mpkk 2012

Upload: siti-hajar-uyub

Post on 19-Jul-2015

70 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA

MANUAL PENTAKSIRAN KERJA KURSUSREKA CIPTA 3763/2

2011 Hak Cipta Kerajaan Malaysia

KANDUNGAN HALAMAN BAHAGIAN A - MAKLUMAT AM 1.0 2.0 3.0 Pengenalan Objektif Pentaksiran 3.1 Pendekatan 3.2 Perbezaan Artifak 3.3 Folio 3.4 Penekanan 3.5 Kriteria 3.6 Tempoh 3.7 Pengesahan 3.8 Jenis Instrumen 4.1 Penulisan 4.2 Amali Persembahan 5.1 Folio 5.2 Artikel Penskoran Pengemukaan (submission) 7.1 Tema 7.2 Bahan Bukti Tarikh 7.3 Pengesahan 7.4 Kriteria Reka Ciptaan Arahan Pelaksanaan Projek Reka Cipta Maklumat Tambahan 2 2 3

4.0

5

5.0

5

6.0 7.0

5 6

8.0 9.0 10.0

7 8 9

i

BAHAGIAN B - AKTIVITI PENTAKSIRAN 11.0 12.0 Konstruk dan Aspek yang Ditaksir Kriteria Pentaksiran 11 12

BAHAGIAN C - PENTADBIRAN PENTAKSIRAN 13.0 14.0 15.0 16.0 Pelaksanaan Pentaksiran Pemantauan Penyelarasan Pengurusan Skor Calon Borang Penyelarasan Pentaksiran Kerja Kursus (BPPKK) Borang Markah Kelompok Calon (BMKC) Borang Pengesahan Kehadiran Penyelaras (BPKP) Borang Pemantauan (BP) Laporan Jawatankuasa Pemantauan (LJKP) Laporan Pusat Peperiksaan BAHAGIAN D - PENGHANTARAN SKOR 17.0 Pengumpulan Markah Kerja Kursus 76 41 42 43 47 53 57 58 59 66 71

LAMPIRAN Tema Reka Cipta SPM 2012 Format Pendokumentasian Kaedah Pembuatan Folio Reka Cipta Senarai Semak Penggunaan Borang Contoh Sijil Daftar Kata (Lampiran A) (Lampiran B) (Lampiran C) (Lampiran D) (Lampiran E)

ii

BAHAGIAN AMAKLUMAT AM

1.0

PENGENALANSetiap calon SPM yang mengambil mata pelajaran Reka Cipta dikehendaki menjalani

pentaksiran kerja kursus (projek) yang meliputi artifak dan folio sebagai satu daripada keperluan pensijilan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Kaedah pentaksiran dilaksanakan secara internal oleh pentaksir yang dilantik oleh sekolah dengan menggunakan pendekatan Penilaian Berasaskan Kriteria (PBK). Kaedah pentaksiran dilakukan berdasarkan dua elemen iaitu proses mereka cipta dan komunikasi. Kaedah ini mengukur tahap pencapaian pelajar dalam setiap elemen dan bukan dalam mata pelajaran atau topik. Manual pentaksiran projek ini disusun untuk digunakan oleh guru Reka Cipta dalam proses melaksanakan kerja kursus (projek). Kerja kursus (projek) ini dibuat dalam tempoh satu tahun (1 Julai, Tingkatan 4 hingga 1 Julai, Tingkatan 5).

2.0 OBJEKTIFManual ini merupakan dokumen yang akan digunakan oleh semua pihak yang terlibat dalam

pengurusan dan pengendalian kerja kursus mata pelajaran Reka Cipta (3763/2) mengikut peraturan berdasarkan prinsip yang telah ditetapkan. 2.12.2

Memberi panduan tatacara pelaksanaan pentaksiran projek Reka Cipta.Memberi panduan kepada Jabatan Pelajaran Negeri untuk menyelaras pengurusan dan pengendalian pentaksiran kerja kursus di negeri masing-masing.

2.3 2.4 2.5 2.6

Memberi pengetahuan dan panduan kepada pentadbir sekolah dan pentaksir supaya kaedah pentaksiran ini dijalankan dalam keadaan terselaras. Menjustifikasikan kerja-kerja menyelaras. Mendapatkan persetujuan yang tinggi antara penyelaras untuk menjamin keadilan bagi setiap calon dan kewibawaan institusi. Memberi panduan tatacara pentadbiran sekolah untuk menguruskan kemasukan markah secara atas talian.

2

3.0 PENTAKSIRAN3.1 Pendekatan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan oleh pentaksir yang dilantik oleh sekolah berdasarkan kepada kriteria yang telah ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan.Pentaksiran untuk kerja kursus (projek) menggunakan pendekatan pengujian autentik (authentic) iaitu calon dikehendaki mengemukakan projek yang dibuat untuk ditaksir.

3.2

Pembezaan (Differentiation) Pembezaan prestasi calon dalam sistem pentaksiran dibuat berdasarkan kualiti bahan bukti / evidence yang dikemukakan oleh calon dalam bentuk berikut: Artifak Folio

3.4

Artifak Artifak merupakan produk yang dibina oleh calon dalam usahanya merealisasikan reka ciptaannya yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenal pasti. Artifak mestilah dibina sendiri oleh calon di bawah pengawasan serta bimbingan guru. Bantuan daripada mana-mana pihak, selain daripada pengawasan dan bimbingan guru dalam menghasilkan artifak ini tidak dibenarkan. Pengemukaan artifak yang dihasilkan daripada jenis alat pasang siap (ready-made) / kit / tempahan tidak diterima. Artifak yang diterima: Prototaip Model

3

3.4

Folio Folio merupakan dokumentasi yang berbentuk nota dan lakaran yang menunjukkan dan mempamerkan kebolehan calon dalam menangani proses reka cipta dan komunikasi. Calon hendaklah menunjukkan dalam folio bagaimana : mengenal pasti dan menganalisis masalah membuat penyelidikan dan penyiasatan menjana dan membentuk idea mencipta dan mereka bentuk reka ciptaan merancang dan mengorganisasi proses reka ciptaan membina reka ciptaan Calon hendaklah menggunakan kaedah grafik yang sesuai semasa menyediakan folio termasuk lakaran berwarna. Sebarang nota haruslah ringkas, padat dan hanya digunakan untuk menjelaskan perincian tertentu.

3.5

Penekanan Agihan skor keseluruhan adalah seperti berikut: Artifak Folio 40% 60%

3.6

Kriteria Kriteria pentaksiran mengandungi: aspek-aspek yang ditaksir skor yang berbeza untuk berbagai tahap kualiti setiap aspek yang ditaksir.

Kriteria ini mesti didedahkan oleh guru mata pelajaran kepada calon yang mengambil mata pelajaran Reka Cipta. 3.7 Tempoh Kerja kursus (projek) hendaklah disiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. 3.8 Pengesahan (Authentication) Semua bukti yang dikemukakan oleh calon pada setiap peringkat memerlukan perakuan guru yang mengesahkan bahawa aktiviti calon itu sentiasa di bawah pengawasannya dan sepanjang pengetahuannya tiada bantuan daripada manamana pihak.

4

4.0

JENIS INSTRUMEN 4.1 Penulisan 4.1.1 4.2 Amali 4.2.1 Prototaip / model (penilaian berdasarkan konstruk yang telah ditetapkan untuk menghasilkan artifak) Folio (pelaksanaan berdasarkan konstruk yang telah ditetapkan untuk menghasilkan folio)

5.0

PERSEMBAHAN 5.1 Folio Kulit folio mesti disediakan mengikut arahan seperti di Lampiran C. Penulisan mesti menggunakan kertas bersaiz A3 dalam bentuk landskap, dan mesti ditulis tangan. Lukisan ortografik, lukisan isometrik dan lukisan oblik menggunakan CAD. Prototaip / Model.

5.2 Artifak 6.0 PENSKORAN

-

Penskoran terhadap aspek yang telah dikenal pasti akan dibuat dengan menggunakan pendekatan Penilaian Berdasarkan Kriteria (PBK). Empat gred digunakan yang diwakili seperti berikut. A B C DCemerlang Kepujian Memuaskan Di bawah tahap memuaskan

Wajaran bagi setiap aspek yang dinilai bergantung kepada tahap kepentingannya. Nilai wajaran diberi dengan menggunakan unit numerik 1, 2 dan 3.

5

7.0 PENGEMUKAAN (Submission) Calon dikehendaki mengemukakan satu kerja kursus (projek) berdasarkan tema yang ditetapkan. Bahan bukti reka ciptaan yang telah disahkan perlu dikemukakan pada tarikh yang telah ditetapkan.7.1 Tema Rujuk LAMPIRAN A

7.2

Bahan Bukti 7.2.1 Calon dikehendaki mengemukakan bahan bukti untuk reka ciptaan yang telah disahkan. Artifak Folio Prototaip / model Dokumen bertulis tangan berkenaan penghasilan artifak 7.2.2 Pihak sekolah bertanggungjawab: Merekodkan pengemukaan artifak dan folio dalam Borang RPP1 Menerima artifak dan folio daripada penyelaras berdasarkan Borang RPP2 Menyimpan artifak dan folio yang diterima di tempat yang selamat sehingga 6 bulan selepas keputusan SPM diumumkan.

7.3

Tarikh Pelaksanaan dan pentaksiran kerja kursus (projek) di peringkat sekolah berakhir pada: 1 Julai tahun semasa ( SPM ) (1 Julai, Tingkatan 4 hingga 1 Julai, Tingkatan 5)

7.4

PengesahanTiap-tiap bahan bukti yang dikemukakan mestilah disahkan oleh guru yang mengajar dengan menggunakan Borang PKC(A) untuk artifak dan Borang PKC(F) untuk folio.

6

8.0

KRITERIA REKA CIPTAAN Reka ciptaan yang dihasilkan hendaklah memenuhi ciri berikut: - mudah digunakan mudah dikawal mudah disenggara selamat digunakan tahan lasak saiz bersesuaian bahan bersesuaian harga berpatutan

7

9.0

ARAHAN PELAKSANAAN PROJEK REKA CIPTA 9.19.2

Manual Pentaksiran Kerja Kursus (MPKK) perlu diikuti oleh guru Reka Cipta untuk pelaksanaan. Tempoh masa pelaksanaan dan pentaksiran kerja kursus (projek) di peringkat sekolah adalah selama satu tahun (1 Julai, Tingkatan 4 hingga 1 Julai, Tingkatan 5).

9.3 Segala kos yang diperlukan dalam penghasilan kerja kursus (projek) ditanggung oleh calon. 9.4 Calon adalah bertanggungjawab merancang dan melaksanakan kerja kursus (projek) di bawah bimbingan dan pengawasan guru. (Bantuan pihak luar dalam penghasilan kerja kursus (projek) adalah tidak dibenarkan). 9.5 9.6 Guru mata pelajaran berperanan sebagai fasilitator dan pentaksir. Guru memperakukan hasil kerja calon dengan menggunakan borang PKC (A) untuk artifak dan borang PKC (F) untuk folio.

9.7 Setiap hasil kerja calon mesti dijilid mengikut prosedur dan spesifikasi yang telah ditetapkan. 9.8 Pihak sekolah bertanggungjawab menyediakan segala peralatan untuk calon menyiapkan kerja kursus (projek). kelengkapan

8

10.0 MAKLUMAT TAMBAHAN10.1 Manual Pentaksiran Kerja Kursus (MPKK) merupakan dokumen panduan untuk

melaksanakan pentaksiran yang akan digunakan oleh calon, pentaksir, pemantau dan penyelaras. 10.2 10.3 10.4 10.5 Setiap calon yang mengambil mata pelajaran Reka Cipta perlu melaksanakan kerja kursus (projek) ini. Guru mata pelajaran berperanan sebagai fasilitator dan pentaksir. Pemantau akan mengadakan lawatan dari masa ke semasa untuk memastikan pentaksiran kerja kursus (projek) dilaksanakan mengikut prosedur. Penyelaras akan memastikan pentaksiran yang dilaksanakan oleh pentaksir memenuhi standard yang telah ditetapkan.

