bilangan 14 issn no - 3421 pp9842/4/97 jun 2004 · 2017-02-06 · pertanian pada januari 2004...

32
BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004

Upload: others

Post on 12-Jan-2020

3 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004

Page 2: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Kementerian Pertanian Dan Industri AsasTani di bawah kepimpinan Y.B. Tan Sri Dato’Haji Muhyiddin bin Haji Mohd. Yassinberusaha mentransformasikan bidangpertanian negara melalui kerjasama semuaagensi-agensi dibawahnya. Penekananterhadap sub-sektor pertanian sepertiindustri asas tani akan ditingkatkan keranaia akan menjadikan bidang pertanian terusberkembang tanpa bergantung kepadaproduk asas. Selain menjana pendapatannegara, pendapatan para peladang,penternak dan nelayan kita juga akan dapatmengurangkan pergantungan importmakanan dari negara luar.

Semangat dan kesungguhan Y.B. Menterijuga terbukti apabila beliau kerap kali turunpadang bagi melihat sendiri perkembangandan kedudukan sesuatu projek itu. Iniharuslah diambil kira dan dipandang sebagaisatu penghormatan terhadap bidangpertanian khususnya warga peladang,penternak dan nelayan.

Bagi merialisasikan hasrat murni ini jurangpemisah taraf kehidupan petani danmasyarakat bandar harus dikikiskan supayaminat golong belia terhadap sektorpertanian akan meningkat. Sokongangolongan belia terhadap sektor pertanianamat diperlukan kerana golongan inimempunyai tenaga dan pemikiran yangboleh digunakan pada masa hadapanselaras dengan misi pucuk pimpinan negarakita iaitu ‘Cemerlang, Gemilang danTerbilang’.

Namun semua kejayaan itu tidak akandikecapi jika tidak dirancang dan dijalankanmengikut susun atur dan disulami denganusaha. Ini akan terjadi jika semua pihakmemainkan peranan menyumbang tenagadan idea juga amat diperlukan. Bak sepohonpokok akan berbuah lebat dan enak isinyajika ia daripada biji benih yang baik, tetapisebaik mana biji benih itu jika tiadapenjagaan yang betul dan rapi maka akansusutlah hasilnya. Insya Allah.

Page 3: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk
Page 4: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Perlantikan Y.B. Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddinbin Haji Mohd. Yassin sebagai MenteriPertanian pada Januar i 2004 semasarombakan kecil kabinet, manakala MenteriPertanian Dan Industri Asas Tani selepasPilihanraya Umum Ke-11 membawa harapanbesar kepada sektor pertanian.

Beliau memberi suntikan baru dalammenentukan hala tuju Dasar Pertanian NegaraKe Tiga (DPN3) agar berjalan lancar danmencapai matlamat yang ditetapkan. Terutamameningkatkan taraf hidup masyarakat peladang,penternak dan nelayan.

Sektor pertanian kini mendapat perhatian seriusdaripada kerajaan. Ini terbukti apabila kerajaanmenetapkan sektor pertanian sebagaipenyumbang ekonomi ketiga terpenting selepaspembuatan dan perkhidmatan.

Negara masih dibelenggu masalah imbanganpengeluaran makanan dalam negara apabila kosimport makanan negara masih lagi tinggiberbanding eksport. Pada 2002, negaramengimport barangan makanan bernilaiRM12.43 bilion, meningkat daripada RM11.89bilion pada 2001.

Bagaimanapun nilai eksport pertanianmenunjukkan peningkatan pada 2002 kepadaRM7.42 bilion berbanding RM6.42 pada 2000.Manakala defisit eksport makanan berkurangandaripada 0.55 peratus pada 2001 kepada 5.01peratus pada 2002. Kadar peningkatan importberkurangan berbanding eksport dan jika iaberkekalan, negara akan menjadi pengeksportmakanan menjelang 2010.

Sebenarnya usaha memantapkan danmemfokuskan usaha berkenaan sudah dibuatsejak awal lagi oleh Menteri Pertanian terdahuludengan menetapkan tiga strategi utama iaitutransformasi pertanian, pemindahan teknologidan penglibatan pihak swasta dalam bidangpertanian.

Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin akan memacusektor pertanian ke arah lebih cemerlang,gemilang dan terbilang dalam usaha-usaha yangdijalankan bagi menjadikan sektor tersebutsebagai industri moden, dinamik dan kompetitif.

Bagi merealisasikan hasrat tersebut KementerianPertanian Dan Industri Asas Tani mewujudkankawasan Taman Kekal Pengeluaran Makanan(TKPM) dengan kerjasama kerajaan negeri untuk

Oleh : Rozai (Ibu Pejabat LPP)

Page 5: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

mewartakan tanah khusus untuk tujuan itu bagimemastikan pengeluaran makanan dalamnegara dapat dipertingkatkan. Zon IndustriAkuakultur untuk pembangunan akuakultur yangmeliputi aktiviti pengeluaran, pemprosesan,penggredan dan pembungkusan diperkenalkansupaya dapat berdaya saing dengan aktivitipertanian yang lain.

Dalam menjana pengeluaran makanan,Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tanitelah mempelbagaikan program denganmenekankan beberapa projek termasuk projekberkelompok, dusun nukleus, padi 10 tan, beliatani, integrasi lembu dalam ladang kelapa sawit,lembu feedlot dan pembangunan tanah terbiar.Di samping itu pembangunan dan penyelidikan(R&D) akan terus dipergiat bagi menghasilkanteknologi baru dalam bidang pertanian dandipindahkan ke ladang untuk dipraktikan olehpara peladang di seluruh negara.

Dalam usaha membangunkan industripenternakan, Jabatan Perkhidmatan Haiwan(JPH) diberi peruntukan RM100.52 juta untuktempoh Rancangan Malaysia Kelapan (RMK 8)meliputi empat bidang utama iaitu pengeluarandaging secara integrasi, transformasipenternakan secara komersil, pelaksanaansistem kualiti dan keselamatan makanan.

Mengenai penangkapan ikan pula, perananLembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) danJabatan Perikanan sedang dipertingkatkan.Namun, perbelanjaan untuk mengimport ikanyang tinggi terus berlaku kerana pengusaha ataunelayan tempatan kurang pengetahuan dalamselok belok perikanan laut dalam yangmenghasilkan pulangan tinggi.

Satu langkah akan diambil bagi mendidikpengusaha tempatan menerokai bidangtersebut. Bagi tujuan itu permit laut dalam secarasewa telah dikeluarkan kepada pengusahatempatan. Kini usaha sedang dijalankan olehJabatan Perikanan melalui ProgramPembangunan Nakhoda untuk nelayan tempatanmenceburi bidang penangkapan laut dalamsecara komersil.

LKIM akan meningkatkan bantuan kemahirankepakaran bagi melahirkan nelayan moden

“Kerajaanmenetapkan sektor pertaniansebagai penyumbang ekonomi

ketiga terpenting selepaspembuatan danperkhidmatan”

Hanya projek yang berdaya maju sahaja akan diberikeutamaan untuk dikomersilkan atau dijalankansecara usahasama dengan pihak swasta.

Page 6: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

termasuk untuk meneroka perikanan laut dalam,memperbaiki sistem pasaran dan nilai tambahbagi hasil perikanan. Kini, hasil perikanan negarabernilai RM5 bilion tetapi ini hanya 20 peratusdaripada potensi yang boleh diperoleh.

Kerajaan melalui Kementerian Pertanian danIndustri Asas Tani akan menubuhkan PanelPenasihat Pertanian Negara bagi membantumemajukan lagi sektor pertanian. PenubuhanPanel Penasihat tersebut bertujuanmencergaskan sektor pertanian sekali gusmenjadikannya enjin ekonomi negara. Panel ituakan dianggotai 20 pakar daripada pelbagaibidang pertanian bagi mengenal pastikelemahan dan halangan yang dihadapi sektorpertanian negara serta mencari jalanmenanganinya.

Pembangunan Satu Industri Satu Kampung yangdicanangkan oleh Y.B. Menteri akan diberikeutamaan. Agensi di bawah kementerianseperti Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP),Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM),Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) dan

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) diberitanggungjawab memainkan peranan pentingbagi merealisasikan wawasan Menteri Pertaniandan Industri Asas Tani. Banyak peranan yangakan dilakukan oleh LPP terutama dalam sektorperladangan, penternakan dan pemprosesanmakanan.

Penglibatan yang menyeluruh LPP dalam kontekstersebut bertujuan untuk meningkatkan tarafhidup petani selaras dengan perkembanganteknologi masa kini. Antara tugas-tugas secaralangsung yang akan diberi keutamaan oleh LPPialah:

Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu(KADA) akan diminta untukmenggerakkan pengeluaran produkyang berasaskan pertanian agardikomersilkan bagi menambahkanpendapatan golongan peladang,penternak dan nelayan.

“Lembaga Pertubuhan Peladang(LPP) diberi tanggungjawabmemainkan peranan pentingbagi merealisasikan wawasan

Menteri Pertanian danIndustri Asas Tani.”

