94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

59
1 N.IA NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ Bab 1: Pengurusan dan pentadbiran pendidikan jasmani dan sukan PENGENALAN Pengelolaan dan pentadbiran pendidikan jasmani dengan sukan adalah bidang yang berlainan sama sekali. Pengelolaan pendidikan jasmani mengutamakan unsur pendidikan. Aktiviti pendidikan jasmani merupakan subjek akademik disekolah-sekolah dan mempunyai kurikulum yang terancang dan teratur. Aktiviti sukan pula tertumpu kepada segala aspek dari mengelola, menyertai pertandingan dan permainan serta mengelola dan melatih pasukan untuk pertandingan yang lebih formal. KONSEP DAN DEFINISI PENGURUSAN Menurut kamus dewan pengurusan didefinisikan sebagai pengarahan dan pengawalan, pengelolaan, penyelenggaraan. Dengan kata lain pengurusan sukan, pendidikan jasmani boleh di definisikan sebagai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan,pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan berkaitan dengan sukan dan pendidikan jasmani. Fungsi pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan ialah (a) Merancang (b) Menyediakan bajet (c) Mengawal (d) Mengarah (e) Mengelola (f) Menyediakan jadual pertandingan (g) Membuat keputusan (h) Menilai Untuk mencapai kejayaan dalam sesebuah pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan. Terdapat tiga elemen utama yang perlu diberi perhatian iaitu:- (a) Persediaan profesional (b) Sikap profesional (c) Perkembangan profesional Jika ketiga-tiga elemen ini dapat dikuasai oleh individu, persatuan dan badan pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan. Kemajuan pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan akan Memperolehi kecemerlangan dan kegemilangan. Pengurusan Pendidikan Jasmani Pendidikan jasmani merupakan satu proses yang bermatlamat untuk mempertingkatkan kemampuan kecergasan dan nilai seseorang individu melalui pendekatan aktiviti fizikal. Pendidikan jasmani (PJ) juga merupakan satu proses pembelajaran yang menyeluruh yang merangkumi semua aspek domain seperti psikomotor, kognitif, afektif, sosial, dan emosi. Melalui Pendidikan jasmani (PJ) pelajar akan diberi ruang untuknya mencuba dan mengalami sendiri pengalaman semua aktiviti fizikal yang dijalaninya. Secara ringkasnya Pendidikan jasmani (PJ) adalah merupakan satu bentuk pembelajaran yang holistik dan berupaya membangunkan pelajar dari pelbagai aspek dan dapat menghasilkan kejayaan kepada satu kumpulan pelajar (Colfer, 1986) Oleh yang demikian pendidikan jasmani boleh didefinisikan sebagai mata pelajaran yang menumpukan penekanan terhadap proses pembelajaran dan pengajaran insani melalui aktiviti fizikal yang menyumbang ke arah pertumbuhan mental, fizikal, sosial, pembentukan nilai dan emosi. Pendidikan jasmani juga bertujuan untuk menjadikan pelajar lebih sihat, cergas dan produktif melalui pemupukan dan nilai, sikap, pengetahuan dan amalan kesihatan dan kecergasan dalam kehidupan seharian.

Upload: muhammad-huffaz

Post on 20-Jun-2015

1.565 views

Category:

Internet


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

1

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Bab 1: Pengurusan dan pentadbiran pendidikan jasmani

dan sukan

PENGENALAN

Pengelolaan dan pentadbiran pendidikan jasmani dengan sukan adalah bidang yang berlainan sama sekali.

Pengelolaan pendidikan jasmani mengutamakan unsur pendidikan.

Aktiviti pendidikan jasmani merupakan subjek akademik disekolah-sekolah dan mempunyai kurikulum yang terancang dan teratur.

Aktiviti sukan pula tertumpu kepada segala aspek dari mengelola, menyertai pertandingan dan permainan serta mengelola dan melatih pasukan untuk pertandingan yang lebih formal.

KONSEP DAN DEFINISI PENGURUSAN

Menurut kamus dewan pengurusan didefinisikan sebagai pengarahan dan pengawalan, pengelolaan, penyelenggaraan.

Dengan kata lain pengurusan sukan, pendidikan jasmani boleh di definisikan sebagai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan,pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan berkaitan

dengan sukan dan pendidikan jasmani.

Fungsi pentadbiran dan pengelolaan

pendidikan jasmani dan sukan ialah

(a) Merancang (b) Menyediakan bajet (c) Mengawal (d) Mengarah (e) Mengelola (f) Menyediakan jadual pertandingan (g) Membuat keputusan (h) Menilai

Untuk mencapai kejayaan dalam sesebuah pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan. Terdapat tiga elemen utama yang perlu diberi perhatian iaitu:- (a) Persediaan profesional (b) Sikap profesional (c) Perkembangan profesional

Jika ketiga-tiga elemen ini dapat dikuasai oleh individu, persatuan dan badan pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan. Kemajuan pentadbiran dan pengelolaan pendidikan jasmani dan sukan akan

Memperolehi kecemerlangan dan

kegemilangan.

Pengurusan Pendidikan Jasmani

Pendidikan jasmani merupakan satu proses yang bermatlamat untuk

mempertingkatkan kemampuan kecergasan dan nilai seseorang individu melalui pendekatan aktiviti fizikal.

Pendidikan jasmani (PJ) juga merupakan satu proses pembelajaran yang menyeluruh yang merangkumi semua aspek domain seperti psikomotor, kognitif, afektif, sosial, dan emosi.

Melalui Pendidikan jasmani (PJ) pelajar akan diberi ruang untuknya mencuba dan mengalami sendiri pengalaman semua aktiviti fizikal yang dijalaninya.

Secara ringkasnya Pendidikan jasmani (PJ) adalah merupakan satu bentuk pembelajaran yang holistik dan berupaya membangunkan pelajar dari pelbagai aspek dan dapat menghasilkan kejayaan kepada satu kumpulan pelajar (Colfer, 1986)

Oleh yang demikian pendidikan jasmani boleh didefinisikan sebagai mata pelajaran yang menumpukan penekanan terhadap proses pembelajaran dan pengajaran insani melalui aktiviti fizikal yang menyumbang ke arah pertumbuhan mental, fizikal, sosial, pembentukan nilai dan emosi.

Pendidikan jasmani juga bertujuan untuk menjadikan pelajar lebih sihat, cergas dan produktif melalui pemupukan dan nilai, sikap, pengetahuan

dan amalan kesihatan dan kecergasan dalam kehidupan seharian.

Page 2: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

2

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Pengelolaan dan pentadbiran Pendidikan Jasmani adalah bagaimana kita mentadbir dan menguruskan mata pelajaran pendidikan jasmani supaya mata pelajaran ini dapat dilaksanakan atau di ajar dengan berkesan serta mencapai objektif yang di harapkan.

(a) Kurikulum Pendidikan Jasmani di Malaysia

Pendidikan jasmani merupakan mata pelajaran teras di sekolah-sekolah di Malaysia.

Mata pelajaran pendidikan jasmani diajar selama 11 tahun dalam sistem persekolahan di Malaysia.

Kurikulum pendidikan jasmani merangkumi aspek-aspek kemahiran sukan, rekreasi, pendidikan sukan serta kesihatan.

Kurikulum Pendidikan Jasmani di Malaysia digubal untuk memenuhi keperluan pertumbuhan dan perkembangan individu bagi membentuk masyarakat yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelektual. Kurikulum ini dibahagikan kepada tiga tunjang pembelajaran iaitu Kecergasan, Kemahiran dan Kesukanan.

Tiga tunjang ini membantu mencapai matlamat dan objektif Pendidikan Jasmani.

Bagi membentuk penghayatan yang tinggi terhadap mata pelajaran

pendidikan jasmani, pelajar perlu memahami dan menghayati pengetahuan, kemahiran dan pengalaman pendidikan jasmani ke arah membentuk masyarakat Malaysia yang mengamalkan gaya hidup sihat.

Kurikulum Pendidikan Jasmani yang terancang dan persekitaran yang kondusif dapat menggalakkan pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan potensi pelajar ke tahap optimum.

(b) Objektif Kurikulum Pendidikan Jasmani Objektif utama kurikulum pendidikan jasmani ialah: (i) Mempertingkat dan mengekalkan kecergasan berasaskan kesihatan dan perlakuan motor (ii) Menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri (iii) Melakukan senaman dan aktiviti fizikal sebagai rutin harian (iv) Mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan semasa menyertai pelbagai kegiatan fizikal (v) Membentuk sahsiah dan disiplin diri dan (vi) Membuat keputusan bijak dalam kehidupan (Sukatan Pelajaran, Pendidikan Jasmani, 1999)

Aktiviti pendidikan jasmani yang dilaksanakan di sekolah adalah merupakan aktiviti yang terancang dan berupaya memberi ruang

persekitaran yang baik bagi membantu murid menghayati kepentingan kecergasan dan penjagaan kesihatan.

Oleh yang demikian guru perlu

sentiasa memahami matlamat utama pendidikan jasmani iaitu: “Pendidikan jasmani adalah bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan”

(Pusat Perkembangan Kurikulum, 1999)

(c) Organisasi Pendidikan jasmani merupakan disiplin pendidikan oleh itu di sekolah pendidikan jasmani mempunyai ketua panitia dan di bawah kuasa guru penolong kanan akademik (Rajah 1.1)

Rajah 1.1: Organisasi panitia pendidikan jasmani di sekolah (d) Bidang Kuasa Ketua Panitia Pendidikan Jasmani (i) Menjadi ahli jawatankuasa mesyuarat kurikulum sekolah

Page 3: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

3

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

(ii) Mempengerusi mesyuarat panitia pendidikan jasmani (iii) Memastikan rancangan tahunan pendidikan jasmani tersedia untuk digunakan (iv) Mengagih dan menyimpan sukatan pelajaran pendidikan jasmani (v) Menyediakan perancangan tahunan panitia (vi) Memantau pengajaran pendidikan jasmani (vii) Memeriksa buku latihan pelajar (viii) Merancang pembelian alatan untuk

panitia

(ix) Menyediakan anggaran perbelanjaan

panitia

(x) Merancang latihan dalaman

1.2 PENGURUSAN PENDIDIKAN JASMANI

DAN SUKAN

1.2.1 Falsafah dan Kepentingan Pengurusan Pendidikan Jasmani, dan Sukan

Bucher (1979) menyatakan bahawa falsafah adalah sesuatu yang diasaskan dari objektif yang mampu memberikan kefahaman, pengertian dan suatu tafsiran terhadap sesuatu prinsip dan konsep.

Contohnya falsafah yang menepati kehendak pembelajaran akan berupaya membantu guru memahami semua tugasan secara menyeluruh bukannya secara berasing-asing.

Ini bermakna melalui falsafah secara tidak langsung akan berupaya membantu guru supaya memahami peranannya serta bertindak merancang pengajaran yang bertumpu kepada objektif pengajaran yang telah ditetapkan.

Dengan kata lain juga falsafah juga boleh diibaratkan sebagai petunjuk arah dan mampu membantu guru menghasilkan rumusan serta mampu membentuk matlamat secara tersusun dan berterusan.

Falsafah dapat membantu guru memahami dan menghayati tanggungjawab pengajarannya dengan lebih menyeluruh. Ini dapat membantu menimbulkan kesedaran kepada guru untuk menumpukan peranannya melalui perancangan yang berlandaskan kepada objektif pengajaran yang sepatutnya.

Falsafah pengurusan pendidikan jasmani ialah satu aktiviti mentadbir dan mengelola dalam pendidikan jasmani bertujuan untuk menghasilkan insan yang seimbang dari segi rohani, jasmani, emosi, intelek dan sosial. Aktiviti pendidikan jasmani adalah berdasarkan aktiviti fizikal yang mempunyai 3 domain iaitu afektif, kognitif dan psikomotor.

Pendidikan jasmani merupakan aktiviti pendidikan yang dirancang dan terancang dengan kemas dan sistematik.

Falsafah pengurusan sukan ialah mentadbir dan menguruskan sukan

sebagai alat membawa kebaikan kepada manusia sejagat, menjalinkan persahabatan serta memupuk semangat toleransi kerjasama persefahaman dan perpaduan. Dalam menceburi diri atau menjalankan aktiviti dalam sukan perlu berpegang kepada etika sukan.

1.2.2 Prinsip Pengurusan Pendidikan

Jasmani

(a) Pendidikan jasmani akan dapat mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan berasaskan kesihatan dan perlakuan motor berasaskan domain kognitif dan afektif. (b) Pendidikan jasmani adalah melahirkan masyarakat yang akan menjadikan senaman dan aktiviti fizikal sebagai budaya atau rutin harian serta dilaksanakan secara berterusan (c) Pendidikan jasmani membolehkan pelajar menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri berdasarkan ketiga-tiga tunjang pembelajaran iaitu: (i) Kecergasan (ii) Kemahiran (iii) Kesukanan (d) Pendidikan jasmani adalah dapat melahirkan masyarakat yang dapat mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan semasa menyertai pelbagai kegiatan fizikal

Page 4: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

4

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

(e) Pendidikan jasmani dilihat akan dapat membentuk masyarakat yang mengamalkan nilai murni, sahsiah dan disiplin diri yang

sesuai dengan norma-norma masyarakat

1.2.3 Prinsip Pengurusan Sukan

Pengurusan sukan ialah membentuk sebuah masyarakat yang cergas, sihat dan kukuh dari segi fizikal dan mental - bersemangat dan berpendirian positif dalam hidup, berdisiplin dan berdikari melalui penyertaan semua lapisan masyarakat secara aktif dan sukarela dalam semua aktiviti sukan, rekreasi dan kecergasan fizikal. Berdasarkan kepada prinsip: (a) Sukan merupakan satu aktiviti yang paling berkesan membentuk kecergasan dan kesihatan dari segi fizikal dan mental. Sukan dilihat membolehkan seseorang itu memperoleh sebanyak-banyak keseronokan dan kepuasan dalam hidup, mencapai nilai terpuji hidup (quality of life) dan keperluan asas manusia. (b) Sukan juga adalah satu penglibatan pembangunan sosial melalui penyertaan beramai-ramai sama ada ahli keluarga, sahabat handai, masyarakat setempat dan masyarakat asing - semuanya menggalakkan pergaulan, persaingan yang sihat dan mengeratkan perhubungan sosial serta melahirkan masyarakat yang tidak mengasingkan diri. (c) Keperluan asas manusia merangkumi berbagai-bagai faktor daripada keperluan fiziologi kepada kepuasan mutlak diri.

Definisi Organisasi

Sekumpulan individu berusaha untuk

menyempurnakan satu-satu tugas

yang tidak boleh dilaksanakan oleh

seorang individu sahaja.

Fungsinya, tujuan dan objektif

organisasi akan jenis struktur

organisasi .

Struktur pula menentukan tugas

seseorang individu dalam organisasi

tersebut dan perhubungan dengan

individu lain.

Mengikut Pfiffner (1960) organisasi

adalah persediaan yang sistematik

untuk tindakan dan menstrukturkan

individu serta fungsi kepada pertalian-

pertalian yang produktif. Organisasi

juga mencari satu pola kemahiran dan

tanggungjawab yang boleh di

selaraskan serta penyatuan tujuan

melalui pengawasan.

Definisi Pentadbiran

Pentadbiran merupakan satu proses

atau keadaan yang melibatkan 2 atau

lebih individu mengembleng tenaga

untuk mencapai matlamat yang

ditetapkan.

Leith (1990) pentadbiran melibatkan

proses perancangan, pengelolaan,

bimbingan dan kawalan keatas

sumber-sumber yang wujud untuk

menghabiskan kerja yang diharapkan

atau untuk mengarahkan program

kepada pencapaian matlamat-

matlamat tertentu.

Daughtrey & woods (1976) :

pentadbiran merupakan koordinasi

aktiviti oleh individu dalam kumpulan

yang tersusun. Pentadbiran melibatkan

pengurusan kakitangan, perancangan

organisasi, penghasilan dan

perhubungan awam.

Perkaitan antara Pentadbiran & Organisasi

Organisasi dibentuk untuk

membekalkan suatu struktur @ sistem

yang berkesan bagi mencapai tujuan

satu-satu kumpulan.

Pentadbiran ialah sebahagian

daripada organisasi. Ia membimbing

tingkah laku individu di dalam

organisasi untuk mencapai tujuan yang

ditetapkan.

Page 5: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

5

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Organisasi membekalkan struktur

untuk mencapai sesuatu matlamat

oleh satu-satu kumpulan dan

pentadbiran membekalkan unit-unit

yang berfungsi untuk menjalankan

organisasi dengan berkesan.

Pentadbiran diperlukan untuk

menubuh sesuatu organisasi.

Organisasi memerlukan pentadbiran

untuk berfungsi.

Objektif pentadbiran dan organisasi

adalah untuk mengawal persekitaran

dan pentadbiran serta memberi arah

kepada organisasi.

Aspek perlu diberi perhatian dalam

perancangan organisasi:

1. Tentukan dengan jelas garis autoriti

dan tanggungjawab dari paras atas ke

bawah di dalam organisasi.

2. Individu yang mendelegasikan

tanggungjawab masih lagi

bertanggungjawab.

3. Memastikan bilangan paras organisasi

adalah terendah.

4. Delegasi autoriti dan tanggungjawab

adalah pada peringkat tindakan

sahaja.

5. Kedudukan dibentuk supaya tugas

pentadbiran dan fungsi dipisahkan.

6. Objektif unit atau bahagian dalam

organisasi adalah selaras dengan

objektif organisasi itu sendiri.

7. Setiap individu dalam organisasi

menerima arahan daripada seorang

ketua yang lebih tinggi sahaja.

PROSES DAN ASAS PENGURUSAN

DALAM PENDIDIKAN JASMANI DAN

SUKAN

Pengurusan

satu proses perancangan,

pengelolaan, memimpin dan

pengawalan usaha-usaha anggota

sesebuah organisasi serta

menggembleng sumber-sumber yang

ada dalam organisasi bagi mencapai

objektif yang telah ditetapkan

Peranan sebagai pengurus Theory Mintzberg

PROSES PENGURUSAN

Fungsi Pengurusan

Perancangan (Planning)

Page 6: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

6

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Perancangan adalah merupakan salah satu komponen penting dalam aktiviti pengurusan. Ianya boleh dilihat sebagai satu aktiviti penetapan matlamat dan objektif yang dirangka secara tersusun dan sistematik. Kesemua aspek dalam perancangan dirangka secara terperinci dan ianya sering dikaitkan dengan masa. Perancangan yang baik dan berkesan adalah perancangan yang tidak bermasalah dan mudah untuk dilaksanakan. Perancangan boleh dikategorikan kepada beberapa bahagian iaitu: (i) Perancangan Strategik Perancangan jenis ini dirangka bagi memenuhi objektif organisasi dalam konteks yang lebih luas. Ianya merangkumi kepada pelan tindakan dan aktiviti yang menjurus kepada kepentingan kewujudan organisasi tersebut. Ianya juga dikenali “Master plan”

(ii) Perancangan Operasi Perancangan ini dirangka secara terperinci dan digunakan untuk bagi melaksanakan plan strategik. Perancangan operasi boleh dibahagikan kepada dua aspek: (iii) Perancangan Jangka panjang dan Jangka Pendek Perancangan ini diklasifikasikan sebagai rancangan yang melibatkan tempoh

masa. Tempoh masa yang ditetapkan ditentukan oleh perancang berdasarkan objektif ingin yang dicapai. Tiada tempoh masa yang spesifik ianya boleh jadi satu tahun atau pun kurang. Jika perancangan itu ditetapkan untuk dicapai dalam tempoh kurang dari satu tahun ianya diklasifikasikan sebagai Perancangan jangka pendek dan begitulah sebaliknya bagi Perancangan Jangka Panjang. (iv) Perancangan Berfungsi Perancangan jenis ini diklasifikasikan sebagai perancangan yang dibuat untuk mencapai sesuatu maksud dan tujuan untuk dicapai. Perancangan jenis bersifat bertindan dan ianya berkaitan antara rancangan-rancangan lain yang telah sedia ada. Sebagai contoh perancangan jenis ini adalah seperti: � Perancangan sumber manusia � Perancangan kewangan � Perancangan program pembangunan atlet sekolah Langkah-langkah dalam Melaksanakan Perancangan (a) Memikirkan idea yang baik (b) Memilih idea yang terbaik (c) Mengenal pasti sumber yang boleh menyumbangkan kepada idea anda (d) Menjalankan kajian yang terperinci dan mengumpul maklumat penting (e) Menyemak semula semua idea dan pelan alternatif yang ada dan boleh diguna pakai

(f) Mencari dan memilih kaedah yang terbaik untuk memulakan tindakan perancangan (g) Menentukan tempoh masa yang perlu dicapai (h) Kenal pasti masalah yang bakal dihadapi terlebih dahulu (i) Menentukan struktur organisasi (j) Menyediakan garis panduan yang boleh diguna pakai sebagai contoh ketika ingin membuat sebarang keputusan penting panduan ini boleh digunakan (k) Memikirkan kaedah pemantauan dan pengawalan yang terbaik (l) Memastikan rancangan ini bertulis (Blueprint) dan sebaiknya dibukukan untuk panduan mereka yang terlibat (m) Melaksanakan rancangan ini (n) Pastikan anda menilai akan keberkesanan setiap perancangan yang dibuat bagi membantu memberikan gambaran keberkesanan dan permasalahan yang dihadapi untuk tujuan pembaikan dan rujukan di masa hadapan Faedah Perancangan (a) Membantu memberikan hala tuju kepada mereka yang terlibat (b) Membantu organisasi menentukan masa hadapannya (c) Membantu organisasi dalam pemantauan dan pengawalan (d) Membantu menjadikan organisasi berjaya aspek pengurusanny

Pengelolaan (Organizing)

Page 7: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

7

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Pengelolaan adalah merupakan salah satu fungsi utama dalam pengurusan dan ianya bukanya satu proses yang berasing. Pengelolaan juga boleh menjadi sebahagian dari perancangan atau digabungjalinkan dengan fungsi pengurusan yang lain. Secara kolektifnya anda perlu melihat proses dan fungsi pengurusan iaitu perancangan, pengelolaan, pelaksanaan, dan pengawalan sebagai satu aktiviti mengurus (managing). Langkah-langkah dalam Melaksanakan Pengelolaan (i) Membahagikan Tugas Secara Spesifik

Keberkesanan dalam pengelolaan banyak bertumpu kepada pembahagian

tugasan secara spesifik kepada mereka yang dipertanggungjawab. Tanpa

membahagikan tugas seseorang individu perlu melaksanakan pelbagai

tugasan dalam satu masa. Ini merupakan satu petunjuk bahawa sesebuah

organisasi itu tidak efisien dalam pengurusannya.