9

BAHAGIAN BAKTIVITI PENTAKSIRAN

11.00 KONSTRUK DAN ASPEK YANG DITAKSIR Konstruk dan aspek yang akan ditaksir adalah seperti berikut.

KONSTRUK

ASPEK1.1 Kebolehan calon mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan. 1.2 Kebolehan calon membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenal pasti. 1.3 Kebolehan calon menjana dan membentuk berbagai-bagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenal pasti. 1.4 Kebolehan calon mencipta dan mereka bentuk ciptaan (perekaan projek). 1.5 Kebolehan calon merancang dan mengorganisasi pembinaan reka ciptaan. 1.6 Kebolehan calon membina reka ciptaan.

K 1.0

Proses Mereka Cipta

K 2.0

Komunikasi

2.1 Kebolehan calon menghasilkan reka bentuk artifak yang bertepatan dengan tujuan asal. 2.2 Kebolehan calon mengambil kira aspek estetika dalam penyelesaian reka ciptaan. 2.3 Kebolehan calon menghasilkan artifak bertepatan dengan pernyataan masalah. 2.4 Kebolehan calon menghasilkan artifak yang mempunyai nilai. 2.5 Kebolehan calon menangani lukisan kerja 2D dan 3D menggunakan CAD.

11

12.0

KRITERIA PENTAKSIRAN : : : KRITERIA (i) Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas Folio K01 1.1 Proses Mereka Cipta Mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan. Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE CATATAN Masalah bersesuaian dengan tema di Lampiran A Kejelasan merujuk kepada; - situasi yang menunjukkan masalah - kata kunci (contoh: lambat, sukar, penat, dan lain-lain) - sebab / akibat / kesan

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

A

(ii) Mengumpulkan data / maklumat yang berkaitan dengan masalah

Borang soal selidik / dan lain - lain (soalan temu bual / pita rakaman / gambar), Jadual Pengumpulan Data

Sumber dan kaedah pengumpulan data / maklumat dinyatakan. Data / maklumat yang dikumpulkan perlu ditunjukkan dan bahan bukti (evidence) daripada pengumpulan data itu diletakkan selepas Rujukan / Bibliografi. (Minimum evidence bagi soal selidik ialah10 evidence, pemerhatian dan lain-lain kaedah ialah 5 evidence)

12

GRED

KRITERIA (iii) Menghuraikan data / maklumat dengan tepat / jelas Folio

EVIDENCE

CATATAN Ada menunjukkan kekerapan, peratusan, perbandingan dan disokong oleh histogram / carta pai / carta bar / dan lain-lain) Mengikut disiplin yang betul

(iv) Merumuskan masalah dengan jelas

Folio

Dapat menghubungkaitkan antara data / maklumat dengan masalah Masalah bersesuaian dengan tema di Lampiran A Kejelasan merujuk kepada; - situasi yang menunjukkan masalah - kata kunci ( contoh : lambat, sukar, penat, dan lain-lain) - sebab / akibat / kesan

(i)

Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas

Folio

B

(ii) Mengumpulkan data / maklumat yang berkaitan dengan masalah

Borang soal selidik / dan lain-lain (soalan temu bual / pita rakaman / gambar), Jadual Pengumpulan Data

Sumber dan kaedah pengumpulan data / maklumat dinyatakan. Data / maklumat yang dikumpulkan perlu ditunjukkan dan bahan bukti (evidence) daripada pengumpulan data itu diletakkan selepas Rujukan / Bibliografi. (Minimum evidence bagi soal selidik ialah10 evidence, pemerhatian dan lain -lain kaedah ialah 5 evidence)

13

GRED

KRITERIA (iii) Menghuraikan data / maklumat dengan tepat / jelas Folio

EVIDENCE

CATATAN Ada menunjukkan kekerapan, peratusan, perbandingan dan disokong oleh histogram / carta pai / carta bar / dan lain lain Mengikut disiplin yang betul

(i) Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas

Folio

Masalah bersesuaian dengan tema di Lampiran A Kejelasan merujuk kepada; - situasi yang menunjukkan masalah - kata kunci ( contoh : lambat, sukar, penat, dan lain-lain) - sebab / akibat / kesan

C

(ii) Mengumpulkan data / maklumat yang berkaitan dengan masalah

Borang soal selidik / dan lain-lain (soalan temu bual / pita rakaman / gambar), Jadual Pengumpulan Data

Sumber dan kaedah pengumpulan data / maklumat dinyatakan. Data / maklumat yang dikumpulkan perlu ditunjukkan dan bahan bukti (evidence) daripada pengumpulan data itu diletakkan selepas Rujukan / Bibliografi. (Minimum evidence bagi soal selidik ialah 10 evidence, pemerhatian dan lain-lain kaedah ialah 5 evidence.

D

(i) Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan

Folio

14

Konstruk Aspek

: :

K01 1.2

Jenis Instrumen GRED

: KRITERIA

Proses Mereka Cipta Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenal pasti. Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE Nama dua produk ditulis dan gambar ditampal CATATAN Nyatakan sumber dan data yang bersesuaian dengan tema di Lampiran A; Bahan bacaan / media cetak / media elektronik / pengalaman sendiri / pengalaman orang lain Merujuk kepada fungsi khusus produk itu berfungsi

(i) Mengumpulkan data / maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) (Merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta)

ATAU

A

Mengumpulkan data / maklumat mengenai reka ciptaan yang baru (penemuan baru) (ii) Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) dengan jelas ATAU Menganalisis teori yang menerangkan fungsi berkaitan untuk penemuan baharu Folio

Menyatakan teori / prinsip / hukum / kaedah yang berkaitan

Menerangkan bagaimana produk sedia ada berfungsi

Menerangkan aplikasi teori / prinsip / hukum / kaedah yang telah dinyatakan di 1.2(i)

15

GRED

KRITERIA (iii) Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh

EVIDENCE Folio

CATATAN Inovasi Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua produk sedia ada dari segi kelemahan dan kekuatan fungsi Penemuan baru Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua hasil dapatan daripada maklumat diperoleh

(iv) Merumus hasil dapatan dengan jelas (i) Mengumpulkan data / maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) (Merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta) ATAU

Folio

Nama produk ditulis dan gambar ditampal

Nyatakan sumber dan data yang bersesuaian dengan tema di Lampiran A; Bahan bacaan / media cetak / media elektronik / pengalaman sendiri / pengalaman orang lain Merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta

Mengumpulkan data / maklumat mengenai reka ciptaan yang baru (penemuan baru) B (ii) Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) dengan jelas Folio

Menyatakan teori / prinsip / hukum / kaedah yang berkaitan

Menerangkan bagaimana produk sedia ada itu berfungsi

ATAU

16

GRED

KRITERIA Menganalisis teori yang menerangkan fungsi berkaitan untuk penemuan baharu (iii) Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh

EVIDENCE

CATATAN Menerangkan aplikasi teori / prinsip / hukum / kaedah yang telah dinyatakan di 1.2(i)

Folio

Inovasi Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua produk sedia ada dari segi kelemahan dan kekuatan fungsi Penemuan baru Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua hasil dapatan daripada maklumat diperoleh

ATAU (iv) Merumus hasil dapatan dengan jelas (i) Mengumpulkan data / maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) (Merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta) Folio

Nama produk ditulis dan gambar ditampal

Nyatakan sumber dan data yang bersesuaian dengan tema di Lampiran A; Bahan bacaan / media cetak / media elektronik / pengalaman sendiri / pengalaman orang lain

C

ATAU Mengumpulkan data / maklumat mengenai reka ciptaan yang baru (penemuan baru) Merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta Menyatakan teori / prinsip / hukum / kaedah yang berkaitan

17

GRED

KRITERIA (ii) Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) dengan jelas ATAU Menganalisis teori yang menerangkan fungsi berkaitan untuk penemuan baharu ATAU (iii) Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh

EVIDENCE Folio

CATATAN Menerangkan bagaimana produk sedia ada itu berfungsi Menerangkan aplikasi teori / prinsip / hukum / kaedah yang telah dinyatakan di 1.2(i)

Folio

Inovasi Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua produk sedia ada dari segi kelemahan dan kekuatan fungsi Penemuan baru Perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua hasil dapatan daripada maklumat diperoleh

(i) Mengumpulkan data / maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) ATAU D Mengumpulkan data / maklumat mengenai reka ciptaan yang baharu (penemuan baharu)

Folio

18

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K01 Proses Mereka Cipta 1.3 Menjana dan membentuk pelbagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenal pasti. Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE Lakaran idea dalam bentuk 3D CATATAN Rujuk tema di Lampiran A Sekurang-kurangnya dua bahagian/komponen dilabelkan pada lakaran

KRITERIA (i) Menyatakan dua kaedah yang berbeza dan menghasilkan dua idea dalam bentuk lakaran berlabel Mesti menggunakan kaedah yang disenaraikan dilampiran A

(ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan A

Lakaran perkembangan idea dalam bentuk 3D

Dua idea dijana dengan sekurang-kurangnya dua peringkat perkembangan bagi setiap idea. Contoh : Idea asal A Lakaran 1 Lakaran 2 Idea akhir dijana perlu dinyatakan fungsi operasinya.

(iii) Membuat perbandingan dari segi kefungsian idea

Folio

Sekurang-kurangnya satu kekuatan dan kelemahan fungsi bagi setiap idea

(iv) Mensintesis idea yang telah dijana dengan menunjukkan hasil gabungan dalam bentuk lakaran berlabel

Lakaran hasil gabungan dalam bentuk 3D

Dari segi bentuk atau fungsi

19

GRED

KRITERIA (i) Menyatakan dua kaedah yang berbeza dan menghasilkan dua idea dalam bentuk lakaran berlabel Mesti menggunakan kaedah yang disenaraikan dilampiran A

EVIDENCE Lakaran idea dalam bentuk 3D

CATATAN Rujuk tema di Lampiran A

B (ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan

Lakaran perkembangan idea dalam bentuk 3D

Dua idea dijana dengan sekurang-kurangnya dua peringkat perkembangan bagi setiap idea. Contoh : Idea asal A Lakaran 1 Lakaran 2 Idea akhir dijana perlu dinyatakan fungsi operasinya

Folio (iii) Membuat perbandingan dari segi kefungsian idea

Sekurang-kurangnya satu kekuatan dan kelemahan fungsi bagi setiap idea

(i)

Menyatakan dua kaedah yang berbeza dan menghasilkan dua idea dalam bentuk lakaran berlabel

Lakaran idea

Rujuk tema di Lampiran A

C

(ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan

Lakaran perkembangan idea

Dua idea dijana dengan sekurang-kurangnya dua peringkat perkembangan bagi setiap idea. Contoh : Idea asal A Lakaran 1 Lakaran 2 Idea akhir dijana perlu dinyatakan fungsi operasinya

20

GRED

KRITERIA (i) Menyatakan dua kaedah yang berbeza dan menghasilkan dua idea dalam bentuk lakaran berlabel

EVIDENCE Lakaran idea

CATATAN Rujuk tema di Lampiran A

D

ATAU (ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan Lakaran perkembangan idea

21

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K01 1.4

Proses Mereka Cipta Mencipta dan mereka bentuk ciptaan Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE Lakaran perkembangan reka bentuk dalam bentuk 3D CATATAN Rujuk lampiran A Kesinambungan daripada Aspek 1.3(iv) Lakaran perkembangan perlu menunjukkan sekurang-kurangnya dua reka bentuk yang berbeza Menghasilkan ilustrasi dalam pandangan perspektif

