panduan menjawab soalan bahagian b-2011

24
PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011 PROSES MENDAPAT JAWAPAN SOALAN 1 : MICROORGANISM (YEAR 5) MIKRORGANISMA (TAHUN 5) Panduan : 1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan . 2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari. 3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti. 4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan. 5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change). 6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting. Two slices of bread, R and S, were put in separate plastic bags. R is a piece of dry bread and S is a piece of moist bread . The sizes of both the slices of bread are the same . The sizes and types of plastic bags used are also the same . Diagram 1 shows the condition of the two slices of bread after three days. Dua keping roti, R dan S, dimasukkan ke dalam beg plastik yang berasingan. R ialah sekeping roti kering dan S ialah sekeping roti lembap . Saiz kedua-dua keping roti itu adalah sama . Saiz dan jenis beg plastik yang digunakan juga adalah sama . Rajah 1 menunjukkan keadaan dua keping roti itu selepas tiga hari. Panduan : 7. Perhatikan rangsangan gambarajah yang diberikan. 8. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenalpasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada gambarajah . 9. Catatkan maklumat / apa yang diubah (WTC), apa yang diperhatikan/diukur (WTO) dan apa yang dikekalkan/sama (WKTS) 1

Upload: riduan-selimin

Post on 13-Feb-2015

66 views

Category:

Documents


14 download

TRANSCRIPT

Page 1: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

PROSES MENDAPAT JAWAPAN

SOALAN 1 : MICROORGANISM (YEAR 5) MIKRORGANISMA (TAHUN 5)

Panduan :1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan.2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari.3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti.4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan.5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change).6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting.

Two slices of bread, R and S, were put in separate plastic bags. R is a piece of dry bread and S is a piece of moist bread . The sizes of both the slices of bread are the same . The sizes and types of plastic bags used are also the same.

Diagram 1 shows the condition of the two slices of bread after three days.

Dua keping roti, R dan S, dimasukkan ke dalam beg plastik yang berasingan. R ialah sekeping roti kering dan S ialah sekeping roti lembap . Saiz kedua-dua keping roti itu adalah sama . Saiz dan jenis beg plastik yang digunakan juga adalah sama .

Rajah 1 menunjukkan keadaan dua keping roti itu selepas tiga hari.

Panduan : 7. Perhatikan rangsangan gambarajah yang diberikan.8. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenalpasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada gambarajah .9. Catatkan maklumat / apa yang diubah (WTC), apa yang diperhatikan/diukur (WTO) dan apa yang dikekalkan/sama (WKTS)

1

Page 2: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Panduan : 10. Perhatikan jadual yang diberikan.11. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenalpasti ruang (column) daripada jadual12. Catatkan maklumat apa yang diperhatikan/diukur (WTO) dalam jadual di ruang yang kedua.13. Jangan keliru ruang pertama dalam jadual adalah label untuk roti sahaja dan bukannya maklumat yang berkait dengan apa yand diubah (Pembolehubah manipulasi)

Table 1 shows the change in the condition of the two slices of bread. Jadual 1 menunjukkan perubahan keadaan dua keping roti itu.

BreadRoti

Presence of mould Kehadiran kulapuk

R S

*Cadangan Catatan Pembolehubah :WTC = The presence of water (Kehadiran air)WTO = The presence of mould (Kehadiran kulapuk)WTKS = Type of bread (Jenis roti)

Kesilapan Calon Soalan 1 (a) / PURPOSE / AIM (TUJUAN)1. Tidak dapat kenal pasti pembolehubah (WTC & WTO) daripada gambarajah.2. Tidak menggunakan ayat “aim / tujuan” yang betul.

(a) What is the purpose (aim) of this investigation? Apakah tujuan penyiasatan ini?

