berita petaling jaya / februari 2015

16
Tekad Memenuhi Ekspektasi Rakyat 05 ms Kempen Terjah dan Musnah Aedes Daerah Petaling For People PJ Cities 07 ms Mesra, Cepat & Tepat Kualiti Keutamaan Kami PERCUMA FEBRUARI 2015 Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Projek Jalan Sehala diteruskan 04 ms Dato' Menteri Besar Selangor, Tuan Mohamed Azmin Ali khusyuk mendengar penjelasan mengenai cara-cara mengelakkan pembiakkan jentik-jentik daripada Penolong Pengarah Kanan Kesihatan Persekitaran MBPJ, Dr. Abdul Ghalib Sulaiman.

Upload: hakien

Post on 14-Dec-2016

292 views

Category:

Documents


17 download

TRANSCRIPT

Page 1: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

Tekad Memenuhi Ekspektasi Rakyat

05ms

Kempen Terjah dan

Musnah AedesDaerah Petaling

For PeoplePJ Cities

07ms

Mesra, Cepat & Tepat • Kualiti Keutamaan Kami

PERCUMA • FEBRUARI 2015Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H

ProjekJalanSehala

diteruskan

04ms

Dato' Menteri Besar Selangor, Tuan Mohamed Azmin Ali khusyuk mendengar penjelasan mengenai cara-cara mengelakkan pembiakkan jentik-jentik daripada Penolong Pengarah Kanan Kesihatan Persekitaran MBPJ, Dr. Abdul Ghalib Sulaiman.

Page 2: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Infomasi02

CUKAI TAKSIRANPihak Berkuasa Negeri mengikut budi bicaranya boleh mengecualikan pegangan atau mana-mana bahagian pegangan berikut:

PENGECUALIAN CUKAI TAKSIRAN

PERANAN PEMBAYAR CUKAI

Membenarkan Pegawai Penilaian membuat pemeriksaan ke atas pegangan.

Memaklumkan penukaran alamat pos bagi tujuan penghantaran bil melalui surat menyurat, e-mel atau hadir ke MBPJ untuk mengisi borang.

Memaklumkan dalam tempoh tiga bulan dari tarikh jualan atau pindahmilik harta dengan mengisi Borang Pindahmilik (Borang I) bagi memastikan nama pemilik baru didaftarkan sebagai pemilik sah.

Melengkapkan Borang Penyata Pemunya/ Penduduk dengan tepat dan benar dalam tempoh yang ditetapkan. Kegagalan berbuat demikian boleh didenda RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Bertanggungjawab membayar cukai taksiran sebanyak dua kali pada

Pemilik berhak membantah notis Kenyataan Pindaan Senarai Nilaian yang telah dikemukakan dalam tempoh masa yang dicatitkan. Bantahan bertulis perlu dikemuka-kan dan layak didengari melalui Mesyuarat Jawatankuasa Bantahan Nilaian Harta atas alasan berikut sahaja:

BANTAHAN NILAI TAHUNAN

Harta yang dinilai melebihi atau kurang daripada kadar sepatutnya

Harta yang dinilai secara berasingan atau bersama perlu dilakukan sebaliknya

Harta yang tidak boleh dikenakan kadar

Harta yang tertinggal atau tidak dinilai

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi:Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta

Majlis Bandaraya Petaling JayaTingkat 11, Menara MBPJ

Jalan Tengah 46200 Petaling JayaTel: 03 7954 5986/ 87/ 89/ 90

Faks: 03 7954 5985

Satu notis Kenyataan Pindaan Senarai Nilaian di bawah Seksyen 144, Akta 171 akan dikemukakan kepada pemilik harta untuk dikuatkuasakan sekiranya:

Mendirikanbangunan baru

Perubahan pada pegangan berkadar disebabkan oleh perubahan undang-undang perancangan

Sesuatu pegangan tertinggal dari Senarai Nilaian

Mengubahsuai, meruntuhkan, membina semula bangunan pada pegangan berkadar

PINDAAN NILAI TAHUNAN

Mengeluarkan apa-apahak milik baru

Rumah kediaman

Cukai Taksiran =

Bangunan Komersialdan Industri

Cukai Taksiran ialah cukai yang dikenakan ke atas pegangan atau harta tanah sama ada diduduki atau tidak di dalam kawasan pentadbiran MBPJ berdasarkan Akta Kerajaan Tempatan (Akta 171)1976 di bawah Seksyen 127 seperti:

Tuntutan Remisi boleh dipohon dengan memberi notis bertulis dalam tempoh tujuh hari bermula dari tarikh bangunan itu dikosongkan

Tiada konsesi diberikan pada bangunan yang diduduki sendiri oleh pemilik

CUKAI TAKSIRAN

(ditetapkan oleh Kerajaan Negeri Selangor)(ditetapkan oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya)Kadar PeratusNilai Tahunan X

Tanah Pertaniandan Lot Kosong

Nilai Tahunan ialah Anggaran Kasar Sewa Tahunan yang diperoleh jika disewakan dan ianya ditetapkan oleh Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta, MBPJ

NILAI TAHUNAN

Nilai Tahunan =Anggaran Kasar Sewa Sebulan x 12 bulan

Rumah Ibadat

Sekolah Awam

Tempat Awam dan bukan tempatuntuk mendapatkan keuntungan

Tanah Perkuburan atauKrematorium Awam

Mele kapkanPenduduk deng

Berta

Melengkd

KAUNTERPEMBAYARAN

sebelum 31 Ogossebelum 28 Februarisetiap tahun.

Page 3: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

KAWASAN WABAK DENGGI

MENANTI

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436HBerita 03

Terjah dan

MusnahDenggi

PJS 8/9, 7 FEBRUARI – Ekoran peningkatan kes kadar demam denggi di Selangor khususnya di Daerah Petaling, Kerajaan Negeri mengambil inisiatif dalam membasmi wabak dari terus merebak dengan mengadakan Kempen Terjah dan Musnah Aedes pada 7 dan 8 Februari ini bermula di Daerah Petaling.

Demi kesejahteraan dan persekitaran yang kondusif berterusan, Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali dan diiringi beberapa Exco Kerajaan Negeri melakukan operasi terjah dan musnah aedes di Pangsapuri Mentari Court di PJS 8/9.

Selain dikenal pasti lokasi panas, kawasan pangsapuri kos rendah dan kawasan pembinaan akan diberi lebih tumpuan memandangkan kawasan sedemikian menjadi penyumbang utama kepada peningkatan kes denggi selain masjid, surau dan kawasan sekolah.

Berdasarkan kes yang dicatatkan, Kerajaan Negeri bersama-sama Jabatan Kesihatan Selangor akan menggempur dan melaksanakan langkah pencegahan pembiakan nyamuk aedes dengan melakukan kerja-kerja pembersihan kawasan daerah

Petaling yang merangkumi Petaling Jaya, Shah Alam dan Subang Jaya.

Gerak gempur ini juga akan dibuat secara besar-besaran melibatkan kesemua Exco Kerajaan Negeri, pihak berkuasa tempatan (PBT), semua Adun dan Ahli Parlimen termasuk wakil Kementerian Kesihatan.

