berita petaling jaya / april 2015

16
PERCUMA APRIL 2015 Jamadilakhir - Rejab 1436H YBhg. Tuan Mohd Azizi Bin Mohd Zain, AMN., AMS. Sukan Badan Berkanun yang diadakan di negeri bawah Bayu, Sabah ini disertai oleh sebanyak 62 buah pasukan. MBPJ Muncul Naib Johan SUKANUN 2015 Objektif utama pelaksanaan karnival ini adalah untuk menyahut seruan kerajaan negeri dalam usaha memupuk amalan gaya hidup sihat Program Karnival SIHAT SELANGOR 10 Bangunan pentadbiran 'bergelap' selama 60 minit untuk menyedarkan masyarakat kepentingan menjaga alam sekitar. MBPJ Sahut EARTH HOUR 06 16 DATUK BANDAR Petaling Jaya Selamat Datang & Selamat Bertugas MESRA, CEPAT & TEPAT - Kualiti Keutamaan Kami PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 1 6/3/15 8:50 AM

Upload: ngokhue

Post on 09-Dec-2016

278 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: BERITA PETALING JAYA / April 2015

PERCUMA • APRIL 2015Jamadilakhir - Rejab 1436H

YBhg. Tuan Mohd Azizi Bin Mohd Zain, AMN., AMS.

Sukan Badan Berkanun yang diadakan di negeri bawah Bayu, Sabah ini disertai oleh sebanyak 62 buah pasukan.

MBPJ Muncul Naib Johan SUKANUN 2015

Objektif utama pelaksanaan karnival ini adalah untuk menyahut seruan kerajaan negeri dalam usaha memupuk amalan gaya hidup sihat

Program Karnival SIHAT SELANGOR10

Bangunan pentadbiran 'bergelap' selama 60 minit untuk menyedarkan masyarakat kepentingan menjaga alam sekitar.

MBPJ Sahut EARTH HOUR06 16

DATUK BANDAR Petaling JayaSelamat Datang & Selamat Bertugas

MESRA, CEPAT & TEPAT - Kualiti Keutamaan Kami

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 1 6/3/15 8:50 AM

Page 2: BERITA PETALING JAYA / April 2015

PENAUNG : Mohd Azizi bin Mohd Zain

Datuk Bandar Petaling Jaya

PENASIHAT : Johary bin Anuar

Timbalan Datuk Bandar Petaling Jaya

: Haniza binti Abdul Hamid

Pengarah Perhubungan Awam Dan Korporat

KETUA PENGARANG : Abdul Hakim bin Khairuddin

WARTAWAN : Muhamed Azmi bin Yusoff

Ahmad Iskandar bin Mohamad Mukhtar

Hasbullah bin Juyahir

JURU GAMBAR : Rusdi bin Mohammed Halik

Intan Khairana binti Md. Zali

Salimey bin Abu Bakar

Muhamad Fikrihatta bin Jamal

PEREKA GRAFIK : Shamsul Bahrin bin Hj. Abdul Muttalib

Badrul Hisham bin A Bakar

MAKLUM BALAS DAN : Unit Perhubungan Awam & KorporatCADANGAN HANTARKAN Majlis Bandaraya Petaling JayaKEPADA : 03-7956 3544 samb. 203 / 205 / 206 : 03-7958 2695 : [email protected]

Berita Petaling Jaya Diterbitkan Oleh : MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYAJalan Yong Shook Lin, 46675 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. | Tel : 03-7956 3544 |

Faks : 03-7958 2695 | E-mel : [email protected] | Laman Sesawang : www.mbpj.gov.my

Sidang REDAKSI

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H Berita02

03-79551804TALIAN FAKS:

03-79563544TALIAN AM :

[email protected] :

Anda Ada

Hubungi Kami

PERKHIDMATAN MBPJADUAN

33213SMS :

: MBPJ Aduan

: pjcitycouncil

: pjcitycouncil

HOTLINE MBPJ 24 JAM : 03-79542020

Mohd Azizi Bin Mohd Zain

YBhg. Tuan Mohd Azizi bin Mohd Zain dengan rasminya mengangkat sumpah menerima jawatan pada 1 April 2015 sebagai Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang ke-4 (sejak penarafan Bandar Raya Petaling Jaya).

Beliau menggantikan YBhg. Datin Paduka Alinah Binti Ahmad yang tamat kontrak perkhidmatannya pada 31 Disember 2014 yang lalu.

Sebelum ini YBhg. Tuan Mohd Azizi bin Mohd Zain memegang jawatan sebagai Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang (MPS).

Fokus pentadbiran beliau di MBPJ menjuruskan kepada beberapa aspek seperti memupuk semangat kerja secara harmoni di kalangan kakitangan di samping meningkatkan perkhidmatan asas MBPJ demi kesejahteraan penduduk Petaling Jaya.

Mulakan TugasDATUK BANDAR MBPJ

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 2 6/3/15 8:50 AM

Page 3: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436HBerita 03

YBhg. Datin Paduka Alinah AhmadTerima Kasih

Kekalkan MomentumPrestasi Majlis

JALAN YONG SHOOK LIN, 20 MAC – “Saya berharap agar prestasi cemerlang MBPJ akan terus berpanjangan dan menjadi contoh kepada PBT lain”, ujar mantan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Datin Paduka Alinah Ahmad sewaktu memberi ucapan dalam suatu majlis yang diadakan baru-baru ini.

Majlis yang berlangsung dalam keadaan cukup meriah di Dewan Banquet itu, sempena meraikan khidmat beliau selaku Datuk Bandar di Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang ke-3. Pelantikan beliau juga merupakan satu sejarah dalam lantikan ketua di Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Malaysia selaku wanita pertama dilantik menyandang jawatan Datuk Bandar.

Terdahulu, suasana majlis sedikit tercuit apabila Pemangku Datuk Bandar, Puasa Md. Taib berkongsi

pengalaman sewaktu bersama-sama mentadbir Majlis bersama-sama Datin Paduka Alinah Ahmad. Menurut beliau, banyak kenangan manis dan pahit dilalui bersama-sama Datin sekaligus menjadikan pengalaman itu sebagai detik berharga yang dipelajarinya.

Majlis itu juga turut dihadiri oleh sebahagian besar kakitangan Majlis, Ahli-ahli Majlis dan tetamu-tetamu jemputan.

Berkongsi cerita mengenai selepas tamatnya perkhidmatan beliau di Majlis, beliau berharap agar pandangan, aduan serta rungutan orang ramai haruslah menjadi perkara utama dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada masyarakat. Mengambil contoh dirinya yang kini berada ‘sebaris’ bersama-sama orang awam, beliau sendiri berpendapat

bahawa perkhidmatan yang baik haruslah disampaikan kepada orang awam memandangkan mereka adalah pembayar cukai selain mengharapkan penambahbaikan perkhidmatan yang sedia ada.

Beliau juga sempat menitipkan pesanan agar warga kerja Majlis jangan terlalu merasa selesa dengan kejayaan yang diperolehi, akan tetapi jadikan kejayaan yang lepas sebagai pemangkin dalam terus memberikan perkhidmatan yang terbaik dan cemerlang buat pentadbiran Majlis.

Majlis yang tamat sekitar jam 6 petang itu turut diserikan dengan persembahan dan sketsa yang dipersembahkan oleh pemenang-pemenang Kelab Sukan Dan Kebudayaan (KSDK) Talent Show yang diadakan baru-baru ini.

Datin Paduka Alinah Ahmad bergambar kenang-kenangan bersama para Pegawai Majlis

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 3 6/3/15 8:50 AM

Page 4: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H Berita04

Terima KasihTUAN PUASA

JALAN YONG SHOOK LIN, 31 MAC – Setelah menabur bakti dan berkhidmat di Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) selama 8 tahun, tanggal 31 Mac 2015 merupakan detik yang paling akan diingati buat Tuan Puasa Md. Taib dan kakitangan Majlis di atas tamatnya perkhidmatan beliau di MBPJ.

Memulakan perkhidmatan di MBPJ pada tahun 2007 selepas menjawat jawatan sebagai Pegawai Daerah Petaling, Tuan Puasa memulakan khidmat dengan menjawat jawatan Timbalan Datuk Bandar dan menjawat jawatan terakhir sebagai Pemangku Datuk Bandar di MBPJ.

Sepanjang perkhidmatan beliau, beliau sempat mentadbir pentadbiran dan pengurusan bersama-sama dengan dua Datuk Bandar Petaling Jaya, Dato’ Hj. Mohamad Roslan Bin Sakiman dan Datin Paduka Alinah Binti Ahmad.

Melalui itu, suatu majlis penghargaan telah diadakan bertempat di Kristal Ballroom, Hotel Hilton bagi meraikan khidmat dan jasa bakti beliau sepanjang berkhidmat di Majlis. Majlis yang diadakan gilang gemilang itu turut dihadiri oleh sebahagian kakitangan Majlis dan juga Ahli-ahli Majlis.

Majlis yang berlangsung sekitar jam 3 petang itu juga diserikan dengan persembahan video multimedia yang memaparkan gambar-gambar aktiviti beliau mengikut tahun perkhidmatan beliau. Selain ditemani isteri, beliau juga sempat berkunjung meja ke meja kakitangan dalam pertemuan terakhir bersama-sama mereka.

Tuan Puasa Md. Taib akan memulakan tugasan baru di Majlis Perbandaran Sepang selaku Yang Dipertua berkuat kuasa 1 April 2015.

Tuan Puasa bersama Isteri, Puan Maimonah Sulaiman

Tuan Puasa tersenyum mendengar telatah pengacara Majlis

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 4 6/3/15 8:50 AM

Page 5: BERITA PETALING JAYA / April 2015

JALAN SULTAN

JALAN BARAT

JALAN

YONG SHOOK LIN

JALAN CHANGGAI

JALAN GASING

JALAN GASING

JALAN DATO’ ABU BAKAR 16/1

JALA

N K

EMA

JUA

N

JALA

N KE

MAJ

UAN

JALA

N U

TAR

A

JALAN UTARA

LORONG UTARA B LORONG UTARA KECIL

LEBUHRAYA

LEBUHRAYA

PERSEKUTUAN

PERSEKUTUAN

JALA

N S

ELA

NG

OR

JALAN TEMPLER

JALAN TEMPLER

JALA

N P

ENC

HA

LA

JALA

N S

UN

GA

I JER

NEH

JALA

N T

IMU

R

PERSIARAN BARAT

PERSIARAN BARAT

DARIKUALA LUMPUR

DARISHAH ALAM

LEBUH

JAL

LEBPERSELEB

R

P

PERSE

PER

AT

ERSIARAN BARAT

JALAN SULTAN

JAL

JALA

N P

ENC

HA

LAJA

LAN

PEN

CH

ALA

ALAN

SHOOK LIN

N

YONG S

UTUANN

RSEKUTU

RA BORONG UTARA B

TAMANJAYA

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Timur ke Jalan Timur – Persiaran Barat masuk kanan ke Amcorp Mall atau terus dan belok kiri ke stesen LRT Taman Jaya.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jalan Timur, Persiaran Barat masuk kanan ke Amcorp Mall atau terus dan belok kiri ke Stesen LRT Taman Jaya.

