minit mesyuarat bidang tek & vok 2012

9
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT MERCHU 33000 KUALA KANGSAR, PERAK MINIT MESYUARAT KALI PERTAMA BIDANG TEKNIK DAN VOKASIONAL Tarikh : 16hb Januari 2012 Hari : Isnin Masa : 3.00 petang Tempat : Bilik Gerakan Kehadiran : 1. PnHjhSaadiahbtLudin GK BidangTeknik Dan Vokasional 2. EncikAsmadi bin Mohasisin KP Kemahiran Hidup 3. EncikAnafiah bin Zamri KP Prinsip Akaun 4. PnHasnahbtJiman KP Matematik Tambahan 5. PnNikRusfarwatibtNikJaafar KP LiterasiKomputer 6. PnNorainibt Mohammed Noor KP TeknologiMaklumat 7. CikTehRahmahbtZainal KP EkonomiAsas 8. PnYusnirawatibt.MohdYusop KP Perdagangan 9. EncikZairolanuar bin Omar KP Rekacipta Tidak Hadir (Bersebab) : 1. Pn Nor HayatibtAb Hamid KP Ekonomi Rumah Tangga Agenda : 1.0. Ucapan Pengerusi 1.1. MesyuaratdipengerusikanolehPn. HjhSaadiahbtLudindandimulakandenganbacaan al- Fatihah. Pengerusimengalukan- alukankehadiranPenolongKananpadamesyuaratpada kali ini serta terima kasih

Upload: faris-farfaez

Post on 26-Jan-2016

265 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

MINIT

TRANSCRIPT

Page 1: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT MERCHU33000 KUALA KANGSAR, PERAK

MINIT MESYUARAT KALI PERTAMABIDANG TEKNIK DAN VOKASIONAL

Tarikh : 16hb Januari 2012Hari : IsninMasa : 3.00 petangTempat : Bilik Gerakan

Kehadiran :

1. PnHjhSaadiahbtLudin GK BidangTeknik Dan Vokasional2. EncikAsmadi bin Mohasisin KP Kemahiran Hidup3. EncikAnafiah bin Zamri KP Prinsip Akaun4. PnHasnahbtJiman KP Matematik Tambahan5. PnNikRusfarwatibtNikJaafar KP LiterasiKomputer6. PnNorainibt Mohammed Noor KP TeknologiMaklumat7. CikTehRahmahbtZainal KP EkonomiAsas8. PnYusnirawatibt.MohdYusopKP Perdagangan9. EncikZairolanuar bin Omar KP Rekacipta

Tidak Hadir (Bersebab) :1. Pn Nor HayatibtAb Hamid KP Ekonomi Rumah Tangga

Agenda :

1.0. Ucapan Pengerusi

1.1. MesyuaratdipengerusikanolehPn. HjhSaadiahbtLudindandimulakandenganbacaan al-Fatihah. Pengerusimengalukan-alukankehadiranPenolongKananpadamesyuaratpada kali ini serta terima kasih ataskehadiransemuaKetuaPanitia di bawah Bidang Teknik dan Vokasional.

Tindakan : Makluman

1.2. Pengerusi memohon maaf atas penangguhan mesyuarat yang sepatutnya diadakan pada 12 Januari disebabkan masalah kesihatan. Pengerusi juga mengucapkan selamat menjalankan tugas kembali dan mengharapkan sesi 2012 ini semua guru dapat menjalankan tugas dengan lebih baik lagi.

Page 2: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

Tindakan : Makluman

1.3 Pengerusi menyentuh tentang National Key Result Area (NKRA) yang diukurmelalui Key Performance Indicator (KPI).

KPI merupakan petunjuk utama sesebuah organisasi dan anggotanya perlu faham visi dan misi organisasi.KPI yang baik perlu berlandaskan matlamat organisasi dan boleh diukur.

