skt makmal komputer 2015

Upload: niena-majid

Post on 29-Feb-2016

30 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

sasaran kerja tahunan makmal komputer 2015

TRANSCRIPT

SEKOLAH KEBANGSAAN JAWI

Sekolah Kluster KecerlanganSekolah Kebangsaan Paya RumputMelakaSASARAN KERJA TAHUNAN MAKMAL KOMPUTER DAN UNIT ICT SKPR 2015BILAKTIVITI/PROGRAMOBJEKTIF/TUJUANDEKSRIPSIHASIL/OUTPUT

1Kemaskini Bilik ICT.Mengemaskini bahan-bahan ICT.Penyediaan carta organisasi / peraturan / jadual penggunaan dll.

Memastikan bilik ICT kemas dan tersusun bagi kemudahan pelajar mahupun guru untuk menggunakan bilik tersebut.

Memastikan kebersihan dan keceriaan serta proses P & P berjalan dengan lancar.Diharap segala aktiviti yang dirancang dapat dijalankan dengan lancar dan mendapat kerjasama daripada semua pengguna bilik ICT.Dapat dijalankan pada awal tahun dengan lancar dengan kerjasama individu berkaitan.

2Memperkenalkan bahan-bahan ICT dan aplikasi yang terdapat di dalam komputer seperti program MBMMBI, VLE Frog serta penggunaannya kepada guru-guru dan pelajar.

Memperjelaskan syarat dan peraturan penggunaan bahan-bahan ICT dan peralatan yang sedia ada.

Memberi pendedahan tentang peri penting penjagaan peralatan ICT dalam kehidupan harian kitaDiharap murid mahupun guru dapat mengenali peralatan komputer secara amnya.Dapat dijalankan secara tidak langsung semasa sesi kursus yang dijalankan di bilik ICT.

Dijalankan juga semasa Kelab Komputer berlangsung

3Galakkan penggunaan makmal komputer namun diberi keutamaan untuk P&P MBMMBI.

Murid dapat belajar dengan selesa dan dapat menggunakan komputer dengan lebih peribadi.Diharap murid dapat mengenali komputer dengan lebih mendalam.Dijalankan semasa program ICTL Bahasa Inggeris dan Kelab Komputer diadakan

4Layari Internet dan penggunaan dalam P&PMemperkenalkan internet dan enjin pencari kepada pelajar mahupun guru untuk mendapatkan lebih banyak maklumat.Semasa menggunakan komputer secara tidak langsung murid mahupun guru diperkenalkan dengan internet dan penggunaannya walaupun tidak menyeluruh.

Dijalan secara tidak langsung semasa P & P atau semasa aktiviti beruniform / Kelab Komputer berlangsung.

5Kenali Bahan GrafikMurid dapat mempelajari tentang gambar yang ada di dalam komputer. Bagaimana dan di mana gambar berada serta cara mencari gambar.

Diharap murid dan guru tahu menggunakan bahan grafik untuk mata pelajaran yang berkaitan.Dijalankan langsung semasa Kelab Komputer berlaku

6Kenali Program MBMMBIMurid dan guru didedahkan kepada aplikasi Bahasa Malaysia (eKata) dan Bahasa Inggeris (Fun&Friends) melalui P&P.

Diharap guru dan murid dapat mengaplikasikan program MBMMBI semasa P&P dengan baik.Dijalankan semasa P&P MBMMBI & turut boleh digunakan pada mana-mana program.

7Kenali Program VLE FrogMurid dan guru didedahkan kepada P&P secara maya (online).

Diharap murid dan guru dapat menggunakan program secara online ini di sekolah, rumah dan dimana sahaja.

Dijalankan semasa LDP untuk guru-guru serta semasa P&P kepada murid-murid. Juga boleh diakses dirumah untuk mengajar dan belajar.

8Mahir ICT menggunakan sistem online dalam pengurusan sekolah.Contoh : APDM, SAPS, PBS, E-OPERASI, EGTUKAR, SPS, SSQS, I-NILAM dan lain-lain.Guru didedahkan dengan Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) yang merupakan satu komponen dalam Penyelesaian Bersepadu Projek Rintis Sekolah Bestari.

Objektif SPS ialah mewujudkan satu primary data maklumat sekolah.

Semua guru didedahkan dengan sistem online dalam pengurusan sekolah supaya lebih sistematik dan lancar serta maklumat sentiasa dikemaskini.

Dijalankan LDP untuk guru-guru bagi memudahkan guru memahami konsep sistem ini.

Dapat menggalakkan guru dalam meningkatkan kecekapan serta kemahiran ICT dimana teknologinya semakin bergerak maju.