kerja kursus geografi pmr 2011

22
Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian Guru Geografi: Puan Noraini Binti Jani

Upload: nurfarra-aiza

Post on 04-Jul-2015

427 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian

Guru Geografi:Puan Noraini Binti Jani

Page 2: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Maklumat

Nama: NurFarra Aiza Binti Ahmad FarishTingkatan : 3 Aliran AgamaSekolah : Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Haji Talib Karim

Page 3: Kerja Kursus Geografi PMR 2011
Page 4: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 1 : Penghargaan

Saya ingin engucapkan ribuan terima kasih kepada guru Geografi saya, Puan Noraini Binti Jani kerana telah memberi tunjuk ajar dan bimbingan kepada saya untuk

menyiapkan projek Kajian Geografi Tempatan ini. Saya jugs mengucapkan terima kasih kepada Pengetua sekolah, telah memberikan kebenaran kepada

kami untuk menjalankan kajian ini slepas waktu sekolah.

Ribuan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada ayah dan ibu yang memberi sokongan dan dorongan untuk

menyiapkan kajian ini. Kepada rakan seperjuangan, saya melahirkan rasa

berbesar hati atas kerjasama semasa melaksanakan kajian ini.

Page 5: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 2 : Pendahuluan

Sebagai calon PMR 2011, saya dimaklumkan membuat keja kursus Geografi. Tajuk kajian pilih ialah Tugasan 1 Pencemaran Alam Sekitar. Saya menjalankan tugasan ini di Taman Seri Bayu , Alor Gajah ,Melaka. Saya memilih kawasan kajian ini kerana adalah tempat tinggal saya. Saya telah tinggal disini selama tujuh tahun dan telah biasa dengan persekitaran serta mengenali penduduk dikawasan ini. Oleh itu, memudahkan saya mendapat maklumat untuk melaksanakan kerja kursus geografi.Tempoh kajian dijalankan ialah bukan Febuari 2011 hingga Julai 2011. Tempoh masa selama 6 bulan ini sangat mencukupi bagi saya untuk siapkan tugasan ini dengan jayanya.

Page 6: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 3 : Objektif kajian

Kerja kursus ini dijalankanbagi memenuhi objektif yang berikut:

I. Mengetahui konsep pencemaran alam sekitar.

II. Mengetahui jenis pencemaran alam sekitar.

III. Menghuraikan punca pencemaran alam sekitar.

IV. Mencari kesan pencemaran alam sekitar.

V. Mencadang untuk mengurangkan kesan pencemaran alam sekitar.

VI. Penerapan nilai atau unsur patriotisme dalam dapatan kajian.

Page 7: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 4 : Kawasan Kajian

Kawasan kajian ialah Taman Seri Bayu,Alor Gajah, Melaka. Kawasan ini terletak dalam daerah Alor Gajah. Pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang disediakan sperti masjid , klinik, balai polis, balai bomba dan pelbagai kemudahan lain yang memberikan keselesaan kepada para penduduk.

Alor Gajah terletak dalam kawasan Melaka. Bandar yang terdekat dengan dengan Taman Seri Bayu ialah Pekan Alor Gajah, Melaka. Jaraknya dari kawasan kajian saya ialah sejauh 3km. pencemaran utama dikawasan ialah pencemaran udara yang sering digunakan .

Page 8: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Kawasan kajian saya meliputi kawasan seluas lebih kurang 1.5 km persegi. Kawasan ini merupakan kawasan tumpuan yang utama kerana ia merupakan pecan untuk penduduk dari 27 buah taman dan kira-kira 50 buah kampung.

Page 9: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 5 : Kaedah kajian

Dalam melaksanakan kerja kursus ini saya telah menggunakan kaedah-kaedah berikut :

1) PemerhatianSaya telah memerhatikan kawasan kajian selama beberapa hari. Melalui pamerhatian saya dapati dapati bahawa kajian ini terdapat beberapa faktor yang menarik pelancong .

2) Temu bualSaya telah menemu bual beberapa orang penduduk termasuklah Pengerusi Taman Bukit Indah.

3) Rujukan Ibubapa Rakan seperjuangan Guru Pengerusi Taman Bukit Indah Penduduk

Page 10: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 6: Dapatan Kajian

VI.1 Konsep pencemaran alam sekitar

Konsep pencemaran sangat bergantung atau bersandar yang telah ditetapkan terhadap sesuatu faktor yang menimbulkan pencemaran itu sendiri.

Pencemaran boleh ditakrifkan sebagai pembuangan benda-benda atau bahan-bahan hasil dari aktiviti manusia ke alam persekitaran menyebabkan terganggunya keselesaan kehidupan manusia.

Menurut Akta Alam Sekitar 1974 yang menyatakan bahawa pencemaran adalah sebarang perubahan samada secara langsung atau tidak langsung kepada sifat-sifat fizik, kimia, atau biologi mana-mana bahagian alam sekeliling kita.

