(new) bukupanduanoku 2012(4)

27
1 JKM Bil. Kandungan M/Surat 1. Pendahuluan 3 2. Objektif Pendaftaran 3 3. Definisi OKU 3 4. Kategori OKU 3 5. Kod Bagi Kategori OKU 6 - Kurang Upaya Pendengaran - Kurang Upaya Penglihatan - Kurang Upaya Pertuturan - Kurang Upaya Fizikal - Masalah Pembelajaran - Kurang Upaya Mental - Kurang Upaya Pelbagai 6. Borang Yang Diguna Pakai 6 - Borang Permohonan Pendaftaran Orang Kurang Upaya 7. Tafsiran 6 8. Panduan Melengkapkan Borang Permohonan Pendaftaran 8 Orang Kurang Upaya KANDUNGAN

Upload: afiq-naim

Post on 30-Dec-2014

51 views

Category:

Documents


7 download

DESCRIPTION

Khas utk Student yg OKU

TRANSCRIPT

Page 1: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

1 JKM

Bil. Kandungan M/Surat

1. Pendahuluan 3

2. Objektif Pendaftaran 3

3. DefinisiOKU 3

4. KategoriOKU 3

5. KodBagiKategoriOKU 6

-KurangUpayaPendengaran -KurangUpayaPenglihatan -KurangUpayaPertuturan -KurangUpayaFizikal -MasalahPembelajaran -KurangUpayaMental -KurangUpayaPelbagai

6. BorangYangDigunaPakai 6 -BorangPermohonanPendaftaranOrangKurangUpaya

7. Tafsiran 6

8. PanduanMelengkapkanBorangPermohonanPendaftaran 8 OrangKurangUpaya

KANDUNGAN

Page 2: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 2

LAMPIRAN-LAMPIRAN

- LampiranI : BorangPermohonanPendaftaranOrangKurangUpaya

- LampiranII : DirektoriJabatanKebajikanMasyarakatNegeri

- LampiranIII : SenaraiHospital-HospitalKerajaanYangMenyediakanPerkhidmatanPerubatanRehabilitasi

- LampiranIV : SenaraiOrganisasiBukanKerajaan(NGO)PeringkatKebangsaanYangTerlibatDenganOKU

Page 3: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

3 JKM

1. PENDAHULUAN

BukuGarisPanduaninidisediakansebagairujukanberkenaanpendaftaranOrangKurangUpaya(OKU). Agensi yang terlibat dalam pendaftaran adalah Jabatan Kebajikan Masyarakat danKementerianKesihatanMalaysia.PendaftaranOKUadalahatasdasarsukareladanhanyauntukwarganegaraMalaysiayangbermastautindiMalaysia.

2. OBJEKTIF PENDAFTARAN

2.1.Untukmengetahuibilangan, taburandankategoriOKUdinegara inibagimaksudmerancangprogramdanperkhidmatanberkaitandenganpencegahan,pendidikan,habilitasidanrehabilitasisertalatihan.

2.2.UntukmerancangpenyediaankemudahanyangbersesuaiandengankeperluanOKU.

2.3.Untuk membolehkan OKU yang berdaftar mendapat perkhidmatan yang bersesuaian dengankeperluanberdasarkantahapkefungsian/ketidakupayaanmereka.

3. DEFINISI OKU

MengikutAktaOrangKurangUpaya2008,“OKUtermasuklahmerekayangmempunyaikekuranganjangka panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagaihalangan,bolehmenyekatpenyertaanpenuhdanberkesanmerekadalammasyarakat”.

4. KATEGORI OKU

Terdapat7kategoriOKUyangbolehdipertimbangkanbagipendaftaranOKUolehJabatanKebajikanMasyarakatsepertiberikut:

KETERANGAN

Kurang Upaya Pendengaranbermaksudtidakdapatmendengardenganjelas di kedua-dua telinga tanpamenggunakan alat bantu pendengaranatau tidak dapat mendengar langsung walaupun dengan menggunakanalat bantu pendengaran. Kurang upaya pendengaran boleh dibahagikepadaempattahap,iaitu:-

Minimum 15-<30dB(kanak-kanak) 20-<30dB(orangdewasa)

Sederhana 30-<60dB

Teruk (severe) 60-<90dB

Sangatteruk(profound) ≥90dB

KATEGORI

Pendengaran

NO

I

Page 4: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 4

KETERANGAN

Kurang Upaya Penglihatan bermaksud buta kedua-dua belah mataATAUbutadisebelahmataATAUpenglihatanterhaddikedua-duabelahmataATAUlainlaingangguanpenglihatankekal.

Kurangupayapenglihatanbolehdibahagikepada:-

Terhadbermaksudpenglihatanlebihterukdari6/18tetapisamadenganataulebihbaikdaripada3/60walaupundenganmenggunakanalatbantupenglihatanataumedanpenglihatankurangdari20darjahdarifixation.

Butabermaksudpenglihatankurangdaripada3/60ataumedanpenglihatankurangdari10darjahdarifixation.

** Kurang daripada 3/60 ialah Counting Fingers (CF), Hand Movement (HM), Perception of Light (PL) dan No-Perception Light (NPL).

Lain-lain gangguan penglihatan kekal (hanya boleh disahkan oleh Pakar Oftalmologi)

Kurang Upaya Pertuturan bermaksud tidak boleh bertutur sehinggamenyebabkangangguanberkomunikasidengansempurnadantidakbolehdifahamiolehmerekayangberinteraksidengannya.Keadaaniniadalahkekal atau tidakakan sembuh.Bagikanak-kanakmestilahberdasarkanpenilaian pada umur lima tahun ke atas. Sekiranya ada kemusykilan,PakarOtorinolaringologihendaklahdirujuk.

Kurang Upaya Fizikal bermaksud ketidakupayaan kekal anggotabadan sama ada disebabkan oleh kehilangan ATAU ketiadaan ATAUketidakupayaan mana-mana anggota badan yang boleh menjejaskanfungsimerekadalammelakukanaktivitiasassepenuhnya.

Aktivitiasasyangdimaksudkanialahsepertipenjagaandiri,pergerakandan penukaran posisi tubuh badan. Keadaan ini boleh terjadi akibatdaripada kecederaan (trauma) atau penyakit pada mana-mana sistemsaraf, kardiovaskular, respiratori, hematologi, imunologi, urologi, hepatobiliari, muskuloskeletal, ginekologi dan lain-lain yangmenyebabkanketidakfungsian.