Ada faedahnya jika amalan ini dilaksanakan, antaranya seperti individu yang

menjalankan tugasan yang spesifik dan sama akan lebih mahir melakukan

tugasnya kerana tugasan tersebut telah dilakukannya secara berulang. Ini

memberikan manfaat dalam membantu mempertingkatkan kemahiran dan

menjamin pencapaian matlamat yang diinginkan dalam perancangan.

(ii)Pembahagian Tugasan Berdasarkan Kumpulan atau Unit Kecil

Langkah yang kedua ialah membahagikan tugasan mengikut kumpulan secara

sistematik dan tersusun. Ini dapat membantu ketua memantau anggota di

bawahnya berdasarkan kumpulan yang telah ditetapkan. Sebagai contoh anda

ditugaskan sebagai ketua unit kemudahan sukan dan latihan, tanggungjawab

anda adalah untuk memenuhi objektif perancangan dan dalam masa yang

sama bekerjasama dengan anggota lain serta memantau pelaksanaan tugas.

(iii) Memberikan Autoriti dan Tanggungjawab

Setelah tugasan kepada kumpulan dan unit-unit kecil telah diberikan,

seterusnya anda perlu memberikan autoriti dan tanggungjawab kepada

kesemua ketua berdasarkan portfolio masing-masing. Ketua memiliki autoriti

yang boleh dikaitkan dengan pemilikan kuasa yang dibenarkan. Autoriti ini

merupakan kuasa yang wujud dari pihak atasan dan diturunkan dari satu tahap

ke bawah dalam satu masa dan mengikut keperluan tugas.

Tanggungjawab pula sering dikaitkan dengan pemilikan kuasa yang ada, ia

datang secara bersama. Tanggungjawab ini merupakan satu bentuk

akauntibiliti terhadap tugasan yang diterima.

(iv) Menentukan “Span of Management”

“Span of Management” bermaksud jumlah anggota yang akan ditugaskan bagi satu-satu kumpulan atau unit. Jumlah anggota juga menentukan kejayaan sesuatu tugasan. Jika terlalu sedikit anggota yang diperlukan ianya akan mengurangkan keberkesanan kerja, manakala jika terlampau ramai sebagai ketua anda akan hilang kawalan terhadap anggota bawahan yang terlampau ramai.

(v) Mengkoordinasi Sumber Organisasi

Langkah ini adalah yang terakhir dalam aktiviti pengelolaan, Mengkoordinasi sumber organisasi oleh semua anggota kumpulan adalah merupakan

Page 8: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

8

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

usaha kolektif yang dilakukan bagi memenuhi objektif organisasi. Ini dilakukan bagi memastikan sumber yang ada dalam organisasi dapat di manfaat dan digunakan dengan baik sepenuhnya. Koordinasi ini merujuk kepada satu kaedah penggabungan, integrasi dan keseragaman di antara kumpulan dan unit-unit lain. Faedah Pengelolaan

Tindakan yang diambil akan lebih

berkesan

Menggunakan segala sumber yang

anda dengan lebih efektif dan efisien

Membantu dan memudahkan proses

meletak tugasan dan tanggungjawab

kepada individu yang berkenaan

Membantu mewujudkan satu sistem

pelaksanaan dan pengawalan yang

berkesan

Memimpin (Leading)

Memimpin adalah satu proses mempengaruhi dan memujuk anggota bawahan untuk bekerja secara bersama untuk mencapai sesuatu matlamat yang diinginkan.

Peranan Pemimpin Berikut adalah peranan sebagai pemimpin dalam organisasi:

(i) Wujudkan kecenderungan terhadap kecepatan dan tindakan (ii) Sedia berinovatif atau mengalami kepupusan (iii) Runtuhkan segala halangan (iv) Menggunakan semua sumber tenaga kerja anda, segala kemahiran mereka, segala masa yang mereka ada untuk keberkesanan organisasi.

Pengawalan (Control)

Pengawalan adalah salah satu aktiviti penting dalam pengurusan dan ianya wujud hasil dari keperluan yang telah ditetapkan dalam setiap perancangan. Sebagai pengurus anda perlu memastikan semua tugasan yang telah diamanahkan telah dilaksanakan dengan baik Perancangan. Di sinilah letaknya peranan pengawalan di mana ianya berfungsi untuk memberikan maklumat kepada pengurus. Melalui maklumat yang diterima ini ianya nanti akan membantu pengurus dalam membuat keputusan. Antara peranan penting pengawalan ini adalah bertujuan untuk menyesuaikan cara kerja kepada sesuatu standard yang telah ditetapkan.

Penetapan matlamat dan objektif yang

dirangka secara tersusun dan

sistematik. Jenis Perancangan :

Strategik ,

Operasi

Jangka panjang / Jangka

Pendek

berfungsi

Page 9: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

9

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Bab 2 : Pentadbiran agensi-agensi sukan kebangsaan dan

antarabangsa

Perlembagaan organisasi badan

sukan

Pentadbiran organisasi sukan

PENGENALAN

Organisasi bermaksud satu sistem atau

kaedah yang tersusun dan memiliki

tatacara peraturan yang telah diwujudkan.

Pengorganisasian ini adalah aktiviti

pengurusan yang mengkordinasikan

kegiatan manusia di dalam organisasi

dengan sumber yang dimiliki oleh

organisasi. Ianya kemudian

digabungjalinkan melalui kepimpinan dan

aktiviti pengurusan yang berkesan dan

mantap.

KONSEP ORGANISASI (a) Konsep organisasi bermaksud gagasan, ciri, sifat sesebuah badan. (b) Penubuhan sesebuah organisasi adalah berasaskan falsafah, matlamat atau objektif tertentu yang disulami dengan peraturan. (c) Ia merangkumi dasar asas dengan nilai yang tertentu, kefahaman atau kepercayaan, undang-undang atau peraturan, panduan pengurusan dan sebagainya. (d) Peraturan dan tatacara menjadi pedoman untuk mengawal perjalanan organisasi.

(e) Apabila disebut organisasi, ia membayangkan satu gagasan yang tersusun dengan rangkaian-rangkaian tertentu baik dari segi dalaman ataupun perhubungan luar. (f) Memiliki struktur organisasi dan struktur kepimpinannya yang tersendiri. Struktur ini menerangkan aliran kepimpinan dan pertalian antara satu jawatan dengan yang lain. (g) Dalam sebuah organisasi wujud lapisan kepimpinan yang melibatkan pemimpin, pengurusan dan anggota biasa. (h) Pemimpin membuat dasar kepimpinannya serta menggariskan hala tuju organisasi. Perancangan dibuat dengan mengatur program untuk melaksanakan dasar tersebut. (i) Pengurusan membuat interpretasi dasar serta melaksanakan perancangan yang telah diputuskan. Ia mengatur program dan aktiviti untuk memenuhi matlamat tersebut. (j) Anggota biasa dari masa ke semasa dilantik dalam pelbagai bidang pengurusan untuk membantu perlaksanaan aktiviti

organisasi.

DEFINISI ORGANISASI Organisasi merupakan satu sistem yang wujud dan memiliki perkaitan antara sumber yang ada dan juga persekitaran yang setiap satunya saling memiliki pertalian di antara satu sama lain. Berikut adalah beberapa definisi mengenai organisasi:

(a) Organisasi adalah merupakan agen penyelarasan yang dapat menyesuaikan pelbagai aktiviti manusia untuk diselaraskan bagi mencapai satu tujuan dan matlamat organisasi melalui pembahagian buruh, fungsi dan juga melalui hierarki berautoriti dan tanggungjawab. (b) Organisasi adalah merupakan satu sistem aktiviti atau kuasa personal yang diselaraskan secara disedari dan mudah.

MATLAMAT ORGANISASI

Bagi organisasi sukan matlamat utama ialah untuk mendapatkan mengembangkan disiplin sukan hingga ke akar umbi, tetapi matlamat tambahan yang dimaksudkan ialah seperti berjaya menghasilkan atlet yang bertaraf antarabangsa. Contoh matlamat tambahan yang lain seperti meningkatkan imej organisasi,meningkatkan kecekapan pengurusan

Matlamat bagi sesebuah organisasi amat penting kerana: (a) Mampu menjadikan kewujudan organisasi tersebut sah dan tidak menyalahi undang-undang. (b) Matlamat akan bertindak sebagai satu aktiviti atau tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh organisasi.

(c) Matlamat organisasi bertindak sebagai satu titik permulaan bagi semua kegiatan organisasi.

Page 10: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

10

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

(d) Matlamat juga bertindak sebagai satu desakan atau paksaan yang mesti dilakukan oleh sesebuah organisasi.

CIRI-CIRI SEBUAH ORGANISASI

(a) Organisasi Mempunyai Tujuan yang Jelas Organisasi dibentuk berdasarkan tujuan yang ingin dicapai. Misalnya bagi setiap organisasi sukan utama di Malaysia setiap satunya memiliki tujuan penubuhan yang berfungsi untuk menaungi setiap jenis disiplin sukan di samping tugas utamanya mengembangkan jenis permainan tersebut hingga ke peringkat antarabangsa. (b) Autoriti Berhierarki Ini merupakan tahap kuasa yang bermula dari tahap tertinggi dan membawa kepada tahap yang paling rendah dalam sesebuah organisasi. Prinsip ini diamalkan untuk menghubungkan semua peringkat pekerja dalam organisasi dan mewujudkan keselarasan dalam setiap pengurusan kerja

dapat dilakukan dengan berkesan.

(c) Pemusatan Perintah Seseorang individu dalam sesebuah organisasi hanya akan menerima perintah serta arahan daripada seorang pihak atasan saja. (d) Delegasi Tugasan Seorang pemimpin mempunyai kemampuan yang terbatas dalam menjalankan tugasnya dalam organisasi, maka dalam keadaan ini ia perlu dilaksanakan delegasi tugasan kepada orang bawahannya. Dalam delegasi kerja kuasa yang diberikan meliputi aktiviti seperti membuat keputusan, hubungan luar dan mengambil sebarang tindakan perlu berlandaskan tatacara organisasi tanpa perlu merujuk orang atasan setiap masa. (e) Kepertanggungjawaban Dalam menjalankan tugasnya setiap pegawai harus bertanggungjawab sepenuhnya kepada pihak atasan. (f) Pembahagian Tugas Dalam mencapai objektif yang telah ditetapkan sesebuah organisasi tidak akan sepi dari melakukan pelbagai aktiviti pengurusan. Untuk memastikan setiap aktiviti pengurusan itu dijalankan sebaik mungkin oleh setiap anggota kerja maka satu pembahagian tugas dilaksanakan. Pelaksanaan ini dibuat berdasarkan kemampuan dan jawatan setiap anggota. Deskripsi dan bidang tugas yang jelas akan memudahkan urusan tugasan dan rasa tanggungjawab kepada setiap tugasan yang diberikan. (g) „Span of Management’ Ini bermaksud jumlah kakitangan yang harus dikendalikan oleh seseorang ketua

perlu diatur dengan sempurna. Jumlah aturan kakitangan ini perlu disesuaikan dengan bentuk dan jenis organisasi, semakin besar organisasi dengan jumlah kakitangan dan pegawai yang ramai maka semakin rumit aturan tersebut. Ada dua jenis aturan iaitu „Flat structure‟ dan „Tall

Structure‟ seperti dalam rajah di bawah.

(h) Pemisahan Tanggungjawab Setiap tanggungjawab dan beban tugas seseorang kakitangan tidak dapat dipindahkan tanggungjawabnya kepada orang lain sewenang-wenangnya. Ini berdasarkan pengkhususan dan tanggungjawab dari seorang kakitangan dan kakitangan lain adalah berbeza mengikut bidang tugas. (i) Keseimbangan Keseimbangan antara struktur organisasi yang efektif dengan tujuan organisasi.

Page 11: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

11

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Dalam perkara ini, penyusunan struktur organisasi harus di sesuai dengan matlamat sesebuah organisasi. Matlamat sesebuah organisasi akan diwujudkan melalui aktiviti yang akan dilakukan. Organisasi sukan peringkat daerah misalnya, aktiviti sukan yang dianjurkan juga akan lebih sederhana dan bersesuaian dengan fungsinya berbanding organisasi sukan peringkat negeri ataupun kebangsaan. (j) Fleksibiliti Organisasi harus senantiasa melakukan pertumbuhan dan perkembangan sesuai dengan dinamakan organisasi sendiri (internal factor) dan dengan kewujudan pengaruh di luar organisasi (external factor), sehingga organisasi mampu menjalankan fungsinya dalam mencapai tujuan yang ingin dicapai. (k) Kepemimpinan Organisasi amat memerlukan kepemimpinan yang baik dan berkesan, atau dengan kata lain organisasi mampu menjalankan aktiviti pengurusan kerana adanya proses kepemimpinan yang digerakkan oleh pemimpin

dalam organisasi tersebut.

KEPENTINGAN REKA BENTUK ORGANISASI DAN STRUKTUR

(a) Berdaya Saing Reka bentuk dan struktur organisasi yang baik mampu mewujudkan kelebihan dalam

aspek berdaya saing. Bagi sesebuah organisasi sukan kemampuan berdaya saing ini timbul dari kecekapan mengurus, pemilikan kemahiran dan kemampuannya membentuk nilai-nilai ke arah mencapai matlamatnya. Kebolehan dalam pelbagai aspek seperti kejurulatihan, pembangunan dan lain-lain membolehkan organisasi sukan ini dipandang sebagai sebuah organisasi yang mampu melangkau jauh dan tidak lesu dalam dunia sukan.. (b) Meningkatkan Kebolehan Organisasi Mengurus Kepelbagaian (Diversity) Kepelbagaian dalam organisasi ini adalah merujuk kepada kewujudan perbezaan yang wujud dalam organisasi. Antara perbezaan tersebut adalah terdiri daripada aspek anggota kerja dari aspek jantina, latar belakang pendidikan dan sebagainya. Kepelbagaian banyak mempengaruhi dalam proses membuat keputusan dan keberkesanan pengurusan organisasi. Melalui pembangunan reka bentuk organisasi yang mengutamakan kesesuaian dan mengambil kira faktor kepelbagaian ini akan membantu meningkatkan kualiti dalam proses membuat keputusan. Rentetan dari itu ianya secara tidak langsung akan membantu mempertingkatkan kemampuan pengurusan yang telah mengambil kira semua faktor perbezaan yang ada ketika membuat keputusan. (c) Meningkatkan Kebolehan Organisasi yang Lebih Kreatif dan Berinovasi Reka bentuk organisasi juga mampu memainkan peranan yang penting dalam

mencipta inovasi. Reka bentuk organisasi yang bersesuaian dapat membantu organisasi meningkatkan kebolehannya menjadi lebih inovatif. Sebagai contoh, cara struktur organisasi menghubungkan individu dalam bidang dan kemahiran yang berbeza, seperti penyelidikan, pembangunan dan kejurulatihan akan menentukan seberapa cepat organisasi d) Memberi Organisasi Peluang Mengawal dan Menyesuaikan Organisasi dalam Persekitarannya Reka bentuk organisasi juga mampu menentukan bagaimana berkesannya organisasi mengawal dan menyesuaikan organisasinya terhadap pelbagai faktor dalam persekitarannya dan mendapatkan sumber yang terhad. Sebagai contoh, kebolehan dan kemampuan organisasi sukan untuk mendapatkan jurulatih atau pemain yang berkualiti dan berkebolehan adalah satu kesan daripada reka bentuk dan struktur organisasi yang baik.

boleh mencapai matlamatnya.

(f) Membantu Organisasi Membangunkan dan Melaksanakan Strategi Bagi menentukan kejayaan bagi sesebuah organisasi apa yang menjadi kayu ukur kepada kejayaan dalam setiap pelaksanaan strategi organisasi ialah berdasarkan reka bentuk dan struktur organisasi yang baik dan berkesan. Melalui struktur organisasi. ianya berperanan menjelaskan peranan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh setiap individu atau kumpulan di dalam

Page 12: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

12

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

organisasi dalam usaha mereka mencapai

matlamat yang telah ditetapkan.

BAGAIMANA UNTUK MEMAHAMI SEBUAH ORGANISASI PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN

Menurut Daft (1989) dan Robbins (1990) sesebuah organisasi sukan itu adalah ibarat sebuah institusi sosial yang terlibat dalam industri sukan ianya mengarah kepada matlamat yang ingin dicapai. Ianya memiliki struktur organisasi yang tersusun dan terarah bagi mencapai matlamat yang diinginkan. Berikut adalah beberapa elemen utama yang wujud dalam sebuah organisasi sukan dan yang berkaitan: (a) Sebuah Institusi Sosial Kesemua organisasi sukan adalah terdiri daripada sekumpulan manusia yang berinteraksi antara satu sama lain dan setiap anggotanya memainkan peranannya yang tersendiri dalam pelbagai program dan aktiviti dalam organisasi tersebut (b) Penglibatan dalam Secara Terus dalam Industri Sukan Apa yang membezakan sebuah organisasi sukan dan organisasi yang lain seperti bank, kilang, perniagaan dan lain-lain ialah,penglibatannya secara terus (direct) dalam sukan antaranya seperti pengendalian latihan, penganjuran kejohanan dan sebagainya. Kita juga tidak menidakkan penglibatan organisasi lain seperti bank dan perniagaan

dalam sukan, penglibatan mereka bukan secara terus (indirect) sebagai contoh terlibat dalam memberikan penajaan dan sebagainya. (c) Mempunyai Matlamat yang Ingin Dicapai Semua organisasi sukan wujud berdasarkan matlamat yang ada. Antara contoh matlamat yang sering digariskan oleh organisasi sukan banyak berkisar seperti membangunkan aktiviti sukan dari pelbagai aspek seperti kejurulatihan, bakat ataupun melahirkan atlet yang bertaraf antarabangsa. Matlamat yang digariskan oleh kebanyakan organisasi sukan ini sebenarnya agak sukar untuk dicapai kerana beberapa halangan tertentu yang membataskan pencapaian prestasi. Mencapai matlamat yang dimaksudkan ini bukan hanya terletak kepada individu sahaja tetapi ianya adalah usaha yang diwujudkan secara kolektif. (d) Mempunyai Struktur Organisasi dan Sistem Tersendiri Setiap organisasi sukan memiliki struktur organisasi dan sistemnya yang tersendiri. Organisasinya bukan dibentuk secara sambil lewa tetapi ianya merupakan usaha yang digembleng untuk memajukan sesuatu disiplin sukan atas dasar untuk memajukan sukan itu sendiri.

Pengendalian mesyuarat

Belanjawan

Belanjawan dan pengurusan ke Belanjawan ialah pelan kewangan

yang digunakan sebagai alat kawalan

untuk operasi yang akan datang.

Ia menganggarkan kos-kos masa

depan dan merupakan suatu pelan

sistematik untuk penggunaan sumber

manusia, bahan dan sumber-sumber

lain.

o 3 Langkah :

Pelan strategik Belanjawan – pihak

pengurusan atasan menentukan tujuan

dan objektif organisasi & peruntukan

kewangan utk melaksanakan program

yg dirancang.

Tjgwb Belanjawan – ia dipenuhi dgn

mengesahkan peruntukan digunakan

dgn sah & cekap.

Rancangan teknikal dan mekanikal –

mengadakan sistem perakaunan &

keselamatan, struktur kewangan dan

proses belanjawan.

Kepentingan Perancangan

Kewangan cekap:

1. Keputusan dibuat adalah pro-aktif dan

sistematik.

Page 13: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

13

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

2. Menghubungkan kakitangan dari

semua paras organisasi melalui

komunikasi.

3. Mengurangkan bahaya dan

meningkatkan persaingan organisasi.

4. Membenarkan kawalan yg mencukupi

terhadap penilaian belanjawan.

