aspek penting wawasan 2020

14
Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Dato’ Razali Ismail Kuala Terengganu, Terengganu SEJARAH NAMA : ZAHRATUL JANNAH BT BASHEER AHMED NO.KAD PENGENALAN : 910707-03-5964 NO. MATRIK : 123062 NAMA PENSYARAH : PUAN SITI RAHIMAH BT MAMAT @ HAMAT

Upload: teokimmoi

Post on 01-Sep-2015

270 views

Category:

Documents


1 download

DESCRIPTION

Wawasan 2020

TRANSCRIPT

Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Dato Razali Ismail Kuala Terengganu, Terengganu

Institut Pendidikan Guru MalaysiaKampus Dato Razali IsmailKuala Terengganu, Terengganu

SEJARAH

NAMA : ZAHRATUL JANNAH BT BASHEER AHMEDNO.KAD PENGENALAN : 910707-03-5964NO. MATRIK : 123062NAMA PENSYARAH : PUAN SITI RAHIMAH BT MAMAT @ HAMAT

Soalan Tugasan Berdasarkan 9 cabaran yang terkandung dalam Wawasan 2020, terdapat beberapa aspek penting yang boleh dirumuskan. Nyatakan aspek berkenaan.

PengenalanDicetuskan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia pada 28 Februari 1991. Diilhamkan dengan fikiran terbuka, tanpa apa-apa inspirasi berciri fanatik atau agama sama sekali.Merupakan pengenalan kepada beberapa dasar baru. Contohnya Dasar Pembangunan Kebangsaan menggantikan Dasar Ekonomi Baru.Bermatlamat mencapai taraf negara maju yang tersendiri mengikut acuannya sendiri tanpa meniru negara lain.

Definisi WawasanMenurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, bermaksud bayangan, penglihatan dan gambaran.

satu himpunan idea yang membentuk tujuan atau objektif bagi individu dan kumpulan bertindak

Bukan sahaja menggariskan keadaan dan iklim semasa, tetapi menggariskan aspek-aspek pembangunan masa depan di dalam semua bidang penghidupan.

merangkumi kerohanian, kebudayaan, kekeluargaan, psikologi, akhlak, ekonomi, pendidikan, politik dan sosial yang bersesuaian dengan keperluan sesuatu zaman.

Cabaran-cabaran Wawasan 2020 Mewujudkan sebuah negara bangsa yang bersatu padu.Melahirkan sebuah masyarakat Malaysia yang bebas, teguh dan mempunyai keyakinan diri.Mewujudkan masyarakat demokratis yang matang.Mewujudkan masyarakat yang kukuh moral dan etikanya dan utuh nilai keagamaannya.Mewujudkan masyarakat yang bersifat matang dan toleran.

Mewujudkan masyarakat yang bersifat sains serta progresif.Mewujudkan masyarakat yang berbudi dan berbudaya penyayang.Menjamin pembentukan sebuah masyarakat yang adil ekonominya.Mewujudkan masyarakat yang makmur.

Politik Mewujudkan satu sistem pemerintahan yang stabil dan sempurnaStabil dalam persekitaran yang tidak stabil.Mewujudkan satu bangsa Malaysia yang setia kepada politik.Mempunyai keseimbangan dan keadilan dalam pemilihan pemerintah yang bijak dalam pengurusan negara.

EkonomiMalaysia akan mampu bertahan dalam menghadapi cabaran serantau dan global.Mewujudkan ekonomi yang berdaya saing dan menghasilkan pencapaian kadar pertumbuhan output tahunan yang lebih tinggi.Melindungi rakyat yang miskin dan kurang bernasib baik.Keseluruhan struktur pengeluaran sama ada aktiviti utama, industri atau perkhidmatan , dijangka akan beralih secara beransur-ansur.

Meningkatkan tahap KDNK negara. Mempertingkatkan perkhidmatan pelanggan, termasuk lebih banyak pilihan dan perkhidmatan yang sesuai dengan permintaan.Mempertingkatkan tahap kecekapan kerajaan, seterusnya mengurangkan cukai.Mempertingkatkan perkhidmatan pelanggan, termasuk lebih banyak pilihan dan perkhidmatan yang sesuai dengan permintaan

SosialMewujudkan masyarakat yang bertata susila dan beretika serta seimbang dari segi ekonomi.Masalah sosial dikurangkan.Mewujudkan sistem sosial yang lebih mementingkan masyarakat daripada diri sendiri.Mewujudkan masyarakat yang mempunyai semangat patriotik dan cintakan tanah air.Mewujudkan masyarakat yang mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang tinggi.10

Langkah-langkahMenetapkan matlamat yang realistik.Mempelbagai dan mengimbangi ekonomi dan sektor industri yang matang dan luas operasinya.Membentuk sektor pertanian yang moden dan matang sektor khidmat yang cekap, produktif dan matangMembentuk ekonomi yang pesat berkembang, pantas menyesuaikan dengan perubahan corak pembekalan, permintaan dan persaingan.

Mengurangkan kes jenayah dengan mengambil tindakan yang tegas terhadap pesalah berkenaan.Menerapkan budaya penyayang dan bersikap toleran antara satu sama lain.Lebih mementingkan masyarakat daripada diri sendiri.Individu perlu mempunyai semangat yang kental dalam menghadapi cabaran Wawasan 2020.

KesimpulanWawasan 2020 juga menekankan perkara-perkara berkaitan dengan aspek sosial dan cara hidup seperti pembentukan dan keperibadian bangsa, moral dan etika, kebudayaan kebangsaan, pembangunan sumber manusia dan lain-lain.

Wawasan tersebut memerlukan beberapa perisian penting, di antaranya ialah kualiti tenaga kerja yang dihasilkan oleh sistem pendidikan, perubahan sikap dan nilai, penekanan keada sains dan teknologi, perancangan, dan peranan sektor swasta yang lebih dinamik.

SEKIAN TERIMA KASIH