berita petaling jaya • februari 2014

16
PERCUMA Februari 2014 Bil. 2/2014 Rabiulakhir 1435 Berita PETALING JAYA AKHBAR BULANAN MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA JALAN YONG SHOOK LIN, 19 FEBRUARI – Seramai 19 orang Ahli Majlis dengan rasminya telah mengangkat sumpah penerimaan jawatan dan menandatangani surat aku janji integriti di Ibu Pejabat Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sebagai Ahli Majlis. Tempoh perkhidmatan Ahli Majlis MBPJ telah mula berkuatkuasa pada 5 Februari sehingga 31 Disember 2015 manakala hanya wakil daripada PKR sahaja berkhidmat sehingga 31 Disember tahun ini. Datuk Bandar Petaling Jaya, Datin Paduka Alinah Ahmad berkata, keputusan tempoh tersebut adalah berdasarkan kepada arahan daripada kerajaan negeri Selangor. Lima muka baharu telah dilantik iaitu Sia Siew Chin, 48, Orang Kelainan Upaya (OKU) yang kedua dilantik selepas Anthony Siva Balan Thanasayan pada 2008. Empat yang lain ialah Ariffin Mahaiyuddin, Azizi Ariffin, Ang Ming Ern dan Dr. Streram Sinnasamy. Manakala bekas Ahli Majlis penggal 2011 yang lalu, Halimey Abu Bakar telah dilantik semula. “Saya berharap lima muka baharu ini dapat belajar daripada mereka yang telah berpengalaman dalam memberi sumbangan dan membantu MBPJ menjadikan Petaling Jaya sebagai suatu bandar yang berdaya huni, dicintai dan berjiwa,” katanya. Menurutnya, Ahli Majlis lama telah mengetahui cara kerja perlaksanaan sesuatu tugas dan berharap ahli-ahli baharu dapat belajar bersama- sama serta membantu MBPJ mencapai ekspektasi dan harapan khususnya daripada pihak-pihak berkepentingan. Ahli Majlis lama daripada penggal lepas terdiri daripada 13 Moto & Misi Perkhidmatan Pelanggan MBPJ “Mesra, Cepat & Tepat Kualiti Keutamaan Kami” Rebat Khas Cukai Taksiran Kepada Pemilik Kediaman KASIH: Program Khas Sempena Maulidur Rasul MBPJ Terima Empat Anugerah Khas Zon Bersih m/s 02 m/s 08 & 09 m/s 15 19 AHLI MAJLIS ANGKAT SUMPAH orang iaitu Suriase Gengiah, Teh Chi-Chang, Cynthia Manonmani Michael Gabriel, Tony Cheong Siew Thong, Ir.Lee Suet Sen, Raja Fairuz Raja Mazlan, Chiang Chian Fu, Tang Fuie Koh, Mahharul Ismail, Jeyaseelan Anthony, Oon Chong Ling, Mohd Ghazali Daud dan Azri Mohamad Arish Beliau berkata Mesyuarat Majlis Penuh dijangka berlangsung pada 26 Februari ini bagi meneruskan perancangan dan keputusan yang tertangguh sepanjang ketiadaan Ahli Majlis MBPJ dalam menyediakan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Petaling Jaya. “Terdapat 5 lagi kerusi yang belum diisi buat masa sekarang, segala keputusan dan perlantikannya masih belum diputuskan oleh Kerajaan Negeri,” ujarnya. Lima muka baru dan seorang Ahli Majlis yang dilantik semula untuk berkhidmat pada 2014 www.mbpj.gov.my majlis bandaraya PJ Petaling Jaya City Council petaling jaya city council

Upload: nguyenlien

Post on 31-Dec-2016

248 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

www.mbpj.gov.my majlis bandaraya PJPetaling Jaya City Council petaling jaya city council

PERCUMA Februari 2014Bil. 2/2014 Rabiulakhir 1435

Berita PETALING JAYAAKHBAR BULANAN MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA

JALAN YONG SHOOK LIN, 19 FEBRUARI – Seramai 19 orang Ahli Majlis dengan rasminya telah mengangkat sumpah penerimaan jawatan dan menandatangani surat aku janji integriti di Ibu Pejabat Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sebagai Ahli Majlis.

Tempoh perkhidmatan Ahli Majlis MBPJ telah mula berkuatkuasa pada 5 Februari sehingga 31 Disember 2015 manakala hanya wakil daripada PKR sahaja berkhidmat sehingga 31 Disember tahun ini.

Datuk Bandar Petaling Jaya, Datin Paduka Alinah Ahmad berkata, keputusan tempoh tersebut adalah berdasarkan kepada arahan daripada kerajaan negeri Selangor.

Lima muka baharu telah dilantik iaitu Sia Siew Chin, 48, Orang Kelainan Upaya (OKU) yang kedua dilantik selepas Anthony Siva Balan Thanasayan

pada 2008. Empat yang lain ialah Ariffin Mahaiyuddin, Azizi Ariffin, Ang Ming Ern dan Dr. Streram Sinnasamy. Manakala bekas Ahli Majlis penggal 2011 yang lalu, Halimey Abu Bakar telah dilantik semula.

“Saya berharap lima muka baharu ini dapat belajar daripada mereka yang telah berpengalaman dalam memberi sumbangan dan membantu MBPJ menjadikan Petaling Jaya sebagai suatu bandar yang berdaya huni, dicintai dan berjiwa,” katanya.

Menurutnya, Ahli Majlis lama telah mengetahui cara kerja perlaksanaan sesuatu tugas dan berharap ahli-ahli baharu dapat belajar bersama-sama serta membantu MBPJ mencapai ekspektasi dan harapan khususnya daripada pihak-pihak berkepentingan.

Ahli Majlis lama daripada penggal lepas terdiri daripada 13

Moto & Misi Perkhidmatan Pelanggan MBPJ “Mesra, Cepat & Tepat Kualiti Keutamaan Kami”

Rebat Khas Cukai Taksiran Kepada Pemilik Kediaman

KASIH: Program Khas Sempena Maulidur Rasul

MBPJ Terima Empat Anugerah Khas Zon Bersih

m/s 02 m/s 08 & 09 m/s 15

19 AHLI MAJLIS ANGKAT SUMPAH

orang iaitu Suriase Gengiah, Teh Chi-Chang, Cynthia Manonmani Michael Gabriel, Tony Cheong Siew Thong, Ir.Lee Suet Sen, Raja Fairuz Raja Mazlan, Chiang Chian Fu, Tang Fuie Koh, Mahharul Ismail, Jeyaseelan Anthony, Oon Chong Ling, Mohd Ghazali Daud dan Azri Mohamad Arish

Beliau berkata Mesyuarat Majlis Penuh dijangka berlangsung pada 26 Februari ini

bagi meneruskan perancangan dan keputusan yang tertangguh sepanjang ketiadaan Ahli Majlis MBPJ dalam menyediakan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Petaling Jaya.

“Terdapat 5 lagi kerusi yang belum diisi buat masa sekarang, segala keputusan dan perlantikannya masih belum diputuskan oleh Kerajaan Negeri,” ujarnya.

Lima muka baru dan seorang Ahli Majlis yang dilantik semulauntuk berkhidmat pada 2014

www.mbpj.gov.my majlis bandaraya PJPetaling Jaya City Council petaling jaya city council

Page 2: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

02 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H BERITA

MBPJ Terima Empat Anugerah Khas Zon Bersih

JALAN YONG SHOOK LIN, 3 FEBRUARI – Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah berjaya membawa pulang empat anugerah khas sempena Majlis Penghargaan dan Penyelenggaraan Zon Bersih 2013 yang telah dianjurkan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) pada 27 Januari lalu.

Empat anugerah tersebut ialah Ahli Majlis Paling Komited, Amalan Terbaik (Sistem FaReeDA), Pemantauan Kawasan Zon Bersih Lama Terbaik, dan Johan Kriteria Penyelenggaraan Infrastruktur

bagi kumpulan satu.

Penerimaan anugerah sempena perlaksanaan Zon Bersih 2013 sedikit sebanyak telah menaikkan moral khususnya warga MBPJ dan penduduk Petaling Jaya agar sentiasa berusaha keras menjaga kebersihan dan bersama-sama membawa bandar raya ini ke tahap yang lebih baik.

Perlaksanaan Zon Bersih 2013 telah memilih Seksyen 5 dan Seksyen 10 sebagai kawasan yang perlu diberi tumpuan dan diketuai oleh Ahli Majlis Zon

12, Derek John Fernandez.

Kredibiliti beliau dalam mentadbir kawasannya terbukti menampakkan hasil sehingga dianugerahkan sebagai Ahli Majlis Paling Komited bagi kempen Zon Bersih 2013.

Antara kesungguhannya dalam melaksanakan Zon Bersih ialah mengagihkan 1,800 tong sampah baru kepada penduduk Seksyen 5 dan Seksyen 10 serta mengadakan pelbagai kempen kebersihan di kawasan tersebut.

Bagi penganugerahan Infrastruktur Terbaik, MBPJ sentiasa mengambil langkah penambahbaikan dari masa ke semasa bagi memperkemaskan perkhidmatan agar kebersihan Petaling Jaya dapat dikekalkan.

Dalam pada itu, format pertandingan Zon Bersih 2013 ada sedikit pembaharuan, iaitu 12 Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dibahagikan kepada 3 kumpulan dan beberapa kategori baru dipertandingkan.

Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) sekali lagi mengulangi pencapaian mereka pada tahun 2012 dengan menjuarai Anugerah Utama Zon Bersih.

MBSA juga turut menerima Anugerah Jawatankuasa Penduduk Paling Aktif, Kriteria Pemantauan Kebersihan, Kriteria Penyelenggaraan Landskap, Kriteria Pengurusan Program Zon Bersi, Kriteria Penglibatan Komuniti serta menjuarai kumpulan satu.

Pada masa sama, Majlis Perbandaran Sepang pula telah dinobatkan sebagai johan bagi kumpulan dua, manakala juara kumpulan tiga dimenangi oleh Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL).