Contohpenyebabketidakupayaaniniadalah:a. Limb defects (congenital/acquired),termasukkehilanganibujaritanganb. Spinal Cord Injuryc. Stroked. Traumatic Brain Injurye. Kerdil (Achondroplasia) iaitu ≤ 142cmbagi lelaki dan ≤ 138cmbagi

wanitaf. Cerebral PalsyNota:Individu yang mengalami keadaan kekurangan (impairment) tanpa menjejaskan fungsi,contohnya kehilangan jari, mempunyai lebih jari (polydactyly) dan tidak ada atau tidak sempurnacupingtelingatidakdipertimbangkanbagitujuanpendaftaran.

KATEGORI

Penglihatan

Pertuturan

Fizikal

NO

II

III

IV

Page 5: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

5 JKM

KETERANGAN

MasalahPembelajaranbermaksudmasalah kecerdasanotak yang tidakselarasdenganusiabiologikalnya.MerekayangtergolongdalamkategoriiniialahLewatPerkembanganGlobal,Sindrom Downdankurangupayaintelektual. Kategori ini juga merangkumi keadaan yang menjejaskankemampuan pembelajaran individu seperti autisme (autistic spectrum disorder),Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD)danmasalahpembelajaranspesifikseperti(dyslexia, dyscalculia dan dysgraphia).

KurangUpayaMentalmerujuk kepada keadaan penyakitmental yangteruk menyebabkan seseorang itu tidak berupaya berfungsi sama adasebahagianatausepenuhnyadalamhalberkaitandirinyaatauperhubungandalammasyarakat.

Di antara jenis-jenis penyakit mental tersebut ialah Organic Mental Disorderyangseriusdankronik, Skizofrenia, Paranoid, Mood Disorder (depression, bipolar) dan other Psychotic Disorder seperti Schizoaffective Disorder dan Persistent Delusional Disorders.

Nota:a. Klien mestilah telah menjalani rawatan psikiatri sekurang-

kurangnyaduatahun.b. Pakar Psikiatri akanmenentukan tahap kefungsian sosial, kognitif

dankawalantingkahlakupesakit terjejasdenganketaraatauteruksebelumbeliaudipertimbangkanbagitujuanpendaftaranOKU.

KurangUpaya Pelbagai (Multiple Disabilities) bermaksudmempunyailebih daripada satu jenis ketidakupayaan dan secara umumnya tidaksesuaidiklasifikasikandalamkategoriIhinggaVI.

KATEGORI

Masalah Pembelajaran

Mental

Pelbagai(Multiple

Disabilities)

NO

V

VI

VII

Page 6: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 6

5. KOD BAGI KATEGORI OKU

BIL KOD JENIS KETIDAKUPAYAAN

1. DE Pendengaran

2. BL Penglihatan

3. SD Pertuturan

4. PH Fizikal

5. LD MasalahPembelajaran

6. ME Mental

7. MD Pelbagai

6. BORANG YANG DIGUNA PAKAI

BorangPermohonanPendaftaranOrangKurangUpaya

– LAMPIRAN I

7. TAFSIRAN

‘Pegawai Perubatan’ ertinya mana-mana pengamal perubatan berdaftar dalam perkhidmatanKerajaan ataumana-manapengamalperubatanberdaftar dimana-manahospital pelatihperubatansesuatuUniversiti.[Seperti yang dinyatakan didalam peraturan-peraturan Orang Kurang Upaya (Pendaftaran danPengeluaranKadOKU),2010]

‘Pengamal Perubatan’ ertinyamana-manapengamalperubatanberdaftardibawahAktaPerubatan1971[Akta50]yangmengendalikanmana-manakemudahanjagaankesihatanswastadibawahAktaKemudahanDanPerkhidmatanJagaanKesihatanSwasta1998[Akta586].[Sepertiyangdinyatakandidalamperaturan-peraturanOrangKurangUpaya(PendaftarandanPengeluaranKadOKU),2010]

‘Kanak-Kanak’ertinyaseseorangyangdibawahumurlapanbelastahun. ‘Dewasa’ertinyaseseorangyangberumur18tahundankeatas.

Page 7: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

7 JKM

“Prasekolah Biasa (Inklusif)”ertinyaprogrampendidikanuntukmurid-muridberkeperluankhasyangbolehhadirbersama-samadenganmurid-muriddiPrasekolahBiasa;

“Prasekolah Khas” ertinya program pendidikan pra-sekolah khusus untukmurid berkeperluankhasdisekolahkhasataudisekolahharianbiasa.

“Kelas Biasa (Inklusif)”ertinyaprogrampendidikanuntukmurid-muridberkeperluankhasyangbolehhadirbersama-samadenganmurid-muriddikelasbiasadisekolahharianbiasa.

“Program Pendidikan Khas Integrasi” ertinya satu program di kelas khas bagi murid-muridberkeperluankhasdisekolahrendahdanmenengahharianbiasakerajaandanbantuankerajaan.

“Sekolah Pendidikah Khas” ertinya sekolahyangmenyediakanpendidikankhususbagimuridberkeperluankhas.

“Kelas Pemulihan”ertinyasatuprogramdikelaskhasdisekolahharianbiasadansekolahkhasbagimuridyangbermasalahdalammenguasaikemahiranliterasidannumerasi.

“Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK)” ertinya satu program, diberi kepada OKU yangmemerlukan pemulihan awal serta latihan asas dari segi pergerakan, pertuturan dan kemahirandalamaktivitikehidupanseharian.

Page 8: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 8

8. PANDUAN MELENGKAPKAN BORANG PERMOHONAN PENDAFTARAN ORANG KURANG UPAYA

BAHAGIAN A : BIODATA PEMOHON (Hendaklah diisi oleh pemohon/ibu/bapa/penjaga/suami/isteri)

BIL PERKARA KETERANGAN

1. Nama Namapenuhsepertidalamsijilkelahiran/kadpengenalan

2. Jantina Nyatakansepertidalamsijilkelahiran/kadpengenalan

3. KumpulanEtnik Nyatakansepertidalamsijilkelahiran

4. Tarikh Lahir Diisibermuladarihari,bulandantahunlahir

5. Umur Umurketikamemohon

6. No.SijilKelahiran/No.KadPengenalan Nyatakansepertidalamsijilkelahiran/kadpengenalan

7. TahapPendidikan Nyatakantahappendidikanyangtertinggi(Jika masih belajar isikan nama sekolah/institusi pendidikan)

8. StatusPekerjaan Jikaberkenaan

9. Pekerjaan Nyatakanpekerjaansemasa

10. PendapatanSebulan Nyatakanpendapatan/pencensebulan(RM)

11. No.Telefon IsiNo.Telefonrumah/telefonbimbit/pejabatdanfaksimili

12. E-mel NyatakanE-melterkini

13. AlamatRumah Nyatakanalamatsemasa

14. Alamatsurat-menyurat Nyatakansurat-menyuratsekiranyaberlainanalamatrumah

MAKLUMAT IBU/BAPA/PENJAGA/SUAMI/ISTERI

BIL PERKARA KETERANGAN

1. Nama Namapenuhsepertidalamkadpengenalan

2. Hubungan Nyatakan/Tandakanhubunganpemohon

3. KadPengenalan/Pasport Isikanno.kadpengenalanbaruataulama

4. Warganegara Nyatakanjikabukanwarganegara

5. No.Telefon Isikanno.telefonsemasabagirumah/telefonbimbit/pejabat/no.faksimili

Page 9: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

9 JKM

BAHAGIAN B : KEIZINAN MENGELUARKAN MAKLUMAT PERUBATAN(Hendaklah diisi oleh Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga/Suami/Isteri)