KPI yang terbaik bercirikan SMART iaitu :

S – Specific (Khusus)M – Measurable (Boleh diukur)A – Achievable (Boleh dicapai)R – Relevant ( Bersesuaian)T – Time Based Goal (Jangka masa tertentu)

KPI terbahagi kepada dua iaitu :1. KPI Proses – Tindakan untuk mencapai outcome

(Contoh : Jumlah mesyuarat panitia setahun)2. KPI Outcome – Hasil yang disasarkan

(Contoh : Lulus 100% KH)

1.4 Pengerusi juga menyentuh tentang sasaran peperiksaan awam negeri Perak2012 iaitu :

Kualiti Kuantiti GPSPMR 13% 78% 2.30SPM 5% 97% 4.50STPM 2% 99% 2.80

Tindakan :Makluman

2.0 Melantik Setiausaha Bidang Teknik dan Vokasional Sesi 2012

2.1 En. Zairolanuar bin Omar mencadangkanCikTehRahmahdilantiksebagaiSetiausahaBidangTeknikdan Vokasional Sesi 2012 yang baru. Cadangantersebut disokong oleh En. Anafiah bin Zamri.

Tindakan :Makluman

3.0 Ucapan Penolong Kanan Pentadbiran

3.1 Penolong Kanan meminta guru-guru agar berusaha meningkatkan pencapaianpelajardarisegikuantiti, kualiti dan GPS selaras dengan KPI yang akanditetapkanolehpanitiamasing-masing.

Page 3: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

Tindakan : Makluman

3.2 Penolong Kanan menegaskan agar setiap panitia melaksanakan programyangbersesuaiandengantahappelajar dan memberi fokus kepada pelajaryangberpotensimendapat A.

Tindakan : Makluman

3.3 Penolong Kanan meminta agar panitia memasukkan semua programpeningkatanakademikperingkatsekolah dalam perancangan strategik 2012.

Tindakan : Makluman

3.4 Penolong Kanan juga memaklumkan bahawa program Kilauan Permata masihditeruskanuntukkelastertentu.

Tindakan : Makluman

4.0 Membentang Dan Mengesahkan Minit Mesyuarat

4.1Pn. HjhSaadiahbtLudin membentangkan minit mesyuarat mewakilisetiausaha. Cadangan pengesahan minit oleh En.Asmadi bin Mohasisindandisokongoleh En. Anafiah bin Zamri.

Tindakan : Makluman

5.0 Perkara-perkara Berbangkit

5.1 Agenda 4.1 :Pengerusi memaklumkan bahawa sepatutnya JSU setiap ujian dan peperiksaan perlu dibuat dan dilampirkan bersama didalam fail.

5.2Agenda 7.2 :Pengerusimengucapkanterimakasihkepadasemuaketuapanitiakeranatelahmenghantarkelima-limaperkaraiaitu:

i. Analisis dan Post Mortem Percubaan PMR dan SPMii. Anggaran Perbelanjaan 2012iii. Baki Stok sehingga 31.12.2011iv. Laporan Perbelanjaan Kewangan 2011v. Laporan Program Peningkatan Akademik 2011

6.0 Program Kecemerlangan PMR

6.1 PenolongKananmeminta guru matapelajaranmelaksanakan program pemulihanuntukpelajar ‘galus’.

Page 4: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

6.2 Penolong Kanan juga meminta guru agar memantausamaadapelajar ‘galus’ mempunyaimasalahdisiplinatau tidak untuk tindakan kaunselor.

6.3 Penolong Kanan juga menegaskan agar program yang dirangka tidak perlubanyaknamunmampumeningkatkanpencapaianpelajar.

6.4 PengerusimemaklumkanbahawasemuaKetuaPanitiaperlumenghantarperancanganjangkapendekdanperancanganjangkapanjang. Perancanganjangkapendekdibuatmenerusipelantaktikaldanpelanoperasidenganmenyediakanstrategi-strategimengikutcontohpanitiaBahasaInggeris.

Tindakan :KetuaPanitia

7.0 Program Kecemerlangan SPM

7.1 Penolong Kanan mencadangkan agar program kecemerlangan SPM dilaksanakan dengan kerjasama sekolah lain bagi menjimatkan kos.

7.2 Penolong Kanan juga menekankan kepada guru agar P&P dilaksanakan mengikut minggu Rancangan Pengajaran Harian yang telahditetapkandanbukannyamengikutrentakpelajar.

7.3 Pengerusimemaklumkanperkara yang samasepertiperkara 6.4 untukkecemerlangan SPM.

Tindakan :KetuaPanitiadanGuru Mata Pelajaran

8.0 Headcount (TOV dan ETR)

8.1 Pengerusi memaklumkan kepada semua Ketua Panitia agar mendapatkan markah TOV & ETR daripadaCikAtiahuntukpengiraan headcount panitiamasing-masing.