Dari jumlah yang dicatatkan di seluruh negeri, daerah Petaling merekodkan daerah yang mencatat bilangan kes denggi

paling tinggi dengan 3212 kes termasuk mencatatkan 11 kematian sehingga Januari tahun ini.

Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pemaju pembinaan, pemilik serta penyewa rumah, pemilik tanah dan premis yang membiarkan tanah dan harta milik mereka berada dalam keadaan tidak di selenggara dengan baik sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.

Page 4: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Berita04

JALAN YONG SHOOK LIN, 28 JANUARI – Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) akan meneruskan projek sistem jalan sehala di sekitar Pusat Bandar Seksyen 52 Petaling Jaya yang melibatkan Jalan Barat, Jalan Utara, Jalan Timur, Jalan Sultan dan Jalan Yong Shook Lin.

Menurut Pemangku Datuk Bandar Petaling Jaya, Puasa Md Taib berkata, ia adalah rentetan kesinambungan projek percubaan fasa pertama sistem jalan sehala yang telah dilaksanakan pihak Majlis kira-kira tiga bulan lalu.

Menurutnya, kajian ini bermula sejak tahun 1992 dan diselangi dengan beberapa siri mesyuarat yang diadakan bagi membincangkan perkara berkenaan sesuai dengan keperluan masa kini dan masa akan datang.

Tambahnya lagi, selain mengadakan pertemuan bersama masyarakat dan penduduk setempat bagi mendapatkan pandangan serta keperluan mereka berhubung perkara ini, projek ini juga akan menampung keperluan pembangunan yang akan datang dan beberapa kemudahan seperti siar kaki berbumbung dan tidak berbumbung, laluan basikal, CCTV, pemasangan lampu LED dan kerja-kerja landskap baru akan disediakan.

Pihak Majlis juga akan menjalankan audit keselamatan jalan raya ( Road Safety Audit ) bagi memastikan kepentingan dan keselamatan pengguna jalan raya diberi tumpuan serius. Projek ini juga merupakan perintis bagi menjadikan Pusat Bandar Seksyen 52 sebagai pusat bandar yang dinamik dan lestari.

JALAN YONG SHOOK LIN, 29 JANUARI : Laporan penuh mengenai kajian aliran trafik bagi pembinaan jajaran Lebuh Raya Kinrara-Damansara (KIDEX) yang bermula dari Bukit Jalil sehingga Lebuh Raya Lembah Klang Utara akan dibentangkan pada mesyuarat MTES nanti.

Laporan penuh yang dilakukan oleh badan perunding bebas lantikan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) siap sepenuhnya, awal Januari lalu.

Menurut Pemangku Datuk Bandar Petaling Jaya, Puasa Md Taib, laporan yang akan diserahkan kepada Kerajaan Negeri bagi tindakan selanjutnya itu, dilakukan oleh perunding MDS Traffic Manners & Consultans bagi review kajian kesan lalu lintas dan Wiranda bagi review kajian kesan alam sekitar.

Proses mengenai kelulusan itu bergantung penuh pada Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat.

Tambahnya lagi, kajian aliran trafik itu juga akan dimuat turun ke laman sesawang rasmi MBPJ bagi tujuan rujukan dan makluman orang ramai. Selain itu juga, pertemuan bersama penduduk di sekitar kawasan terlibat juga telah dilakukan melalui beberapa siri mesyuarat.

Cadangan pembinaan lebuh raya ini hampir 90% melibatkan kawasan Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan selebihnya melibatkan kawasan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ). Cadangan pembinaan jajaran ini juga akan membantu mengurangkan kesesakan trafik sehingga 20%.

Projek Sistem

MBPJ Bentangkan

Jalan Sehala Diteruskan

HASIL LAPORAN Aliran Trafik

Pemangku Datuk Bandar, Puasa Md. Taib menunjukkan laporan dokumen yang akan dibentangkan pada mesyuarat MTES

Page 5: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436HBerita 05

TekadMemenuhi Ekspektasi Rakyat

PENAUNG : Puasa bin Md. Taib Pemangku Datuk Bandar Petaling Jaya

KETUA PENGARANG : Haniza binti Abdul Hamid

PEN. KETUA PENGARANG : Zainun binti Zakaria

PENGARANG BERITA : Abdul Hakim bin Khairuddin

WARTAWAN : Nor Shalizawati binti Hj. Baharudin Muhamed Azmi bin Yusoff Ahmad Iskandar bin Mohamad Mukhtar Hasbullah bin Juyahir

JURU GAMBAR : Rusdi bin Mohammed Halik Intan Khairana binti Md. Zali Salimey bin Abu Bakar Muhamad Fikrihatta bin Jamal

PEREKA GRAFIK : Shamsul Bahrin Abdul Muttalib Badrul Hisham bin A Bakar

MAKLUM BALAS DAN : Unit Perhubungan AwamCADANGAN HANTARKAN Majlis Bandaraya Petaling JayaKEPADA : 03-7956 3544 samb. 203 / 205 / 206 : 03-7958 2695 : [email protected]

Berita Petaling Jaya Diterbitkan Oleh : MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYAJalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. | Tel : 03-7956 3544 | Faks : 03-7958 2695 | E-mel : [email protected] | Laman Sesawang : www.mbpj.gov.my

Sidang REDAKSI

JALAN YONG SHOOK LIN, 11 FEBRUARI – “Penyampaian perkhidmatan yang cekap, berkesan dan mesra pelanggan adalah penting dalam usaha membentuk perkhidmatan perbandaran yang memenuhi keperluan dan ekspektasi rakyat”, itulah sebahagian amanat oleh Pemangku Datuk Bandar, Puasa Md Taib dalam majlis perhimpunan bulanan yang diadakan baru-baru ni.

Program yang bermula sekitar jam 8 pagi ini juga di selangi dengan bacaan doa dan diiringi dengan bacaan ikrar perkhidmatan awam.

Selain mengingatkan tentang perkhidmatan kepada masyarakat awam, beliau juga menambah bahawa sebagai satu pasukan, sikap saling menghargai kekuatan antara satu sama lain, mengamalkan komunikasi terbuka dan jujur serta menunjukkan kepercayaan dan rasa hormat antara majlis dan stakeholders juga hendaklah sentiasa dipraktikkan bagi menjadi satu dorongan untuk warga kerja majlis dalam memberikan perkhidmatan lebih baik dan cemerlang.

Selari dengan perkembangan globalisasi, cabaran dan hala tuju baharu perkhidmatan awam dalam menyampaikan maklumat dan perkhidmatan kepada pelanggan perlu diperkasakan. Melalui ini, selaku pihak berkuasa tempatan yang berdepan dengan pelbagai cabaran ekoran perubahan persekitaran dan peningkatan ekspektasi rakyat dan komuniti perniagaan, penyampaian perkhidmatan yang cekap,

berkesan dan mesra pelanggan adalah penting dalam usaha membentuk perkhidmatan perbandaran yang memenuhi keperluan rakyat.

