contoh laporan 2015

6
SPSK PK19-1 SEKOLAH KEBANGSAAN CONVENT JALAN PEEL JALAN PEEL, 55100 KUALA LUMPUR LAPORAN TAKLIMAT PEMANTAPAN PEMBANGUNAN KLASIFIKASI FAIL(PEMBUKAAN DAN PENUTUPAN FAIL) 1.0 PENGENALAN/PRAKATA Sistem fail ialah proses menyimpan segala rekod dan dokumen untuk simpan selamat atau satu rantaian aktiviti yang bermula dan berakhir. Ia juga merupakan satu proses Klasifikasi, Penyusunan, Penyimpanan Dan Pelupusan Rekod supaya mudah diperolehi dengan cepat bila dikehendaki. 2.0 LATAR BELAKANG Fail mengandungi dokumen rasmi yang telah didaftar dan dususun dengan teratur. Setiap fail diberi tajuk yang spesifik berasaskanklasifikasi fail yang telah dibangunkan. Sebelum ini sekolah menggunakan sisitem fail Dewan Bahasa Pustaka (DBP). Mulai tahun 2015 ini sekolah akan menggunakan system fail mengikut Arkib Negara. 2.1 TARIKH PELAKSANAAN ( Tarikh/Masa/Tempat) Tarikh : 26 Mei 2015 (Selasa) Masa : 2.00 petang hingga 3.00 petang Tempat : Bilik Mesyuarat 2.2 JAWATANKUASA PELAKSANA Pembentangan oleh Puan Esah bt Kasim, Guru Penolong Kanan 1 2.3 OBJEKTIF i- Memberi pendedahan kepada semua guru mengenai sistem fail mengikut Arkib Negara. ii- Mengetahui Tatacara Pembukaan dan Penutupan fail.

Upload: rohimahahmad

Post on 16-Dec-2015

24 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

laporan aktiviti

TRANSCRIPT

SPSK PK19-1

SEKOLAH KEBANGSAAN CONVENT JALAN PEELJALAN PEEL, 55100 KUALA LUMPUR

LAPORAN TAKLIMAT PEMANTAPAN PEMBANGUNAN KLASIFIKASI FAIL(PEMBUKAAN DAN PENUTUPAN FAIL)

1.0 PENGENALAN/PRAKATASistem fail ialah proses menyimpan segala rekod dan dokumen untuk simpan selamat atau satu rantaian aktiviti yang bermula dan berakhir. Ia juga merupakan satu proses Klasifikasi, Penyusunan, Penyimpanan Dan Pelupusan Rekod supaya mudah diperolehi dengan cepat bila dikehendaki.

2.0 LATAR BELAKANG Fail mengandungi dokumen rasmi yang telah didaftar dan dususun dengan teratur. Setiap fail diberi tajuk yang spesifik berasaskanklasifikasi fail yang telah dibangunkan. Sebelum ini sekolah menggunakan sisitem fail Dewan Bahasa Pustaka (DBP). Mulai tahun 2015 ini sekolah akan menggunakan system fail mengikut Arkib Negara.

2.1 TARIKH PELAKSANAAN ( Tarikh/Masa/Tempat)Tarikh: 26 Mei 2015 (Selasa)Masa: 2.00 petang hingga 3.00 petangTempat: Bilik Mesyuarat

2.2JAWATANKUASA PELAKSANA Pembentangan oleh Puan Esah bt Kasim, Guru Penolong Kanan 1

2.3OBJEKTIFi- Memberi pendedahan kepada semua guru mengenai sistem fail mengikut Arkib Negara.ii- Mengetahui Tatacara Pembukaan dan Penutupan fail.iii- Melaksanakan amalan pengendalian fail.

2.4KAEDAH PELAKSANAANPenerangan dan pembentangan menggunakan slide yang dipaparkan.

2.5BAHAN-BAHAN PERALATAN YANG DIGUNAKANi- Komputer ribaii- LCDiii- Bahan-bahan berkaitan sistem fail yang difotostat

3.0 HURAIAN PENILAIAN TUGASAN / AKTIVITITaklimat mengenai Pemantapan Pembangunan Klasifikasi fail di laksanakan dengan jayanya. Penerangan ini juga merangkumi tatacara penutupan dan pembukaan fail baru yang mengikut system Arkib Negara yang akan dijalankan di sekolah mulai 1 Jun 2015. Pembukaan fail baru ini melibatkan semua fail yang berada di sekolah. Nombor rujukan fail-fail tersebut juga diberi kepada guru-guru untuk tindakan selanjutnya.4.0 PENCAPAIAN AKTIVITITaklimat ini dapat berjalan dengan baik dan lancar.

5.0KEMAJUAN / MASALAHi- Guru yang hadir memberi kerjasama yang baik sepanjang taklimat ini berlangsungii- Tidak mengaplikasi secara terus

6.0CADANGAN PENAMBAHBAIKANMengaplikasi secara terus apa yang perlu diubah seperti cara penutupan dan pembukaan fail baru.

7.0PENUTUPTaklimat ini dapat menerangkan dengan lebih jelas lagi kepada guru-guru mengenai sistem fail Arkib Negara serta cara penutupan dan pembukaan fail baru. Panduan yang diberikan akan digunakan dalam pengurusan fail di sekolah.

Disediakan oleh,

. Norain Shatun Radiah bt Abu Bakar(Setiausaha Kurikulum)29 Mei 2015

Disahkan oleh

GAMBAR TAKLIMAT

Slide Taklimat Klafikasi fail

Puan Esah Guru Penolong Kanan 1 sedang memberi taklimat berkaitan fail.

Guru-guru memberi tumpuan kepada penerangan mengenai Klasifikasi fail

Sesi soal jawab berkaitan dengan klasifikasi fail

Sesi soal jawab berkaitan dengan klasifikasi failSesi soal jawab berkaitan dengan klasifikasi fail

Hak Cipta Terpelihara Pejabat Pendidikan Wilayah Bangsar & Pudu | 1 Januari 2014 Keluaran 01|Pindaan 00Muka Surat 2