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Timur ke Jalan Timur – Persiaran Barat – Jalan Barat dan masuk ke kanan ke Hotel atau dari Jalan Timur – Jalan Sultan ke Jalan Barat dan belok kanan ke Hotel.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jalan Timur – Persiaran Barat – Jalan Barat dan masuk ke kanan ke Hotel.

AMCORP MALL / STESENLRT TAMAN JAYA

HOTEL HILTON

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Utara - melalui Jalan Utara (mengambil belok kanan ke Lorong Utara B ke Hospital Mata).

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jejambat Utara - melalui Jalan Utara (seperti laluan dari Shah Alam).

HOSPITAL MATATUN HUSSEIN ONN

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Utara - melalui Jalan Utara belok kiri ke Jalan Semangat – belok kanan ke Jalan Kemajuan – belok kanan ke Jalan Universiti terus ke PPUM.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jejambat Jalan Universiti - belok kanan ke Jalan Universiti ke PPUM.

PPUM

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Timur – Jalan Timur susur kanan ke Jalan Sultan dan masuk kanan ke Jalan Produktiviti.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jalan Timur, susur kanan ke Jalan Sultan dan belok kanan ke Jalan Produktiviti.

Para pemandu dinasihatkan supaya mematuhi semua pandu arah dan arahan pengawal lalulintas demi keselamatan orang ramai dan kelancaran lalulintas di kawasan berkenaan.

Untuk pertanyaan dan maklumat lanjut orang ramai boleh menghubungi talian Hotline 24 jam 03-79542020, Jabatan Kejuruteraan MBPJ, 03-79584221 atau emel; jalan [email protected]

Maklumat terkini akan dimaklumkan dari masa ke semasa dan boleh diperolehi di laman web rasmi Majlis www.mbpj.gov.my atau facebook : petaling jaya city council / twitter : pjcitycouncil.

MPC / JABATAN KIMIA /JPJ / MAHKAMAH PJ

Dari Shah AlamSusur keluar Jejambat Timur belok kanan - melalui Jalan Timur ke Jalan Sultan ke kiri Jalan Tengah dan ke Menara MBPJ.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jejambat Timur - belok kiri melalui Jalan Timur (seperti laluan dari Shah Alam).

MENARA MBPJ

Dari Shah AlamSusur keluar ke Jejambat Timur, Jalan Timur – Jalan Sultan – Jalan Yong Shook Lin dan masuk kanan ke Ibu Pejabat MBPJ atau susur ke Jalan Templer – Bulatan Penchala ke Jalan Templer terus ke Bulatan Assunta belok kiri ke Jalan Selangor susur kiri keluar ke Jalan Sultan dan belok kiri ke Jalan Yong Shook Lin dan masuk kanan ke Dewan Sivik.

Dari Kuala LumpurSusur keluar ke Jejambat Timur – Jalan Timur terus ke Jalan Sultan – Jalan Yong Shook Lin dan masuk ke kanan ke Dewan Sivik / Ibu Pejabat MBPJ atau Susur keluar ke Jalan Gasing – Jalan Changgai – bulatan Jalan Sultan keluar terus ke Jalan Selangor – Jalan Yong Shook Lin dan belok kanan masuk ke Dewan Sivik / Ibu Pejabat MBPJ.

DEWAN SIVIK /IBU PEJABAT MBPJ

Dari Shah AlamLebuhraya Persekutuan - melalui susur keluar ke Jalan Templer - belok kiri ke Jalan Sg. Air Jernih 8/1 – persimpangan lampu isyarat – belok kanan ke IPD Petaling Jaya.

Dari Kuala LumpurLebuhraya Persekutuan - melalui susur keluar ke Jejambat Timur - melalui Jalan Timur ke Jalan Sultan - ke Jalan Penchala - ke IPD Petaling Jaya.

IBU PEJABAT POLISDAERAH PETALING JAYA

* Segala perubahan tertakluk kepada pihak Majlis Bandaraya Petaling JayaTarikh Kemaskini : 19 Mac 2015

BERKUATKUASAMULAI

12 OKT2014

JALAN SEMANGAT

PANDUAN KE DESTINASI UTAMAPELAKSANAAN JALAN SEHALA DI JALAN UTARA, JALAN TIMUR, JALAN BARAT, JALAN SULTAN DANJALAN YONG SHOOK LIN, PETALING JAYA SELANGOR DARUL EHSAN

PPUM

KWSP

RONG UTARA KECIL

IMU

R

ARAN BARAT

TAMANJAYA

RSIAPERP

DarSusTimPerskanterustes

AMLRT

AMCORPMALL

JPJ

LRTTAMAN JAYA

MAHKAMAHMPC

JABATANKIMIA

IBU PEJABATPOLIS DAERAHPETALING JAYA

JALAN TEMPLERVIK /AT MBPJ

MAKTABKOPERASIMALAYSIA

ALA

N S

ELA

NG

OR

LA

SHOOK LINYONG SRAH

AYA

J

MAKTABKOPERASIMALAYSIA

IBU PEJABATMBPJ

DEWAN SIVIK

MENARAMBPJ

PJ HILTON

EBUHRAYA

JALAN BARAT

PJ HILTON

QI TOWER

IBU PEJABAT POLISDAERAH PETALING J

SJK(T)VIVEKANANDA

JALAN TEMPLER

JALA

N S

UN

GA

I JER

NEH

SJK(T)VIVEKANANDA

( )( )

SK(L) BUKITBINTANG

ARMADAHOTEL

FINAS AN UTARA

JALACRYSTALCROWNHOTEL

FINASCRCRHSMK(L)

BUKIT BINTANG

JALA

N KE

MAJ

UAN

JALAN SEMANGAT

N SEM SMK(LBUKIT BIN

((

SK SRIPETALING

HOSPITAL MATATUN HUSSEIN ONN

KONDOMINIUMTHE ISTARA

JJALA

N U

TAR

A LOTimur – – Jalan

ke kanan ari Jalan

Sultan ke n belok

rlan Timur t – Jalan

KONDOTHE I

LRTASIA JAYA

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436HInformasi 05

* Benar semasa cetakkan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 5 6/3/15 8:50 AM

Page 6: BERITA PETALING JAYA / April 2015

MBPJ SAHUT KEMPEN

JALAN YONG SHOOK LIN, 28 MAC - Dalam usaha menyokong Kempen Earth Hour anjuran pertubuhan World Wide Fund for Nature (WWF), pihak Majlis melalui kesemua jabatan pentadbiran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) turut serta menyertai dalam usaha memberi kesedaran kepada masyarakat awam.

Bertepatan jam 8.30 malam hingga 9.30 malam, hampir keseluruhan bangunan pentadbiran ‘bergelap’ selama 60 minit dalam usaha bersama-sama menyedarkan masyarakat awam kepentingan pemeliharaan alam sekitar daripada pemanasan global. Penutupan lampu selama 1 jam itu serentak dengan kebanyakan tempat di seluruh dunia.

Kempen yang diadakan di Boulevard, Pusat Bandar Seksyen 52 ini turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Selangor YB Puan Elizabeth Wong Keat Ping, yang diiringi oleh Head of Education and Public Sector Partnership WWF Malaysia, Thigarajan Nadeson, Pemangku Timbalan Datuk Bandar MBPJ, Ahmat Mohaayen Said, Ahli-ahli Majlis dan pegawai-pegawai.

Terdahulu, pelbagai program yang disediakan bagi memeriahkan lagi kempen ini seperti Back Lane Walk sejauh 1 kilometer, aktiviti pembersihan dan mengutip sampah, aktiviti-aktiviti kemasyarakatan, pameran dan persembahan busking.

Bersempena Kempen Earth Hour 2015 ini, Majlis menyeru agar semua lapisan masyarakat terus menerus mempraktikkan amalan ini dengan memberi didikan kepada ahli keluarga betapa pentingnya dalam penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar. Ini kerana, kesan didikan awal dapat memupuk generasi seterusnya dalam terus menjaga kehijauan dan keindahan bumi.

60 Earth Hour

Mengurangkan Kesesakan Lalu LintasJALAN YONG SHOOK LIN, 24 MAC - Dalam menjadikan bandar raya Petaling Jaya sebagai sebuah peneraju, lestari dan dinamik, kepesatan kadar pembangunan selain pergerakan trafik yang lancar menjadi salah satu agenda pokok yang diberi keutamaan dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik buat masyarakat Petaling Jaya secara keseluruhannya.

Bertujuan hal ini, Majlis dengan kerjasama rakan strategik, Pertubuhan Perancang Malaysia (MIP) dan Pertubuhan Jurutera Malaysia (IEM) telah mengadakan seminar dan bengkel “Urban Transportation Towards Sustainable City” yang bertujuan mendapat input serta pandangan pihak berkepentingan dalam berkongsi maklumat yang disampaikan oleh agensi luar dan dalam negara.

Seminar dan bengkel ini dirasmikan oleh YB Dato’ Teng Chang Khim selaku Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian & Perdagangan, Industri Kecil & Sederhana (IKS) dan Pengangkutan dan diiringi oleh Ahli-ahli Majlis (MBPJ).

Bengkel dan seminar ini juga turut dihadiri oleh pegawai-pegawai MBPJ, pihak-pihak berkepentingan, wakil persatuan penduduk serta para penceramah jemputan selaku pembentang kerja.

Melalui bengkel ini, para peserta seminar diberi pendedahan mengenai sistem

pengangkutan yang lebih berkesan dalam mengurangkan kesesakan lalu lintas dan turut menjadikan negara jiran, Singapura, sebagai negara contoh dalam menguruskan kesesakan lalu lintas yang dihadapinya.

Selain itu juga, melalui pelan induk Majlis yang merupakan “master plan” pembangunan yang mengandungi strategi dan dasar pembangunan yang berkait rapat dengan kapasiti pembangunan, juga mewujudkan persekitaran yang hijau.

Mengambil inisiatif dalam membantu masyarakat awam Petaling Jaya dalam mengharungi kesesakan lalu lintas, Majlis mengambil langkah dalam menambah baik perjalanan dan perkhidmatan bas kepada beberapa destinasi yang sedia ada dan menambah beberapa destinasi baru dalam usaha mengurangi kesesakan lalu lintas dan memastikan sistem trafik berterusan lancar.

Dengan penyediaan laluan bas yang baru ini, di samping kekerapan bas laluan bas kurang dari 26 minit, Majlis begitu komited dalam menangani masalah pengangkutan dan pengurusan lalu lintas yang dihadapi pengguna di Petaling Jaya.