PERKARA KETERANGAN

Keizinanmengeluarkanmaklumatperubatan

IsikannamadanNo.KadPengenalan/SijilKelairanpadaruangyangberkenaandantandatangansertatarikh

BAHAGIAN C : PENGESAHAN PERMOHONAN PENDAFTARAN(Hendaklah isi atau tanda (√ ) pada ruang yang berkenaan oleh Penolong Pendaftar OKU)(* Sila rujuk Maklumat Untuk Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga terlebih dahulu)

PERKARA KETERANGANBahagian ini adalah sebagai sokongan untuk mendapatkanpengesahanpendaftaranawalsamadamemerlukanpengesahanPegawai Perubatan/Pengamal Perubatan atau PenolongPendaftar OKU yang boleh mengesahkan ketidakupayaanjelasdengansertamerta.

Bagi kes yang disokong sila tandakan samada memerlukanpengesahan Pegawai Perubatan / Pengamal Perubatan atautidakmemerlukanpengesahanpegawaiperubatan/pengamalperubatan.

Bagi kes yang tidak memerlukan pengesahan PegawaiPerubatan / Pengamal Perubatan kerana mempunyaiketidakupayaan yang jelas / ketara, sila nyatakan jenisketidakupayaannya.

Tandatangan, cop rasmi Penolong Pendaftar OKU besertatarikhpadaruanganyangtelahdisediakan.

BAHAGIAN D : MAKLUMAT BERKAITAN PENYAKIT(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) (Bagi penyakit mental boleh disahkan oleh Pakar Psikiatri)

PERKARA KETERANGAN

DiagnosisUtama

Nyatakandiagnosisutamayangmenyebabkanketidakupayaandantandatangansertatarikh(sekiranya tarikh sebenar tidak diketahui, sila nyatakan tahun yang terhampir)

5. E-mel NyatakanE-melterkini

6. Pekerjaan Nyatakanpekerjaansemasa

7. PendapatanKeluargaSebulan(RM) Nyatakanpendapatankeluargasemasa

8. AlamatRumah Nyatakanalamatsemasa

9. AlamatSurat-Menyurat Nyatakanalamatsurat-menyuratsekiranyaberlainandenganalamatrumah

PengesahanPermohonanPendaftaranolehPenolongPendaftarOKU

Page 10: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 10

BAHAGIAN E : MAKLUMAT BERKENAAN KETIDAKUPAYAAN (DISABILITY)(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) Tandakan (√) jenis ketidakupayaan dalam petak yang bersesuaian (Boleh tanda lebih dari satu sekiranya berkenaan)

KETERANGAN

SilarujukBahagianE(I)padaBPPOKUpindaan1/2012bagiketeranganlengkap.

Pengesahanberdasarkankeputusanujianpendengaran.

Kanak-kanakyangmempunyaikurangpendengarandikedua-duabelahtelingasahajabolehdidaftarkan.

Tahappendengaran(desibel)dikedua-duabelahtelingaperludinyatakan.

Tahap pendengaran, sama ada minimum, sederhana, teruk atau sangatteruk perlu ditandakan dalam petak yang disediakan mengikut tahappendengarantelingayanglebihbaik.Contohnya,jikatahappendengaranditelingakananialah65dBdanditelingakiriialah95dB,petakbetulyangperluditandakanialahTeruk(Severe).

SilarujukBahagianE(II)padaBPPOKUpindaan1/2012bagiketeranganlengkap.

Bagiindividuyangbutakedua-duabelahmata

Individuyangbutadisebelahmata

Individuyangpenglihatanterhaddikedua-duabelahmata

Individuyangmengalamilain-laingangguanpenglihatankekal.

Tahap penglihatan selepas pembetulan dengan cermin mata ataukantasentuhdikedua-duabelahmataperludinyatakan.

Tahap penglihatan,samaadaterhadataubutaperluditandakandalampetakyangdisediakanmengikuttahappenglihatanpadamatayanglebihbaik.

Penglihatan ‘Terhad’adalahpenglihatanselepaspembetulanlebihterukdari6/18tetapisamadenganataulebihbaikdaripada3/60,ataumedanpenglihatankurangdari20darjahdarifixation.

‘Buta’ adalahpenglihatankurangdaripada3/60ataumedanpenglihatankurangdari10darjahdarifixation.

Lain-lain gangguan penglihatan kekal hanya boleh disahkan olehPakarOftalmologi

KATEGORI

Kurang Upaya Pendengaran

Kurang Upaya Penglihatan

NO

I

II

Page 11: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

11 JKM

KETERANGAN

Sila rujuk Bahagian E (III) pada BPPOKU Pindaan 1/2012 bagiketeranganlengkap.

Hanyakanak-kanakberumur5tahunkeatasperludidaftarkan.

*SilarujukPakarOtorinolaringologisekiranyaterdapatkemusykilan.

Sila rujuk Bahagian E (IV) pada BPPOKU Pindaan 1/2012 bagiketeranganlengkap.

UntukCerebral Palsy, tandakanpada petak jenisCerebral Palsy yangbersesuaiansamaadahemiplegia, diplegia atau quadriplegia.

Nyatakanlain-laindiagnosispadaruanganyangdisediakan(Limb defects, muscular dystrophy, kerdil atau penyakit kronik yang menyebabkankurangupayafizikal).

*SilarujukPakarPerubatanRehabilitasisekiranyaterdapatkemusykilan.

Sila rujuk Bahagian E (V) pada BPPOKU Pindaan 1/2012 bagiketeranganlengkap.

*Sila rujuk Pakar Perubatan yang berkaitan sekiranya terdapatkemusykilan.

Sila rujuk Bahagian E (VI) pada BPPOKU Pindaan 1/2012 bagiketeranganlengkap.

