komputer dalam perubatan 20150131 175231681

3
Pakar Radiologi sedang meneliti imbasan otak seorang pesakit menggunakan komputer untuk mengesan penyakit yang dihidapi. Komputer XRAY mudah alih buatan Amerika Syarikat ini mampu melakukan imbasan Xray dan mengesan lokasi patah pada pesakit.

Upload: kobestjebat

Post on 03-Sep-2015

232 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

tmk thn 4

TRANSCRIPT

Pakar Radiologi sedang meneliti imbasan otak seorang pesakit menggunakan komputer untuk mengesan penyakit yang dihidapi.Komputer XRAY mudah alih buatanAmerika Syarikat ini mampu melakukan imbasan Xray dan mengesan lokasi patah pada pesakit.

CT (Computer Tomography) Scan yang kelihatan seperti kapal angkasa ini digunakan untuk mengimbas (scan) semua bahagian badan seolah-olah menghiris semua bahagian badan dan mampu meneliti semua urat saraf, tulang dan sel pada badan tanpa pembedahan!!!

Seorang pesakit sedang menjalani rawatan menggunakan pengesan gelombang otak yang disambung dengan komputer bagi rawatan sakit mental. Sebuah wad bedah di hospital yang dilengkapi pelbagai peralatan komputer yang canggih digunakan untuk mendiagnos (mengesan dan merawat) penyakit serta sebagai alat sokongan kepada pakar perubatan menjalankan rawatan.