Naib juara kumpulan satu, Majlis Perbandaran Subang Jaya berjaya memenangi kategori Pengurusan Dokumentasi Terbaik dan Penyelenggaraan Kemudahan Awam serta turut menerima anugerah khas juri bagi kategori Kebun Komuniti bersama MDKL dan Majlis Daerah Kuala Selangor.

Majlis penyampaian anugerah telah disampaikan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim dan turut hadir ialah Exco Kerajaan Negeri, Dato' Teng Chang Khim, Ahli-ahli Majlis, serta pegawai PBT seluruh Selangor.

Timbalan Datuk Bandar, Puasa Md. Taib (empat dari kiri) dan warga kerja MBPJ bergambar kenangan bersama trofi yang dimenangi

Page 3: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 03BERITA

NAIK TARAF PUSAT KOMERSIAL SS2 PJUsaha Bentuk Pembangunan Mampan

JALAN YONG SHOOK LIN, 3 FEBRUARI - Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) komited membela nasib peniaga di Gerai Jalan 19/3, dekat sini apabila kerja-kerja pemasangan bekalan dan meter air di gerai tersebut siap sepenuhnya pada Januari lalu.

Peniaga yang terlibat adalah 6 orang peniaga tanpa lesen yang diarahkan berpindah dari tapak perniagaan asal mereka di Jalan Harapan (Damansara Bestari), ekoran kerja-kerja pembinaan jalan tersebut.

Di atas dasar keprihatinan, MBPJ telah menawarkan peniaga tersebut untuk berniaga di gerai MBPJ sedia ada yang berdekatan, namun tawaran tersebut telah ditolak.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Bandar Petaling Jaya, Datin Paduka Alinah Ahmad, MBPJ telah menyediakan tapak gerai di Seksyen 19/3 bagi tujuan pemindahan sementara untuk peniaga tersebut supaya

dapat meneruskan perniagaan, sehingga peniaga tersebut ditempatkan ke gerai MBPJ yang tetap.

“Bagi kemudahan dan keselesaan peniaga, MBPJ telah menyediakan tapak gerai berbumbung, memasang jubin lantai, dan sinki yang telah siap dipasang.”

"Keadaan ini adalah lebih baik berbanding daripada keadaan asal peniaga sebelum ini yang berniaga tanpa lesen,” tambahnya.

Peniaga-peniaga tersebut juga akan diberikan lesen perniagaan selepas mereka memulakan perniagaan di situ agar mereka boleh berniaga secara sah tetapi masih tertakluk kepada syarat-syarat dan peraturan MBPJ.

MBPJ menyeru agar semua peniaga memberikan kerjasama sebaiknya, menjaga kemudahan yang disediakan dan sentiasa menjaga kebersihan di tapak gerai tersebut.

SS2, 22 JANUARI - Seiring dengan kemajuan negara, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah meningkatkan lagi usaha untuk menjadikan kawasan pentadbirannya sebagai sebuah bandar raya mampan dengan menaik taraf kawasan sosial yang dilengkapi kemudahan awam dan keselamatan.

Terbaru, MBPJ telah menaik taraf gelanggang bola keranjang di Jalan SS2/61 dengan penambahan bumbung baru yang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti dalam usaha untuk meningkatkan kemudahan sosial kepada masyarakat setempat.

Ahli Dewan Undangan Negeri Damansara Utama, Yeo Bee Yin, berkata projek penaiktarafan gelanggang itu dimulakan, pada Oktober lalu dan siap pada penghujung Disember dengan peruntukan daripada MBPJ sebanyak RM432,000.

Katanya, pembinaan bumbung berkenaan adalah permintaan penduduk setempat yang menyatakan tidak ada dewan orang ramai di kawasan itu bagi pelaksanaan aktiviti.

“Gelanggang ini bukan sahaja dijadikan tempat bersukan, tetapi boleh juga disewa untuk diadakan pelbagai program lain kerana

ketiadaan dewan orang ramai bagi penduduk SS2 ini,” katanya.

Beliau ditemui ketika sidang media Kerja Pembangunan Sosial dan Kemudahan Masyarakat Petaling Jaya. Turut hadir di sidang media, Ahli Majlis, Tony Cheong Siew Thong berkata, pihaknya juga merancang untuk membina tandas awam yang lengkap dengan pelbagai kemudahan kepada semua peringkat umur di kawasan berkenaan.

B a g a i m a n a p u n , perancangan berkenaan termasuk pembinaan gerai makanan baru bagi menggantikan gerai makanan yang sudah lama

masih menunggu kelulusan peruntukan daripada MBPJ.

Sementara itu, Tony berkata, premis termasuk pejabat di kawasan itu disaran menjaga kebersihan dengan tidak membuang sampah merata kerana menyulitkan usaha yang dijalankan MBPJ itu.

Selaku wakil persatuan penduduk SS2 Selatan, Mohd Noor Othman, berkata semua pihak termasuk penduduk dan MBPJ perlu memantapkan lagi kerjasama bagi menjaga kemudahan yang disediakan supaya dapat terus digunakan.

Komited Bantu Peniaga Datin Paduka Alinah Ahmad bersama-sama wakil dari jabatan-jabatan teknikal mengadakan lawatan tapak bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh peniaga-peniaga gerai makan

Gelanggang bola keranjang yang sudah siap dinaik taraf dilengkapi kemudahan untuk melakukan pelbagai aktiviti

Page 4: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

04 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H BERITA

BANDAR SRI DAMANSARA, 27 JANUARI – Persatuan penduduk Bandar Sri Damansara (BSDRA) memanfaatkan tanah rizab Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang diubah dan dimanfaatkan sebagai Taman Komuniti Bandar Sri Damansara.

Tanah seluas 10,000 kaki persegi di Jalan SD 10/1 ini asalnya telah diusahakan semenjak lapan tahun lalu dan pihak persatuan penduduk mengambil inisiatif memohon kebenaran daripada Pejabat Tanah dan pihak TNB untuk dijadikan Taman Komuniti.

“Taman ini diusahakan sepenuh masa oleh salah seorang penduduk penduduk iaitu Mohd Yousoff Mohd Mydin dan pada hujung minggu ahli BSDRA membantu menanam pokok buah-buahan dan sayur-sayuran,” ujar Pengerusi BSDRA, Gooi Thean Chooi.

Hasil taman buat masa ini diagihkan secara percuma kepada penduduk sekitar untuk menggalakkan penduduk mengambil bahagian mengusahakan kebun tersebut.

“Kita mempunyai perancangan

untuk mengkomersialkan hasil tanaman dengan menjual untuk mengisi dana persatuan pada masa akan datang, buat masa sekarang hasil diagihkan percuma kepada penduduk,” tambah beliau.

Menceritakan asal-usul taman berkenaan Mohd Yousoff berkata, kawasan tanah tersebut diusahakan secara haram oleh warga Indonesia dengan membina sebuah pondok dan pihak berkuasa telah mengambil tindakan.

Pihak penduduk kemudiannya mengambil alih dan memanfaatkan tanah tersebut dan berusaha supaya tidak mengubah keadaan asal tanah dengan tidak membina apa-apa binaan kekal, tambah beliau lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Kitar Semula dan Alam Sekitar BSDRA, David Zon Tak Choy objektif taman tersebut diwujudkan untuk mengeratkan silaturahim antara penduduk di samping menggalakkan penduduk bersenam dengan bercucuk tanam serta memperkenalkan tanaman kepada generasi muda.

Antara pokok yang ditanam seperti pisang, cili, terung dan bendi yang telah mengeluarkan hasil di samping pokok buah-buahan seperti manggis, durian dan mangga.

Perbelanjaan membiayai taman ini dibiayai oleh persatuan melalui aktiviti kompos yang dilakukan penduduk dan juga sumber air daripada hujan.

Selain taman ini, BSDRA giat menjalankan aktiviti kitar semula dan pada 2013 sebanyak 45 tan bahan kitar semula pelbagai jenis telah berjaya dikumpulkan hasil sumbangan penduduk.

Bahan kitar semula seperti kertas, besi dan kaca ini dijual semula untuk mengisi tabung persatuan yang akan digunakan untuk melaksanakan aktiviti masyarakat.

Setiap hujung minggu lori kitar semula akan datang membeli bahan kitar semula ini dan pihak persatuan juga ada menjual barang-barang yang masih boleh digunakan kepada penduduk yang berminat.

Galakkan Penduduk Berkebun

DATUK BANDAR : Datin Paduka Alinah binti Ahmad

TIMBALAN DATUK BANDAR : Puasa bin Md. Taib

TIMBALAN SETIAUSAHA : Hj. Ahmat Mohaayen bin Hj. Said

PENGARAH PERBENDAHARAAN : Hjh. Sa’diyah binti Khasiman

PENGARAH PERANCANGAN PEMBANGUNAN : Hjh. Sharipah Marhaini binti Syed Ali

PENGARAH KEJURUTERAAN : Ir. Ismail bin Shafie

PENGARAH PENILAIAN : Datin Sr. Amreeta Kaur a/p Pretham Singh

PENGARAH KESIHATAN PERSEKITARAN : Dr. Chithradavi a/p Vadivellu

PENGARAH KAWALAN BANGUNAN : Hamidah binti Ariffin

PENGARAH KEMASYARAKATAN : Aznan bin Hj. Hassan

PENGARAH PENGUATKUASA : Mohd Fauzi bin Maarop

PENGARAH LANDSKAP : Zuraidah binti Sainan

PENGARAH UNDANG-UNDANG : Abd. Muttalib bin Mohd Ali

PENGARAH PERHUBUNGAN AWAM : Haniza binti Abdul Hamid

PENGARAH AUDIT DALAM : Hj. Ainul Adnan bin Abdul Rahaman

PENGARAH ADUAN AWAM : Tengku Nazaruddin bin Tengku Zainudin

KETUA UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC) : Lee Lih Shyan

KETUA UNIT PESURUHJAYA BANGUNAN (COB) : Nor Shabani binti Johari

PENAUNG : Datin Paduka Alinah binti Ahmad Datuk Bandar Petaling Jaya

PENASIHAT : Puasa bin Md. Taib Timbalan Datuk Bandar

KETUA PENGARANG : Haniza binti Abdul Hamid

PENOLONG PENGARANG : Zainun binti Zakaria

PENGARANG BERITA : Siti Husna binti Idrus

WARTAWAN : Nor Shalizawati binti Hj. Baharudin Muhamed Azmi bin Yusoff Ahmad Iskandar bin Mohamad Mukhtar