Kelebihan menyediakan

Belanjawan:

1. Merupakan cara objektif untuk

menganalisa program PJ dan sukan.

2. Dijadikan satu „forum‟ untuk

mempersembahkan keperluan

kewangan dan untuk meminta

sokongan dari pihak atasan.

3. Memberi peluang kepada pihak

pentadbir untuk :

◦ Menghapuskan aktiviti yang

tidak boleh dibiayai lagi.

◦ Mengembang pelan jangka

panjang.

4. Membenarkan pengukuran dan

pengesahan kemajuan program dan

membuat analisa.

5. Membenarkan pemindahan sumber-

sumber mengikut keutamaan.

Prinsip-prinsip Belanjawaan:

1. Bersikap konservatif kerana mengguna

wang orang ramai.

2. Berdasarkan perbelanjaan dan

pendapatan dari belanjawan sekurang-

kurangnya 3 tahun lepas.

3. Tumpukan perhatian kepada faktor-

faktor yang mungkin mempengaruhi

perbelanjaan dan pendapatan.

4. Perancangan seharusnya mengambil

kira 10% kontigensi @ peristiwa yang

berlaku di luar dugaan atau jangkaan.

5. Melibatkan semua individu secara

langsung dalam proses perancangan.

6. Dipersetujui oleh pihak atasan.

7. Mengumumkan belanjawaan kepada

pihak pengguna yang terlibat.

Prinsip-prinsip pengurusan wang:

Gelagat mementingkan diri sendiri.

Urus niaga 2 pihak.

Isyarat

Tingkahlaku

Idea bernilai

Kelebihan secara berbanding.

Timbal balik antara risiko dengan

pulangan.

Kepelbagaian

Kecekapan pasaran modal

Nilai mata wang.

Prinsip gelagat mementingkan diri

sendiri.

Berasaskan teori agensi –

melihat konflik kepentingan diri

dgn ejen.

Contoh perhubungan prinsipal

dimana pengurus (ejen) dgn

pemegang saham (prinsipal).

Kadangkala harga sewa

stadium atau gelanggang

didapati terlalu mahal.

Penyewa perlu turunkan kadar

sewa untuk menarik lebih

ramai pengguna dan ia

membantu menampung kos

pembinaan walaupun ia

mengambil masa yang lebih

panjang.

Page 14: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

14

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Prinsip urus niaga 2 pihak

Perlu mengambil kira bahawa

ada pihak lain yang turut

menilai urus niaga berkenaan.

Contoh penaajaan sesuatu

acara cukan bertujuan

mendapatkan peluang

pengiklanan melalui sukan

tersebut, manakala pihak

penganjur pula bertujuan

untuk mendapatkan sumber

kewangan bagi menampung

kos penganjuran. Kedua-dua

pihak dapat faedah.

Prinsip Isyarat

Sesuatu tindakan diambil oleh

individu / sy dapat

menyampaikan

maklumat/mesej.

Ia sambungan pada prinsip

gelagat mementingkan diri

sendiri.

Badan sukan @ sy

menguruskan organisasi dgn

sistematik, berdaya saing &

mempamerkan cth baik dlm

kebanyakan aspek supaya

dapat dipercayai oleh

penggemar sukan, dgn cara ini

sy@ bdn sukan dapat

mempromosikan perkhidmatan

produk sy kpd masy .

Prinsip Tingkah laku

Memerhatikan apa yang

berlaku pd sy lain sbg

panduan. Ia implikasi langsung

prinsip isyarat.

Memberi fokus kepada

penggunaan maklumat/mesej.

Pengurus kewangan kelab

sukan perlu banyak belajar

dpd pengalaman org lain. Cth

keberanian Real Madrid

membeli David Beckham dgn

harga yg mahal akhirnya

menyebabkan bil penonton &

peminat kelab meningkat dgn

mendadak diseluruh dunia.

Prinsip Idea bernilai

Seseorang boleh mencapai

kemewahan melalui idea baru.

Idea baru berupa produk @

perkhidmatan yg belum

diterokai oleh pihak lain

mungkin dapat memberikan

pulangan lumayan.

Cth kelab bola sepak selangor

beli pemain argentina

kesannya selangor jadi juara

piala M‟sia 2003.

Prinsip kelebihan secara berbanding

Jika setiap individu melakukan

apa yg blh dilakukan dgn

tebaik, maka terdapat individu

yg paling berkelayakan bg

setiap jenis pekerjaan.

Berpegang kepada konsep persaingan

bebas dan merupakan asas kepada

perdagangan antarabangsa

Prinsip timbal balik antara risiko dan

pulangan.

prinsip mengelak risiko penting

dalam “pemilihan” atlit yang

dihantar utk bertanding.

Negara kita kerap menghantar

byk atlit w/pun gagal, tetapi

mereka dapat menimba

pengalaman. Keadaan ini

perlu diubah kepada prinsip yg

mementingkan kualiti dan

bukannya kuantiti kerana

Page 15: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

15

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

belanjawan pengurusan boleh

dikurangkan.

Prinsip Kepelbagaian

Terdapat beberapa

kemudahan sukan di negara

ini yg tidak digunakan dgn

maksimum.

Pengurusan kewangan boleh

menggunakan prinsip

kepelbagaian idea atau usaha

utk menarik minat pengguna.

Banyak gelanggang terbiar

tidak digunakan kerana sewa

mahal dan banyak kemudahan

sukan tidak mempunyai fungsi

pelbagai. Kerana itu dewan

serbaguna di tengah-tengah

bandar adalah satu aset

perniagaan sukan lumayan.

Prinsip kecekapan pasaran modal

Harga pasaran aset-aset

kewangan diniagakan

dipasaran modal terdedah

kepada maklumat baru.

Kecekapan pasaran modal

bergantung kepada maklumat

baru. Kecekapan pasaran

modal bergantung kepada

betapa cepat maklumat baru

digambarkan dalam harga

saham.

Prinsip nilai masa wang (wang

mempunyai nilai masa)

Kos „sewaan‟ wang.

Peminjam wang akan

membayar faedah atas

pinjaman tersebut.

Melihat nilai masa wang

sebagai peluang utk

memperolehi pulangan

(faedah) melalui akaun

simpanan bank.

Pengurus persatuan perlu

dilatih dgn ilmu pengurusan

kewangan profesional supaya

mereka peka dengan nilai

masa wang dan tidak

membazirkan sumber

kewangan yang dibekalkan

dgn sewenang-wenannya.

Jenis belanjawan:

Sistem belanjawaan mungkin bersifat

eklektik (eclectic) iaitu mengabungkan

beberapa bahagian dpd beberapa

siistem. Satu belanjawaan mungkin

wujud dari gabungan sistem-sistem

berikut;

1. Belanjawan liputan masa

2. Belanjawan semasa atau Operasional

3. Belanjawan harta

4. Pendapatan (revenue)

5. Belanjawan Item-Baris

6. Belanjawan Prestasi & Program

Biasanya pengurusan sukan hanya

melibatkan pengurusan Item-baris dan

Belanjawan Program / Prestasi.

Belanjawan item baris:

Belanjawaan ini menyenaraikan

barang – barang utk dibeli,

perkhidmatan & gaji perlu dibayar.

Kesahihan permintaan

dipertimbangkan atas dasar

perbandingan dgn pengalaman

perbelanjaan lepas.

Kelemahan

1. Menerima keputusan lepas

tanpa memeriksa dgn teliti

menggunakan kriteria politik

Page 16: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

16

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

utk mendapat sokongan

kewangan bg program baru.

2. Tidak menjalankan analisa

kos-faedah.

Cth: Ringkasan Belanjawan Item Baris

Belanjaan Program / Prestasi –

Sistem PPBES (Planning,

Programming, Budgeting &

Evaluation):

Perbelanjaan melibatkan program

lebih setahun, dan ia patut

dibandingkan dengan yg lama utk

menentukan cara/kaedah paling

cekap menggunakan peruntukan bg

pencapaian obj organisasi.

Sistem ini membenarkan pentadbir

menilai program secara objektif &

menentukan di mana sumber boleh

diperuntukkan.

5 Langkah :

1. Membentuk pelan jangka

panjang. Menentukan objektif

dan kriteria pengukuran.

2. Menentukan program spesifik.

Menentukan bentuk program

dan mempertimbangkan

alternatif.

3. Anggaran belanjawan untuk

program dan peruntukan

sumber.

4. Pelaksanaan program.

5. Penilaian pencapaian.

Kelebihan :

1. PPBES menggabungkan

perancangan & anggaran

belanjawan.

2. Proses perancangan adalah

secara berterusan, ia mungkin

melibatkan beberapa tahun

lamanya.

3. Maklumat berkenaan jumlah

kos sistem adalah

berorientasikan output atau

program.

4. Analisa kos-faedah secara

formal dijalankan.

5. Memberi penekanan terhadap

menganalisa program altenatif

dan kaedah altenatif bg

pencapaian objektif organisasi.

6. Sistem ini tidak menerima

keputusan yg lepas sebagai

panduan tanpa pemeriksaan

spt sistem item -baris. Ia tidak

menggunakan kriteria politik

untuk mendapatkan

peruntukan belanjawaan.

Kelemahan

1. Sistem politik yg demokratik

menyebabkan PPBES tidak

praktikal dan tidak diperlukan.

2. Ia tidak praktikal kerana :

Adalah sukar dlm keadaan tertentu untuk

mengasingkan matlamat eksplisit yg boleh

Page 17: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

17

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

diukur dan kemudian menilai alternatif yg

mungkin utk matlamat tersebut.

Ahli politik tidak memisahkan program dgn

matlamat.

Masalah bayaran kemudahan utk penggunaan

dalaman sukar ditetapkan. Sebagai contoh,

berapakah kos dikenakan ke atas kelas PJ dan

sukan.

Setengah unit atau bahagian tidak mempunyai

hasil.

Fungsi lama yg telah lama wujud di dlm

jabatan sukar utk diubah.

Format belanjawan Program

– ia beri gambaran ringkas utk membuat

keputusan belanjawan, dan maklumat berikut

diperlukan:

Nama program

Nama pentadbir/pengurus program

Nombor program (utk tujuan

pengenalan dan perakaunan)

Objektif program

Kriteria pengukuran

Polisi majlis

Maklumat sokongan

lain

Kos program

Staf diperlukan

Kesan terhadap

program lain.

Belanjawaan „Zero-Base‟ (BZB):

Ia merupakan suatu pendekatan

revolusi utk menentukan prioriti

program dan untuk mengurangkan

ketidakcekapan.

Ia memenuhi permintaan anggaran

belanjawan, mengenalpasti dan

menilai semua aktiviti dan

menempatkannya mengikut

kepentingan.

Ia juga memastikan setiap program

berjaya untuk memenuhi matlamat

organisasi

Kelebihan

1. Memaksa penentuan objektif ,

matlamat dan prioriti program.

2. Tidak membenarkan

ketidakberkesanan

dikekalkan. Ia sepatutnya

boleh memenuhi kehendak

analisa kos-untung.

3. Melahirkan maklum balas

antara perancangan dengan

pengawalan fungsi. Perkara yg

tidak menghasilkan keputusan

yg diingini akan dibatalkan dan

perkara baru dipilih untuk

menggantikannya. Proses ini

berulang.

Kelemahan

Pembentukan anggaran belanjawan ini

memakan masa lebih panjang

terutama organisasi besar.

Proses pembentukan BZB

1. Mengenalpasti unit pembuat

keputusan – mempunyai

autoriti & tjgwb utk merancang

& mengawal sumber

kewangan. Cth ketua unit

/penyelaras.

2. Menyediakan permintaan

anggaran belanjawan unit –

cth menyatakan apakah yg

perlu, penjelasan mengapa

item berkenaan dicadangkan,

menyenaraikan obj yg boleh

dipenuhi, cdgn kos & kebaikan

Page 18: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

18

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

permintaan dan altenatif lain

jika permintaan tidak

diluluskan.

3. Menilai dan menyusun atau

mengatur mengikut

kepentingan – pentadbir

menyenaraikan permintaan

ikut katogeri & beri

pertimbangan dan susun ikut

kepentingan / prioriti.

4. Menyediakan anggaran

belanjawan tahunan – setelah

anggaran disusun seterusnya

penyediaan satu anggaran

belanjawan tahunan yang

terperinci.

Lawatan ilmiah ke agensi-agensi

sukan negara

-Agensi Sukan Nasional

� Kementerian Belia dan Sukan

� Majlis Sukan Negara

� Majlis Olimpik Malaysia

� MSSM

� Persatuan-persatuan Sukan di

Malaysia

Agensi Sukan Antarabangsa

-Agensi sukan di peringkat antarabangsa

menyelaraskan semua pentadbiran dan

program pembangunan serantau serta

bertanggungjawab terhadap penyelarasan

dan keseragaman permainan, undang-undang

dan pengiktirafan kejohanan peringkat dunia.

� FIFA : Persekutuan Bola Sepak

Antarabangsa atau The Federation

Internationale de Football Association (FIFA)

telah diasaskan penubuhannya pada 21

May 1904 di Paris. Idea penubuhan badan

antarabangsa ini diilhamkan berdasarkan

dari penubuhan Football Association (FA) di

England sejak tahun 1863.

� IAAF : Persekutuan olahraga amatur

antarabangsa atau International Amateur

Athletic Federation (IAAF) adalah merupakan

badan utama antarabangsa mengawal selia

aktiviti sukan olahraga di peringkat

antarabangsa

� FIH : penubuhan FIH ianya menjadi

badan utama dunia kepada kemajuan

sukan hoki di dunia. Penubuhan badan

antarabangsa yang pertama untuk sukan hoki

telah diinspirasikan penubuhannya oleh

Persatuan Hoki England and Belgium pada

tahun 1909 di mana kedua-dua negara mula

bersetuju menerima pelaksanaan udang-

undang yang seragam di peringkat

antarabangsa

� ITF : merupakan sebuah badan dunia

yang bertanggungjawab kepada

pembangunan dan perkembangan sukan

tenis di peringkat antarabangsa. ITF kini

dianggotai oleh 203 persatuan tenis di

seluruh dunia termasuk Malaysia. ITF di

peringkat zon kawasan diwakili oleh enam

badan utama

� IRB : bertanggungjawab terhadap

perkembangan dan pembangunan sukan ragbi

di seluruh dunia.

Kementerian Belia dan Sukan

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) telah diamanahkan untuk melaksanakan dasar-dasar Kerajaan Malaysia khususnya dalam pembangunan Belia dan Sukan. Sejarah penubuhan Kementerian ini bermula dengan tertubuhnya Bahagian Kebudayaan di bawah Kementerian Kebajikan Masyarakat dalam tahun 1953. Pada tahun 1964, Bahagian Kebudayaan dipindahkan di bawah Kementerian

Page 19: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

19

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Penerangan. Dengan Pemindahan ini juga dua lagi bahagian telah diwujudkan iaitu Bahagian Sukan dan Bahagian Belia. Memandangkan betapa pentingnya peranan yang dimainkan oleh Bahagian Belia dan Bahagian Kebudayaan dalam konteks pembangunan, kerajaan telah menggabungkan tiga aspek penting iaitu Kebudayaan, Belia dan Sukan untuk dikendalikan di bawah satu Kementerian yang dikenali sebagai Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan pada 1972. Pada 20 Mei 1987, Kementerian ini sekali lagi berubah, di mana Bahagian Kebudayaan telah dipindahkan pula di bawah portfolio Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan. Dengan pemindahan ini, Kementerian kini dikenali sebagai Kementerian Belia dan Sukan Malaysia Fungsi:

melaksanakan dasar-dasar Kerajaan

dalam pembangunan Belia dan Sukan

Fungsi Kementerian Belia dan Sukan

adalah:

� Melengkapkan belia dgn latihan,

kemahiran vokasional , sifat keusahawanan

dapat berdikari melalui kursus secara formal

di Institut-institut Kemahiran Belia Negara

(IKBN).

� Memberi penekanan kepada

perubahan sikap bagi membentuk belia

yang bertanggungjawab, dinamik, berdaya

maju dan mempunyai daya kepimpinan baik

melalui berbagai program yang diadakan di

peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan

antarabangsa.

� tingkatkan rakyat amalkan cara

hidup aktif dan sihat melalui konsep "Sukan

Untuk Semua" dan "Malaysia Cergas"

� tingkatkan kecemerlangan sukan di

peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.

� lahirkan tenaga kerja mahir dan

berkualiti bagi keperluan industri negara

Majlis Sukan Negara

Majlis Sukan Negara (MSN) telah ditubuhkan di bawah Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971 dan Akta Majlis Sukan Negara (pindaan 1979). Majlis pelancaran MSN secara rasminya telah disempurnakan oleh Y.A.B. Tun Abdul Razak b. Datuk Hussein, Perdana Menteri Malaysia yang kedua pada 21 Februari 1972. Pada peringkat awal penubuhannya sukan prestasi tinggi diletakkan di bawah tanggungjawab Bahagian Sukan, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan(nama Kementerian Belia Dan Sukan ketika itu). Untuk mencapai matlamat penubuhan Majlis, satu usaha bersama telah dimulakan dengan melibatkan secara langsung semua agensi kerajaan dan bukan kerajaan, pertubuhan-pertubuhan

sukan tanah air, majlis-majlis sukan negeri, institusi pengajian tinggi, badan-badan sukarela serta orang perseorangan telah diusahakan supaya mutu sukan negara dapat mencapai prestasi yang terbaik. Fungsi:

bertanggungjawab ke arah

penggalakan, pembangunan dan

pencapaian cemerlang dalam sukan-

sukan di pertandingan di peringkat

tertinggi.

Antara objektif utama MSN adalah seperti berikut: (a) Memaju dan mempertingkatkan prestasi atlet Negara daripada peringkat Tunas, Bakat, Pelapis dan Elit bagi menyertai pertandingan-pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa. (b) Mempertingkatkan kualiti, pengetahuan dan kemahiran jurulatih, pegawai teknikal dan pegawai pentadbir sukan tempatan. (c) Menyediakan peluang penyertaan yang lebih luas di bidang sukan peringkat negeri dan daerah. (d) Menyediakan program-program perkhidmatan, khidmat nasihat, kepakaran, dokumentasi, perpustakaan, penyelidikan sains serta perubatan sukan. (e) Memperuntukkan Skim Galakan dan ganjaran untuk atlet, jurulatih dan pentadbir sukan sebagai dorongan ke arah peningkatan prestasi yang tinggi.

Page 20: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

20

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB MSN

1. Program Pembangunan Atlet

2. Khidmat Sains dan Perubatan

Sukan

3. Pembangunan Kurikulum Dan

Kejurulatihan

4. Pengurusan dan Kepegawaian

Sukan

5. Kemudahan Sukan

6. Skim Penggalakan dan Anugerah

Sukan

7. Bantuan Organisasi dan Khidmat

Sokongan kepada Persatuan Sukan

Majlis Olimpik Malaysia

Majlis Olimpik Malaysia (MOM) telah diasaskan penubuhan dan pendaftarannya pada tahun 1953 sebagai sebuah badan bukan kerajaan di bawah Akta Pendaftaran Pertubuhan 1966. Setelah wujudnya Akta Pembangunan Sukan 1997, pendaftaran MOM kini didaftarkan di bawah Pejabat Pesuruhjaya Sukan di bawah pentadbiran Kementerian Belia dan Sukan Malaysia. MOM adalah merupakan sebuah organisasi sukan yang diiktiraf penglibatan dan penyertaannya dalam Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) dan Persekutuan Sukan Antarabangsa

(IFS). Penglibatan MOM sejak 1954melayakkannya menjadi badan utama di negara ini dalam penyertaan di sukan Olimpik. Selain daripada diiktiraf oleh IOC, MOM juga diterima baik sebagai ahli gabungan oleh beberapa badan sukan utama antarabangsa, antaranya seperti: (a) Association of National Olympic Committee (ANOC) (b) Olympic Council of Asia (OCA) (c) Southeast Asian Games Federation (SEAGF) (d) Commonwealth Games Federation (CGF) (e) International Assembly of National

Confederation of Sports.

- badan bukan kerajaan yang diiktiraf

penglibatan dan penyertaannya dalam

Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC)

dan Persekutuan Sukan Antarabangsa (IFS).

Penglibatan MOM sejak 1954 melayakkannya

menjadi badan utama di negara ini dalam

penyertaan di sukan Olimpik.

MSSM

MSSM ditubuhkan pada bulan Februari 1958 dengan nama Majlis Sukan Sekolah-sekolah Persekutuan Malaya. (KPM) Pada tahun 1968 ditukarkan nama kepada Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia Ianya yang ditubuhkan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

Antara objektif utama MSSM: (a) Menggalakkan, memajukan, memelihara dan mengatur aktiviti-aktiviti sukan. (b) Menganjurkan dan menjalankan semua aktiviti sukan sekolah sama ada di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa. (c) Mengelola dan menjalankan kursus kejurulatihan dan kepegawaian sukan sekolah. (d) Menyelaras segala kaedah dan undang-undang pertandingan sukan sekolah di peringkat kebangsaan dan negeri. (e) Bekerjasama dengan mana-mana badan sukan lain atau pertubuhan-pertubuhan sukan jika perlu. Fungsi:

memberi nasihat kepada Menteri

Pelajaran berhubung perkara-perkara

pembangunan dan pengurusan

sukan.

mempunyai bidang kuasa

mengeluarkan arahan berkaitan

kepada Jawatankuasa MSS Negeri,

Sekretariat Negeri dan mana-mana

pegawai dari Kementerian Pelajaran

Malaysia atau institusi pendidikan

mengenai pelbagai perkara yang

berkaitan dengan hal ehwal sukan.