Selain menambah baik perkhidmatan yang sedia ada, Majlis juga berusaha dalam mengurangkan kesesakan yang dihadapi pengguna melalui beberapa perancangan yang telah dirangka buat masa panjang.

MAJLIS KOMITED

YB Teng Chang Khim bersama Ahli-ahli Majlis sewaktu merasmikan Seminar dan Bengkel Pengangkutan

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H Berita06

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 6 6/3/15 8:50 AM

Page 7: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436HBerita 07

SOP Lesen Perniagaan DiperkemasDAMANSARA, 7 APRIL – Dalam mematuhi dan memastikan piawaian sentiasa dilaksanakan, adalah menjadi suatu amalan sesebuah organisasi dan pentadbiran menjalankan standard operation procedure (SOP) yang ditetapkan.

Ini adalah bertujuan bagi meningkatkan lagi piawaian dan apa-apa yang dibuat mengikut aras yang telah digariskan.

Suatu bengkel Proses Permohonan Lesen Perniagaan telah diadakan di Royale Chulan Hotel, Damansara bagi membincangkan aktiviti pemborongan

dan peruncit minuman keras dan penambahbaikan ‘Standard Operating Procedure’ lesen perniagaan dengan kerjasama MBPJ dan Pejabat Tanah Daerah Petaling.

Bengkel yang bertujuan memurnikan dan menambah baik sistem yang diguna pakai sedia ada ini juga turut dihadiri rakan-rakan PBT yang lain seperti Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Pejabat Tanah dan Daerah Petaling dan beberapa agensi kerajaan yang lain.

Banyak perkongsian ilmu dan perkongsian pengalaman dalam pentadbiran masing-masing dalam cuba memberikan perkhidmatan dan cara yang lebih efisien dan menarik.

Perasmian penutup bengkel ini dirasmikan oleh Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Tuan Mohd Azizi Mohd Zain dan turut dihadiri oleh Ahli-ahli Majlis.

Di akhir bengkel ini juga, Datuk Bandar sempat menitipkan mengenai apa-apa jua perkhidmatan yang disediakan hendaklah mengikut piawaian dan pelaksanaan SOP yang telah digariskan bagi memastikan kepuasan pelanggan dapat dicapai.

Pengarah Pelesenan, Pn. Hjh. Sharinaz Samsudin menunjukkan contoh lesen yang dikeluarkan

MBPJ Sahut OperasiKEMANUSIAAN

JALAN YONG SHOOK LIN, 24 APRIL – Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing. Itulah perumpamaan yang tepat yang dapat digambarkan sewaktu Majlis Daerah Kuala Krai (MDKK) menerima bantuan dan sumbangan daripada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sewaktu daerah Kuala Krai terjejas teruk akibat banjir besar yang berlaku baru-baru ini.

Memegang pepatah ‘orang berbudi kita berbahasa’, suatu kunjungan hormat pasca banjir MDKK yang diketuai oleh Setiausaha MDKK, Tuan Mohd Shuhairy Samsudin telah di adakan ke MBPJ bagi menzahirkan ucapan terima kasih ke atas sumbangan berbentuk

material dan tenaga yang telah diberikan oleh Majlis semasa rakyat negeri Kelantan berduka dalam menghadapai kejadian banjir besar tersebut.

Kunjungan hormat yang disambut oleh Datuk Bandar Petaling Jaya, Tuan Mohd Azizi Mohd Zain dan di iringi oleh pegawai-pegawai kanan Majlis itu disambut dalam suasana yang harmoni.

Mengambil semangat setia kawan, MBPJ menyahut operasi kemanusiaan tersebut dengan menyalurkan bantuan yang diterima melalui sumbangan orang ramai dan juga syarikat-syarikat korporat.

Datuk Bandar, Tuan Mohd Azizi Mohd Zain menyampaikan plak Cenderamata kepada Ketua WHIP, Ust. Haji Zulkafli Yacob

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 7 6/3/15 8:50 AM

Page 8: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H08

Pengerusi : ENCIK SURIASE A/L GENGIAH

ZON 1

Alamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265164 / 03-62776463: 03-77223569: 019-3178599: [email protected] [email protected]

PJU 8 (Damansara Perdana), PJU 9 (Bandar Sri Damansara)& PJU 10 (Damansara Damai)

Kawasan :

Pengerusi : ENCIK CHONG FOOK MENG

ZON 2

Alamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265172: 03-79712871: [email protected]

PJU 6 (Bandar Utama), PJU 7 (Mutiara Damansara) &dan KG. SUNGAI KAYU ARA

Kawasan :

Pengerusi : ENCIK SHATIRI BIN MANSOR

ZON 3

Alamat :Dewan Serbaguna PB 7/1, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya

: 03-61401706 : -: 012-3307220: [email protected]

PJU 4 & PJU 5Kawasan :

Pengerusi : ENCIK SURIASE A/L GENGIAHAlamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265164 / 03-62776463: 03-77223569: 019-3178599: [email protected] [email protected]

ZON 4 Kawasan Angkat

PJU 1A, PJU 2 (Taman Perindustrian Jaya) & PJU 3Kawasan :

Pengerusi : PUAN WONG YUET LENGAlamat :9, Jalan Kiara SD 11/7, Bandar Sri Damansara, 52200 Kuala Lumpur

: -: -: 016-4473669: [email protected] [email protected]

ZON 5

SS 21, SS 22 & SS 22AKawasan :

Pengerusi : PUAN SIA SIEW CHINAlamat :No. 1, Jalan SS 2/54, 47300 Petaling Jaya

: 03-78736579: 03-78762686: 019-3848440: [email protected]

ZON 6

SS 23, SS 24 & SS 26Kawasan :

Pengerusi : ENCIK CHAN KIEN FATTAlamat :55M, Jalan SS 21/1A, Damansara Utama, 47400 Petaling Jaya

: 03-77260441: 03-77260443: 019-2272798: [email protected]: [email protected]: [email protected]

ZON 7

PJU 1, SS 25 & SS 4Kawasan :

Pengerusi : TUAN IR. LEE SUET SENAlamat :Unit 22, Sunken Plaza, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya

: 03-79607505: 03-79579791: 012-2182949: [email protected]: [email protected]

ZON 8

SS 2Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ONG SWEE LONGAlamat :No. 1-2B, 1st Floor,Jalan PJU 8/3A, Damansara Perdana, 47820 Petaling Jaya

: -: -: 012-5570935: [email protected]

ZON 9

Sek 17A, Sek 19 & SS 20Kawasan :

Pengerusi : ENCIK TANG FUIE KOHAlamat :Unit 19, Sunken Plaza, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya

: 03- 79540060:: 012-2063077 : [email protected]: [email protected]

ZON 10

Sek 16 & Sek 17Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ANG MING ERNAlamat :84A, Jalan Othman 1/14, 46000 Petaling Jaya

: 03-27262987: 03-27262986: 012-3898054: [email protected]: [email protected]

ZON 11

Sek 11, Sek 12 & Sek 13Kawasan :

Pengerusi : PUAN CYNTHIA MANONMANIA/P MICHAEL GABRIELAlamat :A-2-10, 8 Avenue, Jalan Sg. Jernih 8/1, 46050 Petaling Jaya,

:: : 012-3792189: [email protected]: [email protected]

ZON 12

Sek 5 & Sek 10Kawasan :

Pengerusi : ENCIK AHMAD AKHIR BINPAWAN CHIK, PJKAlamat :Unit 22, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79607554:: 012-2646767: [email protected]: [email protected]

ZON 13

Sek 6, Sek 7, Sek 9 & Sek 52Kawasan :

Pengerusi : ENCIK TONY CHEONG SIEW THONG

Alamat :85B, Jalan 1/12, 46000 Petaling Jaya

: : : 012-5256008: [email protected]: [email protected]

ZON 16

Sek 1, Sek 1A & Sek 18Kawasan :

Pengerusi : Y.M RAJA FAIRUZ BINTIRAJA MAZLANAlamat :Tingkat 1, Dewan Jalan Medan 12, Jalan PJS 3/14, 46000 Petaling Jaya

: 03-77853103: : 019-3509130: [email protected]: [email protected]

ZON 17

PJS 1 & PJS 3Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ARIFFIN BIN MAHAIYUDDIN

Alamat :Unit 2-07 & 2-08, Tingkat 1, Kompleks Pasar, Taman Dato’ Harun, 46000 Petaling Jaya

: 03-77856013: : 016-2900350: [email protected]: [email protected]

ZON 18

PJS 2 & PJS 4

Pengerusi : ENCIK JEYASEELEN A/L T ANTHONY

Alamat :Unit 15, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79600210: : 016-2442581: [email protected]: [email protected]

ZON 19

Sek 20, Sek 21 & Sek 22

Pengerusi : ENCIK OON CHONG LING

Alamat :Pusat Komuniti MBPJJalan SS 3/39, 47300 Petaling Jaya

: :: 019-2112125: [email protected]: [email protected]

ZON 20

SS 1, SS 3 & SS 9A

Pengerusi : TUAN HAJI MOHD GHAZALI BINDAUDAlamat :Balairaya SS 6/1,47301 Petaling Jaya

: 03-78064798: -: 019-3107904: [email protected]: [email protected]

ZON 21

SS 5 & SS 6

Pengerusi : ENCIK AZIZI BIN ARIFFIN

Alamat :Dewan Serbaguna SS 7/28, 47301 Kelana Jaya, Petaling Jaya

: 03-78040015: 03-78040015: 013-3407527: [email protected]: [email protected]

ZON 22

SS 7 & SS 11

Pengerusi : ENCIK AZRI BIN MOHAMAD ARISH

Alamat :Pusat Khidmat Ahli Majlis,Jalan SS 9/10, Sg. Way47300 Petaling Jaya

: 03-78755902: 03-78755902: 019-3843962: [email protected]: [email protected]

ZON 23

SS 8, SS 9 & SS 10

Pengerusi : ENCIK HALIMEY BIN ABU BAKAR

Alamat :Dewan Taman Dato’ Hormat,PJS 10/34, 46000 Petaling Jaya

: 03-56358359: 03-56358359: 019-2399809: [email protected]: [email protected]

ZON 24

PJS 5, PJS 6, Sebahagian Kecil PJS 7, PJS 8 & PJS 10

Pengerusi : ENCIK SUGUMARAN A/LR. ANNAMALAIAlamat :Unit 16, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79600253:: 010-2117213: [email protected]: [email protected]

ZON 14

SEK 8, SEK 14 & SEK 51AKawasan :

Pengerusi : ENCIK MAHHARUL BIN ISMAIL

Alamat :Pejabat Ahli Majlis Zon 15,Stadium Hoki MBPJ, Jalan Selangor, 46050 Petaling Jaya

