program skkb juara 2015

Upload: amy-cruz

Post on 14-Jan-2016

220 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

PROGAM AKADEMIK JPWP KUALA LUMPURAKADEMIK CEMERLANG KL GEMILANGSKKBJUARA 2015

Disediakan oleh:PUAN ROZITA BT. HASSAN( GURU BIMBINGAN & KAUNSELING SKKB)

Pengenalan

RASIONALi. Keputusan Peperiksaan UPSR 2012, 2013 dan 2014 menunjukkan pencapaian murid cemerlang 5A/7A menurun dari setahun ke setahun.ii. GPN UPSR masih tidak berada dalam kelompok 1/3 teratas walaupun Kuala Lumpur merupakan negeri yang paling maju.MATLAMATMeningkatkan bilangan murid mencapai 5A/7A di semua sekolah di Kuala LumpurMembantu murid-murid mencapai kecemerlangan melalui bimbingan yang lebih sistematik dan berfokus; dan, Mewujudkan budaya belajar yang efektif dan persaingan yang sihat melalui kumpulan rakan sebaya.SASARANBilangan murid berdasarkan kriteria berikut:Keputusan terbaik tiga tahun sebelumnya; atauSasaran peningkatan sekurang-kurangnya 10% daripada jumlah calon UPSR bagi tahun semasa (**pemilihan sasaran berdasarkan mana-mana kriteria yang terbaik)

Jangka Masa ProgramJun Ogos 2015 (UPSRSTRATEGI PELAKSANAANMengadakan majlis perjumpaan dan penerangan tentang kumpulan sasaran. Membahagikan murid-murid kepada kumpulan-kumpulan kecil (5 orang) untuk membantu pembelajaran melalui rakan sebaya. Murid yang terbaik dalam kumpulan akan menjadi rakan pembimbing/guru muda. Menyediakan instrumen pemantauan berdasarkan peningkatan prestasi kumpulan dan individu berasaskan setiap kali ujian dan peperiksaan. Menyediakan rekod pelaporan penilaian mengikut kumpulan dan individu Memberi penghargaan kepada kumpulan dan individu yang terbaik.Mengadakan sesi perbincangan antara fasilitator/ kaunselor dengan kumpulan dan individuMelaksanakan penilaian berterusan untuk mengenal pasti masalah serta mengadakan penambahbaikan yang berterusan.

JAWATANKUASA PELAKSANAi.JK Kurikulum Sekolah.ii.JK Bimbingan dan Kaunseling

JAWATANKUASA PROGRAM SKKB JUARA

Pengerusi:Tn. Hj. Abdul Majid b. Mohd Din ( Guru Besar)Naib Pengerusi:Pn. Hurri Yah bt. Othman( GPK Kurikulum )Penyelaras:Pn. Rozita bt. Hassan( Guru Bimbingan & Kaunseling )Setiausaha:Pn. Norhayati bt. Sayat( Penyelaras Tahun 6)Bendahari:Pn. Khalai Mhanty a/p ponnampalam

AJK PELAKSANAAN:Pn. Ainul Muriza bt. Ibrahim( Guru Matematik)En. Muhammad Asmawi( Guru Matematik)En. Mazlan b. Mohammad( Sains)Pn. Khalai Mhahty( B. Inggeris)Pn. Norhayati bt. Sayat( B. Melayu)Cik Uma Devi ( Sains)Cik Wan Nur Fadhlin Sakina( Sains)Pn. Faizah ( B.Inggeris)Cik Ain Zawani(B.Inggeris)En. Iskandar( B. Melayu)Pn. Rozita(Sains/Matematik)Cik Christina(Sains)

Kumpulan 5A-11. Raudatul Jannah bt. Mohamad Zaidi ( 4A1B)2. Nabil b. Basri (3A2B)3. Umar b. Mohd. Khairil Hanif ( 3A2B)4. Felina ak Friddy (3A2B)5. Nur Izzatul Hanan bt. Ahmad Afendi (3A1B1C)Kumpulan 5A-21. Ariff Aiman b. Shamsul Kamil ( 2A2B1C)2. Noorhusna Humairah bt. Hasan ( 1A4B)3. Joysicren Esther bt. Jaim (1A3B1C)4. Nur Khairina bt. Kamaruddin( 1A3B1C)5. Muhammad Hafis b. Saiful Muda ( 1A3B1C)Kumpulan 5A-31. Zurinah bt. Ibrahim (1A2B2C)2. Anas Hafizi b. Romzli (1A2B2C)3. Nurwafiyyah Khairunisa (1A2B2C)4. Nur Taqilah bt. Abu Shah (1A2B2C)5. Erna Azmira bt. Azlan ( 1A2B2C)