STRUKTUR ORGANISASI MSSM

Page 21: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

21

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Organisasi MSSM diuruskan oleh sebuah lembaga yang dikenali sebagai Lembaga Pengurusan Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia. Lembaga Pengurusan MSSM boleh menubuhkan jawatankuasa atau jawatan tertentu bagi melicinkan fungsi MSSM sendiri. Antara jawatankuasa yang telah diwujudkan adalah seperti (a) Jawatankuasa Kerja MSSM yang menjadi tunjang kepada kelancaran fungsi MSSM. (b) Jawatankuasa Kewangan MSSM yang mentadbir kewangan MSSM. (c) Sekretariat MSSM yang menjadi urus setia kepada MSSM dan Lembaga Pengurusan.

(d) Jawatankuasa MSSM Negeri yang menjalankan fungsi MSSM di peringkat negeri. (e) Pengerusi Teknik dan Pembangunan Sukan yang terdiri daripada pakar-pakar dalam setiap permainan atau acara yang dipertandingkan di peringkat MSSM.

PERSATUAN-PERSATUAN SUKAN DI

MALAYSIA

KONGRESS TENPIN BOWLING MALAYSIA

(MTBC)

Kongres Tenpin Boling Malaysia adalah merupakan persatuan sukan kebangsaan yang mewakili sukan boling di Malaysia. Persatuan ini mendapat pengiktirafan dari Kementerian Belia dan Sukan dan Majlis Olimpik Malaysia. Di samping itu juga persatuan ini juga diiktiraf dan diperakui penglibatannya di peringkat antarabangsa oleh Federasi Bowling Asia (ABF), Persatuan Tenpin Boling Dunia (WTBA) dan Federation International des Quilleurs (FIQ). Objektif utama persatuan ini adalah menggalak dan memperkembangkan sukan boling ke pelbagai peringkat di samping keutamaan cemerlang dalam setiap penyertaan dalam pelbagai peringkat pertandingan. Persatuan ini disokong oleh penglibatan dari pelbagai syarikat korporat yang menaja program. Melalui program “Partner in Sports” persatuan ini mendapat tajaan dari Sri Jentayu Sdn Bhd di samping bantuan penajaan lain dari seperti Nestle Products (Milo), Canon Marketing (M) Sdn Bhd, Sports Excel, Malaysia Airlines and Antioni Sdn Bhd. Keahlian dalam persatuan ini dianggotai oleh 14 persatuan tenpin boling peringkat negeri. Persatuan ini juga aktif menjalankan pelbagai program seperti kejohanan di pelbagai peringkat, program pembangunan dan

penggalakan.

PERSEKUTUAN KEBANGSAAN

BERBASIKAL MALAYSIA

Sukan Lumba Basikal dipercayai mula diperkenalkan di Malaysia sebelum tahun 1938 oleh tentera British. Namun ianya mula dipertandingkan secara terancang mulai tahun 1938 di sekitar Lembah Kelang melalui acara lumba basikal jalan raya. Selangor menjadi Persatuan Negeri pertama yang ditubuhkan dan seterusnya diikuti oleh negeri lain iaitu Perak, Melaka dan Pulau Pinang. Persatuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia ditubuhkan pada tahun 1953 oleh Mr. Gurchan Singh dan Kapten C.O. Jennings (seorang pegawai dari tentera New Zealand) dengan keahlian dari Negeri Selangor, Melaka, Perak and Pulau Pinang sebagai ahli gabungan dengan pendaftaran persatuan RSM 146/55. Pada 5 Mac 1960, persatuan telah diterima sebagai ahli gabungan kepada Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (Union Cycliste Internationale – UCI) dan pada masa yang sama diterima sebagai ahli gabungan Majlis Olimpik Malaysia. Sukan Lumba Basikal mula menerima bantuan dan sokongan sepenuhnya apabila sukan ini dipertandingkan di dalam Temasya Komanwel dan Temasya Sukan Asia 1998. Bantuan diterima melalui Program Jaya ‟98 untuk menyediakan atlet ke arah Sukan Komanwel dan Sukan Asia. Pada masa yang sama, atlet yang menjalani latihan

Page 22: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

22

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

ini diserapkan dalam pasukan Negara menyertai Jelajah Le Tour de Langkawi yang mula dianjurkan pada tahun 1996. Program ini telah dimulakan sejak tahun 2002 bersama-sama dengan pelancaran Program Gemilang 2006. Ada sebahagian dari atlet yang dikumpulkan ini telah menyertai skuad pelapes negara sejak tahun 1999 iaitu ketika persiapan ke arah Sukan SEA 2001. Pendaftaran semula Pertubuhan Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia di bawah Akta Pembangunan Sukan 1997 di mana nombor pendaftarannya ialah 002/98 dan didaftarkan pada 8 Mei 1998.

PERSATUAN BADMINTON MALAYSIA (BAM)

Persatuan Badminton Malaysia merupakan badan induk yang utama kepada sukan badminton. Persatuan ini merupakan ahli gabungan kepada Konfederasi Badminton Antarabangsa (IBF), Konfederasi Badminton Asia dan juga dari Majlis Olimpik Malaysia. Persatuan ini telah didaftar dengan Pesuruhjaya sukan selari dengan kehendak Akta Pembangunan Sukan 1997. Antara objektif utama Persatuan Badminton Malaysia (BAM) adalah: (a) Menggalak, mempromosi dan bertanggungjawab kepada kemajuan sukan badminton di Malaysia.

(b) Mengurus dan mengawasi semua kejohanan dan pertandingan yang dianjurkan oleh BAM dan organisasi lain. (c) Memastikan pemantauan dan penguatkuasaan penggunaan kaedah dan undang- udang permainan yang telah ditetapkan dalam Peraturan yang dikeluarkan oleh BAM. (d) Sedaya upaya menangani isu-isu yang bersangkutan dengan pertikaian di kalangan anggota gabungan ataupun berhadapan

dengan isu-isu semasa.

Bab 3: Pengurusan Pendidikan Jasamani dan Sukan

Kepimpinan

Kepimpinan dari pandangan Islam:

Setiap kamu adalah pemimpin dan

setiap pemimpin bertanggungjawab ke

atas apa yang dipimpin.

Kepimpinan adalah :

Sidiq – benar dalam kata-kata

& tindakan

Amanah – memegang

tanggungjawab, akauntabilit,

akan dipersoalkan nanti.

Tabligh – menyampaikan,

mengajar, mendidik.

Fatonah – bijaksana dalam

pemikiran dan budi bicara.

Definisi:

Koonts & O‟Donnel “ kepimpinan

adalah semata-mata bermakna

pengaruh, satu seni @ proses

mempengaruhi orang supaya mereka

dapat berusaha secara sukarela

kearah pencapaian matlamat bersama.

Byars & Rue (1979) “ kepimpinan

sebagai suatu proses melibatkan

seorang individu mempengaruhi

tingkah laku ahli-ahli kumpulan. Ia

melibatkan 3 pekara iaitu individu lain,

pengagihan kuasa tidak sama rata dan

mempunyai pengaruh.

Elemen dalam kepimpinan:

Pengaruh interpersonal (interpersonal

influence)

Cara mempengaruhi ahli (a way of

influencing people)

Tindakan untuk mendapatkan

tindakbalas (An act that causes others

to respond)

Fungsi kepimpinan:

Meniup semangat keyakinan (Inspire)

Page 23: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

23

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Memberi motivasi (motivate)

Membuat perubahan (change )

Mencapai visi

Proses perhubungan antara pemimpin

dengan pengikut.

Maju ke hadapan (moving forward)

Membina wawasan (vision)

Merancang (planning)

Mendaya usaha (initiate)

Mengawal (controlling)

Menyokong (supporting)

Memberitahu (inform)

Memotivasikan ahli sepasukan

(motivate followers)

Membimbing (guiding)

Mengukur dan menilai ( measure &

assessment)

Menjadi teladan (role model)

Mengupayakan ahli sepasukan

(empowering followers)

Teras Amalan Kepimpinan:

1. Menentukan hala tuju (setting

Direction)

2. Membina insan (Developing People)

3. Membina Institusi/Sekolah (Developing

the Organization/school)

Menentukan Hala Tuju :

Membentuk visi – merangsang ahli

untuk mencapai visi/matlamat.

Mencipta hasrat bersama.

Menetapkan tahap prestasi yang tinggi

Memantau prestasi organisasi.

Menterjemahkan visi sehingga dapat

diterima secara jelas & meyakinkan.

Menggalakan / meningkatkan

kerjasama & membantu yg lain.

Membina Insan

Merangsang intelek

Memberi sokongan secara individu

Menjadi contoh

Membina institut / sekolah

Menyediakan institusi / sekolah agar

menjadi satu komuniti pembelajaran

komuniti pembelajaran profesional

untuk meningkatkan prestasi semua

guru dan pelajar.

Memantapkan budaya institusi /

sekolah (berkongsi norma, nilai,

kepercayaan dan sikap serta

menggalakkan silaturahmi dan

kepercayaan di antara ahli-ahli),

koloborasi.

Kepimpinan Berkesan :

Matlamat / visi tercapai

Pelanggan puas hati

Seronok bekerja / beajar dll

Proses input& output diiktiraf berkualiti

(ISO)

Tidak membazir

Diiktiraf berjaya oleh ramai.

Cemerang, Gemilang dan Terbilang.

Ciri-ciri Pemimpin Berkesan:

Mempunyai daya intelek yang tajam

Page 24: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

24

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Berpengetahuan dan berfungsi

Mempunyai keberanian

Sayang kepada pengikut / rakyat

Berpandangan jauh

Tegas

Mempunyai keazaman tinggi dan

benar.

Faham sejarah dan keadaan negara

Memastikan amanah dijalankan

dengan sempurna dan berkesan.

Kouzes & posner (2002)

7 Tabiat orang yang amat berkesan:

Jadilah Proaktif ( Be Proactive)

Mula dengan mengingat matlamat

(begin with the end in mind)

Mengikut keutamaan (do first thing

first)

Fikirkan menang-menang (think Win-

win)

Cuba fahami sebelum di fahami (seek

fist to understand then to be

undderstood)

Sinergi / bergabung tenaga (synergize)

Memperbaharui ilmu (sharpen the

saw)

Kepimpinan Perubahan:

Tujuan :

Meningkatkan motivasi

Meningkatkan kualiti kerja

Meningkatkan produktiviti

Mengurangkan konflik

Mengikut keperluan semasa

dan masa depan.

Prinsip ( 5M)

Manpower (sumber manusia)

Money (sumber kewangan)

Material (bahan )

Machinery (peralatan)

Marketing ( pemasaran )

Faktor mempengaruhi perubahan :

ekonomi, teknologi, politik & sosial.

Pemimpin mewujudkan suasana

perubahan:

Pemimpin perlu meraih kepercayaan

pengikutnya.

Pemimpin perlu mengubah diri sendiri

sebelum mengubah orang lain.

Pemimpin perlu memahami sejarah

organisasinya

Kedudukan kepimpinannya adalah

tempat yang berpengaruh

Perubahan memerlukan pengorbanan.

Pemimpin mendapatkan sokongan

pengikut terdekatnya sebelum

membuat perubahan untuk awam.

Menetapkan agenda untuk sesuatu

perubahan

Mengalakkan penyokong terdekat

mempengaruhi yang lain secara formal

Menunjukkan bahawa perubahan yg

diuat mendatangkan faedah.

Menguasahakan sehingga seseorang

itu memilih untuk berubah.

Pemimpin menyelesaikan masalah:

Kita semua mempunyai masalah

Masalah memberikan “makna” kepada

kehidupan

Page 25: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

25

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Ramai orang yang cemerlang berjaya

mengatasi masalah dalam hidupnya.

Masalah kita kadangkala bukanlah

masalah sebenarnya.

Jika sesuatu itu masalah kita, kita

boleh membuat sesuatu terhadapnya.

Jika tidak, itu bukan masalah kita, itu

adalah resam hidup.

Ujian kepada pemimpin ialah

keupayaannya mengenalpasti masalah

sebelum ia menjadi satu kecemasan

Kita boleh mengukur kebolehan

seseorang pemimpin daripada cara

dan keupayaanya menangani masalah

Menyelesaikan masalah berkaitan

tugas dengan segera, masalah

berkaitan manusia dilakukan secara

berterusan.

Sentiasa bersikap positif

Membuat pelan tindakan yang betul

Mengenalpasti dan penggunaan

sumber

Pengurusan sumber manusia

Organisasi merupakan satu sistem yang mana sumber manusia merupakan

salah satu fungsi yang menggerakkan sistem berkenaan. Pengurusan sumber manusia perlu memiliki hubungan selari dengan strategi-strategi organisasi yang telah dirancang. Ini bermakna dalam setiap pengurusan sumber manusia ianya perlu dilaksanakan secara terancang bagi membantu perlaksanaan strategi-strategi organisasi. Aktiviti yang dilaksanakan ini merupakan satu proses yang berterusan (ongoing) dan perlu melalui proses-proses, seperti menentukan keperluan sumber manusia dalam organisasi, mendapatkan calon yang berkelayakan, membangunkan pekerja dan mengekalkan pekerja yang berkelayakan.

Keperluan menentukan keperluan sumber manusia bagi sesebuah organisasi perlu dirancang secara teliti dan mengambil kira pelbagai faktor yang berkaitan

dengan perancangan sesebuah organisasi. Jadual di atas menunjukkan bagi mendapatkan (pengambilan dan pemilihan), membangunkan (orientasi, latihan dan penilaian prestasi) dan mengekal atau memisahkan pekerja (pemberian ganjaran dan pemisahan) merupakan satu senario yang saling memerlukan antara satu sama lain. Situasi akan dapat diurus dengan baik jika adanya perancangan yang tersusun rapi dalam mengendalikan proses ini. Oleh yang demikian, keperluan kepada perancangan sumber manusia bagi organisasi pendidikan jasmani dan sukan amatlah diperlukan.

Bekerja dengan sukarelawan

Sumber kewangan

Perancangan

Penyelesaian masalah

Mengenal pasti masalah

Menyenaraikan masalah mengikut

keutamaan

Mentakrifkan masalah berkenaan lebih

rapi

o Bertanya soalan yang tepat

Page 26: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

26

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

o Bercakap dengan orang yang

sepatutnya

o Mendapatkan fakta yang jelas

o Melibatkan diri dalam proses

di atas

Memilih kakitangan tertentu untuk

membantu proses penyelesaian

masalah.

Mengumpulkan punca masalah

Mengumpulkan cadangan

penyelesaian masalah

Menyenaraikan keutamaan dan

memilih cadangan terbaik

Melaksanakan cadangan yang terbaik

Menilai cadangan tersebut

Menyediakan prinsip/polisi tertentu

untuk memastikan masalah tidak

berulang.

Membuat keputusan

Penilaian

Penilaian : Satu proses yang

sistematik untuk menetapkan sejauh

mana sesuatu objektif itu tercapai.

Penilaian merupakan antara elemen

yang terpenting dalam perancangan sukan . Ia

boleh membantu untuk menentukan taraf atau

paras kecergasan sebenar seseorang individu.

Ia juga dapat digunakan bagi membantu dan

membimbing kumpulan sasaran mencapai

matlamat ke arah pencapaian matlamat /

sukan. Ianya haruslah merupakan satu proses

yang terancang dan berterusan. Jika ia

dijalankan dengan terancang dan sempurna ia

boleh digunakan sebagai satu strategi untuk

memotivasikan kumpulan sasar bagi

mengekalkan pengamalan senaman / stamina.

Untuk menjadikan sesuatu program aktiviti

fizikal itu paling berkesan ia hendaklah

dijalankan mengikut keperluan seseorang

individu itu.

Prinsip penilaian:

• Kaedah/teknik ujian dan penilaian

yang digunakan mempunyai kesahan

• Alat yang digunakan mengikut

keperluan yang telah ditetapkan

• Mempunyai objektif tertentu

• Mengikut keperluan serta selaras

dengan maksud dan kehendak

penilaian

• Penilaian harus mempunyai hubungan

dengan latihan yang dibuat

• Data yang diperolehi hendaklah

dianalisa secara kualitatif/kuantitatif

• Pengukuran dijalankan mengikut

prosedur/protokol yang telah

ditentukan

• Penilaian hendaklah dijalankan

mengikut kehendak kumpulan sasar

Objektif penilaian:

• Membantu guru/jurulatih menilai

prestasi pelajar/atlit

• Membantu pelajar/atlit menilai

pengetahuan/kemahiran

dalampelbagai aktiviti fizikal

• Membantu guru secara objektifnya

mengukur peningkatan dalam

penilaian sebelum dan selepas sesi

pengajaran.

• Mengklasifikasikan atlit/pemain untuk

latihan dan pertandingan

• Menilai keberkesanan sesuatu sesi

latihan

• Membantu pihak pengurusan menilai

prestasi jurulatih

• Memotivasikan pelajar ke tahap yang

mencabar dihujung sesi pengajaran

Page 27: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

27

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

• Mengumpulkan data untuk tujuan

kajian

• Membolehkan guru untuk menilai

keberkesanan pengajarannya sendiri.

Aspek penilaian dan bateri ujian untuk

kecergasan fizikal berasaskan kesihatan.

1. Dayatahan Kardiovaskular – Ujian ini

dilakukan untuk menilai kecekapan

atau kecergasan system jantung

termasuk saluran darah dan paru-paru.

Bateri Ujian – Larian 2.4

kilometer/Larian 12 minit/Ujian Bleep

2. Komposisi Tubuh Badan dan Peratus

Lemak Badan – Ianya berkaitan

dengan ukuran peratusan otot, tulang,

lemak dan tisu-tisu lain dalam badan.

Bateri Ujian – Ujian Komposisi

Tubuh/Skin Fold Caliper/Hydrostatic

Weighing

3. Kekuatan Otot – Kekuatan otot adalah

daya yang tertinggi yang mampu

dihasilkan oleh sesuatu usaha. Bateri

Ujian – Gantung siku bengkok.

4. Dayatahan Otot - Dayatahan otot

adalah keupayaan otot rangka

melakukan sesuatu pergerakan yang

mempunyai beban atau rintangan yang

tertentu berulang kali tanpa cepat lesu

untuk jangka waktu yang

panjang.Bateri Ujian – Tekan tubi.

Kelembutan – Merujuk kepada ukuran julat

pergerakan yang mampu dilakukan pada

sendi-sendi tertentu atau sekumpulan sendi.

Bateri Ujian – Ujian Duduk dan Jangkau.

Komunikasi

Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai

"satu proses

perpindahan maklumat, perasaan, idea

, dan fikiran seseorang individu kepada

individu atau sekumpulan individu

yang lain". Ia merupakan proses

interaksi yang bererti

antara hidupan dan merangkumi

kedua-dua:

o perbuatan menghantar

matklumat; dan proses untuk

bertukar-tukar maksud;

supaya dapat menghasilkan

pemahaman. Komunikasi

boleh mengambil bentuk, baik

secara lisan mahupun tidak,

misalnya bahasa gerak-

geri, bahasa

isyarat, sentuhan, hubungan

mata, dan penulisan.

Jenis Komunikasi

o Lisan

o Bahasa Bada

Proses Komunikasi Komunikasi boleh dilihat sebagai suatu proses yang melibatkan tujuh elemen penting seperti berikut (Lihat Rajah Komunikasi): (a) Penghantar atau Penyampai Merupakan Individu yang Memulakan Komunikasi Tersebut (b) Menterjemah (Enkod) Sebelum mesej dihantar, penghantar akan menterjemah maksud kepada perkataan dan gerak anggota adalah takluk kepada faktor kemahiran mengkod, penilaian kemahiran mengkod, penilaian kebolehan penerima untuk memahami simbol yang digunakan, dan judgment tentang kepatuhan simbol tersebut, pengalaman lepas, status, pendidikan dan keadaan emosi ketika komunikasi dimulakan. (c) Mesej

Page 28: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

28

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Mesej mempunyai simbol lisan dan bukan lisan yang digunakan untuk menyampaikan maksud kepada penerima. Mesej boleh dihantar melalui pelbagai medium, yang pentingnya ialah pemilihan medium yang bersesuaian untuk tujuan komunikasi (d) Penerima. Individu yang Ditujukan Sesuatu Mesej (e) Dekod Setelah menerima mesej, penerima akan mentafsir simbol yang digunakan untuk memahami maksud penghantar mesej tersebut. Komunikasi efektif berlaku apabila penerima dan penghantar mesej mempunyai kefahaman yang sama daripada mesej. Perselisihan faham berlaku apabila maksud penghantar disalahtafsirkan oleh penerima. (f) Gangguan Gangguan adalah sebarang faktor dalam proses komunikasi yang mengganggu pertukaran mesej dan pencapaian maksud bersama. Gangguan berlaku di mana- mana dalam proses tersebut, contohnya gangguan semasa mengkod mesej, statik dalam talian telefon, keletihan, dan simbol yang digunakan. (g) Maklum Balas Maklum balas ialah respon penerima terhadap mesej yang telah ditafsirkan. la melibatkan pembalikan proses komunikasi di mana penerima menjadi penghantar dan menghantar mesej atau maklum balas kepada penghantar yang kini menjadi penerima. Maklum balas amat penting bagi membantu pengurus mentafsirkan keberkesanan komunikasi mereka.