: 03-77701154: 03-77701154 : 019-2859984: [email protected]: [email protected]

ZON 15

Sek 2, SEK 3, SEK 4 & Sek 51Kawasan :

AHLI MAJLIS MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA 2014 - 2015MAJLIS PERWAKILAN PENDUDUK (MPP) MBPJ 2015

* Sumber : Bahagian Pentadbiran Am Dan Sumber Manusia, Jabatan Khidmat Pengurusan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 8 6/3/15 8:52 AM

Page 9: BERITA PETALING JAYA / April 2015

09Informasi

Pengerusi : ENCIK SURIASE A/L GENGIAH

ZON 1

Alamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265164 / 03-62776463: 03-77223569: 019-3178599: [email protected] [email protected]

PJU 8 (Damansara Perdana), PJU 9 (Bandar Sri Damansara)& PJU 10 (Damansara Damai)

Kawasan :

Pengerusi : ENCIK CHONG FOOK MENG

ZON 2

Alamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265172: 03-79712871: [email protected]

PJU 6 (Bandar Utama), PJU 7 (Mutiara Damansara) &dan KG. SUNGAI KAYU ARA

Kawasan :

Pengerusi : ENCIK SHATIRI BIN MANSOR

ZON 3

Alamat :Dewan Serbaguna PB 7/1, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya

: 03-61401706 : -: 012-3307220: [email protected]

PJU 4 & PJU 5Kawasan :

Pengerusi : ENCIK SURIASE A/L GENGIAHAlamat :Tingkat 1, Dewan BU 3/1, Bandar Utama, PJU 6, 47800 Petaling Jaya

: 03-77265164 / 03-62776463: 03-77223569: 019-3178599: [email protected] [email protected]

ZON 4 Kawasan Angkat

PJU 1A, PJU 2 (Taman Perindustrian Jaya) & PJU 3Kawasan :

Pengerusi : PUAN WONG YUET LENGAlamat :9, Jalan Kiara SD 11/7, Bandar Sri Damansara, 52200 Kuala Lumpur

: -: -: 016-4473669: [email protected] [email protected]

ZON 5

SS 21, SS 22 & SS 22AKawasan :

Pengerusi : PUAN SIA SIEW CHINAlamat :No. 1, Jalan SS 2/54, 47300 Petaling Jaya

: 03-78736579: 03-78762686: 019-3848440: [email protected]

ZON 6

SS 23, SS 24 & SS 26Kawasan :

Pengerusi : ENCIK CHAN KIEN FATTAlamat :55M, Jalan SS 21/1A, Damansara Utama, 47400 Petaling Jaya

: 03-77260441: 03-77260443: 019-2272798: [email protected]: [email protected]: [email protected]

ZON 7

PJU 1, SS 25 & SS 4Kawasan :

Pengerusi : TUAN IR. LEE SUET SENAlamat :Unit 22, Sunken Plaza, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya

: 03-79607505: 03-79579791: 012-2182949: [email protected]: [email protected]

ZON 8

SS 2Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ONG SWEE LONGAlamat :No. 1-2B, 1st Floor,Jalan PJU 8/3A, Damansara Perdana, 47820 Petaling Jaya

: -: -: 012-5570935: [email protected]

ZON 9

Sek 17A, Sek 19 & SS 20Kawasan :

Pengerusi : ENCIK TANG FUIE KOHAlamat :Unit 19, Sunken Plaza, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya

: 03- 79540060:: 012-2063077 : [email protected]: [email protected]

ZON 10

Sek 16 & Sek 17Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ANG MING ERNAlamat :84A, Jalan Othman 1/14, 46000 Petaling Jaya

: 03-27262987: 03-27262986: 012-3898054: [email protected]: [email protected]

ZON 11

Sek 11, Sek 12 & Sek 13Kawasan :

Pengerusi : PUAN CYNTHIA MANONMANIA/P MICHAEL GABRIELAlamat :A-2-10, 8 Avenue, Jalan Sg. Jernih 8/1, 46050 Petaling Jaya,

:: : 012-3792189: [email protected]: [email protected]

ZON 12

Sek 5 & Sek 10Kawasan :

Pengerusi : ENCIK AHMAD AKHIR BINPAWAN CHIK, PJKAlamat :Unit 22, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79607554:: 012-2646767: [email protected]: [email protected]

ZON 13

Sek 6, Sek 7, Sek 9 & Sek 52Kawasan :

Pengerusi : ENCIK TONY CHEONG SIEW THONG

Alamat :85B, Jalan 1/12, 46000 Petaling Jaya

: : : 012-5256008: [email protected]: [email protected]

ZON 16

Sek 1, Sek 1A & Sek 18Kawasan :

Pengerusi : Y.M RAJA FAIRUZ BINTIRAJA MAZLANAlamat :Tingkat 1, Dewan Jalan Medan 12, Jalan PJS 3/14, 46000 Petaling Jaya

: 03-77853103: : 019-3509130: [email protected]: [email protected]

ZON 17

PJS 1 & PJS 3Kawasan :

Pengerusi : ENCIK ARIFFIN BIN MAHAIYUDDIN

Alamat :Unit 2-07 & 2-08, Tingkat 1, Kompleks Pasar, Taman Dato’ Harun, 46000 Petaling Jaya

: 03-77856013: : 016-2900350: [email protected]: [email protected]

ZON 18

PJS 2 & PJS 4

Pengerusi : ENCIK JEYASEELEN A/L T ANTHONY

Alamat :Unit 15, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79600210: : 016-2442581: [email protected]: [email protected]

ZON 19

Sek 20, Sek 21 & Sek 22

Pengerusi : ENCIK OON CHONG LING

Alamat :Pusat Komuniti MBPJJalan SS 3/39, 47300 Petaling Jaya

: :: 019-2112125: [email protected]: [email protected]

ZON 20

SS 1, SS 3 & SS 9A

Pengerusi : TUAN HAJI MOHD GHAZALI BINDAUDAlamat :Balairaya SS 6/1,47301 Petaling Jaya

: 03-78064798: -: 019-3107904: [email protected]: [email protected]

ZON 21

SS 5 & SS 6

Pengerusi : ENCIK AZIZI BIN ARIFFIN

Alamat :Dewan Serbaguna SS 7/28, 47301 Kelana Jaya, Petaling Jaya

: 03-78040015: 03-78040015: 013-3407527: [email protected]: [email protected]

ZON 22

SS 7 & SS 11

Pengerusi : ENCIK AZRI BIN MOHAMAD ARISH

Alamat :Pusat Khidmat Ahli Majlis,Jalan SS 9/10, Sg. Way47300 Petaling Jaya

: 03-78755902: 03-78755902: 019-3843962: [email protected]: [email protected]

ZON 23

SS 8, SS 9 & SS 10

Pengerusi : ENCIK HALIMEY BIN ABU BAKAR

Alamat :Dewan Taman Dato’ Hormat,PJS 10/34, 46000 Petaling Jaya

: 03-56358359: 03-56358359: 019-2399809: [email protected]: [email protected]

ZON 24

PJS 5, PJS 6, Sebahagian Kecil PJS 7, PJS 8 & PJS 10

Pengerusi : ENCIK SUGUMARAN A/LR. ANNAMALAIAlamat :Unit 16, Sunken Plaza,Menara MBPJ, Jalan Tengah,46200 Petaling Jaya

: 03-79600253:: 010-2117213: [email protected]: [email protected]

ZON 14

SEK 8, SEK 14 & SEK 51AKawasan :

Pengerusi : ENCIK MAHHARUL BIN ISMAIL

Alamat :Pejabat Ahli Majlis Zon 15,Stadium Hoki MBPJ, Jalan Selangor, 46050 Petaling Jaya

: 03-77701154: 03-77701154 : 019-2859984: [email protected]: [email protected]

ZON 15

Sek 2, SEK 3, SEK 4 & Sek 51Kawasan :

AHLI MAJLIS MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA 2014 - 2015MAJLIS PERWAKILAN PENDUDUK (MPP) MBPJ 2015

* Sumber : Bahagian Pentadbiran Am Dan Sumber Manusia, Jabatan Khidmat Pengurusan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 9 6/3/15 8:52 AM

Page 10: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H Berita / Informasi10

TABUNG WARISAN ANAK SELANGORYayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS)A1-11-2 & A1-11-3 Jalan Multimedia 7/AH, Park Cityi-City, 40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5521 8740 / 03-5521 8741Faks : 03-5521 8742 / 03-5521 8743

SKIM MESRA USIA EMASRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455E-mel : [email protected]

HADIAH ANAK MASUK IPTPejabat Setiausaha Kerajaan SelangorBahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7385 / 03-5521 2275Faks : 03-5510 4095/ 03-5511 0659

PROGRAM PENINGKATAN HASIL BATUAN DAN GALIANKumpulan Semesta Sdn. Bhd.Tingkat 5, Bangunan Darul Ehsan, No. 3 Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5518 7735 Faks : 03-5518 7736E-mel : [email protected] web : www.semesta.com.my

TABUNG PENDIDIKAN ANAK PEKERJA LADANGPejabat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri SelangorTingkat 5, Bangunan S.S.A.A.S.40503 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7306 / 03-5512 3618Faks : 03-5510 6678

PUSAT KHIDMAT KRISIS SEHENTI (OSCC)Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan InovasiTel : 03-5519 4346 / 03-5544 7622Faks : 03-5519 3304

BEKALAN AIR PERCUMA 20 METER PADUKumpulan Darul Ehsan Bhd.Tingkat 16-17, Plaza Perangsang, Persiaran Perbandaran40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3999Faks : 03-5510 9977E-mel : [email protected]

SKIM KESIHATAN WANITARantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PROGRAM MIKROKREDIT MISKIN BANDAR (MIMBAR)Mimbar SelangorA23, Pusat Perniagaan Jubli 20, Jalan Singa J20/J, Seksyen 2040300 Shah Alam, SelangorTel : 03-5541 3616 Faks : 03-5541 3617Laman web : www.mimbarselangor.org

SKIM MIKROKREDIT SELANGORYayasan Dar al Qard al Hasan SelangorTingkat 2, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7104 / 03-5519 1692/ 03-5521 2312Faks : 03-5510 5829Laman web : www.skimsel.com

PUSAT DIALISIS RAKYATRantaian Mesra Sdn. Bhd.Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan, No. 3, Jalan Indah, Seksyen 1440000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5510 3468 / 03-5510 3472 Faks : 03-5510 3455Lawan web : www.e-mesra.org.my

PUSAT TUISYEN RAKYATUnit Pendidikan, Bahagian Pengurusan Sumber ManusiaTingkat 3, Bangunan S.S.A.A.S.40000 Shah Alam, Selangor Darul EhsanTel : 03-5544 7480 / 03-5544 7481 / 03-5544 7391Blog : tuisyenrakyat.blogspot.com

Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) Kerjasama MBPJ Dan Lincoln University College

Jayakan Program Karnival Sihat

KELANA JAYA, 11 APRIL - Dalam usaha untuk meningkatkan tahap kesihatan, keselesaan dan perpaduan melalui penyampaian sistem kesihatan berkualiti, adil dan cekap kepada masyarakat Petaling Jaya, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dengan kerjasama Lincoln University College mengadakan Program Karnival Sihat bertempat di Taman Bandaran, Kelana Jaya, Petaling Jaya.

