10 muwassafat tarbiyah

Post on 17-Jul-2015

108 Views

Category:

Documents

3 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

10 MUWASSAFAT TARBIYAH (PERIBADI MUSLIM)By Syafiq Umar in Fasilitator kursus nuqaba' Edit Doc 10 MUWASSAFAT TARBIYAH (PERIBADI MUSLIM)

1. 1.

SALIMUL AQIDAH (AKIDAH YANG SEJAHTERA)

Seorang daI semestinya redha ALLAH sebagai tuhan, islam sebagai agama, dan Muhammad saw sebagai nabi dan rasul yang terakhir. Sentiasa muraqabah kepada ALLAH dan mengingati akhirat, memperbanyakkan amal dan zikir.

2. 2.

SAHIHUL IBADAH (IBADAH YANG BETUL)

Memperbetulkan amalannyadan mengetahui halal dan haram dan sentiasa bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupan.

3. 3.

MATINUL KHULUQ (AKHLAK YANG MANTAP)

Akhlak kita adalah akhlak Al-Quran dan ianya terserlah pada diri nabi Muhammad saw. Imam Hassan Al-Banna menjelaskan unsur yang perlu ada dalam kewajipan seorang daio o o o o o o o

Sesitif Tawaddu Benar dalam percakappan dan perbuatan Tegas Menunaikan janji Berani Serius Menjauhi teman buruk, dll

12. 4.

QAWIYYAL JISM (KUAT TUBUH BADAN)

Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang daI itu tubuh badan yang sihat dan bertenaga. Kita perlu sentiasa menjaga kesihatan dengan beriadah dan tidak makan sesuatu yang boleh merosakkan badan. Sabda rasulullah saw. Maksudnya:

mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi ALLAH berbanding mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan

13. 5.

MUTSAQQAFAL FIKRI (FIKIRAN YANG BERPENGATAHUAN)

Seorang daI perlu nerpenatahuan tentang islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya disamping perlu bersumberkan kepada AlQuran dan Hadis serta Ulama yang thiqah.

14. 6.

MUJAHADAH ALA NAFSI (MAMPU MELAWAN HAWA NAFSU)

Seorang daI perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsu dan mengikut kehendak islam disamping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan islam yang sebenarnya.

15. 7.

HAARITHUN ALA WAQTIHI (MENJAGA WAKTU)

Sentiasa beringat bahawa waktu jilainya lebih mahal dari emas. Waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali. Para sahabat sentiasa berdoa agar waktu yang diberikan sentiasa diberkati.

16. 8.

MUNAZZAMUN FI SYUUNIHI (TERSUSUN DALAM URUSAN)

Untuk memanfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala ueuesan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat islam.

17. 9.

QADIRAN ALA KASBI (MAMPU BERUSAHA)

Naqib hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya.(ihsan)

18. 10. NAFIUN LIGHAIRIHI (BERGUNA UNTUK ORANG LAIN) Naqib(dai) umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. DaI adalah penggerak kepada dakwah dan islam. Masa depan islam hidup dan terkuburnya islam bergantung kepada daI amal shalih seorang daI adalah untuk menyelamatkan madu dari kesesatan. Paling indah dalam kehidupan seorang daI adalah apabila dapat mengajak seseorang manusia ke jalan ALLAH. Janji Rasulullah saw. Maksudnya:

jika seseorang mendapat hidayah lantaran(atas usaha) kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari mentari

top related