Selain itu, Pemangku Datuk Bandar juga mengingatkan bahawa pihak jabatan supaya hendaklah memainkan peranan dalam memberikan fokus terhadap perkhidmatan asas perbandaran seperti perkhidmatan kutipan sisa pepejal dan pembersihan awam khususnya pembersihan longkang dan pemotongan rumput sebagaimana yang diharapkan oleh masyarakat Petaling Jaya.

Melalui ini juga, pihak Majlis akan memberi tumpuan dalam meningkatkan budaya menyelenggara khususnya kepada perkhidmatan penyelenggaraan jalan raya, sistem saliran dan meningkatkan program penghijauan bandar melalui program penyelenggaraan landskap.

Page 6: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Wacana Minda06

Daripada Abdullah bin Amru R.Anhuma berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Kamu semua adalah pengembala, dan kamu semua akan ditanya tentang gembalaannya. Pemerintah adalah pengembala dan akan ditanya tentang rakyatnya. Seorang lelaki adalah pengembala pada keluarganya dan ditanya tentang rakyatnya (keluarganya), perempuan adalah pengembala di rumah suaminya dan akan ditanya tentang rakyatnya. Khadam adalah pengembala kepada harta tuannya dan akan ditanya tentang rakyatnya. Katanya: Aku sangka bahawa Baginda bersabda “Dan lelaki adalah pengembala pada harta ayahnya dan akan ditanya tentang rakyatnya. Kamu semua adalah pengembala dan ditanya tentang rakyatnya (tanggungan).”

Riwayat al-Bukhari (893) dan Muslim (4828)

Amanah merupakan satu nilai dan etika. Ia ditakrifkan oleh Kamus Dewan sebagai kepercayaan yang mendorong seseorang atau sesebuah institusi untuk bertindak mengikut pemilihan yang berasaskan nilai-nilai utama masyarakat. Segala amanah akan dipersoalkan. Ini kerana amanah bermakna menepati janji, setia (istiqamah) dan jujur. Amanah merupakan salah satu sifat yang wajib bagi Rasulullah SAW. Kerana amanahnya Rasulullah, Baginda diberi gelaran “al-Amin” oleh masyarakat Mekah, ertinya orang yang dipercayai.

Dengan itu, amanah ialah tanggungjawab yang diterima seseorang yang kepadanya diberikan kepercayaan bahawa ia dapat melaksanakannya sebagaimana yang dituntut, tanpa mengabaikannya. Apabila tanggungjawab ini dilaksanakan dengan sempurna, ia akan merasa aman dan tenteram. Tanggungjawab pemimpin kepada masyarakat di sekelilingnya. Begitu juga ibu, bapa, suami, isteri dan anak-anak masing-masing mempunyai tanggungjawab yang tersendiri untuk hidup aman damai serta harmoni.

Semua manusia telah diberikan amanah, dari amanah terhadap diri sendiri, terhadap rumah tangga hinggalah kepada pengurusan negara. Amanah ini merupakan pengurusan

hak-hak seseorang yang dipertanggungjawabkan ke atas seseorang untuk dilaksanakan dengan adil. Ini termasuk amanah untuk mentadbir dunia sebagaimana maksud firman Allah SWT di dalam Surah Al-Ahzab, ayat ke 72 yang bermaksud

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya), dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya.

Amanah ialah menyerahkan sesuatu kepada orang yang berhak menerimanya. Matlamatnya ialah untuk mencapai keadilan. Ciri-cirinya dapat digambarkan sebagaimana berikut :

• Menggunakan masa dengan sebaiknya.• Membelanjakan harta awam mengikut peraturan yang ditentukan dan jauh

sekali daripada melakukan rasuah dan pembaziran.• Menyiapkan kerja atau sesuatu tugasan mengikut tempoh yang ditetapkan.

Antara tanggungjawab terbesar yang diperintahkan oleh Allah kepada hamba-hamba-Nya yang muslim adalah supaya mereka bersatu dengan cara berpegang kepada agama Allah SWT dan tidak berpecah atau bertelagah sesama sendiri. Sesuatu umat tidak akan terselamat daripada angkara perpecahan dan pertelagahan melainkan apabila mereka menyerahkan kepimpinan mereka kepada seorang ketua, iaitu ketua yang dapat menyatukan mereka dan semua pendapat tunduk kepada kebijaksanaannya.

Kedudukan pemerintah di kalangan semua individu umat pula adalah umpama paksi pada sesuatu bulatan. Dialah yang akan merealisasikan perpaduan dan menjaga keutuhan mereka melalui kepimpinannya. Jawatan tersebut amat perlu demi kestabilan undang-undang dan keharmoniaan keadaan. Ia turut dirasai oleh spesis haiwan dan ternakan.

Sumber : Permata Buat Orang Beriman terbitan Pustaka Cahaya Kasturi

Amanah danTanggungjawab

Page 7: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436HInfomasi 07

PJ Cities For PeopleDalam usaha menjadikan Bandaraya Petaling Jaya sebagai bandar raya mesra alam sekitar, banyak program-program yang menjurus ke arah penjagaan alam sekitar dan semula jadi dititik beratkan.

Dalam menjayakan bandar mesra alam ini, suatu rangka kerja utama telah dibuat dalam menuju ke arah ‘PJ Sustainable’ yang berprinsip dan berkonsepkan Cities For People. Pelan yang dirangka ini juga bukan sahaja menekankan kepada perancangan fizikal, malah ia juga dilestarikan kepada penekanan spiritual.

Dalam merealisasikan pelan ini, aspek-aspek seperti rancangan tempatan dan rancangan kawasan khas telah diwartakan seperti Urban Design Guidelines dan dasar majlis seperti Low Carbon And Green City Framework, Green Buildings Index, Murninet, Green Network Master Plan dan lain-lain.

Usaha yang dijalankan ini tidak lain tidak bukan merangkumi ke arah bandar mesra hijau dan dilihat menjadi landasan tepat buat pihak Majlis dalam merealisasikan penyediaan PJ Sustainable 2030 selain seiring dengan matlamat-matlamat utama yang digariskan di Persidangan Antarabangsa, iaitu ‘United nations Conference On Sustainable Development.

Selain itu, masyarakat Petaling Jaya melalui Persatuan Penduduk, Rukun Tetangga dan Pihak NGO akan turut serta dalam menjayakan dan memaklumkan program-program yang digariskan selain menjadi agen kepada pihak Majlis dalam merealisasikan program yang memberi kesan jangka panjang yang baik buat masyarakat Petaling Jaya.

Suatu unjuran yang dikeluarkan pada tahun 2012 oleh laporan rasmi dari UNDP, menunjukkan populasi di kawasan perbandaran menjelang Tahun 2020 di negara rantau Asia dijangka akan meningkat kepada 65 peratus akibat daripada proses urbanisasi. Keadaan ini secara tidak langsung akan mewujudkan pelbagai isu dan konflik dari aspek pengurusan perbandaran dan dikhuatiri sumber pembangunan yang terhad dan bandar kurang selesa untuk didiami.

Berdasarkan situasi ini, pihak Majlis merangka beberapa transformasi bandar yang menumpukan kepada keperluan asasi manusia dengan meningkatkan aspek ekonomi, sosial dan budaya yang akan dilaksanakan secara berperingkat dan menyediakan kemudahan yang selesa.