Objektif utama pelaksanaan karnival ini adalah untuk menyahut seruan kerajaan negeri dalam usaha memupuk amalan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat di Selangor serta mencapai objektif piagam pelanggan Majlis iaitu menjamin kebersihan dan kesihatan awam serta keselesaan penduduk pada setiap masa.

Pada masa yang sama, karnival ini mampu meningkatkan pengetahuan dan informasi mengenai aspek kesihatan awam dan isu-isu terkini kesihatan seperti wabak demam denggi dan sebagainya serta menanam dan menyemai rasa tanggungjawab dalam kalangan masyarakat untuk sama-sama berganding bahu menjaga kebersihan demi memastikan

kesejahteraan awam melalui aktiviti dan program kesihatan yang dijalankan.

Karnival seumpama ini secara tidak langsung mengeratkan lagi usahasama antara Majlis dan masyarakat serta agensi-agensi lain dalam menjaga dan memastikan persekitaran yang bersih dan sihat.

Antara aktiviti yang diatur sepanjang karnival ini berlangsung adalah pameran pendidikan dan kesihatan awam, pemeriksaan kesihatan secara percuma, senamrobik, demostrasi 'War Dance', ceramah kesihatan, pertandingan yang melibatkan pelajar sekolah dan acara sukan seperti dart, karom dan sukaneka.

Melalui penganjuran Karnival Sihat Selangor ini, MBPJ berharap dapat melahirkan masyarakat yang membudayakan amalan hidup sihat dari segi kebersihan, pemakanan dan kesihatan diri yang akan menyumbang kepada persekitaran yang bersih, sihat dan kondusif.

YB Dr. Daroyah Alwi bersama-sama Datuk Bandar, Tuan Mohd Azizi Mohd Zain, Pengarah Kesihatan Persekitaran Dr. Chitradevi bersama-sama menunjukkan isyarat "Bagus" sewaktu Kempen Karnival Kesihatan dilancarkan

YB Dr. Daroyah Alwi meluangkan masa bersama-sama Datuk Bandar Tuan Mohd Azizi Mohd Zain melawat gerai pameran sempena Karnival Kesihatan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 10 6/3/15 8:53 AM

Page 11: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436HTender Dan Sebut Harga MBPJ 11

** Maklumat ini adalah benar semasa cetakkan

No. / Tajuk Tender Kod Bidang Tarikh Jual Tarikh Tutup Harga Dokumen (RM)

MBPJ/TD/K/66 /2015 Cadangan Penyelenggaraan Kerosakan Fasiliti Bangunan Dan Lain-Lain Kerja Yang Berkaitan Di Stadium Petaling Jaya (Fasa 2)

CIDB Gred G4 - CE - CE21 dan Gred G4 - B - B04 29/04/2015 19/05/2015 100.00

MBPJ/TD/K/67 /2015 Cadangan Projek Membina Dewan Baru Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di PJS 6/2 Petaling Jaya (Reka Dan Bina) CIDB

Gred G4 - CE - CE01 dan Gred G4 - CE - CE21 dan Gred G4 - B - B04

29/04/2015 19/05/2015 100.00

MBPJ/TD/K/65/2015 Cadangan Tambahan Bangunan 2 Tingkat Di Blok C Sedia Ada Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Pusat Perkembangan Minda Kanak-Kanak (Taska MBPJ) Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

CIDB Gred G3 - B - B04 dan Gred G3 - B - B15 dan Gred

G3 - B - B2823/04/2015 12/05/2015 100.00

MBPJ/TD/K/62/2015 Cadangan Menaik Taraf Laluan Pejalan Kaki Dan Lain-Lain Kerja Yang Berkaitan Di Sekitar SS7 Petaling Jaya CIDB

Gred G4 - CE - CE01 atau Gred G4 - CE - CE21 17/04/2015 07/05/2015 100.00

MBPJ/TD/K/63/2015 Cadangan Menurap Semula Jalan Dan Lain-Lain Kerja Penyelenggaraan Berkaitan Di Sebahagian Jalan PJS1/52, Jalan 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, PJS2C/2 Dan PJS 2C/5, PJS2 Petaling Jaya

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 dan

Gred G3 - CE - CE4217/04/2015 07/05/2015 100.00

MBPJ/SH/B/126/2015 Cadangan Tawaran Membekal Dan Menghantar Kasut Untuk Jabatan Penguatkuasaan Majlis Bandaraya Petaling Jaya Bagi Tahun 2015

MOF 020899 atau 222403 24/04/2015 07/05/2015 50.00

MBPJ/TD/K/28/2015 (R) Cadangan Menurap Semula Jalan Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di Jalan SS5/1, Dan SS5/2, SS5 Petaling Jaya. (Tawaran Semula )

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 dan

Gred G3 - CE - CE4224/04/2015 07/05/2015 100.00

MBPJ/SH/K/125/2015 Cadangan Menurap Semula Lorong Belakang Jalan Cecawi 6/1A & 6/1B, Jalan Cecawi 6/1B & 6/1C, Jalan Cecawi 6/5, Jalan Cecawi 6/5A Dan Jalan Cecawi 6/19A, Kota Damansara, Petaling Jaya

CIDB Gred G1 - CE - CE01 dan Gred G1 - CE - CE21 24/04/2015 07/05/2015 50.00

MBPJ/SH/K/122/2015 Cadangan Pembinaan Bumbung Baru Di Tapak Gelanggang Sedia Ada Di Sebahagian Kawasan Lapang Di Taman Megah, Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - B - B02 dan Gred G2 - B - B15 dan

Gred G2 - B - B2822/04/2015 05/05/2015 50.00

MBPJ/SH/K/123/2015 Cadangan Menaik Taraf Bumbung Perpustakaan PJS 4 Bagi Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya CIDB

Gred G2 - B - B15 dan Gred G2 - B - B28 22/04/2015 05/05/2015 50.00

MBPJ/SH/K/124/2015 Cadangan Kerja-Kerja Menaik Taraf Pagar Serta Lain-Lain Kerja Berkaitan Untuk Kawasan Blackspot Di Flat Taman Medan Indah, Jalan PJS 4/27, Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - B - B04 dan Gred G2 - B - B24 dan

Gred G2 - B - B2822/04/2015 05/05/2015 50.00

MBPJ/TD/K/58/2015 Cadangan Kerja-Kerja Menaik Taraf Stadium Hoki MBPJ Dan Lain-Lain Kerja Yang Berkaitan Di Jalan Selangor, Petaling Jaya

CIDB Gred G5 - CE - CE21 dan Gred G5 - CE - CE22 dan

Gred G5 - B - B0414/04/2015 04/05/2015 100.00

MBPJ/TD/K/64/2015 Cadangan Menurap Semula Jalan Dan Lain-Lain Kerja Penyelenggaraan Berkaitan Di Jalan PJS4/2, PJS4/4, PJS4/10, PJS4/14, PJS4/14A, PJS 4/14B, PJS 4/14C, PJS 4/14D, PJS 4/16, PJS 4/17, PJS 4/19 , PJS 4/20, PJS 4/25, PJS 4/27, PJS 4/27C, PJS 4 Petaling Jaya

CIDB Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 dan

Gred G3 - CE - CE4217/04/2015 30/04/2015 100.00

MBPJ/TD/B/56/2015 Jadual Kadar Harga Bagi Membekalkan Bahan Kimia Bagi Aktiviti Kawalan Denggi 2015 Untuk Majlis Bandaraya Petaling Jaya

MOF 060101 atau 060102 08/04/2015 28/04/2015 100.00

MBPJ/TD/B/57/2015 Cadangan Membekal Dan Menghantar Satu (1) Unit “Road Sweeper” Yang Baru Kepada Majlis Bandaraya Petaling Jaya

MOF 110106 atau 110199 atau 110201 08/04/2015 28/04/2015 100.00

MBPJ/TD/K/61/2015 Cadangan Menaik Taraf Laluan Pejalan Kaki Dan Lain-Lain Kerja Yang Berkaitan Di Jalan SS22/41, SS22 Petaling Jaya CIDB

Gred G3 - CE - CE01 dan Gred G3 - CE - CE21 08/04/2015 28/04/2015 100.00

MBPJ/SH/K/118/2015 Cadangan Menaik Taraf Kawasan Lapang Di Jalan PJS 6/5G (Pakej 13 ) Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya CIDB

Gred G1 - CE - CE14 dan Gred G1 - CE - CE21 15/04/2015 28/04/2015 50.00

MBPJ/SH/K/119/2015 Cadangan Menaik Taraf Kawasan Lapang Di Jalan SS4C/8 (Pakej 7 ) Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya CIDB

Gred G1 - CE - CE14 dan Gred G1 - CE - CE21 15/04/2015 28/04/2015 50.00

MBPJ/SH/K/120/2015 Cadangan Menaik Taraf Kawasan Lapang Di Jalan PJS 3/44 (Berhampiran Dengan Flat LC Sri Manja ) Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya

CIDB Gred G1 - CE - CE14 dan Gred G1 - CE - CE21 15/04/2015 28/04/2015 50.00

MBPJ/SH/K/121/2015 Cadangan Menaik Taraf Sistem Saliran Air Bawah Tanah Di Padang Jalan 227 Untuk Tetuan Majlis Bandaraya Petaling Jaya

CIDB Gred G2 - CE - CE14 dan Gred G2 - CE - CE21 dan

Gred G2 - CE - CE3615/04/2015 28/04/2015 50.00

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 11 6/3/15 8:53 AM

Page 12: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H12 OSC MBPJ

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Sebuah Rumah Sesebuah 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 2 Tingkat Di Lot 336 (No. 2), Jalan 3/64, Seksyen 3, Petaling Jaya Untuk Puan Kuan Moy Han

7.4.2015

2. Cadangan Tambahan Dan Pindaan Kepada Rumah Sesebuah 2 Tingkat Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Lot 8418 (No. 9), Jalan 21/9, Seksyen 21, 46300 Petaling Jaya Untuk Low Yeen Voon Dan Siow Yan Lee

7.4.2015

3. Cadangan Pembinaan Projek BRT Yang Merangkumi: Laluan Bas Bertingkat (Elevated Bus Guideway) Dan Hentian 2 (Halt 2) Di Atas Sebahagian Lot 1399 (Lot 72808), Jalan PJS 8/9, PJS 8, Mukim Bandar Sunway, Daerah Petaling, Petaling Jaya Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara Berhad

7.4.2015

4. Cadangan Membina Sebuah Rumah Sesebuah 2 Tingkat Di Lot 120 (No. 25), Jalan Othman 4/40, Seksyen 4, Petaling Jaya Untuk Encik Chew Mun Kah

17.4.2015

5. Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Sebuah Rumah Sesebuah 1 Tingkat Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Atas Lot PT. 79, Mukim Pekan Chempaka, Daerah Petaling, Petaling Jaya, (No. 8), Jalan PJU1/2, Kg. Chempaka, PJU 1, Petaling Jaya Untuk Wong Horng Yih, Wong Horng Jir Dan Ken Swee Peng

17.4.2015

6. Permohonan Tujuan Serah Balik Dan Berimilik Semula Tanah Di Bawah Seksyen 204B Kanun Tanah Negara (KTN) Bagi Cadangan Pembangunan Satu Blok Rumah Bandar - Jenis B 5 Tingkat (66 Unit) Berserta 2 Aras Basement Tempat Letak Kereta Di Atas Lot 13715 Dan 13724, Jalan Masjid, Kampong Sungai Kayu Ara, Petaling Jaya Untuk Tetuan Aroma Vision Sdn. Bhd.