KRITERIA (i) Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel

A (ii) Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel (iii) Menghasilkan lakaran reka bentuk reka ciptaan sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi / fungsi operasi Lakaran gambaran awal dalam bentuk 3D Lakaran reka ciptaan sebenar dalam bentuk 3D

Sekurang kurangnya dua bahagian /komponen dilabelkan Lakaran dalam bentuk 3D

Terperinci (berlabel dan berdimensi) Label merujuk kepada bahan sebenar Lakaran dalam bentuk 3D

(iv) Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering)

Lukisan Persembahan dalam bentuk 3D

Lukisan persembahan mengandungi perkara berikut; - muka taip (nama reka ciptaan) - ilustrasi berwarna - lukisan latar belakang - warna merujuk reka ciptaan akhir

22

GRED

KRITERIA (i) Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel

EVIDENCE Lakaran perkembangan reka bentuk dalam bentuk 3D

CATATAN Kesinambungan daripada Aspek 1.3(iv) Lakaran perkembangan perlu menunjukkan sekurang-kurangnya dua reka bentuk yang berbeza Menghasilkan ilustrasi dalam pandangan perspektif Sekurang kurangnya dua bahagian /komponen dilabelkan Lakaran dalam bentuk 3D

B

(ii) Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel (iii) Menghasilkan lakaran reka bentuk reka ciptaan sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi / fungsi operasi

Lakaran gambaran awal dalam bentuk 3D Lakaran reka ciptaan sebenar dalam bentuk 3D

Terperinci (berlabel dan berdimensi) Label merujuk kepada bahan sebenar Lakaran dalam bentuk 3D

ATAU (iv) Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering) Lukisan persembahan dalam bentuk 3D Lukisan persembahan mengandungi perkara berikut; - muka taip (nama reka ciptaan) - ilustrasi berwarna - lukisan latar belakang - warna merujuk reka ciptaan akhir Kesinambungan daripada Aspek 1.3(iv) Sekurang kurangnya dua bahagian / komponen dilabelkan

(i) Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel

Lakaran perkembangan reka bentuk dalam bentuk 3D

23

GRED

KRITERIA

EVIDENCE

CATATAN Lakaran perkembangan perlu menunjukkan sekurang-kurangnya dua reka bentuk yang berbeza Menghasilkan ilustrasi dalam pandangan perspektif

C

(ii) Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel ATAU (iii) Menghasilkan lakaran reka bentuk reka ciptaan sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi / fungsi operasi

Lakaran gambaran awal dalam bentuk 3D

Lakaran dalam bentuk 3D

Lakaran reka ciptaan sebenar dalam bentuk 3D

Terperinci (berlabel dan berdimensi) Lakaran berlabel dan berdimensi Label dalam bentuk 3D

ATAU (iv) Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering) Lukisan persembahan dalam bentuk 3D Lukisan persembahan mengandungi perkara berikut; - muka taip (nama Reka ciptaan) - ilustrasi berwarna - lukisan latar belakang - warna merujuk reka ciptaan akhir

D

(i)

Mempamerkan mana-mana satu lakaran

Folio

24

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K01 1.5

Proses Mereka Cipta Merancang dan mengorganisasi proses reka cipta Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE Folio CATATAN Rujuk Lampiran B

KRITERIA (i) Menghasilkan folio mengikut format (ii) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu (iii) Menyenaraikan bahan / komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar

Rekod kerja Carta alir individu

A

Carta alir menggunakan simbol yang betul Meliputi kos bahan, kos upah dan kos sampingan Bahan / komponen merujuk kepada 1.4(iii)

Folio

(iv) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar (i) Menghasilkan folio mengikut format (ii) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu (iii) Menyenaraikan bahan / komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar

Folio Rujuk 1.4(iii)

Folio

Rujuk Lampiran B

Rekod kerja Carta alir individu

Carta alir menggunakan simbol yang betul

B

Folio

Meliputi kos bahan, kos upah dan kos sampingan Bahan / komponen merujuk kepada 1.4(iii)

ATAU (iv) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar

25

GRED

KRITERIA (i) Menghasilkan folio mengikut format (ii) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu

EVIDENCE Folio

CATATAN Rujuk Lampiran B

Rekod kerja Carta alir individu

Carta alir menggunakan simbol yang betul

C ATAU (iii) Menyenaraikan bahan / komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar ATAU (iv) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar (i) Menghasilkan folio mengikut format ATAU (ii) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu ATAU (iii) Menyenaraikan bahan / komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar Folio Meliputi kos bahan, kos upah dan kos sampingan Bahan / komponen merujuk kepada 1.4(iii) Rekod kerja Carta alir individu Carta alir menggunakan simbol yang betul Folio Folio Meliputi kos bahan, kos upah dan kos sampingan Bahan / komponen merujuk kepada 1.4(iii)

Folio

Rujuk Lampiran B

D

26

GRED

KRITERIA

EVIDENCE

CATATAN

ATAU (iv) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar Folio

27

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K01 1.6

Proses Mereka Cipta Membina reka ciptaan Penulisan (Penilaian berdasarkan folio) EVIDENCE Lakaran pembinaan / pemasangan CATATAN Bermula dari awal hingga akhir pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar.

KRITERIA (i) Menerangkan langkah pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar dengan lakaran berlabel

A

(ii) Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar

Folio

(iii) Menyatakan spesifikasi reka ciptaan

Folio

- Fungsi - Saiz - Had Kemampuan - Lain-lain (mana-mana DUA)

(iv) Mencadangkan pengubahsuaian reka ciptaan

Folio

Cadangan daripada segi proses / kaedah / bahan dan lain-lain

(i) Menerangkan langkah pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar dengan lakaran berlabel B (ii) Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar

Lakaran pembinaan / pemasangan

Bermula dari awal hingga akhir pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar

Folio

28

GRED

KRITERIA (iii) Menyatakan spesifikasi reka ciptaan

EVIDENCE Folio

CATATAN - Fungsi - Saiz - Had Kemampuan - Lain-lain (mana-mana DUA) Cadangan daripada segi proses / kaedah / bahan dan lain lain

ATAU (iv) Mencadangkan pengubahsuaian reka ciptaan

(i) Menerangkan langkah pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar dengan lakaran berlabel (ii) Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar

Lakaran

Bermula dari awal hingga akhir pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar

Folio

C

ATAU (iii) Menyatakan spesifikasi reka ciptaan Folio

- Fungsi - Saiz - Had Kemampuan - Lain-lain (mana-mana DUA)

ATAU (iv) Mencadangkan pengubahsuaian rekaan ciptaan Folio Cadangan daripada segi proses / kaedah / bahan dan lain lain

D

Mana-mana satu di bawah tahap memuaskan

Folio

29

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K02 2.1

Komunikasi Menghasilkan reka bentuk artifak yang bertepatan dengan tujuan asal. Amali (Penilaian berdasarkan artifak) EVIDENCE Artifak CATATAN Bersesuaian dengan tema

KRITERIA (i) Memilih dan menggunakan bahan yang bersesuaian dengan reka bentuk artifak (ii) Mempunyai ciri keselamatan

A

Ciri keselamatan pada artifak / pengguna. Contoh : Artifak seperti cerek ada penebat pada tangkainya

(iii) Reka bentuk artifak memenuhi citarasa / sesuai / serasi / harmoni (iv) Berpotensi dihasilkan / dikeluarkan secara massproduction (i) Memilih dan menggunakan bahan yang bersesuaian dengan reka bentuk artifak Artifak

Artifak

Bersesuaian dengan tema

B

(ii) Mempunyai ciri keselamatan

Ciri keselamatan pada artifak / pengguna. Contoh : Artifak seperti cerek ada penebat pada tangkainya

(iii) Reka bentuk artifak memenuhi citarasa / sesuai / serasi / harmoni

30

GRED

KRITERIA (i) Memilih dan menggunakan bahan yang bersesuaian dengan reka bentuk artifak (ii) Mempunyai ciri keselamatan

EVIDENCE Artifak

CATATAN Bersesuaian dengan tema

Artifak

C

Ciri keselamatan pada artifak / pengguna. Contoh : Artifak seperti cerek ada penebat pada tangkainya

ATAU (iii) Reka bentuk artifak memenuhi citarasa / sesuai / serasi / harmoni

D

(i) Memilih dan menggunakan bahan di bawah tahap memuaskan

Artifak

31

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K02 2.2

Komunikasi Mengambil kira aspek estetika dalam penghasilan artifak Amali (Penilaian berdasarkan artifak) EVIDENCE Artifak CATATAN

KRITERIA (i) Memilih dan menggunakan warna yang sesuai dan menarik (ii) Corak / susun atur bahan / komponen / bahagian artifak seimbang (iii) Menghasilkan persembahan yang sesuai dan menarik

Artifak

A

Bentuk logo / nama plat

Jenama / logo / sticker / Buatan (Made-in)

(iv) Menghasilkan artifak yang menunjukkan kehalusan kerja (i) Memilih dan menggunakan warna yang sesuai dan menarik (ii) Corak / susun atur bahan / komponen / bahagian artifak seimbang (iii) Menghasilkan persembahan yang sesuai dan menarik

Artifak

Artifak

Artifak

B

Bentuk logo / nama plat

Jenama / logo / sticker / Buatan (Made-in)

ATAU (iv) Menghasilkan artifak yang menunjukkan kehalusan kerja (i) Memilih dan menggunakan warna yang sesuai dan menarik Artifak

Artifak

32

GRED C

KRITERIA (ii) Corak / susun atur bahan / komponen / bahagian artifak seimbang (i) Memilih dan menggunakan warna yang sesuai dan menarik ATAU (ii) Corak / susun atur bahan / komponen / bahagian artifak seimbang ATAU (iii) Menghasilkan persembahan yang sesuai dan menarik ATAU (iv) Menghasilkan artifak yang menunjukkan kehalusan kerja

EVIDENCE Artifak

CATATAN

Artifak

Artifak

D

Bentuk logo / nama plat

Jenama / logo / sticker / Buatan (Made-in)

Artifak

33

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K02 2.3

Komunikasi Menghasilkan artifak yang bertepatan dengan pernyataan masalah Amali (Penilaian berdasarkan artifak) EVIDENCE Artifak CATATAN Bersesuaian dengan tema Manual pengguna mesti disertakan Artifak Rujuk Aspek 2.5(i) dan skala untuk ditampal pada artifak / model Toleransi 5 %

KRITERIA (i) Menghasilkan artifak yang bertepatan dengan pernyataan masalah

(ii) Menghasilkan artifak dengan skala yang tepat A

(iii) Menghasilkan artifak yang asli

Artifak

Dihasilkan sendiri oleh calon Rujuk Aspek 1.4(iii) / Manual pengguna

(iv) Menghasilkan artifak yang boleh menunjukkan fungsinya bertepatan dengan cara penyelesaian masalah (i) Menghasilkan artifak yang bertepatan dengan pernyataan masalah (ii) Menghasilkan artifak dengan skala yang tepat

Artifak

Artifak

Bersesuaian dengan tema

Artifak

B

Rujuk Aspek 2.5(i) dan skala untuk ditampal pada artifak / model Toleransi 5 %

(iii) Menghasilkan artifak yang asli

Artifak

Dihasilkan sendiri oleh calon

34

GRED

KRITERIA (i) Menghasilkan artifak yang bertepatan dengan pernyataan masalah (ii) Menghasilkan artifak dengan skala yang tepat

