kesemua deposit dan menyediakan perlindungan terhadap kehilangan sebahagian atau kesemua manfaat takaful atau insurans;

c) menyediakan insentif bagi pengurusan risiko wajar dalam sistem kewangan; dan

d) menggalak atau menyumbang kepada kestabilan sistem kewangan.

Dalam mencapai matlamatnya di bawah perenggan (b) dan (d), Perbadanan akan bertindak dengan cara yang meminimumkan kos kepada sistem kewangan.

PERLINDUNGAN YANG DISEDIAKAN OLEH PIDM TERDIRI

DARIPADA:

Sistem Insurans Deposit

Melindungi pendeposit terhadap kehilangan deposit diinsuranskan yang disimpan di bank-bank ahli, sekiranya berlaku kegagalan bank ahli.

Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Melindungi pemilik sijil takaful dan polisi insurans terhadap kehilangan manfaat takaful dan insurans yang layak, sekiranya berlaku kegagalan ahli penginsurans.

Bahagian 6

Page 44: Rancangan Korporat 2015-2017

42

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

BANK PERDAGANGAN 1. Affin Bank Berhad2. Alliance Bank Malaysia Berhad3. AmBank (M) Berhad4. Bangkok Bank Berhad5. Bank of America Malaysia Berhad6. Bank of China (Malaysia) Berhad7. Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ (Malaysia) Berhad *8. BNP Paribas Malaysia Berhad *9. CIMB Bank Berhad10. Citibank Berhad *11. Deutsche Bank (Malaysia) Berhad *12. Hong Leong Bank Berhad13. HSBC Bank Malaysia Berhad14. India International Bank (Malaysia) Bhd15. Industrial and Commercial Bank of China (Malaysia) Berhad16. J.P. Morgan Chase Bank Berhad17. Malayan Banking Berhad18. Mizuho Bank (Malaysia) Berhad (dahulu dikenali sebagai Mizuho

Corporate Bank (Malaysia) Berhad)19. National Bank of Abu Dhabi Malaysia Berhad20. OCBC Bank (Malaysia) Berhad21. Public Bank Berhad22. RHB Bank Berhad23. Standard Chartered Bank Malaysia Berhad24. Sumitomo Mitsui Banking Corporation Malaysia Berhad25. The Bank of Nova Scotia Berhad26. The Royal Bank of Scotland Berhad27. United Overseas Bank (Malaysia) Bhd

BANK ISLAM1. Affin Islamic Bank Berhad2. Alliance Islamic Bank Berhad3. Al Rajhi Banking & Investment Corporation (Malaysia) Berhad4. AmIslamic Bank Berhad5. Asian Finance Bank Berhad6. Bank Islam Malaysia Berhad7. Bank Muamalat Malaysia Berhad8. CIMB Islamic Bank Berhad9. Hong Leong Islamic Bank Berhad10. HSBC Amanah Malaysia Berhad11. Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad12. Maybank Islamic Berhad13. OCBC Al-Amin Bank Berhad14. Public Islamic Bank Berhad15. RHB Islamic Bank Berhad16. Standard Chartered Saadiq Berhad

SYARIKAT INSURANS 1. ACE Jerneh Insurance Berhad2. AIA Bhd.3. AIG Malaysia Insurance Berhad4. Allianz General Insurance Company (Malaysia) Berhad5. Allianz Life Insurance Malaysia Berhad6. AmGeneral Insurance Berhad7. AmMetLife Insurance Berhad (dahulu dikenali sebagai AmLife Insurance Berhad)8. AXA Affin General Insurance Berhad9. AXA Affin Life Insurance Berhad10. Berjaya Sompo Insurance Berhad11. Etiqa Insurance Berhad12. Gilbraltar BSN Life Berhad (dahulu dikenali sebagai Uni.Asia Life Assurance Berhad)13. Great Eastern Life Assurance (Malaysia) Berhad14. Hong Leong Assurance Berhad15. Lonpac Insurance Bhd16. Manulife Insurance Berhad17. MCIS Insurance Berhad (dahulu dikenali sebagai MCIS Zurich Insurance Berhad)18. MSIG Insurance (Malaysia) Bhd. 19. Multi-Purpose Insurans Bhd20. Overseas Assurance Corporation (Malaysia) Berhad21. Pacific & Orient Insurance Co. Berhad22. Progressive Insurance Bhd23. Prudential Assurance Malaysia Berhad24. QBE Insurance (Malaysia) Berhad25. RHB Insurance Berhad26. The Pacific Insurance Berhad27. Sun Life Malaysia Assurance Berhad28. Tokio Marine Insurans (Malaysia) Berhad29. Tokio Marine Life Insurance Malaysia Bhd.30. Tune Insurance Malaysia Berhad31. Uni.Asia General Insurance Berhad32. Zurich Insurance Malaysia Berhad

PENGENDALI TAKAFUL 1. AIA Public Takaful Bhd (dahulu dikenali sebagai ING Public Takaful Ehsan Berhad)2. AmMetLife Takaful Berhad (dahulu dikenali sebagai AmFamily Takaful Berhad)3. Etiqa Takaful Berhad4. Great Eastern Takaful Berhad5. Hong Leong MSIG Takaful Berhad6. HSBC Amanah Takaful (Malaysia) Berhad7. MAA Takaful Berhad8. Prudential BSN Takaful Berhad9. Sun Life Malaysia Takaful Berhad10. Syarikat Takaful Malaysia Berhad11. Takaful Ikhlas Berhad

INSTITUSI AHLI KAMI

Institusi ahli PIDM terdiri daripada:• bank perdagangan dan bank Islam, termasuk bank luar negara yang diperbadankan dan beroperasi di Malaysia yang

dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 atau Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013; dan • syarikat insurans berlesen di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 untuk menjalankan perniagaan insurans

hayat dan / atau insurans am di Malaysia dan pengendali takaful yang dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 untuk menjalankan perniagaan takaful keluarga dan / atau takaful am di Malaysia.