17.4.2015

7. Cadangan Meminda Pelan Susun Atur Yang Telah Diluluskan Bagi Pembangunan 1 Blok Hotel 19 Tingkat Dan 1 Blok Pejabat 17 Tingkat Di Atas 11 Tingkat Podium Yang Mengandungi Kemudahan Pengguna “Park And Ride” Stesen MRT 1 Utama, Kemudahan Rekreasi Dan Landskap, Ruang Perniagaan, Pejabat Dan Jejantas Serta 3 Aras Basement Yang Mengandungi Tempat Letak Kereta, Terowong Dan Kemudahan Tangki Simpanan Air Dingin Di Atas Sebahagian Lot PT. 37650 Persiaran Bandar Utama, PJU 6, Bandar Utama, Petaling Jaya Untuk Tetuan Bandar Utama City Assets Sdn. Bhd.

17.4.2015

8. Permohonan Kebenaran Merancang Mengikut Seksyen 21, Akta Perancangan Bandar Dan Desa, 1976 (Akta 172) Bagi Cadangan Sambungan Dari Pintu Masuk B Stesen MRT One Utama Melalui Jaringan Jejantas Ke Bangunan-Bangunan Sedia Ada (Plaza IBM/KPMG/Hotel One World & Kompleks Membeli-Belah One Utama), Pusat Bandar, Bandar Utama Yang Mengandungi 4 Tingkat Ruang Perniagaan (Blok A Dan Blok B), Ruang Landskap Aras Bumbung Tambahan/Perubahan Pusat Membeli-Belah One Utama (4 Tingkat) Dan 3 Aras Basement Tempat Letak Kereta Di Atas Sebahagian Lot 30139 Dan 30140, Bandar Utama, PJU 6, Bandar Utama Damansara, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Bandar Utama City Sdn. Bhd.

17.4.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Sesebuah 1 Tingkat Kepada 2 Tingkat Di Atas Lot 7 (PT. 4,HS(D) 159756), Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling Di No. 4, Jalan 12/11, Seksyen 12, 46200 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Dr. Rajesh Singh A/L Karnail Singh

7.4.2015

2. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi: Cadangan Pembangunan Perumahan Berstrata Di Bawah Seksyen 6, Akta Strata 1985 Bagi Cadangan Pembangunan 1 Blok Low Density Apartment 17 Unit 3 Tingkat Dan 2 Unit Jenis Duplex 2 Tingkat Di Atas Lot 13498, Jalan Jenjarum, PJU 6, Kampung Kayu Ara, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Kiara 5 Development Sdn. Bhd.

7.4.2015

3. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Sebuah Rumah Banglo 2 Tingkat Berserta 1 Unit Kolam Renang Di Atas Lot Di No. 7, Jalan 5/33, Seksyen 5, 46000, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Jayasingam A/L T. Poopalasingam & Shanti A/P Vivekananda

17.4.2015

4. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Berkembar 2 Tingkat Sedia Ada Di Lot PT. 1295, Mukim Pekan Baru Sungai Buloh, Daerah Petaling Di No. 2, Lorong PJU 3/28M, Sunway Damansara, PJU 3, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Teh Kok Joo Dan Liau Hiean Geok

17.4.2015

5. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Pembangunan Satu Blok Bangunan Perdagangan Bercampur Yang Mengandungi :

Fasa 1a : i. Pasar Basah Dan Kering Dan Dewan Serbaguna. Fasa 1b : i. 1 Tingkat Tempat Letak Kereta Di Paras Besmen. ii. 4 Tingkat Podium Mengandungi 2 Tingkat Ruang Komersil Dan 2 Tingkat Tempat Letak Kereta. Fasa 2 : i. 5 Tingkat Podium Tempat Letak Kereta. ii. 1 Tingkat Kemudahan Penduduk. iii. 2 Blok Menara Pangsapuri Servis (425 Unit) 17 Tingkat Di Atas Lot 11973, Lot 11974, Dan Lot Pt 471, Jalan 17/38 Daerah Petaling, Selangor Untuk Tetuan Kampung Manis Realty Sdn. Bhd.

17.4.2015

6. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Membina Dan Menyiapkan 1 Blok Bangunan Akademik 26-35 Tingkat Berserta 3 Aras Basement Tempat Letak Kereta Yang Mengandungi Pejabat Pentadbiran, Bilik Kuliah Dan Penginapan Pelajar Di Atas Sebahagian Lot PT. 1, Universiti Islam Antarabangsa, Seksyen 16, Mukim Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Lembaga Pemegang Amanah Kolej Islam Malaya (LAKIM)

17.4.2015

7. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Pembangunan Apartment 23 Tingkat (88 Unit) Yang Men-gandungi :

(a) 1 Blok Apartment 21 Tingkat Berserta 2 Tingkat Kemudahan, (b) 1 Blok Apartment 12 Tingkat Berserta 1 Tingkat Taman Bumbung,

Di Atas 1 Tingkat Tempat Letak Kereta Di Aras Tanah Dan 2 Tingkat Tempat Letak Kereta Separa Bawah Tanah, Di Atas Lot PT. 1118 (Lot 13844), Kampung Sungai Kayu Ara, PJU 6A, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Orbit Spektrum Sdn. Bhd. (Pemilik Asal) / Tetuan OCR Development Sdn. Bhd. (Pemilik Baru).

17.4.2015

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

8. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Meroboh Bangunan Kilang Sedia Ada Dan Membina Bangunan Perdagangan Yang Mengandungi:

(a) 1 Blok (Menara A) Menara Pejabat 29 Tingkat (b) 1 Bangunan Podium Perdagangan 4 Tingkat (c) 1 Blok (Menara B) Pangsapuri Perkhidmatan (70 Unit) (d) 1 Blok (Menara C) Pangsapuri Perkhidmatan (60 Unit) (e) 1 Blok (Menara D) Pangsapuri Perkhidmatan (299 Unit) 29 Tingkat Di Atas 1 Bangunan Podium Tempat Letak Kereta 6 Tingkat Di Atas Lot 94 PN 17345, Jalan Universiti, Seksyen 13, Bandar Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Paramount Property Development Sdn. Bhd.

17.4.2015

9. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Projek BRT Yang Merangkumi : 1. Laluan Bas Bertingkat (Elevated Bus Guideway) Di Dalam Kawasan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara Berhad.

17.4.2015

10. Cadangan Pembinaan Hentian Bas (Halt 1) Di Sebahagian Lot PT. 1199 (Lot 72808), Jalan PJS 8/9, Seksyen PJS 8, Bandar Sunway, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara Berhad.

17.4.2015

11. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Pembinaan Hentian Bas (Halt 2) Di Atas Sebahagian Lot PT. 1339 (Lot 72808), Jalan PJS 8/9, Seksyen PJS 8, Bandar Sunway, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Prasarana Malaysia Berhad.

17.4.2015

12. Cadangan Pelan Kerja Tanah Bagi Cadangan Membina Tempat Letak Kereta Kenderaan Bagi Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Damansara Di Rizab Hutan / Talian Rentis TNB Di Jalan PJU 3/22, Tropicana Golf And Country Resort, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan SJK (C) Damansara.

17.4.2015

Kelulusan Kebenaran Merancang

Kelulusan Pelan Kerja Tanah

Kelulusan Pelan Kerja Tanah (sambungan)

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Meroboh Dan Membina Semula Rumah Sesebuah 2 Tingkat Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Atas Lot 8455 Di No. 5 Jalan 21/3,Sek. 21 Petaling Jaya Untuk Tetuan En. Lee Beng Ching & Yeap Shew Giong

7.4.2015

2. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Menaik Taraf Jalan PJS 1/25 Untuk Cadangan Membina 5 Blok Pangsapuri Kos Sederhana 16, 18 Dan 19 Tingkat Serta 2 Blok Tempat Letak Kereta, 1 Unit Surau & 1 Unit Dewan Di Atas Lot 32536, 32301, 32479, 32303 & 32304 (Lot Asal 25520), Jalan PJS 1/25, Petaling Jaya Untuk Tetuan Peter Brickworks Sdn. Bhd.

7.4.2015

3. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Pembinaan 12 Blok Pangsapuri & 1 Plot Komersial Di Atas Lot 62529, 62530 & 62531, Bandar Sri Damansara (Fasa 1) Untuk Tetuan Sri Damansara Sdn. Bhd.

7.4.2015

4. Cadangan Pindaan Tajuk Pelan Lulus Yang Bertarikh 4 Julai 2012 Kepada Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Membangunkan Industri Sesebuah Yang Mengandungi :

Fasa 1 (a) 1 Blok Industri Sesebuah 3 Tingkat, (b) 1 Unit Pencawang Elektrik, Fasa 2 (a) 1 Blok Industri Sesebuah 6 Tingkat Yang Mengandungi 6 Tingkat Pejabat (Termasuk 1 Tingkat Mezzanine & Tingkat 1) Dan 5 Tingkat Gudang, (b) 1 Aras Basement Tempat Letak Kereta, Fasa 3 (a) 1 Blok Industri Sesebuah 3 Tingkat, Di Atas Lot PT. 9922 (HSD 241033), Jalan Teknologi, Kota Damansara PJU 5, Selangor Untuk Tetuan Luxor Technology Sdn. Bhd.

7.4.2015

5. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Pembangunan Perniagaan:

a) 4 Blok Pangsapuri Servis 35 Tingkat (744 Unit) Di Atas 4 Tingkat Podium Yang Mengandungi SOHO (62 Unit), Kedai, Kemudahan Rekreasi Dan Tempat Letak Kereta b) 1 Blok Tempat Letak Kereta 7 Tingkat Dan Kemudahan Bertingkat Atas Di Atas Lot 212 Dan Lot 213, Persiaran Tropicana, PJU 3, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Mayfair Ventures Sdn. Bhd.

