187932255-model-dadah-tugasan-2-mte-3114.docx

6
Tugasan 2: Model Matematik 1.0 Model Pharmakokinetik dan model Pharmakodinamik 1.1 Model Pharmakokinetik Pharmakokinetik adalah tindakan dadah dalam badan yang mempunyai tempoh masa, termasuk proses penyerapan, pengedaran dalam tisu badan, biotransformasi dan perkumuhan. Penyerapan (Absorption): Proses dimana bahan yang memasuki peredaran darah. Pengedaran dalam tisu badan (Distribution): Proses penyebaran bahan-bahan di seluruh cacair tisu badan. Biotransformasi (Metabolisme): Proses dimana pengiktirafan oleh organism dimana bahan asing yang hadir dan transformasi dipulihakan. Perkumuhan (Excretion): Penyingkiran bahan- bahan toksin daripada tubuh badan. Daripada keempat-empat proses ini terdapat beberapa proses kadar tindak balas yang perlu dipertimbangkan. Proses kadar tindak balas tersebut terdiri daripada had laju dimana ia bertindak sebagai proses Zero Order atau First Order. Kesemua proses ini adalah untuk menentukan kepekatan dadah di dalam badan seseorang yang telah

Upload: panji-hitam

Post on 18-Nov-2015

40 views

Category:

Documents


4 download

TRANSCRIPT

Tugasan 2: Model Matematik1.0 Model Pharmakokinetik dan model Pharmakodinamik1.1 Model PharmakokinetikPharmakokinetik adalah tindakan dadah dalam badan yang mempunyai tempoh masa, termasuk proses penyerapan, pengedaran dalam tisu badan, biotransformasi dan perkumuhan. Penyerapan (Absorption): Proses dimana bahan yang memasuki peredaran darah. Pengedaran dalam tisu badan (Distribution): Proses penyebaran bahan-bahan di seluruh cacair tisu badan. Biotransformasi (Metabolisme): Proses dimana pengiktirafan oleh organism dimana bahan asing yang hadir dan transformasi dipulihakan. Perkumuhan (Excretion): Penyingkiran bahan-bahan toksin daripada tubuh badan.Daripada keempat-empat proses ini terdapat beberapa proses kadar tindak balas yang perlu dipertimbangkan. Proses kadar tindak balas tersebut terdiri daripada had laju dimana ia bertindak sebagai proses Zero Order atau First Order. Kesemua proses ini adalah untuk menentukan kepekatan dadah di dalam badan seseorang yang telah ditetapkan secara perubatan. Pharmakokinetik juga melibatkan proses yang berlaku kepada ubat itu selepas masuk ke dalam manusia dan reaksi tubuh badan dengan ubat tersebut yang berkadar dengan masa. Contohnya; proses metabolism enzim seperti cytochrome atau enzim glucuronosyltransferase. Proses ini juga memberi kesan terhadap beberapa elemen seperti bilangan dos dadah yang diperlukan dalam tubuh badan. Model Pharmakokinetik juga merupakan struktur andaian yang digunakan bagi menggambarkan keadaan dadah dalam sistem biologi iaitu Compartment Model yang terdiri daripada One Compartment Model, Two Compartment Model dan Multi Compartment Model. One Compartment Model adalah satu proses di mana tahap kemasukan ubat dalam tisu badan mencapai keseimbangan yang sama rata melalui proses penyerapan ubat tersebut. Rajah 1: One Compartment ModelRajah 1 menunjukkan kadar penyerapan dadah yang masuk ke dalam tubuh badan sama dengan kadar penyingkiran dadah selepas penyerapan yang masuk ke dalam tisu-tisu tubuh badan. Two Compartment Model merupakan proses di mana dadah yang memasuki bahagian pusat badan dan bahagian peripheral badan. Bahagian pusat tubuh badan merupakan tisu yang terdiri daripada paru-paru, jantung, buah pinggang, hati dan otak. Manakala bahagian peripheral terdiri daripada otot, lemak dan juga kulit.

Rajah 2: Two Compartment ModelRajah 2 menunjukkan kadar pengaliran dadah daripada bahagian pusat tubuh badan ke bahagian peripheral dan sebaliknya. Kesemua kadar pengaliran dadah ini sama dengan kadar penyingkiran dadah daripada bahagian pusat tubuh badan. Manakala Multicompartment Model pula melibatkan lebih daripada satu bahagian kawasan penyerapan dadah dalam tubuh badan dan ia melibatkan kadar proses penyerapan dan masa.

Rajah 3: Multicompartment Model

Rajah 3 menunjukkan kadar penyerapan dadah dalam tubuh badan pada beberapa bahagian dalam tubuh badan melawan kadar masa tindak balas penyerapan dadah.1.2 Model PharmakodinamikPharmakodinamik (PD) pula adalah menerangkan hubungan antara kepekatan dadah sistemik dan kesannya dengan masa dan model statistik. Model ini menerangkan tentang kesan dadah dalam tubuh badan. Tindak balas dadah boleh dirumuskan melalui formula:

L= DadahR=Tindakbalas

Law of mass action:

L= DadahR=TindakbalasIni merupakan salah satu cara untuk mengetahui kesan dadah (ubat) terhadap pesakit.Graf menunjukkan hubungan diantara kesan dos dengan tindak balas pesakit dalam model Pharmakodinamik.