WARTAWAN : Hasbullah bin Juyahir Saidatulanirah binti Zakaria

JURU GAMBAR : Rusdi bin Mohammed Halik Intan Khairana binti Md. Zali Salimey bin Abu Bakar

PEREKA GRAFIK : Shamsul Bahrin Abdul Muttalib Badrul Hisham bin A Bakar

MAKLUM BALAS DAN : Unit Perhubungan AwamCADANGAN HANTARKAN Majlis Bandaraya Petaling JayaKEPADA : 03-7956 3544 samb. 203 / 205 / 206 : 03-7958 2695 : [email protected]

Pengurusan MBPJ

Sidang REDAKSI

Berita Petaling Jaya Diterbitkan Oleh : MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYAJalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. | Tel : 03-7956 3544 | Faks : 03-7958 2695 | E-mel : [email protected] | Laman Sesawang : www.mbpj.gov.my

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected]) ([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

([email protected])

: Petaling Jaya City Council: petaling jaya city council

: majlis bandaraya PJ

Antara hasil kebun yang diagihkan kepada penduduk secara percuma untuk galakkan penduduk menyertai aktiviti berkebun

Page 5: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 05BERITA

JALAN YONG SHOOK LIN, 5 FEBRUARI – Statistik Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), pada 2013 sebanyak 19,214,794 tan minyak kelapa sawit mentah telah dikeluarkan di Malaysia manakala sebanyak 644,396 tan daripadanya diproses menghasilkan minyak masak untuk dipasarkan dengan meluas kepada orang ramai.

Pernahkah kita bayangkan ke mana akhirnya minyak masak ini setelah digunakan oleh hotel, restoran dan seluruh suri rumah di Malaysia untuk menghasilkan masakan yang lazat?

Sebahagiannya mungkin diproses untuk menghasilkan produk kitar semula seperti sabun dan lilin, atau dibuang begitu sahaja dalam sistem perparitan dan mungkin juga akan diproses dalam bentuk paket dan dijual semula dengan harga yang lebih murah di pasaran seperti yang didedahkan oleh media massa.

Sisa minyak masak bersifat hidrofobik iaitu bahan yang tidak menyerap air dan ia akan bertindak mengumpulkan bahan pencemar lain dan mendap dalam sedimen yang akan memberi kesan kepada kualiti air di samping mengganggu loji rawatan air, sistem perparitan dan juga menyebabkan haiwan perosak seperti tikus dan lipas.

Mungkin juga ramai yang masih belum sedar penggunaan minyak masak secara berulang boleh mengundang risiko penyakit berbahaya kerana ia boleh menyebabkan kadar lemak tepu yang berbahaya kepada kesihatan.

Minyak yang diguna semula mampu menyebabkan peningkatan kolesterol serta risiko serangan penyakit jantung. Ia juga jika digunakan semula sebanyak tiga kali dan lebih akan menghasilkan komponen radikal bebas yang boleh mengakibatkan kanser dan kerosakan hati.

Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah menganjurkan program kitar semula minyak masak sejak tiga tahun lepas dengan memberi galakan penglibatan komuniti seperti persatuan penduduk, restoran, sekolah dan juga jabatan dalaman MBPJ.

Program kitar semula minyak masak ini merupakan kerjasama pintar antara MBPJ dengan syarikat Kris Biofuels Sdn. Bhd. (KBSB) yang dilantik untuk membuat kutipan di seluruh kawasan pentadbiran MBPJ.

Penyertaan yang diterima menggalakkan setiap tahun dan berdasarkan statistik Unit Pendidikan dan Local Agenda 21,

Jabatan Kesihatan Persekitaran sebagai penganjur kempen, pada tahun 2013 sebanyak 989.5 kilogram (kg) telah berjaya dijana oleh jabatan-jabatan MBPJ, 4,425.55 kg peringkat sekolah dan 1,318 kg dihasilkan oleh persatuan penduduk.

KBSB sebagai syarikat yang dipertanggungjawabkan membuat kutipan memberi insentif sebanyak RM1.00 bagi setiap kg minyak masak terpakai yang dikutip yang akan diproses menjadi biodiesel sebagai bahan api kenderaan syarikat.

Projek kitar semula minyak masak terpakai ini menjadi biodiesel mampu menyumbang kepada alam sekitar dan juga memberi manfaat kepada pengguna.

Biodiesel yang dihasilkan memberi kesan positif kepada penjagaan alam sekitar kerana ia kurang pelepasan gas rumah hijau, kurang pencemaran karbon dan juga kurang karsinogenik. Di samping itu, ia juga mampu mengekang aktiviti memproses semula minyak masak ini untuk dijual semula di pasaran terbuka.

Individu atau syarikat yang memproses semula minyak masak terpakai untuk dijual dengan harga yang lebih murah di pasaran harus sedar dengan

peruntukan undang-undang dan tindakan sedia ada yang boleh dikenakan ke atas mereka.

Berdasarkan Akta Makanan 1983, mana-mana orang yang didapati mengimport, mengilang dan menjual minyak masak terpakai yang diproses semula yang boleh memudaratkan kesihatan, tindakan akan diambil di bawah Seksyen 13, di mana jika sabit kesalahan, boleh dikenakan denda tidak melebihi RM100,000.00 atau penjara tidak melebihi tempoh 10 tahun atau kedua-duanya.

Untuk meningkatkan penglibatan orang ramai mengambil bahagian dalam kempen kitar semula minyak masak terpakai, MBPJ telah melancarkan Program Kitar Semula Minyak Masak Terpakai Peringkat Pusat Membeli-Belah di Petaling Jaya memandangkan premis ini menjana minyak masak terpakai yang tinggi.

Penglibatan semua pihak dalam menjayakan kempen ini amat dialu-alukan untuk memastikan ia akan berterusan. Syarikat-syarikat juga digalakkan tampil ke hadapan menyokong kempen ini untuk mewujudkan persekitaran yang lebih bersih dan sihat.

Manfaat Kitar Semula Minyak MasakSekolah Kebangsaan Sri Kelana antara sekolah yang aktif menyertai program kitar semula minyak masak anjuran MBPJ

Page 6: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

06 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H BERITA

Patuhi Syarat-syarat Pemeliharaan Anjing

PEMILIK PERLU MEMATUHI SYARAT BERIKUT :

JALAN YONG SHOOK LIN, 1 FEBRUARI – Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menggesa pemilik anjing yang mempunyai lesen agar mematuhi syarat-syarat pemeliharaan untuk tujuan keselamatan dan mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.

Perkara itu sudah termaktub dalam Undang-undang Kecil Pelesenan Dan Kawalan Anjing Kawasan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (Pindaan) 1983, iaitu pemilik mesti menjaga tingkah laku haiwan peliharaannya agar tidak membuat kacau ganggu

kepada orang awam.

Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Unit Kawalan Vektor Jabatan Kesihatan Persekitaran MBPJ, tahun lepas sebanyak 1,963 aduan kacau ganggu anjing telah diterima dan sehingga kini MBPJ berusaha keras untuk mengawal kes tersebut.

Aduan tersebut termasuklah gangguan anjing peliharaan dan anjing liar dan sebanyak 222 notis dan 34 kompaun turut dikeluarkan kepada pemilik yang gagal mematuhi syarat-syarat

pemeliharaan anjing.

Pemilik anjing perlu memastikan haiwan peliharaannya tidak merayau-rayau di kawasan awam tanpa memakai tanda pengenalan diri dan sekiranya ditangkap, MBPJ berhak untuk memusnahkannya jika tiada tuntutan dalam masa 7 hari daripada tarikh tangkapan tersebut.

Bagi individu yang tidak melesenkan anjing peliharaannya, boleh disifatkan telah melanggar Undang-undang Kecil Pelesenan dan pesalah boleh dikenakan

kompaun tidak melebihi RM250.

Sekiranya kesalahan itu bersifat berterusan dan masih ingkar terhadap arahan MBPJ, jika disabit kesalahan pesalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM2,000 atau penjara dalam tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

Sehingga kini, MBPJ telah mengeluarkan sebanyak 3,791 lesen pemeliharaan anjing kepada pemilik di kawasan Petaling Jaya yang telah memenuhi dan mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

Kawasan-kawasan berikut adalah kawasan larangan untuk anjing:

• Kenderaan awam seperti bas, teksi dan lain-lain

• Restoran dan Kedai Makan

• Pangsapuri dan rumah pangsa

• Rumah ibadat

• Hospital dan klinik (kecuali klinik haiwan)

• Sekolah, tadika dan pusat tuisyen

• Pusat Membeli Belah

• Lain – lain tempat yang diisytihar oleh MBPJ

1. Setiap ekor anjing peliharaan mempunyai lesen sah dan memakai tanda pengenalan diri

2. Bilangan anjing peliharaan yang dibenarkan bagi rumah yang tidak melebihi 3000 kaki persegi ialah seekor dan melebihi 3000 kaki persegi ialah dua ekor

3. Menyediakan tempat tinggal anjing peliharaan (kennel)

4. Menjaga kebersihan anjing peliharaan dan memastikan sebarang najis atau kekotoran dibuang dengan sempurna dan tidak dibuang terus ke longkang

5. Membawa anjing peliharaan keluar dengan mengenakan rantai dan penutup mulut pada anjing

6. Memelihara anjing di tingkat bawah sesuatu bangunan sahaja

7. Memastikan kesihatan anjing peliharaan dijaga dan bebas daripada sebarang penyakit serta mendapat khidmat rawatan daripada doktor veterinar

8. Memastikan anjing peliharaan telah mendapat suntikan pencegahan penyakit anjing gila dan mempunyai sijil kesihatan

9. Memastikan anjing peliharaan tidak mengganggu keselamatan, kesihatan dan kesejahteraan awam serta bertimbang rasa terhadap jiran tetangga

MBPJLESEN ANJING

NO . 46675C

2014

BEWAREOF DOG !