*BolehdisahkanolehPakarPerubatan.**HanyabolehdisahkanolehPakarPsikiatri

KATEGORI

Kurang Upaya Pertuturan

Kurang Upaya Fizikal

Masalah Pembelajaran

Kurang Upaya Mental

NO

III

IV

V

VI

BAHAGIAN F : KATEGORI KETIDAKUPAYAAN(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) Tandakan (√) hanya padaSATU kategoriSAHAJA.

BIL KATEGORI KETERANGAN

I.II.III.IV.V.VI.VII.

PendengaranPenglihatanPertuturan FizikalMasalahPembelajaranMentalPelbagai*(Multiple Disabilities)

Sila tanda pada SATU kategori untuk menggambarkanketidakupayaanseseorangindividuitu.

*Sekiranya mempunyai lebih daripada SATU ketidakupayaan,silatandakanpelbagai.

Page 12: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 12

KETERANGAN

Sila tandakanpadapetakyangsesuaisamaadaseseorangkanak-kanakitumempunyaimasalahpergerakandan tahapbantuanyangdiperlukan(separaatausepenuhnya).

Sila tandakanpadapetakyangsesuaisamaadaseseorangkanak-kanakitumempunyaimasalahmengurusaktivitihariandantahapbantuanyangdiperlukan(separaatausepenuhnya).

Silatandakanpadapetaksesuaimengenaikaedahyangdigunakanolehseseorangkanak-kanaksemasaberkomunikasi.

Untuk masalah tingkah laku, nyatakan sama ada tingkah laku kanak-kanakbolehdiurusatausukardiurus.

PERKARA

Masalah pergerakan

Masalah mengurus aktiviti harian

Kaedah berkomunikasi

Masalah tingkah laku

NO

I

II

III

IV

BAHAGIAN G : TAHAP KEFUNGSIAN BAGI KANAK-KANAK (DI BAWAH UMUR 18 TAHUN) (HendaklahdiisiolehPegawaiPerubatan/PakarPerubatanKerajaanatauPakarPerubatanSwasta)

(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)Sila tanda berdasarkan tahap ketidakupayaan* Sila rujuk Pakar Perubatan Rehabilitasi sekiranya terdapat kemusykilan.

KETERANGAN

0 - tiadakehilanganfungsimengurusdiri

1- kesukaranmengurusdiritetapitidakmemerlukanalatbantu

2 - bolehmengurusdirisendiridenganalatbantu

3 - memerlukanbantuanseparapenjagaandanperalatanbagimengurusdiri

4 - memerlukanpenjagaansepenuhmasaolehpenjaga

0 - tiadakehilanganfungsipergerakan

1 - kesukaranuntukbergeraktetapitidakmemerlukanalatbantu

2 - bolehbergeraksendiridenganalatbantu

3 - memerlukanbantuanseparapenjagaandanperalatanbagipergerakan

4 - memerlukanpenjagaansepenuhmasaolehpenjaga

PERKARA

Ketidakupayaan Urus Diri (Makan/minum,kebersihandiri,pakaian,komunikasi)

Ketidakupayaan Pergerakan (Berjalan,perpindahantubuhbadan/“transfer”,memandu/“transport”)

NO

I

II

BAHAGIAN H : JENIS DAN TAHAP KETIDAKUPAYAAN BAGI DEWASA (UMUR 18 TAHUN DAN KE ATAS)

Page 13: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

13 JKM

BIL PERKARA KETERANGAN

III. KetidakupayaanKemahiran Domestik (Melakukan aktiviti rumah seperti memasak, mengemas, membasuh pakaian, membersih rumah)

0 -tiadakehilanganfungsidomestik

1 - kesukaranuntukmelakukanfungsidomestiktetapitidakmemerlukanalatbantu

2 - boleh melakukan fungsi domestik dengan bantuan alatbantu

3 - memerlukanbantuanseparapenjagaandanperalatanbagimelakukanfungsidomestik

4 - memerlukanpenjagaansepenuhmasaolehpenjaga

IV. Ketidakupayaan Kemahiran Motor Halus/“Dexterity functions”. (Menggunakan peralatan rumah, aspek keselamatan, kawalan pergerakan/fungsi tangan atau kaki)

0 -tiadakehilanganfungsiMotorHalus

1 -kesukaran untuk melakukan fungsi Motor Halus tetapitidakmemerlukanalatbantu

2 -bolehmelakukanfungsiMotorHalusdenganbantuanalatbantu

3 -memerlukanbantuanseparapenjagaandanperalatanbagimelakukanfungsiMotorHalus

4 -memerlukanpenjagaansepenuhmasaolehpenjaga

Page 14: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 14

BAHAGIAN I : MAKLUMAT TAMBAHAN BERKAITAN JENIS DAN TAHAP KETIDAKUPAYAAN.(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

BIL PERKARA KETERANGAN

I. Ketidakupayaan Fungsi Sosial(Kebolehaninteraksidankomunikasidengankeluarga,masyarakat,atautempatkerja/sekolahsecarawajar.Manifestasi:hilangkebolehanuntukberbual,takutkepadaorangluar,mengelakkandiridaribergaul,mengurungdiri,kerapdibuangkerja).

0 - tiadamasalahfungsisosial.

1 - cumadisedariolehorangyangrapat.

2 - jelaskelihatandanmengganggukebolehanpesakitdalamfungsisosial.

3 - tidakbolehmenjalankanapa-apafungsisosialsekiranyatiadabantuanprofesional.

4 - keadaanpesakitamatteruksehinggabolehmembahayakannyawa.

II. Ketidakupayaan Fungsi Kognitif (Kemampuandayaingatan,tumpuan,menyiapkansepenuhnya(persistence) dan kepantasanuntukmenyiapkansesuatuaktiviti.Manifestasi:bilangankesilapan,masayangdiperlukanuntukmenyelesaikanaktiviti,dansamaadabeliauperludibantu).

0 - tiadamasalahfungsikognitif.

1 - cumadisedariolehorangyangrapat.

2 - jelaskelihatandanmengganggukebolehanpesakitdalamfungsikognitif.

3 - tidakbolehmenjalankanapa-apafungsikognitifjikatiadabantuanprofesional.

4 - keadaanpesakitamatteruksehinggabolehmembahayakannyawa.

III. Ketidakupayaan Kawalan Tingkah Laku(Manifestasi:agresif,memarahiataumengancamoranglaintanpasebab,memecahkanobjek,berbogeldikhalayakramai,menyerangoranglain).

0 - tiadamasalahkawalantingkahlaku.

1 - kurangbersopandanbercakapkuat.