Tindakan : Ketua Panitia

9.0 Agihan Mengajar 2012

9.1 Pengerusi meminta Ketua Panitia menghantar agihan mengajar 2012 panitiamasing-masingdalambentuk ‘softcopy’ untukdimasukkandalamDasar Bidang Teknik & Vokasional.

Tindakan : Ketua Panitia

Page 5: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

10.0 JadualPenyediaanSoalanSelaras, PPT dan PAT

10.1PengerusimemintaKetuaPanitia menghantar jadual penyediaan soalanselaras, PPT dan PAT panitia masing-masing dalam bentuk ‘softcopy’ untuk dimasukkan dalam Dasar Bidang Teknik & Vokasional.

Tindakan : Ketua Panitia11.0 PenilaianBerasaskanSekolah (PBS)

11.1 Hanyalimamatapelajaran yang terlibat dengan Penilaian BerasaskanSekolahiaituKemahiranHidup, Rekacipta, TeknologiMaklumat,PrinsipAkaundanMatematikTambahan.Markah PBS setiappelajarbagimatapelajaraniniakan di ‘key-in’ secara online oleh guru matapelajarankecualiMatematikvTambahan. LaporankerjakursusMatematikTambahandihantarkePejabatPelajaran DaerahdankeJabatanPelajaranNegeri Perak.

Tindakan : Guru Mata Pelajaran

12.0 Membentuk AJK Karnival Vokasional dan Teknologi

12.1PengerusimemaklumkanKarnivalVokasional dan Teknologi diaktifkankembalipadatahunini dan dirancang pelancaran perasmiannya pada 2 Mei2012 danperasmianpenutupnyapada 13 Jun 2012 namun peruntukan masihbelumdiketahui.Pn. Saadiahmenjelaskanperkarainiakan dibincangkanpadamesyuarat yang seterusnya kerana perbincangan bersama PenolongKananKokurikulummasihbelum diadakan lagi.

Tindakan : Makluman

13.0 Hal-hal Lain

13.1 En. Asmadimeminta agarlonggokan kerusi dan meja rosak di tepi BilikKHB dilupuskan segera kerana terdapat pelajar merokok di kawasan tersebut dan puntung rokok dibuang di sekitar dan dikhuatiri akan menyebabkan kebakaran.

13.2 En. Zairolanuarbertanyamasihterdapat penambahanpelajar untuk masukke kelas 4T1.

13.3 En. Zairolanuarjugamemaklumkanbilik yang menyimpan peralatan Rekacipta yang bernilai RM 200,000 tidak dilengkapi dengan keselamatan. Jadibeliau meminta agar diletakkan ‘gril’ atau dawai sebagai langkahkeselamatan.

Page 6: Minit Mesyuarat Bidang Tek & Vok 2012

13.4 Pn. Norainibertanyasamaada kelas bagi mata pelajaran TeknologiMaklumatakandibahagidua atau tidak kerana kuota bagi satu kelas adalah20 orang sahaja.

13.5Pn. Saadiahmemaklumkanperalatan MBMMBI diletakkan di bawah stokICT. Beliau juga menyatakan Bilik Akses boleh digunakan oleh semuapelajardanbukannyaterhad untuk tingkatan enam sahaja.

13.6 En. Anafiah pula mencadangkan agarpelajar yang mendapat laptop1Malaysia membawa laptop masing-masingsemasa P&P di BilikKomputer.PenolongKananmemaklumkanbahawacadangannyabaiktetapiberisikoakanhilangdanpihaksekolahtidakakanbertanggungjawabjikaberlakukehilangan laptop tersebut.

Mesyuarat ditangguhkan pada jam 5.00 petang.

Disediakan Oleh Disahkan Oleh

……………………………………. …………………………………….. (CIK TEH RAHMAH BT ZAINAL) (PN HJH SAADIAH BT LUDIN)Setiausaha, Guru Kanan,BidangVokasionaldanTeknologi BidangVokasionaldanTeknologiSMK Bukit, Merchu. SMK Bukit Merchu.