dakwah kita adalah penyelamat-versi 2008

Upload: arkibtarbiah

Post on 06-Apr-2018

232 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

  • 8/3/2019 Dakwah Kita Adalah Penyelamat-Versi 2008

    1/3

    DAKWAH KITA ADALAH DAKWAH KEBANGKITANSEMULA DAN PENYELAMAT

    Kita ditakdirkan hidup di zaman kemerosotan umat yang sangat dahsyat.Aqidah, politik, ekonomi, budaya, sosial, ilmu, harta, mentaliti dll. Beban

    adalah berat. Mesti lakukan dakwah dalam erti kata yang amat luas.

    Peluang Allah hidupkan kita di abad ini, untuk mengulang apa yangdilakukan oleh Nabi sawa dan para sahabat. Dengannya mereka mendapattitle khairukum qarni.

    Apa yang kita mahu?Kita inginkan harta yang akan hancur dan fitnah? (8:28)Kita inginkan pangkat yang akan hilang?Kita mahu bongkak di dunia? Tiada tempat akhirat untuk yangbongkak (28:83)Kita sebenarnya mahu :

    Umum: Bebaskan tanahair Islam dari penjajah, dirikan daulahIslam yang menegakkan semua sistem Islam, menyebarkanIslam ke seluruh dunia. Semua ideologi lain ada negara mereka.Kenapa Islam tiada? Khusus: Kemudian kita mahu membaiki hidup masyarakatIslam, mutu kehidupan, pendidikan, ekonomi, sosial danmembuang penyakit dan jenayah. Agar menjadi negeri umatIslam yang menjadi contoh kepada manusia lain.

    Bagaimana kita akan sampai kepada matlamat ini?

    Ceramah? Buku? Kewangan? Majlis ilmu? Semua ini tidak memadai.Cara/wasilah mana-mana dakwah perubahan tidak boleh kurangdan lebih dari 3 wasilah umum:

    Iman yang mendalam,

    Pembentukan yang rapi dan

    Kerja yang berterusan.

    Wasilah tambahan ialah semua cara yang syarI pelbagai (biasa, luarbiasa, lembut, keras) Mesti dibiasakan dan digunakan.Masalah dan masalah di depan kita:

    Terpaksa berdepan dengan masyarakat yang tidak mahuberubah. Akan ada orang yang memandang remeh kerja ini danmenganggap tidak mampu merubah. Mampukah ubah ekonomilain dari yang ada? Dakwah ini belum dikenali. Bila manusia mula mengenaliakan berlaku cubaan yang sengit. Pada masa itulah, kitasebenarnya mula menjejaki tapak-tapak penjalani dakwah awalIslam, bukan sekarang ! Sekarang perlukan persediaan Kejahilan orang ramai terhadap Islam, ulama dan orangagama yang memahami Islam tradisional, orang besar dan kaya

    yang dengki dan semua kerajaan-kerajaan dan negara-negaraakan menentang bila mereka tahu.

    1

  • 8/3/2019 Dakwah Kita Adalah Penyelamat-Versi 2008

    2/3

    Fasa tohmahan, fitnah akan terjadi. Penjara, siksaan danpengusiran mesti berlaku. Bersedialah ! (2:214) Ketetapan Allah akan berlaku : (61:10-14). Adakah kita akanterus menjadi ansarullah? (lihat lampiran)

    Tetapi amat-amat yakin bahawa kita akan tetap berjaya akhirnya.

    Kenapa?, kerana: Kita membawa dakwah terbaik, terkuat dan paling adil(2:138). Keperluan manusia kepada Islam. Dunia dan alam ini telahdisediakan Allah untuk menerima Islam. Kesucian niat kita. Kita tidak ada kepentingan duniawi. Pertolongan Allah pasti untuk kita (30:47)

    Apa yang perlu kita buat sekarang? Perlu segera kita: Menyahut seruan (8:24)

    Mengukuh fikrah dan kesatuan.

    Bekerja bersungguh-sungguh

    : .

    . ...

    !

    . Kita bukan parti politik, bukan badan kebajikan ataupersatuan terhad. Kita adalah roh baru untuk ummat manusia.

    Dakwah kita adalah Islam dan politik sebahagian darinya.

    Kita bukan golongan penentang, tetapi kita akanmempertahankan hak kita untuk menyampaikan dakwah Allah inikepada semua hamba Allah !

    Kerja kita sekarang: Beriman betul-betul mantap dan jangan takut pada sesiapa pun.Laksanakan kewajiban Islam peribadi masing-masing.

    Mantapkan akhlaq tingkahlaku dan bangga dengan Islam kita

    2

  • 8/3/2019 Dakwah Kita Adalah Penyelamat-Versi 2008

    3/3