EVIDENCE Artifak

CATATAN Bersesuaian dengan tema

Artifak

Rujuk Aspek 2.5(i) dan skala untuk ditampal pada artifak/model Toleransi 5 %

C

ATAU (iii) Menghasilkan artifak yang asli Artifak Dihasilkan sendiri oleh calon

ATAU (iv) Menghasilkan artifak yang boleh menunjukkan fungsinya bertepatan dengan cara penyelesaian masalah (i) Menghasilkan artifak yang bertepatan dengan pernyataan masalah ATAU (ii) Menghasilkan artifak dengan skala yang tepat D ATAU (iii) Menghasilkan artifak yang asli Artifak Rujuk Aspek 1.4(iii) / Manual pengguna

Artifak

Bersesuaian dengan tema

Artifak

Rujuk Aspek 2.5(i) dan skala untuk model ditampal pada artifak Dihasilkan sendiri oleh calon

Artifak

ATAU (iv) Menghasilkan artifak yang boleh menunjukkan fungsinya bertepatan dengan cara penyelesaian masalah Artifak Rujuk Aspek 1.4(iii) / Manual pengguna

35

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K02 2.4

Komunikasi Menghasilkan artifak yang mempunyai nilai Amali (Penilaian berdasarkan artifak) EVIDENCE Artifak CATATAN

KRITERIA (i) Mesra pengguna / ergonomik

A

(ii) Mesra alam (iii) Mempengaruhi kumpulan sasaran (iv) Berpotensi untuk dipasarkan

Artifak Artifak Rujuk Aspek 1.1(i) Memenuhi citarasa / kehendak / menarik Brosur yang disertakan mengandungi; - nama - logo - jenama

Artifak

(i) Mesra pengguna / ergonomik B

Artifak

(ii) Mesra alam (iii) Mempengaruhi kumpulan sasaran (i) Mesra pengguna / ergonomik (ii) Mesra alam

Artifak Artifak Rujuk Aspek 1.1(i) Memenuhi citarasa / kehendak / menarik

Artifak Artifak

C

ATAU (iii) Mempengaruhi kumpulan sasaran ATAU (iv) Berpotensi untuk dipasarkan

Artifak

Rujuk Aspek 1.1(i) Memenuhi citarasa / kehendak / menarik Brosur yang disertakan mengandungi; - nama - logo - jenama

Artifak

36

GRED

KRITERIA (i) Mesra pengguna / ergonomik

EVIDENCE Artifak

CATATAN

ATAU (ii) Mesra alam ATAU (iii) Mempengaruhi kumpulan sasaran ATAU (iv) Berpotensi untuk dipasarkan

Artifak

Artifak

D

Rujuk Aspek 1.1(i) Memenuhi citarasa / kehendak / menarik

Artifak

Brosur yang disertakan mengandungi; - nama - logo - jenama

37

Konstruk Aspek Jenis Instrumen GRED

: : :

K02 2.5

Komunikasi Lukisan kerja 2D dan 3D Amali (Penilaian berdasarkan artifak) EVIDENCE Lukisan CAD ortografik Lukisan CAD isometrik Lukisan CAD oblik Lukisan CAD / Lukisan ceraian CATATAN Berskala dan berdimensi

KRITERIA (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga menggunakan CAD (ii) Menghasilkan lukisan isometrik menggunakan CAD (iii) Menghasilkan lukisan oblik menggunakan CAD (iv) Menghasilkan lukisan ceraian artifak dengan menggunakan CAD atau manual (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga menggunakan CAD (ii) Menghasilkan lukisan isometrik menggunakan CAD (iii) Menghasilkan lukisan oblik menggunakan CAD ATAU (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga (ii) Menghasilkan lukisan isometrik (iii) Menghasilkan lukisan oblik (iv) Menghasilkan lukisan ceraian artifak

Berskala dan berdimensi Berskala dan berdimensi

A

Berlabel

Lukisan CAD ortografik Lukisan CAD isometik Lukisan CAD oblik

Berskala dan berdimensi

Berskala dan berdimensi

Berskala dan berdimensi

B

Lukisan ortografik

Berskala dan berdimensi

Lukisan isometrik

Berskala dan berdimensi

Lukisan oblik Lukisan ceraian

Berskala dan berdimensi Berlabel

38

GRED

KRITERIA (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga menggunakan CAD (ii) Menghasilkan lukisan isometrik menggunakan CAD

EVIDENCE Lukisan CAD ortografik

CATATAN Berskala dan berdimensi

Lukisan CAD isometrik

Berskala dan berdimensi

C

ATAU (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga Lukisan ortografik Berskala dan berdimensi

(ii) Menghasilkan lukisan isometrik (iii) Menghasilkan lukisan oblik

Lukisan isometrik

Berskala dan berdimensi

Lukisan oblik

Berskala dan berdimensi

D

Menghasilkan satu lukisan berkaitan aspek di bawah tahap memuaskan

Lukisan

39

BAHAGIAN CPENTADBIRAN PENTAKSIRAN

13.0 13.1 13.1.1

PELAKSANAAN PENTAKSIRAN Persediaan Kemudahan Asas

Pihak sekolah hendaklah memastikan kemudahan bengkel atau tempat disediakan untuk menjalankan kerja-kerja penyempurnaan modul kerja kursus. Peralatan dan bahan hendaklah mencukupi bagi membolehkan calon melaksanakan kerja-kerja untuk tujuan pembelajaran dan juga pentaksiran. Penjadualan Pentaksir hendaklah menyediakan Jadual Pelaksanaan Pentaksiran supaya pentaksiran dapat dijalankan dalam tempoh yang ditetapkan. (Mulai Tingkatan 4 hingga 31 Julai Tingkatan 5). 13.3 Pentaksir

13.2 13.2.1

13.3.1

Pihak sekolah mestilah menamakan guru kerja kursus sebagai pentaksir untuk dilatih oleh Lembaga Peperiksaan dan seterusnya dilantik menjadi pentaksir. Pentaksir kerja kursus berperanan menjalankan pentaksiran berasaskan sekolah serta merekod dan menyimpan skor dalam Borang Markah Calon (BMC) dan Borang Markah Kelompok Calon (BMKC)

13.3.2

Pentaksir juga menguruskan segala urusan yang berkaitan dengan pentaksiran sehinggalah kepada penghantaran skor secara atas talian kepada Lembaga Peperiksaan. Penskoran Pentaksir mentaksir sesuatu aspek berdasarkan kriteria yang ditetapkan dalam aspek berkenaan dan dilakukan dengan sempurna oleh calon. Gred Skor diberi dengan membandingkan pernyataan kriteria bagi setiap aspek yang ditaksir menggunakan maklumat yang terdapat dalam Buku Panduan Pentaksiran. Semua skor untuk setiap aspek yang ditaksir dicatat dalam Borang Markah Calon (BMC) untuk setiap calon. Skor keseluruhan calon untuk Konstruk dimasukkan ke dalam Borang Markah Kelompok Calon (BMKC)

13.4 13.4.1

13.4.2

13.4.3 Borang Markah Calon (BMC) dan Borang Markah Kelompok Calon (BMKC) hendaklah diperbanyakkan oleh pihak sekolah. 13.4.4 Borang BMC dan BMKC yang telah lengkap dengan Skor perlu disimpan dan dipastikan keselamatannya kerana skor merupakan data peperiksaan di peringkat SPM.

41

14.0

PEMANTAUAN Pemantauan pentaksiran kerja kursus (projek) adalah proses memastikan pentaksiran yang dijalankan oleh pentaksir mematuhi prosedur yang ditetapkan.

14.1 14.1.1 14.1.2 14.1.3 14.2 14.2.1 14.2.2 selamat. 14.2.3 14.3 14.3.1

Objektif Pemantauan Memastikan kerja projek dilaksanakan oleh semua calon. Memastikan pentaksiran dilakukan secara adil. Memastikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Tugas Pemantau Memastikan kerja projek dilaksanakan seperti yang ditetapkan. Memastikan evidens dan dokumen disimpan di tempat yang Menyediakan laporan untuk perhatian Lembaga Peperiksaan / Jabatan Pelajaran Negeri. Pemantauan dilakukan oleh dua pihak iaitu pemantau dalaman dan pemantau luaran Pemantau Dalaman 14.3.1.1 Pemantau dalaman adalah terdiri daripada pihak pentadbiran sekolah (Pengetua / Penolong Kanan / Guru Kanan Teknik dan Vokasional). Tugas pemantau dalaman ialah memastikan segala aktiviti pentaksiran kerja kursus mematuhi prosedur dan jadual perancangan pentaksiran yang ditetapkan. Pemantau dalaman akan mengesahkan aktiviti pentaksiran pada ruangan yang disediakan pada BMC dan BMKC. Pemantau dalaman akan mengesahkan kehadiran penyelaras dengan menggunakan Borang Pengesahan Kehadiran Penyelaras. Mengambil tindakan susulan terhadap laporan yang dikemukakan oleh pemantau luaran dan penyelaras luaran sekiranya ada. tiada unsur penyelewengan dalam proses

14.3.1.2

14.3.1.3

14.3.1.4

14.3.1.5

14.4 14.4.1

Pemantau Luaran

Pemantau luaran adalah terdiri daripada pegawai-pegawai Lembaga Peperiksaan, Jabatan Pelajaran Negeri dan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. Pemantau luaran akan hadir ke sekolah yang ditetapkan pada tarikh yang dijadualkan.

14.4.2

42

15.0

PENYELARASAN Penyelarasan kerja kursus adalah proses bagi memastikan pentaksiran yang dijalankan oleh pentaksir memenuhi standard yang ditetapkan. Penyelarasan pentaksiran dilakukan oleh pihak luar yang dilantik oleh Lembaga Peperiksaan.

15.1 15.1.1

Petugas Penyelarasan Ketua Penyelaras Kebangsaan (KPK) Personel yang dilantik oleh Lembaga Peperiksaan dan mempunyai kemahiran dalam pentadbiran dan pentaksiran bagi mengurus mesyuarat penyelarasan peringkat kebangsaan dan menyediakan laporan untuk Lembaga Peperiksaan.

15.1.2

Ketua Penyelaras Negeri (KPN) Personel yang dilantik oleh Lembaga Peperiksaan dan mempunyai kemahiran dalam pentaksiran bagi menyelaraskan skor calon di sekolah. Personel juga bertanggungjawab mengesan kelemahan dan penyelewengan yang menimbulkan keraguan dalam pemberian skor calon.

15.1.3

Ketua Penyelaras Kawasan (KPw) Personel yang dilantik oleh Jabatan Pelajaran Negeri dan mempunyai kemahiran dalam pentaksiran bagi menyelaraskan skor calon di sekolah. Personel juga bertanggungjawab mengesan kelemahan dan penyelewengan yang menimbulkan keraguan dalam pemberian skor calon.

15.1.4

Penyelaras Sekolah Personel yang dilantik oleh Pengetua dan mengajar mata pelajaran berkenaan pada tahun peperiksaan serta mahir dalam tugas pentaksiran. Personel berkenaan bertanggungjawab menilai dan memberi skor kepada hasil kerja calon, merekod skor, menyimpan evidens, dokumen berkaitan serta menghantar skor calon yang telah diselaraskan ke Lembaga Peperiksaan secara atas talian dan salinan bercetak dengan kerjasama Setiausaha Peperiksaan Sekolah.

43

15.2

Tugas dan Kriteria Penyelaras SYARAT Dilantik oleh Lembaga Peperiksaan KRITERIA i. Guru terlatih. ii. Telah disahkan dalam jawatan. iii. Mengajar mata pelajaran Teknikal yang berkenaan. iv. Berpengalaman sebagai pentaksir. v. Berkemahiran dalam pentaksiran. TUGAS i. Menghadiri mesyuarat bersama Pegawai Mata Pelajaran, Lembaga Peperiksaan. ii. Mempengerusikan mesyuarat bersama Penyelaras Negeri. iii. Menentukan agenda mesyuarat. iv. Mendapatkan laporan penyelarasan daripada Penyelaras Negeri. v. Menghantar laporan penyelarasan kepada Lembaga Peperiksaan.

