49326475 39108979 is kevin bluffing complete

Upload: munirah-bm

Post on 19-Jul-2015

171 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Tajuk : Is Kevin Bluffing ?Disediakan oleh : Nur Shafina bt Tahir Nur Azmina bt Muhamad Amerul B Hilmi Mohammad Ariff b Rosli

Isi KandunganSinopsis cerita

Watak perwatakanMasalah yang dianalisi Teori kaitan kajian kes Kesimpulan Bibliografi

Mengisahkan Kevin seorang murid berkeperluan khas Tahun 6 yang mengalami gangguan jiwa (psikotik) di sebuah sekolah rendah. Kevin mengalami masalah dalam mengawal emosi dan jiwanya yang mengakibatkan dirinya selalu bersifat agresif dan suka memberontak.

Kevin mempunyai seorang guru kelas yang bertimbang rasa dan penyayang

terhadap muridnya iaitu Carol Yake. Bagaimanapun Carol mempunyai masalahdalam mengawal tingkah laku Kevin yang kerap memberontak. Carol sangat bimbang jika kelakuan Kevin akan mencederakan Kevin, murid lain malahan dirinya sendiri.

Kevin pernah membaling meja, buku dan semua peralatan lain ketika di dalam kelas. Disebabkan tingkahlakunya yang agresif, Ms Rice iaitu guru besar sekolah mengaturkan agar Mr John Patterson memindahkan Kevin dari kelas Carol jika keadaan Kevin tidak dapat dikawal ke bilik Allison King iaitu bilik kaunseling dan

bimbingan sehingga Kevin dapat bertenang semula.

Sebagai guru, Carol amat menyayangi dan prihatin terhadap masalah Kevin. Carol sentiasa menenang murid kelasnya agar menerima Kevin seadanya. Carol tidak mahu Kevin dipinggirkan hanya kerana masalah yang dibebani Kevin. Semasa waktu rehat, Carol mengadakan perjumpaan dengan Kevin untuk mengetahui perkara sebenar. Daipada yang diceritakan oleh Kevin, semasa kecil dia selalui

dipukul oleh ayah kandungnya tetapi sekarang ibunya telah berkahwin lain.Walaupun tidak lagi diancam ayahnya, peristiwa itu tetap memberi kesan ke atas dirinya sehingga sekarang. Carol sangat kasihan pada muridnya dan adakalanya dia pernah menyalahkan dirinya atas apa yang berlaku pada Kevin.

KELVIN

Murid berkeperluan khas tahun 6,didianosis mempunyai psikotik iaitu gangguang jiwa,agresif, suka mengamuk dan memberontak, semasa kecil selalu menjadi mangsa pukul ayahnya,mempunyai seorang ibu dan telah berkahwin lain. Guru kelas Kelvin, mengajar murid berkeperluan khas, mempunyai 24 orang murid,penyayang, sabar,simpati pada muridnya, positif dan dedikasi terhadap proses mendidik,pernah putus asa mengawal Kelvin. Guru Besar sekolah Kelvin, menolong Carol dengan mencadangkan agar Kelvin dipindahkan ke bilik Allison iaitu bilik kaunseling jika Kelvin tidak dapat dapat dikawal.

CAROL YAKE

MS. RICE

MR.JOHN PATTERSONALLISON KING

Guru masalah tingkah laku pelajar tahun 1

Pembantu di Lockhaven Elementary School.

PENERANGAN a) -guru perlu mengenalpasti punca salah laku murid dan bimbingnya untuk memahami peraturan di dalam bilik darjah.

MASALAH -Kevin suka mengamuk di dalam kelas kerana ingin perhatian.

PENYELESAIAN -carol perlu membantu Kevin memmahami peraturan bilik darjah seperti jangan mengganggu proses P&P di dalam kelas supaya pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.

b) murid dan guru dengan membaling meja, bersama-sama Carol hendaklah melatih Kevin untuk memikul buku, dan peralatan bilik mendapatkan kawalan kendiri terhadap tanggungjawab dalam pengurusab bilik darjah supaya amalan darjah. menguruskan disiplin demokrasi diaplikasikan. bilik darjah.

Kevin menjadi agresif

PENERANGAN - Peneguhan yang menggunakan elemen-elemen luaran dapat meningkatkan tingkah laku murid yang di ingini

MASALAH - Kevin merosakkan peralatan bilik apabila dia berasa tertekan. - Kevin menggugut untuk bunuh diri.

PENYELESAIAN - Carol perlu memberi peneguhan positif seperti memeluk Kevin apabila Kelvin berada dalam keadaan luar kawalan. - Untuk peneguhan negatif, Carol boleh menggunakan ibunya untuk menakutkan Kevin agar dia dapat mengawal dirinya.

MODEL TERAPI REALITI WILLIAM GLASSERPENERANGAN- Keperluan psikologi asas murid termasuklah rasa dipunyai dan di sayangi, mempunyai kuasa dan kawalan, kebebasan dan keperluan untuk bersuka ria. MASALAH -.Kevin menghadapi masalah dipukul ayah kandungnya sejak kecil dan ini memberikan kesan yang hebat dalam kehidupannya. - Carol berasa tertekan dengan keadaan Kevin yang tidak dapat di jangka tingkah lakunya.

PENYELESAIAN- Carol perlu membantu Kevin mengenal pasti akibat tingkah laku agresif yang ditunjuknya dan mengemukakan pelan perancangan untuk membantu Kevin mengurus tingkah lakunya. Carol hendaklah bertindak sebagai pembimbing Kevin. - Carol perlu mencari punca mengapa kevin sering bersikap agresif. Oleh itu Carol perlu membina hubungan yang baik dengan ibu bapa kevin supaya keadaan kevin di sekolah terkawal.

KESIMPULAN Kejayaan dan keberkesanan bilik darjah yang inklusif bergantung kepada komitmen dan kemahiran yang tinggi dari pihak guru. Setiap guru perlu tanggungjawab ke atas setiap murid dalam kelas dan sedar akan perbezaan setiap muridnya.Guru perlu mengetahui cara untuk menghadapi dan mengatasi murid yang mempunyai kelakuan abnormal seperti psikotik atau kecelaruan emosi dan tingkahlaku.

BIBLIOGRAFI http://hil4ry.wordpress.com/2007/09/28/trauma-dan-psikotik/ Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying & Sharifah Fakhriah. (2009),

Murid dan Alam Belajar, Selangor Darul Ehsan:Oxford Fajar. Haliza Hamzah & Joy Nesamalar Samuel.(2008), Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku, Selangor Darul Ehsan:Oxford Fajar.