Page 11: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

VI.2 Jenis-jenis pencemaran

Pencemaran dapat diketegorikan dalam disenaraikan kepada pelbagai bentuk:

a) Pencemaran udarab) Pencemaran bunyi c) Pencemaran air d) Pencemaran tanihe) Pencemaran sungai dan kolam

Di kawasan kajian saya didapati berlaku tiga jenis pencemaran iaitu pencemaran udara,air dan bunyi.

Page 12: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Pencemaran udara

Ia berlaku apabila terdapat benda asing dalam kepekatan yang berlebihan yang boleh mengganggu atau membahayakan manusia,tumbuh-tumbuhan,haiwan dan harta benda. Benda asing ini adalah dalam bentuk habuk,asap,jerebu dan gas SPL. Karbon monoksida,nitrogen oksida,hidrokarbon dan sulfur oksida ataupun apa-apa campuran bahan-bahan ini.

Pencemaran air

Ia bermaksud yang berlaku dari segi kandungan keadaan dan warna sehingga tidak sesuai dan akan memberi kesan kepada manusia apabila digunakan. Bahan pencemaran boleh didapati dalam pelbagai bentuk iaitu gas,cecair dan pepejal. Pencemaran ini boleh berlaku dimana-mana sahaja tempat yang berair seperti

Page 13: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

sungai,kolam,tasik dan lautan yang luas. Pencemaran air merupakan pencemaran yang begitu luas kerana boleh didapati diseluruh dunia.

Pencemaran bunyi

Ialah bunyi bising yang keterlaluan sehingga menyakitkan telinga. Pencemaran ini boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu kebisingan selenjar atau mendatar,kebisingan fluktuasi dan bunyi lantunan.

Page 14: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Bab 6.3 : Punca Pencemaran Alam Sekitar di kawasan kajian .

Jika kita lihat tajuk perbincangan ini, ianya merupakan satu tajuk yang meluas dan banyak aspek boleh dibincangkan . Tetapi jika kita renung dan teliti dengan sedalam-dalamnya maka kita dapati satu perkara yang perlu diambil kira adalah pada perkataan 'memerlukan penelitian bersama' .

Berdasarkan kepada isu yang hendak dibincangkan 'memerlukan penelitian bersama' membawa maksud bahawa , isu pencemaran yang merupakan isu global ini perlu dibincangkan, difikirkan dan ditangani bersama-sama di peringkat antarabangsa . Ini adalah kerana masalah pencemaran yang berlaku di seluruh dunia ini pernah, sedang dan akan dialami oleh semua negara . Jadi langkah-langkah bijak perlu dirancangkan bagi mengatasi masalah ini .

Bagaimanakah cara kita hendak menyelesaikan masalah di atas ? Cara kita menjawab atau menyelesaikannya adalah bergantung kepada persepsi kita sendiri terhadap alam sekitar . Ia juga mendedahkan cara hidup kita; adakah cara hidup kita dapat membantu memulihara alam sekitar atau sebaliknya ?

Unit Pendidikan Persatuan Pencinta Alam atau Malaysia Nature Society (MNS) sering menerima pertanyaan tentang apakah cara-cara memulihara alam sekitar yang sepatutnya dilakukan oleh semua pihak . Tidak kurang juga yang menanyakan adakah usaha seorang individu dapat memulihara alam sedangkan masalah-masalah itu telah menjadi semakin rumit .

Page 15: Kerja Kursus Geografi PMR 2011

Jika kita meniliti punca-punca masalah alam sekitar, kita mendapati bahawa kebanyakannya disebabkan oleh permintaan manusia terhadap hasil keluaran industri . Ini membawa kepada masalah tekanan terhadap keupayaan bumi membekalkan ruang dan sumber untuk permintaan ini .

Tekanan terhadap alam sekitar terdiri daripada dua bentuk .

Pertamanya tekanan daripada permintaan terhadap sumber asli seperti bahan api, air dan juga tanah .

Keduanya, ialah sisa industri yang mencemarkan udara dan persekitaran .

Ini menyebabkan berlakunya pencemaran serius secara global seperti kesan rumah hijau, permusnahan ozon dan hujan asid .

Bila kita fikirkan mengenai pencemaran secara global ini, rasanya terlalu sukar untuk seseorang individu itu memperbaiki keadaan . Kita mungkin tertanya-tanya, apakah tindakan seorang individu itu berupaya untuk memberikan apa-apa kesan ? Namun begitu, kita harus sedar bahawa pencemaran yang serius beginilah sebenarnya berpunca daripada tindakan individu juga . Oleh yang demikian, tindakan individu jugalah yang dapat membantu menyelamatkan bumi kita ini .

Page 16: Kerja Kursus Geografi PMR 2011