Komunikasi berkesan:

Bersifat 2 hala

• Wujudnya bentuk komunikasi bersifat

terbuka ( saluran tertentu yang jelas)

• Mesej disampaikan adalah jelas (

pemberi dan penerima )

• Tidak bersikap menilai serta mengkritik

setiap pandangan tanpa mendapat

penjelasan lanjut (elakan sifat defensif,

tuduhan melulu.)

• Pihak pengurusan peka serta

mengambil kira pandangan pihak

bawahan

• Tiada monopoli kuasa oleh golongan

tertentu

• Galakan ahli memberikan maklum

balas

• Wujudkan suasana yang positif / ceria

dalam persatuan

Ciri-ciri komunikasi berkesan:

• Menyampaikan mesej dengan cara

yang paling berkesan

• Menggunakan cara / bahasa yang

mudah difahami

• Penyampai mempunyai kredibiliti (

boleh dipercayai )

• Memastikan mesej difahami dengan

jelas (maklumbalas)

Kesan Komunikasi Yang Berkesan:

• Peningkatan Prestasi

• Suasana kerja yang kondusif

• Peningkatan keyakinan diri

• Iklim psikologi yang positif

• Membangun / mencapai apa yang

diingini.

Kesan ketidaklancaran Komunikasi:

• Aktiviti persatuan terhenti

• Wujudnya salah faham antara pihak

pentadbir dan ahli

• Suasana persatuan menjadi muram

• Terdedah kepada tafsiran negatif

• Persatuan akan mati.

Page 29: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

29

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

• Sukar untuk memilih serta

mengembalikan minat, kepercayaan

serta keyakinan untuk menghidupkan

semula aktiviti.

Teknologi dalam sukan

Bertujuan meningkatkan prestasi atlit

ketika bertanding dalam sesuatu

kejohanan sukan antaranya :

o Teknologi Digital & Internet –

liputan sukan

o Alatan Sukan – Fotofinish,

Pakaian & Kasut , sistem

telemetri (alat dipakai

dipergelangan tangan untuk

merekod kadar denyutan nadi

dapat menentukan tahap

intensiti latihan dilakukan atlit.)

o Perkhidmatan keputusan

sukan

o Perkhidmatan teknologi video

dan audio dalam pelbagai

stadium serta pengawalan dan

pengawasan frekuensi

wayarless dsbnya.

o Teknologi komunikasi : 3 G,

kenderaan telekomunikasi

tanpa wayar & berwayar

Unit Teknologi Sukan : Institut

Sukan Negara:

• Fokus

– Khidmat analisis kepada

sukan

– Menyalurkan khidmat

maklumat kepada pusat

sains sukan, menyediakan

video motivasi kepada pusat

psikologi.

– Bantu perubatan sukan

mengenalpasti kecederaan

atlit semasa pertandingan,

melakukan kajian dari

sumber yang dimiliki dan

berperanan mendidik atlit

dan jurulatih akan

kepentingan teknologi

sukan dalam pencapaian

atlit.

• Fungsi

– Pusat pengembangan dan

penganalisaan bidang

teknologi terkini.

– Pusar R&D dalam

menghasilkan software

analisis membantu sukan

tanahair dengan kos yang

rendah dgn bantuan

kepakaran tempatan &

asing.

– Menjadi pusat rujukan bagi

jurulatih dan pengiat sukan

dalam hasil dari analisis

yang telah di arkibkan.

– Wujudkan jurang yang erat

dari segi teknologi sukan

negara maju dgn

menghasilkan perisian

software & hardware kita

sendiri.

Mendidik jurulatih berfikir kreatif &

inovatif dalam bidang kejurulatihan

dgn bantuan teknologi sukan yang

mana teknologi sudah menjadi

sebahagian dari kejayaan

seseorang atlit atau pasukan

Pengurusan stor dan kemudahan

Page 30: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

30

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Stor pendidikan jasmani merupakan bilik yang digunakan untuk menyimpan barang- barang pendidikan jasmani. Stor yang di susun kemas dan teratur akan menyenangkan guru pendidikan jasmani untuk menyimpan dan mengeluarkan peralatan pendidikan jasmani. Barangan pendidikan jasmani kerap digunakan atau dikeluarkan untuk proses pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani. Oleh itu Penyelenggaraan sebuah stor pendidikan jasmani memerlukan kerjasama dari semua pihak termasuk pentadbir, guru-guru dan murid-murid.

Ciri-ciri stor pengurusan stor pendidikan jasmani (i) Biasanya ketua panitia bertanggungjawab untuk menyelia stor pendidikan jasmani. (ii) Guru penyelia stor bertanggungjawab perlulah menyediakan buku stok bagi alatan stor dengan kemas kini. (iii) Guru penyelia stor bertanggungjawab menerima dan membeli peralatan baru (iv) Buku catatan barang keluar masuk perlu di sediakan bagi merekodkan pergerakan alatan.

(v) Guru penyelia stor bertanggungjawab membuat pemeriksaan stok sekurang- kurangnya sekali setahun. (vi) Peraturan stor sukan perlulah di rangka dan dilaksanakan. Keperluan Bilik Stor Pendidikan Jasmani (i) Ruang Ruang untuk menyimpan peralatan yang ada mestilah boleh menampung

keperluan alatan di samping tidak merosakkan alatan. Saiz yang sesuai untuk stor pendidikan jasmani ialah lebih kurang 300 kaki persegi. Saiz stor pendidikan jasmani bergantung kepada tiga perkara jenis dan jumlah alatan yang disimpan jenis sekolah dan saiz sekolah. (ii) Rak Bagi mengoptimumkan ruang penyimpanan rak perlulah dibina di stor pendidikan jasmani. Rak yang di bina perlulah bersesuaian dengan saiz barang yang hendak di susun. Barang yang disusun hendaklah dalam kedudukan teratur dan senang di capai. Ini bertujuan untuk menyenangkan proses menyimpan dan mengambil barang. (iii) Lokasi Lokasi yang sesuai bagi stor pendidikan jasmani ialah di bangunan yang berhampiran dengan padang. Ini bertujuan bagi mengelakkan masa terbuang dalam proses menyimpan dan mengambi barang. Kita juga perlu memastikan lokasi stor sukan tidak terpencil sehingga memudahkan pencuri memecah masuk stor pendidikan jasmani. (iv) Tingkap Tingkap stor sukan sekiranya besar akan menyebabkan cahaya matahari masuk. Keadaan yang panas akan menyebabkan alat yang dibuat dari kain yang di tenun, alat-alat kulit dan alat-alat yang tahan panas akan rosak. (v) Siling

Siling biasa bagi bangunan antara 8 hingga 12 kaki, ketinggian siling bergantung kepada alatan yang hendak kita simpan. Sekiranya kita hendak menyimpan galah panjang, tinggi stor perlulah mempunyai ketinggian yang sesuai. (vi) Peredaran Udara Peredaran udara perlu bagi memastikan barang yang tahan lama dan mengelak bau yang tidak menyenangkan dalam stor pendidikan jasmani. Tingkat kecil atau ruang udara perlu di sediakan di bilik stor pendidikan jasmani bagi membenarkan pengaliran udara. (vii) Keselamatan Berbagai langkah keselamatan perlu di ambil bagi menjamin keselamatan alatan dan pengguna. Antara yang harus kita fikir dan pastikan ialah: � Bangunan yang ditempatkan stor sukan kukuh untuk mengelak di cerobohi.

� Susun alat berdasarkan keselamatan contohnya alat yang berat perlulah di susun di bahagian bawah rak simpanan. � Alatan yang tajam perlulah di susun secara menegak dengan bahagian yang tajam menghala ke bawah. � Memastikan alatan yang di buat dari logam seperti lembing dan lain-lain dalam keadaan kering sebelum di simpan bagi mengelak karat.

Page 31: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

31

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

� Memastikan tiada alat yang bersepah di lantai bagi menggelakkan kita terpijak yang boleh menyebabkan kecederaan kepada kita. � Memastikan stor pendidikan jasmani tidak sesak ketika mengambil dan memulangkan alatan. Gunakan sistem membenarkan pelajar tertentu sahaja yang mengambil barang dan pelajar yang lain tunggu di luar. � Memastikan alatan yang di buat dari kayu seperti kayu hoki dan lain-lain dalam keadaan kering sebelum di simpan bagi mengelak reput. � Peraturan mengambil barang dan memulangkan barang perlulah di perkenalkan dan di kuat kuasa. � Memastikan stor sentiasa kemas dan teratur � Menyediakan alatan seperti kereta sorong bagi memudahkan pemindahan barang secara pukal. (viii) Pintu Saiz pintu stor sukan bergantung jenis barang yang hendak disimpan. Contohnya jika kita ingin menyimpan alat yang lebar dan tinggi seperti tilam lompat tinggi, pintu stor pendidikan jasmani perlulah lebar dan tinggi. Pintu yang tidak sesuai mungkin menyebabkan kerosakan kepada alat-alat dan juga boleh mencederakan murid. Pintu perlu di lengkapi dengan alatan keselamatan dan dibina dengan kukuh supaya barang pendidikan jasmani boleh di kawal

dan mengelak stor dari di cerobohi dengan mudah. (g) Penjagaan Peralatan Penyalahgunaan alatan pendidikan jasmani adalah penyebab utama alatan pendidikan jasmani mudah rosak. Memandang keadaan di sekolah sekarang kurang guru pendidikan jasmani, kebanyakan guru-guru yang mengajar pendidikan jasmani bukan lulusan pendidikan jasmani. Sebagai ketua panitia kita perlu memberi penerangan tentang penyalah gunaan alatan oleh pelajar yang akan menyebabkan barang-barang pendidikan jasmani rosak. Antara penyalahgunaan tersebut ialah: (i) Duduk di atas bola (ii) Menyepak bola yang bukan bola sepak seperti bola tampar, bola jaring dan lain-lain (iii) Mengetuk-getuk alatan seperti kayu hoki, baton dan lain-lain (iv) Mengheret barang-barang yang di buat dari kanvas atau kain atau material yang lembut contohnya tilam lompat tinggi dan

lain-lain.

Pengurusan Kemudahan /Stor Pendidikan

Jasmani

Guru Penyelia Stor :

biasanya bilik stor sukan terletak di bawah

jagaan guru PJ / guru yang sering

menggunakan peralatan sukan & permainan.

Pembantu penyelia stor :

Pembantu dilantik dari kalangan pelajar untuk

diberi latihan penyelenggaraan

Peraturan stor sukan :

Peraturan tentang stor perlu disenaraikan

untuk makluman semua pihak yang

berkenaan.

Buku Catatan:

Segala peminjaman alatan hendaklah

direkodkan di dalam sebuah buku dengan

terperinci . Sistem ini akan memastikan murid

yang bertanggungjawab apabila meminjam

sesuatu alat.

Buku Stok dan Pemeriksaan Stok:

Untuk merakamkan segala peralatan yang

telah dibekalkan kepada stor itu. Catatan

tentang peralatan yang rosak, hilang dan perlu

diganti juga dicatatkan. Pemeriksaan stor

hendaklah dilakukan dari semasa ke semasa

supaya kedudukan peralatan dapat

dikemaskinikan.

Papan Kenyataan :

Adakan sebuah papan kenyataan untuk notis

atau risalah-risalah tentang stor sukan.

Keperluan Bilik Stor PJ / Sukan

Page 32: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

32

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Ruang

Ruang untuk menyimpan peralatan yang

ada mestilah boleh menampung keperluan

alatan di samping tidak merosakkan alatan.

Saiz yang sesuai untuk stor pendidikan

jasmani ialah lebih kurang 300 kaki

persegi. Saiz stor pendidikan jasmani

bergantung kepada tiga perkara jenis dan

jumlah alatan yang disimpan jenis sekolah

dan saiz sekolah.

Rak / Pembahagian

Bagi memudahkan peralatan dapat sisusun

dengan teratur dan untuk mengoptimumkan

ruang penyimpanan rak perlulah dibina di

stor PJ. Rak yang di bina perlulah

bersesuaian dengan saiz barang yang

hendak di susun. Barang yang disusun

hendaklah dalam kedudukan teratur dan

senang di capai. Ini bertujuan untuk

menyenangkan proses menyimpan dan

mengambil barang.

Lokasi

Lokasi yang sesuai bagi stor pendidikan

jasmani ialah di bangunan yang

berhampiran dengan padang. Ini bertujuan

bagi mengelakkan masa terbuang dalam

proses menyimpan dan mengambi barang.

Kita juga perlu memastikan lokasi stor sukan

tidak terpencil sehingga memudahkan

pencuri memecah masuk stor PJ dan

mengelak stor dari di cerobohi dengan mudah.

Tingkap

Tingkap stor sukan sekiranya besar akan

menyebabkan cahaya matahari masuk.

Keadaan yang panas akan menyebabkan

alat yang dibuat dari kain yang di tenun,

alat-alat kulit dan alat-alat yang tahan panas

akan rosak.

Siling

Siling biasa bagi bangunan antara 8

hingga 12 kaki, ketinggian siling bergantung

kepada alatan yang hendak kita simpan.

Sekiranya kita hendak menyimpan galah

panjang, tinggi stor perlulah mempunyai

ketinggian yang sesuai. Peredaran Udara

Peredaran udara perlu bagi memastikan

barang yang tahan lama dan mengelak bau

yang tidak menyenangkan dalam stor

pendidikan jasmani. Tingkat kecil atau ruang

udara perlu di sediakan di bilik stor pendidikan

jasmani bagi membenarkan pengaliran udara.

Pintu

Pintu stor hendaklah cukup luas suapaya

peralatan yang besar mudah dikeluarkan dan

disimpan. Pintu paling sesuai jenis boleh

dilipat. Contohnya jika kita ingin menyimpan

alat yang lebar dan tinggi seperti tilam

lompat tinggi, pintu stor pendidikan jasmani

perlulah lebar dan tinggi. Pintu yang tidak

sesuai mungkin menyebabkan kerosakan

kepada alat-alat dan juga boleh

mencederakan murid. Pintu perlu di lengkapi

dengan alatan keselamatan dan dibina

dengan kukuh supaya barang pendidikan

jasmani boleh di kawal .

Keselamatan:

Berbagai langkah keselamatan perlu di

ambil bagi menjamin keselamatan alatan

dan pengguna. Antara yang harus kita fikir dan

pastikan ialah:

– Bangunan yang ditempatkan stor sukan

kukuh untuk mengelak di cerobohi.

– Susun alat berdasarkan keselamatan

contohnya alat yang berat perlulah di susun

di bahagian bawah rak simpanan.

– Alatan yang tajam perlulah di susun

secara menegak dengan bahagian yang

tajam menghala ke bawah.

– Memastikan alatan yang di buat dari logam

seperti lembing dan lain-lain dalam

Page 33: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

33

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

keadaan kering sebelum di simpan bagi

mengelak karat.

– Memastikan tiada alat yang bersepah di

lantai bagi menggelakkan kita terpijak yang

boleh menyebabkan kecederaan kepada kita.

– Memastikan stor pendidikan jasmani

tidak sesak ketika mengambil dan

memulangkan alatan. Gunakan sistem

membenarkan pelajar tertentu sahaja yang

mengambil barang dan pelajar yang lain

tunggu di luar.

– Memastikan alatan yang di buat dari kayu

seperti kayu hoki dan lain-lain dalam

keadaan kering sebelum di simpan bagi

mengelak reput.

– Peraturan mengambil barang dan

memulangkan barang perlulah di

perkenalkan dan di kuat kuasa.

– Memastikan stor sentiasa kemas dan teratur

– Menyediakan alatan seperti kereta sorong

bagi memudahkan pemindahan barang

secara pukal.

Penjagaan Peralatan

Penyalahgunaan alatan PJ adalah

penyebab utama alatan PJ mudah rosak.

ketua panitia perlu memberi penerangan

tentang penyalah gunaan alatan oleh pelajar

yang akan menyebabkan barang-barang PJ

rosak.

Antara penyalahgunaan tersebut ialah:

(i) Duduk di atas bola

(ii) Menyepak bola yang bukan bola

sepak seperti bola tampar, bola jaring dan

lain-lain

(iii) Mengetuk-getuk alatan seperti kayu hoki,

baton dll.

(iv) Mengheret barang-barang yang di

buat dari kanvas atau kain atau

material yang lembut contohnya tilam lompat

tinggi dll.

BAB 4 : PENGURUSAN PERMAINAN TRADISIONAL

Pengenalan kepada permainan

tradisional

Permainan tradisional merupakan permainan yang diwarisi dari generasi terdahulu. Permainan ini diturunkan daripada satu generasi ke generasi yang lain. Permainan tradisional berkaitan dengan adat resam dan kebudayaan sesuatu bangsa. Tujuan permainan tradisional adalah untuk mengisi masa lapang, merayakan

sesuatu pesta atau perayaan dan meningkatkan ukhuwah antara peserta. Permainan tradisional dapat meningkatkan kemahiran psikomotor dan kecergasan di kalangan peserta. Tiada undang-undang dan sistem pertandingan yang piawai dalam pertandingan permainan tradisional. Undang-undang dan sistem pertandingan yang di guna pakai bergantung kepada keadaan dan tempat pertandingan. Permainan tradisional atau sukan tradisional adalah merupakan sebahagian daripada aktiviti rekreasi. Permainan tradisional merupakan aktiviti yang dipilih secara sukarela tanpa paksaan atau tekanan. Permainan tradisional dimainkan bertujuan bagi mendapat keseronokan, ketenangan minda dan merehatkan badan. Dalam aktiviti permainan tradisional biasanya tiada peraturan tertentu yang piawai digunakan. Peraturan permainan tradisional bergantung kepada persetujuan pemain. Oleh itu peraturannya berbeza dari satu tempat ke tempat yang lain, begitu juga dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Permainan tradisional juga boleh dijalankan dan diberhentikan pada bila-bila masa serta wujud dalam bentuk sejagat. Dalam erti kata lain permainan tradisional tidak mempunyai masa yang piawai. Permainan tradisionaladalah kehidupan di

Page 34: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

34

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

luar rutin harian dan memberi kesan yang positif terhadap aspek jasmani emosi danrohani dan intelektual. Tujuan Pertandingan Permainan Tradisional Terdapat pelbagai tujuan permainan tradisional antaranya ialah: (a) Permainan tradisional merupakan aktiviti yang dirancang bagi memenuhi masa lapang. (b) Permainan tradisional seperti permainan dam dan congkak adalah permainan yang meminta pemainnya berfikir. Oleh itu mendorong pemainnya menggunakan fikiran dalam menyelesaikan masalah. (c) Permainan tradisional seperti permainan wau membolehkan pemainnya menggunakan kreativiti dalam membina wau. (d) Permainan tradisional yang menggunakan fizikal dapat membantu kita membina kecergasan berasaskan kesihatan dan kemahiran seperti: (i) kekuatan kardiovaskular (ii) kelenturan (iii) Daya tahan otot (iv) Kekuatan otot (v) Ketangkasan (vi) Imbangan (vii) Koordinasi (viii) Kuasa

(ix) Masa tindak balas (x) Kelajuan Kebaikan Permainan Tradisional Permainan tradisional bukanlah sesuatu merupakan pertandingan ke arah permainan profesional, sebaliknya konsep permainan tradisional adalah untuk berlipur dan memenuhi masa lapang pemainnya. Dari sini dapatlah dirumuskan permainan tradisional lebih bersifat permainan dari pertandingan. Oleh kerana sifat permainan tradisional ini sebagai permainan untuk beriadah. Ia dilihat berupaya menangani masalah tekanan hidup harian pengamalnya dan membentuk kehidupan yang bermotivasi. Oleh itu permainan tradisional dilihat berupaya membentuk kesihatan emosi yang baik. Permainan tradisional sebagai medan yang baik untuk membentuk komunikasi yang berkesan antara permain sepasukan dan pemain lawan yang seterusnya akan merangsang ukhuwah. Sosiologi atau pemasyarakatan merupakan satu proses sepanjang hayat yang perlu dilalui oleh seseorang individu. Permainan tradisional dapat akan memudahkan individu untuk

menerapkan kebudayaan, nilai, sikap dan sahsiah sesuatu bangsa atau masyarakat. Oleh kerana sifat permainan tradisional yang lebih menekankan persahabatan dan kebudayaan permainan tradisional merupakan alat yang baik dalam proses sosiologi. Seperti permainan yang lain, permainan tradisional juga dilihat dapat membentuk kecergasan fizikal dan mental buat pemainnya. Permainan tradisional dapat membentuk kemahiran motor yang berguna dan bermakna kepada pengamalnya. Dengan kata lain permainan tradisional memberi peluang yang terbaik kepada pengamalnya untuk membina dan mengekalkan tahap kesihatan fizikal. Permainan tradisional yang melibatkan aktiviti fizikal dilihat dapat membentuk kecekapan dalam menguruskan badan Pengurusan badan merujuk kepada kebolehan mengawal anggota dalam pelbagai situasi pergerakan dan konteks persekitaran yang pelbagai. Pengurus badan merangkumi: � Penjagaan postur yang betul � Pengawalan dan perimbangan tubuh dalam satu situasi � Pengaruh ritma dalam pendalian pergerakan badan � Koordinasi pergerakan yang cekap � Pergerakan merentasi lantai

Page 35: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

35

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

� ruang

Jenis-jenis permainan tradisional

Peraturan-peraturan permainan

tradisional

Pengurusan pertandingan tradisional

Kategori Pertandingan

Sistem Pertandingan Oleh kerana permainan tradisional tidak mempunyai peraturan khas yang termaktub sebagai undang-undang piawai. Sistem pertandingan permainan tradisional bergantung kepada peserta yang mengambil bahagian. Namun dewasa ini permainan tradisional telah mula mendapat perhatian dari Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Kebudayaan Dan Warisan. Sistem pertandingan permainan tradisional mula di piawaikan tetapi mengikut keadaan pertandingan. Permainan tradisional biasanya dipertandingkan dalam bentuk individu, berpasangan atau berkumpulan. Bagi pertandingan permainan tradisional yang mempunyai penyertaan individu yang ramai contohnya pertandingan gasing sistem yang dipertandingkan sesuai dalam bentuk kalah mati. Namun bagi pertandingan yang terdiri dari kumpulan yang kurang daripada 10 penyertaan adalah di cadangkan sistem pertandingan secara liga.

