2011-02-08 instrumen pemantauan pnp 2011 standard4skpm2010

2
STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA 2010 PENCERAPAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN GURU SJKC KHAI CHEE, KUALA LUMPUR NAMA GURU :............................................................................ NO K/P :................................................................................................. NAMA SEKOLAH :......................................................................TARIKH :............. .................................................................................. MATA PELAJARAN :..................................................................MASA :................. ............................TAHUN/TING :.............................. BIL MURID :................................................................................ NO ASPEK ASPEK KRITERIA KRITIKAL SKOR (1 – 6) Catatan 4.1 Penglibatan Murid Penglibatan aktif murid membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan. 4.2 Penguasaan Pembelajaran Murid Penguasaan pembelajaran murid selaras dengan objektif yang ditetapkan. 4.3 Hasil Kerja Murid Hasil kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran. 4.4 Perancangan Dan Persediaan Guru Perancangan dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran. 4.5 Kaedah Penyampaian Kaedah penyampaian yang sesuai meningkatkan pencapaian objektif pelajaran. 4.6 Kemahiran Komunikasi Komunikasi berkesan memudahkan pemahaman dan menggalakkan pembelajaran murid. 4.7 Penggunaan Sumber Pendidikan Penggunaan sumber pendidikan yang berkesan membantu mengukuhkan pembelajaran murid. 4.8 Penilaian Penilaian yang berterusan meningkatkan keberkesanan pembelajaran dan pengajaran. 4.9 Teknik Penyoalan Teknik penyoalan yang berkesan meningkatkan pemahaman murid. 4.10 Penguasaan Isi Kandungan Penguasaan isi kandungan yang mendalam membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan tepat. 4.11 Pengurusan Kelas (Bilik Darjah/ Makmal/Bengkel/Padan g) Penguasaan kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan pembelajaran dan pengajaran. 4.12 Amalan Profesionalisme Keguruan Pematuhan etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan kepercayaan murid terhadap guru. Jumlah Skor Diperoleh Skor Min [ Formula mengira skor min = Jumlah Skor Diperoleh ÷ 12 ] Peratus Pencapaian [ Formula mengira peratus pencapaian = (Skor min – 1 ÷ 5) x 100 ] Taraf Pencapaian TARAF PENCAPAIAN

Upload: csm5722

Post on 01-Oct-2015

21 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

Instrumen Pemantauan

TRANSCRIPT

STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA 2010PENCERAPAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN GURUSJKC KHAI CHEE, KUALA LUMPUR

NAMA GURU :............................................................................NO K/P :.................................................................................................NAMA SEKOLAH :......................................................................TARIKH :...............................................................................................MATA PELAJARAN :..................................................................MASA :.............................................TAHUN/TING :..............................BIL MURID :................................................................................NO ASPEKASPEKKRITERIA KRITIKALSKOR(1 6)Catatan

4.1Penglibatan MuridPenglibatan aktif murid membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan.

4.2Penguasaan Pembelajaran MuridPenguasaan pembelajaran murid selaras dengan objektif yang ditetapkan.

4.3Hasil Kerja MuridHasil kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran.

4.4Perancangan Dan Persediaan GuruPerancangan dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran.

4.5Kaedah PenyampaianKaedah penyampaian yang sesuai meningkatkan pencapaian objektif pelajaran.

4.6Kemahiran KomunikasiKomunikasi berkesan memudahkan pemahaman dan menggalakkan pembelajaran murid.

4.7Penggunaan Sumber PendidikanPenggunaan sumber pendidikan yang berkesan membantu mengukuhkan pembelajaran murid.

4.8PenilaianPenilaian yang berterusan meningkatkan keberkesanan pembelajaran dan pengajaran.

4.9Teknik PenyoalanTeknik penyoalan yang berkesan meningkatkan pemahaman murid.

4.10Penguasaan Isi KandunganPenguasaan isi kandungan yang mendalam membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan tepat.

4.11Pengurusan Kelas (Bilik Darjah/ Makmal/Bengkel/Padang)Penguasaan kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan pembelajaran dan pengajaran.

4.12Amalan Profesionalisme KeguruanPematuhan etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan kepercayaan murid terhadap guru.

Jumlah Skor Diperoleh

Skor Min [ Formula mengira skor min = Jumlah Skor Diperoleh 12 ]

Peratus Pencapaian [ Formula mengira peratus pencapaian = (Skor min 1 5) x 100 ]

Taraf Pencapaian

TARAF PENCAPAIANSANGAT LEMAHLEMAHMEMUASKANHARAPANBAIKCEMERLANG

0 19%20 39%40 59%60 79%80 89%90 100%

KOMEN KESELURUHAN

Nama Pencerap :Tandatangan :

d