MBPJLESEN ANJING

NO . 46675C

2014

BEWAREOF DOG !

BUSANA TRADISIONALPAMERAN

Citra Busana Tradisional Malaysia

Untuk maklumat lanjut sila hubungi kamiditalian 03 – 79548122 atau faks ke nombor03 – 79548133.

Citra Busana Tradisional Malaysia

Selasa - Ahad9.30 pg - 7.00 mlm

Isnin2.00 ptg - 7.00 mlm

Aras 2, Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya Muzium Petaling JayaAnjuran :Tempat :

21hb Feb hingga 24hb April 2014

Page 7: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 07INFO

CUKAI TAKSIRANPENILAIAN HARTA

Pihak Berkuasa Negeri mengikut budi bicaranya boleh mengecualikan pegangan atau mana-mana bahagian pegangan berikut:

PENGECUALIAN CUKAI TAKSIRAN

PERANAN PEMBAYAR CUKAI

Membenarkan Pegawai Penilaian membuat pemeriksaan ke atas pegangan.

Memaklumkan penukaran alamat pos bagi tujuan penghantaran bil melalui surat menyurat, e-mel atau hadir ke MBPJ untuk mengisi borang.

Memaklumkan dalam tempoh tiga bulan dari tarikh jualan atau pindahmilik harta dengan mengisi Borang Pindahmilik (Borang I) bagi memastikan nama pemilik baru didaftarkan sebagai pemilik sah.

Melengkapkan Borang Penyata Pemunya/ Penduduk dengan tepat dan benar dalam tempoh yang ditetapkan. Kegagalan berbuat demikian boleh didenda RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Bertanggungjawab membayar cukai taksiran sebanyak dua kali pada

Pemilik berhak membantah notis Kenyataan Pindaan Senarai Nilaian yang telah dikemukakan dalam tempoh masa yang dicatitkan. Bantahan bertulis perlu dikemukakan dan layak didengari melalui Mesyuarat Jawatankuasa Bantahan Nilaian Harta atas alasan berikut sahaja:

BANTAHAN NILAI TAHUNAN

Harta yang dinilai melebihi atau kurang daripada kadar sepatutnyaHarta yang dinilai secara berasingan atau bersama perlu dilakukan sebaliknyaHarta yang tidak boleh dikenakan kadarHarta yang tertinggal atau tidak dinilai

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi:Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta

Majlis Bandaraya Petaling JayaTingkat 11, Menara MBPJ

Jalan Tengah 46200 Petaling JayaTel: 03 7954 5986/ 87/ 89/ 90

Faks: 03 7954 5985

Satu notis Kenyataan Pindaan Senarai Nilaian di bawah Seksyen 144, Akta 171 akan dikemukakan kepada pemilik harta untuk dikuatkuasakan sekiranya:

Mendirikanbangunan baru

Perubahan pada pegangan berkadar disebabkan oleh perubahan undang-undang perancanganSesuatu pegangan tertinggal dari Senarai Nilaian

Mengubahsuai, meruntuhkan, membina semula bangunan pada pegangan berkadar

PINDAAN NILAI TAHUNAN

Mengeluarkan apa-apahak milik baru

Rumah kediaman

Cukai Taksiran =

Bangunan Komersialdan Industri

Cukai Taksiran ialah cukai yang dikenakan ke atas pegangan atau harta tanah sama ada diduduki atau tidak di dalam kawasan pentadbiran MBPJ berdasarkan Akta Kerajaan Tempatan (Akta 171)1976 di bawah Seksyen 127 seperti:

Tuntutan Remisi boleh dipohon dengan memberi notis bertulis dalam tempoh tujuh hari bermula dari tarikh bangunan itu dikosongkanTiada konsesi diberikan pada bangunan yang diduduki sendiri oleh pemilik

CUKAI TAKSIRAN

(ditetapkan oleh Kerajaan Negeri Selangor)(ditetapkan oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya)Kadar PeratusNilai Tahunan X

Tanah Pertaniandan Lot Kosong

Nilai Tahunan ialah Anggaran Kasar Sewa Tahunan yang diperoleh jika disewakan dan ianya ditetapkan oleh Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta, MBPJ

NILAI TAHUNAN

Nilai Tahunan =Anggaran Kasar Sewa Sebulan x 12 bulan

Rumah Ibadat

Sekolah Awam

Tempat Awam dan bukan tempatuntuk mendapatkan keuntungan

Tanah Perkuburan atauKrematorium Awam

MelengkapkanPenduduk deng

Berta

Melengkd

KAUNTERPEMBAYARAN

sebelum 31 Ogossebelum 28 Februarisetiap tahun.

Page 8: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

08 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H

RUMAH MESRA ALAM HIJAUSyarat kelayakan:

1. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

2. Pemohon tidak mempunyai tunggakan bil cukai taksiran

3. Menerima rebat cukai taksiran sebanyak 100% atau RM500, nilai yang lebih rendah dalam bentuk debit ke akaun bagi tahun hadapan

4. Pemohon membuat tuntutan sekali sahaja bagi setiap komponen mesra alam

5. Pemohon yang telah menerima rebat boleh mengemukakan komponen mesra alam baharu atau yang telah diberi penambahbaikan

6. Pemohon melaksanakan komponen mesra alam seperti berikut: Tenaga, air, kepelbagaian biologi, pengurusan sisa pepejal, pengangkutan dan inisiatif-inisiatif lain

50% Kepada Pemilik Orang Kelainan Upaya (OKU)Syarat kelayakan:1. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

2. Terhad kepada harta kediaman sahaja dan tidak tertakluk kepada tanah kosong, perniagaan atau perindustrian

3. Pemohonan wajib diperbaharui setiap tahun

4. Pemeriksaan akan dijalankan bagi pengesahan harta kediaman didiami sendiri dan bukan disewakan

5. OKU mempunyai salah satu kriteria seperti berikut:

Kehilangan penggunaan kedua-dua anggota badan Buta kedua-dua belah mata dan ketajaman visual 5/200 atau kurang Pemohonan akan dipertimbangkan kepada OKU yang mempunyai Kad Kebajikan tanpa menjalankan pemeriksaan kesihatan

25% Kepada Pemilik Pangsapuri Kos RendahSyarat kelayakan:1. Pembelian rumah daripada pihak pemaju berharga RM42,000.00 dan ke bawah

2. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

3. Pemohon tidak mempunyai tunggakan bil cukai taksiran

4. Mendapat perakuan sah pemastautin daripada Badan Pengurusan Bersama, Perbadanan Pengurusan, Pesuruhjaya Bangunan (COB) atau Ahli Majlis MBPJ

Maklumat lanjut hubungi :Unit Pesuruhjaya Bangunan,A-1-8, Blok A,Pusat Perniagaan Seksyen 8,Jalan Jernih 8/1,46050 Petaling Jaya

03-79601646

Maklumat lanjut hubungi :Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta,Tingkat 11, Menara MBPJ,Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

03-7954 5986

Maklumat lanjut hubungi :Unit Pusat Setempat (OSC),Tingkat Bawah, Bangunan Annex, Jalan Yong Shook Lin,46675 Petaling Jaya

03-7956 3544 samb. 401

* Borang Perakuan Pemastautin Pemilik (BPPP) boleh dimuat turun melalui laman web,http://lphs.selangor.gov.my/atau potong keratan di sebelah.

REBAT KHAS CUKAI TAKSIRAN KEPADA PEMILIK KEDIAMANMajlis Bandaraya Petaling Jaya komited memberikan perkhidmatan terbaik kepada warga Petaling Jaya. Pelbagai inisiatif telah dilaksanakan dalam usaha membawa Petaling Jaya ke arah bandar raya yang berdaya huni, dicintai dan berjiwa. Usaha-usaha itu boleh dicapai dan setiap perancangan yangakan dilaksanakan dilihat daripada pelbagai aspek terlebih dahulu. Skim Rumah Mesra Alam Hijau bertujuan mempromosi gaya hidup lestari dan mampan yang telah dijalankan oleh penduduk itu sendiri, manakala pemberian rebat kepada pemilik kediaman yang kurang berkemampuan iaitu Orang Kelainan Upaya dan pemilik rumah kos rendah ialah untuk membantu mengurangkan beban yang ditanggungnya disebabkan kos sara hidup yang semakin tinggi terutama di kawasan bandar.

Page 9: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 09

RUMAH MESRA ALAM HIJAUSyarat kelayakan:

1. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

2. Pemohon tidak mempunyai tunggakan bil cukai taksiran

3. Menerima rebat cukai taksiran sebanyak 100% atau RM500, nilai yang lebih rendah dalam bentuk debit ke akaun bagi tahun hadapan

4. Pemohon membuat tuntutan sekali sahaja bagi setiap komponen mesra alam

5. Pemohon yang telah menerima rebat boleh mengemukakan komponen mesra alam baharu atau yang telah diberi penambahbaikan

6. Pemohon melaksanakan komponen mesra alam seperti berikut: Tenaga, air, kepelbagaian biologi, pengurusan sisa pepejal, pengangkutan dan inisiatif-inisiatif lain

50% Kepada Pemilik Orang Kelainan Upaya (OKU)Syarat kelayakan:1. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

2. Terhad kepada harta kediaman sahaja dan tidak tertakluk kepada tanah kosong, perniagaan atau perindustrian

3. Pemohonan wajib diperbaharui setiap tahun

4. Pemeriksaan akan dijalankan bagi pengesahan harta kediaman didiami sendiri dan bukan disewakan

5. OKU mempunyai salah satu kriteria seperti berikut:

Kehilangan penggunaan kedua-dua anggota badan Buta kedua-dua belah mata dan ketajaman visual 5/200 atau kurang Pemohonan akan dipertimbangkan kepada OKU yang mempunyai Kad Kebajikan tanpa menjalankan pemeriksaan kesihatan

25% Kepada Pemilik Pangsapuri Kos RendahSyarat kelayakan:1. Pembelian rumah daripada pihak pemaju berharga RM42,000.00 dan ke bawah

2. Pemohon ialah pemilik asal dan mendiami harta kediaman

3. Pemohon tidak mempunyai tunggakan bil cukai taksiran

4. Mendapat perakuan sah pemastautin daripada Badan Pengurusan Bersama, Perbadanan Pengurusan, Pesuruhjaya Bangunan (COB) atau Ahli Majlis MBPJ

Maklumat lanjut hubungi :Unit Pesuruhjaya Bangunan,A-1-8, Blok A,Pusat Perniagaan Seksyen 8,Jalan Jernih 8/1,46050 Petaling Jaya

03-79601646

Maklumat lanjut hubungi :Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta,Tingkat 11, Menara MBPJ,Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

03-7954 5986

Maklumat lanjut hubungi :Unit Pusat Setempat (OSC),Tingkat Bawah, Bangunan Annex, Jalan Yong Shook Lin,46675 Petaling Jaya

03-7956 3544 samb. 401

* Borang Perakuan Pemastautin Pemilik (BPPP) boleh dimuat turun melalui laman web,http://lphs.selangor.gov.my/atau potong keratan di sebelah.