2 - mencabar orang lain, merosakkan harta benda danberkelakuantidaksenonoh(1-2kalisebulan).

3 - kerap membuat ancaman lisan atau serangan fizikaldengantidaksengaja.

4 - tindakanagresifdanseranganfizikaldengansengaja.

Page 15: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

15 JKM

BAHAGIAN J : PENGESAHAN PEGAWAI PERUBATAN ATAU PENGAMAL PERUBATAN (Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

KETERANGAN

Tandatangan,coprasmibersamaNo.PendaftaranPenuh(MajlisPerubatanMalaysia)PegawaiPerubatanatauPengamalPerubatanyangmemeriksabesertatarikh

KETERANGAN

Nyatakan anggota tiruan, alat sokong bantu, ortosis atau bantuan lainyangdiperlukan.

Nota:Anggota tiruan -Peralatanyangdipakaiuntukmeningkatkankefungsiananggotayanghilangsepertikakipalsu,tanganpalsudanlain-lain.

Alat sokong bantu -Peralatanyangdigunakanbagimeningkatkanfungsipergerakanuntukaktivitihariansepertikerusiroda,tongkat,walker dan lain-lain.

Ortosis - Peralatan yang digunakan bersama anggota badan bagimeningkatkan tahapkefungsian seperti alatpendengaran, cerminmata,ankle foot orthosis dan lain-lain.

*Sila isi jika berkenaan

PERKARA

Anggota tiruan/sokong bantu/ ortosis

NO

I

BAHAGIAN K : MAKLUMAT BERKAITAN CADANGAN BANTUAN ANGGOTA TIRUAN/ SOKONG BANTU/LAIN-LAIN (Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

Page 16: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 16

BAHAGIAN L : CADANGAN PENEMPATAN PERSEKOLAHAN(Hendaklah diisi pleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

I.Prasekolah (umur 5-6 tahun)

a.PrasekolahBiasa(Inklusif) b.PrasekolahKhas

II.Program Pendidikan

a.KelasBiasa(Inklusif) b.ProgramPendidikanKhasIntegrasi

c.ProgramPemulihan d.SekolahPendidikanKhas

III. Lain-Lain a. PusatPemulihanDalam b. InstitusiLain Komuniti(PDK) Nyatakan:.............................................................

Hendaklah diisi oleh Pegawai Jabatan Pelajaran Negeri/ Pejabat Pelajaran Daerah denganmengambil kira cadangan Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan. Nyatakan namasekolahbagiPenempatanAwaldanTandatangan,CoprasmiPegawaiJabatanPelajaranNegeri/PejabatPelajaranDaerahyangmemeriksabesertatarikh

BAHAGIAN M : PENEMPATAN PERSEKOLAHAN PERINGKAT AWAL

Page 17: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

17 JKM

LampiranI

1

BPPOKU (Pindaan 1/2012)

BORANG PERMOHONAN PENDAFTARAN ORANG KURANG UPAYA

Negeri : ............................................... Daerah : ............................................... No. Pendaftaran : ............................................... (Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya) Tarikh Daftar : ....................................................

BAHAGIAN A: BIODATA PEMOHON (Diisi oleh Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga/Suami/Isteri)

* Sila isi atau tanda (√ ) pada ruang yang berkenaan

Permohonan Baru Pendaftaran Semula (No.Pendaftaran Asal: .................................................)

1. NAMA : .........................................................................................................................................................................................................

2. JANTINA : Lelaki Perempuan

3. KUMPULAN ETNIK :

Melayu Cina India Pribumi Semenanjung Pribumi Sabah Pribumi Sarawak

Lain-Lain (Nyatakan) : ….......................................................................................................................................................................

4. TARIKH LAHIR : 5. UMUR : ................

6. NO KAD PENGENALAN / NO SIJIL KELAHIRAN :

K/P Lama :

7. TAHAP PENDIDIKAN :

Tidak Bersekolah Sekolah Rendah Sekolah Menengah Sekolah Menengah Vokasional/Teknik

Institusi Pengajian Tinggi Lain-Lain (Nyatakan) : ...................................................................................................................

Jika masih belajar nyatakan nama sekolah/institusi pendidikan : .....................................................................................................................

8. STATUS PEKERJAAN (Jika Berkenaan) :

Tidak Bekerja Bekerja Pesara

9. PEKERJAAN (Jika Berkenaan) : ..........................................................................................................

10. PENDAPATAN SEBULAN (RM) : …..................................................................

11. NO TELEFON :

Rumah : Pejabat :

Telefon bimbit : Faksimile :

12. E-MEL : ...................................................................................................................

13. ALAMAT RUMAH :

....................................................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................... Poskod:

14. ALAMAT SURAT - MENYURAT : (selain dari alamat di atas)

....................................................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................... Poskod:

Hari Bulan Tahun

Gambar

Page 18: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 18

2

MAKLUMAT IBU/BAPA/PENJAGA/SUAMI/ISTERI* Sila isi atau tanda (√ ) pada ruang yang berkenaan

1. NAMA : .....................................................................................................................................................................................................................

2. HUBUNGAN : Ibu/bapa Suami/Isteri Lain-lain (Nyatakan) : ................................................................

3. NO KAD PENGENALAN/NO PASPORT :

Baru : Lama :

4. WARGANEGARA :

Malaysia Lain-Lain (Nyatakan) : ..............................................................................................................................................

5. NO TELEFON :

Rumah : Pejabat :

Telefon bimbit : Faksimile :

6. E-MEL : .................................................................................................................

7. PEKERJAAN : .....................................................................................................

8. PENDAPATAN SEBULAN (RM) : …................................................................

9. ALAMAT RUMAH :

........................................................................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................... Poskod:

10. ALAMAT SURAT - MENYURAT : (selain dari alamat di atas)

........................................................................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................... Poskod:

BAHAGIAN B : KEIZINAN MENGELUARKAN MAKLUMAT PERUBATAN(Hendaklah diisi oleh Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga/Suami/Isteri)

Saya, ……………………..................................................................................... (Nama/No.KPT) .............................................................................

pemohon/ibu/bapa/penjaga/suami/isteri) di atas (sila tandakan yang berkenaan) bersetuju agar Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan

mengeluarkan maklumat perubatan kepada Pendaftar OKU Negeri/Penolong Pendaftar OKU Daerah, Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Tarikh : .................................... .....................................................................................................................Tandatangan/Cap Jari Pemohon/Ibu/Bapa /Penjaga//Suami/Isteri

Saya menyokong permohonan pendaftaran ini.

Memerlukan pengesahan Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan

Tidak memerlukan pengesahan Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan kerana mempunyai ketidakupayaan yang jelas atau ketara ;

Nyatakan : ............................................................................................................................................................