*Cadangan ayat :To investigate the relationship between WTC and WTO/MUntuk menyiasat hubungan di antara PM dengan PB

Contoh Jawapan :- To investigate the relationship between the presence of water and the presence of

mould.Untuk mengkaji hubungan di antara di antara kehadiran air dengan kehadiran kulapuk.

- To investigate the relationship between the condition of bread before experiment and the condition of bread after experimentUntuk mengkaji hubungan di antara di antara keadaan roti sebelum eksperimen dengan keadaan roti selepas eksperimen

2

Page 3: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Kesilapan Calon Soalan 1 (b) / VARIABLES (PEMBOLE HUBAH)1. Tidak dapat mengenalpasti pembolehubah WTO/M daripada stem soalan dan gambarajah (tidak faham apa yang berlaku)2. Menulis pembolehubah yang tidak lengkap dengan “parameter”3. Menulis jawapan WKTS.

(b) What is observed (responding variable) in this investigation?Apakah yang diperhati (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini?

Contoh Jawapan :- The presence of mould

Kehadiran kulapuk- The condition of bread after three days

Keadaan roti selepas tiga hari- The presence microorganism

Kehadiran mikroorganisma

Kesilapan Calon Soalan 1 (c) / VARIABLES (PEMBOLEHUBAH)1. Tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan “information” (maklumat) yang dikehendaki untuk jawapan iaitu pemboleh ubah WTC, WTO atau WKTS daripada pernyataan, rangsangan dan jadual.2. Tidak menulis maklumat dengan “parameter”

* Cadangan ayat :

Parameter (Ukuran/Ciri) + Objek/Perkara

* What is kept the same / apa yang ditetapkan (pembolehubah dimalarkan )juga diterima.

(c) State one information gathered in this investigation. Nyatakan satu maklumat yang dikumpul dalam penyiasatan ini.

Contoh Jawapan :- Dampness of bread / Presence of water / Condition of bread before experiment

Kelembapan roti / Kehadiran air / Keadaan roti sebelum eksperimen

- Presence of mould / Presence of fungi / Condition of bread after experimentKehadiran kulapuk / Kehadiran kulat / Keadaan roti selepas eksperimen

- Type of bread / Size of bread / Place of investigation /Type of plastic / Size of plastic / Time takenJenis roti / Saiz roti / Tempat penyiasatan / Jenis plastik / Saiz plastik / Masa yang diambil

3

Page 4: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Kesilapan Calon Soalan 1 (d) / REASON / INFERENCE (INFERENS)1. Tidak dapat kenal pasti WTC (PM) sebagai sebab perbezaan WTO/M (PB)2. Memberikan sebab (inferens) yang tidak berkaitan pemerhatian iaitu mengapa ada kehadiran kulapuk pada roti S.3. Menulis “moisted bread” (calon menyalin maklumat daripada rajah)

(d) Give one reason (inference ) about the presence of mould on S.Beri satu sebab (inferens ) tentang kehadiran kulapuk pada S.

Contoh Jawapan :- Food has nutrient

Makanan ada nutrient

- The bread has waterRoti ada air

- Suitable temperatureSuhu yang sesuai

- Suitable acidityKeasidan yang sesuai

- Dark placeTempat gelap

- Presence of airKehadiran udara

- Microorganism growMikroorganisma bertumbuh

- Microorganism breatheMikroorganisma bernafas

- Microorganism activeMikroorganisma aktif

4

Page 5: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

SOALAN 2 : SPEED (YEAR 6) KELAJUAN (TAHUN 6)

Panduan :1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan.2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari.3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti.4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan.5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change).6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting.

Table 2 shows the time taken by two pupils , J and K , in a race of 400 metres .Jadual 2 menunjukkan masa yang diambil oleh dua orang murid, J dan K , dalam perlumbaan larian 400 meter .