Dengan jangkaan populasi di bandar raya Petaling Jaya bertambah, sebagai langkah awal, pihak Majlis pada

tahun 2008 telah menganjurkan seminar Livable City sebagai inisiatif awal dalam menerapkan kefahaman di peringkat masyarakat Petaling Jaya.

Dalam unjuran beberapa siri seminar yang telah adakan, pada 26 September 2013 melalui seminar Livable City telah merangka beberapa program dan aktiviti bagi menjadikan Petaling Jaya sebagai sebuah bandar raya yang Livable dan Loveable menjelang tahun 2030. Melalui ini, ia akan menerapkan nilai-nilai murni seperti sense of belonging dan empower di kalangan masyarakat Petaling Jaya.

Melalui rangka kerja dan polisi perancangan strategik PJ Sustainable 2030, pihak Majlis telah meletakkan wawasan bagi menjadi sebuah bandar raya yang mampan dan berdaya huni dengan imej dan urus tadbir yang baik serta persekitaran yang harmoni dan sejahtera.

Berlandaskan prinsip-prinsip utama yang dipegang dalam melahirkan masyarakat berinformasi, persekitaran yang kondusif, persekitaran yang selamat, hijau dan mesra, penyediaan infrastruktur yang baik serta penyertaan dan kerjasama kolaborasi masyarakat dalam mewujudkan persekitaran bandar yang berimej sangat baik.

Page 8: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H08

Kempen Terjah Dan Musnah Aedes Daerah Petaling JayaDato’ Menteri Besar Selangor

Mentari Court Apartment,Petaling Jaya, Selangor

Page 9: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H 09

Kempen Terjah Dan Musnah Aedes Daerah Petaling JayaDato’ Menteri Besar Selangor

Mentari Court Apartment,Petaling Jaya, Selangor

Page 10: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Berita10

MBPJ CemerlangRaih Pelbagai AnugerahTABUNG WARISAN ANAK SELANGOR

Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS)A1-11-2 & A1-11-3 Jalan Multimedia 7/AH, Park Cityi-City, 40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5521 8740 / 03-5521 8741Faks : 03-5521 8742 / 03-5521 8743

SKIM MESRA USIA EMASRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455E-mel : [email protected]

HADIAH ANAK MASUK IPTPejabat Setiausaha Kerajaan SelangorBahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7385 / 03-5521 2275Faks : 03-5510 4095/ 03-5511 0659

PROGRAM PENINGKATAN HASIL BATUAN DAN GALIANKumpulan Semesta Sdn. Bhd.Tingkat 5, Bangunan Darul Ehsan, No. 3 Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5518 7735 Faks : 03-5518 7736E-mel : [email protected] web : www.semesta.com.my

TABUNG PENDIDIKAN ANAK PEKERJA LADANGPejabat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri SelangorTingkat 5, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7306 / 03-5512 3618Faks : 03-5510 6678

PUSAT KHIDMAT KRISIS SEHENTI (OSCC)Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan InovasiTel : 03-5519 4346 / 03-5544 7622Faks : 03-5519 3304

BEKALAN AIR PERCUMA 20 METER PADUKumpulan Darul Ehsan Bhd.Tingkat 16-17, Plaza Perangsang, Persiaran Perbandaran40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3999Faks : 03-5510 9977E-mel : [email protected]

SKIM KESIHATAN WANITARantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PROGRAM MIKROKREDIT MISKIN BANDAR (MIMBAR)Mimbar SelangorA23, Pusat Perniagaan Jubli 20, Jalan Singa J20/J, Seksyen 2040300 Shah Alam, SelangorTel : 03-5541 3616 Faks : 03-5541 3617Laman web : www.mimbarselangor.org

SKIM MIKROKREDIT SELANGORYayasan Dar al Qard al Hasan SelangorTingkat 2, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7104 / 03-5519 1692/ 03-5521 2312Faks : 03-5510 5829Laman web : www.skimsel.com

PUSAT DIALISIS RAKYATRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PUSAT TUISYEN RAKYATUnit Pendidikan, Bahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7480 / 03-5544 7481 / 03-5544 7391Blog : tuisyenrakyat.blogspot.com

Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)

JALAN YONG SHOOK LIN, 1 FEBRUARI – Sepanjang tahun 2013 dan 2014 mencatatkan kejayaan buat MBPJ di atas pengiktirafan dan anugerah yang diterima dari pihak pengurusan mahupun organisasi luar dan dalam negara berdasarkan kecemerlangan dalam tadbir urus.

Hal ini jelas menunjukkan semangat berpasukan yang sudah lama di terapkan di kalangan warga kerja MBPJ menjadi nadi utama kepada pencapaian serta pengiktirafan yang diterima itu. Selain melaksanakan kerja dengan efisien, sikap saling hormat-menghormati juga menjadi salah satu faktor utama dalam meningkatkan produktiviti kerja.

Menurut Pemangku Datuk Bandar, Puasa Md Taib, pencapaian dan anugerah yang diterima itu perlu diadaptasikan buat warga kerja dalam usaha memberi perkhidmatan yang paling terbaik dan berkesan.

Tambahnya, rasa saling harga menghargai antara satu sama lain serta berkomunikasi yang berkesan juga memainkan peranan yang penting dalam membentuk sistem perkhidmatan yang memenuhi keperluan komuniti masyarakat.

“Kita semua mesti bekerja keras memastikan sistem penyampaian perkhidmatan Majlis dapat menepati kehendak masyarakat,” katanya pada Mesyuarat Penuh MBPJ baru-baru ini.

Selain Penarafan 4 Bintang Pengauditan Pengurusan Kewangan Indeks Akauntabiliti 2013 yang diterima, antara anugerah lain yang diterima pihak Majlis adalah Penghargaan PBT Prihatin Kategori Bandaraya Mesra OKU 2014 dan Certificate of Recognition for Outstanding Initiative on Urban Innovation for the 2nd Guangzhou International Award.

Page 11: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436HAktiviti Majlis 11

JALAN YONG SHOOK LIN, 21 JANUARI – Dalam menjadikan institusi penguatkuasaan sebagai sebuah institusi yang penuh berintegriti dan berhemah, penguatkuasaan undang-undang perlulah diperketatkan seiring dengan keadaan semasa.

Justeru, perkongsian berkaitan penguatkuasaan dan keselamatan selain contoh langkah dan prosedur yang diambil sewaktu menjalankan tugas menjadi inti pati utama lawatan sambil belajar Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) ke Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Lawatan sekitar dua hari ini juga dilihat banyak membantu kedua-dua pihak selain saling bertukar-tukar pandangan mengenai situasi semasa yang berlaku di pentadbiran masing-masing.

Selain diberi taklimat mengenai struktur organisasi MBPJ, pegawai dan anggota juga diberi penerangan ringkas mengenai setiap jabatan organisasi MBPJ.

Sesi taklimat yang diberikan oleh Tuan Mohd Fauzi Maarop selaku Pengarah Jabatan Penguatkuasaan dan keselamatan juga dilihat banyak memberi input serta

keadaan semasa yang dihadapi oleh pihak Majlis.