PERSONEL Ketua Penyelaras Kebangsaan. (KPK)

Ketua Penyelaras Negeri. (KPN)

Dilantik oleh Lembaga Peperiksaan.

i. Guru terlatih. ii. Telah disahkan dalam jawatan. iii. Mengajar mata pelajaran Teknikal yang berkenaan. iv. Berpengalaman sebagai pentaksir. v. Berkemahiran dalam pentaksiran.

i. Menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Peringkat Kebangsaan. ii. Menyelaras skor calon di sekolah. iii. Mengarahkan Pentaksir Sekolah mentaksir semula aspek yang berkaitan dalam pentaksiran jika ada keraguan serta memaklumkan kepada Lembaga Peperiksaan. iv. Menghantar laporan kepada Penyelaras Kebangsaan. v. Menghantar laporan penyelarasan kepada Lembaga Peperiksaan.

44

PERSONEL Ketua Penyelaras Kawasan. (KPw)

SYARAT Dilantik oleh Jabatan Pelajaran Negeri.

KRITERIA i. Guru terlatih. ii. Telah disahkan dalam jawatan. iii. Mengajar mata pelajaran Teknikal yang berkenaan. iv. Berpengalaman sebagai pentaksir. v. Berkemahiran dalam pentaksiran.

TUGAS i. Menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Peringkat Negeri. ii. Menyelaras skor calon di sekolah. iii. Mengarahkan Pentaksir Sekolah mentaksir semula aspek yang berkaitan dalam pentaksiran jika ada keraguan serta memaklumkan kepada Pentaksir Negeri. iv. Menghantar laporan kepada Penyelaras Negeri.

Penyelaras Sekolah.

Dilantik oleh Sekolah.

i. Guru terlatih. ii. Telah disahkan dalam jawatan. iii. Mengajar mata pelajaran Teknikal yang berkenaan. iv. Berpengalaman sebagai pentaksir. v. Berkemahiran dalam pentaksiran.

i.

Menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Peringkat Negeri/Kawasan. Mentaksir kerja calon. Menyelaras skor calon di sekolah. Mentaksir semula kerja calon jika ada perubahan selepas diselaraskan oleh Penyelaras Negeri / Kawasan. Menghantar skor ke Lembaga Peperiksaan dan Penyelaras Negeri. Mengendalikan mesyuarat di peringkat sekolah. Memastikan borang BMC setiap murid pindah dihantar ke sekolah baru.

ii. iii. iv.

v.

vi. vii.

viii. Menyediakan sijil kerja projek Teknikal yang berkenaan bagi setiap calon.

45

PERSONEL

SYARAT

KRITERIA

TUGASix. Menyimpan rekod dan evidence di tempat selamat.

x. Bekerjasama dengan Setiausaha Peperiksaan Sekolah dalam urusan penghantaran skor secara atas talian. xi. Memberi kerjasama kepada Penyelaras Negeri / Kawasan dalam urusan penyelarasan.

Pentaksir Sekolah.

Dilantik oleh Sekolah.

i. ii.

Guru terlatih. Mengajar mata pelajaran Teknikal yang berkenaan. Berkemahiran dalam pentaksiran.

i.

Menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Peringkat Negeri / Kawasan. Mentaksir kerja calon. Mentaksir semula kerja calon jika ada perubahan selepas diselaraskan oleh Pentaksir Negeri / Kawasan. Menghantar skor ke Lembaga Peperiksaan dan Pentaksir Negeri. Memastikan borang BMC setiap murid pindah dihantar ke sekolah baru. Menyediakan sijil kerja projek Teknikal yang berkenaan bagi setiap calon.

ii. iii.

iii.

iv.

v.

vi.

46

PERSONEL

SYARAT

KRITERIA

TUGAS vii. Menyimpan rekod dan evidence di tempat selamat.viii. Bekerjasama dengan Setiausaha Peperiksaan Sekolah dalam urusan penghantaran skor secara atas talian.

ix. Memberi kerjasama kepada Pentaksir Negeri / Kawasan dalam urusan penyelarasan.

15.3 15.4 15.5 15.6 15.7

Penyelaras dilantik oleh Lembaga Peperiksaan dari kalangan guru kerja kursus yang mahir dan berketrampilan. Penyelaras akan hadir ke sekolah yang ditetapkan pada tarikh yang dijadualkan. Penyelaras dan pentaksir di sesebuah sekolah hendaklah mencapai satu persetujuan tentang pemberian skor serta memenuhi standard yang ditetapkan. Penyelaras akan melengkapkan Borang Pengesahan Kehadiran Penyelaras untuk disahkan oleh pemantau dalaman sekolah yang diselaraskan. Borang Pengesahan Kehadiran Penyelaras Luaran hendaklah dibuat dalam 2 salinan. Salinan pertama disimpan oleh pemantau dalaman dan salinan kedua diserahkan kepada penyelaras luaran. Penyelaras hendaklah mengemukakan laporan bertulis dapatan daripada penyelarasan yang dijalankan kepada pihak sekolah dan Jabatan Pelajaran Negeri untuk diambil tindakan sekiranya perlu. PENGURUSAN SKOR CALON Skor calon yang digambarkan oleh gred aspek yang dikutip oleh pentaksir menunjukkan calon telah ditaksir berdasarkan Dokumen Pentaksiran yang merujuk kepada satu tanda aras yang telah dikenal pasti.

15.8

16.0

16.1

Pihak sekolah bertanggungjawab menyimpan skor calon di tempat yang selamat.

47

16.2 16.2.1

Calon pindah

Calon yang hendak berpindah hendaklah memastikan sekolah baru yang dipilih menawarkan kerja kursus yang sama dengan pilihan kerja kursus yang diambil oleh mereka. Adalah menjadi tanggungjawab calon yang berpindah membawa rekod, butiran pentaksiran dan skor ke sekolah baru. Sekolah asal calon bertanggungjawab untuk memastikan rekod, butiran pentaksiran dan skor calon diterima oleh sekolah baru calon. Sekolah baru calon juga bertanggungjawab untuk memastikan rekod, butiran pentaksiran dan skor calon diterima daripada sekolah asal calon. Pihak sekolah memasukkan data gred markah calon yang telah diselaraskan secara atas talian pada awal bulan September dan menghantar hasil cetakan komputer ke Jabatan Pelajaran Negeri pada pertengahan bulan September. Jabatan Pelajaran Negeri menghantar cetakan komputer Peperiksaan selewat-lewatnya pada akhir bulan September. ke Lembaga

16.2.2 16.2.3 16.2.4

16.3

16.4

48

- CONTOH Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia Aras 1, 2, 5 - 13, Blok E11, Parcel E Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan 62604 Putrajaya

Ruj. Kami : ................................ Tarikh : ................................

Tuan, Penyelarasan Kerja Kursus Mata Pelajaran Reka Cipta (3763/2) Pelantikan Sebagai Ketua Penyelaras Negeri / Kebangsaan Dengan hormatnya perkara di atas dirujuk. 2. Sukacita dimaklumkan bahawa tuan telah dilantik sebagai Ketua Penyelaras Negeri Kerja Kursus Mata Pelajaran Reka Cipta (3763/2) tahun .............bagi sekolahsekolah seperti yang terdapat dalam senarai yang dilampirkan. 3. Pihak Jabatan amat berbesar hati di atas kesudian tuan menerima pelantikan ini.

Semoga tuan dapat menjalankan tanggungjawab ini dengan penuh cemerlang. Sekian, terima kasih. BERKHIDMAT UNTUK NEGARA Saya yang menurut perintah, ( ) Pengarah Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia s.k. : Pengarah Pelajaran Negeri KS BPP / KU UPP JPN Pengetua Sekolah

49

- CONTOH Pengarah Pelajaran Jabatan Pelajaran Negeri

Ruj. Kami : ............................... Tarikh : ...............................

Tuan, Penyelarasan Kerja Kursus Mata Pelajaran Reka Cipta (3763/2) Pelantikan Sebagai Ketua Penyelaras Kawasan Dengan hormatnya perkara di atas dirujuk. 2. Sukacita dimaklumkan bahawa tuan telah dilantik sebagai Ketua Penyelaras Kawasan Kerja Kursus Mata Pelajaran Reka Cipta (3763/2) tahun............bagi sekolahsekolah seperti yang terdapat dalam senarai yang dilampirkan.3.

Pihak Jabatan amat berbesar hati di atas kesudian tuan menerima pelantikan ini.

Semoga tuan dapat menjalankan tanggungjawab ini dengan penuh cemerlang. Sekian, terima kasih. BERKHIDMAT UNTUK NEGARA Saya yang menurut perintah, ( ) Pengarah Pelajaran Jabatan Pelajaran Negeri ...................................... s.k. : Ketua Sektor Pengurusan Akademik Pejabat Pelajaran Daerah / PPB Pengetua Sekolah

50

CARTA PETUGAS PENYELARASAN KERJA KURSUS

LEMBAGA PEPERIKSAAN

KETUA PENYELARAS KEBANGSAAN

JABATAN PELAJARAN NEGERI

KETUA PENYELARAS NEGERI

KETUA PENYELARAS KAWASAN

PENYELARAS SEKOLAH

PENTAKSIR SEKOLAH

51

PROSEDUR PELAKSANAAN PENTAKSIRAN KERJA KERJA KURSUS BERASASKAN SEKOLAH Mula

1

Pentaksir Sekolah memberi skor terhadap hasil kerja calon Pentaksir Sekolah menyimpan skor dan evidence untuk tujuan penyelarasan Penyelaras Kebangsaan, Penyelaras Negeri dan Penyelaras Kawasan menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Peringkat Kebangsaan Penyelaras Negeri dan Kawasan menyelaras skor calon di sekolahPenyelarasan Tiada perubahan

2

3

4 Jika PerluBINA GRAF REGREASIAda perubahan

Pentaksir sekolah dengan kerjasama Setiausaha Peperiksaan Sekolah membetulkan perubahan markah yang diselaras serta menghantar skor secara atas talian ke Lembaga Peperiksaan7

5

Skor kekal seperti asal dan Pentaksir Sekolah hantar ke Lembaga Peperiksaan secara atas talian dengan kerjasama Setiausaha Peperiksaan Sekolah

6

Skor disimpan di Server Lembaga Peperiksaan Hantar cetakan ke JPN JPN Hantar cetakan ke LP

8

Tamat

52

LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Borang Penyelarasan Pentaksiran Kerja Kursus 1.0 2.0

(BPPKK)

Kod Mata Pelajaran :...... Maklumat Sekolah / PusatNama : .. Alamat : .. No.Telefon No.Pusat : . : .

Kod Sekolah : .. Jumlah Calon : .

Nama Pengetua : .

3.0

Maklumat Pentaksir SekolahNama : . Opsyen : Pengalaman Mengajar : .. Tingkatan yang ditaksir : .

53

4.0

Komen / Catatan 4.1 Persediaan Penyelarasan Calon: ...... .................. ................. ................. Alat / Bahan: ............. ...... ............... 4.2 Pengendalian Pentaksiran Penggunaan Borang Penskoran: ................ ................. ................. Penyimpanan Borang Penskoran: ................. ................. ................. Penyimpanan Bahan Kerja Calon (proses dan produk)................................................................... ................................................................................................................. ......................................... ................................................................................................................. ......................................... Hal-hal Lain (jika ada) .................

................. .................

54

Cadangan ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. .................................................................................................................................... ....................................... ................................................................................................................... ....................................... ................................................................................................................... .......................................

................................................................................................................... .......................................

55

5.0

Maklumat Penyelaras : Nama ................... : Jawatan ................... Jabatan/Sekolah : ....................... : No.Telefon ................... : Tandatang an ................... : Tarikh ...................