Page 7: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

i. Mempertingkatkan modul kursusyang sesuai bagi meningkatkankemahiran (skill) peladang-peladang.

ii. Mendapatkan data ahli-ahli yangtelah diberi kursus oleh LPP, JabatanPertanian, MARDI dan Jabatan/Agensi lain.

iii. Mengkaji asas agihan peruntukanpembangunan kepada PP denganmengambilkira yang sudah dapat/belum dapat/yang memerlukan.

iv. Mengumpul maklumat mengenaiperuntukan-peruntukan yangditerima oleh PP daripada LPP dandaripada Kementerian/Jabatan/Agensi lain (termasuk KPLB).

v. Mengukuhkan Projek-projek Perdanasupaya ia mampan (sustainable).

vi. Membuat kajian ke atas ZPM Johorbagi memastikan kawasan yangsesuai dan berdaya maju sahajadiusahakan.

vii. Beri penekanan bagi meningkatkanpenyertaan syarikat-syarikat swasta

dalam pelaksanaan projek-projek PPberasaskan perladangan kontrak.

viii. Mengadakan bahagian khas yangmemberi tumpuan kepada IndustriAsas Tani.

ix. Mengkaji semula syarat-syaratkemasukan/menjadi ahli dan syarat-syarat memegang jawatan dalam PP.

x. Mengkaji semula undang-undang/peraturan PP supaya faedah daripadaPP boleh diterima terus oleh ahli-ahli.

xi. Melantik juruperunding untukmengkaji peluang menambah modalbagi PPNJ dengan mengeksplotasisumber aset-aset yang sedia ada.

xii. LPP/Pendaftar PP diminta untukmelihat/mengkaji persembahanakaun PP di mana sumbangankerajaan dipermodalkan iaitu satupersembahan pulangan ke atasmodal termasuk sumbangan bantuankerajaan.

Peruntukan kewangan dalampembangunan sektor pertanian akandipertimbangkan berasaskan empatgaris panduan iaitu sektor pertanianmampu menjana pertambahanpelaburan, peruntukan disalur teruskepada kumpulan sasar, peningkatanpengeluaran makanan akanmengurangkan pertukaran wang asingdan pertanian mempunyai potensisebagai satu jentera pertumbuhanekonomi negara.

Usaha kerajaan mentransformasikansektor pertanian dilakukan melaluipemindaan teknologi dan penglibatanpihak swasta dalam projek pertanian.

Page 8: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Pengurusan masa adalah penting dalamkehidupan seharian kita, kerana ia adalahasset yang bernilai dan merupakan sumberyang paling licik untuk dikawal. Setiap orangmempunyai peruntukan masa yang samaiaitu 1,440 minit atau 24 jam sehari, 10,080minit seminggu dan 525,600 minit setahun.Sayangnya masa tidak boleh diulang dandiganti malah semua orang mempunyaimasa yang sama. Ia menjaditanggungjawab kita bagaimana memenuhimasa yang ada supaya apa yang dilakukanberkualiti dan tidak berlaku pembaziranmasa tanpa perkara-perkara yangberfaedah.

Manusia di dunia ini banyak bergantung kepada masa bagimenentukan corak kehidupan yang dilalui sehingga saatkematian. Masa berjalan begitu pantas dan ada setengah orangberkata “Saya tidak terkejar masa. tidak ada masa, dan hariini saya tidak ada cukup masa”. Apakah kata-kata itu benar?

Sebenarnya itu adalah alasan bagi mereka yang tidak dapatmenguruskan masa harian mereka dengan betul. Orang yangcekap biasanya merancang masa mereka terlebih dahulu dalammelakukan apajua pekerjaan dan kehidupan harian mereka.

Di pertubuhan peladang (PP), kakitangan yang bertugas dikaunter dengan menunggu pelanggan datangberurusan, tanpa disedari kita telah banyak melakukan pembaziran masa. Masa yang terbiar itu bolehdiisi dengan aktiviti yang berfaedah dan berguna bagi kegunaan PP atau diri sendiri.

Kebanyakan orang tidak berkebolehan mengurus aktiviti mengikut masa yang dimiliki menyebabkanmasa terbuang begitu sahaja tanpa aktiviti. Sesungguhnya dalam kehidupan kita hanya mempunyai

Oleh : Haji Abdul Wahab bin Abdullah

Aktiviti yang dirancang dapat menghindar daripadamelakukan perkara yang sama secara berulang danmengakibatkan pembaziran masa.

Page 9: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

dua pilihan sama ada kita menggunakannya ataumembazirkannya. Masa kelihatan bernilai jika kitagunakan untuk melakukan sesuatu tugas yangberkesan dan bagitu sebaliknya.

Dalam isu pembaziran masa, kita boleh lihatkepada aktiviti yang sering kita lakukan danmengenalpasti terhadap pembaziran masa yangberlaku. Setelah itu kita cuba berusaha bagimengatasi perbuatan pembaziran masa itukepada kerja-kerja yang lebih produktif.Sesungguhnya manusia ini sama sahaja diseluruh dunia dengan banyak melakukanpembaziran masa tanpa disedari.

Peter Draker dalam bukunya berjudul TheEffective Executive menerangkan sekiranya kitaboleh mendapat dua atau tiga jam masa kualitisetiap hari dan gunakannya untuk kerja yangmempunyai keutamaan yang tinggi bagimenghasilkan kerja yang berkesan, kita boleh

tanggungjawab untuk menjadikan orang lainproduktif.

Untuk menilai pembaziran masa yang seringdilakukan, di bawah ini diterangkan tujuh perkarapenyumbang kepada pembaziran masa yangpaling utama sepertimana dikenal pasti oleh AleeMackenzie dalam bukunya The Time Trap.

Kurang perancangan dalam aktivitikehidupan atau tugasan barian

Perkara baik untuk menguruskan kehidupan kitaialah dengan merancang kerja. Kawalan bermuladengan perancangan jadual dan kebolehanmengawal diri sebelum boleh mengawal apayang kita lakukan dalam kehidupan ataupekerjaan. Kepandaian dalam meramalkansesuatu kejadian yang akan berlaku bolehmembantu kita menggunakan masa denganbetul. Dalam hal ini kita kena merancang untukmenguruskan perkara yang ingin dilakukansupaya mencapai hasil kerja berkesan.

Sebagai contoh, kita perlu merancang jikahendak memulakan sesuatu perjalanan agartidak terperangkap dalam kesesakan jalan rayamenyebabkan lewat tiba ke destinasi.Kadangkala perjalanan yang dekat pun bolehmengambil masa lama jika tidak dirancangdengan teliti dan akan menyebabkan pembaziranmasa. Setiap jenis pekerjaan sama adaseorang pegawai atau peladang kitakena merancang tugasan sebelum

menjadi orang yangpaling berjaya. Dalamerti kata lain kita tidakmempunyai pil ihantentang bagaimanahendak menggunakanmasa kerana ia seringmelibatkan orang lain.Ini bermakna oranglain atau pelangganm e m e r l u k a nsumbangan kita untukmembolehkan merekajuga bertindak. Setiaporang mempunyai

Tumpuan terhadap kerjayang dijalankan akanmenghasilkan kualiti kerjadan memberi imej baikkepada organisasi.

Page 10: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

perlaksanaan supaya penghasilan kerja kitamenepati masa dan memperoleh hasil.

Suka membuat kerja pada saat akhir

Kebanyakan kita suka mewujudkan krisisdalaman sama ada dengan rakan atau dalamdiri sendiri. Kenapa kurang sekali orang mahumemulakan sesuatu kerja dengan segera, tetapigemar pula untuk menanti hingga kesaat akhir.Kita sebenarnya lupa bahawa masa selalunyaterhad, sedangkan kerja tidak sedemikiansifatnya. Kita sering berada dalam suasana leka.Oleh itu amat penting sekali bagi kita membuatkerja secara berjadual dan menetapkan“deadline” atau “To do list” bagi menetapkansasaran masa untuk menyelesaikan sesuatutugasan itu. Jangan tunggu sesuatu pekerjaanitu disaat akhir kerana ia akan menyumbangkepada krisis dan memberi kesan terhadappembaziran masa dan meningkat kos operasi.

Membuat kerja yang berulang-ulang

Seringkali kita melihat ada orang berulang kalidalam sehari pergi ke tempat mesin fotostat,kerana membuat salinan. Begitu juga ada orangmembuat kerja yang sama tetapi berulang danterpedaya dengan keadaan. Oleh itu untukmengurangkan masa yang dibazirkan,seharusnya perkara ini dijadikan peraturan.Apabila sesuatu kegiatan kerja itu sudah menjadisistem, sebahagian besar daripada kerja tersebutmungkin dikurangkan dan dapat mengurangkanmasa dan menjimatkan tenaga.