TARIKH : ................................................ .........................................................................................(Tandatangan Penolong Pendaftar OKU)

NAMA :

JAWATAN/COP RASMI :

BAHAGIAN C : PENGESAHAN PERMOHONAN PENDAFTARAN(Hendaklah isi atau tanda (√ ) pada ruang yang berkenaan oleh Penolong Pendaftar OKU)(* Sila rujuk Maklumat Untuk Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga terlebih dahulu)

Page 19: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

19 JKM

3

BAHAGIAN E : MAKLUMAT BERKENAAN KETIDAKUPAYAAN (DISABILITY)(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) Tandakan (√) jenis ketidakupayaan dalam petak yang bersesuaian (Boleh tanda lebih dari satu sekiranya berkenaan)

I. Kurang Upaya PendengaranBagi individu yang mempunyai kurang pendengaran di kedua-dua telinga sahaja

Tahap Pendengaran :Telinga Kanan .................... dB Telinga Kiri ................... dB

Sila tanda petak mengikut tahap pendengaran telinga yang lebih baik

Minimum15 - < 30 dB

Sederhana30 - < 60 dB

Teruk (Severe) 60 - < 90 dB

Sangat Teruk (Profound) ≥ 90 dB

II. Kurang Upaya PenglihatanBagi individu yang mempunyai kurang penglihatan di kedua-dua mata atau buta di sebelah mata sahaja.

Tahap penglihatan selepas pembetulan dengan cermin mata/kanta sentuh: Mata Kanan ................ Mata Kiri ................

Sila tanda petak mengikut tahap penglihatan mata yang lebih baik

Terhad di kedua-dua belah mata (Penglihatan lebih teruk dari 6/18 tetapi sama dengan atau lebih baik daripada 3/60 ATAU medan penglihatan kurang dari 20 darjah dari fi xation).

Buta di kedua-dua belah mata (Penglihatan kurang daripada 3/60 ATAU medan penglihatan kurang dari 10 darjah dari fi xation).

Buta di sebelah mata

Lain-lain gangguan penglihatan kekal ( hanya boleh disahkan oleh Pakar Oftalmologi )Nyatakan: ................................................................

III. Kurang Upaya Pertuturan (Bagi kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas) (Individu dewasa disahkan oleh pakar perubatan)

IV. Kurang Upaya Fizikal Limb Defects (Acquired/Congenital) (Nyatakan) : ........................................................................... Spinal Cord Injury Stroke Traumatic Brain Injury Cerebral Palsy Hemiplegia Diplegia Quadriplegia Lain-Lain (Nyatakan) : ......................................................... (Cth: Duchennes Muscular Dystrophy, Chronic Diseases with physical disability, etc.)

V. Masalah Pembelajaran Lewat Perkembangan (Global Developmental Delay) (Hanya kanak-kanak berumur < 5 tahun) Minimum Sederhana Teruk Sindrom Down ADHD Autisme Kurang Upaya Intelektual (Kanak-Kanak berumur > 5 tahun) Minimum Sederhana Teruk Masalah Pembelajaran Spesifi k (Cth: Dyslexia, Dyscalculia etc.) Nyatakan: .....................................................................

VI. Kurang Upaya Mental * Organic Mental Disorder ** Schizophrenic, Paranoid & other Psychotic Disorder ** Mood Disorder (Depression, Bipolar) (* Boleh disahkan oleh Pakar Perubatan) (** Hanya boleh disahkan oleh Pakar Psikiatri)

BAHAGIAN D : MAKLUMAT BERKAITAN PENYAKIT (yang menyebabkan ketidakupayaan)(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)(Bagi penyakit mental hanya boleh disahkan oleh Pakar Psikiatri)

Diagnosis Utama.............................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................

Tarikh : .................................... ................................................................................................

(Tandatangan Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) NAMA :

JAWATAN/COP RASMI :

Page 20: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 20

4

BAHAGIAN H : JENIS DAN TAHAP KETIDAKUPAYAAN BAGI DEWASA ( UMUR 18 TAHUN DAN KE ATAS)(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan )

BIL DOMAIN

TAHAP0

(Tiada)1

(Sukar)2

(Bantuan Peralatan)

3(Bantuan

Penjaga & Peralatan)

4(Terlantar)

Ketidakupayaan Urus Diri (Makan/minum, kebersihan diri, pakaian, komunikasi)Ketidakupayaan Pergerakan (Berjalan, perpindahan tubuh badan/“transfer”, memandu/“transport”)Ketidakupayaan Kemahiran Domestik (Melakukan aktiviti rumah seperti memasak, mengemas, membasuh pakaian, membersih rumah)Ketidakupayaan Kemahiran Motor Halus/“Dexterity functions”.(Menggunakan peralatan-peralatan rumah, aspek keselamatan, kawalan pergerakan/fungsi tangan atau kaki)

BAHAGIAN I : MAKLUMAT TAMBAHAN BERKAITAN JENIS DAN TAHAP KETIDAKUPAYAAN(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengawal Perubatan)

BIL DOMAIN

TAHAP

0(Tiada)

1(Ringan)

2(Ketara)

3(Teruk)

4(Amat Teruk)

Ketidakupayaan fungsi sosialKebolehan interaksi dan komunikasi dengan keluarga, masyarakat atau tempat kerja/sekolah secara wajar.Manifestasi: hilang kebolehan untuk berbual, takut kepada orang luar, mengelakkan diri dari bergaul, mengurung diri, kerap dibuang kerjaKetidakupayaan fungsi kognitifKemampuan daya ingatan, tumpuan, menyiapkan sepenuhnya (persistence) dan kepantasan untuk menyiapkan sesuatu aktiviti.Manifestasi: bilangan kesilapan, masa yang diperlukan untuk menyelesaikan aktiviti, dan sama ada beliau perlu dibantuKetidakupayaan kawalan tingkah lakuManifestasi: agresif, memarahi atau mengancam orang lain tanpa sebab, memecahkan objek, berbogel di khalayak umum, menyerang orang lain

I.

II.

III.

IV.

I.

II.

III.