PROGRAM YANG DIRANCANGKAN1-KUMPULAN 5A1 PASTI 5ABILBULAN/TARIKHPROGRAM /AKTIVITI TujuanObjektif

1.FEB-KENAL PASTI MURID

2.MEI-PERJUMPAAN DENGAN IBUBAPA MURID TARGET * menerangkan aktivitii yang akan dijalankan. * Kerjasama dari ibubapa untuk memantau anak mereka dirumah.* memupuk kerjasama diantara guru dan ibubapa dalam mencapai kecemerlangan UPSR*Supaya ibubapa sedar akan potensi anak dan sentiasa bersikap positif terhadap kebolehan anak

3.JUN ,JULAI &OGOS-DITEMPATKAN DI KELAS YANG BERBEZA DENGAN MURID LAIN.* Mengenalpasti persilangan matapelajaran yang menyebabkan murid masih belum mencapai 5A.* Boleh lebih fokus terhadap kelemahan murid.

4.-MEMJAWAP SOALAN PEPERIKSAAN UPSR TAHUN 2 LEPAS & SOLAN RAMALAN* Murid membuat banyak latihan soalan peperiksaan tahun tahun lepas dan soalan ramalan dibawah selian dan bimbingan guru mata pelajaran teras.

5.-MOTIVASI DIRI( setiap minggu)* Guru Bimbingan & Kaunseling akan mengadakan sesi kaunseling individu & kelompok serta Kaunseling berfokus Akademik kepada kumpulan ini.

6.-BELAJAR BERKUMPULAN I, YOU & WE*Murid digalakan mencari rakan rakan yang berdekatan dengan rumah dan membuat kumpulan berlajar dirumah dibawah selian ibubapa.

7.-BERJUMPA GURU BESAR / GPK 1/ GPK HEM*Memberikan kata-kata semangat dan nasihat*agar murid merasa diri dihargai dan orang penting dalam menaikkan nama sekolah.

Markah Ujian PKSR 1 NAMA MURIDGREDUPSR PKSR 1SUBJEK YANG CEMERLANG

SUBJEK YANG PERLU DIBANTU

1. RAUDATUL JANNAH4A1BPENULISANPEMAHAMANMATEMATIKB.INGGERISSAINS

2. UMAR 3A2BPENULISANPEMAHAMANSAINSB.INGGERISMATEMATIK

3. NUR IZZATUL HANAN3A2BPENULISANPEMAHAMANSAINSB.INGGERISMATEMATIK

4. NABIL3A2BPEMAHAMANPENULISANSAINSB.INGGERISMATEMATIK

5. FELINA3A2BMATEMATIKPENULISANSAINSB.INGGERISPEMAHAMAN

SENARAI NAMA GURU YANG TERLIBAT DENGAN KELAS JUARA1. PN. NORHAYATI BT. SAYAT-B. MALAYSIA2. PN. KHALAI MHATHY-B.INGGERIS3. PN. AINUL MURIZA-MATEMATIK4. PN.ROZITA -SAINS Semasa murid menjawap soalan peperiksaan guru guru yang terlibat boleh membimbingan & mengajar murid teknik menjawap soalan dengan betul. Guru juga akan mengenal pasti apa kelemahan murid yang menyebabkan dia belum mencapai TARGET A dalam subjek tertentu.PROGRAM MENTO-MENTEE Murid kelas Juara ini akan diberikan kepada mento yang terdiri dari guru mata pelajaran teras untuk membimbing & memberikan motivasi kepada mereka untuk mencapai TARGET 5A. NAMA MENTOMENTEE

1. PN NORHAYATI SAYAT ( BM)FELINA

2. PN. KHALAI MHATHY (BING)UMAR

3. PN. ROZITA HASSAN (GUBK)HANAN & JANNAH

4. PN. AINUL MURIZA ( MATH)NABIL