Ganggunan telefon

Pernah orang berkata, “setiap kali sayahendak membuat sesuatu, telefonpun akan berdering”. Telefonadalah sejenis alat komunikasiyang sangat berguna, tetapiadakalanya dia menjadi alatpencuri masa yang paling besardi dunia. Sekiranya kitamembiarkan telefon bebasmenganggu kita, pastinya masalahkerja kita tidak akan selesai. Faktor initerkecuali kepada mereka yang bekerjasebagai telefonis. Oleh itu peraturan perludibuat supaya seorang kakitangan dilantik

khas untuk menjawab setiap panggilan masukdan mengambil pesanan atau sekiranya kita perlumenjawab panggilan yang ditujukan kepada kita,jawab dalam masa yang paling singkattempohnya. Matikan telefon bimbit sekiranya kitamenghadiri mesyuarat, sedang mengadakanperbincangan atau sedang melakukan tugasanpenting supaya tiada gangguan. Meskipuntelefon itu penting tetapi kadangkala ia bolehmenyebabkan urusan kerja terganggu disamping merampas masa dan wang kita dengancara yang tidak disedari.

Tiada pengagihan kerja

Kita perlu menerima hakikat bahawa masaadalah terhad, manakala kerja tidak terhad. Inibermakna ada kerja-kerja yang tidak dapatdiselesaikan dalam masa tertentu. Kita harusingat adakala kerja yang tidak dapat diselesaikanitu merupakan tugas penting yang mempunyaikeutamaan tinggi kepada organisasi dan jikadibiarkan boleh menjejaskan kerjaya kita. Olehitu kita kena membuat pengagihan kerja kepadaorang lain agar dapat diselesaikan dalam masayang ditetapkan. Di sini semangat kerjaberpasukan adalah penting bagi mencapaimatlamat organisasi. Konsep Kumpulanmeningkat mutu kerja atau KMK pentingdilaksanakan agar amalan berat sama dipikul,ringan sama dijinjing dijadikan suatu budayakerja di mana sahaja bagi mengelakkanpembaziran masa.

Page 11: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Kegagalan mengurus diri sendiri

Kegagalan mengurus diri tidak mudah diatasi danakan menghadkan sumbangan terhadapkehidupan dan kerjaya. Mereka yang gagalmenguruskan diri sendiri akan menjejaskan masadan penghalang untuk lebih berjaya. Kelewatandatang ketempat kerja menjadikan kita tidakcekap, penyeliaan turut terjejas dan produktivititidak meningkat. Jikalau kegagalan mengurusdiri berlaku dalam kehidupan, banyak kerjamungkin terbengkalai. Kita hendaklah berfikiranpositif dan menjadikan masa itu amat berhargaserta mengamalkan disiplin. Kita hendaklahmeletakkan tanggungjawab untuk menguruskansemua pekerjaandengan betul terlebihdahulu dan beranimengatakan “tidak”bagi perkara yang bolehmembazirkan masa.

Tidak tegas dan suka bertangguh

Sikap suka bertangguh adalah pembaziran masayang besar dan penyebab utama penurunanprestasi kerja. Pepatah ada mengatakan sukabertangguh, kerja tidak jadi. Kebanyakan kitasuka mengambil jalan mudah denganmenangguh kerja di pejabat. Kalau di ladangtunggu esok, kalau di rumah pula waktu pagi,tunggu petang, kadang-kadang kerja senang punkita kata “tak apa, nanti saya buatlah”.Sebahagian besar daripada masalah sukamenangguh kerja berpunca daripada diri sendiridan tabiat tidak tegas terhadap sesuatu kerja.Sifat ini boleh dihindar sekiranya kita mempunyai

kehendak dan keazaman untuk lakukan dalammasa yang ada agar pembaziran masa tidakberlaku.

Kesimpulan

Semua pembaziran masa yang dinyatakan di atasterletak dalam kawalan kita dan berpuncadaripada diri sendiri. Terimalah hakikat bahawamasa itu sangat berharga dan ia bolehmempengaruhi kehidupan seharian kita. Disamping itu Islam mengajar kita supaya tidakmelakukan pembaziran masa dan memenuhimasa dengan amalan yang baik. Oleh itu marilahkita bersama memerangi tabiat pembaziran masadengan mengubah sikap dan disiplin pada dirike arah yang lebih baik.

Konsep Kumpulan meningkat mutu kerja atau KMKpenting dilaksanakan agar amalan berat sama dipikul,ringan sama dijinjing dijadikan suatu budaya kerja.

Page 12: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Perkembangan terkini akan menggelapkan masadepan Pertubuhan Peladang jika masih merasaselesa dengan keadaan sekarang dan tidakberusaha membuat sebarang percaturanstrategik atau anjakan paradigma seiring denganarus pembangunan dunia. Per-tubuhan Peladang dilihat bolehdigerakkan untuk berperanansebagai peneraju pembangunandi kawasan luar bandar atasandaian ia organisasi akar umbiyang ter-sebar luas dan di-anggotai oleh peladang seluruhnegara dan mempunyai fungsisosioekonomi terhadappembangunan negara.

Bagi tujuan melakukan anjakanparadigma, PertubuhanPeladang harusberani keluard a r i p a d abelenggu masalampau dano r g a n i s a s ib e r s i f a ts e t e m p a tk e p a d aorganisasiyang ber-w i b a w a ,dinamik danberkeyakinantinggi sertaa k t i v i t i n y am e l e p a s is e m p a d a ndaerah, negeri dannegara.

Untuk mencapai hasrat ini,adalah disarankan Pertubuhan Peladangmelakukan percaturan strategik atau anjakan

Oleh : Haji Syafuddin Tan Abdullah (LPP Kedah)

paradigma dengan mengambil langkah- langkahberikut:

i) Pertubuhan Peladang harus melakukananjakan pembangunan kepimpinan dengancara mewujudkan barisan kepim-

pinan yang

Perubahan teknologiterhadap sektor per-tanian mesti dikuasaioleh pertubuhan agardapat bersaing di-peringkat global.

Page 13: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

berakhlak mulia, berwibawa, berpengetahu-a n ,berpengalaman, dinamik dan berke-

yakinan tinggi dalam usaha melahirkanorganisasi bertaraf ‘good governance’.

ii) Pertubuhan Peladang harus menjadi organi-sasi yang bersifat ‘inventing’ iaitu bukansahaja mengeluarkan produk berkualiti tinggibertaraf ISO tetapi juga melahirkan usaha-wan peladang bertaraf kelas dunia.

iii) Pertubuhan Peladang harus menjalinkerjasama dengan rakan perniagaan yangmantap sebagai asas yang kukuh bagitujuan menghapuskan imej pasarankampung dan berupaya bersaing di pasaranglobal.

iv) Pertubuhan Peladang harus menguasaifaktor ‘enabling’ terkini seperti kemahirandan pengetahuan teknologi maklumat,pengeluaran, pemasaran, bioteknologi dan

R & D sebagai asas untuk bersaing di-peringkat global.

v) Pertubuhan Peladang harus muncul sebagaipeneraju pembangunan di kawasan luarbandar dan membantu mengintegrasikanekonomi luar bandar dan bandar dengan caramemasarkan produk luar bandar ke pasaranglobal dan membawa masuk pelaburandaripada luar.

vi) Pertubuhan Peladang harus menjadi organi-sasi yang anjal (flexible) yang mampu untukberubah dengan cepat mengikut peredaranmasa.

vii) Pertubuhan Peladang harus menjadi organi-sasi yang berupaya memupuk budaya‘learning organization’ yang sentiasa dapatmeningkatkan kemahiran,pengetahuan danmengubah sikap ahli peladang.

viii)Pertubuhan Peladang harus meng-amalkan pendekatan ‘participatory’yang melibatkan kumpulan sasardalam membuat perancangan dankeputusan.

ix) Pertubuhan Peladang harus menjadiorganisasi idola yang menjadi ikutandan pendorong kepada peladanguntuk bergerak maju dalam pem-bangunan.

x) Pertubuhan Peladang harus menjadiorganisasi contoh mengamalkanstrategi pemeliharaan alam sekitar

dalam membangunkan sektor pertanian.

Pertubuhan Peladang harus membuat persiapanawal dari sekarang untuk menghadapi pelbagaikemungkinan baru yang sememangnya sukardiramalkan. Langkah penting yang harusdilakukan oleh semua pihak dalam LPP/PP ialahmengalihkan fokus kepada paradigmapembangunan yang baru dan seterusnya prihatinterhadap tuntutan semasa dan masa depan.Usaha untuk memperkasakan organisasi PPharus dilakukan secara berterusan supaya iatetap dan terus releven dalam aruspembangunan pertanian global.

Pertubuhan Peladangharus melakukananjakan pembangunankepimpinan dengancara mewujudkanbarisan kepimpinanyang berwibawa.

Page 14: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Kegiatan akuakultur pada masa kini semakinmendapat perhatian usahawan yangkebanyakannya diusahakan secara komersil.Bidang akuakultur bukan sahaja tertumpu kepadaternakan ikan, udang dan ikan hiasan tetapiterdapat juga usahawan yang menjalankan projekpembenihan ikan (Hatchery).