Panduan :7. Labelkan tajuk jadual bergabung. Ruang pertama WKTS dan ruang kedua WTO/M8. Kenal pasti corak pertambahan perubahan angka pada ruangan Pertama, Kedua dan Ketiga dalam jadual yang diberi.9. Catatkan pembolehubah WTC, WTO/M dan WKTS

* Cadangan Catatan Pembolehubah :WTC = The type of pupils (Jenis murid)WTO = Time taken (Masa yang diambil)WTKS = Distance (Jarak)

5

Distance(m) Jarak(m)

Time taken (s)Masa yang diambil (s)

J K

100 15 25

200 35 50

400 80 100

Page 6: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Kesilapan Calon Soalan 2 (a) / VARIABLES (PEMBOLEHUBAH)1. Tidak dapat kenal pasti untuk mencari pembolehubah WTC(PM), WTO/M (PB) dan WKTS daripada stem soalan dan jadual (tidak faham apa yang berlaku)2. Menulis pembolehubah yang tidak lengkap dengan parameter.

(a) What is kept the same (constant variable ) in this investigation?Apakah yang ditetapkan (pembolehubah dimalarkan ) dalam penyiasatan ini?

Contoh Jawapan :

- Distance (Jarak)- Type of track (Jenis trek)- Age (Umur)- Type of race (Jenis perlumbaan)

Kesilapan Calon Soalan 2 (b) / TREND / PATTERN (CORAK/POLA)1. Menulis corak dengan “menurun dan menaik” (WCR) 2. Tidak dapat melihat perubahan angka secara bertambah murid J dan K.3. Menulis masa dengan perkataan “banyak”

(b) What is the trend of change in the time taken by these pupils in the race?Apakah corak perubahan masa yang diambil oleh murid-murid ini dalam perlumbaan larian itu?

Contoh Jawapan :

- Increase (Bertambah)

Kesilapan Calon Soalan 2 (c) / PREDICTION (RAMALAN)1. Tidak dapat membuat pengiraan pola pertambahan / anggaran yang tepat pada masa yang diambil oleh murid J pada jarak 300 meter.2. Tidak dapat membuat ekstrapolasi perubahan angka pada jadual.

(c) Predict the time taken by K at a distance of 300 metres . Ramalkan masa yang diambil oleh K pada jarak 300 meter.

Cadangan Ekstrapolasikan Data :

200 meter = 50 s

300 meter = 75s

400 meter = 100s

Contoh Jawapan :- 70 / 71 / 72 / 73 / 74 / 75 / 76 / 77 / 78 / 79 / 80- Perpuluhan diterima e.g. 71.8s

6

+25

+25

+100

+100

Page 7: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Kesilapan Calon Soalan 2 (d) / REASON / INFERENCE (INFERENS)1. Tidak dapat kenal pasti WTC (PM) sebagai sebab perbezaan WTO/M (PB)2. Tidak memberikan sebab (inferens) perbezaan yang berkaitan pemerhatian iaitu mengapa masa yang diambil murid J dan K tidak sama.3. Alasan yang tidak logik contoh, “J kaki lebih pendek berbanding K” sepatutnya “J kaki lebih panjang berbanding K”

(d) State one reason (inference) about the time taken by J and K. Nyatakan satu sebab {inferens) tentang masa yang diambil oleh J danK

Cadangan :1. Kenal pasti WTO/M2. Buat pemerhatian perbandingan.3. Cari sebab “berbeza”

Contoh Jawapan :- Time taken by J is shorter because J faster than K

Masa yang diambil oleh J lebih pendek kerana J lebih laju berbanding K.

- Different speed (Kelajuan berbeza)- Different step (Langkah berbeza)- Different gender (Jantina berbeza)- Different length of feet (Panjang kaki berbeza)- Different age (Umur berbeza)- Different stamina (Stamina berbeza)- Different friction (Geseran berbeza)- Different obstruction (Halangan berbeza)

SOALAN 3 : PROPERTIES OF MATERIALS (YEAR 4) SIFAT BAHAN (TAHUN 4)

Panduan :1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan.2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari.3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti.4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan.5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change).6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting.