BAB 5: Program pembANgunan sukan

Aspek perancangan ,pengelolaan dan

pentadbiran

PERANCANGAN:

Tujuan: membantu organisasi

mencapai objektif dan bertindak balas

terhadap perubahan dalam

persekitaran yg bakal wujud

Kebaikan perancangan

1. Berorentasikan masa depan(Future

oriented)

2. Memperkukuhkan pengkoordinasian

keputusan

3. Menentukan objktif organisasi dapat

dicapai

Antara perancangan sukan yang

dilaksanakan:

Penggubalan kurikulum persekolahan

yang menggalakkan perkembangan

aktiviti sukan dan pendidikan jasmani;

Penggubalan kurikulum latihan guru

yang menggalakan perkembangan

pendidikan jasmani dan kejurulatihan;

Perancangan dan pelaksanaan

program mencungkil bakat dan potensi

ke arah kecemerlangan sebagai

sebahagian daripada rancangan

pembangunan sukan negara;

Penubuhan "Pusat Cemerlang" bagi

beberapa jenis sukan tertentu;

Page 36: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

36

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Persediaan menubuhkan "Sekolah

Sukan"; dan

Penubuhan sebuah majlis sukan

sekolah-sekolah bagi

memperkemaskan pengurusan dan

perlaksanaan program termasuk

pertandingan di dalam dan di luar

negeri.

PROSES PERANCANGAN:

Pengelolaan:

Pengelolaan diartikan sebagai suatu

rangkaian pekerjaan atau usaha yang

dilakukan oleh sekelompok orang

untuk melakukan serangkaian kerja

dalam mencapai tujaan tertentu.

Ciri-ciri pengelolalaan:

Masa yang diperuntukkan

Masa latihan, prapertandingan dan

pertandingan

Bilangan peserta

Jenis pertandingan

Belanjawan yang diberi

Menyenarai pegawai

Kemudahan tersedia

Kemudahan alatan yang tersedia

Skop Pengelolaan Pendidikan Jasmani

Dan Sukan:

Proses pengelolaan

Pembentukan ahli jawatankuasa

Ahli jawatankuasa boleh di bentuk

seperti berikut:

1. Ahli jawatankuasa induk

2. Ahli jawatankuasa kerja/kecil

3. Ahli jawatankuasa induk

terdiri daripada:

Pengerusi

Timbalan pengerusi

Setiausaha

Penolong setiausaha

Bendahari

Ahli gabungan/majlis

Ahli jawatankuasa kerja/kecil terdiri

daripada:

Negeri

Daerah

Individu

Ahli Gabungan

Jawatankuasa Pengelola adalah

berperanan didalam perkara-perkara

berikut :

I. Bertanggungjawab sepenuhnya

didalam pengelolaan kejohanan

II. Mengadakan mesyuarat-mesyuarat

Jawatankuasa Pengelola dari semasa

ke semasa

III. Menubuh dan melantik Jawatankuasa-

jawatankuasa kecil dengan

Page 37: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

37

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

mempunyai bidang tugas khusus

masing-masing dalam melaksanakan

pengelolaan kejohanan

Pentadbiran:

Menurut Haji Wan Azmi Ramli di

dalam bukunya „Pengurusan Terkini‟ –

Pentadbiran adalah „pentadbiran ialah

sesuatu yang ditadbirkan dan ini

merangkumi bidang batasan yang

amat luas seperti menelah (meramal),

merancang, mengelola, mengawal,

menasihat, menyelaras, menyelia,

melatih dan kadangkala ,meniru dan

menurut.

Mayo (1954) – mendefinisikan

pentadbiran adalah satu fungsi untuk

menetapkan, menentukan, dan

memperjelaskan sesuatu, menggubal

dasar dan peraturan serta memberikan

kepercayaan kepada kakitangan untuk

menyelesaikan penugasan terutama

penugasan yang berprestij tinggi

Pembangunan jurulatih

UNIT HAL EHWAL JURULATIH:

Mengenalpasti bakal jurulatih yang

berwibawa dan berkelayakan

sebelum proses pengambilan dan

perlantikan jurulatih ke dalam program

Menguruskan pelantikan baru jurulatih

Menguruskan perlanjutan dan

penamatan khidmat jurulatih

Menangani dan menyelesaikan isu

berhubung dengan tatacara dan etika

kejurulatihan.

Memantau pengurusan kontrak

perkhidmatan jurulatih, visa kerja,

penempatan, tuntutan untuk semua

jurulatih luar Negara dan tempatan.

Mengemaskini data dan maklumat

jurulatih dari masa ke semasa

UNIT PENILAIAN DAN

PEMBANGUNAN JURULATIH:

Memantau penilaian dan prestasi

jurulatih dari masa ke semasa dan

sekurang – sekurangnya setiap sekali

setahun

Mengenalpasti jurulatih yang

berpotensi untuk dihantar menghadiri

kursus-kursus yang boleh

meningkatkan lagi pengetahuan,

pengalaman serta kemahiran jurulatih.

Mengenalpasti symposium, seminar

dan bengkel kejurulatihan yang sesuai

sama ada di dalam atau luar Negara

untuk dihadiri oleh jurulatih tempatan.

Merancang dan mengendalikan

kursus-kursus akademik dan

profesional dalam bidang

kejurulatihan.

Meningkatkan prestasi jurulatih dari

segi penyimpanan data atlit untuk

bahan rujukan dan penyelidikan kajian

Membantu jurulatih dalam urusan

mendapatkan pensijilan penuh Skim

Pensijilan Kejurulatihan Kebangsaan

(SPKK) daripada Bahagian

Kejurulatihan ISN.

Mengemaskini pangkalan data semua

jurulatih yang menghadiri simposium,

kursus atau bengkel kejurulatihan.

UNIT PENDIDIKAN JURULATIH:

Bekerjasama dengan Institut Sukan

Negara (ISN), Institut Pengajian Tinggi

dan Institusi Sukan Luar Negara

mengenai program pendidikan

jurulatih.

Menganjurkan klinik peningkatan ilmu

kejurulatihan dengan kerjasama

Cawangan Elit, Pelapis, paralimpik dan

semua Majlis Sukan Negeri

Memastikan semua jurulatih sentiasa

bersedia menghadapi perubahan

Page 38: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

38

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

dasar warsa sukan Negara dari masa

ke semasa

Sebagai pusat penyampaian

pendidikan kejurulatihan kepada

negeri-negeri.

Koordinator pendidikan dan

pembelajaran berterusan serta

memastikan setiap jurulatih mendapat

pendidikan terkini

KAEDAH MENYUSUN PROGRAM

PEMBANGUNAN UNTUK JURULATIH:

1) KEPERLUAN

Persatuan sukan mesti menentukan

keperluan mereka dalam bidang

sukan.

Pemimpin sukan hendaklah

menetapkan bentuk & peringkat

kepakaran yang diperlukan mereka.

Cth: sama ada melahirkan jurulatih di

peringkat tempatan, kebangsaan @

antarabangsa

2) PERINGKAT

Mempertimbangkan bilangan

jurulatih yang diperlukan di

tiap-tiap peringkat itu dalam

tempoh masa lima tahun akan

datang.

Memikirkan sumber,

kemudahan, peralatan &

tenaga pengajar yang akan

melatih mereka.

Mudah merancang latihan jika

terdapat segala kemudahan

yang diperlukan.

3) MENGENAL PASTI

Persatuan sukan harus dapat

mengenal pasti jurulatih yang

berkemahiran tinggi untuk :

Memberi latihan yang teratur.

Membantu merancang

program latihan.

Jika tiada kemudahan, mereka perlu

mencari altenatif lain, iaitu berhubung

dengan badan-badan sukan yang lain

untuk mengendalikan latihan.

4) MERANCANG

Latihan jurulatih boleh dirancang untuk

mencapai matlamat latihan.

Hal ini kerana latihan jurulatih

memerlukan latihan yang sistematik.

Rancangan tersebut mesti mengikut

keperluan jurulatih yang sering

berubah-ubah.

5) MEMIKIRKAN SUMBER

Mengambil kira sumber-sumber yang

ada di persekitaran persatuan sukan

itu.

Latihan dapat dikendalikan oleh

Kementerian dan Jabatan Belia &

Sukan.

Majlis Sukan Negara dan Majlis

Olimpik Malaysia dapat membantu

melatih jurulatih di peringkat pusat.

Tenaga kerja pensyarah dan guru

boleh digunakan untuk mengadakan

CIRI-CIRI PROGRAM LATIHAN

JURULATIH latihan jurulatih:

1) PERINGKAT

Latihan jurulatih terdiri daripada empat

peringkat:

Tahap asas: Jurulatih bertugas

dalam kalangan mereka yang

baru melibatkan diri dalam

sukan.

Page 39: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

39

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Tahap pertengahan: Melatih

peserta di peringkat daerah.

Tahap lanjutan: Melatih

peserta di peringkat negeri.

Tahap tinggi: Melatih peserta di

peringkat kebangsaan

2) BAHAGIAN KURSUS LATIHAN

Bhg Pertama – Merupakan

pengetahuan teknik tertentu, seperti

teknik sukan, strategi dan

perancangan latihan.

Bhg Kedua – Teori kejurulatihan,

seperti psikologi, psisiologi,

biomekanik, prinsip latihan,

kecederaan ahli sukan, pemakanan dll.

Bhg Ketiga – Pengalaman amali

(bidang yang penting dalam kursus

sukan).

3) PENSIJILAN

Sangat penting menganugerahkan sijil

kepada ahli sukan yang berjaya

mengikuti kursus pada setiap

peringkat.

Sijil menjadi perangsang kepada

mereka meneruskan latihan.

Latihan kejurulatihan menjadikan

mereka lebih cekap mengendalikan

kegiatan sukan.

SUMBER & PELUANG LATIHAN

KEJURULATIHAN SUKAN:

1) KERJASAMA

Kerjasama yang erat antara sumber-

sumber yang telah memberi latihan

kejurulatihan.

2) KLINIK SUKAN

Jurulatih yang berwibawa di peringkat

kebangsaan dan antarabangsa sering

menjadi tenaga pengajar bagi kursus

jurulatih peringkat perintis.

Perkhidmatan pakar-pakar klinik sukan

boleh diperolehi daripada mereka.

3) KLINIK TEORI KEJURULATIHAN

Meliputi psikologi sukan, biomekanik

dan teori latihan sukan.

Perkhidmatan didapatkan daripada

pusat latihan sukan di peringkat institut

perguruan, universiti, hospital

tempatan dll.

4) PRAKTIKAL

Dijalankan oleh guru PJK dan

pensyarah pusat IPT.

KRITERIA PEMILIHAN CALON

JURULATIH:

i. Memiliki kecerdasan & kematangan

fikiran.

ii. Mempunyai pengetahuan mengenai

pertumbuhan & perkembangan

manusia.

iii. Mempunyai motivasi yang tinggi dalam

bidang & perkembangan sukan.

iv. Berminat untuk melibatkan diri dalam

kegiatan sukan jangka panjang.

v. Mempunyai kemahiran mengajar

dengan menyeronokkan & berkesan.

vi. Mempunyai hubungan manusia yang

baik, mesra, ceria & pandai bergaul.

vii. Mempunyai banyak masa yang

diperlukan untuk melatih ahli-ahli

sukan kelak.

PRINSIP KEJURULATIHAN”

Individu yang pakar dan dapat

membantu mengembangkan bakat.

Menyedari perbezaan individu.

Page 40: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

40

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Bermatlamat untuk mencapai

kecemerlangan.

Kepimpinan melalui teladan.

Berketrampilan menarik.

Sukan sebagai cabaran hidup.

BIDANG TUGAS DAN

TANGUNGJAWAB JURULATIH

SUKAN:

Menetapkan P&P mengikut individu

dan aktiviti.

Mewujudkan suasana persekitaran

pembelajaran sukan.

Memberi bimbingan yang diperlukan.

Menilai kejayaan individu mengikut

objektif yang telah ditetapkan.

Kenal pasti bakat

Pembangunan atlet

Bab6: undang-undang dan pentadbiran sukan

Kaitan undang-undang dan sukan

Liabiliti perundangan dalam sukan

Liabiliti Ialah pihak yang

dipertanggungjawabkan atas

kerosakan harta benda atau nyawa

yang berpunca dpd kecuaian atau

perlakuan yg tidak

bertanggungjawab.(Socros, 2000).

Membawa maksud guru dan pihak

pengurusan sekolah

dipertanggungjawabkan atas segala

kecuaian yang dilakukannya.

Peraturan liabiliti adalah satu garis

panduan bagi mengenalpasti ciri-ciri

kecuaian dalam sesuatu kes.

Contoh liabiliti guru:

Tidak menjalankan tanggungawab

Tidak mematuhi langkah keselamatan

Bertindak secara emosional

Cuai

Menggunakan kekerasan untuk

mendisplinkan murid.

Tidak mempunyai kemahiran yang

diperlukan.

Tidak bertindak secar rasional

Contoh Liabiliti Pihak Pengurusan

Sekolah:

Tidak menyediakan langkah-

langkah keselamatan.

Tidak menyediakan program dan

kursus-kursus keselamatan.

Tidak menyediakan peralatan

keselamatan.

Tidak menyediakan kakitangan

yang mahir dan berkelayakan.

Tidak mengawal displin murid.

Ciri-ciri kecuaian mengikut peraturan

liabiliti libatkan 4 pekara.:

1. Kewajipan menjaga (duty of care)

Kewajipan

menjalankan tugas

atau tanggungjawab

diberi. Cth guru

bertanggungjawab

menjaga keselamatan

murid semasa

mengajar dlm kelas,

sepjg waktu

persekolahan.

2. Langkah penjagaan yang berseuaian

(Reasonable care)

Page 41: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

41

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Bermaksud telah

mengambil langkah-

langkah keselamatan

bersesuaian ikut

standard ditetapkan

pihak sekolah ikut

pekeliling.

3. Punca atau penyebab utama ( actual &

proximate cause)

Mengenalpasti punca

kemalangan dalam

kes kecuaian. Cth

mengajar lompat

tinggi tidak guna

tilam.. Pelajar cedera

kerana mendarat

tanpa tilam. Guru

dipersalahkan atas

kecuaian.

4. Kecederaan atau kerosakan (harm &

damage)

Bermaksud berlaku

kerosakan atau

kecederaan berupa

kerugian wang ringgit

atau harta benda. Cth

seorang pelajar

menghilangkan rekit

tenis sekolah. Pihak

sekolah berhak

mengenakan penalti

ke atas pelajar dan

memintanya

membayar ganti rugi

kerana menghilangkan

harta sekolah.

Undang – undang Tort:

Satu bentuk undang-undang

melibatkan pengabaian tjgwb secara

tidak berkontrak.

Contoh murid dan guru

bertanggungjawab menjaga harta

benda sekolah tetapi tanggungjawab

ini tidak dibuat secara bertulis atau

kontrak. Penyerahan tjgwb tersebut

hanya dlm bentuk lisan, jika mereka

mengabaikan tugas ini dan

menyebabkan kerosakan kepada harta

benda sekolah, maka mereka

dikatakan telah melakukan kecuaian di

bawah undang-undang tort.

Kedudukan undang-undang tort di

bawah undang-undang sivil.:

Undang –undang sivil ada 2 bahagian :

1. Berkontrak

Berkontrak ialah undang-

undang sivil yang melibatkan

perjanjian bertulis atau

kontrak.

2. Tort (tidak berkontrak)

Tort ialah undang-undang sivil

yang tidak melibatkan kontrak.

Ia melibatkan kes kecuaian

yang perlu dibuktikan

kesahihannya oleh pihak

pendakwa, baru mahkamah

boleh jatuhkan hukuman.

Terbahagi 2 iaitu tort dengan

niat dan tort tanpa niatt.

Undang-undang tort dengan niat :

5 jenis:

1. Menyerang tanpa memukul (assault)

Menyerang tanpa

menyebabkan kecederaan.

Cth seorang pelajar

menyerang pelajar lain dengan

mengertak hanya untuk

menakutkannya sahaja tanpa

memukul pelajar tersebut.

2. Memukul dan mencedera (battery)

Melakukan kecederaan

berbentuk fizikal dgn cara

pukulan. Cth seorang pelajar

Page 42: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

42

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

dengan secara sengaja

memukul mangsa dengan

tujuan untuk

mencederakannya.

3. Bertukar niat (transferred intent)

Bermaksud mengubah niat

daripada menyerang kepada

memukul. Cth serangan

gertakan tidak berkesan,

pelajar menukar niat

melakukan memukul.

4. Mengurung (false imprisonment)

5. Menyebabkan tekanan secara emosi

(infliction of emotional distress)

Undang-undang tort tanpa niat:

1. Tidak berniat (unintentional)

Bermaksud pihak pertama

melakukan kerosakan secara

cuai dan tidak sengaja

menyebabkan kerosakan pada

harta benda orang lain.

Contoh seorang pelajar tidak

sengaja telah memecahkan

cermin tingkap bilik darjah

semasa bermain dengan

rakannya.

2. Liabiliti bersama (vicarious liabiliti)

Bermaksud pihak yang

dipertanggungjawabkan atas

kesalahan yang dilakukan

pihak kedua.

Contoh penyokong bola sepak

dari sekolah A telah

merosakan harta benda di

sekolah B semasa

menyaksikan satu

pertandingan bola sepak yang

diadakan di sekolah B. pihak

dipertanggungjawabkan atas

kerosakan yang berlaku ialah

penyokong sekolah A.

Pengetua sekolah A juga akan

disabitkan kesalahan yang

dilakukan oleh muridnya

kerana gagal mengawal displin

pelajar. Secara tidak langsung

pengetua A telah menanggung

kecuaian yang dilakukan

pelajarnya.

Bentuk Hukuman yang dikenakan

dibawah undang-undang tort:

Bentuk hukuman dalam bentuk pampasan :

1. Pampasan setimpal

Pampasan atau gantirugi

dibayar berdasarkan jumlah

kerugian dialami pendakwa (

plaintif)

2. Pampasan menghukum

Di bawah hukuman ini kadar

ganti rugi yang dikenakan

adalah tinggi. Tujuan

pampasan ini adalah untuk

menghukum pihak defenden

(tertuduh) yang telah

melakukan kecuaian dengan

niat untuk mencederakan

plainitif.

3. Pampasan nominal

Pampasan atau ganti rugi

yang dibayar adalah sedikit

kerana palintif hanya

menanggung kerugian yang

sedikit.

Bab7: isu-isu dalam sukan

Wanita dan sukan

Lelaki 10% lebih tinggi daripada wanita

Berat badan : lelaki > 11kg dari wanita

Page 43: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

43

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

kerana struktur tulang yang lebih

besar pada lelaki dan otot yang lebih

banyak pada lelaki

Rupa bentuk tubuh badan : lelaki >

wanita

Tulang : lelaki >berat daripada wanita

Tulang kaki, tulang tangan : lelaki >

panjang daripada wanita

Sendi : lelaki >besar daripada wanita

(kecuali sendi lutut, wanita lebih besar

untuk kestabilan tubuh wanita)

Pelvik girdle wanita yang lebih lebar

menyebabkan lutut wanita

membengkok ke dalam – tapak dirian

wanita lebih sempit

Bentuk pelvis dan tulang femur wanita

lebih tirus dan membengkok ke dalam

– menjadi pengalang kepada prestasi

larian

Amnya, prestasi sukan wanita lebih

rendah :

Abdomen yang lebih besar apabila

meningkat dewasa berbanding lelaki

yang besar dan lebar di bahagian atas

tubuh badan

Kesan daripada perbezaan tubuh :

wanita mengalami masalah untuk

aktiviti berlari, melompat atau menukar

arah tiba-tiba (bola jaring, tenis)

Rupa bentuk tubuh : wanita =

endormorf (kegemukan), lelaki =

mesomorf (tubuh berotot)

Isu pemakaian tudung dan pakaian

menutup aurat oleh para atlit wanita

negara yang beragama Islam.