Encik Mokhtar bin Hamzah, 56 tahun dari Bt. 15,Lenggeng, Negeri Sembilan merupakan seorangusahawan yang telah lama mengusahakan projekpembenihan ikan. Ahli Pertubuhan PeladangKawasan (PPK) Sri Kelana Lenggeng ini mulamengusahanya secara sambilan semasa masihberkhidmat di Kementerian Pertahanan pada tahun1978 seluas 0.8 hektar dengan 60 buah kolamdengan modal sendiri. Oleh kerana minat yangmendalam beliau mengambil keputusan untukbersara pilihan pada tahun 1997 danmengusahakan projek tersebut sepenuh masa.Antara jenis ikan yang dihasilkan pada peringkatpermulaan ialah keli, tilapia dan ikan hiasan.

Atas inisiatif sendiri beliau telah menubuhkansyarikat Masbahal Aquatic yang dikendalikan olehtiga orang anaknya dan dibantu oleh seorangpekerja. Berbekalkan pinjaman daripada BankPertanian dan Bank Rakyat pada tahun 1998 projektelah dikembangkan dengan menambah bilangankolam kepada 83 buah. Sehingga kini sebanyakRM150,000 telah dilaburkan bagi memastikanprojek berjalan lancar. Lembaga PertubuhanPeladang melalui Skim Pembangunan Usahawantelah menyalurkan pinjaman sebanyak RM25,000

untuk penambahbaikan agar mencapai matlamatprojek. Antara matlamat projek ialah:

• Memenuhi pemintaan ikan air tawar dan hiasanbagi peringkat domestik yang kian meningkatserta memperkenalkan dan mengembangkanrangkaian diperingkat antarabangsa.

• Membawa pembaharuan kearah penternakanmoden dan berteknologi bagi menghadapisaingan globalisasi.

• Memajukan dan mem-bangunkan industriperikanan di Malaysiabagi mencapai mat-lamat kerajaan sertamerealisasikanrancangan pem-bangunan ekonominegara.

• Membangunkanhasil produk

Oleh : Rozai (Ibu Pejabat LPP)

En. Mokhtar bin Hamzah, pemilikMasbahal Aquatic.

Page 15: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

berkonsep halal, suci dan berkualiti bagipengguna-pengguna.• Membentuk dan membangunkan rangkaian-

rangkaian perniagaan diserata pelusuk negaradan antarabangsa.

• Memproses dan mengeluarkan pelet untukpasaran dosmestik.

Manakala produk dan perkhidmatan yang diberioleh syarikat adalah:

• Membekalkan benih ikan air tawar dan ikanhiasan untuk jualan kepada penternak-penternak lain di sekitar Negeri Sembilan,Selangor dan Johor.

• Memasarkan ikan keli dan tilapia untukpasaran tempatan.

• Juru perunding pengurusan teknikalpenternakan yang bersistematik kepada

manusia di dunia berusaha untukmengubah kehidupan bukan hanyamengharap rezeki datang begitu sahaja.Memandangkan tiada lagi golonganbumiputera yang berkecimpung dalambidang tersebut, beliau memberanikandiri mengusahakannya secara sambilan.

Dalam usaha menambah pengetahuan,Mokhtar mengikuti pelbagai kursus dan

penternak-penternak baru dankumpulan vendor.

Menceritakan bagaimanatimbulnya idea untukmenubuhkan syarikat tersebut,beliau menegaskan adalahmenjadi tanggungjawab setiap

mendapatkan khidmat nasihat dalam pembiakanbenih ikan daripada Jabatan Perikanan dan PusatPenyelidikan Perikanan. Minatnya terus mendalamdisebabkan perkembangan teknologi dari masa kemasa di samping usaha yang dijalankan perlumendapat pemerhatian yang berterusan bukanhanya bergantung pada teori tanpa praktikal.

Berbagai keperluan terlebih dahulu disediakansebelum kerja-kerja dapat dijalankan. Sumber airmerupakan keperluan yang utama dalammengusahakan projek pembenihan ikan ini. Olehkerana kawasan projek terletak di kawasan tinggi,kesukaran untuk mendapatkan sumber air diatasidengan membina kolam takungan berukuran 30kaki x 30 kaki termasuk dua perigi yangkeluasannya 3 kaki X 3 kaki.

Sebanyak 15 buah kolam konkrit yang berukuran10 kaki lebar x 20 kaki panjang x 2½ tinggidengan keluasan tapak 150 panjang X 20 lebardigunakan untuk menyimpan induk ikan.

Teknologi yang ada diubah mengikutkesesuaian dan kemudahan tempatpembiakan.

Pembenihan ikan Masbahal Aquatic yangterletak di Lenggeng, Negeri Sembilan.

Page 16: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Manakala 15 buah kolam lagi yang beukuran 10’ x15’ x 1’ dengan keluasan tapak 80’ x 34’ dan duatangki untuk simpanan air disediakan sebagaitempat penetasan bagi ikan. Di sini telur ikan akanmengambil masa selama lima hari untuk menetas.Bagi menampung permintaan yang tinggi padasatu-satu masa 10 buah tangki fibre yang bersaiz5’ x 4’ x 2’ dikhaskan untuk penetasan benih ikankeli.

Lapan buah kolam berukuran 20’ x 10’ x 3’ dengankeluasan tapak 40’ x 40’ disediakan sebagai tempatasuhan ikan tilapia, manakala sebanyak 15 buahkolam lagi dengan ukuran 15’ x 10’ dan keluasan100’ x 45’ digunakan untuk mengasuh ikan keli.Proses asuhan ikan keli dilakukan berperingkatmengikut saiz permintaan. Bagi pembesarankepada saiz lima inci, anak ikan keli diasuh ditempatberukuran 40’ X 10’ X 3’ dan keluasan tapak 100’X 40’ dengan 10 buah kolam.

Penghasilan anak ikan hiasan yang bermutudaripada induk yang matang dilakukan ditempatberasingan untuk tujuan penetasan dan asuhan.Sepuluh buah kolam yang berukuran 15’ x 5’ x 2’digunakan sebagai tempat penetasan. Sebuahrumah akuarium dengan keluasan tapak 100’ x25’ dibina yang boleh memuatkan 200 buahakuarium pelbagai saiz untuk tempat asuhansebelum dipasarkan.

Bagi menjamin benih ikan yang dipasarkanterhindar dari-pada penyakit, lapan buah kolambersaiz 10’ x 20’ X 3’ digunakan bagimerawat anak ikan yangd ikena lpas t i

berpenyakit. Anak ikan yang berpenyakit akandikuarantin untuk jangkamasa tertentu untuktujuan pemulihan dan dipastikan benar-benar sihatsebelum dipasarkan. Langkah ini bertujuanmenghalang penternak mengalami kerugiansemasa menternak disebabkan benih ikan yangtidak sihat.

Untuk memastikan tumbesaran ikan mencapaitahap yang dikehendak, pemantauan terhadapkebersihan, bekalan dan kualiti air sertapermakanan diutamakan. Tugas memberi makananak ikan dan membersih kolam dilakukan olehpekerja, manakala anak beliau ditugaskanmengawal bekalan dan kualiti air.

Menurut beliau, projek pembenihan ikan yangdiusahakan tidak terlepas daripada masalah.

Kadangkala masalah yang dihadapi akanmenjadi sukar jika tidak diatasi dari

Kebersihan kolam dankualiti air diutamakanbagi memastikan tum-besaran anak ikan tidakterganggu.

Page 17: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

peringkat awal. Antara masalah yang seringdihadapi oleh beliau ialah:

• Kekurangan peralatan dan infrastukturuntuk R&D bagi kajiselidik penyakit danpembangunan pengeluaran produk.

• Kekurangan infrastuktur untuk hatcherydan juga induk ikan air tawar serta ikanhiasan dalam memenuhi pemintaan yangkian meningkat.

• Sumber air yang sedia ada tidak mencukupibagi operasi terutama ketika musim panasdan kering.

• Kenaikan harga bahan mentah dan bahan-bahan lain yang diperlukan bagi tujuanpembenihan, pembesaran dan pemprosesanpelet.

• Penyakit-penyakit belum diketahui cara-carauntuk mengatasinya.

• Kos operasi yang meningkat dalam tujuanpengeluaran dan pemasaran.

Dalam memastikan pasaran benih ikan yangdihasilkan teratur dan bekalan yang sentiasamencukupi, syarikat telah melantik pemborongtetap dari Johor, Selangor dan Negeri Sembilan.Melalui pemborong tersebut, anak-anak ikanakan dibekalkan kepada penternak. Terdapatjuga penternak yang mengusahakan kolamternakan secara sambilan dan berdekatanmendapatkan bekalan anak ikan secara terusdaripada beliau. Anak ikan keli boleh dipasarkan

apabila mencapai umur dua minggu dan bersaizdua inci manakala anak ikan tilapia berumursebulan dengan saiz tiga inci dijual dengan hargaRM0.30 seekor. Bagi anak ikan keli yang bersaizlima inci dijual dengan harga RM0.50.

Dengan kerjasama Universiti Putra Malaysia danJabatan Perikanan Negeri Sembilan, beliaumerancang untuk memproses makanan ikansendiri. Sebuah tempat pemprosesan makananyang dilengkapi dengan mesin memproses telahdisediakan dengan kepakaran anak beliau yangberkelulusan dalam bidang kejuruteraan.Mengikut perancangan kajian pemprosesanmakanan dalam peringkat akhir dan akandimulakan tidak lama lagi. Apabila usaha iniberjaya, beliau bukan sahaja menjadi pembekalbenih ikan malah turut menjadi pembekalmakanan ikan yang berjaya.