REBAT KHAS CUKAI TAKSIRAN KEPADA PEMILIK KEDIAMANMajlis Bandaraya Petaling Jaya komited memberikan perkhidmatan terbaik kepada warga Petaling Jaya. Pelbagai inisiatif telah dilaksanakan dalam usaha membawa Petaling Jaya ke arah bandar raya yang berdaya huni, dicintai dan berjiwa. Usaha-usaha itu boleh dicapai dan setiap perancangan yangakan dilaksanakan dilihat daripada pelbagai aspek terlebih dahulu. Skim Rumah Mesra Alam Hijau bertujuan mempromosi gaya hidup lestari dan mampan yang telah dijalankan oleh penduduk itu sendiri, manakala pemberian rebat kepada pemilik kediaman yang kurang berkemampuan iaitu Orang Kelainan Upaya dan pemilik rumah kos rendah ialah untuk membantu mengurangkan beban yang ditanggungnya disebabkan kos sara hidup yang semakin tinggi terutama di kawasan bandar.

BAHAGIAN B-PERAKUAN SAH PEMASTAUTIN(tandakan (/) yang mana berkenaan)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

:

:

:

:

:

:

:

NAMA

NO. KAD PENGENALAN

NO. UNIT PETAK

ALAMAT PANGSAPURI

NO. TELEFON

STATUS PEMASTAUTIN :

PENGESAHAN OLEHTANDATANGAN :

NAMA :

JAWATAN : TARIKH :

COP :

Untuk disahkan oleh :

Badan Pengurusan Bersama (Pengerusi/Setiausaha ;[Joint Management Body (JMB)]

Perbadanan Pengurusan ;

Management Corporation ;

Pesuruhjaya Bangunan ; Atau[Commissioner of Building (COB)]

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan

Ya

NO. AKAUN CUKAITAKSIRAN

STATUS CUKAI(TUNGGAKAN)

TIADA / ADAtandakan mana-mana yang tidak berkenaan

Tidak

BORANG PERAKUAN PEMASTAUTIN PEMILIK (BPPP)

BAHAGIAN A-BUTIRAN PEMILIK(untuk diisi lengkap oleh pemilik/waris)

LAMPIRAN A

BPPP 1/2012

[TEMPOH SAH LAKU UNTUK PENGGAL TAHUN ]

Page 10: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

10 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H INFO

Jelaskan Cukai Taksiran Anda

WAKTU BIASAHari Waktu kutipan

Isnin – Jumaat 7.30 pg – 5.30 ptg

Sabtu Tutup

Ahad Tutup

WAKTU TAMBAHANHari Waktu kutipan

Isnin – Jumaat 5.30 ptg – 6.00 ptg

Sabtu 9.00 pg – 4.00 ptg

Ahad 9.00 pg – 4.00 ptg

BIL LOKASI KAUNTER / CARA BAYARAN

WAKTU KAUNTER DIBUKA / JENIS BAYARAN

1 Pejabat Majlis Bandaraya Petaling Jaya

Kaunter Utama Pukul 7.30 pagi hingga 5.30 petang ( Isnin – Jumaat )(tunai, cek, wang pos, kiriman wang pos dan kad kredit / charge card)

Kaunter Tingkat 3, Menara MBPJ

Pukul 7.30 pagi hingga 5.30 petang (Isnin – Jumaat)(tunai, cek, wang pos dan kiriman wang pos sahaja)

Kaunter Pandu Masuk Pukul 8.30 pagi hingga 4.00 petang ( Isnin – Jumaat )(tunai, cek, wang pos, kiriman wang pos dan kad kredit / charge card)

2 Pejabat Pihak Berkuasa Tempatan dan Pejabat Tanah /Daerah di Negeri Selangor

Kaunter bayaran Mengikut masa kaunter dibuka di PBT / Pejabat Tanah / Daerah masing-masing

3 Kaunter Agensi Setempat

Kaunter Bayaran :

Pejabat Pos (KL dan PJ sahaja), TNB, TM Point SYABAS, DBKL

Mengikut masa kaunter dibuka pejabat masing-masing.Bayaran tunai sahaja

Sepanjang Jan – Feb dan Julai – Ogos sahaja.

4. Bank Kaunter Bayaran :

Am Bank, Bank RakyatTunai sahaja

5 Arahan Tetap Auto Billing American Express, Autopay SBB (CIMB), Auto debit Citibank, Direct debit OCBC

6 Internet banking M2U,UOB Pay online, MBF click & pay, Citibank online, Ambank online, RHB online, HSBC online, Hong Leong Bank online, Bank rakyat online, Pos online, Bank Islam online

24 jam sehari

7. Laman Web Majlis [email protected] 24 jam sehari

Majlis Bandaraya Petaling Jaya, telah menghantar melalui pos semua bil Cukai Taksiran bagi setengah tahun Pertama ( Januari – Jun 2014 ) untuk 225,942 pemegang harta yang melibatkan jumlah cukai semasa dan tunggakan berjumlah RM 151.1 juta.

Sekiranya masih tidak menerima bil taksiran, pemegang harta dinasihatkan untuk mendapatkan salinannya di :

Bayaran bil Cukai Taksiran boleh dijelaskan di kaunter Pembayaran Utama MBPJ dan disarankan berbuat demikian pada atau sebelum 28 Februari 2014, Jumaat untuk mengelakkan sebarang BAYARAN TAMBAHAN dikenakan.

Bagi memudahkan urusan pembayaran bil, kaunter Pembayaran Utama MBPJ akan dibuka dan dilanjutkan masa sepanjang bulan Januari dan Februari 2014 seperti berikut:

Bayaran bil juga boleh dijelaskan di lokasi dan melalui cara berikut:

Pejabat Jabatan Perbendaharaan,Tingkat Bawah, Majlis Bandaraya Petaling Jaya,

Jalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya.

TABUNG WARISAN ANAK SELANGORYayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS)A1-11-2 & A1-11-3 Jalan Multimedia 7/AH, Park Cityi-City, 40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5521 8740 / 03-5521 8741Faks : 03-5521 8742 / 03-5521 8743

SKIM MESRA USIA EMASRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul EhsanNo. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455E-mel : [email protected]

HADIAH ANAK MASUK IPTPejabat Setiausaha Kerajaan SelangorBahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7385 / 03-5521 2275Faks : 03-5510 4095/ 03-5511 0659

PROGRAM PENINGKATAN HASIL BATUAN DAN GALIANKumpulan Semesta Sdn. Bhd.Tingkat 5, Bangunan Darul EhsanNo. 3 Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5518 7735 Faks : 03-5518 7736E-mel : [email protected] web : www.semesta.com.my

Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)TABUNG PENDIDIKAN ANAK PEKERJA LADANGPejabat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri SelangorTingkat 5, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7306 / 03-5512 3618Faks : 03-5510 6678

PUSAT KHIDMAT KRISIS SEHENTI (OSCC)Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita,Sains Teknologi dan InovasiTel : 03-5519 4346 / 03-5544 7622Faks : 03-5519 3304

BEKALAN AIR PERCUMA 20 METER PADUKumpulan Darul Ehsan Bhd.Tingkat 16-17, Plaza Perangsang, Persiaran Perbandaran40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3999Faks : 03-5510 9977E-mel : [email protected]

SKIM KESIHATAN WANITARantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul EhsanNo. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PROGRAM MIKROKREDIT MISKIN BANDAR (MIMBAR)Mimbar Selangor A23, Pusat Perniagaan Jubli 20Jalan Singa J20/J, Seksyen 2040300 Shah Alam, SelangorTel : 03-5541 3616 Faks : 03-5541 3617Laman web : www.mimbarselangor.org

SKIM MIKROKREDIT SELANGORYayasan Dar al Qard al Hasan SelangorTingkat 2, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7104 / 03-5519 1692/ 03-5521 2312Faks : 03-5510 5829Laman web : www.skimsel.com

PUSAT DIALISIS RAKYATRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul EhsanNo. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PUSAT TUISYEN RAKYATUnit Pendidikan, Bahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7480 / 03-5544 7481 / 03-5544 7391Blog : tuisyenrakyat.blogspot.com

Page 11: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 11

Sektor pelaburan hartanah merupakan antara sektor yang penting di dalam menjana perkembangan ekonomi Malaysia. Ini kerana sektor ini merupakan antara sektor yang menjadi penyumbang utama kepada pendapatan ekonomi negara. Kepesatan pembangunan negara selain disokong oleh perkembangan ekonomi yang kukuh telah menjadikan Malaysia sebagai pusat tumpuan pelaburan terutamanya di dalam sektor pelaburan hartanah. Negeri Selangor khasnya sering menjadi tumpuan pelabur di dalam sektor ini memandangkan terdapatnya permintaan yang tinggi terhadap pemilikan hartanah di negeri ini.

