karangan fakta bengkel gce n 15072006

16
gunakan pendekatan gunakan pendekatan askb askb 2 2 ___________________ ___________________ CARA MUDAH CARA MUDAH menulis menulis Karangan Karangan Fakta Fakta Karangan Fakta Karangan Fakta

Upload: ismailjaafar

Post on 18-Jul-2015

4.702 views

Category:

Education


4 download

TRANSCRIPT

Page 1: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

““gunakan pendekatangunakan pendekatan askbaskb22”” ______________________________________ CARA MUDAH CARA MUDAH menulismenulis

Karangan Karangan FaktaFakta

Karangan FaktaKarangan Fakta

Page 2: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Sila baca …Sila baca …

Contoh Karangan FaktaContoh Karangan FaktaTajuk 1Tajuk 1: : Cara-cara yang diperlukan Cara-cara yang diperlukan

bagi menanamkan minat bagi menanamkan minat membaca dalam jiwa kanak- membaca dalam jiwa kanak-

kanakkanak Tajuk 2Tajuk 2: : Orang cacat patut dibantu. Orang cacat patut dibantu.

Sebagai anggota masyarakat, Sebagai anggota masyarakat, apakah bentuk bantuan yang apakah bentuk bantuan yang patut diberikan?patut diberikan?

Page 3: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Pendekatan Pendekatan askb2askb2

askb2

APA?

SIAPA?

KENAPA?BILA?

BAGAIMANA?

Page 4: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 1: Contoh 1: ‘Thesis Statement’ / Idea ‘Thesis Statement’ / Idea PokokPokok

Tajuk: Tajuk: Disiplin penting bagi Disiplin penting bagi seseorang pelajarseseorang pelajar

Disiplin merupakan peraturan yang Disiplin merupakan peraturan yang penting bagi seseorang pelajar. penting bagi seseorang pelajar. Disiplin yang diterapakan oleh Disiplin yang diterapakan oleh sesebuah sekolah bertujuan untuk sesebuah sekolah bertujuan untuk melahirkan para pelajar yang berguna melahirkan para pelajar yang berguna kepada agama, bangsa, dan negara.kepada agama, bangsa, dan negara.

Page 5: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 2: Contoh 2: ‘Thesis Statement’ / Idea ‘Thesis Statement’ / Idea PokokPokok

Tajuk: Tajuk: Pentingnya semangat Pentingnya semangat kejiranankejiranan

Semangat kejiranan perlu dipupuk Semangat kejiranan perlu dipupuk

dalam masyarakat negara kita yang dalam masyarakat negara kita yang berbilang kaum, iaitu yang berbilang kaum, iaitu yang mengamalkan cara hidup dan agama mengamalkan cara hidup dan agama yang berbeza. Semangat kejiranan ini yang berbeza. Semangat kejiranan ini perlu diamalkan oleh setiap lapisan perlu diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat untuk mewujudkan masyarakat untuk mewujudkan kehidupan yang harmoni.kehidupan yang harmoni.

Page 6: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 3: Contoh 3: ‘Thesis Statement’ / Idea ‘Thesis Statement’ / Idea PokokPokok

Tajuk: Tajuk: Dadah menggugat keamanan Dadah menggugat keamanan negaranegara

Masalah penyalahgunaan dadah Masalah penyalahgunaan dadah

bukan merupakan perkara baharu bukan merupakan perkara baharu dalam kehidupan kita. Masalah dalam kehidupan kita. Masalah tersebut merupakan masalah sejagat tersebut merupakan masalah sejagat yang perlu dibendung segera. yang perlu dibendung segera. Penyalahgunaan dadah yang Penyalahgunaan dadah yang berleluasa membimbangkan pelbagai berleluasa membimbangkan pelbagai lapisan masyarakat.lapisan masyarakat.

Page 7: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 1: Contoh 1: Ayat Inti (Ayat Inti (askb2))

Selain itu, kita juga hendaklah Selain itu, kita juga hendaklah menunjukkan perhatian dan kasih menunjukkan perhatian dan kasih sayang kepada orang tua kitasayang kepada orang tua kita.. (bagaimana(bagaimana?)?) Jika kita bertugas di Jika kita bertugas di rantau orang,pulanglah jika ada rantau orang,pulanglah jika ada kesempatan. Wang ringgit semata-kesempatan. Wang ringgit semata-mata bukanlah noktah sebuah mata bukanlah noktah sebuah kebahagiaan.kebahagiaan.

Page 8: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 2: Contoh 2: Ayat Inti (Ayat Inti (askb2))

Beliau menambah bahawa terdapat Beliau menambah bahawa terdapat permintaan bagi pembantu rumah sambilan permintaan bagi pembantu rumah sambilan pada masa kinipada masa kini.. ((kenapa?)kenapa?) Pembantu rumah Pembantu rumah sambilan dapat memenuhi keperluan sambilan dapat memenuhi keperluan keluarga yang tidak memerlukan pembantu keluarga yang tidak memerlukan pembantu rumah sepenuh masa. Di samping itu, rumah sepenuh masa. Di samping itu, terdapat juga saranan agar pemerintah terdapat juga saranan agar pemerintah menaikkan levi bagi pembantu rumah asing. menaikkan levi bagi pembantu rumah asing. Perkara ini pasti akan memberatkan Perkara ini pasti akan memberatkan sesetengah keluarga yang memerlukan sesetengah keluarga yang memerlukan pembantu rumah sepenuh masa.pembantu rumah sepenuh masa.