Disahkan Oleh : . ( Tandatangan Penyelaras) Pengetua).. (Tandatangan

(Cap sekolah) Tarikh : Tarikh : ..

56

BMKC Cap Sekolah No. Pusat

LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA BORANG PENYELARASAN MARKAH KELOMPOK CALON Markah No.K.Pengenalan Pentaksir Penyelaras

Bil 1 2 3 4 5 6 7 8

Angka Giliran

Perbezaan Markah

Markah Terselaras

Catatan

Pengesahan Penyelaras : Berdasarkan perbezaan markah / purata min Markah calon perlu / tidak perlu diselaras.

Tandatangan Nama Penyelaras Tarikh

:.......................................................... :.......................................................... :..........................................................

57

(BPKP) Borang Pengesahan Kehadiran Penyelaras.. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..

Peperiksaan SPM Tahun Nama Mata pelajaran.................................................................. Kod Mata pelajaran.................................................................

A d a la h d is a h k a n b a h a w a ..................................................................................................... s e b a g peny a elara No kad pengenalan ............................................... is luaran, telah m e la k s a n a k a n tu g a s - tu g a s ................................p e n y e la r a s a n m a ta p e la ja r a n atas pada .......................................... tersebut di

........................................................ Tandatangan Pemantau Dalaman

Nama Tarikh

: ................................................................ : ................................................................ Cap sekolah :

58

(BP) BORANG PEMANTAUAN

1.0 2.0

Kod / Nama Mata Pelajaran :. Maklumat Sekolah/PusatN am a :..............................................................

No. Telefon :....................... Kod Sekolah :....................... No. Pusat : ..................... Jumlah Calon :.....................

A la m a t :.................................................................. .......... .... ...... .... ...... .... .... ...... .... ...... ... ..... .......... .... ...... .... ...... .... .... ...... .... ...... ...N a m a P e n g e tu a : ............................................................................................

3.0

Maklumat Pentaksir Sekolah Nama Opsyen Pengalaman Mengajar Tingkatan yang ditaksir: ................ ........................ ........................ .......... : ................ ........................ ........................ .......... : ................ ........................ ........................ .......... : ................ ........................ ........................ ..........

Bilangan calon yang telah ditaksir : (Rujuk Borang Penilaian Individu)

59

4.0

Senarai Semak (Tandakan pada ruang berkenaan) Perkara Ya

4.1 Jadual Kerja Pentaksiran disediakan diedarkan dipamerkan dipatuhi

4.2 Prosedur Kerja Pentaksiran disediakan diedarkan dipatuhi

4.3 Pelantikan Pentaksir mengikut kriteria 4.4 Jawatankuasa Penyelarasan Pentaksiran Sekolah ditubuhkan bermesyuarat minit mesyuarat disediakan penyelarasan dibuat

4.5 Bahan-bahan pentaksiran disediakan 4.6 Taklimat kepada calon dijalankan 4.7 Pengendalian Pentaksiran semasa pengajaran dan pembelajaran

di luar waktu pengajaran dan pembelajaran 4.8 Borang Penskoran Individu dilengkapkan difailkan disimpan dengan selamat

60

4.9

Borang Markah Induk Modul dilengkapkan difailkan disimpan dengan selamat

4.10

Bahan Bukti Fail Pentaksir Sekolah Folio Pelajar Lain-lain (Bil : )

4.11 4.12

Calon Pindah / Tumpang / Tajaan Nyatakan : Terdapat kes-kes khas Nyatakan : .

61

5.0

Komen/Catatan

5.1

Persediaan Pentaksiran.Kekuatan :.

Kelemahan

:.

..

62

5.2

Pengendalian PentaksiranKekuatan :.

Kelemahan

:.

5.3

Hal-hal lain (jika ada)

63

6.0

Cadangan

64

7.0

Maklumat Pemantau Nama Jawatan Jabatan/Sekolah No. Telefon Tandatangan Tarikh :..................................................................................... :..................................................................................... :..................................................................................... :..................................................................................... :..................................................................................... :.

Disahkan Oleh : .(T/Tangan Pemantau Luaran) . (T/Tangan Pengetua dan Cap)

Tarikh :

Tarikh :

65

(LJKP) LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

PEPERIKSAAN SPM 20.

PENTAKSIRAN KERJA KURSUS BERASASKAN SEKOLAH

LAPORAN JAWATANKUASA PEMANTAUAN

NEGERI : KOD / MATA PELAJARAN :..

ARAHAN AM 1. 2. 3. Laporan ini adalah untuk kegunaan Lembaga Peperiksaan. Laporan ini hendaklah ringkas, padat dan tepat. Laporan hendaklah berhubung dengan perkara yang perlu diambil perhatian dan masalah yang dihadapi. 4. Laporan hendaklah dihantar ke Lembaga Peperiksaan. Selewatlewatnya 2 minggu selepas Mesyuarat Pasca pemantauan. (u.p.: Ketua Sektor, Sektor Pengurusan dan Pengendalian Peperiksaan).

66

1.

Laporan Pemantauan secara keseluruhan:(Nyatakan kelemahan dan masalah yang dihadapi)

(a)

Jadual Kerja Pentaksiran Sekolah:

(b)

Prosedur Kerja Pentaksiran Sekolah:

(c)

Penyelarasan Pentaksiran Sekolah:

(d)

Pengendalian Pentaksiran Sekolah:

67

2. (a)

Komen umum tentang Kelemahan dalam persediaan Pentaksiran Sekolah:

(b)

Kelemahan dalam pengendalian Pentaksiran Sekolah:

3.

Cadangan untuk penambahbaikan:

.. Tarikh:.. Tandatangan dan Cap Pengarah Pelajaran Negeri

68

SENARAI SEMAK PENYELARASAN AKHIR PKw Mata Pelajaran Reka Cipta 3763/2 Sijil Pelajaran Malaysia Penyelarasan Akhir Ya 1 2 3 4 5 6 7 8 Memaklumkan kepada Pengetua tentang kehadiran untuk tugas penyelarasan Menandatangani Borang Pergerakan Penyelaras Semasa Penyelarasan Berjumpa dengan pengetua dan menandatangani Buku Lawatan. Menyemak semua dokumen pentaksiran seperti RP1 / RP2 / BMC / BMKC Penyelaras memilih sendiri 10 sampel berdasarkan kriteria berikut iaitu : 3-Tinggi : 4- Sederhana : 3-Rendah dengan merujuk borang Borang BMKC Mentaksir sampel calon Membandingkan gred bagi setiap aspek antara penyelaras dan pentaksir sekolah. Jika berlaku perbezaan gred aspek lebih daripada 4 sampel yang ditaksir, gred pada aspek berkaitan perlu dibuat penyelarasan berpandukan graf gred pada aspek yang berkaitan sahaja bagi semua calon. Selaraskan gred aspek berkaitan dengan meminda Borang BMC Sekolah berpandukan bacaan gred pada graf yang dibentuk dan disahkan. Catatan : Sebarang pindaan gred aspek calon dicatat dengan menggunakan pen berdakwat hijau Selepas Penyelarasan Membuat salinan semua borang BMC setelah proses penyelarasan dibuat untuk dihantar ke LP oleh penyelaras dan salinan asal akan diserahkan kepada pihak sekolah untuk tujuan kemasukan markah atas talian. Mengingatkan pihak sekolah supaya menghantar (Send ) markah atas talian dan satu salinan (hard copy) markah atas talian ke JPN sebelum 30 Julai Tidak

9

10

11

69

CARTA PERLAKSANAAN PENYELARASAN PROJEK REKA CIPTA ( 3763/2)

PILIH 10 SAMPEL DARI Borang BMC3 - (TERBAIK ) 4 - ( PERTENGAHAN ) 3 (LEMAH )

LAKUKAN PENTAKSIRAN DAN LENGKAPKAN BORANG PENYELARASAN

BANDING GRED ASPEK DENGAN PENTAKSIR TIDAK PERLU SELARASJika perbezaan gred aspek semua sampel kurang daripada 4 calon

TAKSIR SEMULAJika terdapat perbezaan besar pada gred setiap aspek (Tugas Pentaksir Sekolah)

PERLU SELARASJika terdapat 4 atau lebih sampel yang melebihi tahap wajaran

PLOT GRAF ASPEK

SELARASKAN GRED ASPEK DENGAN MEMINDA BORANG BMI SEKOLAH BERDASARKAN GRAF ( GUNA PEN HIJAU)

Pastikan Pentaksir menyelaraskan semua GRED ASPEK calon berdasarkan graf.

HANTAR MARKAH TERSELARAS PKw ke LP (Salinan BMI Sekolah ) PS ke LP ( atas talian )

70

Laporan RC3763/2 (B) LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA REKA CIPTA 3763/2 TAHUN ................. LAPORAN PUSAT PEPERIKSAANNAMA SEKOLAH

: : :

NO PUSAT PEPERIKSAAN TARIKH PENYELARASAN 1.0

BIL ARTIFAK / MODEL DAN FOLIO BIL 1 2 PERKARA FOLIO ARTIFAK / MODEL CALON BERDAFTAR BIL CALON CATATAN

2.0

PEMILIHAN TEMA BIL 1 2 3 Jumlah

TEMA

BIL CALON

71

3.0

PRESTASI KESELURUHAN CALON BIL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SKOR 80 100 70 79 65 69 60 64 55 59 50 54 45 49 40 44 35 39 0 34 JUMLAH JUMLAH CALON

4.0

STATISITK PENCAPAIAN CAD

GRED A B C D TIADA LUKISAN CAD

BIL CALON

CATATAN

72

5.0 5.1

ULASAN PUSAT PEPERIKSAAN Persiapan Tempat

5.1.1 Susun Atur Makmal / Bengkel

5.1.2

Keselamatan Bengkel / Makmal Menyimpan Bahan Peperiksaan

.. 5.1.3 Suasana / Persekitaran Tempat Peperiksaan

.. 6.0 6.1 Aspek Calon Kuantiti Calon

..

73

6.2

Kualiti Calon (contoh: Pelajar Aliran Sains / Sastera)

..

7.0

Laporan Kerja Calon (LKC) 7.1 Artifak

7.2

Folio

T.T Penyelaras Kawasan : (Nama : )

74

BAHAGIAN DPENGHANTARAN SKOR

17.0

PENGUMPULAN MARKAH KERJA KURSUS Laman ini membenarkan pihak sekolah untuk merekodkan markah kerja kursus bagi calon di sekolahnya berdasarkan jenis kertas yang dipilih. Rajah 1 menunjukkan contoh panel Kemasukan Markah Kerja Kursus dalam Sistem Pengurusan Pengendalian Peperiksaan Atas Talian (SPPAT).

Rajah 1

76

17.1

PANDUAN

PENGUMPULAN

MARKAH

KERJA

KURSUS

PANDUAN GURU Mata Pelajaran 3763 Reka Cipta

1. 2.

Kemasukan markah secara atas talian hanya dibenarkan di dalam tempoh tarikh pengumpulan markah yang telah ditetapkan. Jika capaian ke laman ini dilakukan di luar tempoh tarikh pengumpulan markah yang dibenarkan, pihak sekolah hanya boleh melihat dan mencetak senarai rekod sahaja. Proses kemasukan markah secara atas talian hanya akan dianggap SEMPURNA setelah penghantaran / penyerahan rekod markah secara atas talian dilakukan. Paparan rekod pelajar adalah berdasarkan jenis kertas yang telah didaftarkan oleh sekolah dan data pendaftaran yang telah lengkap dan sah diterima oleh Lembaga Peperiksaan. Sistem akan memaparkan muka surat di mana rekod gred yang pertama belum dikemaskini lagi apabila menu di tepi laman diklik atau jenis kertas dipilih. Bagi kertas kerja kursus ini, sistem hanya menerima 'A', 'B', 'C', 'D' atau 'T' sebagai input di medan Gred Aspek. Input lain tidak dibenarkan sama sekali. Markah Konstruk hanya akan dipaparkan sekiranya kesemua Gred Aspek bagi elemen tersebut telah mempunyai gred. Markah Akhir hanya akan dipaparkan sekiranya kesemua Markah Konstruk bagi konstruk tersebut telah mempunyai markah. Markah maksimum bagi konstruk 1 ialah 60%, markah maksimum bagi konstruk 2 ialah 40%, maka Markah Akhir yang maksimum ialah 100%. Markah Konstruk dan Markah Akhir dikira berdasarkan jadual-jadual di bawah:

3.