Namun, berdasarkan kepada faktor kelembapan ekonomi dunia yang sedang melanda ketika ini sedikit sebanyak telah mempengaruhi prestasi sektor pelaburan hartanah di negara ini. Ini dapat dibuktikan melalui data terkini yang dikeluarkan oleh Pusat Maklumat Hartanah Negara (NAPIC) yang mana data terkini yang diperolehi seperti di Jadual 1 menunjukkan bahawa jumlah pindah milik hartanah bagi 3 subsektor harta utama di negeri Selangor iaitu kediaman, komersial dan industri telah mencatatkan penurunan pada separuh pertama tahun 2013 jika dibandingkan dengan keadaan yang sama pada tahun 2012. Bagi hartanah jenis kediaman, jumlah keseluruhan pindah milik bagi separuh pertama tahun 2012 adalah sebanyak 37,616 berbanding hanya 31,519 pindah milik sahaja pada separuh pertama tahun 2013. Ini menunjukkan penurunan sebanyak 6,097 atau 19% daripada jumlah pindah milik pada separuh pertama tahun 2012. Sementara itu, pindah milik bagi hartanah jenis komersial pula menunjukkan penurunan yang agak membimbangkan di mana jumlah keseluruhan pindah milik bagi separuh pertama tahun 2012 adalah sebanyak 5,089 manakala jumlah pindah milik bagi separuh pertama tahun 2013 pula hanyalah sebanyak

3,359 iaitu penurunan sebanyak 1,730 atau 51% daripada jumlah pindah milik pada separuh pertama tahun 2012. Bagi hartanah jenis industri, ianya turut mencatatkan penurunan namun jumlahnya tidak begitu membimbangkan di mana jumlah pindah milik yang dicatatkan pada separuh pertama tahun 2012 adalah sebanyak 1,414 manakala pada separuh pertama tahun 2013 pula sebanyak 1,312 iaitu penurunan sebanyak 102 atau 7%. Secara keseluruhannya, jumlah pindah milik harta bagi 3 subsektor harta utama di Negeri Selangor telah mencatatkan penurunan iaitu dari 44,119 pindah milik pada separuh pertama tahun 2012 kepada hanya 36,190 pindah milik sahaja pada separuh pertama tahun 2013. Ini merupakan penurunan sebanyak 7,929 atau 21% berbanding jumlah pindah milik harta pada separuh pertama tahun 2012.

Penurunan dari segi jumlah pindah milik harta bagi 3 subsektor harta utama di Negeri Selangor ini adalah berkait rapat dengan faktor keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu selain kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat saban tahun. Jika dikaji dari sudut nilai harga hartanah yang menjadi pilihan pembeli sepanjang separuh pertama tahun 2013, kita dapat melihat bahawa bagi hartanah jenis kediaman, hartanah yang bernilai sehingga RM250,000.00 merupakan pilihan utama pembeli apabila ianya mencatatkan jumlah pindah milik sebanyak 16,539 atau 52% daripada jumlah keseluruhan pindah milik bagi separuh pertama tahun 2013. Hartanah yang bernilai di antara RM250,001.00 hingga RM500,000.00 pula mencatatkan jumlah pindah milik sebanyak 8,255 manakala hartanah bernilai di antara RM 500,001.00 dan ke atas pula mencatatkan jumlah pindah milik sebanyak 6,725 dan ini mewakili 26% dan 21% daripada jumlah keseluruhan pindah milik bagi separuh pertama tahun 2013. Trend ini membuktikan bahawa pasaran hartanah jenis kediaman

di Negeri Selangor perlu menumpukan kepada penyediaan stok hartanah kediaman yang berharga sehingga RM250,000.00 berdasarkan kepada permintaan yang tinggi daripada para pembeli. Dalam erti kata lain, projek perumahan baru pada harga mampu milik perlulah diutamakan oleh pihak pemaju bagi memastikan ianya mampu dimiliki oleh setiap individu.

Dari segi nilai pindah milik keseluruhan yang dicatatkan, perbezaannya tidak begitu ketara seperti yang dapat dilihat di Jadual 2 di mana bagi separuh pertama tahun 2012, nilai pindah milik keseluruhan yang dicatatkan adalah sebanyak RM19.3 billion manakala bagi separuh pertama tahun 2013 pula mencatatkan nilai pindah milik keseluruhan sebanyak RM19 billion. Daripada jumlah ini, segmen hartanah kediaman merupakan penyumbang utama kepada nilai pindah milik di mana pada separuh pertama tahun 2012, ianya mencatatkan nilai pindah milik sebanyak RM12.2 billion diikuti oleh hartanah jenis komersial sebanyak RM4.5 billion dan industri sebanyak RM2.5 billion manakala pada separuh pertama tahun 2013 pula, segmen hartanah kediaman mencatatkan nilai pindah milik sebanyak RM12.1 billion diikuti komersial sebanyak RM3.7 billion dan industri sebanyak RM3.1 billion. Ini menunjukkan bahawa pelaburan hartanah jenis kediaman merupakan penyumbang utama kepada nilai pelaburan yang masuk ke negara ini amnya dan negeri Selangor khasnya. Oleh yang demikian, tumpuan yang khusus hendaklah diberikan kepada segmen ini bagi memastikan sektor pelaburan hartanah di Negeri Selangor khasnya sentiasa berada pada tahap yang terbaik.

Bil. Harga Hartanah (RM) Tahun

Jenis Hartanah

JumlahKediaman Komersial Industri

Bil. % Bil. % Bil. %

1. 0 – 50,000.00S1 2012 2730 7.3 89 1.7 28 2.0 2847

S1 2013 1335 4.2 119 3.5 85 6.5 1539

2. 50,001.00 – 100,000.00S1 2012 5872 15.6 308 6.1 36 2.5 6216

S1 2013 4547 14.4 198 5.9 149 11.4 4894

3. 100,001.00 – 150,000.00S1 2012 6013 16.0 470 9.2 101 7.1 6584

S1 2013 4168 13.2 240 7.1 64 4.9 4472

4. 150,001.00 – 200,000.00S1 2012 4995 13.3 322 6.3 75 5.3 5392

S1 2013 4009 12.7 173 5.2 30 2.3 4212

5. 200,001.00 – 250,000.00S1 2012 3128 8.3 260 5.1 70 5.0 3458

S1 2013 2480 7.9 143 4.3 30 2.3 2653

6. 250,001.00 – 500,000.00S1 2012 8935 23.8 1482 29.1 288 20.4 10705

S1 2013 8255 26.2 806 24.0 186 14.2 9247

7. 500,001.00 – 1,000,000.00S1 2012 4214 11.2 1200 23.6 307 21.7 5721

S1 2013 4753 15.1 859 25.6 245 18.7 5857

8. 1,000,001.00 – ke atasS1 2012 1729 4.6 958 18.8 509 36.0 3196

S1 2013 1972 6.3 821 24.4 523 39.9 3316

JUMLAH S1 2012 37616 100.0 5089 100.0 1414 100.0 44119

JUMLAH S1 2013 31519 100.0 3359 100.0 1312 100.0 36190

Bil. Harga Hartanah (RM) Tahun

Jenis Hartanah

JumlahKediaman Komersial Industri

RM (juta) RM (juta) RM (juta)

1. 0 – 50,000.00S1 2012 94.02 3.25 0.96 98

S1 2013 46.58 3.55 1.94 52

2. 50,001.00 – 100,000.00S1 2012 449.42 24.48 3.13 477

S1 2013 347.05 15.65 12.33 375

3. 100,001.00 – 150,000.00S1 2012 779.95 56.45 12.56 849

S1 2013 545.74 31.56 8.34 586

4. 150,001.00 – 200,000.00S1 2012 874.89 57.52 13.45 946

S1 2013 705.55 31.34 5.37 742

5. 200,001.00 – 250,000.00S1 2012 716.97 60.02 15.98 793

S1 2013 568.51 33.25 6.84 609

6. 250,001.00 – 500,000.00S1 2012 3173.18 549.23 102.26 3825

S1 2013 2977.22 303.04 72.35 3353

7. 500,001.00 – 1,000,000.00S1 2012 2917.58 854.19 230.29 4002

S1 2013 3265.77 624.37 180.95 4071

8. 1,000,001.00 – ke atasS1 2012 3222.58 2912.48 2220.62 8356

S1 2013 3697.87 2713.45 2871.76 9283

JUMLAH S1 2012 12228.59 4517.62 2599.25 19345

JUMLAH S1 2013 12154.29 3756.21 3159.88 19070

Prestasi Sektor Pelaburan Hartanah Di Negeri Selangor Bagi Tahun 2013

Jadual 1 : Bilangan dan Peratus Pindah Milik Mengikut Lingkungan Harga Bagi Subsektor Harta Utama di Negeri Selangor Jadual 2 : Nilai Pindah Milik Mengikut Lingkungan Harga Bagi Subsektor Harta Utama di Negeri Selangor

Sumber : Pusat Maklumat Hartanah Negara (NAPIC)

RENCANA

Page 12: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

12 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H BERITA

MBPJ Bantu Syabas Tangani Isu AirMUTIARA DAMANSARA, 17 FEBRUARI – Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah membantu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dengan menghantar air dan menempatkan tangki statik di kawasan kritikal susulan daripada kejadian paip pecah ketika kerja-kerja pembinaan projek laluan Transit Aliran Berkapasiti Tinggi (MRT) sedang dilaksanakan.

Kerja-kerja pembinaan MRT sedang giat dilaksanakan di Persiaran Surian berdekatan pusat membeli-belah The Curve telah menyebabkan paip milik Syabas pecah dan berlakunya

gangguan bekalan air di beberapa lokasi sekitar.

Kawasan yang terjejas ialah Seksyen 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21, SS1, SS2, SS3, SS4, SS5, SS6, SS7, SS8, Zon Perindustrian Bebas, SS9, SS9A, Sungai Penchala, Kampung Kayu Ara, Universiti Malaya dan Jalan Setiapuspa (Wilayah Kuala Lumpur).

MBPJ telah bertindak menghantar bekalan air dan menempatkan tangki statik di kawasan kritikal sehingga bekalan air kembali pulih sebagai inisiatif membantu Syabas dan

bertujuan untuk membantu penduduk yang terjejas dengan ketiadaan air untuk melakukan aktiviti harian.