Lawatan ini juga mendedahkan kemahiran tatacara bekerja dan membuka minda ke arah lebih proaktif dan inovatif dalam menjayakan tugas penguatkuasaan undang-undang pihak berkuasa tempatan. Selain itu juga, pelawat dapat menimba beberapa perkara baru seperti mengambil tindakan pengubahsuaian atau penyambungan struktur bangunan tanpa kelulusan PBT, mengambil tindakan ke atas rumah tumpangan, homestay, khemah pasang siap yang pembinaannya tanpa lesen.

LawatanDewan Bandaraya Kuching Utara

Muhibbah

Pengarah Jabatan Penguatkuasaan & Keselamatan MBPJ, Mohd Fauzi Maarop memberi cenderahati sebagai tanda kenangan kepada Pegawai dari DBKU

DATUK BANDAR : Datin Paduka Alinah binti Ahmad

TIMBALAN DATUK BANDAR : Puasa bin Md. Taib

TIMBALAN SETIAUSAHA : Hj. Ahmat Mohaayen bin Hj. Said

PENGARAH PERBENDAHARAAN : Hjh. Sa’diyah binti Khasiman

PENGARAH PERANCANGAN PEMBANGUNAN : Hjh. Sharipah Marhaini binti Syed Ali

PENGARAH KEJURUTERAAN : Ir. Ismail bin Shafie

PENGARAH PENILAIAN : Datin Sr. Amreeta Kaur a/p Pretham Singh

PENGARAH KESIHATAN PERSEKITARAN : Dr. Chithradavi a/p Vadivellu

PENGARAH KAWALAN BANGUNAN : Hamidah binti Ariffin

PENGARAH KEMASYARAKATAN : Aznan bin Hj. Hassan

PENGARAH PENGUATKUASA : Mohd Fauzi bin Maarop

PENGARAH LANDSKAP : Zuraidah binti Sainan

PENGARAH UNDANG-UNDANG : Abd. Muttalib bin Mohd Ali

PENGARAH PERHUBUNGAN AWAM : Haniza binti Abdul Hamid

PENGARAH AUDIT DALAM : Hj. Ainul Adnan bin Abdul Rahaman

PENGARAH ADUAN AWAM : Tengku Nazaruddin bin Tengku Zainudin

KETUA UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC) : Hairul Liza binti Abdul Rahman

KETUA UNIT PESURUHJAYA BANGUNAN (COB) : Nor Shabani binti Johari

Pengurusan MBPJ

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected]) ([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

Page 12: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H12No. / Tajuk Tender Kod Bidang Tarikh Jual Tarikh Tutup Harga Dokumen

(RM)

MBPJ/TD/K/2/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membaik Pulih Siar Kaki, Bebendul, ’Scupper Drain’ Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Sekitar Petaling Jaya Untuk Tempoh 24 Bulan Bagi Pakej Utara (Tawaran Semula)

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/TD/K/3/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membaik Pulih Siar Kaki, Bebendul, ’Scupper Drain’ Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Sekitar Petaling Jaya Untuk Tempoh 24 Bulan Bagi Pakej Selatan

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/TD/K/4/2015 Cadangan Kerja-Kerja Menaikkan Paras ’ Manhole ’, Gully Trap’ Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Sekitar Petaling Jaya (Pakej Utara 2) Untuk Tempoh 24 Bulan

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/TD/K/5/2015 Cadangan Kerja-Kerja Menaikkan Paras ’ Manhole ’, Gully Trap’ Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Sekitar Petaling Jaya (Pakej Selatan 2) Untuk Tempoh 24 Bulan

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/TD/K/6/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membaik Pulih Jalan-Jalan Yang Rosak Di Sekitar Petaling Jaya (Pakej Selatan) Untuk Tempoh 24 Bulan

CIDB Gred G4 - CE - CE01 dan Gred G4 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/TD/K/7/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membaik Pulih Jalan-Jalan Yang Rosak Di Sekitar Petaling Jaya (Pakej Utara) Untuk Tempoh 24 Bulan

CIDB Gred G4 - CE - CE01 dan Gred G4 - CE - CE21 06/02/2015 26/02/2015 100.00

MBPJ/SH/K/31/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membina Dan Menyiapkan Bonggol Jalan Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Sekitar Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - CE - CE01 dan Gred G2 - CE - CE21 dan

Gred G2 - CE - CE4212/02/2015 25/02/2015 50.00

MBPJ/TD/K/13/2015 Cadangan Membekal Dan Menyiapkan Garisan, Jalan / Tanda Permukaan Jalan Menggunakan ”Hot Applied Thermoplastic” Di Jalan-Jalan Sekitar Petaling Jaya

CIDB Gred G3 - CE - CE21 dan Gred G3 - CE - CE42 12/02/2015 25/02/2015 100.00

MBPJ/SH/K/46 /2015 Cadangan Kerja Pembaikan Kolam Renang Kanak-Kanak Di Kompleks Renang MBPJ SS7 Petaling Jaya

CIDB Gred G1 - CE - CE01 dan Gred G1 - B - B04 18/02/2015 25/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/25/2015 Cadangan Membekal Dan Memasang Alat Permainan Berangkai Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Jalan SS26/9 Dan Jalan PJS 1/47 Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Pakej 1

CIDB Gred G1 - CE - CE21 11/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/26/2015 Cadangan Membekal Dan Memasang Alat Permainan Berangkai Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Jalan 18/11 Dan Jalan Nuri 7/20 Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Pakej 2

CIDB Gred G1 - CE - CE21 11/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/27/2015 Cadangan Membekal Dan Memasang Alat Permainan Berangkai Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Jalan SS4C/22 Dan Flat Pelangi, Damansara Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Pakej 3

CIDB Gred G1 - CE - CE21 11/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/29/2015 Cadangan Membekal Dan Memasang Alat Permainan Berangkai Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Jalan 51A/237 Dan Jalan PJS 6/3B Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Pakej 5

CIDB Gred G1 - CE - CE21 11/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/28/2015 Cadangan Membekal Dan Memasang Alat Permainan Berangkai Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Jalan 14/24 Dan Jalan PJS 3/48 Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Pakej 4

CIDB Gred G1 - CE - CE21 11/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/43/2015 Cadangan Membina, Membekal Dan Memasang Pintu Dan Tingkap Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Gerai Buah Jalan Harapan, Seksyen 19, Petaling Jaya, Selangor

CIDB Gred G1 - CE - CE21 dan Gred G1 - B - B04 17/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/44/2015 Cadangan Baik Pulih Jalan Dan Longkang Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Jalan PJS 1/21 Dan Di Perkarangan Blok 1 Pangsapuri Petaling Perdana, Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - CE - CE01 dan Gred G2 - CE - CE21 17/02/2015 24/02/2015 50.00

MBPJ/SH/P/15/2015 Cadangan Tawaran Mengukur, Menjahit Dan Membekal Baju Turun Padang Bagi Pegawai / Kakitangan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Untuk Tahun 2015

MOF 020801 09/02/2015 23/02/2015 50.00

MBPJ/SH/K/24/2015 Cadangan Kerja-Kerja Membaik Pulih Bangunan Krematorium Dan Kerja-Kerja Berkaitan Di Kompleks Krematorium, Jalan 229, Kg Tunku, Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - CE - CE21 06/02/2015 23/02/2015 50.00