4.

5.

6.

7.

8.

77

Jadual Penilaian Gred Aspek. Gred Aspek Nilai (n)

A 4 B 3 C 2 D 1 T 0 Catatan : T - tidak hadir / tidak melakukan kerja kursus. Jadual Wajaran (w). Aspek 1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan 1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenalpasti 1.3 Menjana dan membentuk berbagai-bagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenalpasti 1.4 Mencipta dan merekabentuk reka ciptaan 1.5 Perancangan pembinaan reka ciptaan 1.6 Pembinaan reka ciptaan 2.1 Menghasilkan reka bentuk model yang bertepatan dengan tujuan asal 2.2 Mengambil kira aspek estetika dalam penghasilan model 2.3 Penghasilan model yang bertepatan dengan pernyataan masalah 2.4 Menghasilkan model yang mempunyai nilai 2.5 Lukisan kerja 2D dan 3D menggunakan CAD Wajaran (w) 2 3 3 3 3 1 2 2 1 2 3

78

Markah Konstruk = Jumlah(n x w) Markah Akhir = Jumlah Markah Konstruk Contoh Pengiraan Markah Konstruk: K 1.0 Proses Mereka Cipta Aspek Gred Nilai(n)

Wajaran(w)

(n x w) 2

1.1 Mengenalpasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan 1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenalpasti 1.3 Menjana dan membentuk berbagaibagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenalpasti 1.4 Mencipta dan merekabentuk reka ciptaan 1.5 Perancangan pembinaan reka ciptaan 1.6 Pembinaan reka ciptaan

D

1

2

C

2

3

6

D T B D

1 0 3 1

3 3 3 1 Jumlah

3 0 9 1 21 21

Markah Konstruk Jumlah(n x w) = (1x2)+(2x3)+(1x3)+(0x3)+(3x3)+(1x1) = 2+6+3+0+9+1 = 21

Contoh Pengiraan Markah Akhir: Konstruk K 1.0 Proses Mereka Cipta K 2.0 Komunikasi Jumlah Markah Akhir Jumlah Markah Konstruk = 21+38 = 59 Markah Konstruk 21 38 59 59

79

9. Sekiranya pelajar mendapat gred 'T' bagi Markah Akhir, sistem akan menganggap pelajar tersebut tidak hadir untuk kertas kerja kursus ini. 10. Tekan Tab pada papan kekunci untuk ke medan berikutnya, dan tekan 'cursor-atas' untuk ke atas dan 'cursor-bawah' untuk ke bawah pada medan markah. 11. Sistem hanya menyimpan markah calon mengikut senarai yang dipaparkan sahaja. Sekiranya bilangan calon adalah ramai, senarai calon akan dipaparkan di dalam muka surat yang berbeza, di mana maksimum bilangan calon dalam satu muka surat adalah 25 orang. Anda boleh klik pada nombor di bawah senarai yang mewakili muka surat untuk melihat dan membuat kemasukan markah bagi senarai calon yang seterusnya.

12. Sistem tidak membenarkan sebarang perubahan ke atas rekod sekiranya rekod telah diserahkan ke Lembaga Peperiksaan atau telah diserah dan disahkan oleh Lembaga Peperiksaan. 13. Sebagai alternatif lain, klik pada angka giliran calon untuk ke panel kemasukan markah rekod demi rekod. 14. Klik butang Simpan untuk menyimpan rekod yang telah diubah. Sistem hanya menyimpan rekod untuk halaman yang dipaparkan sahaja. 15. Klik butang Reset untuk mengembalikan semula nilai asal bagi rekod yang telah diubah. 16. Klik ikon Penyerahan untuk membuat penghantaran rekod markah kerja kursus calon yang telah lengkap dikemaskini. 17. Klik ikon Cetak untuk mencetak senarai rekod markah kerja kursus calon. 18. Harap semak semula rekod calon yang telah diubah untuk kepastian. Setelah selesai, pilih mata pelajaran yang lain.

80

17.2

CONTOH PAPARAN PANEL PENGUMPULAN MARKAH KERJA KURSUS SECARA ATAS TALIAN DI LAMAN WEB SEKOLAH BAGI PEPERIKSAAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA SPM 2009 MATA PELAJARAN : 3763/2 (REKA CIPTA)

81

LAMPIRAN

LAMPIRAN A TEMA REKA CIPTA UNTUK SPM 2012 1.0 PENYUKATAN1.1 Bidang Kepenggunaan. 1.2 Pengenalan Menyukat merupakan satu proses kerja yang dilakukan supaya sesuatu yang disukat tepat / jitu. 1.3 Fokus Reka Ciptaan Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti menyukat sesuatu benda / barangan pengguna. 1.4 Takrif Penyukatan merupakan suatu proses kerja untuk menyukat /mengukur benda / barang pengguna supaya tepat / jitu. Kamus Dewan : Penyukat : alat yang digunakan untuk menyukat (mengukur dan lain-lain) Penyukatan : perbuatan menyukat Menyukat : i - mengukur dengan sukat ii - mengukur (panjang,luas,isi) 1.5 Kaedah MenyukatMengukur / menimbang / menghitung / membilang / mengira (kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

2.0

PEMANASAN2.1 Bidang Pengurusan makanan. 2.2 Pengenalan Memanas merupakan satu proses kerja yang dilakukan supaya makanan / minuman berkeadaan panas. 2.3 Fokus Reka Ciptaan Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti memanasi makanan / minuman yang telah dimasak / disediakan. 2.4 Takrif Pemanasan merupakan suatu proses kerja memanasi makanan / minuman yang dimasak/disediakan dari keadaan sejuk ke keadaan panas atau kekal berkeadaan panas. Kamus Dewan : Pemanasan : perihal memanasi (makanan) Memanasi : i: menghangatkan ii: menambah panas 2.5 Kaedah Memanas Membakar/ memanggang/ menggril/ menggoreng / mengukus / merebus / mereneh / mendidih (kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

3.0

PENGERINGAN3.1 Bidang Pertanian. 3.2 Pengenalan Mengering merupakan satu proses kerja yang dilakukan terhadap sesuatu hasil pertanian supaya tidak berair / lembap. 3.3 Fokus Reka Ciptaan Reka ciptaan yang dihasilkan mengeringkan hasil pertanian. 3.4 Takrif Pengeringan merupakan suatu proses kerja menyingkir / mengurangkan kandungan air pada hasil pertanian. Kamus Dewan : 3.5 Pengeringan Mengeringi : perihal mengeringi / mengeringkan : membiarkan supaya menjadi kering untuk melakukan aktiviti

Kaedah Mengering Menghembus / memanas / menyalai / mengempar / mengangin / menyejat / menjemur / membentang / memerah (kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

LAMPIRAN B

FORMAT PENDOKUMENTASIANASusunan

1.0

Kulit hadapan

-

Rujuk Lampiran C

2.0 3.0

Borang Pengemukaan Berperingkat diletakkan sebelah dalam kulit folio Reka Cipta. Maklumat Am: 3.1 Nama Calon 3.2 Angka Giliran 3.3 No. Kad Pengenalan 3.4 Tema 3.5 Nama Prototaip 3.6 Sinopsis

4.0 5.0 6.0 7.0 8.0

Carta Alir Individu Penghargaan Pengenalan Helaian kerja (mengikut urutan kerja) Lampiran 8.1 Lukisan kerja 2D dan 3D (CAD/Manual) 8.2 Contoh brosur dan manual pengguna 8.3 Contoh borang soal selidik/butiran temubual/ contoh borang pemerhatian Rujukan/Bibliografi Evidence

9.0 10.0

B

Tulisan dan Lukisan

Penulisan mesti ditulis tangan dan menggunakan kertas bersaiz A3 dalam bentuk landskap. Sebarang penulisan, lukisan dan lakaran yang ditampal tidak dibenarkan kecuali:

-

contoh borang soal selidik gambar / foto produk sedia ada

LAMPIRAN C

KAEDAH PEMBUATAN FOLIO REKA CIPTA 1.0 FORMAT KULIT FOLIO

320 mm

KULIT FOLIO

500 mm

10 mm

Lubang

KERTAS A3SAIZ (297 MM X 420 MM)

10 mm

50 mm

440 mm

10 mm

2.0

FORMAT HELAIAN KERJA (A3)10 mm

277 mm

10 mm

50 mm

360 mm

10 mm

TATACARA PENGHASILAN KULIT FOLIO REKA CIPTA1 2 3 4 5 6 Potong dua keping mounting board berukuran 500 mm x 320 mm. Buat creasing 50 mm dari satu hujung untuk kedua-dua keping mounting board tersebut. Sapukan gam pada salah satu permukaan creasing mounting board. Lekatkan kedua-dua belah permukaan creasing mounting board. Lipatkan kedua-dua mounting board untuk membentuk satu fail. Tebuk dua lubang berjarak 80 mm.

1320 mm

2

500 mm

50 mm

Buat creasing (tanda menggunakan belakang mata pisau.

3

Sapu gam

4Permukaan

bergam dilekatkan

5

Bahagian yang

bercantum dan berlipat

650 mm

80 mm

Menebuk lubang Bahagian yang bercantum dan berlipat

KULIT HADAPAN

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA FOLIO REKA CIPTA 2012 3763/2

210mm

NAMA NO. ANGKA GILIRAN

: :

NO.KAD PENGENALAN :

297mm

LAMPIRAN D SENARAI SEMAK PENGGUNAAN BORANG PENTAKSIRAN

Bil 1 2 3 4 5 6 7

Nama Borang Borang Markah Calon (BMC) Borang Markah Kelompok Calon (BMKC) Pengesahan Kerja Calon (PKC(A)/PKC(F)) Rekod Pengemukaan Projek (RPP1) Rekod Penerimaan Projek (RPP2) Borang Penyelarasan Markah Calon (BPMC) Borang Penyelarasan Markah Kelompok Calon (BPMKC)

PenggunaPentaksir Pentaksir Pentaksir Pentaksir Penyelaras (KPK,KPN,Kpw) Penyelaras (KPK,KPN,Kpw) Penyelaras (KPK,KPN,Kpw)

BMC

Cap Sekolah

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA BORANG MARKAH CALON

No. Pusat

Nama Calon : ................................................... Ringkasan Aspek Yang diukur KONSTRUK 1.0 PROSES MEREKA CIPTA 1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah 1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan 1.3 Menjana dan membentuk idea 1.4 Mencipta dan mereka bentuk reka ciptaan 1.5 Merancang pembinaan reka ciptaan 1.6 Membina reka ciptaan

Angka Giliran : ........................................................ Gred Nilai Wajaran Markah Catatan (n) (w) (n w) i ii iii iv Kriteria

2 3 3 3 3 1 JUMLAH : 60

KONSTRUK 2.0 KOMUNIKASI 2.1 Menghasilkan reka ciptaan untuk model yang bertepatan 2.2 Mengambil kira faktor estetika 2.3 Menghasilkan model yang bertepatan dengan masalah 2.4 Menghasilkan model yang mempunyai nilai 2.5 Menghasilkan lukisan kerja 2D dan 3D menggunakan CAD 2 2 1 2 3 JUMLAH : Saya mengesahkan telah memeriksa artifak dan folio calon di atas. Tandatangan Nama Pentaksir : Tarikh : Nama Pemantau : Tarikh : : Tandatangan : 40

Pengesahan Pemantau Dalaman

(Nota : Sila tandakan

pada ruang kriteria yang telah diperolehi oleh calon)

BMKC

Cap Sekolah

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA BORANG MARKAH KELOMPOK CALON

No. Pusat

Bil 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Angka Giliran

No.K.Pengenalan

Markah K 01 K 02

Jumlah Skor Jumlah K01 + K02 Markah

Pengesahan Pentaksir Saya mengesahkan telah merekod butiran permarkahan calon berdasarkan Borang Markah Calon (BMC).