17.4.2015

6. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Pembinaan Projek BRT Yang Merangkumi Fasa (1) 1. Laluan Bas Bertingkat (Elevated Bus Guideway), 2. Hentian 1 (Halt 1) Di Dalam Kawasan MBPJ Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara

17.4.2015

7. Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Bagi Cadangan Pembinaan Projek BRT Yang Merangkumi Fasa (1) 1. Laluan 2. Hentian 2 (Halt 2) Di Dalam Kawasan MBPJ Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara

17.4.2015

8. Cadangan Pindaan Pelan Lulus Bertarikh 10 Julai 2012 Ke Atas Cadangan Pelan Jalan Dan Perparitan Untuk Cadangan Pembangunan Perdagangan Yang Mengandungi :

Fasa 1 a) 4 Blok Kedai Pejabat b) 2 Blok Pangsapuri Perkhidmatan c) 2 Blok ’Office Suite’ Dan ’Retail’ d) 2 Blok Menara Pejabat Di Atas 4 Tingkat Podium Tempat Letak Kereta (TLK)/Retail’ Berserta 1 Aras Semi-Basement Dan 3 Aras Tempat Letak Kereta Di Atas Lot PT. 245 (Lot Asal 52541), Seluas 19.66 Ekar, Jalan SS 8/1, Sek. 40, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sierra Peninsular Developement Sdn. Bhd.

17.4.2015

9. Cadangan Kerja Membina Semula Jejantas Pejalan Kaki Di Atas Sebahagian Lot 43394 & Jajaran Persiaran Surian, Mukim Baru Sungai Buloh, Selangor Untuk Tetuan MRT (Lembah Klang-Jajaran Sungai Buloh-Kajang).

17.4.2015

Kelulusan Pelan Jalan Dan Perparitan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 12 6/3/15 8:53 AM

Page 13: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H 13OSC MBPJ / Informasi

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pindaan Pelan Susun Atur Yang Telah Diluluskan Bagi Pembangunan Komersil Yang Mengandungi: Cadangan Pembangunan Komersil Fasa 5 Yang Mengandungi: 1 Blok Hotel 21 Tingkat Terletak Di Atas 5 Tingkat Podium Kompleks Membeli-Belah Dan Pejabat (Fasa 4) Di Atas Sebahagian Lot PT. 207, SS 21/60, Damansara Utama, Bandar Petaling Jaya, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Damansara Uptown Retail Center Sdn. Bhd. Dan Dutamas Sdn. Bhd.

7.4.2015

2. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pembangunan 2 Blok Pangsapuri Perkhidmatan 22 Tingkat (348 Unit) Di Atas 6 Tingkat Podium Tempat Letak Kereta Dan 1 Blok (10 Tingkat) Bangunan Pejabat Dan Ruang Perniagaan Serta 1 Tingkat Bawah Tanah Tempat Letak Kereta Di Atas Lot PT. 38626 (HSD 142132) Jalan PJU 10/9 Prima Damansara, Mukim Sungai Buloh Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sentral City (M) Sdn. Bhd.

7.4.2015

3. Cadangan Kerja-Kerja Landskap Bagi Kawasan Kolam Takungan Banjir, Seksyen 8, Kota Damansara, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor

7.4.2015

4. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Membina 1 Blok Bangunan Pameran 3 Tingkat Dengan Aras 1 Separa Basement Tempat Letak Kenderaan Di Atas Lot 13702 (PT. 874) HS (M) 3708 Kampung Sungai Kayu Ara, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan H.K Capital Realty Sdn. Bhd.

7.4.2015

5. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pembangunan Komersil Fasa 5 Yang Terdiri Daripada 1 Blok Pejabat 11 Tingkat Di Atas Tempat Letak Kereta Sedia Ada Di Fasa 1 Di Sebahagian Daripada Pembangunan Komersil Yang Merangkumi Blok Pejabat (11-12 Tingkat), Dewan Konvensyen (2 Tingkat), Hotel (13 Tingkat) Dan Pangsapuri Servis (13 Tingkat 198 Unit) Serta 2 Tingkat Basement Di Lot No. PT. 8, Jalan PJU 1A/2, Mukim Damansara, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Sime Darby Brunsfield Damansara Sdn. Bhd.

17.4.2015

6. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pembangunan 1 Blok Bangunan Pejabat 44 Tingkat Dan 2 Tingkat Aras Mezzanin, 2 Blok Bangunan Komersial 4 Tingkat Berserta Kemudahan Di Atas Lot 49682 Dan Lot 49683 (22728 – Parcel E & 22729 – Parcel F), Jalan Harapan, Bandar Petaling Jaya, 46400 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan SDB SS2 Development Sdn. Bhd.

17.4.2015

7. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Mendirikan 1 Blok Bangunan 21 Tingkat Yang Mengandungi Ruang Perniagaan Pejabat Dan Tempat Letak Kereta Di Atas Lot 63, Jalan 13/6, Seksyen 13, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Pacific Place Land.

17.4.2015

8. Cadangan Landskap Bagi Cadangan Pindaan Bagi Cadangan Membina 2 Blok Tempat Letak Kereta 4 Tingkat Bagi Blok A Dan 3 Tingkat Bagi Blok B Dan Jalan Berasingan (Baru) Di Skim Perumahan Pangsa Kos Rendah Blok A Dan Blok B Flora Damansara Di Atas Sebahagian Lot PT. 44019, Jalan PJU 8/9, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Bagi Skim Pembangunan 1136 Unit Pangsa Kos Rendah, 568 Unit Kos Sederhana Rendah, 1704 Unit Kos Sederhana Dan 200 Unit Apartment (Flora Damansara) Di Atas Lot Pt 44019, Jalan PJU 8/9, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Saujana Triangle Sdn. Bhd.

17.4.2015

9. Permohonan Penebangan Pokok Sedia Ada Bagi Cadangan Pindaan Bagi Cadangan Membina 2 Blok Tempat Letak Kereta 4 Tingkat Bagi Blok A Dan 3 Tingkat Bagi Blok B Dan Jalan Berasingan (Baru) Di Skim Perumahan Pangsa Kos Rendah Blok A Dan Blok B Flora Damansara Di Atas Sebahagian Lot PT. 44019, Jalan PJU 8/9, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Bagi Skim Pembangunan 1136 Unit Pangsa Kos Rendah, 568 Unit Kos Sederhana Rendah, 1704 Unit Kos Sederhana Dan 200 Unit Apartment (Flora Damansara) Di Atas Lot PT. 44019, Jalan PJU 8/9, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Saujana Triangle Sdn. Bhd.

17.4.2015

Kelulusan Pelan LandskapBil. Nama Projek Tarikh

Diluluskan1. Cadangan Membina Struktur Pemancar Telekomunikasi Setinggi 9m (1 Unit) Dan 3m (3 Unit) Jenis

‘Pole & Minimast’ Di Atas Bangunan Sedia Ada Di Lot 69685, Beralamat e@Curve, No. 2, Jalan PJU 7/3, Mutiara Damansara, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, 47820 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Edotco Sdn. Bhd.

7.4.2015

2. Cadangan Pembinaan Sebuah Struktur Pemancar Jenis ‘Lampu Limpah Dwi Fungsi’ Setinggi 24m Serta Peralatan Telekomunikasi Di Atas Sebahagian Lot 62034, Masjid Al-Hidayah Gugusan Dedap, Jalan SS 3/19, Kelana Jaya Seksyen 40, 47300 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Asiaspace Sdn. Bhd.

7.4.2015

3. Cadangan Membina Sebuah Rumah Banglo 3 Tingkat Di Atas Lot PT. 4461, No. 1, Jalan Pekaka 8/19, Seksyen 8, Kota Damansara, 47810, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Puan Tan Swu Choon

17.4.2015

4. Cadangan Membina 1 Unit Rumah Sesebuah 3 Tingkat Di Atas Lot PT. 32586, No. 11, Jalan PJU 3/12, Tropicana Indah Resort Homes, Pekan Baru Sungai Buloh, Daerah Petaling, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Puan Lau Wai Fun

17.4.2015

5. Cadangan Pindaan Dan Perubahan Kepada Rumah Sesebuah 2 Tingkat Sedia Ada Kepada 3 Tingkat Di Atas Lot PT. 30267, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling, No.110, Jalan TR 8/3, Tropicana Golf And Country Resort, PJU 3, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk YBhg. Datin Zaironi Binti Ali & YBhg. Datuk Edgar Eduard Nordmann

17.4.2015

6. Cadangan Pembinaan Hentian Bas (Halt 1) Dan Bumbung Di Sebahagian Laluan Bas, Di Atas Sebahagian Lot PT. 1199, Bersebelahan Laluan Pejalan Kaki KTMB Setia Jaya Dari Jalan PJS 8/9, Seksyen SS 10, Mukim Damansara, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Prasarana Malaysia Berhad

17.4.2015

7. Cadangan Pelan Pindaan Kepada Pelan Lulus No. Fail MBPJ/120100/T/P10/821/2011 Bertarikh 19 Disember 2011 Bagi Cadangan Membina Sebuah Kilang Dan Pejabat 2 Tingkat Kepada Sebuah Kilang 3 Tingkat Dan Pejabat 3 Tingkat Di Atas Lot No 18, Jalan Teknologi 3/5, Taman Sains Selangor, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Selia-Tek Sdn. Bhd.

17.4.2015

8. Cadangan Pembinaan Hentian Bas (Halt 2) Di Atas Sebahagian Lot PT. 1339 (Lot 72808), Jalan PJS 8/9, Seksyen PJS 8, Bandar Sunway, Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Prasarana Malaysia Berhad

17.4.2015

Kelulusan Pelan Bangunan

Bil. Nama Projek Tarikh Diluluskan

1. Cadangan Pelan Lampu Jalan Bagi Cadangan Pembangunan Perumahan VDI Di Atas Sebahagian Lot 23739, 23740 Dan 23741, PJU 8, Damansara Perdana, Mukim Sungai Buloh, Daerah Petaling Untuk Tetuan Agrofresh (M) Sdn. Bhd.