Tender Dan Sebut Harga MBPJ

Page 13: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H 13

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Membina Rumah Sesebuah 2 Tingkat Di Lot 63, (No. 63), Jalan Dato’ Abdul Aziz (14/29), Seksyen 14, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Puan Nadia Madyna Binti Abdul Hamidy

4.2.2015

2. Permohonan Serentak Penyerahan Balik Dan Pemberimilikan Semula Di Bawah Seksyen 204D Kanun Tanah Negara (KTN) Dan Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Sesebuah Dua Tingkat Sedia Ada Kepada Rumah Sesebuah Dua Tingkat, Di Atas Lot 7897 Dan 7898, No. 50 Jalan 17/35 , Petaling Jaya, Mukim Sg. Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Encik Sze Tian Keng Dan Puan Tan See Fen

4.2.2015

3. Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Sesebuah 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot 20316, (No. 18), Jalan SS1/22, SS 1, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Tall Inovations Sdn. Bhd.

4.2.2015

4. Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Sesebuah 2 Tingkat Sedia Ada Di Lot 295, (No. 7), Jalan 6/14, Seksyen 6, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Puan Gajani Nayagi A/P Seevenserajah

4.2.2015

5. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Berkembar 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot 17082, (No. 20), Jalan SS1/15, SS 1, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Encik Tay Chan Ee Dan Puan Ong Chong Leng

4.2.2015

6. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Sesebuah 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot QT 2219, (No. 75), Jalan Dato’ Abdul Aziz (14/29), Seksyen 14, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Encik Kasmuri Sukardi

4.2.2015

7. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Berkembar 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot PT 3591, (No. 12), Lorong 8/1C, Seksyen 8, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Puan Leong Kong Mooi

4.2.2015

8. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Sesebuah 2 Tingkat Dengan Sub-Basement Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Lot PT 30010, (No. 11A), Jalan TR 4/1, Tropicana Golf And Country Resort, PJU 3, Mukim Sg. Buloh, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Impeccable Winner Sdn. Bhd.

4.2.2015

9. Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Tambahan Dan Perubahan Ke Atas Gudang Pejabat 6 Tingkat Sedia Ada Di Lot PT 1, Jalan 51A/219, Seksyen 51A, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Wah Chan Consolidated Sdn. Bhd.

4.2.2015

10. Permohonan Serah Balik Sebahagian Tanah Di Bawah Seksyen 200 Kanun Tanah Negara 1965, Bagi Tujuan Tapak Pencawang Elektrik Padat Di Atas Sebahagian Lot 13521, Taman Aman Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling Untuk Tetuan Sri Aman Development Sdn. Bhd.

4.2.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Membina 1 Blok Bangunan Perdagangan 29 Tingkat Yang Mengandungi :

(a) 1 Tingkat Aras Separa Bawah Tanah Tempat Letak Kereta Dan Servis (b) 1 Tingkat Ruang Niaga Dan Servis (c) 1 Tingkat Mezanin (d) 7 Tingkat Tempat Letak Kereta Bertingkat (e) 1 Tingkat Aras Kemudahan (f) 15 Tingkat Ruang-Ruang Pejabat (g) 1 Tingkat Ruang Niaga Dan Servis (h) Ruang Niaga Dan Ruang Servis – Tingkat Bumbung Rendah (i) ‘Sky Garden’ – Tingkat Bumbung Atas

Di Atas Lot 33385, Jalan Harapan, Seksyen 19, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Ivory Panorama Sdn. Bhd.

4.2.2015

2. Cadangan Landskap Kepada Cadangan Pindaan Kepada Pelan Kelulusan Bangunan : BP 5361/92 Bertarikh 19 April 1993 Daripada Cadangan Sebahagian Dari Pembangunan Fasa 6 Yang Mengandungi 2 Blok 20 Tingkat 608 Unit Pangsapuri Kos Sederhana Di Atas Lot PT 9194, Mukim Petaling, Daerah Petaling Lot PT 9194, Mukim Petaling, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sampai Jaya Sdn. Bhd. Kepada Cadangan Penyambungan Semula Kerja-Kerja Pembinaan Plot A (Fasa 1) – 1 Blok Apartment Kos Sederhana 20 Tingkat Sedia Ada (304 Unit), Di Atas Sebahagian PT 9194, PJS 5 (Jalan PJS 2), Mukim Dan Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Masteron Sdn. Bhd.

4.2.2015

3. Cadangan Landskap Bagi Membina Sebuah Bangunan Hotel 14 Tingkat Yang Mengandungi :

(a) 11 Tingkat – 144 Unit Bilik Hotel (b) 3 Tingkat – Ruang Kemudahan (c) 2 ½ Tingkat – Tempat Letak Kereta Aras Bawah Tanah (B1-B3) Di Atas Lot 37186 (PT 21537), Jalan Cempaka SD 12/5, Bandar Sri Damansara, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Engtex Leisure Sdn. Bhd.

4.2.2015

4. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pindaan Kepada Pelan Lulus MBPJ120100/T/P10/961/2011 Bertarikh 29 Sept 2011 Yang Mengandungi:

(a) Sebuah Masjid 1 Tingkat (b) Kemudahan Berkaitan, Kepada (a) Sebuah Masjid 1 Tingkat (b) Kemudahan Berkaitan (c) Rumah Kakitangan

Di No.3 Jalan PJU 1A/37, Ara Tropika, Ara Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Jabatan Agama Islam Selangor

4.2.2015

5. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pembinaan Satu Blok Bangunan Kilang 4 Tingkat Yang Mengandungi Gudang Simpanan Barang Serta Pejabat Di Atas PT 24240, Persiaran Industri, Bandar Sri Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Actas Trading Sdn. Bhd.

4.2.2015

6. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Sesebuah 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot QT 2219, (No. 75), Jalan Dato’ Abdul Aziz (14/29), Seksyen 14, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Encik Kasmuri Sukardi

4.2.2015

7. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Berkembar 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot PT 3591, (No. 12), Lorong 8/1C, Seksyen 8, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Puan Leong Kong Mooi

4.2.2015

8. Cadangan Tambahan Dan Perubahan Kepada Rumah Sesebuah 2 Tingkat Dengan Sub-Basement Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Lot PT 30010, (No. 11A), Jalan TR 4/1, Tropicana Golf And Country Resort, PJU 3, Mukim Sg. Buloh, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Impeccable Winner Sdn. Bhd.

4.2.2015

9. Permohonan Kebenaran Merancang Bagi Tambahan Dan Perubahan Ke Atas Gudang Pejabat 6 Tingkat Sedia Ada Di Lot PT 1, Jalan 51A/219, Seksyen 51A, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Wah Chan Consolidated Sdn. Bhd.

4.2.2015

10. Permohonan Serah Balik Sebahagian Tanah Di Bawah Seksyen 200 Kanun Tanah Negara 1965, Bagi Tujuan Tapak Pencawang Elektrik Padat Di Atas Sebahagian Lot 13521, Taman Aman Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling Untuk Tetuan Sri Aman Development Sdn. Bhd.