Diagram 3 shows an investigation about the properties of materials by putting four different objects in a container filled with water .Rajah 3 menunjukkan satu penyiasatan tentang sifat bahan-bahan dengan meletakkan empat objek yang berlainan ke dalam sebuah bekas yang berisi air .

7

Page 8: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

Panduan :7. Perhatikan rangsangan gambarajah yang diberikan.8. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenalpasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada gambarajah .9. Catatkan maklumat / apa yang diubah (WTC), apa yang diperhatikan/diukur (WTO) dan apa yang dikekalkan/sama (WKTS)

* Cadangan Catatan Pembolehubah :WTC = The type of materials (Jenis bahan)WTO = The properties of materials (Sifat bahan)WTKS = The amount of water (Jumlah air)

Kesilapan Calon Soalan 3 (a) / PURPOSE / AIM (TUJUAN)1. Tidak dapat kenal pasti pembolehubah (WTC & WTO) daripada gambarajah.2. Tidak menggunakan ayat “aim / tujuan” yang betul.

(a) What is the purpose (aim) of this investigation? Apakah tujuan penyiasatan ini?

Contoh Jawapan :- To investigate the relationship between the type of materials and the properties

of materialsUntuk mengkaji hubungan di antara di antara jenis bahan dengan sifat bahan.

- To investigate the relationship between the type of object and the ability of materials to float / sinkUntuk mengkaji hubungan di antara di antara jenis objek dengan kebolehan bahan terapung / tenggelam

- To investigate the relationship between the type of materials and the position of object in the waterUntuk mengkaji hubungan di antara di antara jenis bahan dengan kedudukan bahan dalam air

Kesilapan Calon Soalan 3 (b) / VARIABLES (PEMBOLEHUBAH)

8

Page 9: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan “information” (maklumat) yang dikehendaki untuk jawapan iaitu pemboleh ubah WTC dan WTO daripada pernyataan dan rangsangan.2. Tidak menulis maklumat dengan “parameter”

* Cadangan ayat :

Parameter (Ukuran/Ciri) + Objek/Perkara

* * What is kept the same / apa yang ditetapkan (pembolehubah dimalarkan) tidak dinyatakan sebagai jawapan kerana stem soalan ada menyatakan “sebuah bekas berisi air” dan rangsangan juga menunjukkan ada sebuah bekas berisi air bersama dengan objek yang lain.

(b) State one information gathered in this investigation. Nyatakan satu maklumat yang dikumpul dalam penyiasatan ini.

Contoh Jawapan :

- Type of material/object (Jenis bahan/objek)- Sinking ability / floating ability (Kebolehan tengelam / Kebolehan terapung)- The position of material/object in the water

(Kedudukan bahan / objek dalam air)

Kesilapan Calon Soalan 3 (c) / PREDICTION (RAMALAN)1. Tidak dapat menentukan yang akan berlaku pada kedudukan polisterin apabila diletakkan di dalam air.

(c) Predict what will happen if a piece of polystyrene is put into the container. Ramalkan apa yang akan berlaku jika sekeping polisterin dimasukkan ke dalam bekas itu.

Contoh Jawapan :- Floats / Not sinking / On the surface of water / Same as wooden block//plastic

rulerTerapung / Timbul / Tidak tenggelam / Berada dipermukaan air / Sama seperti blok kayu// pembaris plastik

Kesilapan Calon Soalan 3 (d) / CONCLUSION (KESIMPULAN)

9

Page 10: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tertinggal perkataan “ringan” dan “berat”.2. Tidak dapat menyatakan kesimpulan secara konsep sains.

(d) What conclusion can be made from this investigation? Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini?