I. PendengaranII. PenglihatanIII. PertuturanIV. Fizikal

V. Masalah Pembelajaran VI. MentalVII. Pelbagai (Multiple Disabilities)

I. Masalah Pergerakan

Tiada Perlu bantuan separa Perlu bantuan sepenuhnya

II. Masalah Mengurus Aktiviti Harian

Tiada Perlu bantuan separa Perlu bantuan sepenuhnya

III. Kaedah Berkomunikasi

Bertutur Terhad/Isyarat/Alternatif Tiada kemampuan komunikasi

IV. Masalah Tingkah Laku

Tiada Boleh diurus Sukar diurus

BAHAGIAN F : KATEGORI KETIDAKUPAYAAN (Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) Tandakan (√) hanya pada SATU kategori SAHAJA

BAHAGIAN G : TAHAP KEFUNGSIAN BAGI KANAK-KANAK ( DI BAWAH UMUR 18 TAHUN )(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan) Tandakan (√ ) pada petak yang berkaitan:

Page 21: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

21 JKM

5

Penempatan awal persekolahan anak tuan/puan adalah seperti berikut :

CATATAN :Pertimbangan penempatan persekolahan tertakluk kepada syarat, kriteria dan penilaian yang ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri/Pejabat Pelajaran Daerah

BAHAGIAN L : CADANGAN PENEMPATAN PERSEKOLAHAN(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)Sila rujuk Garis Panduan Pendaftaran Orang Kurang Upaya

NAMA SEKOLAH : ....................................................................................................................................................................................

TARIKH : ................................................

............................................................................(Tandatangan)

NAMA :

JAWATAN/COP RASMI :

I. Prasekolah (umur 5-6 tahun) a. Prasekolah Biasa (Inklusif) b. Prasekolah Khas II. Program Pendidikan a. Kelas Biasa (Inklusif) b. Program Pendidikan Khas Integrasi c. Program Pemulihan d. Sekolah Pendidikan Khas

III. Lain-Lain a. Pusat Pemulihan Dalam b. Institusi Lain

Komuniti (PDK) Nyatakan : ..................................................................................................

BAHAGIAN M : PENEMPATAN PERSEKOLAHAN PERINGKAT AWAL(Hendaklah diisi oleh Pegawai Jabatan Pelajaran Negeri/ Pejabat Pelajaran Daerah)

Saya mengesahkan kenyataan di atas adalah benar.

TARIKH : ................................................ .........................................................................................(Tandatangan Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

NAMA :

JAWATAN/COP RASMI :

BAHAGIAN J : PENGESAHAN PEGAWAI PERUBATAN ATAU PENGAMAL PERUBATAN(Hendaklah disahkan oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

I. Anggota tiruan/sokong bantu/ortosis

Nyatakan .............................................................................................................................................................................

CATATAN : Pertimbangan bantuan tertakluk kepada syarat, kriteria dan penilaian yang ditetapkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat

BAHAGIAN K : CADANGAN BANTUAN ANGGOTA TIRUAN/SOKONG BANTU/LAIN-LAIN(Hendaklah diisi oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan)

Page 22: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 22

6

MAKLUMAT UNTUK PEMOHON/IBU/ BAPA/ PENJAGA

1. Pendaftaran OKU, boleh dibuat dimana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah bersama dokumen-dokumen berikut:• Borang Permohonan Pendaftaran Kurang Upaya yang lengkap, ditandatangani dan dicop oleh Pegawai Perubatan atau

Pengamal Perubatan yang memeriksa.• 1 salinan Sijil Kelahiran / Kad Pengenalan.• 1 keping gambar berukuran saiz Pasport. (Dalam kes-kes tertentu sahaja)

2. Bagi kes-kes yang mempunyai ketidakupayaan yang jelas atau ketara seperti kudung tangan, kudung kaki dikecualikan dari pengesahan pegawai perubatan atau pengamal perubatan.

3. Sekiranya tuan/puan tidak menerima Kad OKU dalam tempoh 1 bulan dari tarikh permohonan sila berhubung dengan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah berkenaan.

4. Pendaftaran Semula • Pendaftaran semula boleh dilakukan sekiranya terdapat penukaran diagnosis, kategori OKU dengan mengisi borang berkenaan

dan hantar ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah untuk tindakan.

5. Tuan/Puan perlu membuat salinan borang yang telah dilengkapkan untuk tujuan berikut : • 1 salinan borang diserahkan kepada pihak Hospital/Klinik. • 1 salinan borang ke Jabatan Pelajaran Negeri/ Pejabat Pelajaran Daerah bagi pendaftaran persekolahan anak • 1 salinan borang untuk simpanan dan rujukan.

MAKLUMAT KEPADA PEGAWAI PERUBATAN ATAU PENGAMAL PERUBATAN

• Borang ini boleh disahkan oleh Pegawai Perubatan atau Pengamal Perubatan. Bagi Kurang Upaya Mental sila rujuk dibahagian E (VI) dalam borang.

MAKLUMAT KEPADA PEGAWAI JABATAN PELAJARAN NEGERI / PEJABAT PELAJARAN DAERAH

• Jabatan Pelajaran Negeri/ Pejabat Pelajaran Daerah hendaklah mengambil maklum tentang pendaftaran dan penempatan sekolah bagi OKU berkenaan.

Page 23: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

23 JKM

DIREKTORI JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT NEGERI

(a) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Perlis TingkatBawah,KompleksPejabatKerajaan

NegeriPerlis,01000Kangar Perlis Indera Kayangan Tel:04-9761957 Faks:04-9791401

(b) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Kedah ArasBawahBlokC,KompleksPersekutuan PusatPentadbiranKerajaanPersekutuan

AnakBukit,06550AnakBukit Kedah Darul Aman Tel:04-7001700 Faks:04-7313407

(c) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pulau Pinang Lapisan30,KOMTAR 10564Pulau Pinang Tel:04-2621957 Faks:04-2635964

(d) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Perak Lot1516,Jln.PanglimaBukitGantang

Wahab,30000Ipoh Perak Darul Ridzuan. Tel:05-2545505 Faks:05-2544326 (e) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Selangor Tingkat2,BangunanSultanDarulEhsan No3,JalanIndah,Seksyen14 40000ShahAlam Selangor Darul Ehsan Tel:03-55445417 Faks:03-55190232

(f) Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Tingkat9,GrandSeasonsAvenue No.72,JalanPahang 53000Kuala Lumpur Tel:03-26124000 Faks:03-40428185

(g) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Sembilan Tingkat1B,WismaNegeri,Jln.Dato’Abd.

Malek,70000Seremban Negeri Sembilan Darul Khusus Tel:06-7659555 Faks:06-7629541

(h) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka No.36-2Tingkat2,JalanKC1,Bangunan

KotaCemerlang,75450LebuhAyerKeroh Melaka Bandaraya Bersejarah Tel:06-2324716/17 Faks:06-2319221

(i) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Johor Tingkat4,BlokA,WismaPersekutuan,Jln.