Atas kejayaan yang dicapai, projek yangdiusahakan bukan sahaja menjadi tempatrujukan oleh agensi tertentu malah menerimalawatan dari agensi luar negara seperti Taiwan,Jepun, Korea dan Amerika Syarikat. Kebanyakantujuan lawatan tersebut adalah untukpendedahan teknologi terkini dan kerjasama.Dengan perkembangan projek diharap dapatmemenuhi permintaan yang tinggi untukpasaran domestik dan antarabangsa. Di sampingitu ikan yang diternak dalam kolam simenmampu mengubah minat dan citarasa penggunadan dapat mempelbagaikan produk hiliran.

Page 18: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Ternakan lembu secara feedlot merupakan satusistem penternakan lembu pedaging di dalamkandang secara sepenuh masa di mana lembuyang dipelihara diberi makanan terurus mengikutkeperluan dan digemukkan dalam jangka masatertentu sebelum dipasarkan.

Di negara-negara maju seperti Amerika Syarikatdan Australia ternakan lembu secara feedlotdikomersilkan kerana bahan-bahan mentah sepertibijirin, buah-buahan dan hasil-hasil sampinganpertanian berlebihan boleh digunakan sebagai asasmakanan ternakan mudah diperolehi.

beliau telah mula mengusahakan projekternakan lembu secara kecil-kecilanpada tahun 1986 dengan 10ekor lembu kampung secaraintergasi dalam ladang kelapasawit dan getah seluas 20hektar yang dibeli dariwang simpanannya.

Memandangkan projekyang diusahakanm e n a m p a k k a n

Oleh : Rozai (Ibu Pejabat LPP)

Di Malaysia ternakan lembu secara feedlot telahdiperkenalkan oleh MARDI dan JabatanPerkhidmatan Haiwan hasil daripada penyelidikanyang mendapati bahan-bahan sampingan utamapertanian tempatan juga boleh digunakansebagai makanan lengkap untuk menggemukkanlembu di dalam kandang.

Dengan pengenalan teknik itu, ramai usahawanpertanian telah mengusahakan ternakan lembufeedlot secara komersil dan menampakkankejayaan dari masa ke masa. Salah seorangusahawan yang telah ber-jaya ialah Encik Ramlibin Isnin dari Alor Gajah, Melaka.

Berbekalkan modals ebanyakRM6,000,

Penggunaan makanan yangdiproses sendiri menggunakanbahan mentah yang diperolehidaripada pembekal dapatmengurangkan kos ternakan.

Page 19: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

kejayaan dengan permintaan menggalakkan,beliau mengambil keputusan untukmengembangkan lagi projek denganmengusahakan ternakan lembu secara feedlotsebanyak 20 ekor pada tahun 1990 dengan modalsendiri berjumlah RM 30,000 hasil daripadaternakan lembu secara integrasi. Beliau yangmengusahakan ternakan lembu feedlotmenerangkan kebaikan sistem ini adalah faktormasa yang diperlukan bagi menternak lembu dapatdikurangkan dan pendapatannya jugamenguntungkan.

Menurut Ramli, 46 tahun, ternakan lembu secarafeedlot mudah untuk diuruskan kerana lembu yangditernak berada dalam satu kawasan. Pemantauanterhadap tumbesaran dan penyakit juga mudahdikawal.

Menceritakan bagaimana timbulnya minat untukmengusahakan ternakan lembu, beliau mulamembabitkan diri dalam bidang pertanian denganmenjual sayur disekitar kampung. Ramli mengakuibahawa hasil-hasil pertanian adalah barangkeperluan harian setiap orang dan mudah

dipasarkan. Usaha dalam bidangpertanian telah terbukti berhasildengan kejayaan usahawan-usahawan terdahulu. Menurutbeliau lagi bidang pertanian

merupakan usaha yang diberkatikerana hasil yang diperolehi

digunakan oleh orang ramai.

Ekoran daripada kejayaan yang dicapai,Ramli dengan inisiatif sendiri telahmenambah bilangan ternakan pada

tahun 1993 kepada 100 ekor/pusingandengan lembu baka. Seterusnya pada 1996,

beliau telah membesarkan lagi kandang untuk 450ekor lembu/pusingan dengan modal RM350,000.Pada masa kini saiz kandang telah diperbesarkandengan kapasiti ternakan 650 ekor/pusingan di

Baka lembu diperolehi daripada induk yang berkualitidan cepat membesar bagi memastikan pulanganmenguntungkan.

Kandang dijaga bersih bagimenghalang lembu dijangkitipenyakit.

Page 20: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

ladang kelapa sawit. Pada amnya setiap pusinganmengambil masa selama empat bulan. Beliau jugaturut menambah jumlah ternakan secara integrasikepada 400 ekor di ladang getah.

Bagi memastikan ternakan yang dipelihara diurusdengan sebaik mungkin, beliau telah menghadiripelbagai kursus berkaitan ternakan lembu. Antarakursus yang dihadiri oleh beliau ialah:

• Kursus Asas Ternakan Lembu oleh JabatanHaiwan

• Kursus Ternakan Lembu Feedlot oleh MARDI• Kursus Usahawan dan Kursus Penyembelihan

oleh Jabatan Haiwan• Kursus Perakaunan

Dalam pengurusan ternakan lembu secara feedlotbeberapa kriteria perlu dititikberatkan. Bagi Ramlibaka dan jenis lembu yang diternak memainkanperanan penting dalam memastikan ianya bolehdipasarkan dalam jangka masa yang ditetapkan.Kebanyakan lembu yang diternak oleh beliau terdiridari jenis Brewmaster, Brahman, KK dan LID.

“Terdapat juga kesukaran untukmendapatkan baka ternakan dan

ini merupakan masalah yang sukardiatasi kerana penternak di Malaysia

selalunya mendapatkan bekalan bakaternakan dari Australia. Pengimportan bakaselalunya mengambil masa yang panjangbergantung kepada kuantiti. Ini sedikitsebanyak akan mempengaruhipusingan menternak” ujar beliau.

Di samping itu bekalan makananperlu diawasi bagi memastikantumbesaran ternakan tidakterbantut. Bagi menjimatkan kos,beliau mengambil inisiatifmemproses sendiri makananternakan. Bahan mentahseperti bijirin jagung dankacang soya didapati daripadapembekal disekitar NegeriSembilan. Bahan mentahtersebut diproses sendiri dan

dicampur mengikut formulatertentu menggunakan mesinpengadun makanan.

“Rumput Napier dan pelepah kelapasawit digunakan sebagai makanansampingan kepada lembu. Rumputdan pelepah sawit dimesin terlebihdahulu bagi menghancurkannyaagar mudah dihadam. Makananakan diberi kepada ternakan duakali sehari iaitu pagi dan petang.Kos untuk makanan hanyalahsekitar RM2.50 sehari/ekormanakala berat lembu akanbertambah antara 1.5 kg/hari.Jika diambil keseluruhan purata

kos adalah sepertiga daripadakeuntungan kasar”.

“Kebersihan kandang ternakan mestilahsentiasa dijaga bagi menghalang

jangkitan penyakit. Najis di dalam kandangperlu dibersihkan dua kali sehari supaya

Pulangan yang besar akandiperolehi dengan penjagaanternakan yang sistematik dandiusahakan secara komersil.

Page 21: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

keadaan kandang selesa untuk lembu. Sistemkumbahan perlu dibuat sebaik mungkin supayapencemaran terhalang. Bahan kumbahan dipamke ladang sawit untuk dijadikan baja manakalanajis lembu diproses menjadi baja kompos”tambah beliau lagi.

Tenaga pekerja warga asing digunakan untukmenguruskan ternakan lembu disebabkankesukaran mendapatkan pekerja tempatan.Seramai dua orang pekerja ditugaskanmenguruskan ternakan lembu feedlot manakalaseorang ditugaskan mengurus ternakan lembusecara integrasi. Semua pekerja dibayar secaratetap sebanyak RM700 sebulan.

Bercakap mengenai pasaran daging, beliaumengakui pasaran untuk daging tiada masalah.Daging lembu dari ladangnya dipasarkan secarasegar di pasartani sekitar Alor Gajah dan Tampin.Beliau juga memasarkan daging lembu di PasarBesar Tampin setiap hari. Di samping itu, penggunajuga boleh mendapatkan daging segar di FresmartPeladang di PPK Alor Gajah yang diusahakannya.Sementara itu bekalan lembu untuk Korban,Aqiqah, kenduri kahwin dan jualan anak lembukepada penternak turut disediakan.

