kertas kerja kursus kepimpinan pengawas 2012

2
KERTAS KERJA KURSUS KEPIMPINAN PENGAWAS 2012 “KE ARAH PEMBENTUKAN PEMIMPIN YANG CEMERLANG” ANJURAN BERSAMA UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING DAN UNIT DISIPLIN & PENGAWAS 1.O PENDAHULUAN Pemimpin adalah contoh bagi yang dipimpin. Seorang pemimpin perlu mempunyai kredibiliti kepimpinan yang baik. Oleh yang demikian, kursus ini diharapkan akan dapat membuka minda dan memberi input kepada para peserta dalam beberapa kemahiran berkomunikasi, ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dan pendedahan bagaimana untuk menjadi pemimpin yang berkesan. 2.0 RASIONAL i. Mempunyai kemahiran dalam melaksanakan peranan sebagai pemimpin. ii. Mengamalkan ciri-ciri kepimpinan yang baik supaya pelajar lain dapat menerima dan menghormati mereka sebagai pemimpin pelajar di sekolah. 3.0 MATLAMAT i. Melahirkan pelajar-pelajar yang berketrampilan, mantap dan berkeyakinan dari aspek fizikal, emosi dan mental. ii. Memberi persediaan awal kepada para pelajar untuk menghadapi cabaran yang mendatang.

Upload: yushaidy-mohamad-yunus

Post on 18-Nov-2015

63 views

Category:

Documents


12 download

DESCRIPTION

pengawas

TRANSCRIPT

KERTAS KERJA KURSUS KEPIMPINAN PENGAWAS 2012

KE ARAH PEMBENTUKAN PEMIMPIN YANG CEMERLANG

ANJURAN BERSAMA

UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING DAN UNIT DISIPLIN & PENGAWAS

1.OPENDAHULUAN

Pemimpin adalah contoh bagi yang dipimpin. Seorang pemimpin perlu mempunyai kredibiliti kepimpinan yang baik. Oleh yang demikian, kursus ini diharapkan akan dapat membuka minda dan memberi input kepada para peserta dalam beberapa kemahiran berkomunikasi, ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dan pendedahan bagaimana untuk menjadi pemimpin yang berkesan.

2.0RASIONAL

i.Mempunyai kemahiran dalam melaksanakan peranan sebagai pemimpin.

ii.Mengamalkan ciri-ciri kepimpinan yang baik supaya pelajar lain dapat menerima dan menghormati mereka sebagai pemimpin pelajar di sekolah.

3.0MATLAMAT

i.Melahirkan pelajar-pelajar yang berketrampilan, mantap dan berkeyakinan dari aspek fizikal, emosi dan mental.ii.Memberi persediaan awal kepada para pelajar untuk menghadapi cabaran yang mendatang.

iii.Memberi peluang kepada peserta untuk membentuk diri menjadi pemimpin yang berkualiti.

4.0OBJEKTIF

i.Menerapkan nilai-nilai kepimpinan kepada peserta kursus.

ii.Peserta akan memperolehi kemahiran berkomunikasi yang dapat diaplikasikan semasa menjalankan tugas masing-masing.

5.0SASARAN