peristiwa memali 1985

17

Upload: kolej-vokasional-wakaf-tembusu

Post on 23-Jul-2015

128 views

Category:

Data & Analytics


7 download

TRANSCRIPT

Page 1: Peristiwa memali 1985
Page 2: Peristiwa memali 1985

Apa itu peristiwa memali

Peristiwa memali ialah pembunuhan kejamyang melibatkan kematian 14 penduduk danberpuluh-puluh yang lain cedera ringan, parah, adajuga yang di tahan terus ke dalam penjara dan di masukkan ke dalam ISA. Korban memali termasukulama dan pendakwah tersohor pada ketika itu yang juga ahli pas, iaitu Ustaz Ibrahim libya.

Page 3: Peristiwa memali 1985

LOKASI

Peristiwa berlaku di Kampung Memali yang terletak di mukim Siong, Baling, Kedah berhampirandengan sempadan Kedah-Thailand. Penduduknyaketurunan Melayu. Sebahagian mempunyai kaitandengan Siam/Patani. Aktiviti ekonomi mereka ialahmenoreh getah dan bersawah padi.

Page 4: Peristiwa memali 1985

Baling merupakan sebuah daerah yang dikaitkandengan pertemuan antara Tunku Abdul Rahman dengan Chin Penn daripada Parti KomunisMalaya pada tahun 1955. Baling dikejutkan lagi padatahun 1974 berikutan insiden kebuluran padaera Anwar Ibrahim menjadi pemimpin pelajar. Seterusnya Baling dikejutkan dengan Peristiwa Memali.

Page 5: Peristiwa memali 1985
Page 6: Peristiwa memali 1985

Tayangan Video

Tayangan video dipaparkan menerusi RTM1. Video ini memaparkan segmen penduduk kampungyang bersenjata parang, lastik dan molotov cocktail menyatakan perasaan tidak puas hati mereka terhadappihak polis yang mengepung penempatan tempattinggal mereka selama beberapa bulan.

Page 7: Peristiwa memali 1985

Pihak FRU pula menggunakan dua buah keretaperisai bagi memecahkan pintu papan di rumahIbrahim Libya. Kelihatan juga seorang perempuan tuayang bagaikan histeria mahu mempertahankanIbrahim Libya.

Page 8: Peristiwa memali 1985

Video berkenaan turut menayangkan pengakuandaripada bapa Ustaz Ibrahim Libya, Haji Mahmud Senapi, adiknya, Ismail Mahmud dan orang kanannya, Yusuf Husein. Ketiga-tiga mereka ketika itu masihberada di dalam tahanan di bawahAkta KeselamatanDalam Negeri (ISA).

Page 9: Peristiwa memali 1985

Bagaimanapun selepas dibebaskan, ketiga-tigamereka telah membuat roadshow ceramah ke seluruhMalaysia di atas pentas PAS, mendedahkan bahawamereka sebenarnya telah dipaksa membuat pengakuanberkenaan.

Page 10: Peristiwa memali 1985

Tujuan Operasi Angkara

Musa Hitam selaku Timbalan Perdana Menterimenjelaskan Operasi Angkara bertujuan menangkap danmenghapuskan penjenayah. Ibrahim Libya memangdikehendaki pihak polis di bawah ISA. Ibrahim Libya dituduh mengancam keselamatan negara dengan kegiatanmemecah-belahkan masyarakat Islam.

Page 11: Peristiwa memali 1985

Selain itu, dalam sidang akhbar New Straits Times bertarikh 21 November 1985 Musa Hitamturut menyanggah kenyataan yang dikeluarkan olehMajlis Agama islam Kedah yang mengatakan UstazIbrahim hanyalah memberikan ceramah agama.

Page 12: Peristiwa memali 1985

Tindakan Polis

Terlalu banyak ajaran sesat di Malaysia sehingga menyerangBalai Polis Batu Pahat dan serangan terhadap kuil Hindu di Kerling pada tahun 1979. Kementerian Dalam NegeriMalaysia menerusi polis dan pegawai agama di JabatanAgama Islam tidak mahu insiden ini berpanjangan. Ajaransesat haruslah ditumpaskan terlebih dahulu sebelummenjadi tragedi. Peristiwa Memali adalah insiden yang dianggap oleh parti pemerintah sebagai satu kaedah untukmenghapuskan ajaran sesat.

Page 13: Peristiwa memali 1985

Di Kem Pasukan Polis Hutan Sungai Petani, Kedah; 3,600 anggota polis daripada pelbagaibahagian termasuk FRU (PulauPinang), Pasukan Senoi Praaq, anggota polis beruniform, Unit Tindakan Khas (UTK Berpakaian Komando 69) dari Bukit Amanmenerima taklimat dari pegawai Bukit Aman.

Page 14: Peristiwa memali 1985

Sekatan jalan raya dan meminta Ibrahim Libya menyerah diri merupakan tindakanterbaik. Alternatif lain turut difikirkan. 10 orang polis dikatakan telah menyusup masuk keKampung Memali dan memberi laporan.

Page 15: Peristiwa memali 1985

Jika tindakan mengepung dilakukan, mungkin memakan masa 3 bulan. Dua buahkereta perisai digunakan bagi mengelakkankemalangan di kalangan FRU dan polis. Komunis sentiasa mencari titik lemah anggotatentera yang meronda sempadan Malaysia-Thailand.

Page 16: Peristiwa memali 1985

LAMPIRAN

Page 17: Peristiwa memali 1985

Sekian terima kasih

Create by :Wan Ameerul Asyraf

Wan Amirul Atiq

Azizol Azmi

Ahmad Iqbal

Muhammad Azim