17.4.2015

2. Cadangan Kelulusan Pelan Lampu Jalan Bagi Pembinaan Projek BRT Yang Merangkumi:

Fasa 1 1. Laluan Bas Bertingkat (Elevated Bus Guideway), 2. 1 Unit Hentian (Halt) Di Dalam Kawasan Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan Untuk Tetuan Syarikat Prasarana Negara Berhad

17.4.2015

3. Cadangan Pelan Lampu Jalan Untuk Kerja-Kerja Membina Dan Kerja-Kerja Jalan Berkaitan Di Seksyen 7, Kota Damansara Untuk Tetuan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)

17.4.2015

Kelulusan Pelan Lampu Jalan, Taman Dan Laman

** Maklumat ini adalah benar semasa cetakkan

Kesedaran Memelihara Alam Semula jadi Tanggungjawab SemuaDalam menuju ke arah sebuah pengurusan dan pentadbiran bandar raya contoh seiring agenda nasional Wawasan 2020, kepesatan pembinaan dan pembangunan yang rancak dan tersusun tidak dapat dinafikan. Hal ini juga sedikit sebanyak mempengaruhi ekosistem dan kehijauan alam semula jadi.

Sehubungan itu ,Jabatan Kesihatan Persekitaran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) melalui Bahagian Alam Sekitar menggalas tugas dan tanggungjawab dalam usaha menyemai serta memupuk kesedaran dalam diri seluruh warga Petaling Jaya amnya berhubung kepentingan memelihara alam semulajadi.

Dengan itu, beberapa aktiviti yang dirangka dan diatur telah dijalankan oleh pihak Bahagian

Alam Sekitar. Antara aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan ialah Kem Kesedaran Alam Sekitar dan juga Program Envirohunt di Hutan Pendidikan Bukit Gasing. Penyertaan dan kerjasama yang menggalakkan daripada pihak sekolah juga banyak membantu kelancaran program.

Sepanjang program yang telah dijalankan, keterlibatan para pelajar dalam menghayati setiap modul yang diadakan serta cuba memahami objektif yang cuba disampaikan wajar dipuji. Pelaksanaan aktiviti alam sekitar ini dilihat memberi impak positif kepada para pelajar dalam usaha memupuk semangat cintakan alam sekitar dan alam semula jadi.

Selain bertujuan menjalankan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan alam sekitar, Kem Kesedaran

Alam Sekitar ini juga melibatkan 7 ekosistem yang menggunakan modul-modul yang diguna pakai oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS). Ia adalah bertujuan memberi pendedahan dan pengetahuan betapa pentingnya ekosistem yang ada pada masa kini terhadap kehidupan dan alam sekitar sekelilingnya.

Antara modul yang dijalankan adalah kembara di dalam hutan bagi melihat dan mempelajari spesis flora dan fauna yang ada. Selain itu, pelajar turut ditugaskan untuk menggunakan segala deria yang ada dalam usaha menyelesaikan tugasan yang diberikan. Selain itu, pelajar juga turut dilatih dan di ajar cara-cara bagaimana mengitar semula kertas dan bahan buangan lain.

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 13 6/3/15 8:53 AM

Page 14: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436H Berita14

PESTA PANTUN 2015 : Memupuk Perpaduan Di antara Kaum

PEMENANG PERTANDINGAN

JALAN YONG SHOOK LIN, 27 APRIL - Dalam usaha untuk mengekalkan warisan puisi tradisional di kalangan generasi muda kini, Muzium Petaling Jaya mengambil pendekatan dengan menganjurkan Pesta Pantun 2015. Program ini merupakan penganjuran kali kedua yang diadakan oleh pihak Muzium bagi mempergiat serta mempromosikan Muzium Petaling Jaya.

Antara objektif utama diadakan adalah bagi memupuk perpaduan di kalangan peserta dengan mengekalkan serta mengembangkan seni pantun sebagai khazanah puisi tradisional dan warisan bangsa. Selain itu juga, untuk mencungkil dan mengasah bakat dan kreativiti pelajar dalam penciptaan pantun di samping peserta dapat menggunakan daya fikir dalam berpantun dengan cepat dan tepat serta kritis dan kreatif.

Mengambil kira semangat cintakan tanah air di kalangan masyarakat, para peserta juga dapat membina keyakinan diri dan sedia bersaing secara sihat dalam pertandingan.

Program yang diadakan di Dewan Ilmu & Bilik Kenanga Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya itu juga terbuka kepada 2 kategori iaitu Kategori Sekolah Menengah (13 hingga 17 tahun) dan Kategori Sekolah Rendah (7 hingga 12 tahun). Penyertaan adalah terbuka kepada 8 kumpulan terawal sahaja bagi setiap kategori. Penyertaan bagi Pesta Pantun pada kali ini terbuka kepada semua sekolah rendah dan menengah sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

Dalam melahirkan generasi muda yang berfikiran kreatif dan kritis, Majlis seiring dengan agenda utama Kerajaan Negeri dalam melahirkan generasi muda belia yang berfikiran jauh kehadapan, menyokong program seperti ini. Dalam melahirkan modal insan yang tinggi, adalah menjadi titik utama dalam memfokuskan aktiviti sihat yang membina di kalangan generasi belia masyarakat.

Johan Kategori Sekolah Menengah

Pertandingan Pantun Kategori Sekolah RendahPenyampaian cenderahati kepada hakim oleh Ahli Majlis Zon 23, Encik Azri Mohamad Arish

Kategori Sekolah RendahJOHAN SK Seksyen 7, Kota Damansara

NAIB JOHAN SK Jalan Peel, Kuala Lumpur

PEMANTUN TERBAIK Farah Maria Bt. Mohd Safri

BUSANA TERBAIK SK Alam Megah 2, Shah Alam

Kategori Sekolah MenengahJOHAN SMK Zon R1 Wangsa Maju

NAIB JOHAN SMK Teknik, Kuala Lumpur

KETIGA SMK Dato' Ibrahim Yaacob

PEMANTUN TERBAIK Nur Syakirin Bt. Mohd Fadzil

BUSANA TERBAIK SMK Teknik, Kuala Lumpur

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 14 6/3/15 8:53 AM

Page 15: BERITA PETALING JAYA / April 2015

BERITA PETALING JAYA • April 2015 • Jamadilakhir - Rejab 1436HBerita MPP (Majlis Perwakilan Penduduk) 15

Ahli Majlis Zon 18, Ariffin Mahaiyudin hadir menyampaikan hadiah Pesta Sukan Futsal dan Bola Jaring Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) sekitar Petaling Jaya Selatan yang berlangsung pada 12 April 2015. Seramai 150 peserta prasekolah dari 8 buah PASTI telah terlibat dalam acara sukan ini. Turut berlangsung perlawanan futsal persahabatan antara Ahli Jawatankuasa Penganjur dan bapa anak-anak PASTI.

Ahli Majlis Zon 18, Ariffin Mahaiyudin menyampaikan medal sempena Sukaneka PASTI As-Siddiq 2015 di padang Desa Mentari 3.

Pada 9 April di Masjid Nurul Ehsan, Ahli Majlis Zon 18, Ariffin Mahaiyudin bersama Lembaga Zakat Selangor telah melaksanakan proses pengesahan dokumen bancian fakir miskin Daerah Petaling. Seramai 400 orang terlibat dalam proses ini yang bertujuan mendapatkan statistik fakir miskin untuk tindakan pihak Lembaga Zakat Selangor selanjutnya.

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 15 6/3/15 8:53 AM

Page 16: BERITA PETALING JAYA / April 2015

Berita Petaling Jaya Diterbitkan Oleh : MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYADicetak Oleh : ULTIMATE PRINT SDN. BHD. Lot 2, Jalan Sepana, 15/3, Off Persiaran Selangor, Seksyen 15, 40200 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan

Hak Cipta Terpelihara. Sebarang bentuk penerbitan semula atau diulang cetak tidak dibenarkan kecuali mendapat kebenaran bertulis daripada MBPJ

MBPJ MUNCUL Naib Johan SUKANUN 2015KOTA KINABALU, 28 ARPIL – MBPJ muncul naib johan Kejohanan Sukan Badan Berkanun (SUKANUN) bagi tahun 2015 dengan DBKL dan LHDNM masing-masing menjadi juara dan tempat ke-3.

Sukan Badan Berkanun yang diadakan di Negeri Bawah Bayu, Sabah ini disertai oleh sebanyak 64 buah pasukan.

Dengan memasuki kesemua 20 acara yang dipertandingkan, MBPJ berjaya muncul juara bagi kategori bola jaring, badminton berpasukan dan tenis berpasukan.

Menurut Tuan Haji Ahmat Mohaayen, selaku ketua kontinjen, keadaan semua peserta yang mewakili acara masing-masing berada dalam keadaan bersedia dan bersemangat tinggi. Namun, adat permainan di mana ada menang dan kalah.

Namun, beliau melahirkan rasa bangga dan berpuas hati terhadap prestasi peserta yang terlibat dalam kesungguhan dan komitmen yang diberikan.

Program yang bermula pada 28 April hingga 3 Mei ini dirasmikan oleh Ketua Menteri Sabah, YAB Datuk Seri Panglima Musa Hj. Aman.

MATA KESELURUHAN MBPJ

PERMAINAN KEDUDUKAN MATA

BOLA JARING JOHAN 12

BADMINTON BERPASUKAN

JOHAN 12

TENIS BERPASUKAN

JOHAN 12

TENPIN BOLING (WANITA)

NAIB JOHAN 9

DART BERPASUKAN SEPARUH AKHIR 7

KAROM BERPASUKAN

SEPARUH AKHIR 7

TENPIN BOLING LELAKI

TEMPAT KE- 5 HINGGA 8 4

OLAHRAGA TEMPAT KE- 9 HINGGA 12 3

GOLF BERPASUKAN SUKU AKHIR 3

FUTSAL LELAKI TIDAK LAYAK KE PUSINGAN KALAH MATI

1

SEPAK TAKRAW REGU

TIDAK LAYAK KE PUSINGAN KALAH MATI

1

71

KEDUDUKAN MATA MBPJ

10 PASUKAN TERBAIK SUKANUN 2015

KEDUDUKAN PASUKAN MATA

1 DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR 113

2 MAJLIS BANDARAYA PETALING JAYA 71

3 LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA 64

4 MAJLIS BANDARAYA SHAH ALAM 62

5 BANK SIMPANAN NASIONAL 60

6 UNIVERSITI MALAYSIA SABAH 48

7 MAJLIS PERBANDARAN SUBANG JAYA 44

8 UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA 40

9 KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA 40

10 MAJLIS SUKAN NEGARA MALAYSIA 36

Datuk Bandar, Tuan Mohd Azizi Mohd Zain dan Tuan Haji Ahmat Mohayen bersama Ahli-ahli Majlis meraikan kejayaan MBPJ muncul Naib Johan Sukanun 2015

Datuk Bandar, Tuan Mohd Azizi Mohd Zain bersama pasukan bola jaring MBPJ yang muncul Johan

Ahli Majlis MBPJ, Y.M Raja Fairuz Raja Mazlan dan disertai oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur (DBKL), YBhg. Datuk Seri Ahmad Phesal Hj. Talib bergambar bersama pasukan badminton MBPJ yang muncul Johan

PAPER BERITA BANDARAYA 2015 (APRIL).indd 16 6/3/15 8:53 AM