Walaupun sibuk dengan projek-projek yangdijalankan, tanggungjawab sebagai suami danayah kepada tiga orang anaktidak diabaikan. Isteridan anak beliau fahamterhadap tugas yangdijalankan dan sentiasa memberisokongan. Beliau juga bergiatcergas dalam aktiviti kemasyarakatandan telah diberi kepercayaanmemegang beberapa jawatan penting. Antarajawatan yang disandang ialah:

• Ahli Jemaah Pengarah PertubuhanPeladang Negeri Melaka

• Jawatankuasa KemajuanKampung Gadek

• Ahli Kelab Usahawan Tani• Ahli Gabungan Pengusaha

Makanan BumiputeraMalaysia

• Ahli PPK Alor Gajah

Berkat kegigihan danketabahan dalam usaha-usaha yang dijalankan, beliau

Bagi mempelbagaikan projek, beliauturut mengusahakan nursery yangdikendalikan oleh isterinya.

Page 22: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

telah menerima berbagai anugerah. Antaraanugerah yang pernah diperolehi ialah:

• Usahawan Penternak Jaya PeringkatNegeri Melaka Tahun 1998 dan 2000

• Peserta Pasartani Terbaik Melaka Tahun1998

• Penternak Kualiti Terbaik KebangsaanTahun 2002

buahan seperti durian, rambutan, limau, manggadan sebagainya.

Beliau yang merupakan Peladang Muda JayaWanita Peringkat Kebangsaan dan Negeri 2002mengikuti Kursus Tisu Kultur Semaian Orkid padatahun 1988 dan Kursus Asas Keusahawanan padatahun 1999 anjuran Jabatan Pertanian bagimemastikan projek berjaya. Anak pokok darinursery dipasarkan di pasartani sekitar Tampin,Rembau dan Gemencih. Di samping itu, Zainabturut menjadi pembekal benih pokok kepadaJabatan Pertanian Melaka, Pahang dan Serdang.

Kejayaan daripada usaha yang dikecapi adalahberkat kesungguhan dan dorongan keluarga.Beliau berbangga kerana penat lelah selama initelah membawa kejayaan dan seterusnya dapat

membuktikan bahawa bidang pertanian samadengan bidang lain yang boleh berjaya jikadiusahakan secara komersil. Daripadau s a h a ternakan lembu

dan nursery yangd i u s a h a k a n ,

Dalam mempelbagaikan projekpertanian yang sedia ada, Ramliturut mengusahakan projek lain bagimenambahkan pendapatan. Meman-dangkan pengeluaran daging segardihasilkan sendiri, beliau telah membukasebuah Frestmart Peladang yang disewadengan PPK Alor Gajah sebagai alternatifuntuk pasaran daging. Di samping itubeliau juga mengusahakan nursery yangdikendalikan oleh isterinya, Zainab bintiIbrahim sepenuh masa. Dalammengusahakan nursery, zainab dibantu olehempat orang pekerja secara sepenuh masadan kontrak yang mengurus kerja-kerjaharian termasuk pasaran.

Zainab yang memiliki Ijazah Sarjana MudaEkonomi dan bekas guru memulakan projekpada tahun 1987 berbekalkan modal sendirisebanyak RM500. Orkid menjadi pilihanutama pada masa itu kerana permintaanyang tinggi. Memandangkan sambutanterhadap projek yang diusahakanmenggalakkan, beliau mendapat pinjamandaripada Bank Pertanian bernilai RM6,000 untukmengembangkan projek. Pada tahun 1992 nurserytelah dikembangkan dengan semaian pokok buah-

Ramli memperoleh pendapatan kasar sekitarRM150,000 sebulan.

Mengenai rancangan masa depan, beliau inginmemperbesarkan lagi projek dengan ternakanlembu feedlot sebanyak 1,000 ekor satu pusingandengan mengimport baka-baka lembu tenusu dariAustralia.

Bunga orkid diusahakan secara komersilkerana permintaan yang tinggidipasaran.

Puan Zainab bintiIbrahim meng-

usahakan nurserybunga dan benih

tanaman sepenuh masa.

Page 23: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Nama : Tuan Haji Jamaluddin binLawani

Umur : 50 tahunJenis Projek : Perniagaan dan PertanianJenis produk : Kraftangan, Bunga Rose

dan Sayur-sayuran.Ahli PPK : Cameron Highlands

Alamat : 28C, Wisma Shahbandar,Brincang,39100 Cameron Highlands.

No. Telefon : 05-4911171/019-5573399Tarikh MulaProjek : 1992BilanganPekerja : 35 orang

LuasKawasan : 11.2 hektarModal Sendiri : RM 7,000Bantuan LPP : RM20,000TeknologiPengeluaran : FertigasiPemasaran : Bunga Rose - Eksport ke

Thailand dan Taiwan.Sayuran - Eksport keSingapura dan Taiwan.

Pendapatan : Perniagaan - RM700,000Setahun Pertanian - RM500,000

Page 24: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Oleh : Rozai (Ibu Pejabat LPP)

Status sebagai ibu tunggal selalunya dipandangnegatif oleh sesetengah pihak berpuncadaripada diri sendiri yang tidak mahumengubah kehidupan. Kebanyakan ibutunggal hanya berserah pada nasibsemata-mata tanpa berfikir bagaimanauntuk berdikari.

Berlainan pula dengan seorang ibu tunggal,Puan Rabitah binti Abd. Rahman, 51tahun berusaha sendiri mengubahkehidupan setelah berpisah dengansuami pada tahun 1994 demi untukmenyara diri dan tiga anak hasilperkongsian hidup.Rabitah sewaktuditemui di kedaikek dan biskut diBukit Rotan,

Kuala Selangor berkata, perempuan mana didunia ini mahu bergelar ibu tunggal tetapi apakandaya semuanya adalah suratan takdir.

“Kita tidak dapat mengelak ketentuan Ilahi,mungkin perpisahan itu adanya rahmatdisebaliknya, kita tak tahu. Jadi perkara ini janganterlalu difikirkan, pandanglah ke arah hadapanuntuk memperbaiki kehidupan.”

Kedai kek, biskut dan roti Meraza Cookies milikPuan Rabitah Abd. Rahman di Bukit Rotan, Jeram,Kuala Selangor.

Puan Rabitah binti Abd. Rahman, pengusaha kek, biskutdan roti.

Page 25: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

“Saya masih ingat lagi sewaktu mula diceraikandulu perasaan saya benar-benar tertekan,maklumlah hidup kita sebagai isteri bolehdikatakan seratus peratus bergantung kepadasuami. Saya bersedih mengenang nasib malangyang menimpa kami sekeluarga danpenghidupan saya selepas ini.” ujar beliau.

Setelah berpisah dengan suami beliau terusbekerja di kilang gelas yang terletak di SungaiBuloh untuk menampung perbelanjaan hariandan tiga anak yang ditanggungnya. Pendapatanyang kecil sebagai pekerja kilang tidak dapatmenampung perbelanjaan dua orang anak yangmasih bersekolah.

Menceritakan bagaimana beliau nekadmengubah kehidupan katanya, segala-galanyatelah berlaku dan hidup ini perlu diteruskan jugademi untuk membesarkan anak-anak, beliaumenghadiri kursus yang dianjur oleh BiroTatanegara pada 1994 selama seminggu di KemJanda Baik, Pahang.

Sekembalinya dari kursus tersebut, beliau telahmendapat semangat baru untuk memperbaikikehidupan. Beliau secara kecil-kecilan telahmengusahakan cili sos dengan bermodalkanRM150.00 untuk membeli bahan mentah. Olehkerana permintaan terhadap cili sos kurangmemberangsangkan, beliau mengambilkeputusan mengusahakan kek dan biskut denganberbekalkan modal RM3,000 daripadaPertubuhan Wanita Kuala Selangor untukmembeli ketuhar dan mesin pengadun.

Memandangkan permintaan terhadap produkkeluarannya mendapat sambutan, beliaumemberanikan diri berhenti kerja dan

mengusahakannya sepenuh masa di Asam Jawadengan mempelbagaikan produk keluarankepada kek, biskut dan roti yang dikenali dengannama Meraza Cookies.

Usaha yang dijalankan telah mendapat perhatianLembaga Pertubuhan Peladang (LPP) danPertubuhan Peladang Kawasan (PPK) KualaSelangor. LPP melalui Bahagian Usahawan telahmengeluarkan pinjaman berjumlah RM23,000manakala PPK telah memperuntukkan pinjamansebanyak RM115,000 bagi menambah peralatandan memperbesarkan kedai yang dimilikisekarang. Selain itu, beliau juga mendapatperuntukan berbentuk grant daripada JabatanPertanian dan Kementerian Pembangunan LuarBandar.

“Sewaktu nak mulakan perniagaan kek danbiskut, saya langsung tak ada modal. Mujurterdapat agensi kerajaan seperti LPP dan PPKyang percaya pada saya dengan memberikanpinjaman. Berbekalkan wang pinjaman itu sayamembeli peralatan asas untuk membuat kek danbiskut. Saya mula bersemangat apabila kek danbiskut yang saya buat habis dijual,” tambahnya.Bagi memastikan usaha yang dijalankan terusberjaya, Rabitah telah menghadiri pelbagaikursus untuk menimba pengetahuan. Antarakursus yang telah dihadiri ialah:

· Kursus Pembuatan Makanan anjuranMARDI, Lembaga Koko dan JabatanPertanian.

