kertas kerja permainan futsal 1m1s 2015

5
KERTAS KERJA PERMAINAN SOFTBALL KARNIVAL SATU MURID SATU SUKAN (1M1S) SK. PG. JAYA PIMPING MEMBAKUT PENGENALAN Dasar 1M1S mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berharsat untuk melahirkan insane yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Dasar ini selaras dengan Dasar Sukan Negara yang memberikan penekanan kepada Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan. Matlamat dasar ini memberikan perhatian yang utama kkepada murid yang kurang aktif supaya mereka melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Pada masa yang sama, bakat murid yang berpotensi akan digilap dan dibangunkan melalui program Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS). Bidang sukan sangat penting dalam mengoptimumkan keupayaan fizikal murid selaras dengan ungkapan minda yang cerdas terletak pada tubuh yang sihat. Dalam konteks ini, bidang sukan memainkan peranan yang penting bagi melahirkan insane yang sihat, cergas dan produktif dan dapat memberikan sumbangan kepada kesejehteraan social serta pembangunan ekonomi negara. Jesteru, pelbagai aktiviti sukan diperkenalkan bagi menarik minat murid agar mengamalkan gaya hidup sihat yang aktif. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan Dasar 1Murid 1Sukan agar setiap murid menikmati manafaat bersukan dengan harapan dapat membentuk generasi yang membudayakan sukan seiring dengan keperluan akademik.

Upload: gba02

Post on 10-Apr-2016

54 views

Category:

Documents


18 download

DESCRIPTION

1m1S

TRANSCRIPT

Page 1: Kertas Kerja Permainan Futsal 1m1s 2015

KERTAS KERJA PERMAINAN SOFTBALLKARNIVAL SATU MURID SATU SUKAN (1M1S)

SK. PG. JAYA PIMPING MEMBAKUT

PENGENALAN

Dasar 1M1S mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berharsat untuk melahirkan insane yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Dasar ini selaras dengan Dasar Sukan Negara yang memberikan penekanan kepada Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan. Matlamat dasar ini memberikan perhatian yang utama kkepada murid yang kurang aktif supaya mereka melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Pada masa yang sama, bakat murid yang berpotensi akan digilap dan dibangunkan melalui program Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS).

Bidang sukan sangat penting dalam mengoptimumkan keupayaan fizikal murid selaras dengan ungkapan minda yang cerdas terletak pada tubuh yang sihat. Dalam konteks ini, bidang sukan memainkan peranan yang penting bagi melahirkan insane yang sihat, cergas dan produktif dan dapat memberikan sumbangan kepada kesejehteraan social serta pembangunan ekonomi negara. Jesteru, pelbagai aktiviti sukan diperkenalkan bagi menarik minat murid agar mengamalkan gaya hidup sihat yang aktif.

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan Dasar 1Murid 1Sukan agar setiap murid menikmati manafaat bersukan dengan harapan dapat membentuk generasi yang membudayakan sukan seiring dengan keperluan akademik.

Page 2: Kertas Kerja Permainan Futsal 1m1s 2015

MATLAMAT

Dalam jangka masa yang panjang, karnival 1Murid 1Sukan ini berhasrat utnuk melahirkan modal insan yang sihat dan cergas melalui penyertaan yang menyeluruh dalam kalangan murid melalui kegiatan sukan sepanjang tahun. Pelaksanaan karnival 1Murid 1Sukan ini akan membantu bagi mengatasai masalah disiplin dan mengurangkan masalah obesiti dalam kalangan pelajar.

Membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh dalam kalangan murid melalui kegiatan sukan sepanjang tahun serta memupuk budaya bersukan dalam kalangan murid sekolah agar menjadi ahli masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas.

OBJEKTIF

Karnival 1Murid 1Sukan ini berharsat untuk memenuhi objektif-objektif berikut :-

1. Meningkatkan kecergasan jasmani.2. Membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni3. Memupuk perpaduan di antara kaum.4. Membentuk budaya sukan di kalangan murid5. Memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal.6. Memberi keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizik7. Mewujudkan landasan kearah kecemerlangan sukan.8. Memberikan pendedahan peraturan permainan dan undang-undang permainan9. Memberikan akses kepad semua murid untuk mendapat faedah daripada

penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang aktif atau tidak aktif.

10. Memberi peluang kepada semua murid untuk menonjolkan bakat melalui karninal 1Murid 1Sukan

Page 3: Kertas Kerja Permainan Futsal 1m1s 2015

TARIKH PELAKSANAAN

Tarikh : 22hb. Ogos. 2015Hari : SabtuTempat : Padang SK. Pg. Jaya Pimping Membakut

KUMPULAN SASARAN

Semua Murid Tahun 1, 2, 3, 4, 5, dan tahun 6

SUMBER KEWANGAN

01. Pihak Sekolah (Unit kokurikulum)

ATURCARA PROGRAM

Sabtu (22hb. Ogos. 2015)

07.30 Pendaftaran Peserta08.00 Taklimat09.00 Acara Karnival 1M1S bermula11.00 Majlis Penutupan dan Penyampaian Hadiah11.40 Jamuan Makan12.30 Bersurai

Page 4: Kertas Kerja Permainan Futsal 1m1s 2015

Disediakan oleh, Disemak oleh,

…………………………………………………… ……………………………………………...(DG ROHAIDAH HJ AG DAMIT) (EN. TAJUDIN BIN ASIM @ AYIM)Guru Penasihat Kelab Softball 1M1S Guru Penyelaras 1Murid 1SukanSK.Pg.Jaya Pimping Membakut SK.Pg.Jaya Pimping Membakut

Diluluskan oleh,

……………………………………………………(PN. SAIRAH BTE HJ. AG. ANAK)Penolong Kanan Kokurikulum SK. Pg. Jaya Pimping Membakut.