AirMolek,80000JohorBahru Johor Darul Takzim Tel:07-2282971 Faks:07-2240335

(j) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pahang Lot27&28,BahagianMajlisKebajikan

danSukanAnggota-AnggotaKerajaanPahang(MAKSAK),SriKuantanSquare,JalanTelukSisek,25050Kuantan

Pahang Darul Makmur Tel:09-5159455 Faks:09-5165185

(k) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Terengganu Tingkat1,WismaNegeri,JalanPejabat 20564KualaTerengganu Terengganu Darul Iman. Tel:09-6222444 Faks:09-6239864

(l) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Kelantan Blok7,KompleksKotaDarulNaim 15564KotaBahru Kelantan Darul Naim. Tel:09-7482117 Faks:09-7481264

Page 24: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 24

(m) Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Sarawak KementerianPembangunanSosialDanUrbanisasi WismaKebajikan,Lot4273, Blok14,OffJalanSiolKanan 93050Kuching Sarawak Tel:082-449577 Faks:082-448741/082-448946

(n) Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Negeri Sabah Tingkat6&8,BlokB WismaMUIS,BagBerkunci29026, 88899KotaKinabalu Sabah Tel:088-255133/134 Faks:088-224983

(o) Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Labuan JalanTunMustapha Peti Surat 81212 87022Wilayah Persekutuan Labuan Tel:087-424961 Faks:087-418185

Page 25: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

25 JKM

(a) Hospital Sungai Buloh 47000SungaiBuloh Tel :03-61454333 Faks:03-61454222 http://hsgbuloh.moh.gov.my

(b) Hospital Kuala Lumpur JalanPahang 50586KualaLumpur Tel :03-26155555 Faks :03-26911681 http://www.hkl.gov.my

(c) Hospital Seremban JalanRasah 70300Seremban Tel :06-7623333 Faks :06-7625771 http://htjs.moh.gov.my

(d) Hospital Tengku Ampuan Rahimah JalanLangat 41200Klang Tel :03-33757000 Faks :03-33749557 http://htar.moh.gov.my

(e) Hospital Serdang JalanPuchong 43000Kajang Tel :03-89475555 Faks :03-89475210 http://hserdang.moh.gov.my/

(f) Hospital Sultanah Aminah JalanSungaiChat 80100JohorBharu Tel :07-2231666/2822344 Faks :07-2242964 http://hsajb.tripod.com

SENARAI HOSPITAL- HOSPITAL KERAJAAN YANG MENYEDIAKANPERKHIDMATAN PERUBATAN REHABILITASI

(g) Hospital Queen Elizabeth Sabah KarungBerkunciNo2029 88586KotaKinabalu Tel :088-218166 Faks :088-211999 http://qeh.moh.gov.my

(h) Hospital Raja Perempuan Zainab II (HospitalKotaBharu) 15586KotaBahru Tel :09-7452000 Faks :09-7486951 http://hrpz2.moh.gov.my

(i) Hospital Tengku Ampuan Afzan (HospitalKuantan) JalanTanahPutih 25100Kuantan Tel :09-5133333 Faks :09-5142712 http://htaa.moh.gov.my

(j) Hospital Ipoh JalanHospital 30450Ipoh Tel :05-2533333 Faks :05-2531541 www.hipoh.gov.my

(k) Hospital Pulau Pinang JalanResidensi 10990PulauPinang Tel :04-2293333 Faks :04-2281737 http://hpp.moh.gov.my

Page 26: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

JKM 26

SENARAI ORGANISASI BUKAN KERAJAAN (NGO) PERINGKAT KEBANGSAANYANG TERLIBAT DENGAN ORANG KURANG UPAYA

(a) Majlis Pemulihan Malaysia Bilik3Tingkat4,BangunanSultanSalehuddin

AbdulAzizShah,No.16LorongUtaraA 46200PetalingJaya Selangor Tel:03-79553510

Faks:03-79553514

(b) Majlis Kebangsaan Bagi Orang Buta Malaysia No.94B,JalanTunSambanthan 50470Kuala Lumpur Tel:03-22724950/03-22735508

Faks:03-22724960

(c) Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB) KompleksMAB, JalanTebing,Off JalanTun

Sambanthan4 Brickfields,50470Kuala Lumpur Tel:03-22722677

Faks:03-22822676

(d) Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia No.40-A,JalanPadangBella,Brickfields 50470Kuala Lumpur Tel:03-22746162

Faks:03-22743818

(e) Persekutuan Orang Pekak Malaysia No.6-13A, Menara KLH, Bandar Puchong

Jaya,47100Puchong Selangor Tel:03-80708930/03-80709308

Faks:03-80761090

(f) Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia (NationalSocietyForTheDeaf) 25A,JalanKampungPandan, 55100Kuala Lumpur Tel:03-92870739

Faks:03-92870739

(g) Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia 29A,Tingkat1,JalanSarikei, OffJalanPahang, 53000Kuala Lumpur Tel:03-40235302/012-3009913

Faks:03-40223467

(h) Persatuan Sindrom Down Malaysia 79,LingkungUThant 55000Kuala Lumpur Tel:03-42579818

Faks:03-42579818

(i) Persatuan Orang-Orang Cacat Anggota Malaysia WismaH.R.MStorey, 28/14JalanPerumahanGurney 56000Kuala Lumpur Tel:03-26981800

Faks:03-26971801

(j) Persatuan Kesihatan Mental Malaysia No.8Jalan4/33,OffJalanOthman 46050PetalingJaya Selangor Tel:03-77825499

Faks:03-77825432

(k) Persatuan Untuk Kanak-Kanak Spastik Selangor & Wilayah Persekutuan

No.14,LorongUtaraA,PetiSurat48 46700PetalingJaya Selangor Tel:03-79550296/03-79582393/ 03-79578087

Faks:03-79567511

(l) Persatuan Kecederaan Spina Malaysia (MASIA) 3,Jalan12/1,TamanCherasJaya,Balakong 43200Cheras,Selangor. Tel:03-90803198

Faks:03-90803198

(m) Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (TheNationalAutisticSocietyOfMalaysia)

No.4,JalanChanChinMooi OffJalanPahang 53200Kuala Lumpur Tel:03-40223744

Faks:03-40254495

Page 27: (NEW) BukuPanduanOKU 2012(4)

27 JKM

Tarikh Dikuatkuasakan ... ... ... 1 Julai 2012

Edisi Pertama ... ... ... ... 15 Oktober 2009

Edisi Kedua ... ... ... ... 1 Julai 2010

Edisi Ketiga ... ... ... ... ... ... 1 Disember 2011

Dicetak oleh:PercetakanSelasehSdnBhd

No.30&32,JalanSelasehIndah,TamanSelasehFasa1,68100BatuCaves,Selangor

Tel:0361880719