* menandakan bank ini menyediakan perkhidmatan perbankan Islam di bawah Skim Perbankan Islam (SPI). SPI ditakrifkan oleh Bank Negara Malaysia sebagai skim perbankan Islam yang disediakan oleh institusi berlesen untuk menjalankan perniagaan perbankan berasaskan prinsip-prinsip Islam.

Pada 31 Disember 2014, institusi ahli PIDM ialah seperti berikut:

Bahagian 6

Page 45: Rancangan Korporat 2015-2017

43

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

LEMBAGA PENGARAH

PIDM ditadbir oleh sembilan orang ahli Lembaga Pengarah, dengan perwakilan seimbang daripada sektor awam dan swasta. Lembaga Pengarah bertanggungjawab ke atas urusan dan hal ehwal PIDM.

Pengerusi bukan eksekutif mengetuai Lembaga Pengarah manakala wakil-wakil lain termasuk dua ahli ex officio, iaitu Gabenor BNM dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, dua pengarah daripada sektor awam dan empat pengarah daripada sektor swasta dengan tiga orang daripadanya mempunyai pengalaman berkaitan sektor perbankan dan kewangan. Pengerusi dan semua ahli bukan ex officio dilantik oleh Menteri Kewangan.

Tan Sri Datuk Dr. Abdul Samad Haji AliasPengerusi

Tan Sri Dato’ Sri Dr. Zeti Akhtar AzizAhli Lembaga Pengarah

Encik George AnthonyDavid DassAhli Lembaga Pengarah

Datuk Dr. Rahamat Bivi YusoffAhli Lembaga Pengarah

Encik Alex Foong Soo HahAhli Lembaga Pengarah

Tan Sri Dr. Mohd IrwanSerigar AbdullahAhli Lembaga Pengarah

Encik Lim Tian HuatAhli Lembaga Pengarah

Dato’ Halipah EsaAhli Lembaga Pengarah

Encik Mohamad AbdulHalim AhmadAhli Lembaga Pengarah

Bahagian 6

Page 46: Rancangan Korporat 2015-2017

44

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

JAWATANKUASA PENGURUSAN EKSEKUTIF

Jawatankuasa Pengurusan Eksekutif PIDM dipengerusikan oleh Pengurus Besar Eksekutif dan Kaunsel Am yang bukan ahli Lembaga Pengarah. Ketua Pegawai Eksekutif merupakan ahli exofficio jawatankuasa ini. Jawatankuasa Pengurusan Eksekutif merupakan forum perbincangan isu-isu berkaitan dengan pengurusan dan operasi harian PIDM. Ahli-ahlinya terdiri daripada Ketua-Ketua Bahagian yang turut bertanggungjawab menyokong Lembaga Pengarah dalam memenuhi tanggungjawab tadbir urusnya serta menguruskan urusan dan hal ehwal harian PIDM. Jawatankuasa ini bertujuan untuk memudahkan komunikasi yang efektif, kerjasama berpasukan, keupayaan menyesuaikan diri kepada perubahan dan kerjasama efektif dalam semua bidang kerja PIDM, serta bertindak sebagai saluran maklumat kepada semua kakitangan.

1 Jean Pierre Sabourin Ketua Pegawai Eksekutif 2 Lim Yam Poh Pengurus Besar Eksekutif dan Kaunsel Am

3 RafizAzuanAbdullah Pengurus Besar Eksekutif

4 Noorida Baharuddin Ketua Pegawai Kewangan dan Pengurus Besar, Kewangan dan Pentadbiran

5 Affeiz Abdul Razak Ketua Pegawai Risiko dan Pengurus Besar, Pengurusan Risiko Organisasi

6 WanAhmadIkramWanAhmadLotfi Ketua Audit Dalaman dan Pengurus Besar, Audit dan Khidmat Perundingan

7 Lim Lee Na Setiausaha Korporat

8 Chua Ee Leen Pengurus Besar, Perancangan Strategik

9 Lee Yee Ming Pengurus Besar, Polisi dan Antarabangsa

10 Lim Kong Kuan Pengurus Besar, Intervensi dan Resolusi Kegagalan

11 Lim Tai Ching Pengurus Besar, Perundangan

12 Margaret Fong Gook Pheng Pengurus Besar, Sumber Manusia

13 Mohd Izazee Ismail Pengurus Besar, Insurans, Penilaian dan Pemantauan Risiko

14 Hasina Mohamed Pemangku Pengurus Besar, Komunikasi dan Hal Ehwal Awam

11

14

12

13

9 10

87

65

43

21

Bahagian 6

Page 47: Rancangan Korporat 2015-2017

45

Bahagian 1 Bahagian 3Bahagian 2 Bahagian 4 Bahagian 5 Bahagian 6

Rancangan Korporat PIDM 2015 - 2017

Hubungi Talian Maklumat Bebas Tol PIDM:1-800-88-1266, dari 8.30 pagi hingga 5.30 petang, Isnin hingga JumaatTalian Am PIDM: 603 - 2173 7436 / 2265 6565 Faks PIDM: 603 - 2173 7527 / 2260 7432

Layari laman web kami di:www.pidm.gov.my

Emel kepada: [email protected]

Tulis kepada: Bahagian Komunikasi dan Hal Ehwal AwamPerbadanan Insurans Deposit Malaysia Aras 12, Menara Axiata (dahulu dikenali sebagai Quill 7), No. 9, Jalan Stesen Sentral 5, Kuala Lumpur Sentral, 50470 Kuala Lumpur.

HUBUNGI KAMI

Bahagian 6