Contoh Jawapan :- Heavy objects sink

Objek berat tenggelam

- Light objects floatObjek ringan timbul

- Objects with air space floatObjek ada ruang udara timbul

- Objects with no air space sinkObjek ada tiada ruang udara tenggelam

- Wood and plastic floatKayu dan plastik timbul

- Stone and coin sinkBatu dan syiling tenggelam

- Wood and plastic has ability to floatKayu dan palstik ada kebolehan terapung

- Stone and coin has no ability to floatBatu dan syiling tiada kebolehan terapung

SOALAN 4 : THE SOLAR SYSTEM (YEAR 4)

10

Page 11: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

SISTEM SOLAR (TAHUN 4)

Panduan :1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan.2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari.3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti.4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan.5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change).6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting.

Diagram 4 shows the average temperature and the situation at planet X and planet Y.

Rajah 4 menunjukkan suhu purata dan situasi di planet X dan planet Y.

Panduan :7. Perhatikan rangsangan yang diberikan.8. Kenal pasti pemboleh ubah WTC (gambar) dan WTO/M (ayat di bawah gambar)

* Cadangan Catatan Pembolehubah :WTC = The average temperature (Suhu purata)WTO = The situation of planet (Situasi planet)

Kesilapan Calon Soalan 4 (a) / REASON / INFERENCE (INFERENS)

11

YX

Average temperature 30°CSuhu purata 30°C

Average temperature 450°CSuhu purata 450°C

Page 12: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tidak dapat kenal pasti WTC (PM) sebagai sebab perbezaan WTO/M (PB)2. Tidak memberikan sebab (inferens) perbezaan yang berkaitan pemerhatian iaitu mengapa situasi di X ada hidupan berbanding Y3. Masih menulis pemerhatian sebagai sebab (inferens)

(a) Give one reason (inference) for the difference of the situation at X and Y . Beri satu sebab (inferens ) untuk perbezaan situasi di X dan Y .

Contoh Jawapan :- X has air/oxygen/atmosphere, Y has no air/no oxygen/ no atmosphere

X ada udara/oksigen/atmosfera, Y tiada udara/tiada oksigen/tiada atmosfera

- X has water, Y has no water X ada air, Y tiada air

- X has gravity, Y has no / less gravity X ada graviti, Y tiada/kurang graviti

- X has suitable temperature, Y has no suitable temperature X ada suhu sesuai, Y tiada suhu sesuai

- X has food, Y has no food X ada makanan, Y tiada makanan

- X is Earth, Y is Mercury/VenusX adalah Bumi, Y adalah Utarid/Zuhrah

- X further from the Sun, Y closerX lebih jauh dari Matahari, Y lebih dekat

X bigger orbit, Y smaller X lebih besar orbit, Y lebih kecil

*Syarat jika memulakan jawapan dengan pemerhatian dan ada perbandingan, maka inferens tidak perlu dibuat perbandingan.

Contoh : Suhu X rendah, suhu Y tinggi kerana Y dekat dengan Matahari

Kesilapan Calon Soalan 4 (b) / OBSERVATION (PEMERHATIAN)

12

Page 13: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tidak menulis pemerhatian berdasarkan gambar yang diberi.2. Tidak dapat menggunakan WTO/M sebagai panduan untuk pemerhatian

*SOALAN “ OBSERVATION” BIASANYA ADA “TO SUPPORT” ADALAH DI BAWAH KONSTRUK SOALAN “INFERENCE”

*Syarat1. Sekiranya tidak menjawab di 4(a), jawapan di 4(b) secara automatik salah.2. Sekiranya menjawab tetapi tidak mematuhi mana-mana jawapan di 4(a), maka 4 (b) salah.3. Sekiranya menjawab di 4 (a) dengan menggunakan mana-mana jawapan di 4(a) tetapi salah, maka jawapan di 4(b) boleh dipertimbangkan jika ada kaitan dengannya ;

4(a) Inferens 4(b) Pemerhatian1234567

1 – 171 – 17

1 – 6, 10 – 151 – 171 – 171 – 171 – 17

Selain dari syarat di atas, jawpan ditolak jika ada padanan perkataan yang sama di 4(a) dan di 4 (b).