4.2.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Lampu Jalan Bagi Cadangan Pembangunan Di Parcel 1 (Fasa 1 Dan 2) Cadangan Pembangunan Perniagaan Di Atas Lot 1994 Hingga 2001, 2005 Dan 2006, Bandar Sri Damansara, Mukim Sg. Buloh, Daerah Petaling Untuk Tetuan Indo Aman Bina Sdn. Bhd.

4.2.2015

2. Cadangan Pelan Lampu Jalan Bagi 2 Blok Pangsapuri Perkhidmatan 23 Tingkat (348 Unit) Di Atas 6 Tingkat Podium Tempat Letak Kereta Dan Satu Blok (10 Tingkat) Bangunan Pejabat Dan Ruang Perniagaan Serta 1 Tingkat Bawah Tanah Tempat Letak Kereta Di Atas Lot PT 38626 (HSD 142432) Jalan PJU 10/9, Prima Damansara, Mukim Sg. Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sentral City (M) Sdn. Bhd.

4.2.2015

3. Cadangan Pelan Lampu Jalan Bagi Cadangan Pembangunan 2 Blok Hotel 26 Dan 43 Tingkat, 10 Blok Pejabat 12-43 Tingkat, Kedai Pejabat 1-8 Tingkat Dan 4 Tingkat Podium Perniagaan / TLK Serta 4 Tingkat Basemen Tempat Letak Kereta Di Atas Sebahagian Lot PT 44016 Dan Lot PT 44017, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Cosmopolitan Avenue Sdn. Bhd.

4.2.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Membina 1 Unit Rumah Banglo 3 Tingkat Di Atas Lot 50974 (No. 7), Jalan Rimba Riang 9/7B, Kota Damansara, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Abrari Bin Mohamed Yusof Dan Sharifah Fatin Binti Syed Abdullah

4.2.2015

2. Cadangan Membina Sebuah Rumah Banglo 3 Tingkat Di Atas Lot 9946 (No. 11A), Jalan Rimba Riang 9/1A, Kota Damansara, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Ewe Tuan Cheng & Yan Sow Pim

4.2.2015

3. Cadangan Pemasangan 4 Batang Boom Setinggi 3m Dan Peralatan Telekomunikasi Di Atas Sebuah Rumah Kedai Sedia Ada Di No. 18, Lot 1839, Jalan Ara SD 7/3A, Bandar Sri Damansara, Petaling Jaya Untuk Tetuan U Mobile Sdn . Bhd.

4.2.2015

4. Cadangan Membina Satu Unit Struktur Pemancar Telekomunikasi Jenis 'Unipole' Setinggi 6 Meter Dan Peralatan Suis Telekomunikasi Di Atas Bumbung Bangunan Hospital 9 Tingkat Yang Sedia Ada Di Lot PT 68, Assunta Hospital, Jalan Templer, Petaling Jaya Untuk Tetuan Digi Telecommunicatons Sdn. Bhd.

4.2.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Membina Sebuah Banglo 3 Tingkat Berserta Kolam Renang Di Atas Lot PT30365, No. 40, Jalan TR 9/1, 47410 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Tae Bock Toh & Lee Chuang Jong

4.2.2015

2. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Membina Sebuah Banglo 3 Tingkat Di Atas Lot PT 32637, No. 63, Jalan PJU 3/12A, Pekan Baru Sg. Buloh, Petaling Jaya Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Wong Ah Kau & Yeo Ai Lee

4.2.2015

3. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Meroboh & Membina Semula Sebuah Banglo Baru 3 Tingkat Di Atas Lot PT 29941, No. 36, Jalan TR 3/1,Tropicana Golf & Country Resort Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Tan Chuan Yong

4.2.2015

4. Pindaan Kepada Pelan Lulus Bertarikh 12 Jun 2008 Bagi Cadangan Jalan Dan Perparitan Untuk Cadangan Menaik Taraf Persimpangan Jalan Dataran Bandar Utama/Persiaran Surian (Junction ’A’) Dan Persimpangan Jalan Dataran Bandar Utama/Persiaran Surian (Junction ’B’), Bandar Utama Damansara, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Bandar Utama Development Sdn. Bhd.

4.2.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Pembangunan 4 Blok Pangsapuri Perkhidmatan 17 Tingkat (756 Unit) Berserta Duplex Unit Bersambung (24 Unit) Di Atas 9 Tingkat Podium Yang Mengandungi Unit Kediaman (108 Unit), Kedai Pejabat 2 Tingkat (13 Unit), Tempat Letak Kereta Berserta Kemudahan Di Atas Lot PT 4002, Jalan PJU 1A/41, Ara Damansara, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sime Darby Ara Damansara Development Sdn. Bhd.

4.2.2015

Kelulusan Kebenaran Merancang Kelulusan Pelan Landskap

Kelulusan Pelan Lampu Jalan, Taman Dan Laman

Kelulusan Pelan Bangunan

Kelulusan Pelan Kerja Tanah

Kelulusan Pelan Jalan Dan Perparitan

OSC MBPJ

Page 14: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436H Berita Zon MPP (Majlis Perwakilan Penduduk)14

JALAN SS 1/31, 14 FEBRUARI – Dalam usaha menyemarakkan lagi semangat cinta dan kasih kepada Rasulullah SAW, satu program sambutan Maulidur Rasul Peringkat MBPJ telah di adakan baru-baru ini. Program yang berlangsung dalam suasana meriah ini di adakan di Masjid Kg Tunku, Petaling Jaya.

Program yang bermula sekitar jam 8 pagi ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari masyarakat penduduk setempat.

Program yang dirasmikan oleh Ahli Majlis MBPJ, Azizi bin Ariffin ini, turut juga disertai oleh tetamu-tetamu jemputan.

En Azizi, dalam ucapannya, menekankan kepentingan perpaduan dalam kalangan umat Islam selain menjauhi kegiatan ekstremis demi memastikan keselamatan dan kesejahteraan bersama.

Selain perarakan dan berselawat sambil memperingati pengorbanan Baginda SAW

dalam memperjuangkan Islam, majlis sambutan ini juga diserikan lagi dengan tazkirah oleh peserta Pencetus Ummah, Ustaz Azihal Bangsawan.

Selain itu, terdapat juga beberapa pertandingan bakat remaja seperti pertandingan syarahan sirah Rasulullah, pertandingan laungan azan, pertandingan nasyid dan juga pertandingan hafazan.

Persembahan teater kanak-kanak tadika, jualan barangan terpakai dan klinik bacaan Al-Fatihah untuk orang ramai juga turut diserikan lagi sepanjang program berlangsung. Kesemua hadiah pemenang disampaikan oleh Ahli Majlis Zon 23 tersebut.

PJS, 28 JANUARI - Akhirnya masalah tong sampah rosak di perumahan bertingkat sekitar Petaling Jaya Selatan terutama di Zon 18 selesai setelah Jabatan Kesihatan Persekitaran mengedarkan sebanyak 14 tong berkapasiti 1,500 liter menggantikan tong yang rosak.