Sebanyak 12 unit tangki statik telah dibekalkan dan 5 buah lori tangki sentiasa bersedia untuk menyalurkan bantuan di kawasan-kawasan yang terjejas iaitu Sek. 19/7, Sek. 21/22, Sek. 21/28, Sek. 21/4, Sek. 20/9, Sek. 20/8, Sek. 20/12, Sek. 20/13, Sek. 20/2, SS 4D/6, SS 4C/20, SS 5C/20, SS 5C/11, Flora Damansara dan SS 22/45.

Penghantaran bekalan air bersih ini telah bermula pada 16

Februari dan akan diteruskan sehingga bekalan air kembali pulih.

Sehubungan dengan itu juga, MBPJ telah membuka bilik gerakan bagi menangani isu air dan penduduk di Petaling Jaya boleh menghubungi talian hotline 03-79542020 atau e-melkan kepada [email protected]

Penduduk juga dinasihatkan supaya sentiasa berjimat dengan penggunaan air bagi mengatasi masalah ketiadaan air daripada berlarutan.

SAMBUTAN TAHUN BAHARU CINA MBPJ

Page 13: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

Menyediakan perkhidmatan bas pengantara, dan kemudahan Park n Ride di kawasan stesen Light Rail Transit serta pembinaan laluan basikal dan pejalan kaki yang selesa dan selamat

Memperkenalkan Anugerah Tokoh Hijau Petaling Jaya bertujuan untuk memberi penghargaan tertinggi bandar raya kepada penduduk Petaling Jaya yang telah memberikan sumbangan besar dalam bidang pembangunan mampan, khususnya pemeliharaan alam sekitar

Memberi peluang kepada komuniti di kawasan perumahan kos rendah untuk bersama-sama memainkan peranan ke arah memperbaiki kualiti kehidupan yang lebih sempurna dan sejahtera melalui penganjuran Pertandingan Komuniti Sejahtera Bagi Pangsapuri Kos Rendah Petaling Jaya

MBPJ FOKUS 5 SEKTOR PEMBANGUNAN UTAMA

USAHA-USAHA MEMPERKASA PENDUDUK PETALING JAYA

Hasrat Jadikan Petaling Jaya Bandar Raya LestariPRASARANA

LESTARIPembangunan sistem infrastruktur hijau, penyelenggaraan jalan raya dan perparitan yang selamat dengan pelbagai kemudahan pergerakan demi keselesaan penduduk

PERSEKITARANMESRA ALAM

Memberi tumpuan kepada aspek alam sekitar dengan mewujudkan Bandar Hijau melalui pematuhan kepada kriteria bangunan hijau berkarbon rendah, Program Pembangunan Koridor Hijau, Lingkaran Koridor Hijau, meningkatkan kualiti pembersihan awam, kutipan dan pengurusan sisa pepejal yang efisyen

GAYA HIDUPLESTARI

Menerapkan nilai-nilai positif supaya dapat melahirkan sebuah persekitaran yang lebih sejahtera, harmoni, saling menghormati melalui jalinan usahasama, perundingan, penyertaan masyarakat dan kebertanggungjawaban sosial dalam setiap proses perancangan dan pembangunan

MEMPERKASAKANORGANISASI

Melaksanakan idea-idea baru dan mengambil pendekatan inovatif dalam usaha meningkatkan mutu sistem penyampaian perkhidmatan dan kecekapan pengurusan melalui sokongan dan komitmen padu semua warga kerja yang berkhidmat untuk penduduk, pihak berkepentingan dan orang awam

PENGURUSANTRAFIK

Sektor pembangunan trafik akan diberi keutamaan melalui pelaksanaan program pengurusan permintaan perjalanan, pengangkutan awam dan sistem kawalan trafik yang bersepadu

Memberi penghargaan kepada pembangunan komuniti Petaling Jaya yang cemerlang dalam mewujudkan kejiranan yang mampan, sejahtera, selamat dan hijau melalui Anugerah Perdana Komuniti Mampan

1 2 3 4

Transit Orang Kelainan Upaya (OKU) yang mula beroperasi jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang disediakan bagi membantu golongan OKU pergi dan balik hospital di Petaling Jaya bagi mendapatkan rawatan

Penyediaan perkhidmatan bas komuniti di dua kawasan iaitu Petaling Jaya Selatan dan Petaling Jaya Utara secara percuma yang bertujuan untuk memberi perkhidmatan kepada golongan berpendapatan rendah dan warga emas khususnya di kawasan perumahan kos rendah.

Program Jom Shopping untuk meringankan beban penduduk yang kurang berkemampuan dan merupakan salah satu tanggungjawab serta sumbangan khidmat sosial MBPJ

Pelbagai kursus dan bengkel kemahiran diatur bagi menjana pendapatan seterusnya membuka peluang pekerjaan kepada mereka yang berdaftar di bawah Program Pembasmian Kemiskinan Bandar Petaling Jaya

9 10 11 12

Penekanan diberikan kepada penyediaan perkhidmatan dan kemudahan yang bertaraf dunia bagi memenuhi kehendak masyarakat Petaling Jaya dan menginginkan supaya penghuni bandar dapat bekerja, bermain dan tinggal di kawasan bandar dengan semangat, rasa nikmat dan sepenuh hati.

Perancangan pembangunan difokuskan kepada usaha mewujudkan ruang awam yang berfungsi bagi mewujudkan interaksi sosial di kalangan penghuni bandar.

Skim Insentif Meletak Kereta Secara Percuma Bagi Pembeli Kereta di kawasan Petaling Jaya kepada semua pemilik (Individu atau Syarikat) kereta hibrid atau elektrik yang layak memohon sekali sahaja bagi setiap kereta dan tertakluk di seluruh tempat letak kereta atas jalan sahaja

Program Pemasangan Lampu LED di Lorong Belakang Rumah dilancarkan secara rakan perkongsian antara MBPJ dan pemilik rumah yang bertujuan memberi keselesaan dan keselamatan yang lebih terjamin

13 14 15 16

Bantuan kewangan RM2,000.00 bagi Persatuan Penduduk dan RM1,000.00 bagi Rukun Tetangga yang berdaftar dengan MBPJ dan bergiat aktif menjalankan aktiviti dan program yang dikelolakan oleh mereka sendiri

Program Keselamatan Kejiranan Petaling Jaya bagi meronda kawasan komuniti masing-masing dan penubuhan Unit Polis Bantuan bagi melaksanakan kerja-kerja rondaan keselamatan bersama pihak polis

Mensyaratkan kepada pemaju supaya memasang kamera litar tertutup (CCTV) di lampu isyarat dan lampu jalan untuk diserahkan kepada MBPJ dan dipantau oleh pusat kawalan trafik

Meningkatkan keupayaan pemantauan dan penguatkuasaan di lokasi hot spot bagi mengurangkan indeks jenayah

5 6 7 8

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 13INFO

Page 14: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

14 BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H

AMANAH

Hadis daripada Anas Bin Malik R.A bahawa Raulullah Bersabda:"Tidak sempurna iman bagi bagi orang yang tidak amanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji" . (Riwayat Ahmad)

Sumber : Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

INFO

Tender & Sebut HargaMajlis Bandaraya Petaling Jaya

Sumber : Bahagian Tender dan Kontrak, MBPJ

No. / Tajuk Tender Kod Bidang Tarikh Jual Tarikh Tutup Harga Dokumen (RM)

MBPJ/SH/K/60/2014 Cadangan Secara Reka Dan Bina (Design And Build) Ruang Pejabat Tingkat 22 Di Menara MBPJ Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

CIDB Gred G2 - B - B24 11/03/2014 24/03/2014 50.00

MBPJ/SH/B/61/2014 Cadangan Tawaran Mengukur, Menjahit, Membekal Dan Menghantar Pakaian Seragam Bagi Tahun 2014 Untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

MOF 020899 atau 222401 11/03/2014 24/03/2014 30.00

MBPJ/SH/P/58/2014 Cadangan Menaik Taraf Sistem Penguatkuasaan Kesihatan Kepada Mobile Application Dan Perolehan 10 Unit Tablet Bagi Tempoh 12 Bulan Untuk Jabatan Kesihatan Persekitaran, Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

MOF 210103 dan 210104 03/03/2014 17/03/2014 30.00

MBPJ/SH/P/57/2014 Cadangan Kerja-Kerja Pembersihan Dan Pencucian Serta Pemotongan Rumput Di Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya Jalan Selangor Bagi Tempoh 6 Bulan + 6 Bulan + 1 Tahun.

MOF 221001 03/03/2014 17/03/2014 30.00

MBPJ/SH/P/59/2014 Cadangan Mengendalikan Kutipan Letak Kereta Di Kompleks Letak Kereta Seksyen 4, Jalan Othman, Petaling Jaya Bagi Tempoh 1 + 1 +1 Tahun.