Ketaksamaan peluang kesukanan

kepada wanita.

Kejayaan Ruqaya Al Ghasara dari

Bahrain memenangi pingat emas

dalam acara lumba lari 200 meter

wanita di Sukan Asia tahun lalu

sebenarnya sudah cukup untuk

menjawab kritikan terhadap

pemakaian tudung oleh atlit Islam yang

kononnya dikatakan merencatkan

kualiti persembahan mereka

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)

mengambil tindakan 'menggantung'

pasukan bola sepak wanita Malaysia

daripada menyertai sebarang aksi

kompetitif akibat kekalahan yang

memalukan pada tahun 2009.

Pasukan bola sepak wanita Malaysia

kalah 14-0 kepada Thailand yang

disusuli 8-0 kepada Vietnam.

sumber:-Berita Harian, 8 Dis 2009

Di Arab Saudi, wanita tidak boleh

melibatkan diri dalam bersukan, malah

wanita juga tidak dibenarkan menjadi

penonton pertandingan sukan

Sukan dan media massa

Media bukan sahaja merupakan

cermin kepada masyarakat malahan ia

juga merupakan alat perubahan

kepada sesuatu masyarakat (Vir Bala

Aggarwal, 2002: xvii).

L. JohnMartin pula berpendapat

bahawa media massa merujuk kepada

alat yang mewujudkan interaksi

sosial,politik, dan ekonomi dalam

ukuran yang lebih moden.

o Media haruslah

menyampaikan maklumat dan

mendidik masyarakat serta

menjadi medium perantaraan

dalam sesuatu masyarakat

(Vir Bala Aggarwal, 2002: xvii).

Page 44: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

44

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Media massa jugaberperanan dalam

membantu perkembangan ekonomi.

Penjualan surat khabar jugamembantu

dalam ekonomi, penyiaran stesen

televisyen berbayar juga turut

menyumbang kepada faktor

perkembangan ekonomi

negara.contohnya sukan SEA yang

berlangsung dari negara kita Malaysia

dan banyak lagi.

Terdapat beberapa bahagian dalam

media massa seperti surat khabar,

majalah,laman web seperti blog,

internet, televisyen, radio dan lain-lain

lagi. Setiap bahagian yang akan

memainkan peranan dalam proses

penyebaran maklumat kepada orang

ramai.

Contohnya suratkhabar yang

merupakan salah satu medium dalam

menyebarkan maklumat kepada

masyarakat.

Penghasilan surat khabar ini juga

dalam mendapatkan maklumat untuk

disampaikan kepada masyarakat

mengenai perkembangan dalam

sukan.

Melalui media massa ,sesuatu

pasukan atau persatuan boleh

mendapat sumbangan dan juga tajaan

dari pelbagai pihak untuk kemajuan

dalam membangunkan sukan.

Boleh meningkatkan fasiliti dan kualiti

sukan dengan pelbagai bentuk tajaan

yang diperolehi.

Menaikan nama pasukan dan juga

atlet negara melalui publisiti oleh

media massa.

Sebagai contoh, penggunaan media

seperti suratkhabar sebagai medium

untuk menjatuhkan orang lain dan

maklumat salah yang telah

memberikan pandangan negatif

masyarakat terhadap atlet-atlet

negara.( isu penyalahgunaan dadah)

Melalui media juga suka menyalahkan

pasukan dan pemain yang kalah

dalam suatu perlawanan sehingga

timbulnya pelbagai andaian dan

spekulasi.

Peranan:

JARINGAN INFORMASI SUKAN

o Berita memberi maklumat

tentang perkembangan sukan

semasa

“people are well information of

the current sports event”

PROMOSI DAN PUBLISITI

Membantu menjana

pembangunan sukan ke

martabat yang lebih tinggi.

Contohnya, publisiti tentang

world cup yang sekaligus

menarik minat orang ramai

untuk menyaksikannya.

Rancangan seperti SoccerKids

dan MyTeam iaitu pencarian

pemain bola sepak terbaik

adalah antara usaha media

menaikkan taraf dalam

menjana kemajuan sukan.

HIBURAN

seperti siaran langsung

perlawanan bola sepak.

Di samping menghiburkan, ia

juga memberi pendedahan

yang bersifat ilmiah kepada

penonton (teknik, strategi, dan

cara bermain)

JUALAN

Media juga memerlukan maklumat

atau isu dan berita terkini mengenai

sukan untuk melariskan jualan mereka.

Page 45: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

45

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Politik dan sukan

Politik ialah proses melambangkan

gelagat manusia yang mengandungi

konflik antara kebaikan di sebelah

pihak dan kehendak-kehendak

kumpulan di pihak yang lain.

Ia juga proses digunakan manusia

untuk menyelesaikan perbalahan

antara kepentingan individu dengan

kepentingan awam dalam sesebuah

institusi.

Ahli sosiologi sukan menyatakan

politik tidak terlibat dlm sukan

disebabkan aspek berikut:

◦ Atlit menceburi sesuatu sukan

kerana rasa tanggungjawab,

kebanggaan, semangat

kesukanan dan kesetiaannya

kepada negara.

◦ Atlit bertanding untuk

membuktikan atau menilai

kebolehan diri sendiri.

◦ Atlit, persatuan dan pentadbir

menceburi bidang sukan untuk

mendapatkan kuasa dan

pengaruh atas sebab

kepentingan peribadi.

Kuasa politik dalam sukan

Antarabangsa:

1980 – Malaysia memboikot Sukan

Olimpik Moscow sebagai membantah

pencerobohan soviet ke atas

Afghanistan.

Politik dalam sukan menjelaskan

wujudnya campur tangan kuasa

politik kerajaan dalam pengurusan

dan pentadbiran sesuatu badan

sukan.

Kebanyakan pucuk pimpinan

badan-badan sukan di negara kita

dikuasai oleh ahli-ahli politik dan

sektor korporat.

Kuasa politik memberikan kesan

besar terhadap perkembangan dan

kemajuan sukan peringkat dunia.Ia

boleh mengakibatkan keretakan

hubungan antara negara kerana

perbezaan ideologi dan ia juga

boleh merapatkan hubungan

negara-negara serta mewujudkan

integrasi nasional.

Isu-isu politik dalam sukan

seringkali terjadi kerana perbezaan

pendapat.Isu-isu yang sering

berlaku adalah seperti perebutan

kuasa dalam badan sukan,pemilihan

penyertaan atlet dalam sesuatu

pertandingan,kemerosotan prestasi

atlet dalam sukan,displin atlet dan

pegawai serta perkara yang

berkaitan dengan pembayaran gaji

dan elaun.

Menurut Datuk Seri Abdullah Ahmad

Badawi:

“ AHLI-ahli politik atau kerabat diraja

boleh menyandang jawatan utama

dalam sukan asalkan mereka

memberikan komitmen tinggi terhadap

sukan yang diceburi. ”

Menurut bekas Perdana Menteri,

penglibatan golongan (ahli politik) ini

tidak memberi masalah kepada sukan,

sebaliknya mereka juga boleh

memainkan peranan sebaik golongan

profesional atau mereka yang

mempunyai latar

belakang sukan

KESAN POSITIF

Seperti yang diketahui, sesebuah

badan sukanyang aktif memang

memerlukan pertolongandari segi

kewangan.

Page 46: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

46

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Dengan adanya bantuan daripada ahli

politik,

maka sumber kewangan badan sukan

tersebut

sedikit sebanyak dapat

dipertingkatkan.

Selain itu, badan sukan tersebut juga

boleh

menggunakan nama ahli politik untuk

mendapatkan penaja-penaja yang

dapat

memberi sumbangan dari segi

kewangan.

Secara tidak langsung, dengan adanya

sumber

kewangan, maka badan sukan

tersebut dapat

mencari jurulatih-jurulatih yang

berkebolehan

dan berkemampuan untuk memberi

latihan

kepada ahli-ahli sukan dalam badan

tersebut.

Latihan yang profesional dapat

membantu

dalam mempertingkatkan kejayaan

ahli-ahli

sukan dan ini juga dapat akan

membantu

dalam meningkatkan kebolehan

mereka untuk

mendapatkan johan dalam pelbagai

pertandingan sukan.

Apabila terdapatnya pertandingan

yang

melibatkan pertandingan antarabangsa

seperti sukan ASEAN sebagainya,

ahli-ahli

politik akan dihantar ke luar negara

untuk

mengadakan persahabatan dengan

negara

lain.

Perhubungan yang baik antara negara

akan

dapat membantu badan sukan dalam

negara

ini mendapat pelbagai maklumat

bagaimana

hendak mempertingkatkan prestasi

sesebuah

badan sukan dan sebagainya

KESAN NEGATIF

Terdapat sesetengah ahli politik yang

suka benar memegang pelbagai

jawatan dalam persatuan sukan dan

belia. Ini kerana mereka tahu jawatan-

jawatan tersebut sudah tentu dapat

mempopularkan nama mereka selain

ianya juga boleh digunakan untuk

membantu

mereka ketika pemilihan parti dan

pilihanraya umum.

Keterlibatan ahli politik dalam

menerajui sesuatu persatuan kadang-

kadang akan menjejaskan penumpuan

mereka mentadbir

negeri dan negara.

Selain itu ianya juga menjejaskan

persatuan- persatuan itu sendiri

kerana pemimpin ini juga sibuk dengan

urusan pentadbiran kerajaan dan

politik.

Malah kadang-kadang persatuan-

persatuan terjejas kerana urusan

politik

dicampuradukkan dengan urusan

persatuan.

Akhirnya kedua-dua jawatan iaitu

jawatan kerajaan dan persatuan

diabaikan oleh kerana kesuntukan

masa dan kurangnya penumpuan.

Insentif dan atlet

Insentif

o merupakan penghargaan kepada atlet

yang cemerlang dalam sesuatu kejohanan.

Page 47: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

47

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

o Dorongan kepada atlet untuk

mencapai kejayaan dalam sesuatu

pertandingan .

o 2 jenis intrinsik dan ekstrinsik

o Contoh skim insentif atlet remaja

majlis sukan negara :

Skim hadiah kemenangan sukan

(SHAKAM)

Skim hadiah Kemenangan Atlet

Remaja (SHAKAR)

Rawatan perubatan percuma

Bantuan yuran persekolahan dan

pengajian di institut pengajian tinggi (

biasiswa, yuran pengajian dan khidmat

jurulatih).

Insentif Intrinsik ialah keinginan untuk

mencapai kejayaan disebabkan oleh

faktor pendorong lahir daripada diri

individu seperti :

o Minat terhadap sesuatu jenis

sukan

o Semangat patriotisme

Insentif Ekstrinsik merupakan

penghargaan yang diberikan kepada

seseorang atlit.

o Contoh wang, cendermata,

pingat atau trofi, sijil

penyertaan dan biasiswa

pelajaran

Keberkesanan Insentif intrinsik &

ekstrinsik:

Menggalakkan murid melibatkan diri

dalam aktiviti sukan dan kokurikulum.

Meningkatkan semangat atlet untuk

belatih dengan bersungguh-sungguh

untuk menghadapi pertandingan

Mendorong atlit untuk berjaya dalam

pertandingan akan datang.

Meningkatkan kepuasan atlet kerana

berasa sumbangan mereka dihargai

oleh sekolah, masyarakat atau negara.

DEFINISI INSENTIF

Insentif adalah pengupahan yang

memberikanimbuhan yang berbeza

mengikut kepadaprestasi yang

berbeza.

TUJUAN INSENTIF

Tujuan Pemberian Insentif :

Fungsi utama dari insentif adalah

untukmemberikan tanggungjawab

dan dorongankepada atlet serta

meningkatkan produktivitikerja

individu mahupun kelompok

KEBAIKAN

Memberi sokongan moral kepada

atlet.‡

Merupakan penghargaan kepada atlet

atas usaha keras mereka.

Penyuntik semangat kepada atlet

untukmengekalkan pencapaian.

KEBURUKAN‡

Tidak semestinya menjanjikan

pencapaianberterusan kepada atlet.

(cth: Hafiz Hashim)‡

Perjuangan dipertikaikan. (negara atau

wang?)‡

Atlet-atlet mudah berasa berada dalam

zonselesa.

Atlet tidak menunjukkan prestasi yang

baiksekiranya insentif tidak

memuaskan hati.‡

Memberi tekanan kepada atlet

Page 48: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

48

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Perjudian dan sukan

Wang Pertaruhan – bertaruh wang

ringgit untuk menentukan pihak yang

bakal menjadi pemenang.

Rasuah – terdapat pihak tertentu yang

merasuah dan mengatur perlawanan

yang dilangsungkan

Perjudian merupakan satu dosa dan ia

boleh menjauhkan manusia daripada

keberkatan.

Hasil perjudian merupakan hasil yang

tidak halal, maka sumber yang tidak

halal akan menggelapkan hati dan

menjadikan kita jauh daripada

keberkatan.

Perjudian juga akan menimbulkan

suasana yang tidak harmoni di dalam

keluarga dan masyarakat.

Perjudian juga akan menimbulkan

kejahatan atau kemungkaran-

kemungkaran yang lain seperti

penipuan, pencurian, pergaduhan dan

sebagainya yang semua ini ditaja oleh

nafsu dan syaitan.

DEFINISI :

Menurut kamus dewan edisi ke-3

(1997), Perjudian bermaksud

permainan dengan memakai wang dan

lain- lain sebagai taruhan.

Menurut Tesaurus Umum Bahasa

Melayu (1990), judi didefinisikan

sebagai memperjudikan,

mempertaruhkan, mempertarungkan

dan menggadaiakan yang melibatkan

sebagai pertaruhan.

Menurut kamus pelajar cetakan ke-13

(1997), Perbuatan atau hal menjudikan

dengan bertaruhkan wang.

“Perjudian ialah perihal berjudi iaitu

permainan dengan menggunakan

wang atau barang-barang berharga

sebagai taruhan” :Pendidikan Jasmani

dan Pendidikan Kesihatan Tahun 6(

2007).

Mengapa wujudnya perjudian dalam

sukan?

Kewangan

Hiburan

Bookie (individu atau

organisasi yang

menjadi dalang dalam

menguruskan

perjudian dalam sukan)

JENIS PERJUDIAN DALAM

SUKAN:

Menentukan dan mengatur

perlawanan

Sebelum pertandingan

bermula keputusan

perlawanan sudah ditentukan.

Sogokan akan diberikan

kepada atlet atau pegawai

perlawanan untuk mengatur

keputusan pertandingan.

Bertaruh keputusan

pertandingan

Peminat sukan akan bertaruh

untuk sesuatu pertandingan

contoh bola sepak –

keputusan pertandingan

jumlah jaringan

KESAN RASUAH:

Mencemarkan imej sukan negara

Mutu sukan merosot

Kepercayaan peminat sukan terjejas

Page 49: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

49

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Menjejaskan hubungan dalam

pasukan

CARA ATASI:

Menghayati dan mengamalkan Rukun

Negara

Memberi penerangan tentang gejala

rasuah dan perjudian

Penglibatan dalam ceramah agama

dan kursus motivasi

Peranan kelab penyokong

Kebajikan atlet itu dijaga dengan baik

Cabaran sukan membangun masa kini

Infrastruktur dan Fasiliti

Infrastruktur dan kemudahan yang

sedia ada harus diperbetulkan dan

dinaik taraf.

Negara kita kekurangan:

a. Gimnasium

b. Kompleks sukan bertaraf

dunia

c. Gelanggang

Peralatan latihan usang

Aspek penyelenggaraan agak lemah

Kekurangan infrastruktur boleh

mengakibatkan kepadatan jadual

kuliah pelajar yang mungkin boleh

mendatangkan kesan terhadap

keselesaan belajar di kalangan pelajar.

Pelajar hanya memiliki masa yang

terhad untuk mengulangkaji pelajaran

dan bergiat aktif dalam bidang sukan.

“World Class Player”

Melahirkan pemain nombor satu dunia

seperti:

o Datuk Nicole Ann David

o Datuk Lee Chong Wei

Kekurangan:

Jurulatih berpengalaman – Jurulatih

diimport dari luar negara.

Kemudahan – Menyebabkan atlet

dihantar menjalani latihan di luar

negara.

Pakar pemakanan (diet), ahli

fisioterapi dan pakar psikologi

– Untuk meningkatkan prestasi

atlet

Pembangunan atlet

Majlis Sukan Negara & Institut Sukan

Negara

o Melibatkan pusat latihan,

jurulatih, aktiviti program dan

sebagainya.

Kemelesetan ekonomi menjejaskan

program pembangunan atlet.

Banyak syarikat tidak mampu menaja

program, persatuan sukan dan atlet

negara.

Program pembangunan atlet yang

tidak seagresif atlet luar negara.

Pegawai sukan dan jurulatih kurang

bersunguh-sungguh untuk

merencanakan program pembangunan

sukan.

Kerajaan masih dalam proses

mewujudkan pusat kecemerlangan

bagi sukan-sukan tertentu.

Contohnya :

Page 50: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

50

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Sekolah Sukan Bukit Jalil

Sekolah Sukan Bandar Penawar

Kebajikan atlet - YAKEB

Pusat kecemerlangan atlet – IPTA

Pemilihan beberapa buah IPTA

sebagai pusat kecemerlangan sukan

bagi melahirkan atlet bertaraf dunia

untuk menggantikan atlet yang sedia

ada. Penubuhan sekolah-sekolah

sukan

Kekurangan hubungan yang wujud

antara persatuan sukan dengan

kerajaan.

Perbincangan mengenai sukan yang

wujud adalah terbatas

Persatuan sukan hanya menerima

bantuan dan sokongan kewangan

yang sedikit daripada kerajaan untuk

kegiatan sukan

Badan-badan sukan dan pihak

kerajaan kurang peka terhadap

keperluan masing-masing

Kurangnya kerjasama antara badan

sukan dengan pihak kerajaan

Isu sosiobudaya

Sosiobudaya ialah cara hidup atau

kegiatan manusia dalam sesebuah

masyarakat.

Ia mencerminkan nilai, norma, agama

dan adat resam anggota masyarakat

terdiri ahli keluarga, saudara mara dan

jiran tetangga.

Ia diambilkira dalam sukan dari segi

pemilihan aktiviti sukan & permainan,

pakaian dan idola, perlu mengambil

kira aspek sosiobudaya masyarakat

malaysia.

Pemilihan permainan:

Faktor mempengaruhi :

◦ Agen sosialisasi

◦ Status sosioekonomi

◦ Kemudahan

Agen sosialisasi merupakan individu,

kumpulan atau institusi yang

memperkenalkan aktiviti sukan kepada

seseorang serta mengajar nilai, sikap

dan kemahiran .

◦ Agen sosialisasi keluarga (

ibubapa, kakak, abang, datuk

dll), masyarakat (jiran,

persatuan, institut

keagamaan), Sekolah ( guru &

jurulatih), Rakan (sekelas &

sepasukan) dan Media Massa

(televisyen, suratkhabar,

majalah, ICT)

Status sosioekonomi

◦ Taraf kehidupan manusia dari

aspek ekonomi individu.

◦ Sukan golf & ekuesterian

hanya mampu disertai atlit

sosioekonomi tinggi.

Kemudahan seperti padang,

gelanggang, dewan , kolam, alatan

dan sebagainya.

Pemilihan pakaian:

Pakaian yang sesuai dan mempunyai

ciri keselamatan.

Pakaian sukan merangkumi baju,

seluar dan kasut bersesuaian dengan

aktiviti sukan, budaya dan adat resam

negara.

Faktor penting memilih pakaian sukan

ialah keadaan cuaca, bentuk aktiviti,

perlindungan keselamatan dan identiti.

Page 51: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

51

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Pakaian sukan perlu selesa dan

memudahkan pergerakan untuk

mengelakkan kecederaan dan

kemalangan

Ciri-ciri pakaian sesuai untuk cuaca

panas:

◦ Mudah menyerap peluh dan

lembapan

◦ Baju lengan pendek

◦ Pakaian jenis nipis, lembut,

gebu dan selesa dipakai.

◦ Berwarna cerah

◦ Pembebas haba yang baik

Ciri pakaian aktiviti berisiko /

perlindungan khas :

◦ Kalis api , kalis air, tahan

geseran, menyerap hentakan

dan tahan tekanan udara.

IDOLA:

Individu yang disanjung dan menjadi

pujaan orang ramai. Peminat sering

kali meniru gelagat serta tingkahlaku

idola mereka.

Kualiti / ciri istimewa ada pada idola:

◦ Seringkali membantu pasukan

memenangi pertandingan /

kejohanan

◦ Rekod pencapaian cemerlang

seperti pemegang rekod

jaringan gol terbanyak atau

acara lari pecut.

◦ Kemahiran yang tinggi dalam

sesuatu bidang sukan

◦ Tahap kecergasan yang tinggi.

◦ Mempunyai semangat

kesukanan yang tinggi

◦ Mempunyai personaliti yang

menarik

Komersialisme dalam sukan

Sebuah perniagaan yang berasaskan

barangan, kepakaran dan

perkhidmatan sukan.