“Alhamdulillah setelah sekian lama harapan penduduk rumah pangsa di Zon 18 untuk mendapatkan tong sampah yang baru bagi mengganti tong yang rosak akhirnya tertunai. Dengan ini saya berharap tiada lagi masalah sampah yang dibuang di luar tong sampah.”

“Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Majlis

Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) khususnya Jabatan Kesihatan Persekitaran yang membekalkan tong ini kepada penduduk,” ujar Ahli Majlis Zon 18, Ariffin Mahaiyuddin.

MBPJ dalam proses membaiki atau menukar tong sampah yang rosak sekitar Petaling Jaya secara berperingkat-peringkat bagi menambah baik kerja-kerja pengurusan pepejal di kawasan tersebut.

Penduduk Petaling Jaya juga disaran untuk bekerjasama dengan MBPJ dalam menangani masalah sampah dengan cara lebih bertanggungjawab dan beretika dalam melupuskan sisa isi rumah dan juga sampah pukal.

Rasulullah :Sumber Inspirasi Hatiku

Masalah Selesai

Gelagat Kanak-Kanak dalam mengambil bahagian pertandingan

Page 15: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

Insan SuperJALAN YONG SHOOK LIN, 6 FEBRUARI – “Ikhlaskan diri dalam bekerja, sabar dan rapatkan hubungan dengan Allah, In Sya Allah anda akan menjadi insan yang super”, itulah sebahagian inipati ucapan penceramah jemputan dan juga pakar motivasi dan kaunseling keluarga, Dr. Robiah Kulop Hamzah sempena program motivasi anjuran Khidmat pengurusan MBPJ.

Program yang bermula sekitar jam 9.30 pagi itu juga mendapat sambutan yang menggalakkan daripada hadirin yang hadir yang rata-ratanya terdiri daripada satf MBPJ.

Selain menitipkan kisah-kisah motivasi, penceramah jemputan juga tidak putus-putus memberi kata-kata nasihat dalam membina generasi yang hebat serta cemerlang di masa hadapan.

Program yang tamat sekitar jam 12 tengah hari ini juga menjadi program motivasi pertama dalam siri-siri program motivasi bagi sesi 2015.

Barisan urusetia bergambar kenangan bersama penceramah jemputan, Dr. Rubiah Kulop Hamizah

BERITA PETALING JAYA • Februari 2015 • Rabiulakhir - Jamadilawal 1436HBerita / Sukan 15

Bakat Muda DipelawaSertai Program Skuasy MBPJ

JALAN YONG SHOOK LIN, 11 FEBRUARI - Bakat-bakat muda yang mempunyai minat mendalam terhadap sukan skuasy dipelawa untuk menyertai Program Pembangunan Skuasy Junior 2015 anjuran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Penyelaras program, Mary Ong, berkata MBPJ menyasarkan penyertaan daripada kanak-kanak berusia 5 tahun hingga 12 tahun untuk digilap bakatnya supaya boleh diketengahkan ke peringkat lebih tinggi bergantung kepada komitmen dan prestasi pemain itu.

Beliau berkata, kanak-kanak sekolah yang berminat untuk menghadiri program latihan hujung minggu berkenaan boleh mendaftar di Kompleks Sukan Astaka,

Petaling Jaya pada 14 Februari ini bermula jam 2.00 petang dan latihan adalah percuma.

“Tiap-tiap pelatih yang berminat di beri 'trial period' 3 bulan untuk memastikan minatnya terhadap latihan ini.”

“Berdasarkan kepada kemajuan mereka, kita akan memberi pendedahan dalam pertandingan dalaman terlebih dahulu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ong berkata pemain harapan yang dikenal pasti daripada program ini akan diberi peluang untuk menyertai latihan ini.

“Mereka kemudiannya akan didedahkan dengan kejohanan kumpulan umur yang dianjurkan Persatuan

Skuasy Malaysia,” katanya lagi.

Program Pembangunan Skuasy Junior ini dimulakan sejak tahun 1990 dan memainkan peranan besar bagi mempromosi pembangunan skuasy di peringkat negeri dan negara.

Program ini juga berjaya melahirkan beberapa pemain skuasy bertaraf antarabangsa seperti Micheal Soo, Kelvin Ho, Ong Beng Hee dan Tricia Chuah.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi penyelaras program di talian 017-8815066.

Page 16: BERITA PETALING JAYA / Februari 2015

Berita Petaling Jaya Diterbitkan Oleh : MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYADicetak Oleh : ULTIMATE PRINT SDN. BHD. Lot 2, Jalan Sepana, 15/3, Off Persiaran Selangor, Seksyen 15, 40200 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan

MBPJ Optimis Untuk MenjadiJUARA KumpulanBUKIT JALIL, 13 FEBRUARI – Pasukan Hoki Remaja MBPJ yakin dapat meneruskan aksi cemerlang dan seterusnya menjadi juara kumpulan divisen 1 dalam merebut Kejohanan Liga Hoki Remaja Kebangsaan 2015.

Pengurus pasukan MBPJ Zainal Abidin Ismail berkata, pasukannya masih berpeluang untuk mendapat kedudukan nombor 1 liga walaupun keciciran mata sewaktu seri 2-2 menentang pendahulu liga SSTMI Thunderbolts yang mengakibatkan MBPJ jatuh tempat ke-3 pada 30 Januari lalu.

“Kita mampu menjadi pendahulu liga kerana kita masih ada kelebihan satu perlawanan dan masih belum tewas, walaupun keciciran mata MBPJ berjaya bangkit serta meneruskan rentak kemenangan dengan menduduki tempat ke-2 sekarang.

Saya berharap perlawanan seterusnya menentang KLHC dan UniKL Young Guns akan memberi tuah kepada pasukan kami,” tambahnya lagi.

Terdahulu, MBPJ telah menewaskan BJSS SR (3-0), SSTM JRS (4-0), Politeknik Malaysia (3-1), SSP/MSP Thunderbolt (4-1) dan Olak PKT Tigers (5-2).

KEDUDUKAN PASUKAN PERLAWANAN JARINGAN MATA

P W D L F A D

1 SSTMI Thunderbolts 7 6 1 0 29 9 20 19

2 MBPJ 6 5 1 0 21 6 15 16

3 UniKL Young Guns 6 5 0 1 27 9 18 15

4 SSP/MSP Thunderbolt 6 3 0 3 14 13 1 9

5 KLHC 5 2 1 2 8 9 -1 7

6 Politeknik Malaysia 5 1 1 3 6 14 -8 4

7 BJSS SR 5 1 0 4 5 16 -11 3

8 Olak PKT Tigers 6 1 0 5 9 27 -18 3

9 SSTM JRS 5 0 0 5 2 18 -16 0

JADUAL PERLAWANAN SETERUSNYA LOKASI14/2/2015 - MBPJ vs KLHC Std. Hoki Nasional Bukit Jalil ( 1 ) Kuala Lumpur

27/2/2015 - MBPJ vs UniKL Std. Hoki Nasional Bukit Jalil ( 2 ) Kuala Lumpur

Kedudukan Liga Divisyen 1 (Kumpulan A)

** Maklumat adalah benar semasa cetakkan