· Kursus Bimbangan Usahawan anjuranLPP dan MARA.

Bagi memperkenalkan produk keluarannya,beliau telah menyertai pameran barangan

“Sewaktu nakmulakan perniagaankek dan biskut, saya

langsung tak ada modal.Mujur terdapat agensi

kerajaan sepertiLPP dan PPK yang percaya

pada saya denganmemberikan pinjaman.”Antara produk yang dikeluarkan oleh Puan Rabitan

untuk pasaran tempatan.

Page 26: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

bumiputera yang diadakan di Stadium Shah Alampada tahun 1995. Dari situlah dia mula mendapatpelanggan sehinggalah perniagaannyaberkembang pada hari ini.

Sekarang penat lelahnya telah berbaloi dia bolehberbangga kerana telah berjaya memiliki kedaikek dan biskut sendiri yang telah berjayamenembusi pasaran dalam dan luar negara.

Dia yang dibantu oleh dua orang anaknyamempunyai enam orang pekerja tetap terdiripenduduk setempat tidak pernah menganggapdirinya sebagai bos sebaliknya melakukan kerjabersama. Setiap pekerja dibayar gaji antaraRM400-600 sebulan mengikut kemahiran.

“Saya menganggap pekerja seperti saudarasendiri, sekurang-kurangnya pendapatan itusedikit sebanyak boleh membantu suami merekamenyara keluarga,”ujarnya.

“Mengeluarkan produk seperti kek dan biskutmemang mudah, tapi saya juga tidak terhindardaripada masalah. Antara masalah yang seringsaya hadapi ialah saingan daripada pengusahalain. Perkara ini saya anggap sebagai cabarandalam perniagaan, lagipun pelanggan telah lamamengenali produk yang saya keluarkan.

“Masalah kesukaran mendapatkan bahanmentah seperti keladi, keledek, pisang dan

sebagainya menjadi rumit jika terdapat banyaktempahan. Bagi mengatasi masalah ini, kadang-kadang saya terpaksa memperolehinya di luarSelangor,” tambah beliau.

Menurut Rabitah lagi, apabila inginmengeluarkan sesuatu produk, perkara pertamayang perlu difikirkan adalah pasaran. Bagimengatasi masalah tersebut, beliau yangmerupakan ahli Pertubuhan Peladang Kawasan(PPK) Kuala Selangor telah meminta PPKmembantu memasarkan produk yangdikeluarkan melalui Bazar Ramadhan, ekspo danpameran selain memasarkannya sendiri.

Sehingga kini produk keluarannya telah berjayadipasarkan ke sekitar selangor dan Johor.Terdapat juga permintaan yang menggalakkandari negara jiran seperti Brunei dan Singapura.Tempahan yang banyak terutama menjelangmusim perayaan membuatkan beliau dan pekerjaterpaksa bekerja lebih masa bagi memastikansetiap tempahan yang diterima dapat dihantarmengikut jadual.

Sebagai ibu tunggal dan pengusaha makanan,tanggungjawab terhadap anak-anak tidak pernahdiabaikan. Beliau yang berperanan sebagai ayahdan ibu tetap memastikan anak-anak berolehkejayaan. Dua orang anak beliau telah tamatdalam pelajaran dan membantu beliau sepenuhmasa di kedai dan kantin sekolah yang

Pelbagai produk yang dihasilkanakan dipamer ditempat yangdikhaskan bagi membolehkanpelanggan membuat pilihan.

Page 27: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

diusahakan bagi menambah pendapatanmanakala seorang lagi bekerja di syarikatswasta. Berkat kerjasama antara ibu dananak, beliau kini mampu memiliki rumahdan kenderaan sendiri berbandingsebelumnya.

Walaupun sibuk dengan usaha yangdijalankan, beliau tetap diberi kepercayaanmemegang beberapa jawatan pentingdalam aktiviti kemasyarakatan. Antarajawatan yang disandang ialah:

· Bendahari Biro Ekonomi UMNOCawangan Asam Jawa.

· Ahli Jawatankuasa UMNOCawangan Asam Jawa.

· Ahli Jawatankuasa PertubuhanWanita Cawangan Asam Jawa.

· Naib Pengerusi Kompang CawanganAsam Jawa.

Atas kegigihan dan ketabahan dalam usaha yangdijalankan beliau telah menerima berbagaianugerah dan pengiktirafan. Antaranya ialah:

· Anugerah Wanita Kreatif Negeri Selangor2002.

· Anugerah Usahawan Wanita CemerlangNegeri Selangor 2001.

· Anugerah Usahawan Wanita BerpotensiNegeri Selangor 2000.

Mengakhiri pertemuan, beliau memberiperangsang kepada ibu-ibu tunggal agar jangancepat menyerah nasib pada takdir. Berusahalahdengan sedaya upaya agar dapat mengubahkehidupan. Apa yang penting ialah semangatuntuk meneruskan hidup ini walaupun tanpainsan tersayang bergelar suami.

Puan Rabitah sangat peka akan kehendak danpermintaan pelanggan dalam urusan perniagaan.

Peralatan moden dalam pembuatan kek,biskut dan roti digunakan agar tempahanpelanggan sentiasa dapat dipenuhimengikut masa yang ditetapkan.

Page 28: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Mempelbagaikan kegiatan ekonomi pertubuhanpeladang dalam perkongsian pintar denganmelibatkan ahli mengusahakan projek yangberdaya maju dapat memberi faedah kedua-duapihak.

Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) MersingSelatan dalam usaha membangunkan ekonomi dantaraf hidup ahli telah mengadakan perkongsianpintar dengan usahawan yang juga ahli PPK. Projekternakan udang harimau secara komersil di TengluLaut, Mersing yang diusahakan sejak 1998 telahberjaya memberi pulangan yang menguntungkan.

Pada peringkat permulaan atas persetujuan keduapihak, PPK telah menyewa tanah milik ahli untukdibangunkan dengan projek ternakan udangharimau. Pembukaan kolam udang terbahagikepada tiga fasa di mana setiap kolam berukuran0.4 – 0.5 hektar. Fasa pertama melibatkan tigakolam dengan keluasan 1.2 hektar, manakala fasakedua sebanyak empat kolam yang melibatkankeluasan 2.8 hektar. Seterusnya sebanyak limakolam dengan keluasan empat hektar telahdibangunkan pada fasa tiga.

Oleh : Rozai (Ibu Pejabat LPP)

Penglibatan usahawan dengan bimbingan PPK dalamprojek ternakan udang harimau dapat mempergiatekonomi ahli dan meningkatkan taraf hidup.

Page 29: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Dalam pembangunan fasa 1 dan 2, LembagaPertubuhan Peladang (LPP) memperuntukansebanyak RM250,000 berbentuk grant untukpembiayaan awal dan sebanyak RM160,000 adalahdaripada modal PPK sendiri. Manakala untukpembangunan fasa 3, LPP memberi bantuan dalambentuk grant bernilai RM470,000 bagimemperbesarkan projek.

Bagi memastikan projek yang diusahakan berjalanlancar dan memberi pulangan yangmenguntungkan PPK mendapatkan khidmatnasihat daripada Jabatan Perikanan DaerahMersing, Jabatan Perikanan Negeri Johor dan LPP.

Menurut Pengurus Projek, Encik Omar bin Osman,PPK menggunakan pelbagai teknologi terkiniberdasarkan kesesuaian tempat. Beberapa tekniktelah dicuba mengikut kesesuaian tanah dan air.Antara beberapa teknologi yang telah digunakandalam memastikan projek berjaya ialah:

i. Mengamalkan sistem ternakan tertutup dimana sekeliling kawasan kolam dipagarbagi mengelakkan musuh perosak.

ii. Penggunaan pro biotic dalam ternakan.iii. Penggunaan supercharger untuk menam-

bahkan oksigen dalam air.iv. Penggunaan sistem central drain di tengah

kawasan projek untuk kemudahan menyalirdan membuang air dari kolam.

v. Penggunaan sistem gravity bagi memasuk-kan air ke kolam.

vi. Penggunaan air tilapia ke kolam ternakanbagi menggalakkan pertumbuhan plankton.

vii. Penyediaan stoking benih antara 20- 25 ekor/meter.

Pengurus Besar PPK, Encik Rizaludin Abd. Wahidberkata, kejayaan dan keuntungan yang PPKperolehi daripada projek ternakan udang harimauyang dijalankan telah menarik minat ahli untukmengusahakan sendiri projek tersebut. Atasbimbingan dan tunjuk ajar daripada PPK, seramaiempat orang usahawan telah berjayamengusahakan kolam yang dilaksanakan secarausahasama dengan PPK. Usahawan individu jugaberminat untuk mengusahakan projek tersebutdi atas tanah sendiri. PPK bertanggungjawabmenyediakan benih dan ubat-ubatan, selainmemasarkan hasil keluaran udang harimau dikawasan berkenaan.