(b) State one observation to support the reason (inference) in 4(a) . Nyatakan satu pemerhatian untuk menyokong sebab (inferens) di 4(a) .

Contoh Jawapan :- Living things alive / exist at X

Hidupan hidup/wujud di X

- Living things do not alive / exist at YHidupan tidak hidup / wujud di Y

- Plant exist at XTumbuhan wujud di X

- Plant do not exist at YTumbuhan tidak wujud di Y

- Animal exist at XHaiwan wujud di X

- Animal do not exist at YHaiwan tidak wujud di Y

- Temperature X lowSuhu X rendah

13

Page 14: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

- Temperature Y highSuhu Y tinggi

- Temperature X is 30°C, temperature Y is 450°CSuhu X 30°C, suhu Y 450°C

- X has water/seaX ada air/laut

- Y has no water/seaY tiada air/laut

- X has air/oxygen/windX ada udara/oksigen/angin

- Y has no air/oxygen/windY tiada udara/oksigen/udara

- X has foodX ada makanan

- Y has no foodY tiada makanan

- X far from the Sun/big orbitX jauh dari Matahari/orbit besar

- Y near from the Sun/small orbitY dekat dari Matahari/orbit kecil

Kesilapan Calon Soalan 4 (c) / RELATIONSHIP (HUBUNGAN)1. Tidak dapat mengenal pasti pembolehubah WTC (suhu purata) dan WTO/M (situasi planet Y) dari pernyataan dan gambarajah yang diberikan.2. Tidak dapat menulis ayat yang menghubungkan WTC (PM) dengan WTO/M (PB) dengan tepat.3. Menulis corak perubahan yang salah pada pembolehubah WTO/M (PB)

(c) What is the relationship between the average temperature and the situation in Y ? Apakah hubungan antara suhu purata dengan situasi di Y ?

Contoh Jawapan :- Temperature too high, no living things

Suhu sangat tinggi, tiada hidupan.

- Temperature increases, no living things/no air/no water/no foodSuhu bertambah, tiada hidupan/tiada udara/tiada air/tiada makanan

Kesilapan Calon Soalan 4 (d) / RELATIONSHIP/HYPOTHESIS (HUBUNGAN)1. Tidak dapat mengenal pasti pembolehubah WTC (jarak planet dari Matahari) dan

14

Syarat :Jangan digunakan di jawapan 4(a)

Syarat :Jangan digunakan di jawapan 4(a)

Page 15: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

WTO/M (suhu planet) dari pernyataan yang diberikan.2. Tidak dapat menulis ayat yang menghubungkan WTC (PM) dengan WTO/M (PB) dengan tepat.3. Menulis pemboleh ubah yang salah atau terbalik.4. Menulis corak perubahan yang salah bagi satu atau kedua-dua pembolehubah.

Panduan :9. Fahami ayat, kenal pasti dan labelkan WTC dan WTO/M10. Bina ayat yang mengaitkan corak perubahan apa yang diubah (WTC) dulu diikuti dengan corak perubahan apa yang diperhati/diukur (WTO/M) berpandukan ayat pernyataan yang diberi BUKAN dari gambarajah atau pernyataan stem soalan sebelumnya.

Based on the statement above, state one relationship between the average temperature of a planet and its distance from the Sun .

Berdasarkan pernyataan di atas, nyatakan satu hubungan di antara suhu purata suatu planet dengan jaraknya dari Matahari.

Contoh Jawapan :- Distance from the Sun increase, average temperature decrease.