MOF 221510 03/03/2014 17/03/2014 30.00

TALIAN HOTLINE 24 JAM

03-7954 2020MOTLINE 24 JAM

Saluran AduanMBPJ

E-MEL :

[email protected] AM :

03-7956 3544FAKS :

03-7955 1804SMS :

33213www.mbpj.gov.my

majlis bandaraya PJPetaling Jaya City Council

petaling jaya city council

Direktori PERKHIDMATAN

MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYAJalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. | Tel : 03-7956 3544 | Faks : 03-7958 2695 | E-mel : [email protected] | Laman Sesawang : www.mbpj.gov.my | : petaling jaya city council | : pjcitycouncil | : pjcitycouncil

UNIT ADUAN AWAM Aduan Melalui E-mel - [email protected] Hotline 24 jam - 03-7954 2020 Aduan (Waktu Pejabat) - 03-7956 3544 samb.115 / 117 Aduan Melalui SMS - 33213

PEJABAT DATUK BANDAR 03–7956 3544 samb. 325

PEJABAT TIMBALAN DATUK BANDAR03–7956 3544 samb. 323

JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN Perkhidmatan Pelesenan - 03–7960 4667 / 03-7956 6922

JABATAN PERBENDAHARAAN Perkhidmatan Bayaran Cukai Taksiran - 03-7956 3544 sambungan 102/ 103/ 106/ 109

JABATAN KESIHATAN PERSEKITARAN Perkhidmatan Kawalan Alam Sekitar - 03-7956 2939 Perkhidmatan Bandar (Kutipan Sampah & Pembersihan

Kawasan) - 03-7955 5473 Perkhidmatan Kawalan Vektor dan Kesihatan Awam - 03-7955 2381

JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA Perkhidmatan Nilaian dan Pindah Milik Harta - 03-7954 5984/03-79545986

JABATAN KEJURUTERAAN Perkhidmatan Penyelenggaraan Infrastruktur - 03-7958 4221 Perkhidmatan Mekanikal dan Elektrikal - 03-7876 7399 Pengurusan Tender dan Kontrak - 03-7960 2817 / 03-7960 2819

JABATAN PEMBANGUNAN KEMASYARAKATAN PerkhidmatanTempahan Dewan / Balai Raya / Gelanggang Sukan - 03-7956 3544 sambungan 148/ 158 Pembangunan Sukan & Kemudahan Am - 03-7960 1219 Pelancongan, Sukan Berprestasi Tinggi dan Kebudayaan - 03-7957 1195 Pembangunan Komuniti, Sosial & Belia - 03-7956 0206 Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya - 03-7781 2775

Perpustakaan Cawangan Taman Medan - 03-7781 1484 Perpustakaan Cawangan Kota Damansara - 03-6157 5420 Muzium Petaling Jaya - 03-7954 8122 Perkhidmatan Perkuburan - 03-7873 7895 Perkhidmatan Krematorium - 03-7873 7730

JABATAN PERANCANGAN PEMBANGUNAN Proses Permohonan Kebenaran Merancang - 03-7956 3544 sambungan 360

JABATAN KAWALAN BANGUNAN Kelulusan Pelan Bangunan - 03-7956 3544 samb. 260

JABATAN PENGUATKUASAAN DAN KESELAMATAN Penguatkuasaan - 03-7958 8085 Tunda Kenderaan - 03-7956 3544 sambungan 149

JABATAN LANDSKAP DAN KEHIJAUAN BANDAR Perkhidmatan Hiasan / Permit Memancing / Penyelenggaraan Pokok Teduhan / Permit Taman

Permainan & Kawasan Lapang / Penebangan Pokok / Perundingan Landskap - 03-7804 8907 / 03-7804 8908

UNIT PERHUBUNGAN AWAM Sekretariat Media / Penerbitan - 03-7956 3544 sambungan 126 / 203

UNIT PERUNDANGAN Perundangan - 03-7958 6487 / 03-7957 5912

UNIT KORPORAT DAN INOVASI Pengurusan Kualiti - 03-7960 0716 / 03-7960 0927

UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC) Permohonan Pelan Pembangunan - 03-7954 1725 / 03-7956 3544 sambungan 400/ 401

UNIT PESURUHJAYA BANGUNAN (COB) Urusan Badan Pengurusan Bersama (JMB) dan Perbadanan Pengurusan - 03-7960 1646 / 03-7960 2410

Hadis daripada Ibn. Amr bahawa Raulullah Bersabda:"Cukuplah seseorang itu berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawab orang yang wajib dinafkahi (tidak amanah)" . (Riwayat Abu Daud)

Page 15: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

BERITA PETALING JAYA • Februari 2014 • Rabiulakhir 1435H 15KEMASYARAKATAN

KOTA DAMANSARA, 10 FEBRUARI - Jabatan Pembangunan Kemasyarakatan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menerusi Bahagian Sosial, Kebudayaan dan Pelancongan telah melaksanakan kempen kesedaran Pray for Syria and Palestin pada 8 Februari di Uptown Kota Damansara.

Program itu turut mendapat kerjasama daripada Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) tempatan antaranya ialah IKRAM Youth Petaling Jaya, AQSA Syarif, Persatuan Belia Masjid Tun Abdul Aziz (MTAA) dan para pelajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Pray for Syria and Palestin bertujuan untuk mengajak orang ramai menghayati kesusahan, pengorbanan dan cabaran yang dihadapi oleh rakyat dua negara

berkenaan yang saban hari terpaksa menghadapi musuh-musuh yang bertindak kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Pelbagai aktiviti melibatkan pengunjung telah diadakan dan pada masa yang sama, kutipan derma melalui persembahan busking daripada pelajar UIA dan penjualan mafla bendera Syria dan Palestin diadakan yang bermula pada pukul 9 malam.

Selepas itu, tepat jam 10 malam, program diteruskan dengan persembahan akustik daripada beberapa kumpulan indie, antaranya Paku dan turut serta ialah artis jemputan khas, Mr.Bie (artis bakat Youtube).

Turut hadir, ke program tersebut ialah Penolong Pengarah Bahagian Sosial, Kebudayaan dan Pelancongan MBPJ, Nor’ain Adam.

Kempen Kesedaran Pray for Syria and Palestin

KASIH: Program Khas Sempena Maulidur RasulSEKSYEN 14, 18 FEBRUARI - Bahagian Pembangunan Komuniti, Sosial dan Belia, Jabatan Pembangunan Kemasyarakatan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah menganjurkan program KASIH (Kau Adalah Sumber Inspirasi Hatiku) sempena sambutan Maulidur Rasul yang diadakan di Masjid Tun Abdul Aziz.

Sekali lagi, MBPJ bergandingan dengan pertubuhan IKRAM bahagian Petaling Jaya serta Ahli Jawatankuasa Masjid Tun Abdul Aziz untuk bersama-sama menjayakan program bagi menghayati dan memperingati pengorbanan Rasulullah s.a.w dalam menyebarkan serta mempertahankan agama Islam yang dahulunya mendapat tentangan hebat.

Program yang berlangsung pada 16 Februari lalu telah disertai oleh kira-kira 150 remaja yang dibawa khas oleh MBPJ, IKRAM dan juga Persatuan Masjid Tun Abdul Aziz.

Antara aktiviti yang diadakan ialah Cerita Bersama Ustaz yang disampaikan oleh penceramah dan finalis Imam Muda musim 1, Ustaz Khairul Azhar Ghazali, pertandingan nasyid remaja, Klinik Fatihah, Bengkel Khat, Pertandingan Syarahan Hadis Nabi Serta Pertandingan Laungan Azan Remaja.

Program itu turut dihadiri oleh Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan, Sosial dan Belia MBPJ, Nor’ain Adam serta Jawantankuasa Belia IKRAM, Mohammad Azmi Che Musa.

Kumpulan Paku hiburkan pengunjung Uptown Kota Damansara menerusi persembahan busking

Pegawai MBPJ bersama NGO terlibat bergambar kenangan selepas tamat program

Bengkel Seni Tulisan Khat antara pengisian program K.A.S.I.H

Para peserta mula mendaftarkan diri sejak dari awal pagi Acara berselawat beramai-ramai oleh peserta dan pengunjung program K.A.S.I.H

Page 16: BERITA PETALING JAYA • Februari 2014

JALAN YONG SHOOK LIN, 10 Februari - Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mempelawa bakat-bakat muda dalam sukan skuasy untuk menyertai program pembangunan skuasy junior bagi tahun 2014

Penyelaras program, Mary Ong berkata kanak-kanak sekolah yang berminat untuk menghadiri program latihan hujung minggu boleh mendaftar di Kompleks Sukan Astaka, Petaling Jaya.

"Kami sedang mencari bakat-bakat baru yang berusia 11 tahun ke bawah untuk digilap bakatnya sekaligus untuk diketengahkan ke peringkat yang lebih tinggi dan ianya bergantung pada komitmen dan prestasi pemain tersebut,” jelasnya.

Menurut beliau, pemain baru perlu belajar asas-asas sukan skuasy dan kebiasaannya akan mengambil masa kira-kira enam bulan untuk memahami dan meningkatkan kemahiran.

“Berdasarkan kepada kemajuan mereka, kita akan memberikan mereka pendedahan dalam pertandingan dalaman terlebih dahulu,” katanya lagi.

Program Pembangunan Skuasy Junior itu telah dimulakan sejak tahun 1990 dan memainkan peranan yang besar bagi mempromosikan pembangunan

sukan skuasy di peringkat negeri dan juga kebangsaan.

Beberapa pemain dan bekas pemain yang bertaraf antarabangsa seperti Micheal Soo, Kelvin Ho, Ong Beng Hee dan Tricia Chuah berjaya dilahirkan daripada program tersebut yang nyata meningkatkan tahap sukan skuasy di negara ini.

Beliau berkata, Program Pembangunan Skuasy Junior turut mempunyai hubungan rapat dan sentiasa bekerjasama dengan syarikat swasta.

“Mana-mana pemain harapan yang dikenal pasti daripada program MBPJ ini akan diberi peluang untuk menyertai program latihan di peringkat lebih tinggi.

Mereka kemudiannya akan didedahkan dengan kejohanan kumpulan umur yang dianjurkan oleh Persatuan Skuasy Malaysia,” ujarnya.

Sebarang maklumat lanjut untuk menyertai program tersebut boleh menghubungi penyelaras program melalui talian 017-8815066.

www.mbpj.gov.my majlis bandaraya PJPetaling Jaya City Council petaling jaya city council

PERCUMA Februari 2014Bil. 2/2014 Rabiulakhir 1435

Berita PETALING JAYAAKHBAR BULANAN MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA

Program Pembangunan Skuasy Asah Bakat Muda

ProgramEksplorasi BudayaJumaat dan Sabtu 9.00 Malam - 12.00 Tengah Malam

Pentas Mini Dan Perkarangan Menara MBPJPJ BUSKING CORNER LIVE BAND ART WORK GERAK BUDAYA

SANTAI BUDAYA SENI WARISAN AUTO SHOW

03-7781 0178

Moto & Misi Perkhidmatan Pelanggan MBPJ “Mesra, Cepat & Tepat Kualiti Keutamaan Kami”www.mbpj.gov.my majlis bandaraya PJPetaling Jaya City Council petaling jaya city council