Pengesahan Pemantau Dalaman Saya mengesahkan telah merekod butiran permarkahan calon berdasarkan Borang Markah Calon (BMC).

Tandatangan

:

Tandatangan

:............................................

Nama Pentaksir : Tarikh :

N a m a P e m a n ta u :............................................

Tarikh

:............................................

BMKC

Cap Sekolah

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA BORANG MARKAH KELOMPOK CALON

No. Pusat

Nama Calon : ................................................... Ringkasan Aspek Yang diukur KONSTRUK 1.0 PROSES MEREKA CIPTA 1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah 1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan 1.3 Menjana dan membentuk idea 1.4 Mencipta dan mereka bentuk reka ciptaan 1.5 Merancang pembinaan reka ciptaan 1.6 Membina reka ciptaan

Angka Giliran : ........................................................ Kriteria

i ii iii iv

Gred Nilai Wajaran Markah Catatan (n) (w) (n w)

2 3 3 3 3 1 JUMLAH : 60

KONSTRUK 2.0

KOMUNIKASI 2 2 1 2 3 JUMLAH : 40

2.1 Menghasilkan reka ciptaan untuk model yang bertepatan 2.2 Mengambil kira faktor estetika 2.3 Menghasilkan model yang bertepatan dengan masalah 2.4 Menghasilkan model yang mempunyai nilai 2.5 Menghasilkan lukisan kerja 2D dan 3D menggunakan CAD

Saya mengesahkan telah memeriksa artifak dan folio calon di atas. Tandatangan :

Nama Penyelaras : Tarikh :

(Nota : Sila tandakan

pada ruang kriteria yang telah diperolehi oleh calon)

BPMKC

Cap Sekolah

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA BORANG PENYELARASAN MARKAH KELOMPOK CALON

No. Pusat

Nama Calon : ................................................... Ringkasan Aspek Yang diukur KONSTRUK 1.0 PROSES MEREKA CIPTA 1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah 1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan 1.3 Menjana dan membentuk idea 1.4 Mencipta dan mereka bentuk reka ciptaan 1.5 Merancang pembinaan reka ciptaan 1.6 Membina reka ciptaan

Angka Giliran : ........................................................ Kriteria

i ii iii iv

Gred Nilai Wajaran Markah Catatan (n) (w) (n w)

2 3 3 3 3 1 JUMLAH : 60

KONSTRUK 2.0

KOMUNIKASI 2 2 1 2 3 JUMLAH : 40

2.1 Menghasilkan reka ciptaan untuk model yang bertepatan 2.2 Mengambil kira faktor estetika 2.3 Menghasilkan model yang bertepatan dengan masalah 2.4 Menghasilkan model yang mempunyai nilai 2.5 Menghasilkan lukisan kerja 2D dan 3D menggunakan CAD

Saya mengesahkan telah memeriksa artifak dan folio calon di atas. Tandatangan :

Nama Penyelaras : Tarikh :

(Nota : Sila tandakan

pada ruang kriteria yang telah diperolehi oleh calon)

RPP1

LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA REKOD PENGEMUKAAN ARTIFAK DAN FOLIO Tanda Tangan Calon

Bil.

Angka Giliran

No. Kad Pengenalan

Nama Reka Ciptaan

Tema

Tarikh

Pengesahan Penerimaan Saya mengesahkan telah menerima artifak dan folio daripada calon pada tarikh yang tercatat.

Tandatangan Nama Guru Tarikh Cap Sekolah

RPP2

LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA REKOD PENERIMAAN ARTIFAK DAN FOLIO Nama Penyelaras: Bil. Tarikh Angka Giliran No. Kad Pengenalan Bahan Artifak Folio Catatan

Saya mengesahkan telah menerima artifak dan folio daripada penyelaras untuk disimpan.

Tandatangan Pengetua ........................................................... Nama : Tarikh :................................... Cap Sekolah

LEMBAGA PEPERIKSAAN

PKC (A)

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA BORANG PENGESAHAN KERJA CALON

Angka Giliran

No. Kad Pengenalan

Nama Reka Ciptaan

Tarikh Mula

Tarikh Siap

Pengesahan Kerja CalonSaya mengesahkan bahawa sepanjang pengetahuan saya artifak ini dibina sendiri oleh calon ini.

Tandatangan Nama Guru Tarikh

LEMBAGA PEPERIKSAAN

PKC (F)

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA BORANG PENGESAHAN KERJA CALON

Angka Giliran

No. Kad Pengenalan

Nama Reka Ciptaan

Tarikh Mula

Tarikh Siap

Pengesahan Kerja CalonSaya mengesahkan bahawa sepanjang pengetahuan saya folio ini dihasil sendiri oleh calon ini.

Tandatangan Nama Guru Tarikh

DAFTAR KATA Catatan: Artifak Daftar kata ini hanya untuk kegunaan mata pelajaran Reka Cipta sahaja. : Produk/model yang dibina oleh seseorang pereka cipta dalam usaha untuk merealisasikan reka ciptaannya yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang telah dikenal pasti. Bahan penyudah sesuatu projek seperti cat, syelek dan lainlain supaya projek kelihatan lebih cantik dan tahan lama. Tidak menyimpang / jitu. Bahan asas / bahan yang paling banyak digunakan dalam proses pembinaan. Butiran atau maklumat terperinci yang diketahui / dikumpulkan tentang sesuatu dan dapat dijadikan asas untuk membuat kajian. Ukuran saiz sesuatu. Sifat-sifat fizikal produk yang memberi keselesaan kepada pengguna. Nilai keindahan/kecantikan terhadap sesuatu hasil projek. Keterangan yang berbentuk nota, lakaran dan lukisan yang mempamerkan kebolehan calon dalam menangani proses reka cipta dan komunikasi. Susun atur pendokumentasian yang telah ditetapkan (mengikut proses 9P). Harga yang bersesuaian dengan kos pengeluaran. Hasil kerja penyudahan sesuatu projek. Proses pengubahsuaian dengan menambah fungsi atau reka bentuk kepada sesuatu produk.0 Lukisan yang dirujuk kepada satah ufuk yang bersudut 30 0 /60 serta garisan pinggir yang berterusan pada 1 titik iaitu pusat.

Bahan kemasan

:

Bertepatan Bahan utama Data

: ; :

Dimensi Ergonomik

: :

Estetika Folio (Dokumentasi)

: :

Format

:

Harga berpatutan Hasil kerja kemasan Inovasi Isometrik

: : : :

Kaedah Kehalusan Kukuh

: : :

Cara / peraturan membuat sesuatu. Hasil kerja yang teliti / kemas. Tegap / kuat binaannya.

Kos pembinaan Lakaran pemasangan

: ;

Jumlah kos yang terlibat dalam pembinaan meliputi kos bahan, kos upah dan kos sampingan. Lukisan ceraian / lukisan terburai yang menunjukkan proses pencantuman. Lukisan terperinci komponen projek mengikut skala. Menghuraikan sesuatu penyelidikan. Membentangkan dan menerangkan. Menyusun atur (lay-out) / mengatur secara sistematik. Mengeluarkan / mewujudkan / melahirkan idea. Meninggalkan kesan yang tidak baik. Menggabung. Menyatakan sesuatu dengan ringkas dan tepat serta jelas. Reka ciptaan yang tidak menjejaskan alam sekitar Memaklumkan. Perkara yang disusun mengikut urutan angka atau abjad not ( in sequence) dari atas ke bawah. Produk pertama yang dibina dengan menggunakan sama ada bahan sebenar atau bahan alternatif, bersaiz sebenar atau diskalakan serta boleh menunjukkan fungsi. Potensi barangan untuk pasaran / dipasarkan. Gambaran reka bentuk sebenar secara 3D dari pelbagai sudut (secara 1 titik / 2 titik / 3 titik). Asas atau dasar (asas yang menjadi dasar pemikiran). Barang / benda (hasil). Produk utama yang dibina dengan menggunakan bahan dan saiz sebenar serta berfungsi. Barangpasang-siap yang sedia ada di pasaran. Rancangan/corak/bentuk yang menunjukkan susunan struktur atau aspek-aspek sesuatu binaan dan sebagainya.

Lukisan kerja Menganalisis Menghuraikan Mengorganisasi Menjana Menjejas Mensintesis Merumus Mesra alam Menyatakan Menyenaraikan Model Berfungsi

: : : : : : : : : : : :

Nilai komersial Perspektif

: :

Prinsip Produk Prototaip

: : :

Ready made Reka bentuk

: :

Reka cipta

:

Satu proses atau hasil aktiviti yang menglibatkan elemen: (i) (ii) (iii) masalah atau keperluan siasatan penyelesaian

Reka Ciptaan yang asli Seimbang Sketsa Spesifikasi Teknologi

: ; : : :

Produk yang dihasilkan oleh pereka itu sendiri. Sepadan/sebanding. Lakaran yang menterjemahkan idea dalam bentuk lukisan yang dibuat secara kasar dan cepat. Butiran terperinci yang ditentukan untuk sesuatu seperti saiz, had muatan, fungsi, had kemampuan dan sebagainya. Memahami ilmu pengetahuan tentang konsep, fungsi, ciri-ciri bahan, proses pembuatan dan lain-lain untuk menyelesaikan masalah atau merealisasikan sesuatu artifak. Ujian saintifik untuk menguji sifat ketahanan, tahap keselamatan dan kualiti prototaip. Menguji kefungsian prototaip di tempat / situasi sebenar.

Ujian makmal

:

Ujian parameter

:

Bil. 1. 2. 3. 4.

PerkaraSaiz Rupa

ModelBerskala (skala kecil / sama / skala besar) Sebenar

Artifak PrototaipSebenar Sebenar

Mock - up(Tidak diterima sebagai artifak) Ciri-ciri mock-up adalah seperti berikut; 1. Model olokan 2. Sebelum model sebenar atau prototaip dihasilkan

Bentuk

Sebenar

Sebenar

Warna

Sesuai Keterangan fungsi perlu ditulis dalam folio dan dalam manual pengguna Contoh; Kombinasi sponge (foam bunga) + poly putty (simen kereta) - mounting-board + sponge + poly putty - fiber dan lainlain - ketahanan produk - tambah nilai estetika - tambah nilai komersial

Sesuai

5.

Fungsi

3. Menilai / melihat reka bentuk Berfungsi mengikut sebenar dalam spesifikasi sebenar 3-dimensi 4. Dihasilkan tanpa skala atau ukuran 5. Penggunaan bahan asas sahaja seperti kertas, kadbod, gabus, polistren, jenis kayu lembut 6. Kemasan (masih kelihatan bahan asasnya) 7. Boleh dihasilkan lebih daripada satu unit untuk dibuat perbandingan

6.

Bahan

Sebenar

7.

Kemasan

- ketahanan produk - tambah nilai estetika - tambah nilai komersial Parameter / Makmal - satu penemuan baru - inovasi - boleh dipatenkan - utility inovation - produk ulung - boleh diguna

8.

Pengujian

Tiada

9.

Reka ciptaan

- satu penemuan baru - inovasi - boleh dipatenkan

PDF to Word