kssr pk 2015

13
MODUL 1 : KESIHATAN FIZIKAL KESIHATAN DIRI DAN REPRODUKTIF 1.1.1 MENGANALISIS PERUBAHAN FIZIKAL LELAKI DAN PEREMPUAN KE ALAM REMAJA TAHUN 6

Upload: intan-zahrah

Post on 16-Dec-2015

78 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

powerpoint kursus dskp tahun 6 pk

TRANSCRIPT

AKIL BALIGH BAGI REMAJA LELAKI

Modul 1 : kesihatan fizikalkesihatan diri dan reproduktif

1.1.1 MENGANALISIS PERUBAHAN FIZIKAL LELAKI DAN PEREMPUAN KE ALAM REMAJA

TAHUN 6LANGKAH 1 :

GURU MENUNJUKKAN GAMBAR LELAKI DAN PEREMPUAN KETIKA KANAK-KANAK DAN REMAJAPerempuan

lelaki

4LANGKAH 2:

Guru memberikan penerangan ringkas tentang remaja dan mengaitkan dengan tajuk pelajaranAPA ITU REMAJA

Remaja adalah masa peralihan dari alam kanak-kanak ke alam dewasa. Zaman remaja bermula dari usia 10 hingga 19 tahun.Walaubagaimanapun, tempoh peralihan ini berbeza di antara seorang dengan seorang yang lain.

Siapakah Remaja?Kanak-kanak 7-11Remaja 12- 18Awal Dewasa 19- 24Dewasa 25 keatas

LANGKAH 3

GURU MENERANGKAN SECARA TERPERINCI TENTANG PERUBAHAN FIZIKAL LElAKI DAN PEREMPUAN BERDASARKAN CONTOH GAMBAR YANG TELAH DI TUNJUKKAN.Perubahan semasa akil balighPEREMPUAN Buah dada ( payudara ) mula membesar.Bulu mula tumbuh di celah ketiak dan pubis.Punggung melebar menunjukkan ciri-ciri kewanitaan.Jerawat mula tumbuh.Mula didatangi haid.Suara mungkin berubah dari suara keanak-anakan kepada suara yang lebih matang.

PERUBAHAN SEMASA AKil BALIGHLELAKI Suara menjadi garau. misai dan janggut mula tumbuh. Bahu dan dada menjadi bidang. jerawat mula tumbuh. Mengalami mimpi yang menghairahkan sehingga mengeluarkan air mani. Pengalaman inilah menunjukkan anda telah akil baligh. zakar dan buah zakar mula membesar.Bulu mula tumbuh di celah ketiak dan pubis.

aktivitiKAD BANCIAN / LEMBARAN KERJA11Kad bancianJantina :lelaki / perempuan

Tandakan (/) perubahan fizikal andaTumbuh jerawatPayu dara membesarSuara garauTumbuh bulu ketiak, pubik dan kakiTumbuh misai dan janggutDada menjadi bidangBerpeluh berlebihanDatang haidPENUTUPGuru bertanya soalan secara rawak kepada murid-murid untuk melihat kefahaman murid-murid.