“Sehingga kini PPK telah berjaya mengusahakan11 kolam ternakan, manakala usahawansebanyak tujuh kolam. Semua kolam PPKdikendalikan oleh seorang pengurus projek danseorang penyelia dengan dibantu oleh tiga orang

pekerja, manakala usahawan mengusahakankolam mereka sendiri dengan bimbingan PPK.Pekerja akan ditentukan kolam masing-masinguntuk diuruskan. Bayaran insentif diberiberdasarkan kutipan hasil yang diperolehi. Setiappekerja akan dibayar RM0.15/kg berdasarkankutipan hasil kolam masing-masing selain bayarangaji bulanan sebanyak RM600.00 dengan puratasetiap kolam mampu mengeluarkan hasil antara 2– 3 tan,” katanya.

Seorang usahawan, Encik Zainal bin Jamil sewaktuditemui berkata, menternak udang harimau bolehmendatangkan pulangan yang lumayan jikadiusahakan bersungguh-sungguh. Kerja tersebutmenjadi lebih mudah dengan bantuan yang diberioleh PPK. Kita tidak perlu mengeluarkan kos untukmenternak kerana semuanya dikeluarkan oleh PPKdan dikredit setelah pasaran dibuat. Pendapatanbersih semusim yang mengambil masa tiga hinggaempat bulan mencecah RM14,000/kolam.Punggutan hasil dilakukan berperingkat-peringkatbagi memastikan udang yang menepati saiz sahajadipasarkan.

Sebagai agen pemasaran udang harimau, PPKmengambil langkah proaktif dengan memasarkan60% jualan hidup dan 40% jualan mati. Jualanudang hidup dihantar terus ke Singapura keranapermintaan yang tinggi dengan harga mencecahRM35.00/kg dan jualan udang mati dipasarkansekitar Johor Bahru dengan harga sekitar RM18.00/kg.

Pada tahun 2003 PPK telah berjaya memasarkanhasil udang yang diusahakan sendiri sebanyak 13metrik tan dan milik usahawan sebanyak 15 metriktan dengan pandapatan kasar RM513,000.Daripada jumlah tersebut PPKmemperolehi keuntungan bersihberjumlah RM43,000 ber-

Kualiti air sentiasa diperiksabagi memastikan tumbesaranudang tidak terganggu.

Page 30: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

banding dengan usahawan yang memperolehiRM75,000. Perbezaan keuntungan tersebut adalahdisebabkan kos buruh yang terpaksa ditanggung olehPPK.

Walaupun projek yang diusahakan menampakkankejayaan, PPK juga tidak terlepas daripadamenghadapi masalah. Pada tahun 2001 kawasantapak projek telah dilanda banjir besar selama 135hari menyebabkan PPK mengalami kerugian.Kesukaran mendapatkan benih udang yang berkualitipada masa-masa tertentu. Pemilihan benih udangperlu dilakukan dengan teliti bagi memastikannyaterhindar daripada penyakit. Buat masa ini benihudang diperolehi dari Pusat Penetasan Kuala Besar,Selangor dan Tanjung Resang, Endau.

PPK telah merangka rancangan jangka panjang bagimeningkatkan keberkesanan dan keupayaan projek.Antara perancangan yang diatur ialah:

i. Menjadikan projek ternakan udang harimausebagai teras kepada ekonomi PPK.

ii. Mengwujudkan lebih ramai usahawan ternakairdi kawasan baru.

iii. Membangunkan pusat penetasan anak benihudang harimau di Tanjung arang.

iv. Mengusahakan ternakan ikan dalam sangkardi Tanjung Resang dalam usaha mempel-bagaikan projek.

v. Membangunkan sebuah makmal udang hari-mau bagi rangkaian pantai timur yang merang-kumi Kuantan dan Rompin.

vi. Sebagai pusat latihan kepada penternak udangharimau sekitar Johor.

Dengan langkah masa hadapan yang dirancang, PPKberharap projek ternakan udang harimau ini akanberkembang dan mewujudkan ramai usahawan.Projek yang diiktiraf sebagai projek contoh jabatandi Daerah Mersing ini akan terus dimajukan danmendapat sokongan Kerajaan Negeri Johor.

Selain permintaan terhadap udang harimauhidup, idang harimau mati juga mempunyainilai di pasaran.

Page 31: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

Sabda Rasulullah SAW.

“Jauhilah dari perbuatan mengumpat kerana ia lebih besar dosa daripada zina.”Lantas seorang sahabat bertanyakan kepada baginda,

Kenapa ya Rasulullah?

Jawab baginda.

“Kerana sesungguhnya seorang yang berzina kemudian bertaubat, maka Allahakan menerima taubatnya. Sesungguhnya pula orang yang mengumpat tidakakan diampuni dosanya selagi orang yang diumpat itu tidak mengampunkannya.”

Setiap orang yang melakukan maksiat dan dosa dituntut segera untuk bertaubatdaripada dosa itu. Oleh itu terlebih dahulu hendaklah bertaubat dengan taubatnasuha iaitu mengikut empat syarat.

Pertama, hendaklah menyesal dengan bersungguh-sungguh dan menarik diridaripada melakukan perbuatan yang dikutuk Allah itu. Kemudian berjanji padadiri sendiri tidak akan mengulangi perbuatan itu. Saudari hendaklah memintamaaf dan meminta halal apa yang diumpat kepada orang yang diumpat itu.

Seseorang yang mengumpat wajib meminta maaf kepada orang yang diumpat.Terdapat dua pendapat menentukan sama ada perlu diberitahu apa yang diumpatatau tidak.

Salah satu pendapat menyatakan wajib disebut jika tidak menyebutnya tidaksah taubat. Pendapat yang lain pula mengatakan tidak perlu disebut sekiranyaboleh menimbulkan keburukan.

Bagaimana jika orang yang diumpat itu telah meninggal dunia atau telah berpindahke tempat yang tidak diketahui kita?

Ketika itu, kita beristighfarlah untuknya. Terdapat ulama mengatakan bahawasewajarnya kita memperbanyakkan membaca istighfar (memohon keampunan)bagi orang yang diumpat itu dan berdoa serta memperbanyakkan amal kebajikan,kemudian sedekahkan pahala kepadanya. Ini kerana dosa mengumpat terlaluberat, seolah-olah memakan daging mayat orang yang diumpatnya.

Berjanjilah kepada diri supaya tidak mengumpat lagi. Elakkan berkumpul dengankawan-kawan kecuali urusan penting. Sekiranya berbual, pastikan ianya perbualanke arah kebaikan. Niat untuk memelihara diri daripada mengumpat mestilahsentiasa dirasakan di dalam hati. Jika berlaku juga tanpa disedari segeralahberistighfar dan meminta maaf kepada orang yang diumpat. Berdoalah kepadaAllah SWT agar kita sentiasa terpelihara daripada melakukan perkara yang tercelaini.

Page 32: BILANGAN 14 ISSN NO - 3421 PP9842/4/97 JUN 2004 · 2017-02-06 · Pertanian pada Januari 2004 semasa rombakan kecil kabinet, manakala Menteri ... menekankan beberapa projek termasuk

LEBIH MEMAHAMIKEPERLUAN

PERTANIAN &TERNAKAN ANDA...

Selama 30 tahun NAFAS telah menjadi pembekalutama keperluan pertanian dan ternakan.

Kami bersediamembantu anda

meningkatkan pengeluaran

PERTUBUHAN PELADANG KEBANGSAAN (NAFAS)• Pembekal baja asas dan pengeluar baja campuran.• Pengeluar produk berasaskan ayam dan pembekal

ayam bersih, telur ayam, anak ayam dan makananayam.

• Pengimport dan pengedar lembu baka, daging lembudan ayam beku.

NAFAS BAJA KIMIA SDN. BHD.• Pengimport, pergudangan dan memproses baja.• Penjualan dan pemasaran baja, kimia pertanian

dan peralatan ladang.

NAFAS T.F.I. SDN. BHD.• Pengeluaran anak benih kelapa sawit, getah, buah-

buahan dan tanaman hiasan.• Pembekalan biji benih kelapa sawit, padi dan

kekacang penutup bumi serta peralatan pertanian.• Pemborong sayur-sayuran dan buah-buahan segar.• Pengeluaran benih ikan laut.

NAFAS T.G. BREEDING FARMS SDN. BHD.• Pengeluaran dan pemasaran anak ayam (D.O.C).

NAFAS JENTERA SDN. BHD.• Pemasaran traktor jenama New Holland, Fiat, Deutz-

Fahr dan Suaitani, Combine Harvester dan implemenjenama Nardi, Sovema, Sogema, Suaitani, Omarv,Celli, Howard dan Galigani.

• Pembekalan alatganti dan khidmat selepas jualan

NAFAS ESTATES SDN. BHD.• Menguruskan ladang kelapa sawjt.• Mengurus ternakan lembu secara integrasi

NAFAS EKUITI SDN. BHD.• Memproses dan memasarkan kampit plastik.

PERTUBUHAN PELADANGKEBANGSAAN

LOT 9, JALAN 241, SEKSYEN 51-A,46100 PETALING JAYA, SELANGOR.

TEL: 03-78766622FAX: 03-78761366, 78775533E-mail : [email protected] : www.nafas.com.my