Contoh Sukan Komanwel, Formula 1

telah membawa masuk berjuta-juta

wang ringgit asing.

Semua keuntungan diperolehi melalui

pengelolaan, pembuatan alatan sukan,

pelancongan, pengiklanan dan

penyiaran. Industri ini telah menjana

keuntungan bagi negara.

FAKTOR PENDORONG

KOMERSIALISME:

Keuntungan

◦ Pihak penaja akan meraih

keuntungan berlipat ganda

melalui penjualan tiket,

penajaan dan hak penyiaran.

Pembangunan sukan negara

◦ Sokongan dan tajaan daripada

pihak swasta dapat

membangunkan program

sukan negara.

Atlet profesional

◦ Kewujudan atlet profesional

yang popular dapat membantu

pihak swasta mengiklan

produk mereka.

Pembangunan teknologi

◦ Perkembangan pesat industri

penyiaran dan multimedia

memudahkan sukan untuk

dipromosikan di seluruh dunia.

Kesan Positif komersialisme dalam sukan:

Page 52: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

52

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Membantu membangunkan program

sukan negara melalui tajaan daripada

pihak swasta dengan menyediakan

dana kewangan yang besar.

Melahirkan ramai bintang sukan

bertaraf dunia melalui tajaan dan

sokongan pihak korporat seperti

Shalin, Nicole, Ong Beng Hee

Menyediakan peluang pekerjaan

menerusi sektor-sektor berkaitan dgn

sukan spt pelancongan, perhotelan,

penyiaran dan perkilangan.

Mempromosikan negara ke seluruh

dunia melalui penganjuran sukan

bertaraf antarabangsa

Kesan negatif komersialisme:

Memetingkan keuntungan dan

mengetepikan nilai-nilai murni yang

ingin dibentuk melalui sukan.

Melahirkan atlet yang kurang jati diri,

komitmen dan semangat patriotisme

kerana mereka hanya mengejar

kebendaan.

Membebankan penonton dengan

mengenakan bayaran atau harga tiket

yang tinggi untuk menyaksikan acara

sukan.

Bab 8: nilai dan etika dalam sukan

Etika dalam sukan:

Panduan peranan peserta, penonton,

jurulatih, kumpulan sorak, pegawai,

pengurus dan juga pentadbir sukan.

Untuk menangani insiden negatif

dalam sukan spt caci-mencaci,

pergaduhan, rusuhan dan tingkahlaku

lain tidak beretika.

Semangat Kesukanan ialah kualiti

tingkahlaku yang adil terhadap

pasukan sendiri dan pihak lawan serta

sedia menerima kekalahan dan

kemenangan dgn hati terbuka.

Ciri semangat kesukanan penonton:

Keberanian diri

Ia berani serta berazam

melakukan sesuatu pekara

dgn betul dan bersifat

kemanusiaan.

Mengetahui peraturan dan undang-

undang permainan

ia dapat memahami

keputusan pengadil, beri

komen dgn lebih teknikal,

bernas dan terperinci melalui

saluran betul untuk

penambahbaikan pasukanya.

Sentiasa menghormati pihak lawan &

pengadil

Pihak lawan perlu dihormati,

disambut dan beri layanan

baik.

Pengadil individu mengadili

sesuatu perlawanan.

Penonton perlu bersifat tolak

ansur, bersopan santun,

mengambil berat &

menjalinkan persahabatan dlm

situasi kemenangan @

kekalahan.

Dapat mengawal perasaan diri

Penonton perlu mengetahui

cara menyokong pasukannya

ketika menang & dpt

mengawal perasaan bila

kalah. Sabar & tenang

menerima keputusan.

Kesetiaan kepada pasukan sendiri

Pemain perlu diberi peluang &

galakan peningkatan prestasi

diri dlm pasukan diwakilinya.

Page 53: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

53

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Menghargai kemahiran dan

persembahan berkualiti.

Penonton perlu memberi

sokongan kpd persembahan

kemahiran baik, perlakuan ini

menunjukkan kesedaran dan

pengargaan terhadap prestasi

yang berkualiti tanpa mengira

pasukan

Kesan semangat kesukanan kepada

pasukan / negara:

1. Motivasi terhadap pasukan

2. Peningkatan keyakinan diri para

pemain.

3. Para pemain mempamerkan mutu

permainan yang bersih

4. Memberi imej yang baik kepada

negara

5. Memperolehi hak mengelola dan

menganjurkan sesuatu pertandingan

diperingkat antarabangsa.

Permainan bersih

Etika merupakan prinsip, nilai dan

pegangan diterima sebagai panduan

tingkahlaku dlm kehidupan seharian.

Etika ditekankan dalam sukan ialah

permainan bersih .

Amalan permainan bersih pada

o Peserta

o Jurulatih & pegawai sukan

o penonton

Etika peserta-permainan bersih:

Mematuhi semua peraturan dan

undang-undang permainan

Mematuhi keputusan pengadil

Mematuhi arahan jurulatih

Menjaga displin dan maruah diri

semasa perlawanan

Menjaga imej dan nama baik keluarga

dan sekolah.

Menghormati pasukan lawan.

Bermain dengan tenang dan tidak

mengikut emosi.

Bermain dengan adil dan berlaku jujur.

Elak daripada bermain kasar.

Bermain sebagai satu pasukan

Etika penonton –permainan bersih:

Menghormati keputusan pengadil.

Menghormati pemain dan pegawai

pasukan lawan.

Mematuhi peraturan tempat

pertandingan

Menghormati arahan pegawai

pertandingan dan pegawai

keselamatan.

Menjaga displin dan maruah diri.

Menjaga imej dan nama baik keluarga

dan sekolah.

Menjaga kebersihan padang atau

tempat pertandingan.

Menjaga harta awam atau peralatan di

tempat pertandingan.

Menghormati perasaan penyokong

pasukan lawan dan penonton lain.

Sentiasa tenang dan tidak mengikut

emosi.

Page 54: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

54

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Etika jurulatih dan pegawai sukan –

permainan bersih:

Mematuhi peraturan dan undang-

undang permainan pada setiap masa.

Menerapkan semangat kesukanan

dalam diri semua atlit

Memastikan keselamatan dan

kebajikan pemain

Sentiasa menjaga displin pemain

Menghormati pasukan lawan.

Mengamalkan permainan yang bersih.

Kesan daripada Permainan Bersih:

Pengadil & pegawai sukan

Kelancaran perlawanan dan

pertandingan

Mengurangkan jumlah pemain

yang dikenakan tindakan

displin.

Mewujudkan keharmonian dan

keselesaan pemain dan

penonton

Pemain

Mengelak daripada berlaku

kecederaan.

Merapatkan hubungan pemain

dengan pasukan yang lain.

Mengajar nilai-nilai penting

seperti semangat kesukanan (

sportmanship)

Meningkatkan imej pasukan

Penonton

Menjadikan aktiviti sukan satu

aktiviti yang menyeronokan.

Meningkatkan minat penonton

terhadap sesuatu acara sukan

Meningkatkan jumlah

penonton

PENYALAHGUNAAN BAHAN DALAM

SUKAN

Apakah isu-isu yang melibatkan dadah

dan sukan?

• Penggunaan drug untuk

meningkatkan tahap keupayaan sukan

bukan sahaja

menyebabkan kesan sampingan yang

buruk tetapi boleh membawa maut

kepada ahliahli sukan tahun demi

tahun.

• Dalam tahun 1967, Jawatankuasa

Olimpik Antarabangsa telah bersetuju

untuk

mengharamkan atau menghadkan

penggunaan sesetengah bahan atau

kaedah yang

boleh meningkatkan tahap keupayaan

atlit.

• Atlit berisiko disingkirkan dari

menyertai pertandingan sekiranya

didapati positif

mengambil dadah terlarang melalui

ujian secara rambang. Mereka juga

akan merana

akibat kesan drug samada secara

jangka pendek dan panjang.

Apakah maksud Drug?

Drug adalah merupakan sesuatu

bahan (selain daripada makanan) yang

apabila diambil, akan menyebabkan

perubahan dalam badan. Jika

perubahan itu memberi manfaat

kepada badan, drug ini disebut

sebagai ubat. Sekiranya perubahan ini

Page 55: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

55

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

membawa keburukan kepada badan,

ianya disebut sebagai racun.

Apakah 'doping'?

'Doping' adalah penggunaan bahan

atau kaedah yang diharamkan untuk

meningkatkan prestasi sukan oleh atlit.

'Doping' secara tidak sengaja berlaku

apabila atlit mengambil ubat untuk

merawat sesuatu penyakit dan tanpa

disedari ubat berkenaan mengandungi

bahan yang dilarang.

Atlit-atlit tertakluk kepada polisi

melarang 'doping' dan

bertanggungjawab untuk menyemak

status bahan-bahan dan ubat-ubatan

yang diambil.

Kenapa sesetengah bahan dan

kaedah diharamkan?

Alasan diharamkan melibatkan

beberapa isu: • Kesihatan - Banyak

bahan boleh menyebabkan kesan

yang tidak baik terhadap kesihatan jika

tidak digunakan dengan betul.

• Etika - Di dalam sesetengah keadaan

bahan-bahan dan kaedah-kaedah

yang diharamkan boleh meningkatkan

tahap keupayaan atlit melebihi tahap

biasa.

• Undang-Undang - Sesetengah drug

adalah haram dan dengan itu

penggunaannya adalah dilarang dalam

sukan.

Apakah polisi penyalahgunaan drug

dalam sukan di Malaysia?

Strategi yang diambil bertujuan untuk :

• Pencegahan

• Pembasmian :

o Salah laku dan penyalahgunaan

dadah

o Sikap dan kebiasaan yang

cenderung ke arah doping

• Memantau :

o Ujian doping di luar pertandingan

o Parameter latihan dan tahap

keupayaan

Langkah berjaga-jaga Sebelum

mengambil sebarang ubat, atlit perlu

mendapatkan khidmat nasihat

daripada doktor, pegawai sukan

bertauliah dan pegawai pusat doping,

jika ingin menyertai acara sukan di

peringkat kebangsaan atau

antarabangsa. Ini adalah kerana

terdapat banyak ubat yang boleh

membawa kesan terhadap tahap

keupayaan atlit.

Kenapa terdapat penyalahgunaan

bahan oleh atlet berlaku sewaktu

pertandingan?

kerana atlet ingin berada atau

mengekalkan tahap kesihatan yang

terbaik di samping sebagai jalan

mudah untuk mengecapi kejayaan

Ia juga bertujuan untuk meningkatkan

stamina dan tenaga pada tahap yang

tinggi selain bertindak sebagai ubat

tahan sakit sekiranya atlit mengalami

sebarang kecederaan tertentu.

Sebagai bukti, petikan artikel Berita

Harian bertarikh 09 September 2009

menyatakan bahawa pelumba basikal

Negara, Muhammad Fauzan Ahmad

Lutfi mengambil dadah terlarang

kerana ingin berada pada tahap

kesihatan yang terbaik selepas

mendapat tahu dia terpilih buat

mengikuti program latihan elit skuad

trek negara di Australia.

Page 56: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

56

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Fauzan, 23 dalam petikan akhbar

menyatakan beliau sebenarnya

mengalami kecederaan otot lutut kiri

yang membuatkan dia bertindak

mengambil keputusan untuk mencari

kaedah perubatan yang lain tanpa

menyedari ubat yang diambil telah diuji

positif sewaktu Mini Olimpik

Apakah contoh penyalahgunaan

bahan yang selalu digunakan atlet

sewaktu pertandingan?

Antaranya ialah dadah rangsangan

jenis nandrolone iaitu sejenis steroid

anabolik yang digunakan oleh atlit

lumba basikal Negara, Muhammad

Fauzan Ahmad Lutfi.

trio atlet menembak Kebangsaan,

Bibiana Ng, Joseline Cheah dan Siti

Nur Masitah Badrini juga terpalit

kesalahan dalam penyalahgunaan

bahan terlarang apabila didapati

mengambil dadah jenis propranonol

bertujuan bagi mengurangkan

debaran. (petikan artikel akhbar Berita

Harian, 08 Sept 2009) oleh Norbakti

Alias.

Apakah akibat/ hukuman yang akan

diterima atlet tersebut sekiranya dia

didapati bersalah?

Hukuman penggantungan selama

beberapa tahun dikenakan ke atas

mana-mana atlet yang disahkan

mengambil bahan terlarang tertentu

dalam sukan selain tindakan tataterbib

dikenakan pada atlet tersebut.

Sebagai contoh bagi membuktikan

kenyataan ini, dalam satu pernyataan

artikel akhbar berita harian,

memberitahu MSN mengambil langkah

awal dengan menghentikan segala

bantuan, elaun latihan dan kemudahan

kepada Amirul serta melarangnya

daripada menyertai skuad kebangsaan

untuk menjalani sesi latihan di

Hughou, China.

Bagaimanakah caranya untuk

menyelesaikan masalah

penyalahgunaan bahan yang kerap

berlaku pada era modenisasi ini?

dengan memberi pendedahan yang

lebih mendalam kepada para atlet dan

perkara ini perlu dilakukan pada

peringkat bawahan.

Hal ini boleh dilaksanakan melalui

aktiviti kaunseling, ceramah, kempen

kesedaran dan sebagainya kepada

para atlet agar mereka dapat berusaha

dan bekerja keras dalam mencapai

sesuatu kejayaan.

Selain itu, para atlet juga perlu sedar,

mereka harus bertanggungjawab atas

apa sahaja makanan yang diambil

kerana persatuan mahupun pegawai

sukan tidak boleh memerhatikan

pergerakan mereka sepanjang masa.

Apa sahaja makanan khususnya

makanan tambahan perlu dirujuk

kepada Institut Sukan Negara (ISN)

untuk memastikan `kebersihannya'

daripada dadah larangan.

Keganasan dalam sukan

Berlaku pada atlit, pegawai, jurulatih

dan penonton semasa pertandingan.

Tindakan yang boleh mengakibatkan

kecederaan kepada orang lain atau

kerosakan kepada objek tertentu

seperti perlakuan fisikal, ugutan lisan (

akibat kecederaan mental) .

Lahir daripada perasaan marah, tahap

kebangkitan (arousal) yang tinggi serta

keadaan emosi diluar kawalan.

Punca :

o Faktor Psikologi

Page 57: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

57

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

o Faktor persekitaran

o Faktor biologi

Keagresifan berpunca dari faktor

psikologi:

1. Tindakan provokasi

◦ Tindakan mencabar lawan

supaya membuat reaksi balas.

2. Tekanan Emosi : mudah hilang

kawalan berpunca dari stres akibat

◦ Prestasi dibawah jangkaan

◦ Jangkaan kejayaan terlalu

tinggi tetapi diambang

kekalahan.

◦ Provokasi pihak lawan dan

penonton.

3. Jangkaan perlakuan kasar

◦ Individu yang menjangka

bahawa beliau akan dikasari

pihak lawan mempunyai

kecenderungan tinggi untuk

bertindak agresif.

4. Kurang pengetahuan contah :

◦ Dlm sukan terutama

melibatkan kontak, pemain yg

kurang mengetahui peraturan

kontak berkemungkinan

memijak pemain lwn yg

sedang terbaring kerana

beranggapan perbuatan

tersebut tidak menyalahi

peraturan permainan.

◦ Penonton yg kurang

berpengetahuan mungkin tidak

berpuas hati dgn keputusan

pengadil lalu bertindak liar.

Keagresifan berpunca dari faktor

persekitaran:

1. Lokasi pertandingan

◦ Sokongan padu penonton blh

menggalakkan pasukan tuan

rmh bertindak agresif.

Sebaliknya pasukan pelawat

juga blh bertindak agresif

kerana mempertahankan

kedudukan atau akibat

provokasi dpd penonton.

2. Cuaca ketika pertandingan

◦ Bermain ketika cuaca panas

@ hujan boleh menyebabkan

seseorang bertindak agresif.

Cth keadaan padang licin blh

mengakibatkan perbuatan

tidak disengajakan tetapi

disalah anggap sebagai

tindakan kasar oleh pihak

lawan.

3. Keputusan pertandingan

◦ Keputusan perlawanan tidak

dijangka blh merangsang

tindakan agresif. Dlm situasi

ini pemain mungkin berasa

tertekan kerana gagal

mencapai kemenangan.

4. Aspek Keselamatan

◦ Tahap keselamatan yg longgor

dilokasi pertandingan adalah

faktor utama perlakuan agresif

di kalangan penonton.

Tingkahlaku provokasi yg tidak

dihalang juga adalah punca

utama keganasan sukan.

Keagresifan berpunca dari faktor

biologi:

1. Hormon adrenalin

◦ Kajian sains menunjukkan

hormon ini boleh merangsang

perlakuan agresif. Rembesan

Page 58: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

58

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

hormon ini meningkat dlm

keadaan suhu tinggi, kelesuan

dan suasana bising.

2. Kesan steroid

◦ Pengambilan steroid memberi

kesan sampingan kepada

mood seseorang. Perubahan

mood yang kadangkala sukar

dikawal boleh mencetuskan

sikap agresif.

3. Kebangkitan fisiologi

Kebangkitan fisiologi ialah fenomena

biasa dikenali “naik semangat”. Setiap

orang mempunyai respons yang unik

apabila mengalami fenomena ini dan

kesannya rembesan hormon adrenalin

meningkat dan ia mangkin kepada

keganasan.

Langkah-langkah meminimumkan

keagresifan dalam sukan:

Mewujudkan sistem kawalan

keselamatan yg ketat.

◦ Memastikan tiada objek

berpotensi dijadikan senjata @

alat provokasi dibawa masuk

ke kaw pertandingan.

Memisahkan penyokong pasukan

lawan.

◦ Pisahkan tpt ddk penyokong

mengelakkan tingkah laku

provokasi. Kawasan penonton

dan pertandingan perlu

dipisahkan dgn meletakkan

pagar.

Menggalakkan role-model yang baik

◦ Ia mempamerkan nilai-nilai

positif yg blh dijadikan teladan

kpd atlit muda.

Memberi ganjaran permainan bersih

◦ cth anugerah fair play utk

permainan bersih.

Menghukum tindakan agresif

◦ Spt penggantungan atlet,

jurulatih & pegawai terlibat dlm

tempoh tertentu.

Mendisplinkan diri

◦ Displin diri yg tinggi asas

kawalan sifat agresif dan ia

boleh dibina melalui

pengetahuan tinggi terhadap

aspek kesukanan diceburi

serta pemupukan nilai positif

spt semangat berpasukan,

setia kawan dan patriotisme.

Menguasai kemahiran pengurusan

stres

◦ Mengekalkan sifat tenang dlm

situasi yg tegang. Jurulatih blh

mengadakan sesi mempelajari

kemahiran pengurusan stress

seiring dgn program latihan

kemahiran yg dijalankan.

Gangguan dalam sukan

Apa itu gangguan dalam sukan?

Gangguan di dalam sukan ialah berbagai

tingkah laku oleh individu atau organisasi iaitu:

1. Provokasi,keganasan,memperkecil

atau mengugut

2. Boleh berlaku kepada individu atau

kumpulan

3. Merujuk kepada perwatakan individu

atau kumpulan tersebut

Perbuatan yang dipanggil sebagai gangguan

adalah tingkah laku yang diaggap tidak

disenangi oleh individu atau kumpulan.

Jenis- Jenis Gangguan Dalam Sukan

Page 59: 94136240 nota-ringkas-pjm-3112-ppj

59

N.IA

NAMA : PISMP 5C AMBILAN JANUARI 2010 PJM 3112 PPJ

Terdapat 3 jenis iaitu:-

1. Gangguan seksual

2. Kelakuan ganas/ kasar

3. Diskriminasi

Gangguan seksual

Gangguan seksual ialah:-

1. Provokasi secara seksual

2. Permintaan melakukan perbuatan

seksual

3. Perbuatan yang meransang seksual

(lucah samada secara lisan atau

bertulis)

Kelakuan ganas/ kasar

Kelakuan kasar ialah:-

1. Kekasaran secara fizikal (menyerang)

2. Serangan emosi (ugutan, desakan atau

ketidakpuasan hati)

3. Pengabaian (kegagalan memberi

layanan asas fizikal dan emosi seorang

manusia)

4. Penyalahgunaan kuasa (antara

jurulatih-pemain atau pengurus-

pemain)

Rusuhan adalah satu bentuk gangguan

sivil yang terdiri daripada kumpulan yang

tidak teratur dan mengamuk secara tiba-

tiba serta bertindak melakukan keganasan,

laku musnah atau jenayah lain. Sementara

seseorang individu mungkin cuba

memimpin atau mengawal rusuhan,

rusuhan selalunya kucar-kacir dan tidak

teratur.

Rusuhan biasanya berlaku sebagai reaksi

kepada kesedihan tertentu atau rasa tidak

puas hati. Sepanjang sejarah, rusuhan

berlaku kerana keadaan kerja serta taraf

hidup yang teruk, penentangan terhadap

kerajaan, penentangan terhadap cukai,

konklik antara kaum atau agama, ataupun

setelah kekalahan sesebuah pasukan di

sesuatu acara sukan terutamanya bola

sepak.

4 corak kepimpinan

Prinsip belanjawan

Isu politik

Kesan dadah