Page 9: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 3: Contoh 3: Ayat Inti (Ayat Inti (askb2))

Beliau menambah bahawa terdapat Beliau menambah bahawa terdapat permintaan bagi pembantu rumah sambilan permintaan bagi pembantu rumah sambilan pada masa kinipada masa kini.. ((kenapa?)kenapa?) Pembantu rumah Pembantu rumah sambilan dapat memenuhi keperluan sambilan dapat memenuhi keperluan keluarga yang tidak memerlukan pembantu keluarga yang tidak memerlukan pembantu rumah sepenuh masa. Di samping itu, rumah sepenuh masa. Di samping itu, terdapat juga saranan agar pemerintah terdapat juga saranan agar pemerintah menaikkan levi bagi pembantu rumah asing. menaikkan levi bagi pembantu rumah asing. Perkara ini pasti akan memberatkan Perkara ini pasti akan memberatkan sesetengah keluarga yang memerlukan sesetengah keluarga yang memerlukan pembantu rumah sepenuh masa.pembantu rumah sepenuh masa.

Page 10: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 4: Contoh 4: Ayat Inti (Ayat Inti (askb2))

Dengan membaca surat khabar, Dengan membaca surat khabar,

kita dapat menguasai sesuatu bahasa. kita dapat menguasai sesuatu bahasa. ((bagaimanabagaimana?)?) Bagi mereka yang Bagi mereka yang membaca surat khabar berbahasa membaca surat khabar berbahasa Inggeris, penguasaan mereka dalam Inggeris, penguasaan mereka dalam bahasa tersebut akan meningkat. Jika bahasa tersebut akan meningkat. Jika mereka tidak memahami sesuatu mereka tidak memahami sesuatu perkataan dalam bahasa Inggeris, perkataan dalam bahasa Inggeris, mereka boleh merujuk kamus atau mereka boleh merujuk kamus atau bertanya kepada guru.bertanya kepada guru.

Page 11: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 1: Contoh 1: Penutup Penutup

Jika kita boleh membeli pakaian Jika kita boleh membeli pakaian berjenama mahal, maka sudah tentu berjenama mahal, maka sudah tentu kita boleh membeli surat khabar. Oleh kita boleh membeli surat khabar. Oleh itu, janganlah sayang untuk itu, janganlah sayang untuk mengeluarkan sebahagian kecil mengeluarkan sebahagian kecil daripada wang kita ke arah kebaikan daripada wang kita ke arah kebaikan diri sendiri.diri sendiri.

(pandangan & pendapat)(pandangan & pendapat)

Page 12: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 2: Contoh 2: Penutup Penutup

Jelaslah bahawa disiplin amat Jelaslah bahawa disiplin amat penting bagi seseorang pelajar. Tanpa penting bagi seseorang pelajar. Tanpa disiplin, pihak sekolah dan masyarakat disiplin, pihak sekolah dan masyarakat akan menghadapi masalah yang akan menghadapi masalah yang besar.besar.

(kesimpulan)(kesimpulan)

Page 13: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 3: Contoh 3: Penutup Penutup

Jika masalah pengguguran bayi Jika masalah pengguguran bayi dalam kalangan remaja tidak ditangani dalam kalangan remaja tidak ditangani dengan teliti, saya khuatir kita akan dengan teliti, saya khuatir kita akan melahirkan generasi yang rapuh dan melahirkan generasi yang rapuh dan tidak bermoral.tidak bermoral.

(pandangan & ramalan)(pandangan & ramalan)

Page 14: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Contoh 4: Contoh 4: Penutup Penutup

Nabi SAW ada menyebutkan Nabi SAW ada menyebutkan bahawa orang yang paling bijak itu bahawa orang yang paling bijak itu ialah mereka yang sentiasa mengingat ialah mereka yang sentiasa mengingat akan kematian dan sentiasa bersedia akan kematian dan sentiasa bersedia menghadapinya. Oleh itu, jika remaja menghadapinya. Oleh itu, jika remaja kita berpegangkan pada kata-kata kita berpegangkan pada kata-kata mutiara ini, saya pasti hidup mereka mutiara ini, saya pasti hidup mereka akan lebih terarah.akan lebih terarah.

(nukilan)(nukilan)

Page 15: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

Bingkai Karangan FAKTABingkai Karangan FAKTA

Bingkai / ‘Frame’Karangan FAKTA

Pengenalan / Idea Pokok /‘Thesis Statement’

Ayat inti & huraiannyapada setiap perenggan

Gunakan pendekatan askb2

Kata Penanda Wacana untuk menghubungkanPerenggan (cth: Oleh itu,Walaupun, Pertama, Akibatnya, Justeru itu …

Penutup- Kesimpulan -Pandangan & Pendapat -Ramalan -Nukilan

Page 16: Karangan Fakta Bengkel Gce N 15072006

……

SELESAI

SEMOga BERjaya…