Jarak dari Matahari bertambah, suhu purata berkurang

- Distance from the Sun decrease, average temperature increase.Jarak dari Matahari berkurang, suhu purata bertambah

SOALAN 5 : SIMPLE MACHINE (YEAR 6) MESIN RINGKAS (TAHUN6)

Panduan :1. Baca sekali lalu keseluruhan soalan.2. Kaitkan dengan tajuk yang telah dipelajari.3. Baca dan fahami stem soalan dengan teliti.4. Kenalpasti pembolehubah dengan cara mengenal pasti perbezaan dan persamaan maklumat daripada perkataan yang memberi petunjuk kepada pembolehubah dalam stem soalan.5. Gariskan perkataan petunjuk dan tandakan dengan singkatan pembolehubah yang diamalkan oleh guru anda. (Contoh : WTC = What to change).6. Gariskan juga kata kunci lain yang penting.

15

The average temperature of a planet depends on its distance from the Sun.

Suhu purata suatu planet bergantung kepada jaraknya dari Matahari

WTO/M WTC

WTO/M WTC

Page 16: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

A group of pupils carried out an investigation to show the relationship between the size of gear and the number of wheel rotation of a bicycle .

Diagram 5.1 shows the sizes of the gear.

Sekumpulan murid menjalankan penyiasatan untuk melihat hubungan di antara saiz gear dengan bilangan pusingan roda basikal .

Rajah 5.1 menunjukkan saiz-saiz gear itu.

Panduan :7. Perhatikan rangsangan yang diberikan.8. Cari perbezaan utama yang terdapat dalam rangsangan tersebut.

Panduan :9. Perhatikan carta palang yang diberikan.10. Kenal pasti pemboleh ubah WTC (Paksi X) dan WTO/M (Paksi Y) serta labelkan.

1 2 3 40

1

2

3

4

Kesilapan Calon Soalan 5 (a) / VARIABLES (PEMBOLEHUBAH)

16

Gear 2Gear 1

Gear 4

Gear 3

Number of wheel rotation (percycle)Bilangan pusingan roda (bagi setiap kayuhan)

Size gearSaiz gear

WTO/M

WTC

Page 17: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tidak dapat mengesan dan mengenal pasti pemboleh ubah WTC (PM) dan WTO/M (PB) daripada carta palang.2. Menulis pemboleh ubah yang tidak lengkap dengan parameter

(a) State

Nyatakan

(i) what is changed (manipulated variable) in this investigation,

apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasi) dalam penyiasatan ini,

Contoh Jawapan :- Size / Diameter of gear

Saiz/Diameter gear

(i i) what is observed (responding variable) in this investigation,

apa yang diperhati {pembolehubah bergerak balas) dalam

penyiasatan ini,

Contoh Jawapan :- Number of wheel rotation

Bilangan pusingan roda

(iii) what is kept the same (constant variable) in this investigation.

apa yang ditetapkan (pembolehubah dimalarkan) dalam

penyiasatan ini.

Contoh Jawapan :- Number of cycle

Bilangan kayuhan

- Size/Diameter of wheelSaiz/Diameter roda

- Size/Type of bicycleSaiz/Jenis basikal

- Size/Diameter front gearSaiz/Diameter gear hadapan

- Type of gearJenis gear

Kesilapan Calon Soalan 5 (b) / CONCLUSION (KESIMPULAN)

17

Page 18: Panduan Menjawab Soalan Bahagian B-2011

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B – UPSR 2011

1. Tidak menyatakan kedua-dua corak WTC dan WTO/M yang berlaku dalam carta palang.2. Menulis pemboleh ubah WTO/M kemudian WTC.

(b) What conclusion can be made from this investigation?

Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini?

Panduan :11. Bina ayat yang mengaitkan corak perubahan apa yang diubah (WTC) dan diikuti corak perubahan apa yang diukur (WTO/M)12. Gunakan kaedah “ Change Trend Observe Trend” (CTOT)

Contoh Jawapan :

- Size of gear increases, number of wheel rotation decreasesSaiz gear bertambah, bilangan pusingan roda berkurang

- Size of gear decreases, number of wheel rotation increasesSaiz gear berkurang, bilangan pusingan roda bertambah.

18